امروز: سه شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۹ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۷/۱۰/۲۲ - ۰۹:۴۵
شناسه خبر: ۴۵۵۹۱۷
 
فرصت سوزی؛ فرجام پسابرجام خودروسازان
خودرونگاران - روزی که برجام به فرجام رسید، به نظر می رسید بهار صنعت خودروی ایران از پس زمستانی سخت آغاز شده است. سه سال پیش از آن در سال ۱۳۹۱ سخت ترین تحریمها بر صنعت خودروی ایران اعمال شده بود. غرب و به ویژه آمریکا موتور محرک اقتصاد ایران را نشانه گرفته بودند. شدیدترین تحریمها بر صنعت خودرو ایران چنان سایه افکند که پژو شریک ۳۰ ساله ایران خودرو راه خروج در پیش گرفت و رنو که هفت سال قبل با بوق و کرنا شرکت مشترک باایران تاسیس کرده و همزمان در سایت دو خودروساز به تولید پرداخته بود، تقریبا کار را تعطیل کرد.

به گزارش خودرونگاران به نقل از ایسنا ، اولین نشانه های تاثیر تحریم ها با کاهش تولید خودروسازان و به تبع آن قطعه سازان ایرانی بروز کرد و خودرو به کالایی نایاب و گران قیمت بدل شد. قیمتها سر به فلک کشید و مردم و رسانه ها ناراضی از وضعیت پیش آمده ادعاهای سابق خودروسازان را مبنی بر تولید ۱۰۰درصد داخلی خودروهای ملی همچون سمند و پراید به چالش کشیدند. آن روزها مشخص شد که ادعای تولید داخلی خودروهای ملی صرفا اهداف تبلیغاتی داشته و عدم واردات برخی قطعات همچون گیربکس اتوماتیک و icu و برخی قطعات موتور می تواند خطوط تولید محصولات خودروسازان را متوقف کند. این در حالی بود که خودروسازان حتی رینگ آلومینیومی برخی محصولات خود را در همان ماههای اول شروع تحریمها حذف کردند!

با روی کار آمدن دولت اعتدال، مذاکره با جهان غرب در اولویت قرار گرفت و سرانجام برجام به فرجام رسید. سالهای ابری و سرد سپری شد و شرکتهای خارجی با پیشنهادهای رنگارنگ به تهران سرازیر شدند. مذاکرات خودروسازان با شرکای خارجی اما رنگ و بوی دیگری داشت. به نظر میرسید این بار ایرانی ها هستند که برای شرکای غربی شرط و شروط گذاشته اند. ایران خودرو مدعی بود پژو باید به دلیل خروج یکباره از ایران در سالهای قبل خسارت بپردازد و سایپا میان دو دلبر یعنی رنو و سیتروئن ناز می کرد که طرف کدام را بگیرد. در این میان آنچه نگران کننده بود، مذاکرات محرمانه و پشت درهای بسته بود که خبرنگاران و افکار عمومی از جزییات آن بی اطلاع بودند. کار به بهانه تامین حداکثر منافع ملی به گونه ای پیش می رفت که باوجود حضور نعمت زاده - وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت (صمت) - در مذاکرات با رنو حتا برخی مقامات سازمان گسترش و وزارت صمت هم از جزییات نحوه انعقاد قراردادها و مفاد آنها آگاهی نداشتند. این امر آنجا آشکار شد که در انتهای یکی از جلسات نهایی انعقاد قرارداد همکاری با رنو در فرانسه، مقاماتی که برای حضور در انتهای جلسه و لحظه امضا دعوت شده بودند، کاملا سورپرایز شده و در مقابل سوال خبرنگاران در خصوص جزییات قرارداد ابراز بی اطلاعی می کردند و می گفتند ساعتی قبل دعوت شده اند و نمی دانند دقیقا قرار است چه اتفاقی بیفتد!

خودروسازان ایرانی مدعی بودند حداکثر منافع ملی در قراردادها دیده شده و حالا علاوه براینکه خارجی ها باید جریمه تنهاگذاشتن ما را در روزهای سخت بپردازند، متعهد شده اند که انتقال تکنولوژی انجام دهند و در ایران سرمایه گذاری کنند. خارجی ها هم ژست با لبخند مقابل دوربین رسانه ها می گرفتند و می گفتند این بار با تحریم هم نخواهیم رفت! زمان اما ثابت کرد که غربی ها برای اخم آمریکا بیش از خودروسازان ایرانی ارزش قایل اند و با سخنرانی رییس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج یکجانبه از برجام ساز جدایی کوک کردند.

