امروز: چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۷/۷/۱۱ - ۰۹:۱۶
شناسه خبر: ۴۵۱۴۶۶
 
تعیین قیمت خودرو در صورت حذف شورای رقابت و ورود نهادهای ناظر جدید، چگونه خواهد بود؟
مدل قیمت‌گذاری خودرو با فرض تعویض مرجع
خودرونگاران - خبر خداحافظی شورای رقابت با قیمت‌گذاری خودرو و ورود ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان به این ماجرا، در شرایطی اواسط هفته به سوژه‌ای داغ تبدیل شد که با فرض صحت داشتن و اجرایی شدن آن، چندان امیدی به بهبود اوضاع بازار خودرو و از بین رفتن دلالی در این بازار نیست.

به گزارش خودرونگاران  به نقل از دنیای اقتصاد، چند هفته پیش بود که محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت تلویحا خبر از خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو داد و اعلام کرد ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت عهده‌دار این مهم شده‌اند. این موضوع البته مورد تایید رسمی قرار نگرفت و شورای رقابت هم بر آن صحه نگذاشت. این در حالی بود که اواسط هفته یکی از اعضای شورای رقابت با تکرار اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدعی شد شورا از قیمت‌گذاری خودرو کنار رفته و ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت متولیان جدید تعیین قیمت هستند.

هرچند ظاهرا تا وقتی خودرو از لیست کالاهای انحصاری خارج نشود، امکان کنار گذاشتن شورای رقابت از پروسه قیمت‌گذاری نیست، با این حال حتی اگر فرض بگیریم این شورا افسار قیمت خودرو را رها کرده و ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت عنان آن را به دست بگیرند، در صورت تمرکز آنها نیز بر قیمت‌گذاری دستوری، می‌توان ادعا کرد عملا اتفاق خاصی در راستای بهبود اوضاع بازار خودرو رخ نخواهد داد.

در حال‌حاضر، قیمت‌گذاری دستوری سبب ایجاد فاصله فاحشی میان قیمت کارخانه و بازار خودروهای داخلی شده و این موضوع، دلالی و واسطه‌گری را به اوج رسانده است. در شرایط فعلی، هر کس به خودرو با قیمت کارخانه دست پیدا کند، می‌تواند آن را با چند میلیون اختلاف در بازار به فروش برساند و این پدیده، زاییده قیمت‌گذاری دستوری توسط شورای رقابت است. این شورا با استناد به انحصاری بودن بازار خودروی کشور، اجازه نمی‌دهد قیمت‌ها در حاشیه بازار تعیین شود و از همین‌رو مدت‌هاست فرصتی مغتنم برای دلالی ایجاد شده و عملا دست بسیاری از مصرف‌کنندگان واقعی به خودرو با نرخ کارخانه نمی‌رسد.

هرچند شورای رقابت مدعی است بازار خودرو را به واسطه قیمت‌گذاری سالی یک‌بار، مدیریت و جلوی زیاده‌خواهی خودروسازان را گرفته، با این حال، در عمل اتفاقات دیگری رخ داده و بازار شرایطی نابسامان به خود می‌بیند. با وجود توصیه بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان مبنی بر کنار رفتن شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو و سپردن این مهم به نظام عرضه و تقاضا، اما گوش مسوولان بدهکار نیست و آنها همچنان از بیم انفجار قیمتی، بر قیمت‌گذاری دستوری اصرار می‌ورزند. حالا هم که صحبت از کنار رفتن شورای رقابت است، ظاهرا قرار نیست اتفاقی در راستای آزادسازی بازار خودرو رخ بدهد و نهادهای ناظر دیگری جایگزین نهاد ناظر فعلی خواهد شد.

فرض کلی بر این است که در صورت کنار رفتن شورای رقابت و ورود ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت به قیمت‌گذاری خودرو، باز هم روند تعیین قیمت دستوری ادامه خواهد یافت و این می‌شود همان آش و همان کاسه. وقتی قرار نباشد قیمت خودروهای داخلی در حاشیه بازار تعیین شود، چه فرقی می‌کند شورای رقابت افسار قیمت‌گذاری را در دست داشته باشد یا سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار؟

به باور بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان، تا وقتی قیمت‌گذاری خودروهای داخلی دستوری باشد و نهادهای ناظر به‌جای نظارت بر روند عرضه، بر قیمت تمرکز کنند، اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروها از بین نخواهد رفت و ایضا دلالی و واسطه‌گری هم ادامه خواهد داشت.

