امروز: شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۷/۷/۱۱ - ۰۹:۱۶
شناسه خبر: ۴۵۱۴۶۶
 
تعیین قیمت خودرو در صورت حذف شورای رقابت و ورود نهادهای ناظر جدید، چگونه خواهد بود؟
مدل قیمت‌گذاری خودرو با فرض تعویض مرجع
خودرونگاران - خبر خداحافظی شورای رقابت با قیمت‌گذاری خودرو و ورود ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان به این ماجرا، در شرایطی اواسط هفته به سوژه‌ای داغ تبدیل شد که با فرض صحت داشتن و اجرایی شدن آن، چندان امیدی به بهبود اوضاع بازار خودرو و از بین رفتن دلالی در این بازار نیست.

به گزارش خودرونگاران  به نقل از دنیای اقتصاد، چند هفته پیش بود که محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت تلویحا خبر از خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو داد و اعلام کرد ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت عهده‌دار این مهم شده‌اند. این موضوع البته مورد تایید رسمی قرار نگرفت و شورای رقابت هم بر آن صحه نگذاشت. این در حالی بود که اواسط هفته یکی از اعضای شورای رقابت با تکرار اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدعی شد شورا از قیمت‌گذاری خودرو کنار رفته و ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت متولیان جدید تعیین قیمت هستند.

هرچند ظاهرا تا وقتی خودرو از لیست کالاهای انحصاری خارج نشود، امکان کنار گذاشتن شورای رقابت از پروسه قیمت‌گذاری نیست، با این حال حتی اگر فرض بگیریم این شورا افسار قیمت خودرو را رها کرده و ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت عنان آن را به دست بگیرند، در صورت تمرکز آنها نیز بر قیمت‌گذاری دستوری، می‌توان ادعا کرد عملا اتفاق خاصی در راستای بهبود اوضاع بازار خودرو رخ نخواهد داد.

در حال‌حاضر، قیمت‌گذاری دستوری سبب ایجاد فاصله فاحشی میان قیمت کارخانه و بازار خودروهای داخلی شده و این موضوع، دلالی و واسطه‌گری را به اوج رسانده است. در شرایط فعلی، هر کس به خودرو با قیمت کارخانه دست پیدا کند، می‌تواند آن را با چند میلیون اختلاف در بازار به فروش برساند و این پدیده، زاییده قیمت‌گذاری دستوری توسط شورای رقابت است. این شورا با استناد به انحصاری بودن بازار خودروی کشور، اجازه نمی‌دهد قیمت‌ها در حاشیه بازار تعیین شود و از همین‌رو مدت‌هاست فرصتی مغتنم برای دلالی ایجاد شده و عملا دست بسیاری از مصرف‌کنندگان واقعی به خودرو با نرخ کارخانه نمی‌رسد.

هرچند شورای رقابت مدعی است بازار خودرو را به واسطه قیمت‌گذاری سالی یک‌بار، مدیریت و جلوی زیاده‌خواهی خودروسازان را گرفته، با این حال، در عمل اتفاقات دیگری رخ داده و بازار شرایطی نابسامان به خود می‌بیند. با وجود توصیه بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان مبنی بر کنار رفتن شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو و سپردن این مهم به نظام عرضه و تقاضا، اما گوش مسوولان بدهکار نیست و آنها همچنان از بیم انفجار قیمتی، بر قیمت‌گذاری دستوری اصرار می‌ورزند. حالا هم که صحبت از کنار رفتن شورای رقابت است، ظاهرا قرار نیست اتفاقی در راستای آزادسازی بازار خودرو رخ بدهد و نهادهای ناظر دیگری جایگزین نهاد ناظر فعلی خواهد شد.

