امروز: پنج شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۷ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۷/۸/۲۳ - ۰۹:۱۰
شناسه خبر: ۴۵۲۵۱۵
 
تغییر فاز طرح ساماندهی بازار به صنعت خودرو سبب شد؛
مجلس به‌دنبال تدوین استراتژی خودرو
خودرونگاران - طرح ساماندهی بازار خودرو که پیش از این در دستور کار نمایندگان مجلس قرار داشت، با تغییراتی به طرح ساماندهی صنعت خودرو تغییر یافت.

به گزارش خودرونگاران  به نقل از دنیای اقتصاد، پیش از این اعضای کمیسیون صنایع به مسکوت ماندن 6 ماهه طرح رای دادند، این در شرایطی است که با فشار تهیه‌کنندگان آن در نهایت کمیسیون صنایع تغییر استراتژی طرح یاد شده را در دستور کار قرار داد. در طرح ساماندهی بازار خودرو، کاهش تعرفه واردات و همچنین لغو توقف ورود خودرو به کشور در کنار الزاماتی همچون ارتقای کیفی و کمی تولید خودرو پیش‌بینی شده بود حال آنکه با تغییر جهت طرح یاد شده ملزومات واردات خودرو لغو و تنها بر صنعت خودرو تمرکز شده است. آنچه از اظهارات برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر می‌آید اعضای کمیسیون صنایع در طرح جدید، استراتژی برای صنعت خودرو تعریف کردند که تا سال 1404 این استراتژی باید اجرایی شود. به اعتقاد این نمایندگان خودروسازان نتوانسته‌اند طبق استراتژی که یک‌دهه پیش توسط وزارت صنعت تهیه شده پیش روند، به همین دلیل بازنویسی استراتژی مذکور توسط مجلس می‌تواند برای دولت لازم‌الاجرا شود. آنچه مشخص است در طرح ساماندهی بازار خودرو مواردی همچون ارتقای کیفی محصولات خودروسازان، کاهش پلکانی تعرفه، افزایش استانداردسازی، کاهش مصرف سوخت و در نهایت از رده خارج کردن فرسوده‌ها پیش‌بینی شده است. با این حساب موضوع لغو توقف واردات خودرو که بسیاری از دست‌اندرکاران و وارد‌کنندگان با اجرای طرح ساماندهی بازار خودرو به آن دل بسته بودند، منتفی شد این در شرایطی است که برخی کارشناسان معتقدند، طرح ساماندهی بازار خودرو با توجه به شرایط تحریمی کشوردر کوتاه مدت قابلیت اجرایی نخواهد داشت.

اما جرقه طرح ساماندهی بازار خودرو در اواخر سال گذشته زده شد. در زمستان 96، دولت دوازدهم بعد از نزدیک به 6 ماه از بستن سایت ثبت‌سفارش خودرو، با تغییراتی که در قوانین واردات ایجاد کرد، بار دیگر به شرکت‌های رسمی وارد‌کننده خودرو اجازه داد تا اقدام به ثبت‌سفارش محصولات خود کنند. از اصلی‌ترین تغییراتی که در قوانین واردات خودرو به کشور از سوی دولت اعمال شد، افزایش تعرفه واردات بود. این اقدام در حالی اتفاق افتاد که یک سال پیش از آن و در زمان دولت یازدهم، شرکت‌های گری مارکت از چرخه واردات حذف شده بودند. بعد از بازگشایی مجدد سایت ثبت‌سفارش خودرو با توجه به مقررات جدید، دست‌اندرکاران و کارشناسان، این اقدام دولت را در کنار ممنوعیت فعالیت شرکت‌های گری مارکت در راستای محدودیت واردات خودرو به کشور ارزیابی کردند. پیش از این در زمان محدودیت شرکت‌های وارد‌کننده و حذف شرکت‌های گری مارکت از بازار، تعدادی از واردکنندگان و اعضای انجمن‌های صنفی واردکننده خودرو به کمیسیون اصل 90 مجلس شکایت کردند، این شکایت زمینه ساز ورود نمایندگان به موضوع واردات با طرح ساماندهی بازار خودرو شد. نمایندگان در این طرح تلاش کردندمیزان تعرفه واردات خودرو را به قبل برگردانند. همچنین افزایش رقابت‌پذیری، افزایش کیفیت، چالش‌های زیست محیطی که از ناحیه صنعت خودرو به کشور تحمیل می‌شود و کاهش مصرف سوخت ازدیگر نکاتی بود که مورد توجه طراحان این طرح قرار گرفته بود.