در کنار اینها، هجوم گسترده مشتریان برای ثبت‌نام در طرح‌های پیش‌فروش خودروسازان نیز که به همراه خود، انواع و اقسام فساد را به‌دنبال دارد، تداوم می‌یابد و بازهم دلالان هستند که از این آشفته‌بازار سود کلانی به جیب می‌زنند و سر مصرف‌کنندگان واقعی بی‌کلاه می‌ماند.

بنابراین اگر فرض را بر این بگیریم که دولت با تغییر مرجع قیمت‌گذاری از شورای رقابت به ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت، همچنان به‌دنبال حفظ تمرکز خود بر بازار خودرو و ادامه قیمت‌گذاری دستوری است، این پروسه به نوعی از چاله به چاه افتادن محسوب شده و کمکی به بهبود بازار خودرو نخواهد کرد. به‌عبارت بهتر، تا نهاد قیمت‌گذار بالای سر خودروسازان باشد و اجازه تعدیل قیمت‌ها متناسب با شرایط بازار را ندهد، فاصله قیمتی از بین نمی‌رود و نابسامانی همچنان میهمان بازار خودرو خواهد بود.

توصیه بسیاری از کارشناسان و اساتید اقتصاد، احترام گذاشتن به اصول اقتصادی در بازار خودرو به‌خصوص دست برداشتن از قیمت‌گذاری دستوری و سپردن آن به نظام عرضه و تقاضا است و تنها در این صورت، می‌توان به کاهش فاصله قیمت کارخانه و بازار خودروها و حذف دلالی امیدوار بود.

به اعتقاد آنها، تجربه قبلی در دهه 70 ثابت کرده در صورت تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار، نه‌تنها با آشفتگی و نابسامانی مواجه نخواهیم بود، بلکه کاهش تدریجی قیمت خودرو نیز محتمل است.

با وجود توصیه‌های فراوان اما همچنان قیمت‌گذاری دستوری مانند پتکی بر سر بازار خودرو فرود می‌آید و مشخص نیست دولت چه زمانی جسارت کلید زدن آزادسازی قیمت را در این بازار پیدا خواهد کرد.
تمرکز بر عرضه به جای قیمت‌گذاری

اما کنار رفتن شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو و ورود ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت به این ماجرا تنها در یک صورت می‌تواند به بهبود اوضاع بازار خودرو و حتی نزولی شدن قیمت‌ها بینجامد و آن، تغییر تمرکز دولت از قیمت‌گذاری به نظام عرضه است.

در واقع اگر فرض را بر آن بگیریم که شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو کنار برود و سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار بدون دخالت در تعیین قیمت، به نظارت بر عرضه از سوی خودروسازان بپردازند، بازار خودرو در مسیر تعادل و آرامش خواهد افتاد. با در نظر گرفتن این فرض، خودروسازان قیمت محصولاتشان را متناسب با شرایط بازار تعیین و به‌عبارت بهتر، قیمت‌گذاری آزاد خواهد شد. گفته می‌شود در صورت آزادسازی بازار خودرو، شرکت‌های خودروساز قیمت محصولات‌شان را بین سه تا پنج درصد زیر نرخ بازار تعیین و بنابراین، فاصله قیمت کارخانه و بازار به‌شدت افت خواهد کرد. در این شرایط، طبعا حضور در بازار خودرو چندان جذابیتی برای دلالان و واسطه‌گران ندارد، زیرا برای آنها اختلاف قیمت‌های اندک به اصطلاح نمی‌صرفد.

بنابر گفته کارشناسان، حداقلی شدن فاصله قیمت کارخانه و بازار خودروها می‌تواند به نزولی شدن منحنی قیمت نیز کمک کند زیرا واقعی شدن قیمت خودرو کاهش تقاضا را به‌دنبال دارد.

اتفاقا اینجاست که سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار می‌توانند به بهبود اوضاع بازار خودرو کمک کنند، به این شکل که با نظارت بر روند عرضه از سوی خودروسازان، اجازه ندهند آنها بازار را به میل خود بچرخانند. در واقع تمرکز این دو نهاد بر روند عرضه به‌جای قیمت‌گذاری، می‌تواند مانع آن شود که خودروسازان تزریق محصول به بازار را کم کرده و به این واسطه قیمت‌ها را به میل خود بالا ببرند.

