امروز: شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۷ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۷/۷/۱۱ - ۰۹:۱۶
شناسه خبر: ۴۵۱۴۶۶
 
تعیین قیمت خودرو در صورت حذف شورای رقابت و ورود نهادهای ناظر جدید، چگونه خواهد بود؟
مدل قیمت‌گذاری خودرو با فرض تعویض مرجع
خودرونگاران - خبر خداحافظی شورای رقابت با قیمت‌گذاری خودرو و ورود ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان به این ماجرا، در شرایطی اواسط هفته به سوژه‌ای داغ تبدیل شد که با فرض صحت داشتن و اجرایی شدن آن، چندان امیدی به بهبود اوضاع بازار خودرو و از بین رفتن دلالی در این بازار نیست.

به گزارش خودرونگاران  به نقل از دنیای اقتصاد، چند هفته پیش بود که محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت تلویحا خبر از خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو داد و اعلام کرد ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت عهده‌دار این مهم شده‌اند. این موضوع البته مورد تایید رسمی قرار نگرفت و شورای رقابت هم بر آن صحه نگذاشت. این در حالی بود که اواسط هفته یکی از اعضای شورای رقابت با تکرار اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدعی شد شورا از قیمت‌گذاری خودرو کنار رفته و ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت متولیان جدید تعیین قیمت هستند.

هرچند ظاهرا تا وقتی خودرو از لیست کالاهای انحصاری خارج نشود، امکان کنار گذاشتن شورای رقابت از پروسه قیمت‌گذاری نیست، با این حال حتی اگر فرض بگیریم این شورا افسار قیمت خودرو را رها کرده و ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت عنان آن را به دست بگیرند، در صورت تمرکز آنها نیز بر قیمت‌گذاری دستوری، می‌توان ادعا کرد عملا اتفاق خاصی در راستای بهبود اوضاع بازار خودرو رخ نخواهد داد.

در حال‌حاضر، قیمت‌گذاری دستوری سبب ایجاد فاصله فاحشی میان قیمت کارخانه و بازار خودروهای داخلی شده و این موضوع، دلالی و واسطه‌گری را به اوج رسانده است. در شرایط فعلی، هر کس به خودرو با قیمت کارخانه دست پیدا کند، می‌تواند آن را با چند میلیون اختلاف در بازار به فروش برساند و این پدیده، زاییده قیمت‌گذاری دستوری توسط شورای رقابت است. این شورا با استناد به انحصاری بودن بازار خودروی کشور، اجازه نمی‌دهد قیمت‌ها در حاشیه بازار تعیین شود و از همین‌رو مدت‌هاست فرصتی مغتنم برای دلالی ایجاد شده و عملا دست بسیاری از مصرف‌کنندگان واقعی به خودرو با نرخ کارخانه نمی‌رسد.

هرچند شورای رقابت مدعی است بازار خودرو را به واسطه قیمت‌گذاری سالی یک‌بار، مدیریت و جلوی زیاده‌خواهی خودروسازان را گرفته، با این حال، در عمل اتفاقات دیگری رخ داده و بازار شرایطی نابسامان به خود می‌بیند. با وجود توصیه بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان مبنی بر کنار رفتن شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو و سپردن این مهم به نظام عرضه و تقاضا، اما گوش مسوولان بدهکار نیست و آنها همچنان از بیم انفجار قیمتی، بر قیمت‌گذاری دستوری اصرار می‌ورزند. حالا هم که صحبت از کنار رفتن شورای رقابت است، ظاهرا قرار نیست اتفاقی در راستای آزادسازی بازار خودرو رخ بدهد و نهادهای ناظر دیگری جایگزین نهاد ناظر فعلی خواهد شد.

فرض کلی بر این است که در صورت کنار رفتن شورای رقابت و ورود ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت به قیمت‌گذاری خودرو، باز هم روند تعیین قیمت دستوری ادامه خواهد یافت و این می‌شود همان آش و همان کاسه. وقتی قرار نباشد قیمت خودروهای داخلی در حاشیه بازار تعیین شود، چه فرقی می‌کند شورای رقابت افسار قیمت‌گذاری را در دست داشته باشد یا سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار؟

به باور بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان، تا وقتی قیمت‌گذاری خودروهای داخلی دستوری باشد و نهادهای ناظر به‌جای نظارت بر روند عرضه، بر قیمت تمرکز کنند، اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروها از بین نخواهد رفت و ایضا دلالی و واسطه‌گری هم ادامه خواهد داشت.

در کنار اینها، هجوم گسترده مشتریان برای ثبت‌نام در طرح‌های پیش‌فروش خودروسازان نیز که به همراه خود، انواع و اقسام فساد را به‌دنبال دارد، تداوم می‌یابد و بازهم دلالان هستند که از این آشفته‌بازار سود کلانی به جیب می‌زنند و سر مصرف‌کنندگان واقعی بی‌کلاه می‌ماند.