نمایندگانی که این طرح را پیگیری می‌کردند، حل تمام معضلات ذکر شده را تنها از طریق تسهیل روند واردات مدنظر داشتند. در شرایطی که مقدمه ورود این طرح به صحن علنی فراهم می‌شد، بازار ارز دچار نوسان شد. نوسان بازار ارز که از زمستان گذشته آغاز شده بود، در ماه‌های ابتدایی سال جاری با شدت بیشتری ادامه یافت. این مساله در کنار خروج ایالات‌متحده آمریکا از توافق نامه برجام و وعده بازگشت تحریم‌هایی که پیش از توافق نامه برجام، اقتصاد کشور را درگیر کرده بود، سبب شد تا دولت دست به اقدامات متقابل به‌منظور کاهش اثرات تحریم بزند. یکی از برنامه‌های اصلی دولت در این راستا، مدیریت منابع ارزی بود. دولت دوازدهم به‌منظور مدیریت منابع ارزی، جلوی واردات کالاهای غیر‌ضرور و لوکس را به کشور گرفت و واردات آنها را به کشور ممنوع اعلام کرد. خودروهای وارداتی، یکی از کالاهایی بود که در لیست کالاهای ممنوع الورود به کشور قرار گرفت.

اقدام دولت که در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نهایی شده بود در شرایطی در دستور کار دولت قرار گرفت که طرح ساماندهی بازار خودرو پیش از این با قید یک فوریت در صحن علنی مجلس از تصویب نمایندگان گذشته بود. بعد از تصویب این طرح در صحن علنی طرح ساماندهی بازار خودرو در اختیار کمیسیون صنایع و معادن مجلس به‌عنوان کمیسیون تخصصی در این زمینه قرار گرفت تا اعضای کمیسیون چکش کاری شده و بار دیگر به صحن بازگردند.

با ممنوعیت واردات خودرو از سوی دولت، اعضای کمیسیون صنایع مجلس به اتفاق آرا، مسکوت ماندن این طرح را به مدت 6 ماه تا زمان تعیین تکلیف بحث واردات خودرو به تصویب رساندند. این اقدام سبب شد تا طراحان آن، نسبت به این رویه اعتراض کرده و بار دیگر درخواست کنند تا طرح ساماندهی بازار خودرو در کمیسیون صنایع به جریان بیفتد. بعد از بحث‌های فراوان در کمیسیون صنایع مجلس سرانجام طرح ساماندهی بازار خودرو به طرح ساماندهی صنعت خودرو تغییر یافت.
تفاوت‌های طرح ساماندهی صنعت با بازار

بعد از اعلام تغییر طرح ساماندهی بازار خودرو به طرح ساماندهی صنعت خودرو، این سوال مطرح می‌شود که این جابه‌جایی با چه تغییراتی در محتوا روبه‌رو شده است.بر اساس اطلاعات به دست آمده در طرح ساماندهی صنعت خودرو، بیشتر بندها به محصولات تولیدی در شرکت‌های خودروساز داخلی معطوف شده است. افزایش کیفیت این محصولات، افزایش استانداردسازی، کاهش مصرف سوخت و همچنین از رده خارج کردن خودروهای فرسوده ازسوی شرکت‌های خودروساز داخلی از جمله مواردی است که در این طرح به آن اشاره شده است.