هرچه هست، در حال‌حاضر اولا مشخص نیست آیا واقعا شورای رقابت از قیمت‌گذاری کنار رفته و سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار جایگزین آن شده‌اند و ثانیا کسی نمی‌داند در صورت صحت این ماجرا، پلن این دو نهاد ناظر در بازار خودرو چیست.

آیا آنها هم وقعی به تعیین قیمت در حاشیه بازار نمی‌گذارند و بر قیمت‌گذاری دستوری تاکید می‌کنند، یا اینکه با نظارت بر عرضه خودروسازان، تعیین قیمت را به بازار و نظام عرضه و تقاضا خواهند سپرد؟

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۴ + ۷
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۶:۳۱
ثبت‌نام در سامانه «تهران من» محدودیت زمانی ندارد
خودرونگاران - ثبت‌نام در سامانه «تهران من» محدودیت زمانی ندارد و پس از اول تیرماه نیز امکان ثبت‌نام در سایت وجود خواهد داشت.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۶:۰۸
وظیفه روابط عمومی جریان سازی و بهبود تصویر سازمان در جامعه است
خودرونگاران - دومین نشست مدیران ارتباطات شرکت های گروه خودروسازی سایپا به میزبانی پارس خودرو برگزار شد.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۵:۲۹
احتکاری نداریم ، خودروها پس از تکمیل تحویل مشتریان می شود
خودرونگاران_ مدیرکل دفتر بازرسی ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایت وزارت صمت در بازدید از نمایشگاه دائمی قطعات خودکفا نشده ساپکو و پارکینگ های ایران خودرو اعلام کرد :‌هیچ گونه احتکاری در شرکت ایران خو...
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۵:۲۷
آخرین قیمت خودرو در بازار تهران + جدول
خودرونگاران -آنچه در زیر می‌آید نرخ روز برخی از انواع پرفروش‌ترین خودروها در سطح بازار پایتخت طی خرداد ماه ۹۸ است که ممکن است تا ۵ درصد در مناطق مختلف تهران دارای نوسان باشد.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۴:۲۳
ماجرای احتکار خودرو در انبار خودروسازان حقیقت دارد؟
خودرونگاران - اگرچه این روزها قیمت خودرو در بازار کاهشی است، اما بررسی روند یک سال گذشته تغییرات قیمت خودرو نشان می‌دهد که در اغلب خودروها بیش از دو برابر افزایش قیمت وجود داشته است.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۴:۱۹
تحریم، افزایش ارز و رشد هزینه‌های تولید، عوامل گرانی خودرو
خودرونگاران - عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: سیاست مجلس دستیابی صنعت خودرو به جایگاه مدنظر و کسب استانداردهای بین‌المللی است.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۳:۴۰
پذیره نویسی اوراق مرابحه سایپا
خودرونگاران_پذیره نویسی اوراق مرابحه شرکت ایرانی اتومبیل سایپا درنماد"صایپا۲۰۳" دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ انجام شد.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۳:۲۰
تعرفه جدید خدمات معاینه فنی خودروها و موتورسیکلت‌ها ابلاغ شد
خودرونگاران - اسحاق جهانگیری، مصوبه هیئت وزیران در خصوص تعرفه خدمات صدور گواهی معاینه فنی ماشینی (مکانیزه) خودروها و موتورسیکلت‌ها را ابلاغ کرد.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۲:۵۰
پژو پارس ۱۰۴ میلیون تومان شد
خودرونگاران - بر اساس مشاهدات میدانی قیمت خودرو‌های داخلی در بازار با اندکی نوسان همراه شد.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۲:۳۵
تردد وسایل نقلیه فرسوده در کلان شهرها ممنوع شد
خودرونگاران_نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز حمل و نقل خودروها و وسایل نقلیه موتوری فرسوده در کلان شهرها را ممنوع کردند.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۲:۰۸
