امروز: یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۸/۱/۲۰ - ۱۲:۲۶
شناسه خبر: ۴۵۹۸۰۰
 
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه وقطعه سازان:
برنامه توسعه صنعت خودرو نیازمند توجه به بازار ۴۰۰ میلیونی است
خودرونگاران_دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه وقطعه سازان کشور گفت: سیاستهای توسعه ای صنعت خودروسازی نیازمند توجه به بازار ۴۰۰ میلیون نفری کشورهای همسایه و منطقه است و درعین حال برنامه صادرات محور به پشتیبانی نیاز دارد.

به گزارش خودرونگاران به نقل از ایرنا ، «آرش محبی نژاد» امروز افزود: خودرو، پس از خوراک، دارو، پوشاک و مسکن همواره به عنوان یکی از نیازهای جامعه ایران مطرح بوده و با مسائل سیاسی و اجتماعی نیز پیوند دارد.
وی اضافه کرد: صنعت خودروسازی در اقتصاد کلان کشور و اشتغالزایی نقشی پر رنگ دارد، همواره مورد توجه دشمنان بوده و در تحریم ها آن را نشانه گیری می کنند.
محبی نژاد تاکید کرد: اعمال تحریم های ظالمانه، چاره ای غیراز اتکا به قوای داخلی و حرکت به سمت استقلال صنعتی ندارد و باید تهدیدها را به فرصت تبدیل ساخت.
به اعتقاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور، چنانچه مطابق سند چشم انداز توسعه به تولید سالیانه سه میلیون دستگاه خودرو و صادرات یک میلیون دستگاه دستیابیم و در کنار آن به صادرات قطعات و لوازم یدکی مبادرت ورزیم، برابر با 50 چاه نفت درآمد زایی خواهد داشت.
وی تصریح کرد: صادرات خودرو در کنار توسعه تولید و صادرات قطعات و لوازم یدکی نکته ای است که درآمد زایی آن با قابلیت چشمگیر، کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

** مروری بر صنعت قطعه سازی
محبی نژاد پیرامون وضعیت صنعت قطعه سازی یادآور شد: سال های گذشته اوج تولید خودرو در سال 90 ثبت شد که در آن شمارگان تولید( تیراژ) به بیش از یک میلیون و 640 هزار دستگاه رسید.
به گفته وی، دستیابی به رقم تولید در سال 90 موجب امیدواری شد تا درقالب سند چشم انداز افق 1404، تولید سه میلیون دستگاه خودرو هدفگذاری شود.
این مقام صنفی خاطرنشان کرد: بیشترین تطابق با برنامه های چشم انداز را در سال 90 مشاهده کردیم، همچنین پس از آن مشارکت خارجی ها در این صنعت به اوج خود رسید و در طراحی، بومی سازی خودروها و ارائه مدل های جدید حرکت هایی را شاهد بودیم.
محبی نژاد گفت: افول شدید این صنعت در 2 سال گذشته به دلیل تحریم های آمریکا و بی تدبیری داخلی بروز پیدا کرد و در عمل تولید خودرو به حدود 740 هزار دستگاه کاهش داد که حدود نیمی از عملکرد سال 90 بود.
وی بیان داشت: صنعت قطعه سازی نیز بدترین روزهای خود را در دوره موج نخست تحریم ها در سال های 91 و 92 تجربه کرد و تصمیمات مسئولان سیاستگذار در حوزه تنظیم بازار در آن سال ها قابل دفاع نبود.

** بیشترین واردات خودرو از کره با وجود مشارکت در تحریم ها
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور خاطرنشان ساخت: کره جنوبی با وجود مشارکت در تحریم ها بر علیه ایران، همزمان در سال های 92 و 93 بیش از 65 درصد بازار خودروهای وارداتی کشورمان را دراختیار داشت.
به گفته وی، روی کار آمدن دولت یازدهم تغییر سیاست ها و روند تولید خودرو را به دنبال داشت که افزایشی بود و با تلاش قطعه سازان در آن سال ها، تحریم ها را پشت سرگذاشتیم.
محبی نژاد ضمن یادآوری روند افزایش تولید تا سال 1396 و بازگشت به کانال تولید یک میلیون و 350 هزار دستگاه در این سال، گفت: برنامه سال 97 تولید بیش از یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو بود که چنانچه تحقق می یافت، بتدریج زمینه بازگشت به دوران اوج سال 90 فراهم می شد.
وی یادآور شد: بازگشت تحریم های آمریکا در ماه های گذشته، کاهش شدید تولید خودرو را موجب شد، به طوری که افت 31 درصدی تولید در 9 ماهه 97 در مقایسه با مدت مشابه سال 96 رقم خورد.
به گفته این فعال صنفی، آذرماه 97 در مقایسه با آذرماه 96 تولید خودرو 72 درصد افت داشت و پس از آن 400 واحد از مجموع حدود یکهزار و 200 قطعه ساز تعطیل یا نیمه تعطیل شد و تعدیل 130 هزار نفری کارکنان آنها را شاهد بودیم.

