امروز: چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۷/۷/۱۹ - ۱۴:۲۶
شناسه خبر: ۴۵۱۷۳۷
 
حضور خودروهای چینی در خیابان‌های ایران پررنگ‌تر می شود/لطفا درجه یک چینی بیاورید!
خودرونگاران_فعالان صنعت خودرو معتقدند، حضور چینی‌‌ها و افزایش تولید (مونتاژ) خودروهای چینی، می‌تواند کمبودهای بازار خودروی کشور را پوشش دهد.

به گزارش خودرونگاران به نقل از  خبرنگاران جوان؛  پس از لغو برجام و خروج ترامپ از این توافقنامه، صنعت خودروسازی کشور مرحله جدید و البته سختی را پیش‌روی خود متصور شد. با اعلام خروج دو خودروساز بزرگ اروپایی، یعنی پژو و سیتروئن از ایران، صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی کشور به‌ناگهان با خلأ عمیقی مواجه شد.

چرایی استقبال مردم ایران از خودروهای چینی، دردسرهای خدمات پس ‌از فروش این خودروها و دلایل تمایل چینی‌ها برای حضور در بازار خودروی ایران، پیش از این در گزارش‌های متعددی عنوان شده است، لذا در این گزارش قرار است به اهمیت حضور چینی‌ها در صنعت خودروی کشور به‌ویژه پس از اعمال تحریم‌های آبان‌ماه پرداخته شود.

 فعالیت 70 شرکت خودروسازی در چین

در حال حاضر بیش از 70 شرکت خودروسازی فعال در چین حضور دارند که در یک دهه اخیر پیشرفت قابل‌توجهی در تولید انواع خودروهای سواری، لوکس، انواع کامیون‌‌های سبک‌ و سنگین، ون‌ها، حتی ساخت واگن قطار و بدنه هواپیما داشته‌اند. برای مثال شرکت «دنزا» یک شرکت خودروسازی چینی و مقر آن در شنزن چین است. این شرکت متخصص تولید اتومبیل‌های لوکس الکتریکی است. یا شرکت «هافی» که یکی از شرکت‌های تابعه «چانگان» است و در تولید خودروهای سدان، بدنه هواپیما و وسایل نقلیه کوچک مانند کامیون‌های کوچک و وانت برای استفاده‌های تجاری فعالیت می‌کند. «فودی» نیز یکی دیگر از شرکت‌های خودروسازی چینی است که بیشتر در زمینه تولید خودروهای بسیار کوچک فعالیت می‌کند. بدیهی است که این همه شرکت‌های خودروسازی چینی با درجه‌بندی‌های کیفی مختلفی در چین فعالیت می‌کنند و هرکدام از آنها با تولید انواع مدل‌های خودرو، بازارهای متعددی را در سراسر دنیا در اختیار دارند.

 سهم 17.4 درصدی بازار ایران از خودروهای چینی

 براساس آمار موجود، سهم خودروهای چینی از بازار خودروی ایران 17.4 درصد است که این میزان با مونتاژ قطعات وارداتی در کشور به بازار عرضه می‌شود. خودروسازان چینی در اواسط دهه 80 به‌طور جدی به صنعت خودروی ایران وارد شدند و در ابتدا تنها با بخش خصوصی صنعت خودروی کشور همکاری کردند، اما رفته‌رفته توانستند با خودروسازان بزرگ کشور نیز همکاری خود را آغاز کرده و بخشی از سبد محصولات ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو را به خود اختصاص دهند. طی سال‌های 1386 تا پنج‌ماه نخست سال 97 بیش از 16 میلیارد دلار صرف واردات قطعات منفصله خودرو شده که سهم چین از این میزان واردات بیش از 30 درصد و معادل پنج‌میلیارد دلار بوده است. طی این دوره واردات قطعات منفصله از چین به کشور روندی صعودی داشته و حتی در زمان تحریم در سال‌های 1391 و 1392 هم این روند تقریبا ثابت باقی‌مانده است.

براساس آمار منتشرشده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، سهم خودروهای سواری چینی مونتاژ در داخل نسبت به تولید کل خودروهای سواری در سال 96 در مقایسه با سال 95 کشور با 3.6 درصد رشد به 15.9 درصد رسید. این روند افزایشی در پنج‌ماه نخست سال 97 نسبت به پنج‌ماه اول سال 96 ادامه یافت و به سهم 8/17 درصد رسید. آمار انجمن خودروسازان نشان می‌دهد در خوشبینانه‌ترین حالت، به‌جز دانگ‌فنگ که بین 30 تا 40 درصد سهم داخلی‌سازی آن برآورد شده، سایر خودروهای مونتاژی چینی در کشور از حداکثر 30 درصد ساخت داخل بیشتر نیست. البته به‌طور دقیق مشخص نشده است که این سهم داخلی‌سازی شامل چه قطعاتی می‌شود، اما به‌نظر می‌رسد حدود 14 درصد آن مربوط به رنگ و مونتاژ می‌شود و مابقی را نیز قطعاتی مانند تایر، باتری و صندلی تشکیل می‌دهند که جزء ساده‌ترین قطعات یک خودرو محسوب می‌شود.

