امروز: یکشنبه ۲۷ آیان ۱۳۹۷ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۷/۷/۲۸ - ۱۱:۵۰
شناسه خبر: ۴۵۱۹۴۲
 
ابوالفضل ابوترابی از جزئیات نصب سیم‌کارت در خودروها می گوید:
رصد پلیسی رانندگان
خودرونگاران - گزارش سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد سالانه بیش از ۲۵ میلیون نفر در تصادفات رانندگی در سراسر جهان جان خود را از دست می‌دهند. همین گزارش‌ها تأکید می‌کند که تصادفات رانندگی نهمین عامل مرگ و میر در جهان محسوب می‌شوند که متأسفانه بیشترین مرگ و میر ناشی از تصادفات در کشورهای کم درآمد صورت می‌گیرد.

به گزارش خودرونگاران ،  در این رده‌بندی، کشورمان ایران در جایگاه خاصی قرار گرفته و اعلام شده است که در ایران حوادث رانندگی پس از آلودگی هوا بیشترین قربانیان را می‌گیرد.

 اگرچه این روال در سال‌های گذشته موجب شد تا برنامه‌ها و دستورالعمل‌های متعددی برای کاهش تعداد تصادفات رانندگی و تلفات رانندگی تدوین و اجرا شود اما با وجود افزایش ایمنی و روند رو به کاهش آمار تلفات رانندگی در ایران، این تصادفات همچنان مهم‌ترین عامل مرگ و میر در کشور به‌حساب می‌آیند. به‌گونه‌ای که فرمانده پلیس راهور ناجا در یکی از سخنرانی‌های خود در  همایش یادبود قربانیان حوادث رانندگی، از کشته شدن روزانه ۴۳ نفر در تصادفات رانندگی در ایران صحبت کرده و با اشاره به آمار رسمی که در این زمینه به ثبت رسیده اعلام کرده بود: «تا پایان سال ۹۵، ۴ میلیون و ۵۹۱ هزار و ۳۰۷ نفر بر اثر حوادث رانندگی مجروح، مصدوم و معلول شده‌اند در همین بازه زمانی، ۱۶هزار نفر جان خود را در این حوادث از دست داده‌اند.»

  از واژگونی اتوبوس‌های حامل دانش‌آموزان در اردوهای مدارس و اردوهای راهیان نور تا تصادفات خودروهای شخصی در تعطیلات و تصادفات شهری،  هر بار و همیشه خطای انسانی مهم‌ترین عامل تصادفات رانندگی اعلام می‌شود. این خطاها مواردی چون عدم توجه راننده به فاصله خودروی جلویی، سبقت غیرمجاز، انحراف به چپ، خستگی و خواب‌آلودگی و سرعت بالا را شامل می‌شود که همه بر بستر عدم فرهنگ‌سازی صحیح بنا شده است. گو اینکه کارشناسان علاوه بر عامل انسانی، امنیت جاده‌ها و کیفیت خودروهایی نظیر پراید در ایران را نیز از مؤلفه‌های مهم حوادث جاده‌ای برمی‌شمرند. از نظر کارشناسان پس از آموزش رانندگان و فرهنگ‌سازی در زمینه رعایت مقررات رانندگی، باید کیفیت ایمنی جاده‌ها و خودروها را بالا برد تا هر تصادف جاده‌ای ساده‌ای منجر به کشته شدن سرنشینان خودرو نشود.

 موضوعاتی كه اگرچه در مقاطعی به آنها توجه شد اما درنهایت بازخورد آن‌چنانی نداشته است و شاید این دلیلی شده تا هر بار شاهد پیاده‌سازی طرحی جدید برای كاهش آمار تلفات جاده‌ای باشیم. به‌تازگی ابوالفضل ابوترابی، نماینده مجلس در مصاحبه‌ای درباره استفاده نقطه‌یاب‌های بومی در خودروها به‌عنوان طرحی برای جلوگیری از تصادفات بیشتر و تلفات رانندگی خبر داده است؛ طرحی که برمبنای استفاده از سیم‌کارت در سیستم خودرو طراحی و اجرا می‌شود و می‌تواند هر نوع تخلف رانندگی را در کسری از زمان به اطلاع سامانه پلیس راهنمایی و رانندگی رسانده و برای راننده متخلف جریمه‌ای را لحاظ کند.