** تدابیر حمایتی از صنعت قطعه سازی
محبی نژاد خاطرنشان کرد: برگزاری سلسله نشست هایی بین دولتمردان و اعضای انجمن های قطعه سازی، موجب اتخاذ تدابیری برای حمایت از این صنعت قدیمی شد، اما همخوانی نداشتن سرعت عمل در تصمیم گیری ها با تحولات محیطی و کفاف ندادن بسته های حمایتی پیش بینی شده، از جمله مشکلات در این ارتباط بود.
وی یادآور شد: سال 97 خودرو سازی با روند مناسبی آغاز شد و تا مدتی پس از اعلام نرخ 4200 تومانی ارز نیز تولید ثبات داشت، اما پس از مدتی، سه نرخی شدن ارز، افت شدیدی را در تولیدات خودروسازان رقم زد، در عین حال تا مدتی به دلیل استفاده از موجودی انبار و جریان داشتن واردات، انحرافی در برنامه مشاهده نشد.

** انتقال بدون ارز
محبی نژاد موضوع تحریم صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و همچنین صنعت خودرو را یادآور شدو گفت: سه صنعت نخست دولتی محسوب می شوند و به دلیل صادرات محور بودن، مازارد ارز دارند، اما بخشی که بطور مستقیم از محل تحریم ها ضربه پذیر شد، قطعه سازی است و بر این اساس نیاز به حمایت کافی دارد.
وی خاطرنشان کرد: چنانچه گزینه «انتقال بدون ارز» برای قطعه سازان فعال شود، قادر به پشت سرگذاردن تحریم ها و حل مشکلات صنعت خواهند شد، همچنین به دلیل وابستگی 64 صنعت به خودروسازی تحرک و رونق در اقتصاد ایجاد خواهد کرد.
وی گفت: نیاز صنعت قطعه سازی بین یک تا 2 میلیارد دلار ارز است و مطابق برآوردهای این انجمن نمی تواند تاثیر خاصی روی قیمت ارز داشته باشد.
 دسته بندی کالاها به دو بخش کالاهای مشمول ارز مبادله ای و ارز آزاد که به دلیل تحریم ها در آغاز دهه 90 شکل گرفت، سبب شد برخی واردکنندگان ارز مورد نیاز خود را برای خرید کالا از بازار آزاد تهیه کنند که این شیوه واردات، بدون انتقال ارز نام گرفت.
پس از اجرای برجام در دی ماه سال 94 و تسهیل برخی مراودات بانکی و مالی، در 16 بهمن ماه 96 «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری در بخشنامه ای واردات بدون انتقال ارز از چهار کشور ترکیه، چین، هند و کره جنوبی را ممنوع اعلام کرد.
همچنین بیستم فروردین 97 دولت تصمیم گرفت نظام ارزی کشور را به شناور مدیریت شده، تغییر دهد؛ در این روش سیاست یکسان سازی ارز با نرخ هر دلار 4200 تومان کلید خورد و صادرکنندگان موظف شدند ارز حاصل از صادرات را از طریق سامانه نیما به داخل منتقل کنند تا در اختیار واردکنندگان قرار گیرد.
  چهاردهم بهمن ماه 97 معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست تخصصی کمیته خودرو از تخصیص چهار هزار میلیارد تومان به 2 شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا خبر داد، عملیات اجرایی تخصیص این مبلغ به قطعه سازان در شرکت های خودروساز آغاز و مقرر شد بانک ها مطابق فهرستی که خودروسازان در اختیارشان قرار می دهند، مبالغ را به طور مستقیم به قطعه سازان پرداخت کنند.
علاوه براین قرار شد برای تزریق نقدینگی به خودروسازان با محوریت بانک مرکزی، 11 هزار میلیارد تومان در 2 بخش ریالی و ارزی پرداخت شود که شامل چهار هزار میلیارد تومان و 844 میلیون یورو بود .