فرض کلی بر این است که در صورت کنار رفتن شورای رقابت و ورود ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت به قیمت‌گذاری خودرو، باز هم روند تعیین قیمت دستوری ادامه خواهد یافت و این می‌شود همان آش و همان کاسه. وقتی قرار نباشد قیمت خودروهای داخلی در حاشیه بازار تعیین شود، چه فرقی می‌کند شورای رقابت افسار قیمت‌گذاری را در دست داشته باشد یا سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار؟

به باور بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان، تا وقتی قیمت‌گذاری خودروهای داخلی دستوری باشد و نهادهای ناظر به‌جای نظارت بر روند عرضه، بر قیمت تمرکز کنند، اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروها از بین نخواهد رفت و ایضا دلالی و واسطه‌گری هم ادامه خواهد داشت.

در کنار اینها، هجوم گسترده مشتریان برای ثبت‌نام در طرح‌های پیش‌فروش خودروسازان نیز که به همراه خود، انواع و اقسام فساد را به‌دنبال دارد، تداوم می‌یابد و بازهم دلالان هستند که از این آشفته‌بازار سود کلانی به جیب می‌زنند و سر مصرف‌کنندگان واقعی بی‌کلاه می‌ماند.

بنابراین اگر فرض را بر این بگیریم که دولت با تغییر مرجع قیمت‌گذاری از شورای رقابت به ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت، همچنان به‌دنبال حفظ تمرکز خود بر بازار خودرو و ادامه قیمت‌گذاری دستوری است، این پروسه به نوعی از چاله به چاه افتادن محسوب شده و کمکی به بهبود بازار خودرو نخواهد کرد. به‌عبارت بهتر، تا نهاد قیمت‌گذار بالای سر خودروسازان باشد و اجازه تعدیل قیمت‌ها متناسب با شرایط بازار را ندهد، فاصله قیمتی از بین نمی‌رود و نابسامانی همچنان میهمان بازار خودرو خواهد بود.

توصیه بسیاری از کارشناسان و اساتید اقتصاد، احترام گذاشتن به اصول اقتصادی در بازار خودرو به‌خصوص دست برداشتن از قیمت‌گذاری دستوری و سپردن آن به نظام عرضه و تقاضا است و تنها در این صورت، می‌توان به کاهش فاصله قیمت کارخانه و بازار خودروها و حذف دلالی امیدوار بود.

به اعتقاد آنها، تجربه قبلی در دهه 70 ثابت کرده در صورت تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار، نه‌تنها با آشفتگی و نابسامانی مواجه نخواهیم بود، بلکه کاهش تدریجی قیمت خودرو نیز محتمل است.

با وجود توصیه‌های فراوان اما همچنان قیمت‌گذاری دستوری مانند پتکی بر سر بازار خودرو فرود می‌آید و مشخص نیست دولت چه زمانی جسارت کلید زدن آزادسازی قیمت را در این بازار پیدا خواهد کرد.
تمرکز بر عرضه به جای قیمت‌گذاری

اما کنار رفتن شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو و ورود ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت به این ماجرا تنها در یک صورت می‌تواند به بهبود اوضاع بازار خودرو و حتی نزولی شدن قیمت‌ها بینجامد و آن، تغییر تمرکز دولت از قیمت‌گذاری به نظام عرضه است.

در واقع اگر فرض را بر آن بگیریم که شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو کنار برود و سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار بدون دخالت در تعیین قیمت، به نظارت بر عرضه از سوی خودروسازان بپردازند، بازار خودرو در مسیر تعادل و آرامش خواهد افتاد. با در نظر گرفتن این فرض، خودروسازان قیمت محصولاتشان را متناسب با شرایط بازار تعیین و به‌عبارت بهتر، قیمت‌گذاری آزاد خواهد شد. گفته می‌شود در صورت آزادسازی بازار خودرو، شرکت‌های خودروساز قیمت محصولات‌شان را بین سه تا پنج درصد زیر نرخ بازار تعیین و بنابراین، فاصله قیمت کارخانه و بازار به‌شدت افت خواهد کرد. در این شرایط، طبعا حضور در بازار خودرو چندان جذابیتی برای دلالان و واسطه‌گران ندارد، زیرا برای آنها اختلاف قیمت‌های اندک به اصطلاح نمی‌صرفد.