در طرح ساماندهی صنعت خودرو، کاهش پلکانی تعرفه واردات خودرو به کشور، از طرح ساماندهی بازار به ارث رسیده و قرار است همچنان این مساله در دستور کار قرار داشته باشد.  در این ارتباط ولی ملکی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: طرح ساماندهی صنعت خودرو، در کنار نگاهی که به طرح ساماندهی بازار دارد، به‌صورت کلان‌تر به وضعیت صنعت خودرو در کشور نگاه می‌کند. این نماینده مجلس دلیل این تغییرات دامنه دار در طرح ساماندهی بازار خودرو را با ممنوعیت واردات از سوی دولت مرتبط می‌داند و می‌گوید: عملا با ممنوع الورود شدن خودرو به کشور، اثرگذاری طرح ساماندهی بازار خودرو که تکیه اصلی آن روی بحث واردات و حل مشکلات آن از این ناحیه بود، از میان رفت. با توجه به اینکه طراحان به‌دنبال به جریان انداختن این طرح در کمیسیون صنایع بودند، نمایندگان تغییراتی را در محتوای طرح ایجاد کردند. اصلی ترین تغییر در این طرح، توجه به وضعیت تولید خودرو در داخل کشور است. نمایندگان در طرح ساماندهی صنعت خودرو به‌دنبال افزایش کیفیت محصولات داخلی، افزایش استانداردهای مرتبط به صنعت خودرو، کاهش مصرف سوخت محصولات داخلی و همچنین بررسی شرایط شرکت‌های خودروساز برای تولید خودروهای برقی و هیبریدی هستند. نماینده مردم مشکین شهر در مجلس دهم، یکی از موارد مورد توجه در طرح ساماندهی صنعت خودرو را بحث از رده خارج کردن خودروهای فرسوده عنوان می‌کند.

وی ادامه می‌دهد براساس این طرح قرار است تا شرکت‌های خودروساز داخلی، موظف شوند به ازای تولید 4خودرو، یک دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج کنند. در حالی ملکی به الزام شرکت‌های تولیدکننده داخلی به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده اشاره می‌کند که پیش از ممنوعیت واردات خودرو به کشور، این وظیفه بر عهده شرکت‌های واردکننده بود. بعد از اعمال ممنوعیت واردات خودرو به کشور، عملا بحث از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به کما رفت.

البته باید به این نکته هم اشاره کرد که در اواخر دولت یازدهم، محمدرضا نعمت زاده، وزیر وقت صمت، طرحی را به هیات دولت برد تا خودروسازان داخلی را ملزم به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده کند. در آن زمان، طرح پیشنهادی وزیر صمت، به تصویب هیات دولت رسید. با روی کار آمدن دولت دوازدهم و جانشینی محمد شریعتمداری به جای محمدرضا نعمت زاده در راس هرم وزارت صمت، وزیر جدید شرکت‌های خودروساز داخلی را از مشارکت در طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده معاف کرد.

از دیگر سو رمضانعلی سبحانی فر، نماینده سبزوار و جغتای و جوین در مجلس دهم، به خبرنگار ما گفت: طرح ساماندهی صنعت خودرو که جایگزین طرح ساماندهی بازار شد در واقع ریل‌گذاری برای صنعت خودرو کشور تا سال 1404 است. این عضو کمیسیون صنایع مجلس می‌گوید: با توجه به اینکه بحث ممنوعیت واردات خودرو در دستور کار دولت قرار گرفته است و از دیگر سو با توجه به بازگشت تحریم‌ها افقی برای رفع آن در نظر گرفته نشده، اعضای کمیسیون صنایع طرح ساماندهی صنعت خودرو را جایگزین طرح ساماندهی بازار کردند.

وی ادامه می‌دهد: یکی از مواردی که در طرح ساماندهی بازار خودرو مورد توجه نمایندگان قرار گرفته بود، تعیین تعرفه برای واردات خودرو به کشور بود، این در حالی است که تعیین تعرفه و استفاده از این ابزار در اختیار دولت است و نمایندگان نمی‌توانند در کار دولت و نحوه استفاده از این ابزار دخالت کنند.

سبحانی فر بحث ضربه‌پذیر بودن اشتغال در این صنعت را از ناحیه افزایش واردات یکی دیگر از مواردی دانست که نمایندگان عضو کمیسیون صنایع را مجاب کرد تا نسبت به تغییراتی در طرح ساماندهی بازار خودرو، اقدام کنند.
چه آینده‌ای در انتظار این طرح است

با توجه به اظهارات این دو نماینده باید به این نکته اشاره کرد که مجلس در ادوار گذشته هم طرح‌هایی از این دست برای صنعت خودرو مصوب کرده حال آنکه این مصوبات خروجی مناسبی نداشته است.در این ارتباط می‌توان به طرح حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو که در بهمن‌ماه سال 84، در زمان مجلس هفتم به تصویب نمایندگان رسید و دولت مکلف به اجرایی کردن آن شد، اشاره کرد.نمایندگان مجلس هفتم، وزارت صنایع و معادن وقت را مکلف به نظارت بر اجرای این قانون در راستای حفظ حقوق مصرف‌کنندگان و اعلام گزارش ادواری 6 ماهه به کمیسیون صنایع و معادن نهاد قانون‌گذاری کردند.