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱۴ + ۹
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۸/۳/۲۶ - ۰۹:۳۸
تورم خودرو در سال۹۷
خودرونگاران - مرکز آمار در شرایطی تورم بخش صنعت در سال ۹۷ را منتشر کرد که تورم تولید خودرو نسبت به سال پیش از آن، با رشد ۵/ ۳۲ درصدی همراه شده است.
۱۳۹۸/۳/۲۶ - ۰۹:۳۶
جلسه غیر علنی مجلس برای بررسی وضعیت بازار خودرو آغاز شد
خودرونگاران - جلسه غیر علنی مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش با حضور رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت و با موضوع بررسی وضعیت بازار خودرو آغاز شد.
۱۳۹۸/۳/۲۶ - ۰۹:۳۲
معمای خودروهای ناقص
خودرونگاران - گفته می‌شود به دلیل قیمت‌گذاری دستوری، خودروسازان عجله‌ای برای ترخیص قطعات از گمرک ندارند
۱۳۹۸/۳/۲۶ - ۰۹:۱۹
جهش بلند فولکس‌برای برقی‌سازی
خودرونگاران - شرکت خودروسازی فولکس‌واگن به جمع سرمایه‌گذاران در بزرگ‌ترین تاسیسات تولید باتری‌های لیتیمی برای خودروهای برقی پیوست.
۱۳۹۸/۳/۲۶ - ۰۹:۱۶
عقب‌نشینی نیسان در برابر رنو
خودرونگاران - یک منبع آگاه به رویترز خبر داد که شرکت نیسان اعطای کرسی‌هایی را به رنو، متحد قدیمی خود در کمیته اصلاحات- که به‌زودی فعالیتش آغاز می‌شود- بررسی می‌کند.
۱۳۹۸/۳/۲۵ - ۱۶:۵۹
خودروهای ۱۰۰ تا ۱۵۰میلیونی بازار تهران +جدول
خودرونگاران_آنچه در زیر می‌آید قیمت روز خودروهای صفر بازار تهران طی خرداد ماه ۹۸ است که بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان در سطح بازار قیمت خورده که ممکن است تا ۵ درصد در مناطق مختلف تهران دارای نوسان باشد؛...
۱۳۹۸/۳/۲۵ - ۱۶:۵۵
کاهش ۱۰ درصدی قیمت خودرو برای رونق بازار کافی نیست
خودرونگاران_رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل در ارومیه با بیان اینکه کاهش قیمت خودرو در بازار مقطعی است، گفت: کاهش ۱۰ درصدی قیمت خودرو در مقابل افزایش یک و نیم برابری آن برای رونق بازار کافی نیست.
۱۳۹۸/۳/۲۵ - ۱۶:۵۱
ماجرای قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت به کجا رسید؟
خودرونگاران_درحالی یک ماه از تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس و بحث ورود مجدد شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو می گذرد که هنوز این طرح به تایید نهایی شورای نگهبان نرسیده و وضعیت بازار و قیمت خودر...
۱۳۹۸/۳/۲۵ - ۱۶:۴۸
خودروهای تمام خودرون اوبر رونمایی شد
خودرونگاران_ شرکت تاکسی اوبر با همکاری شرکت ولوو از خودروی تمام خودران خود رونمایی کرد.
۱۳۹۸/۳/۲۵ - ۱۶:۴۶
نقدینگی سرگردان، مهمترین دلیل افزایش قیمت خودرو است
خودرونگاران_عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: نقدینگی بالا و سرگردان در جامعه در کنار نگرانی از کاهش ارزش پول و به تبع آن ورود این نقدینگی به بازار خودرو، اصلی ترین دلیل گرانی...
۱۳۹۸/۳/۲۵ - ۱۶:۴۰
چشم ما به آسمان است
خودرونگاران_چشم‌شان به آسمان است؛ عادت راننده‌های فرودگاه. حساب پروازها را دارند. این هواپیما که دارد می‌نشیند از دوبی می‌آید، آن یکی از نجف، بعدی استانبول است. بیشترین پروازها همین‌ها هستند. این را ر...
۱۳۹۸/۳/۲۵ - ۱۶:۱۴
بررسی وضعیت نرخ خودرو در مجلس
خودرونگاران_ عضو هیئت رئیسه مجلس از بررسی وضعیت بازار و قیمت خودرو در جلسه علنی مجلس با حضور وزیر «صمت» خبر داد.
۱۳۹۸/۳/۲۵ - ۱۶:۱۱
"پژو۲۰۶ تیب ۲ " ۸۲ میلیون تومان شد
خودرونگاران_گزارش امروز قیمت خودرو حکایت از نوسانات اندک قیمت انواع خودروهای داخلی در بازار دارد.
۱۳۹۸/۳/۲۴ - ۱۱:۰۰
صنعت خودروسازی با روندهای مشکوک همراه است