بنابر گفته کارشناسان، حداقلی شدن فاصله قیمت کارخانه و بازار خودروها می‌تواند به نزولی شدن منحنی قیمت نیز کمک کند زیرا واقعی شدن قیمت خودرو کاهش تقاضا را به‌دنبال دارد.

اتفاقا اینجاست که سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار می‌توانند به بهبود اوضاع بازار خودرو کمک کنند، به این شکل که با نظارت بر روند عرضه از سوی خودروسازان، اجازه ندهند آنها بازار را به میل خود بچرخانند. در واقع تمرکز این دو نهاد بر روند عرضه به‌جای قیمت‌گذاری، می‌تواند مانع آن شود که خودروسازان تزریق محصول به بازار را کم کرده و به این واسطه قیمت‌ها را به میل خود بالا ببرند.

هرچه هست، در حال‌حاضر اولا مشخص نیست آیا واقعا شورای رقابت از قیمت‌گذاری کنار رفته و سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار جایگزین آن شده‌اند و ثانیا کسی نمی‌داند در صورت صحت این ماجرا، پلن این دو نهاد ناظر در بازار خودرو چیست.

آیا آنها هم وقعی به تعیین قیمت در حاشیه بازار نمی‌گذارند و بر قیمت‌گذاری دستوری تاکید می‌کنند، یا اینکه با نظارت بر عرضه خودروسازان، تعیین قیمت را به بازار و نظام عرضه و تقاضا خواهند سپرد؟