بنابراین اگر فرض را بر این بگیریم که دولت با تغییر مرجع قیمت‌گذاری از شورای رقابت به ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت، همچنان به‌دنبال حفظ تمرکز خود بر بازار خودرو و ادامه قیمت‌گذاری دستوری است، این پروسه به نوعی از چاله به چاه افتادن محسوب شده و کمکی به بهبود بازار خودرو نخواهد کرد. به‌عبارت بهتر، تا نهاد قیمت‌گذار بالای سر خودروسازان باشد و اجازه تعدیل قیمت‌ها متناسب با شرایط بازار را ندهد، فاصله قیمتی از بین نمی‌رود و نابسامانی همچنان میهمان بازار خودرو خواهد بود.

توصیه بسیاری از کارشناسان و اساتید اقتصاد، احترام گذاشتن به اصول اقتصادی در بازار خودرو به‌خصوص دست برداشتن از قیمت‌گذاری دستوری و سپردن آن به نظام عرضه و تقاضا است و تنها در این صورت، می‌توان به کاهش فاصله قیمت کارخانه و بازار خودروها و حذف دلالی امیدوار بود.

به اعتقاد آنها، تجربه قبلی در دهه 70 ثابت کرده در صورت تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار، نه‌تنها با آشفتگی و نابسامانی مواجه نخواهیم بود، بلکه کاهش تدریجی قیمت خودرو نیز محتمل است.

با وجود توصیه‌های فراوان اما همچنان قیمت‌گذاری دستوری مانند پتکی بر سر بازار خودرو فرود می‌آید و مشخص نیست دولت چه زمانی جسارت کلید زدن آزادسازی قیمت را در این بازار پیدا خواهد کرد.
تمرکز بر عرضه به جای قیمت‌گذاری

اما کنار رفتن شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو و ورود ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت به این ماجرا تنها در یک صورت می‌تواند به بهبود اوضاع بازار خودرو و حتی نزولی شدن قیمت‌ها بینجامد و آن، تغییر تمرکز دولت از قیمت‌گذاری به نظام عرضه است.

در واقع اگر فرض را بر آن بگیریم که شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو کنار برود و سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار بدون دخالت در تعیین قیمت، به نظارت بر عرضه از سوی خودروسازان بپردازند، بازار خودرو در مسیر تعادل و آرامش خواهد افتاد. با در نظر گرفتن این فرض، خودروسازان قیمت محصولاتشان را متناسب با شرایط بازار تعیین و به‌عبارت بهتر، قیمت‌گذاری آزاد خواهد شد. گفته می‌شود در صورت آزادسازی بازار خودرو، شرکت‌های خودروساز قیمت محصولات‌شان را بین سه تا پنج درصد زیر نرخ بازار تعیین و بنابراین، فاصله قیمت کارخانه و بازار به‌شدت افت خواهد کرد. در این شرایط، طبعا حضور در بازار خودرو چندان جذابیتی برای دلالان و واسطه‌گران ندارد، زیرا برای آنها اختلاف قیمت‌های اندک به اصطلاح نمی‌صرفد.

بنابر گفته کارشناسان، حداقلی شدن فاصله قیمت کارخانه و بازار خودروها می‌تواند به نزولی شدن منحنی قیمت نیز کمک کند زیرا واقعی شدن قیمت خودرو کاهش تقاضا را به‌دنبال دارد.

اتفاقا اینجاست که سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار می‌توانند به بهبود اوضاع بازار خودرو کمک کنند، به این شکل که با نظارت بر روند عرضه از سوی خودروسازان، اجازه ندهند آنها بازار را به میل خود بچرخانند. در واقع تمرکز این دو نهاد بر روند عرضه به‌جای قیمت‌گذاری، می‌تواند مانع آن شود که خودروسازان تزریق محصول به بازار را کم کرده و به این واسطه قیمت‌ها را به میل خود بالا ببرند.

هرچه هست، در حال‌حاضر اولا مشخص نیست آیا واقعا شورای رقابت از قیمت‌گذاری کنار رفته و سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار جایگزین آن شده‌اند و ثانیا کسی نمی‌داند در صورت صحت این ماجرا، پلن این دو نهاد ناظر در بازار خودرو چیست.