خودرونگارا ن - استاد دانشگاه علامه اظهار داشت: در ۶ ماهه نخست سال ۹۷ دلارهای دولتی و ریال‌های سوبسیدی اعطا شده به صنعت خودروسازی با هیچ رشته فعالیتی قابل مقایسه نیست، با این وجود پرسش این است که این ...
۱۳۹۸/۳/۲۱ - ۱۱:۳۹
گزارش ارزشیابی کیفی خودرو اردیبهشت ۹۸
خودرونگاران - گزارش ارزشیابی کیفی خودرو اردیبهشت ۹۸ توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر شد.
۱۳۹۸/۳/۲۱ - ۱۳:۵۶
اظهارات مدیرکل تعزیرات تهران در تضاد با رویکرد رئیس قوه قضائیه است
خودرونگاران_دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: اظهارات اخیر مدیرکل تعزیرات تهران درباره غیرواقعی بودن کمبود قطعه خودروسازان به دور از واقعیت و در تضاد با مشی آیت الله رئیسی، رئیس محترم قوه قضائیه در حما...
۱۳۹۸/۳/۱۹ - ۱۵:۰۲
واردات خودرو در دستور کار نیست
خودرونگاران - آمار تجارت خارجی رسمی اعلام نشده، اما براساس اطلاعات برخط گمرک صادرات ۲ ماهه ابتدای امسال در حدود ۸.۴ میلیارد دلار بوده و این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته این رقم در حدود ۷.۷ م...
۱۳۹۸/۳/۱۸ - ۱۲:۲۳
خودرو ارزان نشده، حباب قیمت خالی شده است
خودرونگاران_ رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان گفت: هم اکنون قیمت خودرو نسبت به اسفند ۹۷ ارزان نشده است، اما حباب قیمت خودرو اندکی در حال خالی شدن است.
۱۳۹۸/۳/۲۱ - ۰۹:۵۵
به‌زودی قیمت خودرو به کف می‌رسد
خودرونگاران - یک کارشناس خودرو در خصوص کاهش قیمت‌ها مطرح کرد: طی روزهای آینده قیمت خودرو به کف خود می‌رسد بنابراین خریداران کمی صبر داشته باشند.
۱۳۹۸/۳/۲۰ - ۱۳:۱۳
راه‌حل یک نماینده مجلس برای سقوط قیمت خودرو
خودرونگاران_عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: افزایش نرخ ارز و مواداولیه تولید قطعات، غیرمنطقی بودن هزینه‌های منجربه قیمت تمام‌شده خودرو، وجود دلالی و تقاضای کاذب به‌منظور حفظ ارزش پول از جمله دلایل...
۱۳۹۸/۳/۲۲ - ۰۹:۴۹
۹روز تا حذف طرح «زوج‌ وفرد» در پایتخت
خودرونگاران - معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ابعاد مختلف طرح حذف «زوج و فرد» و طرح جایگزین را که از اول تیرماه اجرایی می‌شود را تشریح کرد.
۱۳۹۸/۳/۲۱ - ۱۱:۳۴
پرداخت مطالبات قطعه سازان یک ماهه شود
خودرونگاران_- رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور گفت: حجم مطالبات قطعه سازان از خودروسازان به حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده و با توجه به کمبود نقدینگی، خواستار آن هستیم که پرداختی ه...
۱۳۹۸/۳/۲۰ - ۱۱:۴۷
به جای توقف تولید سواری دیزلی، کیفیت سوخت را افزایش دهیم
خودرونگاران - عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: موضوع مطرح شده مبنی بر عدم تولید خودروهای سواری دیزلی چندان منطقی نبوده و بهتر است به جای رفع صورت مسئله که عدم تولید این خودروها...
۱۳۹۸/۳/۱۹ - ۱۳:۱۰
کدام خودروها با کاهش قیمت مواجه شدند؟
خودرونگاران_قیمت تمامی خودرو‌های داخلی با کاهش یک تا ۲ میلیون تومانی در بازار مواجه شدند.
۱۳۹۸/۳/۱۹ - ۰۹:۲۴
۷ هزار خودروی ترخیص شده در انتظار شماره‌گذاری
خودرونگاران - دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص روند شماره‌گذاری خودروهای ترخیص شده گفت: نزدیک به ۷ هزار خودرو ترخیص شده‌اند اما همچنان امکان شماره‌گذاری آن‌ها وجود ندارد و در این زمینه مشکلاتی مطر...
۱۳۹۸/۳/۲۱ - ۱۱:۳۳
قابل اعتمادترین شاسی‌بلند‌های سال ۲۰۱۹ کدامند؟ + تصاویر
خودرونگاران - تعریف‌های مختلفی از قابل اعتماد بودن خودرو وجود دارد که بخش عمده آن به مسائل فنی و ایمنی خودرو بستگی دارد. در این زمینه یک سری از شاسی‌بلندها در سال ۲۰۱۹ توانسته‌اند رتبه بالایی را از ل...