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱ + ۱۳
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۷/۷/۲۸ - ۰۹:۵۱
هشدار خودروسازان ژاپنی درباره برگزیت
خودرونگاران_صنعت خودرو ژاپن در رابطه با مذاکرات برگزیت میان بریتانیا و اتحادیه اروپا هشدار داده و هر گونه خروج بدون توافق بریتانیا از این اتحادیه را دارای پیامدهای سختی برای اقتصاد و خودروسازی عنوان ک...
۱۳۹۷/۷/۲۸ - ۰۹:۴۷
احتمال ادغام فولکس‌واگن و فورد
خودرونگاران_ مدت‌ها پیش بود که خبر مذاکرات فولکس‌واگن آلمان با شرکت آمریکایی فورد در فضای مجازی و رسانه‌های جهان منتشر و خبرساز شد. حالا تازه‌ترین گزارش‌ها نشان می‌دهد که احتمال ادغام یا ایجاد اتحاد م...
۱۳۹۷/۷/۲۸ - ۰۹:۳۳
تشکیل تیم‌های مشترک پلیس و شهرداری برای کنترل معاینه فنی کامیون‌ها
خودرونگاران_معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران از تشکیل تیم‌های مشترک پلیس و شهرداری برای کنترل معاینه فنی کامیون‌ها خبر داد.
۱۳۹۷/۷/۲۸ - ۰۹:۲۹
آغاز طرح ترافیکی ویژه اربعین
خودرونگاران - رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از آغاز طرح ترافیکی ویژه اربعین در سراسر کشور خبر داد.
۱۳۹۷/۷/۲۸ - ۰۹:۲۳
حمل خودرو با قطار، دلهره ای که پایان ندارد
خودرونگاران - برای بهره مندی از سفری مطمئن و به دور از خستگی ناشی از رانندگی و خطرات جاده ای، جابجایی اتومبیل با قطار مورد استقبال مردم قرار گرفته، اما بروز بعضی مشکلات مانند وارد آمدن خسارت به خودرو ...
۱۳۹۷/۷/۲۸ - ۰۹:۱۶
پيش فروش محصولات گروه سايپا آغاز شد
خودرونگاران - پيش فروش اينترنتي محصولات گروه خودروسازي سايپا از ساعت 8 صبح آغاز شد.
۱۳۹۷/۷/۲۸ - ۰۹:۱۱
استقبال از نخستین خودرو برقی هیوندای
خودرونگاران - بنابر آمارهای اعلام شده میزان استقبال مشتریان از جدیدترین شاسی‌بلند کامپکت هیوندای با پیشرانه برقی تحت نام «کونا» در اروپا چشمگیر بوده است.
۱۳۹۷/۷/۲۸ - ۰۸:۵۰
کارنامه نیمسال خودروسازان در دست چپ
حودرونگاران - با اعلام آمار تولید خودروسازان در نیمه نخست امسال، مشخص شد تولید محصولات سواری در کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی حدودا ۱۸ درصدی را تجربه کرده است.
۱۳۹۷/۷/۲۷ - ۱۶:۳۲
خودروسازان حق افزایش خودسرانه قیمت ندارند
خودرونگاران - با توجه به اینکه برخی برداشت های غیر واقعی مبنی برگران شدن خودرو از گفتگوی دیروز معاون وزیر صمت و رییس هیات عامل ایدرو صورت پذیرفته است به اطلاع می رساند چنانچه در این گفتگو به صراحت بی...
۱۳۹۷/۷/۲۷ - ۱۵:۴۸
خودرویی که خستگی راننده را تشخیص داده و برایش مناسب سازی می کند
خودرونگاران - این روزها اتومبیل‌ها تنها به موتور، گیربکس، رینگ و لاستیک و فضای درونی ختم نمی‌شوند و در مقابل این خلاقیت و فناوری‌ها هستند که خودروها در بازار ویژه و عجیب می‌کنند.
۱۳۹۷/۷/۲۷ - ۱۵:۴۴
اجرای طرح ترافیکی ویژه اربعین از فردا
خودرونگاران - فرمانده پلیس راه کشور از آغاز طرح سراسری اربعین با آماده باش ۱۰۰ درصدی پلیس در تمام استان‌های کشور از فردا خبر داد.
۱۳۹۷/۷/۲۷ - ۱۵:۴۱
تعرفه واردات ۲۵ درصد کاهش یافت + سند
خودرونگاران - هیئت وزیران طی مصوبه‌ای مجوز مشروط واردات کامیون را صادر کرد. این مصوبه از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری برای اجرا به وزرای راه و اقتصاد ابلاغ شده است.
۱۳۹۷/۷/۲۷ - ۱۵:۳۸
سازمان استاندارد در مقابل خودروسازان کوتاه نمی‌آید
خودرونگاران - رئیس مرکز تائید صلاحیت سازمان استاندارد گفت: سازمان استاندارد با تبیین ۸۵ استاندارد خودرو به خودروسازان اعلام کرده است تا در تولید خودرو آنها را رعایت کنند و به هیچ وجه از مواضع خود در ا...