آیا آنها هم وقعی به تعیین قیمت در حاشیه بازار نمی‌گذارند و بر قیمت‌گذاری دستوری تاکید می‌کنند، یا اینکه با نظارت بر عرضه خودروسازان، تعیین قیمت را به بازار و نظام عرضه و تقاضا خواهند سپرد؟

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۶ + ۴
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۷/۱۲/۴ - ۱۶:۴۹
وزارت صمت در ساماندهی بازار خودرو ناتوان است
خودرونگاران_عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع مجلس با با اشاره به ضرورت اصلاح فرهنگ اقتصادی مردم گفت:وزارت صمت نمی‌تواند برای ساماندهی بازار خودرو کاری انجام دهد.
۱۳۹۷/۱۲/۴ - ۱۶:۴۳
شرایط ورود خودرو از سرزمین اصلی به کیش در نوروز ۹۸ اعلام شد
خودرونگاران_ستاد سفرهای نوروزی کیش با هدف ارائه خدمات با کیفیت به گردشگران نوروزی، شرایط سفر با خودرو از سرزمین اصلی به کیش را در نوروز ۹۸ اعلام کرد.
۱۳۹۷/۱۲/۴ - ۱۶:۱۸
پراید ۵۱ میلیون تومان شد
خودرونگاران - گزارش امروز خودرو حکایت از رکود خرید و فروش خودرو و افزایش قیمت برخی از خودروها در بازار دارد.
۱۳۹۷/۱۲/۴ - ۱۵:۵۵
آقای وزیر چرا به قیمت خودرو نظارت نمی‌کنید؟
خودرونگاران_ یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی مشروح تذکرات کتبی به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.
۱۳۹۷/۱۲/۴ - ۱۵:۲۱
بزرگترین خودروساز آمریکا "داخلی‌سازی" را بالا می‌برد
خودرونگاران_شرکت خودروسازی جنرال موتورز به عنوان یکی از بزرگترین خودروسازان آمریکایی اعلام کرده است که تا آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی حجم تولید خود را در کارخانه دیترویت به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد....
۱۳۹۷/۱۲/۴ - ۱۵:۰۴
استیضاح رحمانی وزیر صمت در دستور کار قرار گرفت
خودرونگاران_عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه قیمت بازار آزاد مدنظر وزارت صنعت و خودروسازان، مبنایی ندارد، گفت: دلالانی که روح و روان مردم را به هم ریخته و هر روز قیمت‌ها را به منظور سو...
۱۳۹۷/۱۲/۴ - ۱۴:۵۹
هشدار معاون وزیر نفت: تا ۲ سال دیگر واردکننده بنزین می شویم
خودرونگاران_معاون برنامه ریزی وزیر نفت گفت: اکنون امکان صادرات بنزین را داریم اما اگر برای مصرف سوخت و بنزین تدبیری اندیشه نشود، تا ۲ سال آینده با توجه به رشد سالانه هفت درصدی مصرف، بار دیگر واردکننده...
۱۳۹۷/۱۲/۴ - ۱۴:۵۲
ایران خودرو و سایپا تا پایان سال هر روز فروش فوری دارند (+جزئیات)
خودرونگاران - در جلسه کمیته خودرو که صبح امروز برگزار گردید،مقرر شد که ایران خودرو و سایپا علاوه بر انجام تعهدات قبلی تا پایان سال هر روز فروش فوری انجام دهند.
۱۳۹۷/۱۲/۴ - ۱۴:۴۷
فروش فوری ایران‌خودرو و سایپا متوقف شد
خودرونگاران - در ادامه اجرای طرح فروش فوری دو خودروسازی بزرگ کشور، فروش محصولات این دو شرکت امروز شنبه بدون اطلاع قبلی متوقف شد.
۱۳۹۷/۱۲/۴ - ۱۴:۱۵
اختلال اینترنتی فروش فوری ایران خودرو را متوقف کرد
خودرونگاران_امروز فروش فوری محصولات ایران خودرو هم مانند سایپا به دلیل اختلالات در سایت ثبت نام متوقف شده است.
۱۳۹۷/۱۲/۴ - ۱۳:۵۵
پیشنهاد علی مطهری برای افزایش قیمت بنزین
خودرونگاران_ شش نماینده از جمله علی مطهری نایب رئیس مجلس و کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش ها، هشت پیشنهاد برای اصلاح شیوه قیمت گذاری و توزیع بنزین در سال آینده مطرح کرده اند که برخی از آنها در جریان بررسی...
۱۳۹۷/۱۲/۴ - ۱۳:۳۷
رفع مشکلات سرمایه در گردش خودروسازان بخش خصوصی را پیگیری می کنیم
خودرونگاران_نشست هم اندیشی رفع مشکلات خودروسازان شهرستان بم و قطعه سازان با حضور معاون امور صنایع وزارت صنعت ، معدن و تجارت و نماینده شهرستان بم درمجلس شورای اسلامی برگزارشد و مقیمی در این نشست گفت: ر...
۱۳۹۷/۱۲/۴ - ۱۳:۳۳
گره کور ترخیص خودروهای وارداتی به دست چه نهادی باز می‌شود؟