 وضعیت بلاتکلیف صنعت خودروسازی

اینکه متولیان صنعت خودروسازی کشور نتوانستند از ظرفیت‌های ایجادشده برای همکاری با خودروسازان چینی و تامین نیاز کشور در غیاب خودروسازان اروپایی استفاده کنند، امری بدیهی است. مجیدرضا حریری، نایب‌رئیس اتاق مشترک ایران و چین در گفت‌وگو با «فرهیختگان» معتقد است هنوز تبعات خروج پژو و سیتروئن از ایران در صنعت خودروسازی کشور نمایان نشده است. این در حالی است که وضعیت صنعت خودروسازی ایران هنوز برای همکاری با شرکت‌های خودروسازی چینی مشخص نیست و متولیان این بخش برنامه و استراتژی مشخصی برای ادامه همکاری با چینی‌ها ندارند.

به گفته وی، در حالی که ایران می‌تواند با تولید انواع خودروهای چینی و صادرات آن به بازارهای آسیای میانه، آفریقا و کشورهای اروپایی به‌عنوان هاب تولید خودروی چینی در منطقه مطرح باشد، متاسفانه مسئولان نتوانستند از فرصت‌های موجود در کشور به‌خوبی استفاده کنند. آنچه در صنعت خودروسازی کشور در سال‌های اخیر رخ داده، مونتاژ مدل‌های محدودی از خودروهای چینی بوده است که معمولا شرکت‌های خودروسازی مونتاژ‌کار پس از مدتی مونتاژ، یک مدل را متوقف کرده و به‌سراغ مدل دیگری رفته‌اند. درواقع هرگاه شرکت‌های ایرانی در همکاری با شرکت‌های اروپایی با مشکل مواجه شده‌اند، بدون حل مشکل به سمت شرکت‌های چینی رفته‌اند. متاسفانه مسئولان فرصت‌های بکری را در صنعت خودروسازی از دست داده‌اند.

حریری اضافه می‌کند: «در حال حاضر خودروسازان چینی با سطح کیفی خوب، متوسط و ضعیف در ایران حضور دارند و حتی کمپانی‌‌هایی در ایران فعالیت می‌کنند که از بهترین شرکت‌های خودروسازی چینی محسوب می‌شوند، اما مساله اصلی عدم مونتاژ انواع به‌روز خودروهای چینی در ایران است. به‌عبارت دیگر، در حال حاضر اتومبیل‌های به‌روز چینی در ایران مونتاژ نمی‌شود و به‌رغم استقبال و تمایل بیش از حد خودروسازان چینی برای حضور فعال‌تر در بازار ایران، اما وجود انحصار در صنعت خودروی کشور، مانعی جدی برای حضور چینی‌ها در کشور است. وی معتقد است صنعت خودروسازی در ایران اجازه ورود هر شرکتی را به این صنعت نمی‌دهد؛ چراکه خودروسازی ایران انحصاری است و مادامی که این صنعت با این رویه فعالیت می‌کند، نمی‌توان به بهبود صنعت خودروسازی امیدوار بود.

 چینی‌ها شریک خوبی هستند؟

امیرحسین کاکایی، اقتصاددان و کارشناس صنعت خودرو نیز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گوید: «باید دید آیا خودروسازان چینی می‌توانند شریک خوبی برای صنعت خودروسازی ایران باشند یا به‌عبارت دیگر آیا می‌توان به توان آنها در صنعت خودروسازی اتکا کرد؟ پاسخ به این سوال تیغ دولبه است. از طرفی چاره‌ای نداریم چون چین تولیدکننده بزرگ دنیاست و حتی آمریکا هم نمی‌تواند وجود چین را کتمان کند؛ اما موضوع شراکت بستگی دارد که هدف از شراکت چه باشد. فرض کنید ایران هیچ صنعت خودروسازی‌ای نداشت؛ در این صورت با تعرفه صفر خودرو وارد کرده و از آن لذت می‌بردیم. درواقع یک دیدگاه این است که چرا باید خودرو تولید کنیم؟ می‌توانیم مثل عرب‌ها خودرو از خارج بخریم و وارد کنیم. عرب‌ها از این شیوه رضایت کامل دارند؛ چراکه همیشه خودرو‌های جدید دارند. جالب است حتی کشوری مانند عربستان که یک واردکننده خودرو است، در چشم‌انداز 2020 خود تصمیم دارد یک تولیدکننده منطقه‌ای قوی باشد؛ چراکه به این باور رسیده که هدف، تنها لذت بردن و کنترل بازار نیست بلکه همه کشورها باید به فکر اشتغال و درآوردن پول باشند. حتی جایی مثل عربستان که سالانه 280 میلیارد دلار با جمعیت نسبتا کم درآمد دارد و مردم آن می‌توانند از خودروهای لوکس استفاده کنند بازهم برنامه‌ریزی برای تولید خودرو وجود دارد.»