 طرحی که اگرچه برمبنای اعمال جریمه به‌عنوان عامل بازدارنده در فرهنگ رانندگی استفاده خواهد شد؛ اما طبق گفته طراحان آن می‌تواند به سیستمی آنلاین برای اطلاع‌رسانی از وضعیت خودرو در جاده‌ها مبدل شود و علاوه بر اینکه می‌تواند تخلفات رانندگی را به‌صورت آنلاین گزارش دهد، نیاز به کمک، وقوع تصادف یا مشکل را هم می‌تواند اطلاع‌رسانی کرده و امدادرسان‌ها را به محل خودرو راهنمایی کند.

 این سیستم اگرچه نمونه‌های مشابهی در سایر نقاط دنیا دارد اما به‌تازگی در قالب طرح پیشگیری از جرائم مجرمانه در دستور کار مجلس قرار گرفته و با تصویب آن روال اجرایی شدنش آغاز خواهد شد. بر همین اساس با ابوالفضل ترابی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس و نماینده مردم نجف‌آباد به‌عنوان کسی که نخستین بار از این طرح صحبت کرده است گفتگویی داشته‌ایم تا جزئیات بیشتری از نحوه اجرای این طرح را جویا شویم.

 

 

   به‌تازگی از اجرای طرحی صحبت کرده‌اید كه ظاهرا با كمك از سامانه اپراتورهای داخلی خودروهای تردد کننده در داخل کشور اعم از خودروهای ایرانی و وارداتی‌ها به سیم‌کارت‌هایی مجهز خواهند شد که می‌توانند اطلاعات مربوط به تردد خودرو، تخلفات و... را ثبت و به سامانه پلیس ارجاع می‌دهد، كمی بیشتر در مورد دلایل اجرای  این طرح و هدف از اجرای آن می‌فرمایید. این طرح در حال حاضر در چه وضعیتی است؟
طی سال‌های گذشته، آمارهای جهانی که از میزان کشته‌های تصادفات رانندگی در ایران به ثبت رسیده بود؛ نشان می‌داد که هر سال بیش از ۲۷ هزار نفر از هم‌وطنانمان بر اثر تصادفات رانندگی در کشور جان خود را از دست می‌دهند.

 

 

این آمار اگرچه با اقدامات فرهنگی انجام شده از سوی سازمان‌های مختلف هم چون وزارت راه‌وشهرسازی، راهداری، نیروی انتظامی و... كاهش یافته اما آمارهای جدید نشان می‌دهد سالانه ١٦هزار نفر در جاده‌های كشور بر اثر تصادفات رانندگی و با عاملیت‌های مختلف جان خود را از دست می‌دهند كه باز هم این آمار بالا بود و نیازمند فرهنگ‌سازی در جهت  کاهش این تلفات بودیم.  

 


بر همین اساس باید به فکر اقدامات جدید و عاجلی می‌بودیم تا این آمار را کاهش دهیم. این امر با علم بر این بود که می‌دانستیم آمار فعلی نسبت به آمارهای ثبت شده در سال‌های گذشته كاهش داشته است اما هنوز هم زنگ خطری است كه نشان می‌دهد باید اقدامات جدی‌تری برای كاهش هرچه بیشتر این آمار انجام دهیم، گو اینکه حتی  برخی آمارها نشان می‌داد تعداد کشته‌های تصادفات رانندگی با تعداد کشته‌های یك سال جنگ تحمیلی برابری می‌کند.


یعنی طرح این موضوع  جدید در راستای بی‌تأثیر بودن طرح‌های اجرا شده قبلی است؟
خیر،  ثابت ماندن آمار تلفات و تصادفات جاده‌ای نشان داد كه اقدامات پیشگیرانه پلیس راهنمایی و رانندگی در جاده‌های كشور ضمانت اجرایی خود را از دست داده یا از میزان بازدارندگی آنها كاسته شده است. برای مثال در سال‌های گذشته اقدامات مختلفی از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی برای كنترل جرائم راهنمایی و رانندگی در جاده‌ها انجام شده است که در حال حاضر میزان رضایتمندی اجرای آنها کاهش یافته است؛

 

 

اقداماتی از قبیل افزایش دوربین‌های کنترل سرعت توسط راهنمایی و رانندگی در جاده‌ها، نصب و استفاده از ماكت ماشین و مأمور پلیس مخصوصا در ایام نوروز و تعطیلات، کمین‌های پلیسی، افزایش جرایم نقدی و حتی هدایت خودرو به پاركینگ که طی سال‌های گذشته هر چند توانسته بودند کمی از بار تخلفات رانندگی بکاهند اما به مرور زمان میزان بازدارندگی آنها کم شده است. از سوی دیگر این اقدامات نشان داد كه پلیس راهنمایی و رانندگی آنچه را در توان خود داشته است اجرایی كرده اما بازدارندگی آنها كاهش یافته است. به همین منظور راهكارهای جدیدی را مورد توجه قرار دادیم.