خودرونگاران_این روزها ترخیص خودروهای وارداتی دپو شده در گمرک به گره کوری تبدیل شده و تصمیمات جزیره‌ای و عدم هماهنگی در بین نهادها مانع از رسیدگی به این موضوع می‌شود.
۱۳۹۷/۱۲/۱ - ۱۳:۱۷
وعده ارزاني خودرو از زبان وزير
خودرونگاران - وزیر صمت با بیان اینکه عرضه فوری خودرو به مشتریان با درخواست این وزارتخانه تا شب عید به صورت مرتب انجام می‌شود، گفت: تولید در حال افزایش است و در نتیجه قیمت خودرو کاهش می‌یابد.
۱۳۹۷/۱۱/۲۸ - ۱۰:۱۲
گرانی خودرو ارتباطی با فرمول وزارت صمت ندارد
خودرونگاران_ وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: گرانی خودرو ارتباطی با به کارگیری فرمول این وزارتخانه ندارد و برای ارزانی خودرو، تولید باید افزایش پیدا کند.
۱۳۹۷/۱۱/۲۸ - ۱۰:۵۰
تعزیرات فعلا نمی تواند به بازار خودرو نظارت کند
خودرونگاران - سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: در مورد گرانی خودرو با شکایت مردم مواجه هستیم اما در این شرایط با توجه به سکوت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان که متولی اصلی است و نبود قیمت م...
۱۳۹۷/۱۱/۳۰ - ۱۶:۳۶
مصوبات هیات دولت بدون اهمال اجرایی شود
خودرونگاران - دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در نامه ای به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به گذشت ۴۰ روز از مصوبه هیات دولت مبنی بر ترخیص خودروهای دپو شده در گمرکات، تاخیر به وجود آمده را...
۱۳۹۷/۱۱/۲۷ - ۱۱:۰۹
برنامه‌های وزارت صنعت برای مهار قیمت خودرو
خودرونگاران - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: وزیر صنعت، در جلسه غیرعلنی برنامه های این وزارتخانه برای مهار قیمت خودرو را تشریح کرد.
۱۳۹۷/۱۱/۲۹ - ۱۴:۱۲
صدور بیمه‌ نامه‌ رانندگان حمل‌و‌نقل عمومی بدون سود و ضامن تا سقف ۳ میلیون تومان
خودرونگاران - صدور بیمه نامه‌های رانندگان حمل و نقل عمومی بدون سود و ضامن تا سقف اعتباری ۳ میلیون تومان از اول اسفند همزمان در سراسر کشور آغاز می‌شود.
۱۳۹۷/۱۲/۴ - ۱۰:۱۶
لزوم ورود دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و قضایی به هرج و مرج قیمتی بازار خودرو
خودرونگاران - یک عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: شرایط غیرعادی و هرج و مرج قیمتی در بازار خودرو ایجاب می‌کند دستگاه‌های اطلاعاتی امنیتی در کنار دستگاه قضایی با قاطعیت به مسئله ورود کنند...
۱۳۹۷/۱۲/۴ - ۱۵:۰۴
استیضاح رحمانی وزیر صمت در دستور کار قرار گرفت
خودرونگاران_عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه قیمت بازار آزاد مدنظر وزارت صنعت و خودروسازان، مبنایی ندارد، گفت: دلالانی که روح و روان مردم را به هم ریخته و هر روز قیمت‌ها را به منظور سو...
۱۳۹۷/۱۱/۲۹ - ۰۹:۵۵
فروش فوری محصولات سایپا از پس فردا
خودرونگاران - گروه خودروسازی سایپا برای کنترل قیمت ها در بازار فروش فوری محصولات خود را آغاز می کند.
۱۳۹۷/۱۲/۴ - ۱۵:۵۵
آقای وزیر چرا به قیمت خودرو نظارت نمی‌کنید؟
خودرونگاران_ یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی مشروح تذکرات کتبی به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.
۱۳۹۷/۱۲/۳ - ۱۱:۲۵
دلیل دهان‌کجی بازار به پیش‌فروش خودرو
خودرونگاران - یک کارشناس صنعت خودروسازی گفت: رفتارهای دولتی و خودروسازان مبنی بر اینکه بازار خودرو دارای حاشیه سود قابل توجهی است، در کنار افزایش تقاضا و ورود سرمایه‌های سرگردان عاملی شد تا در روزهای ...
۱۳۹۷/۱۱/۲۹ - ۱۵:۴۷
برنامه جدید فروش ۲ خودروساز برای شکست حباب قیمتها
خودرونگاران - گروه های صنعتی ایران خودرو و سایپا با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت از فردا (سه شنبه) برخی محصولات خود را به صورت اینترنتی فروش فوری می کنند.
۱۳۹۷/۱۱/۲۷ - ۰۹:۴۷
آخرین وضعیت تحقیق و تفحص از خودروسازی
خودرونگاران - رئیس هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی آخرین وضعیت رسیدگی به این تحقیق و تفحص را تشریح کرد.