اتفاقی که در عمل نیفتاد و شرکت‌های خودروساز هیچ‌گاه به‌طور کامل زیر بار اجرایی کردن این قانون نرفتند و از طرف دیگر، وزارت صنعت هم گزارشی به‌صورت مدون در این ارتباط به نمایندگان مجلس ارائه نکرد.  طرح ارتقای کیفی محصولات از دیگر طرح‌هایی بود که عاقبت بخیر نشد.طرح ارتقای کیفی خودروهای داخلی که در مجلس هشتم مورد توجه قرار گرفت. وزارت صنعت را مکلف می‌کرد تا ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب این قانون برنامه و سیاست‌های مرتبط با ارتقای کیفیت تولید خودرو، کاهش مصرف سوخت، اجرای کامل استانداردهای اجباری در آن دوره و استانداردهای مورد نیاز قطعه‌سازی، استانداردهای ایمنی و آلایندگی و همچنین رقابت‌پذیر کردن و توسعه شبکه و کیفیت خدمات پس از فروش را تهیه کند.

در کنار این دو طرح می‌توان به تحقیق و تفحص‌هایی اشاره کرد که از سوی نمایندگانی از این صنعت در دستور کار قرار گرفت و نتایج آن در صحن قرائت شد، اما هیچ‌گاه کمکی به بهبود وضعیت صنعت خودرو کشور نکرد. آن گونه که از گفته‌های سبحانی فر بر می‌آید با توجه به اینکه طرح ساماندهی صنعت خودرو در واقع ریل‌گذاری برای این صنعت در افق 1404 است و عمر مجلس دهم سال دیگر به پایان می‌رسد و از دیگر سو به هیچ وجه نمی‌توان پیش‌‌بینی کرد که صنعت خودرو کشور، طی سال‌های پیش رو چه وضعیتی خواهد داشت، به نظر می‌رسد این طرح هم به سرنوشت طرح‌های پیشین که از سوی نمایندگان برای ارتقای وضعیت صنعت خودرو تدوین شده است، دچار شود.سبحانی‌فر در ارتباط با ضمانت اجرای طرح ساماندهی صنعت خودرو، تنها به این نکته اشاره می‌کند که اگر خودروسازان تا سال 1404 خود را با این طرح هماهنگ نکنند، به نوعی ضرر کرده و دود این مساله به چشم خودشان خواهد رفت.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱۱ + ۱۴
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۷/۹/۲۱ - ۱۶:۵۳
تجمع در مقابل فروشگاه داتیس صحت ندارد
خودرونگاران - فیلم منتشر شده در خصوص تجمع مالباختگان شرکت داتیس خودرو در مقابل نمایشگاه مرکزی این شرکت به هیچ وجه صحت نداشته چراکه این افراد در صف گوشت در طرح عرضه گوشت یخ زاده با کارت ملی جنب فروشگاه...
۱۳۹۷/۹/۲۱ - ۱۵:۵۹
سرمایه‌گذاری چندمیلیارد دلاری هیوندای در خودروهای پاک
خودرونگاران - هیوندای موتورز روز سه شنبه اعلام کرد که قصد دارد به منظور توسعه وسائل نقلیه پاک و دوستدار محیط زیست ۶.۷ میلیارد دلار در تولید خودروهای الکتریکی پیل سوختی هیدروژنی (FCEV) سرمایه گذاری کن...
۱۳۹۷/۹/۲۱ - ۱۵:۴۸
تست بازار برای خودروسازان جواب نداد
خودرونگاران_براساس استدلال خودروسازان قرار بود با اعمال قیمت‌های جدید در ۴ محصول ایران خودرو قیمت این خودروها در بازار تغییر کند و به سمت کاهش برود اما تاکنون واکنش بازار نسبت به این قیمت ها معکوس بود...
۱۳۹۷/۹/۲۱ - ۱۵:۴۵
آغاز طرح جدید پیش فروش محصولات سایپا ویژه آذرماه ۹۷ از فردا
خودرونگاران_شرکت سایپا مرحله جدید پیش فروش محصولات خود را ویژه آذرماه ۹۷ از فردا آغاز خواهد کرد.
۱۳۹۷/۹/۲۱ - ۱۵:۲۲
چرا باید قیمت خودرو بالا رود؟