به گفته وی، اگر از این منظر به صنعت خودرو بنگریم مفهوم شراکت را درمی‌یابیم. باید بدانیم اگر به‌دنبال توسعه پایدار و درازمدت هستم، چینی‌ها شریکی خوبی نیستند. شک نکنید چینی‌ها به‌دنبال این هستند که تولید را در کشور خود بالا ببرند. سیاست چینی‌ها به این شکل است که چیزی را که نیاز دارید به اجبار به شما می‌دهند و چون محصولات‌شان متنوع است دائما خودروهای متنوع به بازار عرضه می‌کنند. به هر حال وقتی از منظر یک کارشناس ایرانی به این موضوع نگاه شود، طبیعتا چینی‌ها شریک خوبی نیستند. حتی بعید نیست که فناوری‌های‌شان، فناوری‌های دست دوم باشد.

 فرصت‌سوزی به‌جای فرصت‌سازی

کاکایی معتقد است در حال حاضر صنعت ایران با توجه به اوضاع اقتصادی کنونی در حال ورشکسته شدن است. پیش از این و زمانی که فرصت داشتیم باید در برخی فناوری‌های راهبردی سرمایه‌گذاری می‌کردیم. ما از لحاظ تکنولوژی داخلی امکان دستیابی به این فناوری‌ها را در اختیار داشتیم، اما هیچ‌گاه صرفه اقتصادی نداشت. در حالی که هر اقدامی در شروع، هزینه زیادی دارد و برای سوددهی باید به تولید انبوه برسد. گاهی این سوال پرسیده می‌شود که چرا بسیاری از خودروهای خودروسازان در انبارها مانده یا به‌عبارت دیگر، احتکار شده است؟ علت این است که این خودروها نقص قطعه دارند. قطعه‌ای مانندEcu  که مجموعه‌ای از چیپ‌های الکترونیکی است که خودرو را کنترل می‌کند. این قطعه در کشور تولید نمی‌شود اما اگر از همین امروز تولید آن را آغاز کنیم هرچند نمی‌توانیم با تولیدکنندگان اروپایی رقابت کنیم، اما توانایی تولید مدل‌های قدیمی‌تر را داریم؛ فقط کافی است دست به‌کار شویم.

وی تاکید می‌کند: «تنها کشوری که در دنیا همه قطعات و مواد مورد نیاز خود را در داخل کشور خود تولید می‌کند، آمریکاست زیرا آمریکا کشور وسیعی است و انواع معادن در این کشور وجود دارد؛ اما کشوری مانند ژاپن همه مواد تولیدی خود را از خارج وارد می‌کند؛ چراکه تولید بعضی از قطعات در داخل کشور به‌صرفه نیست. این موضوع درمورد ایران کمی متفاوت است؛ معتقدم درصورت تحریم هم می‌توانیم قطعه وارد کنیم اما مشکل اینجاست که تولید برخی قطعات در انحصار یک کشور است و تولیدکننده اجازه فروش آن قطعه را به کشور دیگری نمی‌دهد. این امر ضرورت تلاش برای تولید برخی قطعات در داخل را دو چندان می‌کند. برای مثال ایربگ تعبیه‌شده در خودروها، یک چاشنی انفجار دارد که تولید آن در انحصار آمریکاست و حتی چینی‌ها نیز این چاشنی را از آمریکایی‌ها می‌خرند. مجموعه ایربگ در کشورهای مختلف تولید می‌شود، اما چاشنی آن تنها در انحصار آمریکاست. بنابراین اگر ما نگران تحریم‌ها هستیم یا باید به علم ساخت چاشنی دست پیدا کنیم یا اینکه طراحی خودرو را به‌گونه‌ای دستکاری کنیم که لزوما به ایربگ نیازی نداشته باشد.»

