امروز: دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۷/۷/۱۹ - ۱۴:۲۶
شناسه خبر: ۴۵۱۷۳۷
 
حضور خودروهای چینی در خیابان‌های ایران پررنگ‌تر می شود/لطفا درجه یک چینی بیاورید!
خودرونگاران_فعالان صنعت خودرو معتقدند، حضور چینی‌‌ها و افزایش تولید (مونتاژ) خودروهای چینی، می‌تواند کمبودهای بازار خودروی کشور را پوشش دهد.

به گزارش خودرونگاران به نقل از  خبرنگاران جوان؛  پس از لغو برجام و خروج ترامپ از این توافقنامه، صنعت خودروسازی کشور مرحله جدید و البته سختی را پیش‌روی خود متصور شد. با اعلام خروج دو خودروساز بزرگ اروپایی، یعنی پژو و سیتروئن از ایران، صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی کشور به‌ناگهان با خلأ عمیقی مواجه شد.

چرایی استقبال مردم ایران از خودروهای چینی، دردسرهای خدمات پس ‌از فروش این خودروها و دلایل تمایل چینی‌ها برای حضور در بازار خودروی ایران، پیش از این در گزارش‌های متعددی عنوان شده است، لذا در این گزارش قرار است به اهمیت حضور چینی‌ها در صنعت خودروی کشور به‌ویژه پس از اعمال تحریم‌های آبان‌ماه پرداخته شود.

 فعالیت 70 شرکت خودروسازی در چین

در حال حاضر بیش از 70 شرکت خودروسازی فعال در چین حضور دارند که در یک دهه اخیر پیشرفت قابل‌توجهی در تولید انواع خودروهای سواری، لوکس، انواع کامیون‌‌های سبک‌ و سنگین، ون‌ها، حتی ساخت واگن قطار و بدنه هواپیما داشته‌اند. برای مثال شرکت «دنزا» یک شرکت خودروسازی چینی و مقر آن در شنزن چین است. این شرکت متخصص تولید اتومبیل‌های لوکس الکتریکی است. یا شرکت «هافی» که یکی از شرکت‌های تابعه «چانگان» است و در تولید خودروهای سدان، بدنه هواپیما و وسایل نقلیه کوچک مانند کامیون‌های کوچک و وانت برای استفاده‌های تجاری فعالیت می‌کند. «فودی» نیز یکی دیگر از شرکت‌های خودروسازی چینی است که بیشتر در زمینه تولید خودروهای بسیار کوچک فعالیت می‌کند. بدیهی است که این همه شرکت‌های خودروسازی چینی با درجه‌بندی‌های کیفی مختلفی در چین فعالیت می‌کنند و هرکدام از آنها با تولید انواع مدل‌های خودرو، بازارهای متعددی را در سراسر دنیا در اختیار دارند.

 سهم 17.4 درصدی بازار ایران از خودروهای چینی

 براساس آمار موجود، سهم خودروهای چینی از بازار خودروی ایران 17.4 درصد است که این میزان با مونتاژ قطعات وارداتی در کشور به بازار عرضه می‌شود. خودروسازان چینی در اواسط دهه 80 به‌طور جدی به صنعت خودروی ایران وارد شدند و در ابتدا تنها با بخش خصوصی صنعت خودروی کشور همکاری کردند، اما رفته‌رفته توانستند با خودروسازان بزرگ کشور نیز همکاری خود را آغاز کرده و بخشی از سبد محصولات ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو را به خود اختصاص دهند. طی سال‌های 1386 تا پنج‌ماه نخست سال 97 بیش از 16 میلیارد دلار صرف واردات قطعات منفصله خودرو شده که سهم چین از این میزان واردات بیش از 30 درصد و معادل پنج‌میلیارد دلار بوده است. طی این دوره واردات قطعات منفصله از چین به کشور روندی صعودی داشته و حتی در زمان تحریم در سال‌های 1391 و 1392 هم این روند تقریبا ثابت باقی‌مانده است.

براساس آمار منتشرشده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، سهم خودروهای سواری چینی مونتاژ در داخل نسبت به تولید کل خودروهای سواری در سال 96 در مقایسه با سال 95 کشور با 3.6 درصد رشد به 15.9 درصد رسید. این روند افزایشی در پنج‌ماه نخست سال 97 نسبت به پنج‌ماه اول سال 96 ادامه یافت و به سهم 8/17 درصد رسید. آمار انجمن خودروسازان نشان می‌دهد در خوشبینانه‌ترین حالت، به‌جز دانگ‌فنگ که بین 30 تا 40 درصد سهم داخلی‌سازی آن برآورد شده، سایر خودروهای مونتاژی چینی در کشور از حداکثر 30 درصد ساخت داخل بیشتر نیست. البته به‌طور دقیق مشخص نشده است که این سهم داخلی‌سازی شامل چه قطعاتی می‌شود، اما به‌نظر می‌رسد حدود 14 درصد آن مربوط به رنگ و مونتاژ می‌شود و مابقی را نیز قطعاتی مانند تایر، باتری و صندلی تشکیل می‌دهند که جزء ساده‌ترین قطعات یک خودرو محسوب می‌شود.