خودرونگاران_ادله فوق به خوبی وضعیت بغرنج دومین صنعت بزرگ ایران را نشان می‌دهد. صنعتی که رگ و ریشه‌ای بیش از نیم قرن دارد امروزه حال خوشی ندارد و با زیان‌ ۳۰ هزار میلیارد تومانی دست و پنجه نرم می‌کند.
۱۳۹۷/۹/۲۱ - ۱۴:۲۵
دولت مصمم است قیمت خودرو را متعادل کند تا از خودرو سازان حمایت شود
خودرونگاران_ محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت اظهار کرد:امروز با توجه به رهنمودی که مقام معظم رهبری در خصوص لایحه بودجه ۹۸ داشتند، آقای رئیس جمهور بحث مفصلی را راجع به این موضو...
۱۳۹۷/۹/۲۱ - ۱۴:۲۲
امکان پرداخت قسطی بدهی طرح ترافیک
خودرونگاران_مشاور معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه شهرداری تلاش می‌کند تا جایی که ممکن است از جریمه شدن مردم جلوگیری کند، از امکان پرداخت قسطی بدهی عوارض تردد در محدوده طرح تر...
۱۳۹۷/۹/۲۱ - ۱۴:۰۶
سهمیه بنزین اعتباری شود
خودرونگاران_کریمی گفت: باید برای مردم کشور سهمیه تعیین کنیم نه برای خودرو، چون در کل کشور ۶۰ درصد مردم خودرو ندارند. سهمیه بنزین اعتباری شود نسخه قابل چاپ
۱۳۹۷/۹/۲۱ - ۱۴:۰۲
بازي نوستالژي ها در ايده هاي جديد خودرويي
خودرونگاران - در اینجا نگاهی به 10 مورد از قسمت های مختلف خودروهای امروزی می اندازیم که از سبک کلاسیک قدیمی برخوردار هستند.
۱۳۹۷/۹/۲۱ - ۱۳:۵۸
سبقت از راست تاکسی های اینترنتی از حمل و نقل عمومی
خودرونگاران_گفته می شود ظهور تاکسی های اینترنتی در دنیا، افزایش حجم سفر، آلایندگی و کسب شش درصد از سهم بخش حمل ونقل عمومی را به دنبال داشته، اما برخی فعالان این حوزه تعمیم نتایج این تحقیق به ایران را ...
۱۳۹۷/۹/۲۱ - ۱۲:۵۰
ورود خودروی وحشی تویوتا به صحنه مسابقات
خودرونگاران - به راستی که تویوتا می داند چگونه کنجکاوی مردم را برانگیزد. با اینکه، هنوز زمان زیادی به رونمایی محصول نهایی سوپرا باقی مانده است، تویوتا به جای افشای گوشه ای از جزئیات تولید خودرو، تصمیم...
۱۳۹۷/۹/۲۱ - ۱۲:۱۹
برای ثبت‌نام کارت سوخت المثنی تنها سه روز دیگر فرصت دارید
خودرونگاران_ فرآیند ثبت‌نام کارت سوخت المثنی که از سوم آذرماه آغاز شده بود، طبق زمان‌بندی اعلام شده از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در روز شنبه، ۲۴ آذرماه به پایان می‌رسد.
۱۳۹۷/۹/۲۱ - ۱۲:۰۲
قیمت جدید انواع خودرو تویوتا در بازار تهران +جدول
خودرونگاران_آنچه در زیر می‌آید قیمت روز انواع خودرو تویوتا در سطح بازار پایتخت طی آذر ماه ۹۷ است که ممکن است تا ۵ درصد در مناطق مختلف تهران دارای نوسان باشد.
۱۳۹۷/۹/۲۰ - ۱۳:۲۰
خبر خوش وزير براي وارداتي ها
خودرونگاران - رحمانی، از ترخیص برخی از خودروهای مانده در گمرکات که دارای موانع قانونی نیستند بعد از تصویب هیأت دولت خبر داد
۱۳۹۷/۹/۱۶ - ۱۳:۵۸
قیمت خودرو با چند شرط افزایش می‌یابد
خودرونگاران_رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس شرط‌های که بر اساس آن قیمت خودروها افزایش می‌یابد را تشریح کرد.
۱۳۹۷/۹/۱۷ - ۱۷:۲۶
جذابترین خودروهای برقی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰
خودرونگاران- در اینجا نگاهی می اندازیم به جدیدترین خودروهای برقی که از سال 2019 تا 2020 میلادی قرار است عرضه شوند.