 

 

یعنی استفاده از سیستم سیم‌کارت و اطلاع‌رسانی آنلاین به‌عنوان آخرین راهکار مورد توجه قرار گرفته است؟
خیر، با در نظر گرفتن اینکه بهترین و مؤثرترین راه، آموزش است، نخستین راهكار ما از دل آموزش در مهدکودک‌ها بود و معتقد بودیم که باید باب پیشگیری از وقوع تخلف را از مهدکودک‌ها آغاز کرده و به كودكان آموزش داده شود. حتی مهم‌ترین انتقاد ما به سیستم آموزشی و وزارت آموزش‌وپرورش نیز از همین موضوع نشأت می‌گیرد.

 


 گویا دوستان وزارتخانه هیچ دغدغه‌ای در این مورد ندارند و نمی‌خواهند موضوع فرهنگ‌سازی از داخل مهدکودک‌ها و دبستان‌ها را جدی بگیرند. به اعتقاد من آموزش برای جلوگیری از تخلفات باید از مهدکودک و دبستان آغاز شود و بچه را از همان دوران كودكی تربیت كرد تا در بزرگسالی تخلف نكند یا جلوی تخلف والدین خود را نیز بگیرد. این امر کمابیش در حال اجراشدن است اما سرعت مناسبی را كه موردنظر ماست، ندارد.

 

 

راهکار دیگر چه بود؟
راهكار دیگر تجهیز خودروها به نقطه‌یاب بومی است كه از طریق نصب یك سیم‌کارت در سیستم خودرو انجام می‌شود و  شرایطی را ایجاد می‌کند که تمام اطلاعات مربوط به خودرو در اختیار نیروی انتظامی قرار خواهد گرفت.  از این طریق سرعت خودرو، مكان تردد، لایی‌کشی‌های خودرو

و....همه در اختیار پلیس راهنمایی و رانندگی قرار خواهد گرفت و براساس آن جرایم لازم هم برای راننده خودرو لحاظ می‌شود. از این طریق بحث‌های مربوط که رانندگان متخلف برای فرار از دست پلیس انجام می‌دادند نیز امکان‌پذیر نیست. یعنی راننده در تمام مسیر مجبور به رعایت حق تقدم، سرعت مجاز و... خواهد بود.
 

 


سامانه اصلی  این سیستم در مراكز نیروی انتظامی است؟
بله، سامانه اصلی در مركز پلیس مستقر خواهد شد و در حقیقت گویا سرنشینان همیشه پلیس را در خودروی خود حمل می‌کنند. این سامانه هرگونه حركت خلاف خودرو را در سامانه‌های پلیس ثبت می‌كند كه می‌تواند شامل سرعت غیرمجاز، لایی کشیدن‌های متعدد و...باشد و درعین‌حال این مزیت را دارد كه با توجه به این، محل تردد خودرو را نشان می‌دهد در شرایط وقوع حادثه، پلیس فورا مطلع شده و حضور یابد.

 

 

چه زمانی اجرایی خواهد شد؟
این طرح در قالب طرح پیشگیری از جرائم مجرمانه است كه به‌زودی آیین‌نامه این طرح تدوین خواهد شد و با همکاری وزارت راه‌وشهرسازی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و نیروی انتظامی اجرایی می‌شود.

برنامه زمانی خاصی برای اجرا در نظر ندارید؟
نهایتا تا دو سه ماه آینده اجرایی خواهد شد. بستگی به تصویب در مجلس دارد ولی زمان‌بر نخواهد بود.