 وضعیت بلاتکلیف صنعت خودروسازی

اینکه متولیان صنعت خودروسازی کشور نتوانستند از ظرفیت‌های ایجادشده برای همکاری با خودروسازان چینی و تامین نیاز کشور در غیاب خودروسازان اروپایی استفاده کنند، امری بدیهی است. مجیدرضا حریری، نایب‌رئیس اتاق مشترک ایران و چین در گفت‌وگو با «فرهیختگان» معتقد است هنوز تبعات خروج پژو و سیتروئن از ایران در صنعت خودروسازی کشور نمایان نشده است. این در حالی است که وضعیت صنعت خودروسازی ایران هنوز برای همکاری با شرکت‌های خودروسازی چینی مشخص نیست و متولیان این بخش برنامه و استراتژی مشخصی برای ادامه همکاری با چینی‌ها ندارند.

به گفته وی، در حالی که ایران می‌تواند با تولید انواع خودروهای چینی و صادرات آن به بازارهای آسیای میانه، آفریقا و کشورهای اروپایی به‌عنوان هاب تولید خودروی چینی در منطقه مطرح باشد، متاسفانه مسئولان نتوانستند از فرصت‌های موجود در کشور به‌خوبی استفاده کنند. آنچه در صنعت خودروسازی کشور در سال‌های اخیر رخ داده، مونتاژ مدل‌های محدودی از خودروهای چینی بوده است که معمولا شرکت‌های خودروسازی مونتاژ‌کار پس از مدتی مونتاژ، یک مدل را متوقف کرده و به‌سراغ مدل دیگری رفته‌اند. درواقع هرگاه شرکت‌های ایرانی در همکاری با شرکت‌های اروپایی با مشکل مواجه شده‌اند، بدون حل مشکل به سمت شرکت‌های چینی رفته‌اند. متاسفانه مسئولان فرصت‌های بکری را در صنعت خودروسازی از دست داده‌اند.

حریری اضافه می‌کند: «در حال حاضر خودروسازان چینی با سطح کیفی خوب، متوسط و ضعیف در ایران حضور دارند و حتی کمپانی‌‌هایی در ایران فعالیت می‌کنند که از بهترین شرکت‌های خودروسازی چینی محسوب می‌شوند، اما مساله اصلی عدم مونتاژ انواع به‌روز خودروهای چینی در ایران است. به‌عبارت دیگر، در حال حاضر اتومبیل‌های به‌روز چینی در ایران مونتاژ نمی‌شود و به‌رغم استقبال و تمایل بیش از حد خودروسازان چینی برای حضور فعال‌تر در بازار ایران، اما وجود انحصار در صنعت خودروی کشور، مانعی جدی برای حضور چینی‌ها در کشور است. وی معتقد است صنعت خودروسازی در ایران اجازه ورود هر شرکتی را به این صنعت نمی‌دهد؛ چراکه خودروسازی ایران انحصاری است و مادامی که این صنعت با این رویه فعالیت می‌کند، نمی‌توان به بهبود صنعت خودروسازی امیدوار بود.

 چینی‌ها شریک خوبی هستند؟

امیرحسین کاکایی، اقتصاددان و کارشناس صنعت خودرو نیز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گوید: «باید دید آیا خودروسازان چینی می‌توانند شریک خوبی برای صنعت خودروسازی ایران باشند یا به‌عبارت دیگر آیا می‌توان به توان آنها در صنعت خودروسازی اتکا کرد؟ پاسخ به این سوال تیغ دولبه است. از طرفی چاره‌ای نداریم چون چین تولیدکننده بزرگ دنیاست و حتی آمریکا هم نمی‌تواند وجود چین را کتمان کند؛ اما موضوع شراکت بستگی دارد که هدف از شراکت چه باشد. فرض کنید ایران هیچ صنعت خودروسازی‌ای نداشت؛ در این صورت با تعرفه صفر خودرو وارد کرده و از آن لذت می‌بردیم. درواقع یک دیدگاه این است که چرا باید خودرو تولید کنیم؟ می‌توانیم مثل عرب‌ها خودرو از خارج بخریم و وارد کنیم. عرب‌ها از این شیوه رضایت کامل دارند؛ چراکه همیشه خودرو‌های جدید دارند. جالب است حتی کشوری مانند عربستان که یک واردکننده خودرو است، در چشم‌انداز 2020 خود تصمیم دارد یک تولیدکننده منطقه‌ای قوی باشد؛ چراکه به این باور رسیده که هدف، تنها لذت بردن و کنترل بازار نیست بلکه همه کشورها باید به فکر اشتغال و درآوردن پول باشند. حتی جایی مثل عربستان که سالانه 280 میلیارد دلار با جمعیت نسبتا کم درآمد دارد و مردم آن می‌توانند از خودروهای لوکس استفاده کنند بازهم برنامه‌ریزی برای تولید خودرو وجود دارد.»

