امروز: سه شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۹ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۷/۱۲/۸ - ۱۰:۱۰
شناسه خبر: ۴۵۸۱۳۷
 
صنعت خودروسازی محتاج تفکر حاکم بر حوزه موشک/ سپاه ورود می‌کند؟
خودرونگاران - مردم می‌پرسند چگونه کشوری که قادر است یک موشک دوربُرد نقطه‌زن طراحی کند و آن را به صورت انبوه بسازد و حتی آمادگی خود را برای صادرات این موشک‌ها اعلام کند، از ساخت خودروی بومی ناتوان است؟ آیا واقعا در این عرصه ناتوان هستیم یا اینکه عده‌ای نمی‌خواهند پیشرفت کنیم؟

به گزارش خودرونگاران  به نقل از میزان ،  «ذهنی که می‌تواند یک موشک درست کند که این موشک دو هزار کیلومتر طی می‌کند و با کمتر از ده متر خطا به هدف می‌رسد؛ این چیز کوچکی است؟ (بنده [فقط]خواستم مثال بزنم؛ حالا اسم موشک آمد و جوان‌ها به هیجان آمدند.) من می‌گویم آن مغزی که می‌تواند یک چنین موشکی را تولید بکند که دشمنان ما اعتراف می‌کنند به اهمّیّت این کار، آیا این مغز نمی‌تواند خودرویی را که فرض بفرمایید مصرفش سیزده لیتر در صد کیلومتر است، برساند به پنج لیتر در صد کیلومتر؟ نمی‌تواند بکند؟ این مغز عاجز است از این کار؟ چرا به جوان‌ها مراجعه نمی‌کنید؟ چرا به این ذهن‌های خلّاق مراجعه نمی‌کنید؟ چرا از این‌ها کمک نمی‌گیرید؟» این سخنان بخش‌هایی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با کارگران در تاریخ 8 اردیبهشت 1395 است.

بار دیگر هنگام روند صعودی شدید و سرسام‌آور قیمت خودرو - بدون ارتقا کیفیت - این سخنان مقام معظم رهبری در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی میان کاربران دست به دست می‌شود. 

«افزایش قیمت ارز» و «تحریم» دو دلیل اصلی گران شدن خودرو در کشور عنوان شده است. خودرو‌هایی که یا به صورت «صفر» و با ارز آزاد به ایران آورده می‌شوند یا اینکه قطعات ریز و درشت آن‌ها توسط کارخانه‌های خودروسازی باز هم با ارز آزاد خریداری می‌شوند و پس از مونتاژ، به مردم فروخته می‌شوند.

از یک سو سود هِنگفتی که از قِبل مونتاز یا واردات خودرو نصیب عده‌ای خاص می‌شود و از سوی دیگر کاهش قدرت خرید خودرو توسط اکثریت جامعه، نشان دهنده این است که برای سر و سامان دادن به اوضاع نیازمند یک عزم ملی و عملکردی مبتنی بر حفظ منافع ملی داریم.

پیشتر سعید باستانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هزینه‌های سربار خودروسازان بسیار بالا است، به میزان گفته بود: خودروسازان بیش از 140 الی 150 شرکت دارند و به عنوان مثال تنها یکی از شرکت‌های ایران خودرو هزار و 150 عضو هیئت مدیره دارد.

پرسش مردم این است که چگونه کشوری که قادر است یک موشک دوربُرد نقطه‌زن طراحی کند و آن را به صورت انبوه بسازد و حتی آمادگی خود را برای صادرات این موشک‌ها به کشور‌های دوست، همسایه و مسلمان اعلام کند، از ساخت خودروی بومی ناتوان است؟ آیا واقعا ما در این عرصه ناتوان هستیم یا اینکه عده‌ای نمی‌خواهند ما در این زمینه پیشرفت کنیم؟ 

در نمودار پیچیدگی صنایع، «خودرو» در جایگاهی به مراتب پایین‌تر از موشک و زیردریایی و جنگنده و ناوشکن قرار دارد و فراموش نکنیم که هنوز یک ماه هم از رونمایی موشک نقطه‌زن «دزفول» با برد هزار کیلومتر و زیردریایی نیمه سنگین «فاتح» با 600 تُن وزن، نگذشته است. موشک و زیردریایی به عنوان صنایع بسیار پیچیده و راهبردی، از نظر متخصصین در قله دانش صنعتی جهان قرار دارند.