 

 

این امر نقص حریم خصوصی افراد نیست؟
خیر، امروز بحث از حریم خصوصی افراد گذشته است. باید به سمتی حركت كنیم كه از تكنولوژی در جهت رفع مشكلاتمان بهره ببریم و بهتر است آسایشمان را با استفاده از تکنولوژی‌های جدید ارتقا دهیم برای مثال از این تكنولوژی می‌توانیم در یافتن خودروهای سرقتی استفاده كنیم؛ زمانی كه خودرویی به سرقت می‌رود یا تصادفی در یكی از جاده‌های كشور روی می‌دهد كه به دلیل حجم خسارت خود راننده‌ها امكان تماس ندارند از این طریق و اطلاع‌رسانی که به مراکز پلیس می‌شود می‌توان سریع‌تر امدادرسانی كرد.
در زندگی اجتماعی فعلی معنای حریم خصوصی تغییر كرده است و مردم وقتی در اجتماع زندگی می‌کنند باید از الزامات اجتماعی بهره‌مند شوند. زندگی اجتماعی محدودیت‌های خاص خود را دارد و اشخاص باید این موضوع را در نظر بگیرند.

فكر می‌کنید میزان استقبال مردم از این طرح چقدر باشد؟
موضوع انتخاب نیست، الزام و اجبار است. اگر آئین‌نامه‌های این طرح تدوین و تصویب شود به‌صورت اجباری در سراسر كشور اجرا خواهد شد و همه خودروها باید از این سیستم استفاده كنند. حتی خودروها از همان ابتدا به این سیستم مجهز می‌شوند.

مجری این طرح اپراتورها هستند؟
اجرا توسط اپراتورها و شرکت‌های دانش‌بنیان وزارت دفاع طراحی و انجام می‌شود.

 

 

استفاده از این سیستم هزینه‌بر نیست؟
این سیستم بر بستر پیام‌رسان‌ها فعالیت می‌کند و هزینه‌ای را به خودروسواران تحمیل نمی‌کند. برمبنای همان هزینه‌های معمول پیام‌های داخلی است و بستر آن اینترنت است.

با توجه به آنتن‌دهی اپراتورهای همراه و اینکه برخی نقاط كشور نقاط كور هستند سیستم چطور عمل می‌کند؟
این سیستم به‌گونه‌ای است كه اطلاعات مربوط به خودرو زمانی كه ارتباط با سیستم برقرار شود ارسال می‌گردد یعنی هر زمان كه آنتن باشد اطلاعات قبلی كه در زمان عدم آنتن‌دهی ثبت شده ارسال می‌شود.

نویسنده *نرگس رسولی
 

 