به گفته وی، اگر از این منظر به صنعت خودرو بنگریم مفهوم شراکت را درمی‌یابیم. باید بدانیم اگر به‌دنبال توسعه پایدار و درازمدت هستم، چینی‌ها شریکی خوبی نیستند. شک نکنید چینی‌ها به‌دنبال این هستند که تولید را در کشور خود بالا ببرند. سیاست چینی‌ها به این شکل است که چیزی را که نیاز دارید به اجبار به شما می‌دهند و چون محصولات‌شان متنوع است دائما خودروهای متنوع به بازار عرضه می‌کنند. به هر حال وقتی از منظر یک کارشناس ایرانی به این موضوع نگاه شود، طبیعتا چینی‌ها شریک خوبی نیستند. حتی بعید نیست که فناوری‌های‌شان، فناوری‌های دست دوم باشد.

 فرصت‌سوزی به‌جای فرصت‌سازی

کاکایی معتقد است در حال حاضر صنعت ایران با توجه به اوضاع اقتصادی کنونی در حال ورشکسته شدن است. پیش از این و زمانی که فرصت داشتیم باید در برخی فناوری‌های راهبردی سرمایه‌گذاری می‌کردیم. ما از لحاظ تکنولوژی داخلی امکان دستیابی به این فناوری‌ها را در اختیار داشتیم، اما هیچ‌گاه صرفه اقتصادی نداشت. در حالی که هر اقدامی در شروع، هزینه زیادی دارد و برای سوددهی باید به تولید انبوه برسد. گاهی این سوال پرسیده می‌شود که چرا بسیاری از خودروهای خودروسازان در انبارها مانده یا به‌عبارت دیگر، احتکار شده است؟ علت این است که این خودروها نقص قطعه دارند. قطعه‌ای مانندEcu  که مجموعه‌ای از چیپ‌های الکترونیکی است که خودرو را کنترل می‌کند. این قطعه در کشور تولید نمی‌شود اما اگر از همین امروز تولید آن را آغاز کنیم هرچند نمی‌توانیم با تولیدکنندگان اروپایی رقابت کنیم، اما توانایی تولید مدل‌های قدیمی‌تر را داریم؛ فقط کافی است دست به‌کار شویم.

وی تاکید می‌کند: «تنها کشوری که در دنیا همه قطعات و مواد مورد نیاز خود را در داخل کشور خود تولید می‌کند، آمریکاست زیرا آمریکا کشور وسیعی است و انواع معادن در این کشور وجود دارد؛ اما کشوری مانند ژاپن همه مواد تولیدی خود را از خارج وارد می‌کند؛ چراکه تولید بعضی از قطعات در داخل کشور به‌صرفه نیست. این موضوع درمورد ایران کمی متفاوت است؛ معتقدم درصورت تحریم هم می‌توانیم قطعه وارد کنیم اما مشکل اینجاست که تولید برخی قطعات در انحصار یک کشور است و تولیدکننده اجازه فروش آن قطعه را به کشور دیگری نمی‌دهد. این امر ضرورت تلاش برای تولید برخی قطعات در داخل را دو چندان می‌کند. برای مثال ایربگ تعبیه‌شده در خودروها، یک چاشنی انفجار دارد که تولید آن در انحصار آمریکاست و حتی چینی‌ها نیز این چاشنی را از آمریکایی‌ها می‌خرند. مجموعه ایربگ در کشورهای مختلف تولید می‌شود، اما چاشنی آن تنها در انحصار آمریکاست. بنابراین اگر ما نگران تحریم‌ها هستیم یا باید به علم ساخت چاشنی دست پیدا کنیم یا اینکه طراحی خودرو را به‌گونه‌ای دستکاری کنیم که لزوما به ایربگ نیازی نداشته باشد.»