«چونکه 100 آمد 90 هم پیش ماست». این ضرب‌المثل آشنای ایرانی که یک مصرع از شعر مولوی است. جمهوری اسلامی ایران با توانایی ساخت زیردریایی و موشک و جت‌جنگنده و پیشرفت‌های گسترده در عرصه هسته‌ای، قطعا توانایی ساخت خودرو را هم دارد. به شرط آنکه کار به دست کاردان بیفتد.

می‌توانیم به فرانسه و چهار کشور دیگر اروپایی وابستگی نداشته باشیم
خودروسازیچند هفته‌ای است که ورود سپاه به صنعت خودروسازی، یکی از موضوعات مطرح در فضای رسانه‌ای است. سردار سرتیپ پاسدار «امیرعلی حاجی‌زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه که موشک‌های نقطه‌زن آن بار‌ها و بار‌ها قلب تروریست‌ها در فاصله صد‌ها کیلومتری ایران را دریده است، در روز 5 اسفند و در حاشیه همایش عملی سلمان فارسی، با اشاره به اعلام آمادگی سپاه برای کمک به صنعت خودروسازی گفت: «حوزه توانمندی کشور در عرصه‌های مختلف دانشی و فناوری در بخش‌های تسلیحاتی و نطامی در قله است و بقیه بخش‌ها که عمدتا غیرنظامی است در سطح پایین‌تری قرار دارد. ما اعلام کردیم در هر بخشی که دوستان ما مشکل و گیر و وابستگی دارند، آمادگی کمک داریم منتها نباید به امکان داخلی به عنوان یک توانمندی موقت و موضوع گذرا نگاه کرد. ما همانگونه که اعلام کردیم موشک صددرصد داخلی بشود و این کار شد، می‌توانیم تصمیم بگیریم پلت‌فرم ایرانی برای خودرو طراحی کنیم و به فرانسه و چهار کشور دیگر اروپایی وابستگی نداشته باشیم. چنانچه اخیرا عزیزان ما در بخش‌هایی از ساخت پالایشگاه مشکل داشتند و به ما مراجعه کردند و بخش‌های تحقیقاتی ما فعال شدند و ما تعهد کردیم آن قطعه را پیچیده را برای آن‌ها بسازیم. در این مملکت هیچ کار نشدنی وجود ندارد، چون جمعیت کثیری از جوانان وجود دارند که تشنه و علاقمند و پای‌کار هستند».

برآیند اظهارات فرمانده نیروی هوافضای سپاه حائز نکته‌ای کلیدی است و آن نکته این است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حاضر است توانمندی‌های دانشمندان و متخصصان و همچنین تجربیات گذشته خود را در اختیار صنعت خودروسازی کشور قرار دهد نه اینکه متصدی طراحی، تولید و ساخت خودرو در کشور باشد.

سپاه قصد ندارد خودروسازی کشور را در دست بگیرد بلکه می‌خواهد همانند کمک‌هایی را به بخش پالایشگاهی کشور انجام داد یا در زمینه بارورسازی ابر‌ها ایفای نقش کرد، در اینجا هم قدمی برای کشور بردارد. 
 

نگاهی به آخرین خودروی ساخته شده توسط نیرو‌های مسلح
خودروسازیخودرو زرهی طوفان در روز 29 آبان با حضور امیر سرتیپ «امیر حاتمی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح رونمایی و چندین دستگاه از آن به نیروی زمینی سپاه واگذار شد.

خودروی طوفان یک خودروی 4 در 4 با قابلیت مقاومت در برابر انفجار مین و تله‌های انفجاری با قدرت چندین کیلوگرم TNT و سطح حفاظت در برابر گلوله‌های مختلفِ هسته فولادی است. نفربر ضد مین و ضد کمین طوفان قابلیت حمل 10 سرنشین را داراست. این خودرو با تجهیز به چرخ‌های پنچررو قادر است عملیات را ادامه داده و نیز برای ترک محل درگیری در حالت پنچری چرخ‌ها تا شعاع 50 کیلومتری حرکت کند.

«طوفان» به گونه‌ای طراحی شده است که علاوه بر تحرک بالا و توانمندی عبور از موانع دو عارضه، قابلیت عبور از کانال آب با عمق 1.5 متر و عبور از موانع عمودی 50 سانتی متر را داراست. قابلیت نصب سلاح‌های نیمه سنگین، بهره مندی از دریچه‌های تیراندازی از کابین عقب، حفاظت بالستیکی برای حفاظت از نفرات کابین و سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، از دیگر ویژگی‌های نفربر زرهی طوفان است. قیمت این کلاس خودرو در سطح بازار‌های جهانی تا 500 هزار دلار است و تولید بومی این محصول، بهای آن را بسیار کاهش داده است.