۱۳۹۷/۹/۱۸ - ۱۰:۰۸
اینها هستند که نمی گذارند ماشین ارزان شود
خودرونگاران - رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه‌داران اتومبیل از علل عدم کاهش قیمت در بازار خودرو سخن گفت.
۱۳۹۷/۹/۱۵ - ۱۰:۲۲
وقت‌کشی در اصلاح قیمت‌ها
خودرونگاران_ صنعت خودرو این روزها با حاشیه‌های متعددی روبه‌رو شده است. حاشیه‌هایی که نشأت گرفته از بی‌توجهی خودروسازان نسبت به داخلی‌سازی و وابستگی قطعات است.
۱۳۹۷/۹/۱۴ - ۱۴:۱۴
خداحافظی جگوار لندروور با نمایشگاه ژنو ۲۰۱۹
خودرونگاران - اخیرا جگوار لندروور اعلام کرده است که در نمایشگاه خودرو ژنو 2019، که در ماه مارس برگزار می شود، شرکت نخواهد کرد. این شرکت، دلیل صرفه نظر از حضورش در این نمایشگاه راکاهش هزینه های خود...
۱۳۹۷/۹/۱۸ - ۰۹:۵۲
بنگاه‌داری خودروسازان نوعی هزینه کردن از جیب مردم است
خودرونگاران -نماینده خودروسازان در یک برنامه تلویزیونی گفت: قیمت بازار موهوم نیست، اول ظرفیت خودروسازان حدود ۲ برابر تقاضای بازار است . به این ترتیب خودرو سازها می توانند بالای تقاضا، عرضه کنند و محصو...
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۰:۱۱
ترخیص خودروها منتظر تصمیم سران سه قوه است
خودرونگاران - دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: واردات خودرو علاوه بر بالا بردن کیفیت خودروهای مصرفی در کشور و کاهش آلودگی‌ها باعث می‌شود که دولت درآمد قابل ملاحظه‌ای از این محل کسب کند به طور مثال ف...
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۵:۵۲
خودروی کارکرده از افغانستان وارد کنیم!
خودرونگاران_ یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: هم اکنون با وجود اعمال تحریم ها و عدم امکان واردات خودروی صفر کیلومترمی توان خودروهای کم کارکرد را از کشورهایی مانند افغانستان وارد کرد.
۱۳۹۷/۹/۱۵ - ۱۳:۴۶
مخالفت"پورسیدآقایی" با خودروهای نمایندگان مجلس به خطوط ویژه
خودرونگاران_دستیار ویژه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به برنامه ریزی نمایندگان مجلس برای ورود خودروهایشان به خطوط ویژه اتوبوس گفت: معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با این طرح ک...
۱۳۹۷/۹/۱۴ - ۱۴:۱۰
سومین سری ساوانا راهی خیابانها شد
خودرونگاران - شرکت عظیم خودرو به عنوان یکی از تولید کنندگان جوان صنعت خودرو که در حال حاضر خودروی ساوانا را برروی خط تولید خود دارد سومین سری محصولات تولیدی خود را به مشتریان تحویل نمود .
۱۳۹۷/۹/۱۷ - ۱۴:۰۳
جزئیات جلسه خودروسازان و قطعه‌سازان با لاریجانی
خودرونگاران_در جلسه‌ای که از سوی خودروسازان و قطعه‌سازان با رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شده است، مقرر گردید تا خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان با رعایت کردن ضوابط قیمتگذاری، افزایش قیمت بدهند.
۱۳۹۷/۹/۱۵ - ۱۰:۰۱
دی‌اس DS۷ مدل ۲۰۱۸ تیپ ۲ را بشناسید
خودرونگاران_برند دی اس (DS Automobiles)، زیر مجموعه‌ی لوکس سیتروئن فرانسه است که به عنوان یک خودروساز در سال ۲۰۰۹ مطرح شد.