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱ + ۱۲
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۷:۰۰
محلول فلزات گران بهای کاتالیست در مگاموتور داخلی سازی شد
خودرونگاران - شرکت مگاموتور با همکاری سازمان جهاد دانشگاهی تهران موفق به داخلی سازی PGM(محلول فلزات گران بهای کاتالیست) خودرو و بهره برداری از آن شد.
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۶:۵۷
هدف گذاري زامياد براي كسب نيمي از سهم بازار وانت كشور
خودرونگاران - مديرعامل شركت زامياد گفت: نسل جدید وانت های پادرا و پيكاپ ريچ از ابتداي سال آينده توليد و روانه بازار مي شود.
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۶:۴۷
آزمایش مسیریابی خودروهای تسلا پشت چراغ و میدان‌
خورونگاران - شرکت خودروسازی تسلا(Tesla) ویژگی مسیریابی خودکار خود را پشت چراغ‌های راهنمایی و فلکه‌ها و میادین، آزمایش کرد.
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۶:۳۱
جزئیات نحوه ثبت‌نام رانندگان تاکسی برای دریافت لاستیک
خودرونگاران_سازمان تاکسیرانی در وب سایت خود اعلام کرده است که در راستای حمایت از رانندگان تاکسی به آن‌ها لاستیک با نرخ دولتی عرضه می‌کند.
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۶:۲۹
سمند ال ایکس ۳ میلیون تومان گران شد
خودرونگاران - گزارش امروز قیمت خودرو حکایت از بلاتکلیفی بازار خودرو و افزایش ۱ تا ۳ میلیون تومانی قیمت تعدادی از خودروها در بازار دارد.
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۶:۱۸
خودروسازان ۲ هزار میلیارد تومان به قطعه سازان بدهکارند
خودرونگاران_نماینده مردم شهرستان های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون شرکت های خودروساز ۲ هزار میلیارد تومان به قطعه سازان بدهکار هستند و این بر روند تولید قطعات خودرو تاثیر خواهد گذا...
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۵:۵۹
برنامه‌ریزی برای استقرار دومین شرکت خودروسازی در خراسان رضوی
خودرونگاران_سرپرست استانداری خراسان رضوی گفت: این شرکت بر اساس تفاهمات انجام شده قرار است در محل شرکت سناباد خودرو فعالیت خود را آغاز کند.
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۵:۵۲
خودروی کارکرده از افغانستان وارد کنیم!
خودرونگاران_ یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: هم اکنون با وجود اعمال تحریم ها و عدم امکان واردات خودروی صفر کیلومترمی توان خودروهای کم کارکرد را از کشورهایی مانند افغانستان وارد کرد.
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۵:۴۷
افت فروش خودرو رشد اقتصادی انگلیس را کاهش داد
خودرونگاران_دفتر ملی آمار انگلیس اعلام کرد: افت فروش خودرو و همچنین رکود در بخش صنعت این کشور باعث شده است که رشد اقتصادی انگلیس کاهش یابد.
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۴:۳۶
موافقت تلویحی وزیر با گرانی اخیر خودرو داخلی
خودرونگاران - وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به افزایش رسمی قیمت خودرو ظرف روزهای گذشته اعلام کرد: قیمت خودرو اصلاح شده است؛ این در حالی است که ظرف ماههای گذشته، تیراژ تولید کاهش یافته است.
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۴:۱۳
افزایش قیمت شامل تمامی خودروها نمی‌شود
خودرونگاران_نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه باید بپذیریم که قیمت خودروهای مدنظر قرار گرفته شده باید افزایش داشته باشد، گفت: تعیین میزان افزایش قیمت خودروها کار تخصصی سازمان حمایت مص...
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۴:۰۷
گزارش ارزشیابی کیفی خودرو ها منتشر شد
خودرونگاران - گزارش ارزشیابی کیفی آبان ماه خودروهای تولیدی کشور منتشر شد. محصولات تولیدی خودروسازان کشور در این ماه، شامل ۴۹ مدل خودرو درگروه سبک و ۱۲ مدل در گروه سنگین است.