حدود سه سال فرصت پسابرجام برای پوشاندن نقاط ضربه پذیری خودروسازان ایرانی از دست رفت و حالا دوباره همان زخمهای قدیمی سر باز کرده اند. تولید خودرو کاهش یافته، قیمتها سربه فلک گذاشته، گیربکس اتوماتیک نایاب شده و رینگ آلومینیومی از خودروها حذف شده اند! ابتدای دهه ۹۰ با تحریم اوباما حلقه های مفقوده خودروسازی ایران برای پایان دادن به وابستگی آشکار شده بود، اما خودروسازان ایرانی با فرصت سوزی تنها به مذاکره برای واردات و مونتاژ خودروهایی جذاب همچون پژو ۲۰۰۸ و سیترون سی۳ قناعت کردند. نتیجه قناعت به حداقل ها این شد که با اخم ترامپ، عرصه از شرکای خارجی خالی شد؛ آن هم در شرایطی که حتی به یکی از قولهای خود برای جبران وعده های رنگارنگ سرمایه گذاری عمل نکردند.

پنج دهه پیش بنز در مذاکره با ایرانی ها شرکتی را برای تولید موتور و گیربکس محصولات خود پایه گذاشت و در حالی پس از وقوع انقلاب اسلامی، ایران را ترک کرد که این سرمایه گذاری ها پابرجا باقی ماندند. اما با گذشت ۳۰ سال از مذاکره و همکاری با شریکی همچون پژو هنوز حتی یک سوله از این خودروساز در ایران به چشم نمی خورد و یک گیربکس اتوماتیک از این خودروساز جهانی در ایران تولید نمی شود. پسابرجام نیز گذشت و آجری بر آجر سرمایه گذاری و انتقال تکنولوژی امثال پژو و رنو در ایران مشاهده نشد و تنها رنگین کمان وعده ها لحظاتی کوتاه بر بالای سر خودروسازی ایران مشاهده شد و تمام.

چه کسی مدیران صنعت خودروی ایران در پسابرجام را برای این فرصت سوزی مورد سوال قرار می دهد؟ دو وزیر صنعت که نظارت ارشد بر این وضع را داشته اند، کرسی خود را ترک کرده اند، اما مدیران خودروسازی همچنان روزه سکوت گرفته اند. آیا مسوولین این فرصت سوزی پاسخگو خواهند بود؟