۱۳۹۷/۷/۲۰ - ۱۰:۳۷
سروش مدیر عامل جدید سایپا شد
خودرونگاران- بنا به شنيده ها جهرودی مدیرعامل سایپا در جلسه‌ی نیمه‌شب پنج شنبه توسط هیات‌مدیره در وزارت صنعت و معدس برکنار و محمدرضا سروش مدیرعامل گروه بهمن جایگزین او شد.
۱۳۹۷/۷/۲۳ - ۱۷:۰۱
معارفه سروش در سازمان گسترش
خودرونگاران - مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل جدی سایپا تا دقایقی دیگر در شرکت سایپا برگزار خواهد شد .
۱۳۹۷/۷/۲۳ - ۱۰:۱۶
سازوکار جدید واردات خودرو اعلام شد
خودرونگاران - سازوکار جدید واردات کالاهای سرمایه های و مصرفی بادوام از قبیل خودرو (سبک و سنگین)، ماشین‌آلات صنعتی، کشاورزی، راهسازی، لوازم خانگی، مصنوعات الکتریکی و الکترونیکی، صوتی، تصویری و وسایل ا...
۱۳۹۷/۷/۲۰ - ۱۴:۴۱
اطلاعیه روابط عمومی وزارت صمت در مورد شایعات منتشره در چند کانال فضای مجازی
خودرونگاران_روابط عمومی وزارت صمت در مورد شایعات منتشره در چند کانال فضای مجازی اطلاعیه‌ای منتشر کرد.
۱۳۹۷/۷/۲۴ - ۰۹:۳۵
سوخت را به مردم بدهیم نه خودروها
خودرونگاران - رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: بهتر است به جای اختصاص سوخت یارانه ای به خودروها، یارانه سوخت به همه مردم داده شود.
۱۳۹۷/۷/۲۳ - ۱۲:۴۰
ممنوعیت واردات خودرو درست اجرا نشد
خودرونگاران- یک کارشناس و تحلیلگر بازار خودرو با اشاره به سیاست ممنوعیت واردات خودرو گفت: دولت روش مناسبی در اجرای این سیاست در پیش نگرفته است.
۱۳۹۷/۷/۲۱ - ۱۴:۰۱
داخلي سازي قطعه ECU خودرو در كشور با حمايت سايپا
خودرونگاران_مديرعامل گروه خودروسازي سايپا در بازديد از هجدهمين نمايشگاه بين المللي صنعت گفت: با استفاده از توان نخبگان كشور و دانش علمي موجود توانسته ايم قطعهECU خودرو را كه يكي از قطعات هاي تك خودرو...
۱۳۹۷/۷/۲۴ - ۱۶:۵۴
کشف لامبورگینی ۲۴ میلیاردی قاچاق در شیراز
خودرونگاران - فرمانده انتظامی استان از توقیف یک دستگاه یدک کش و کشف یک دستگاه سواری لامبورگینی قاچاق به ارزش ۲۴۰ میلیارد ریال در شهرستان شیراز خبر داد.
۱۳۹۷/۷/۲۱ - ۰۹:۴۴
ساخت خودروهای پیش فروشی ۶ هزار میلیارد تومان قطعه نیاز دارد
خودرونگاران_دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان گفت: تامین قطعات مورد نیاز بیش از ۱۰۰ هزار خودروی پیش فروش شده از سوی خودروسازان نیازمند ۶ هزار میلیارد تومان نقدینگی است.
۱۳۹۷/۷/۲۷ - ۱۵:۳۸
سازمان استاندارد در مقابل خودروسازان کوتاه نمی‌آید
خودرونگاران - رئیس مرکز تائید صلاحیت سازمان استاندارد گفت: سازمان استاندارد با تبیین ۸۵ استاندارد خودرو به خودروسازان اعلام کرده است تا در تولید خودرو آنها را رعایت کنند و به هیچ وجه از مواضع خود در ا...
۱۳۹۷/۷/۲۵ - ۱۱:۲۴
دلالان، قیمت ها در بازار خودرو را غیرواقعی کرده اند
خودرونگاران_رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو گفت: امروز در بازار خودرو، با قیمت های غیرواقعی مواجه ایم و این وضعیت پیش از هر چیز به دلیل حضور دلالان است.
۱۳۹۷/۷/۲۰ - ۱۲:۱۱
خودرو به کانال قیمت منطقی هدایت می‌شود
خودرونگاران_عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است کاهش نرخ ارز، بازار دلالان صنعت خودرو و خرید و فروش را کساد می کند.
۱۳۹۷/۷/۲۳ - ۱۴:۱۲
دلایل واردات ۱۳ هزار دستگاه خودرو در نیمه نخست ۹۷
خودرونگاران - با وجود اینکه واردات خودرو از تیرماه ۱۳۹۶ متوقف بود آمار گمرک نشان می دهد که نیمه نخست امسال بیش از ۱۳ هزار دستگاه خودرو وارد شده که دلیل آن، مصوبه هیات وزیران در مورد تمدید مهلت ۶ ماهه...