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۳:۲۶
ترفندهای رانندگی!
خودرونگاران_هنگام مسافرت با وسایل شخصی، هیچ چیزی مهمتر از تمرکز شما در رانندگی نیست چون جان خودتان و همراهانتان در دستان شماست.
۱۳۹۷/۹/۱۶ - ۱۳:۵۸
قیمت خودرو با چند شرط افزایش می‌یابد
خودرونگاران_رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس شرط‌های که بر اساس آن قیمت خودروها افزایش می‌یابد را تشریح کرد.
۱۳۹۷/۹/۱۲ - ۰۹:۱۷
حسن روحانی با افزایش قیمت خودرو مخالفت کرد
خودرونگاران_عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: بنا بر اعلام مسئولان وزارت صنعت، رئیس جمهور با افزایش قیمت خودرو مخالف است.
۱۳۹۷/۹/۱۷ - ۱۷:۲۶
جذابترین خودروهای برقی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰
خودرونگاران- در اینجا نگاهی می اندازیم به جدیدترین خودروهای برقی که از سال 2019 تا 2020 میلادی قرار است عرضه شوند.
۱۳۹۷/۹/۱۳ - ۱۳:۱۸
وانت هیوندایی به زودی روانه بازار می شود (+عکس)
خودرونگاران_چند سالیست که پیک‌آپ تراک هیوندایی نقل محافل خبری دنیای خودرو است و هیوندایی قصد دارد از طریق این خودرو سود خوبی کسب کرده و موفقیت ویژه‌ای را رقم را بزند.
۱۳۹۷/۹/۱۳ - ۱۵:۲۱
خداحافظی با طراح پورشه 911
خودرونگاران - بدون شک برای ساخت خودرو تلاش و همبستگی کل شرکت لازم است. اما در پورشه، بیشتر از هر کسی، همه این مسئولیت ها بر دوش یک نفر است و زمان بازنشستگی او فرا رسیده است. این شخص آگوست اکلاینر است،...
۱۳۹۷/۹/۱۴ - ۱۴:۱۴
خداحافظی جگوار لندروور با نمایشگاه ژنو ۲۰۱۹
خودرونگاران - اخیرا جگوار لندروور اعلام کرده است که در نمایشگاه خودرو ژنو 2019، که در ماه مارس برگزار می شود، شرکت نخواهد کرد. این شرکت، دلیل صرفه نظر از حضورش در این نمایشگاه راکاهش هزینه های خود...
۱۳۹۷/۹/۱۵ - ۱۰:۲۲
وقت‌کشی در اصلاح قیمت‌ها
خودرونگاران_ صنعت خودرو این روزها با حاشیه‌های متعددی روبه‌رو شده است. حاشیه‌هایی که نشأت گرفته از بی‌توجهی خودروسازان نسبت به داخلی‌سازی و وابستگی قطعات است.
۱۳۹۷/۹/۱۳ - ۱۲:۳۴
خودروهای پرتیراژ مشمول قیمت‌گذاری باقی بمانند
خودرونگاران_سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است برای کاستن از التهابات بازار خودرو، قیمت‌گذاری خودروهای پرتیراژ باید توسط دولت انجام شود و قیمت‌گذاری سایر خودروها همچون گذشته در بازار آزاد انج...
۱۳۹۷/۹/۱۲ - ۱۷:۱۰
ادعای ترامپ سهام شرکت‌های خودروسازی چین را بالا برد
خودرونگاران - ترامپ امروز توئیت کرد که چین از تصمیم خود برای کاهش تعرفه واردات خودروهای آمریکایی خبر داده است، این توئیت سهام شرکت‌های خودروسازی در بورس آمریکا را بالا برد.
۱۳۹۷/۹/۱۸ - ۱۰:۰۸
اینها هستند که نمی گذارند ماشین ارزان شود
خودرونگاران - رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه‌داران اتومبیل از علل عدم کاهش قیمت در بازار خودرو سخن گفت.
۱۳۹۷/۹/۱۸ - ۰۹:۵۲
بنگاه‌داری خودروسازان نوعی هزینه کردن از جیب مردم است
خودرونگاران -نماینده خودروسازان در یک برنامه تلویزیونی گفت: قیمت بازار موهوم نیست، اول ظرفیت خودروسازان حدود ۲ برابر تقاضای بازار است . به این ترتیب خودرو سازها می توانند بالای تقاضا، عرضه کنند و محصو...
۱۳۹۷/۹/۱۵ - ۱۳:۴۶
مخالفت"پورسیدآقایی" با خودروهای نمایندگان مجلس به خطوط ویژه
خودرونگاران_دستیار ویژه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به برنامه ریزی نمایندگان مجلس برای ورود خودروهایشان به خطوط ویژه اتوبوس گفت: معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با این طرح ک...
۱۳۹۷/۹/۱۴ - ۱۴:۱۰
سومین سری ساوانا راهی خیابانها شد
خودرونگاران - شرکت عظیم خودرو به عنوان یکی از تولید کنندگان جوان صنعت خودرو که در حال حاضر خودروی ساوانا را برروی خط تولید خود دارد سومین سری محصولات تولیدی خود را به مشتریان تحویل نمود .