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱۱ + ۱۱
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۹/۴/۲۴ - ۱۲:۰۲
مالیات بر خودرو‌های صفر بازار را هیجان زده می‌کند
خودرونگاران - کارشناس صنعت خودرو گفت: در شرایط فعلی نه تنها بازار خودرو با اخذ مالیات مدیریت نخواهد شد بلکه بیشتر هیجان زده می‌شود.
۱۳۹۹/۴/۲۴ - ۱۲:۰۰
سایپا در مسیر دانش بنیان شدن
خودرونگاران - صنعت خودرو زمانی می تواند به توسعه دست پیدا کند که در کنار مجموعه های دانش بنیان و نخبگان دانشگاهی قرار گیرد. این باوری است که گروه خودروسازی سایپا دارد و از سال گذشته با جدیت آن را دنبا...
۱۳۹۹/۴/۲۴ - ۱۱:۲۰
تکلیف واردات خودروهای سنگین چه شد؟
خودرونگاران -کامیون های قراضه یا فرسوده مدت هاست که منتظر اجرای طرح کلید به کلید و نوسازی ناوگان حمل بار هستند.
۱۳۹۹/۴/۲۴ - ۱۱:۱۷
چرا رانندگان از طرح دوگانه سوز شدن خودرو‌ استقبال نمی‌کنند؟
خودرونگاران - سرپرست مدیریت طرح CNG در خصوص استقبال کم در طرح رایگان دوگانه سوز کردن خودرو‌ها توضیحاتی ارائه کرد.
۱۳۹۹/۴/۲۴ - ۱۰:۱۸
تشکیل کمیته مشترک انجمن‌های قطعه‌سازان در شش محور
خودرونگاران - طی نشست مشترک دو انجمن قطعه‌سای کشور، قرار شد تا کمیته‌های مشترک در شش محور تشکیل شود؛ این هم‌افزایی توان انجمن‌های قطعه‌سازی با هدف مقابله با چالش‌ها و مشکلات صنعت قطعه سازی کشور خواهد ...
۱۳۹۹/۴/۲۴ - ۱۰:۱۶
تولید نانوذرات سیلیکا برای ارتقای کیفیت تایرهای ساخت داخل
خودرونگاران - گروهی از محققان یکی از شرکت‌های فناور با نیازسنجی تولید تایر اقدام به تولید نانو ذرات سیلیکا برای کمک به بهبود کیفیت تایرهای ساخت داخل کردند و به گفته آنها این نانو ذرات از خارج تامین م...
۱۳۹۹/۴/۲۴ - ۱۰:۱۴
سایپا اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی را به روستای کوییک دعوت کرد
خودرونگاران - گروه خودروسازی سایپا با انتشار یک جوابیه در ۶ بند به انتقاد مجدد فرهنگستان زبان و ادب فارسی از نامگذاری کوییک پس از چهار سال، واکنش نشان داد.
۱۳۹۹/۴/۲۴ - ۰۹:۴۷
ام‌وی‌ام ۳۱۵ پلاس با جذابیت بیشتر به زودی در بازار
خودرونگاران - شرکت مدیران خودرو در نظر دارد تا به زودی فیس لیفت جدید هاچ بک محبوب و پر طرفدار خود یعنی ۳۱۵ را وارد بازار نماید.
۱۳۹۹/۴/۲۴ - ۰۹:۱۸
رکوردشکنی های تسلا ادامه دارد
خودرونگاران - خودروسازی تسلا به دهمین شرکت باارزش آمریکا تبدیل شد.
۱۳۹۹/۴/۲۴ - ۰۹:۱۶
تولید اولین آستون مارتین DBX
خودرونگاران - اولین شاسی‌بلند آستون مارتین در کارخانه جدید این شرکت بریتانیایی در ولز تولید شد.
۱۳۹۹/۴/۲۴ - ۰۹:۱۲
آپشن‌های ماهانه بی‌ام‌و
خودرونگاران - شرکت آلمانی بی‌ام‌و برنامه‌ای نوین را کلید زده است که طی آن برخی از آپشن‌های خودرو به جای اینکه از قبل سفارش داده شوند با پرداخت آبونمان یا همان حق عضویت، به‌صورت ماهانه کار خواهند کرد.
۱۳۹۹/۴/۲۴ - ۰۹:۰۹
خداحافظی کولئوس از بریتانیا
خودرونگاران - رنو کولئوس یکی از پرطرفدارترین شاسی ‌بلندهای جهان به‌نظر آینده نامعلومی در بازار بریتانیا خواهد داشت.
۱۳۹۹/۴/۲۴ - ۰۹:۰۷
گره کور اسقاط فرسوده‌های سنگین
خودرونگاران - از روزی که رئیس‌جمهوری ابرپروژه اسقاط خودروهای فرسوده سنگین را رونمایی کرد، حدود ۲۸ ماه می‌گذرد، با این حال این طرح عظیم با سرعتی کند پیش رفت و در حال‌حاضر نیز از اهداف در نظر گرفته شده...
۱۳۹۹/۴/۱۶ - ۱۲:۱۴
آرایشگری که دیتیلر خودرو شد
خودرونگاران | نگاه غالب به دختران قرار گیری در شغل هایی است که ظرافت و دقت بیشتری را طلب می کند و شاید به همین دلیل است که تعداد خانمهایی که در بازار خشن تر صنعتی فعالیت می کنند به تعداد انگشتان یک دس...
۱۳۹۹/۴/۱۶ - ۱۰:۰۱