باید منافع ملی را در نظر بگیریم
خودروسازیدر همین رابطه سردار «اسماعیل کوثری» جانشین قرارگاه ثارالله سپاه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، اظهار کرد: اصلا با عقل جور درنمی‌آید که ما در صنایع پیچیده موشکی و هسته‌ای در سطح جهان حرف برای گفتن داشته باشیم و دنیا برای صحبت ما ارزش قائل باشد و آن‌گاه در تکنولوژی خودرو که یک تکنولوژی کاملا متوسط است، قدرت عرض اندام نداشته باشیم.

وی افزود: وقتی‌که سردار حاجی‌زاده از آمادگی برای کمک به صنعت خودروسازی صحبت می‌کنند، به این معناست که هم این توانمندی در سپاه وجود دارد و هم اینکه قدرت پیاده‌سازی این توانایی موجود است. بیش از 20 سال پیش سپاه تعدادی ماشین ساخت و آن ماشین‌ها امتحان خود را پس دادند، اما همان زمان عده‌ای مخالفت کردند و گفتند «تولید خودرو به سپاه چه ارتباطی دارد؟» و اینگونه شد که جریان تولید خودرو توسط سپاه قطع شد.

سردار کوثری با بیان اینکه متاسفانه منافع حزبی و گروهی در صنعت خودروسازی، اجازه پیشرفت کشور را در این زمینه نمی‌دهد، تاکید کرد: ما باید همواره منافع ملی را در نظر بگیریم و با روحیه جهادی کار را به پیش ببریم. متاسفانه بخش‌های دولتی در حداقل‌ترین سطح ممکن از کمک نیرو‌های مسلح استفاده می‌کنند. نگاه و دید دولت‌مردان و حتی نمایندگان مجلس باید عوض شود؛ این موضوع منحصر به دولت و مجلس فعلی نیست و در اکثر دوره‌های گذشته وجود داشته است.

به نظر می‌رسد ورود سپاه به صنعت خودروسازی که البته همان «کمک دانشمندان و متخصصان سپاه به خودروسازان کشور» است، می‌تواند به عنوان یک حلقه وصل محکم در زنجیره صنعت خودروسازی کشور تلقی شود. شاید دور نباشد آن روزی که ما علاوه بر ساخت و صادرات موشک‌های دوربرد، میان‌برد و کوتاه‌برد، خودروهای مختلف بومی در درجه‌های کیفی مختلف و با قیمت‌های متفاوت تولید کنیم و علاوه بر مصرف شهروندان خودمان، آنها را به سایر کشورها نیز صادر کنیم البته اگر منافع حزبی اجازه بدهد...