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۵ + ۱۲
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۷/۸/۲۷ - ۱۰:۲۲
پیام خداحافظی رئیس هیئت عامل ایدرو
خودرونگاران - رئیس هیات عامل ایدرو در پیامی خطاب به کارکنان و مدیران این سازمان ضمن قدردانی از همراهی ها و همکاری ها‌ی آنان در تحقق اهداف سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ، خداحافظی کرد.
۱۳۹۷/۸/۲۷ - ۱۰:۰۸
فعلاً خودرو نخرید
خودرونگاران - چند روزی است که از التهاب بازار خودرو کاسته شده است و قیمت‌ها بر موج تغییر نیست. فعالان بازار خودرو از ثبات قیمت‌ها صحبت می‌کنند و به خریداران توصیه می‌کنند برای خرید خودرو اقدام نکنند چ...
۱۳۹۷/۸/۲۷ - ۱۰:۰۵
اینترنت ۵G به خودروهای ب ام‌و می‌آید؟
خودرونگاران - ب ام‌و، ودافون و اریکسون قصد دارند با همکاری یکدیگر به توسعه تکنولوژی شبکه اینترنت ۵G در کابین داخلی خودرو بپردازند.
۱۳۹۷/۸/۲۷ - ۰۹:۴۵
استارت خودروهای چینی تسلا زده شد
خودرونگاران - شرکت آمریکایی تسلاموتورز علی‌رغم جنگ تجاری چین با آمریکا، ثبت سفارش نخستین خودروی تولیدی در کارخانه خود در چین را کلید زد.
۱۳۹۷/۸/۲۷ - ۰۹:۳۷
افزایش قیمت خودرو‌ در انتظار تایید وزیر صنعت
خودرونگاران - پیشنهاد ۱۰ ماده‌ای برای نحوه تعیین قیمت خودرو‌ها آماده شده و به وزیر صنعت ارائه می‌شود.
۱۳۹۷/۸/۲۷ - ۰۹:۰۷
بسته‌ای با دو ضربه‌گیر قیمتی
خودرونگاران - بعد از تغییر در راس مدیریت کلان وزارت صنعت، معدن و تجارت دست‌اندرکاران زنجیره خودروسازی کشور منتظر اقدامات جدید در ارتباط با حل چالش‌های پیش‌روی صنعت خودروی کشور بودند.
۱۳۹۷/۸/۲۶ - ۱۷:۲۰
قیمت جدید انواع خودرو میتسوبیشی در بازار تهران +جدول
خودرونگاران - آنچه در زیر می‌آید قیمت روز انواع خودرو میتسوبیشی در سطح بازار پایتخت طی آبان ماه ۹۷ است که ممکن است تا ۵ درصد در مناطق مختلف تهران دارای نوسان باشد.
۱۳۹۷/۸/۲۶ - ۱۷:۱۷
نخستين پژو 301 از خط توليد گذشت
خودرونگاران - نخستين خودرو پژو 301، محصول جديد ايكاپ با همكاري شرکت ساپكو و سازندگان و با بيش از 60 درصد داخلي سازي، توليد شده كه اين امر افتخاري براي صنعت و اقتصاد كشور است.
۱۳۹۷/۸/۲۶ - ۱۷:۱۰
پژو۲۰۷ اتوماتیک ۱۱۳ میلیون تومان شد
خودرونگاران - گزارش امروز قیمت خودرو حکایت از کاهش ۲ میلیون تومانی قیمت پژو۲۰۷ اتوماتیک در بازار دارد.
۱۳۹۷/۸/۲۶ - ۱۷:۰۷
سهام دولت در خودروسازی‌ها به صفر برسد
خودرونگاران - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به صفر رسیدن سهام دولت در خودروسازی ها را تنها راهی دانست که برای رقابت پذیر کردن بازار خودرو وجود دارد.
۱۳۹۷/۸/۲۶ - ۱۶:۵۳
فولکس واگن بیشترین سود را از تولیدخودروهای برقی به جیب می‌زند
خودرونگاران -مدیر ارشد اجرایی فولکس واگن اعلام کرده که قصد دارد به بزرگترین و سودآورترین تولیدکننده خودروهای برقی و الکتریکی تبدیل شود
۱۳۹۷/۸/۲۶ - ۱۶:۴۵
کارهایی که نباید در خودرو انجام داد
خودرونگاران - در سرما و گرما ساعت‌های طولانی پشت فرمان بودن، تحمل چراغ‌های قرمز بی‌پایان، ترافیک سرسام‌آور، شنیدن بوق‌های ممتد و تنفس هوای آلوده به اندازه کافی می‌تواند برای یک راننده آزاردهنده باشد،...
۱۳۹۷/۸/۲۶ - ۱۶:۴۲
فروش تیبای ۱۴۰ میلیونی در سوریه
خودرونگاران - مدیرعامل شرکت سایپا در سوریه با اعلام اینکه شرکت سایپا ارزان‌ترین خودروی بازار سوریه را تولید می‌کند، گفت: قیمت پراید در سوریه ۱۳۲ میلیون تومان و تیبا ۱۴۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.
۱۳۹۷/۸/۲۳ - ۱۲:۲۱
ورود کاتالیست‌های قلابی به بازار