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۸ + ۳
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۶:۳۱
ثبت‌نام در سامانه «تهران من» محدودیت زمانی ندارد
خودرونگاران - ثبت‌نام در سامانه «تهران من» محدودیت زمانی ندارد و پس از اول تیرماه نیز امکان ثبت‌نام در سایت وجود خواهد داشت.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۶:۰۸
وظیفه روابط عمومی جریان سازی و بهبود تصویر سازمان در جامعه است
خودرونگاران - دومین نشست مدیران ارتباطات شرکت های گروه خودروسازی سایپا به میزبانی پارس خودرو برگزار شد.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۵:۲۹
احتکاری نداریم ، خودروها پس از تکمیل تحویل مشتریان می شود
خودرونگاران_ مدیرکل دفتر بازرسی ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایت وزارت صمت در بازدید از نمایشگاه دائمی قطعات خودکفا نشده ساپکو و پارکینگ های ایران خودرو اعلام کرد :‌هیچ گونه احتکاری در شرکت ایران خو...
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۵:۲۷
آخرین قیمت خودرو در بازار تهران + جدول
خودرونگاران -آنچه در زیر می‌آید نرخ روز برخی از انواع پرفروش‌ترین خودروها در سطح بازار پایتخت طی خرداد ماه ۹۸ است که ممکن است تا ۵ درصد در مناطق مختلف تهران دارای نوسان باشد.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۴:۲۳
ماجرای احتکار خودرو در انبار خودروسازان حقیقت دارد؟
خودرونگاران - اگرچه این روزها قیمت خودرو در بازار کاهشی است، اما بررسی روند یک سال گذشته تغییرات قیمت خودرو نشان می‌دهد که در اغلب خودروها بیش از دو برابر افزایش قیمت وجود داشته است.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۴:۱۹
تحریم، افزایش ارز و رشد هزینه‌های تولید، عوامل گرانی خودرو
خودرونگاران - عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: سیاست مجلس دستیابی صنعت خودرو به جایگاه مدنظر و کسب استانداردهای بین‌المللی است.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۳:۴۰
پذیره نویسی اوراق مرابحه سایپا
خودرونگاران_پذیره نویسی اوراق مرابحه شرکت ایرانی اتومبیل سایپا درنماد"صایپا۲۰۳" دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ انجام شد.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۳:۲۰
تعرفه جدید خدمات معاینه فنی خودروها و موتورسیکلت‌ها ابلاغ شد
خودرونگاران - اسحاق جهانگیری، مصوبه هیئت وزیران در خصوص تعرفه خدمات صدور گواهی معاینه فنی ماشینی (مکانیزه) خودروها و موتورسیکلت‌ها را ابلاغ کرد.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۲:۵۰
پژو پارس ۱۰۴ میلیون تومان شد
خودرونگاران - بر اساس مشاهدات میدانی قیمت خودرو‌های داخلی در بازار با اندکی نوسان همراه شد.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۲:۳۵
تردد وسایل نقلیه فرسوده در کلان شهرها ممنوع شد
خودرونگاران_نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز حمل و نقل خودروها و وسایل نقلیه موتوری فرسوده در کلان شهرها را ممنوع کردند.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۲:۰۸
پیتزای خود را با خودروی خودران تحویل بگیرید+عکس
خودرونگاران_ یک برند پیتزا در آمریکا تصمیم گرفته سفارشات مشتری‌های خود را با استفاده از خودروی خودران تحویل دهد.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۱:۴۹
گروهی که با زدوبند قیمت خودرو را بالا بردند
خودرونگاران_عضو فراکسیون تولید و اشتغال مجلس گفت: تا زمانی که مردم خودرو را به عنوان کالایی سرمایه‌ای و با این امید که روزی بتوانند گران‌تر از قیمت اولیه آن بفروشند، خریداری می‌کنند، نمی‌توان انتظار د...
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۱:۴۳
نمی‌دانم کارت‌های خودرو چه زمانی به دست افراد می رسد