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱۴ + ۱۰
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۹/۴/۱۶ - ۱۶:۱۲
افزایش فروش خودروهای فورد در چین
خودرونگاران - شرکت‌های سرمایه‌گذاری فورد موتور در چین که بزرگترین بازار خودرو در جهان را داراست از رشد فروش خود در ماه ژوئن نسبت به سال گذشته خبر دادند.
۱۳۹۹/۴/۱۶ - ۱۵:۱۰
آغاز روزشماری از پرده برداری بزرگ ستاره سه پر
خودرونگاران - مرسدس بنز قصد دارد تا در روز 8 ژوئیه ( دو روز دیگر ) از نمای داخلی تازه ترین خودرویش رونمایی کند.
۱۳۹۹/۴/۱۶ - ۱۴:۱۰
لغو طرح ترافیک باید با تعطیلی مترو همراه باشد
خودرونگاران - عضو شورای شهر تهران گفت:‌ لغو طرح ترافیک به علت افزایش شیوع کرونا باید همزمان با تعطیلی مترو انجام شود چرا که لغو طرح به تنهایی تأثیری در کاهش مسافران مترو ندارد.
۱۳۹۹/۴/۱۶ - ۱۳:۱۸
مجتمع قضایی تصادفات رانندگی و امور بیمه ای تشکیل می شود
خودرونگاران - چگونگی راه اندازی مجتمع های قضایی تصادفات رانندگی و امور بیمه ای در نشست مشترک معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با رئیس بیمه مرکزی و اعضای سندیکای بیمه گران مورد بررسی قرار...
۱۳۹۹/۴/۱۶ - ۱۳:۱۵
دانش بنيان ها حلقه مفقوده صنعت خودرو هستند
خودرونگاران - عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: اگر شركت هاي دانش بنيان توان و دانش علمي خود را تقويت كنند مي توانند حلقه وابستگي صنعت خودرو به خارج از كشور را قطع كنند.
۱۳۹۹/۴/۱۶ - ۱۲:۵۱
تلاش سلبریتی ها برای گسترش دوچرخه سواری
خودرونگاران - بعد از هشدار سازمان ملل متحد در مورد قهر مادر طبیعت و گزارش هایی که در مورد لزوم دوستی با زمین و محیط زیست منتشر شده است سایت BRUON PERSS مجموعه عکسی را از سلبریتی هایی که برای کمک به طب...
۱۳۹۹/۴/۱۶ - ۱۲:۱۴
آرایشگری که دیتیلر خودرو شد
خودرونگاران | نگاه غالب به دختران قرار گیری در شغل هایی است که ظرافت و دقت بیشتری را طلب می کند و شاید به همین دلیل است که تعداد خانمهایی که در بازار خشن تر صنعتی فعالیت می کنند به تعداد انگشتان یک دس...
۱۳۹۹/۴/۱۶ - ۱۰:۰۱
صنعت خودرو با دانش بنيان ها تقويت مي شود
خودرونگاران - عضو اتاق بازرگاني ايران گفت: در شرايطي كه صنعت خودرو با تحريم روبرو است و واردات برخي از قطعات با دشواري صورت مي گيرد، مي توان با همكاري مجموعه هاي دانش بنيان نسبت به توليد قطعات خاص اقد...
۱۳۹۹/۴/۱۶ - ۰۹:۵۷
ارز ندهند ، بازار قطعه مشکل‌ساز می‌شود
خودرونگاران - عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعه گفت: در حال حاضر قطعه ساز امکان ترخیص کالاهای خود را از گمرکات ندارد و همین امر تولید خودرو را مختل کرده و آمار خودروهای ناقص هر روز افزایش پیدا کرده ا...
۱۳۹۹/۴/۱۶ - ۰۹:۳۵
افزایش مجدد قیمت خودرو باید به تأیید ستاد تنظیم بازار برسد
خودرونگاران - رئیس شورای رقابت با اعلام اینکه خودروسازان هر سه ماه یکبار می توانند با تغییر نرخ تورم درخواست تجدیدنظر در قیمت ها را داشته باشند،گفت: البته این موضوع باید با تأیید ستاد تنظیم بازار هم ...
۱۳۹۹/۴/۱۶ - ۰۹:۲۸
دانشگاه ها و نخبگان كشور از همكاري با خودروسازان استقبال مي كنند
خودرونگاران - رئیس دبیرخانه جذب نخبگان در دانشگاه ها در بنیاد ملی نخبگان گفت: دانشگاه ها و نخبگان با هدف توسعه صنعت خودرو و داخلي سازي قطعات، علاقه مند به همكاري با شركت هاي خودروسازي هستند.
۱۳۹۹/۴/۱۶ - ۰۹:۱۴
امید خودروسازان آلمان به بازار چین
خودرونگاران - یک کارشناس صنعت خودروی آلمان به خبرگزاری شینهوا گفت که بازار چین در آینده نزدیک اهمیت بسیار بالایی برای ژرمن‌ها پیدا خواهد کرد؛ بازاری که تاکنون نیز خودروسازی این کشور را بسیار منتفع کرد...
۱۳۹۹/۴/۱۶ - ۰۹:۱۰
رشد ۲۲.۶ درصدی تولید گروه صنعتی ایران خودرو در بهار امسال