خودرونگاران - مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروی شهر تهران از ورود کاتالیست‌های قلابی به بازار خبر داد و گفت: کاتالیست ۷ گرم پلاتین دارد و در حال حاضر با افزایش قیمت طلا برخی از سازنده‌ها این فلز گران قی...
۱۳۹۷/۸/۲۱ - ۰۹:۲۶
جايگزين هاي اجباري
خودرونگاران - « هر دم از این بام بری می رسد » مثال شفاف این روزهای صنعت خودروی ایران است . در حالی که قرار بود طبق وعده های متعدد مسوولان پراید از گردونه تولید خارج شده و سل 98 را نبیند ولی برنامه ری...
۱۳۹۷/۸/۲۳ - ۰۹:۳۵
سکوت شورای رقابت
خودرونگاران-با وجود اعلام قبلی مسوولان شورای رقابت مبنی‌بر ادامه حضور در پروسه قیمت‌گذاری خودرو، این شورا فعلا برنامه‌ای برای تعیین قیمت جدید خودروهای داخلی ندارد.
۱۳۹۷/۸/۲۳ - ۰۹:۱۰
مجلس به‌دنبال تدوین استراتژی خودرو
خودرونگاران - طرح ساماندهی بازار خودرو که پیش از این در دستور کار نمایندگان مجلس قرار داشت، با تغییراتی به طرح ساماندهی صنعت خودرو تغییر یافت.
۱۳۹۷/۸/۲۰ - ۰۹:۵۱
معمای اصلاح ساختار مالکیت خودروسازان
خودرونگاران- سالهاست که صداهای مختلف خواهان اصلاح ساختار در جاده مخصوص هستندو معتقدند که با اصلاح ساختاری که در کارخانه های خودروسازی روی خواهد داد می توان آینده صنعت خودرو را به راهی که از آن خارج شد...
۱۳۹۷/۸/۱۹ - ۰۹:۳۹
پیشنهاد افزایش ۵۰درصدی قیمت‌ خودرو
خودرونگاران - افزایش قیمتی که در ماه‌های گذشته در بازار خودرو اتفاق افتاد؛ اگر غیررسمی هم بود، حال خودروسازان طرح پیشنهادی افزایش ۵۰درصدی نرخ را به صورت رسمی روی میز دارند.
۱۳۹۷/۸/۲۳ - ۱۰:۳۲
گلايه هاي خودرويي سازمان استاندارد در رسانه ملي
خودرونگاران - معاون سازمان استاندارد گفت: زیرساخت‌های خودروسازی و استانداردهای آلایندگی هنوز به طور کامل انجام نشده است. جایزه ملی کیفیت و بهره وری موضوع ملی است، بنابراین اگر نگاه‌ها سطحی باشد، مشکلا...
۱۳۹۷/۸/۲۱ - ۱۶:۴۳
قیمت خودرو را آزاد کنید
خودرونگاران-دبیر انجمن قطعه‌سازان راهکار اساسی حل مشکل صنعت قطعه‌سازی کشور را آزادسازی قیمت خودرو اعلام کرد و گفت: اکثر قطعه‌سازان به این اتفاق نظر رسیده اند که بخشی از مشکلات این صنعت با آزادسازی قیم...
۱۳۹۷/۸/۲۲ - ۱۷:۰۳
واردات خودرو برای دولت مزیت دارد
خودرونگاران - رییس فدراسیون واردات در واکنش به مسئله ممنوعیت واردات خودرو گفت: آزادسازی واردات خودرو برای دولت مزیت دارد.
۱۳۹۷/۸/۱۹ - ۱۲:۴۱
مجلس بدنبال اصلاح ساختار مالکیت خودروسازان است
خودرونگاران-رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس با بیان اینکه اصلاح ساختار مالکیت خودروسازان در دستور کار مجلس است، گفت: مجلس به دنبال کاهش تصدی گری دولت در صنعت خودرو است.
۱۳۹۷/۸/۱۹ - ۱۳:۴۰
تعیین تکلیف ساندروهای پیش فروش شده از زبان مدیرعامل سایپا
خودرونگاران-مدیرعامل سایپا با اعلام اینکه برای حفظ منافع مشتریان طرحی را برای تأمین قطعات ساندرو پیش بینی کرده ایم، گفت: در حال حاضر تعهدات شرکت به مشتریان بیش از قطعات سی کی دی موجود در انبارها است.
۱۳۹۷/۸/۲۰ - ۱۲:۱۰
به‌جای ساندرو پراید تحویل بگیرید+ سند
خودرونگاران - شرکت سایپا در بخشنامه‌ای قابل تأمل به نمایندگی‌ها اعلام کرد مشتریانی که ساندرو و تندر۹۰ ثبت‌نام کرده‌اند، می‌توانند محصولات خانواده پراید یا تیبا را به‌جای خودروی ثبت‌نامی خود تحویل بگیر...
۱۳۹۷/۸/۲۵ - ۱۱:۰۷
تامین ۸۰ درصد نیاز صنعت خودرو توسط قطعه سازان داخلی
خودرونگاران - بیش از ۸۰ درصد نیاز صنعت خودرو توسط قطعه سازان داخلی و فقط ۲۰ درصد نیاز از طریق واردات تامین می‌شود.