خودرونگاران_ معاون اجتماعی و فرهنگی ترافیک راهور ناجا گفت: اطلاع دقیقی از آماده شدن کارت‌ خودرو و گواهینامه‌ها ندارم و نمی‌توان برای آن تاریخ دقیقی مشخص کرد.
۱۳۹۸/۳/۲۷ - ۱۳:۰۳
اجرای طرح جایگزین زوج و فرد در روزهای پنج‌شنبه
خودرونگاران_ معاون شهردار تهران از اجرای طرح جایگزین زوج و فرد در روزهای پنج‌شنبه خبر داد و گفت:‌ البته طرح ترافیک در این روز اجرا نمی‌شود.
۱۳۹۸/۳/۲۱ - ۱۱:۳۹
گزارش ارزشیابی کیفی خودرو اردیبهشت ۹۸
خودرونگاران - گزارش ارزشیابی کیفی خودرو اردیبهشت ۹۸ توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر شد.
۱۳۹۸/۳/۲۴ - ۱۱:۰۰
صنعت خودروسازی با روندهای مشکوک همراه است
خودرونگارا ن - استاد دانشگاه علامه اظهار داشت: در ۶ ماهه نخست سال ۹۷ دلارهای دولتی و ریال‌های سوبسیدی اعطا شده به صنعت خودروسازی با هیچ رشته فعالیتی قابل مقایسه نیست، با این وجود پرسش این است که این ...
۱۳۹۸/۳/۲۱ - ۱۳:۵۶
اظهارات مدیرکل تعزیرات تهران در تضاد با رویکرد رئیس قوه قضائیه است
خودرونگاران_دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: اظهارات اخیر مدیرکل تعزیرات تهران درباره غیرواقعی بودن کمبود قطعه خودروسازان به دور از واقعیت و در تضاد با مشی آیت الله رئیسی، رئیس محترم قوه قضائیه در حما...
۱۳۹۸/۳/۲۱ - ۰۹:۵۵
به‌زودی قیمت خودرو به کف می‌رسد
خودرونگاران - یک کارشناس خودرو در خصوص کاهش قیمت‌ها مطرح کرد: طی روزهای آینده قیمت خودرو به کف خود می‌رسد بنابراین خریداران کمی صبر داشته باشند.
۱۳۹۸/۳/۲۲ - ۰۹:۴۹
۹روز تا حذف طرح «زوج‌ وفرد» در پایتخت
خودرونگاران - معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ابعاد مختلف طرح حذف «زوج و فرد» و طرح جایگزین را که از اول تیرماه اجرایی می‌شود را تشریح کرد.
۱۳۹۸/۳/۲۱ - ۱۱:۳۴
پرداخت مطالبات قطعه سازان یک ماهه شود
خودرونگاران_- رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور گفت: حجم مطالبات قطعه سازان از خودروسازان به حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده و با توجه به کمبود نقدینگی، خواستار آن هستیم که پرداختی ه...
۱۳۹۸/۳/۲۷ - ۱۰:۱۸
فيات به زودي در سلفچگان توليد مي شود
خودرونگاران - مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان گفت: این منطقه آماده استقبال از سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای استقرار صنایع خودروسازی است و در این زمینه ظرفیت های مطلوبی دارد.
۱۳۹۸/۳/۲۷ - ۰۹:۵۸
اولتیماتوم تعزیرات به ۲ غول خودروسازی کشور
خودرونگاران - مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران از تناقض در صحبت‌های خودروسازان و کمبود قطعه خبر داد.
۱۳۹۸/۳/۲۵ - ۰۹:۵۶
۳گام تا داخلی‌سازی خودرو
خودرونگاران_راهبردهای سه گانه در صنعت خودروسازی کشور رونمایی شد. متولیان تولید کشور، سه برنامه کلیدی با زمان‌بندی سه ساله را برای به ثمر رساندن پلتفرم جدید در صنعت خودروی ایران در دستور کار قرار داده ...
۱۳۹۸/۳/۲۱ - ۱۱:۳۳
قابل اعتمادترین شاسی‌بلند‌های سال ۲۰۱۹ کدامند؟ + تصاویر
خودرونگاران - تعریف‌های مختلفی از قابل اعتماد بودن خودرو وجود دارد که بخش عمده آن به مسائل فنی و ایمنی خودرو بستگی دارد. در این زمینه یک سری از شاسی‌بلندها در سال ۲۰۱۹ توانسته‌اند رتبه بالایی را از ل...
۱۳۹۸/۳/۲۷ - ۱۲:۰۶
"سامانه جامع گمرکی" تنها سایت معتبر برای مرخصی خودروهای اروندی
خودرونگاران_ناظر گمرکات خوزستان گفت: اگر سایتی به جز سایت سامانه جامع امور گمرکی وجود داشته باشد که در زمینه مرخصی خودروهای پلاک اروند فعالیت کند، معتبر نیست.
۱۳۹۸/۳/۲۷ - ۱۳:۰۰
۱۳۰۰ قطعه داخلی‌سازی شد
خودرونگاران_رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی ایران گفت: در شرایط فعلی تحریم که امکان تامین تجهیزات و قطعات وجود ندارد، با اعتماد به جوانان و دانشگاهیان و مقوله آموزش، توانسته‌ایم گام‌های مناسب...