خودرونگاران - آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت درباره تولید خودرو در کشور حکایت از رشد ۲۲.۶ درصدی تعداد تولید در گروه صنعتی ایران خودرو دارد.
۱۳۹۹/۴/۱۰ - ۱۵:۵۸
تایوانی ها در راه بازار ایران
یک شرکت خودروساز ایرانی و شرکت لوکسژن تایوان در زمینه تولید و مونتاژ خودرو درداخل ایران قرارداد همکاری امضاء کردند.
۱۳۹۹/۴/۹ - ۱۱:۲۰
آیا بعد از نیم قرن خودروسازی توان رقابت با خودروی خارجی را داریم؟
خودرونگاران_یک عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی نبود رقابت را علت کاهش کیفیت در صنایع خودروسازی داخلی عنوان کرد و گفت که اگر بعد از نیم قرن خودروسازی توان رقابت با خودروی خارجی را نداریم لزومی ندار...
۱۳۹۹/۴/۱۰ - ۱۱:۴۲
۱۲ خودرو آخر با رنگ های خاص
خودرونگاران - ب ام و برای پایان تولید محصول آی۸ دست به ابتکار جالبی زده است. ۱۸ خودرو با رنگ منحصر به فرد و استثنایی آخرین خودروهای خط تولید آی۸ بودند.
۱۳۹۹/۴/۱۵ - ۱۲:۲۴
صفر تا ۱۰۰ تعویض پلاک از کاهش ۱۰ درصدی نقل و انتقال تا محدودیت‌های شماره گذاری
خودرونگاران_شرایط و مدارک لازم برای شماره‌گذاری، آخرین آمار نقل و انتقال خودرو و محدودیت‌های موجود برای تعویض پلاک از جمله مواردی است که رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا آنها را تشریح کرد.
۱۳۹۹/۴/۱۴ - ۱۲:۵۶
ضرورت تسریع در اعلام قیمت محصولات خودروسازان برای فصل دوم سال
خودرونگاران - مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت اعلام کرد: تأخیر در اعلام قیمت محصولات شرکت های خودروسازی برای فصل دوم امسال، فرآیند عملیات شرکتها را با اختلال مواجه کرده است و تأخیر در ارائه قیم...
۱۳۹۹/۴/۹ - ۱۰:۱۴
عرضه در بورس، راهکار خلاصی از هیجان سرمایه‌گذاری در بازار خودرو
خودرونگاران_عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: اگر خودرو در بورس عرضه شود، ضمن از دست رفتن تدریجی هیجان سرمایه‌گذاری در بازار، جلوی ضرر و زیان خودروسازان گرفته می‌شود.
۱۳۹۹/۴/۱۶ - ۱۲:۱۴
آرایشگری که دیتیلر خودرو شد
خودرونگاران | نگاه غالب به دختران قرار گیری در شغل هایی است که ظرافت و دقت بیشتری را طلب می کند و شاید به همین دلیل است که تعداد خانمهایی که در بازار خشن تر صنعتی فعالیت می کنند به تعداد انگشتان یک دس...
۱۳۹۹/۴/۱۲ - ۱۶:۱۴
معرفی کوییک-آر پلاس در پارس‌خودرو
خودرونگاران - همزمان با فرارسیدن سالروز تاسیس پارس‌خودرو، از خودرو کوییک-آر پلاس در این شرکت رونمایی شد.
۱۳۹۹/۴/۱۱ - ۱۵:۵۷
پیشنهاد وزارت نفت به مردم برای کاهش هزینه‌های سوخت خودرو
خودرونگاران- وزارت نفت برای کاهش هزینه‌های سوخت خودرو پیشنهاداتی ارائه داده است.
۱۳۹۹/۴/۱۶ - ۱۰:۰۱
صنعت خودرو با دانش بنيان ها تقويت مي شود
خودرونگاران - عضو اتاق بازرگاني ايران گفت: در شرايطي كه صنعت خودرو با تحريم روبرو است و واردات برخي از قطعات با دشواري صورت مي گيرد، مي توان با همكاري مجموعه هاي دانش بنيان نسبت به توليد قطعات خاص اقد...
۱۳۹۹/۴/۱۴ - ۱۲:۱۷
بلایی که شورای رقابت به جان بازار خودرو انداخت
خودرونگاران - از همین دهه عقب‌تر نرویم. در فروردین سال ۹۱ بود که شورای رقابت عواملی همچون: سهم هزینه‌های مالی، نرخ تورم بخشی سالانه، تغییر شاخص کیفیت خودرو در طول سال، بدترین شاخص کیفیت سال، تفاوت اف...
۱۳۹۹/۴/۱۴ - ۱۰:۵۱
افزایش تعداد ارائه دهنده خدمات به «کوییک سرویس»
خودرونگاران_شرکت خدمات پس از فروش ایران‌خودرو، تعداد نمایندگی‌های ارائه دهنده خدمت «کوییک سرویس» را افزایش داد.
۱۳۹۹/۴/۱۱ - ۱۰:۳۶
کادیلاک و ورود سدان جدیدش در سال 2021
خودرونگاران - در حالی که پیش از این اعلام شده بود که کادیلاک جدیدترین سدان اش را در سال 2020 رونمایی خواهد کرد اما گسترش ویروس کرونا این برنامه رونمایی را تا سال 2021 به تعویق انداخته است.