صنعت خودرو با دانش بنيان ها تقويت مي شود
خودرونگاران - عضو اتاق بازرگاني ايران گفت: در شرايطي كه صنعت خودرو با تحريم روبرو است و واردات برخي از قطعات با دشواري صورت مي گيرد، مي توان با همكاري مجموعه هاي دانش بنيان نسبت به توليد قطعات خاص اقد...
۱۳۹۹/۴/۱۶ - ۰۹:۲۸
دانشگاه ها و نخبگان كشور از همكاري با خودروسازان استقبال مي كنند
خودرونگاران - رئیس دبیرخانه جذب نخبگان در دانشگاه ها در بنیاد ملی نخبگان گفت: دانشگاه ها و نخبگان با هدف توسعه صنعت خودرو و داخلي سازي قطعات، علاقه مند به همكاري با شركت هاي خودروسازي هستند.
۱۳۹۹/۴/۱۶ - ۰۹:۳۵
افزایش مجدد قیمت خودرو باید به تأیید ستاد تنظیم بازار برسد
خودرونگاران - رئیس شورای رقابت با اعلام اینکه خودروسازان هر سه ماه یکبار می توانند با تغییر نرخ تورم درخواست تجدیدنظر در قیمت ها را داشته باشند،گفت: البته این موضوع باید با تأیید ستاد تنظیم بازار هم ...
۱۳۹۹/۴/۱۷ - ۱۵:۲۵
‌۷۰ درصد بازار قطعه در دست ۵ نفر
خودرونگاران| عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: واردات قطعات خودرو اکنون در دست تعداد معدودی از افراد و مافیا قرار گرفته و این موضوع یکی از اشکالات اساسی صنعت خودرو در شرایط کنونی است.
۱۳۹۹/۴/۱۶ - ۰۹:۵۷
ارز ندهند ، بازار قطعه مشکل‌ساز می‌شود
خودرونگاران - عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعه گفت: در حال حاضر قطعه ساز امکان ترخیص کالاهای خود را از گمرکات ندارد و همین امر تولید خودرو را مختل کرده و آمار خودروهای ناقص هر روز افزایش پیدا کرده ا...
۱۳۹۹/۴/۲۲ - ۰۹:۴۲
دلال بازی قیمت خودروها را میلیاردی کرد
خودرونگاران |رئیس اتحادیه فروشندگان نمایشگاه داران خودرو بر این باور است که تاثیر تحریم ها بر میزان تولید و گسترش سفته بازی در بازار خودرو موجب شده تا در کمتر از دو سال قیمت برخی خودروها دو تا پنج بر...
۱۳۹۹/۴/۱۷ - ۱۰:۵۶
فردا رونمایی از مزدا 3 توربو در مکزیک
خودرونگاران - شرکت مزدا قصد دارد تا فردا جدیدترین خودروی خود یعنی مزدا 3 توروبو را که در کارخانه مکزیک ساخته شده است را رونمایی کند.
۱۳۹۹/۴/۱۶ - ۱۳:۱۸
مجتمع قضایی تصادفات رانندگی و امور بیمه ای تشکیل می شود
خودرونگاران - چگونگی راه اندازی مجتمع های قضایی تصادفات رانندگی و امور بیمه ای در نشست مشترک معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با رئیس بیمه مرکزی و اعضای سندیکای بیمه گران مورد بررسی قرار...
۱۳۹۹/۴/۲۳ - ۰۹:۵۳
ترکتازی وارداتی ها در بازار اجاره
خودرونگاران- به دنبال محدودیت های واردات خودرو به کشور و افزایش سه تا 5 برابری قیمت خودروهای لوکس وارداتی ، موجب شده تا نرخ اجاره خودرو تا سه برابر افزایش یافت.
۱۳۹۹/۴/۲۲ - ۱۵:۲۳
اخذ مالیات، بازار خودرو را به آرامش می رساند؟
خودرونگاران - در شرایطی لایحه مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس و دولت بلاتکلیف مانده است که روز گذشته یک مقام مسوول در وزارت امور اقتصادی و دارایی از پیشنهاد وزیر اقتصاد برای اخذ مالیات پلکانی از خریدار...
۱۳۹۹/۴/۱۷ - ۱۱:۵۸
ورود خودروسازی ایران به لاین «شرق» ؟
خودرونگاران_هیات دولت اوایل تیر ماه امسال پیش‌نویس نهایی برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین را به تصویب رساند، برنامه‌ای که طی آن قرار است طرف چینی بین ۲۸۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار در بخش‌های مختلف...
۱۳۹۹/۴/۱۶ - ۱۳:۱۵
دانش بنيان ها حلقه مفقوده صنعت خودرو هستند
خودرونگاران - عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: اگر شركت هاي دانش بنيان توان و دانش علمي خود را تقويت كنند مي توانند حلقه وابستگي صنعت خودرو به خارج از كشور را قطع كنند.