پیتزای خود را با خودروی خودران تحویل بگیرید+عکس
خودرونگاران_ یک برند پیتزا در آمریکا تصمیم گرفته سفارشات مشتری‌های خود را با استفاده از خودروی خودران تحویل دهد.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۱:۴۹
گروهی که با زدوبند قیمت خودرو را بالا بردند
خودرونگاران_عضو فراکسیون تولید و اشتغال مجلس گفت: تا زمانی که مردم خودرو را به عنوان کالایی سرمایه‌ای و با این امید که روزی بتوانند گران‌تر از قیمت اولیه آن بفروشند، خریداری می‌کنند، نمی‌توان انتظار د...
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۱:۴۳
نمی‌دانم کارت‌های خودرو چه زمانی به دست افراد می رسد
خودرونگاران_ معاون اجتماعی و فرهنگی ترافیک راهور ناجا گفت: اطلاع دقیقی از آماده شدن کارت‌ خودرو و گواهینامه‌ها ندارم و نمی‌توان برای آن تاریخ دقیقی مشخص کرد.
۱۳۹۸/۳/۲۷ - ۱۳:۰۳
اجرای طرح جایگزین زوج و فرد در روزهای پنج‌شنبه
خودرونگاران_ معاون شهردار تهران از اجرای طرح جایگزین زوج و فرد در روزهای پنج‌شنبه خبر داد و گفت:‌ البته طرح ترافیک در این روز اجرا نمی‌شود.
۱۳۹۸/۳/۲۱ - ۱۱:۳۹
گزارش ارزشیابی کیفی خودرو اردیبهشت ۹۸
خودرونگاران - گزارش ارزشیابی کیفی خودرو اردیبهشت ۹۸ توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر شد.
۱۳۹۸/۳/۲۴ - ۱۱:۰۰
صنعت خودروسازی با روندهای مشکوک همراه است
خودرونگارا ن - استاد دانشگاه علامه اظهار داشت: در ۶ ماهه نخست سال ۹۷ دلارهای دولتی و ریال‌های سوبسیدی اعطا شده به صنعت خودروسازی با هیچ رشته فعالیتی قابل مقایسه نیست، با این وجود پرسش این است که این ...
۱۳۹۸/۳/۲۱ - ۱۳:۵۶
اظهارات مدیرکل تعزیرات تهران در تضاد با رویکرد رئیس قوه قضائیه است
خودرونگاران_دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: اظهارات اخیر مدیرکل تعزیرات تهران درباره غیرواقعی بودن کمبود قطعه خودروسازان به دور از واقعیت و در تضاد با مشی آیت الله رئیسی، رئیس محترم قوه قضائیه در حما...
۱۳۹۸/۳/۲۱ - ۰۹:۵۵
به‌زودی قیمت خودرو به کف می‌رسد
خودرونگاران - یک کارشناس خودرو در خصوص کاهش قیمت‌ها مطرح کرد: طی روزهای آینده قیمت خودرو به کف خود می‌رسد بنابراین خریداران کمی صبر داشته باشند.
۱۳۹۸/۳/۲۲ - ۰۹:۴۹
۹روز تا حذف طرح «زوج‌ وفرد» در پایتخت
خودرونگاران - معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ابعاد مختلف طرح حذف «زوج و فرد» و طرح جایگزین را که از اول تیرماه اجرایی می‌شود را تشریح کرد.
۱۳۹۸/۳/۲۱ - ۱۱:۳۴
پرداخت مطالبات قطعه سازان یک ماهه شود
خودرونگاران_- رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور گفت: حجم مطالبات قطعه سازان از خودروسازان به حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده و با توجه به کمبود نقدینگی، خواستار آن هستیم که پرداختی ه...
۱۳۹۸/۳/۲۷ - ۱۰:۱۸
فيات به زودي در سلفچگان توليد مي شود
خودرونگاران - مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان گفت: این منطقه آماده استقبال از سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای استقرار صنایع خودروسازی است و در این زمینه ظرفیت های مطلوبی دارد.
۱۳۹۸/۳/۲۷ - ۰۹:۵۸
اولتیماتوم تعزیرات به ۲ غول خودروسازی کشور
خودرونگاران - مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران از تناقض در صحبت‌های خودروسازان و کمبود قطعه خبر داد.
۱۳۹۸/۳/۲۵ - ۰۹:۵۶
۳گام تا داخلی‌سازی خودرو
خودرونگاران_راهبردهای سه گانه در صنعت خودروسازی کشور رونمایی شد. متولیان تولید کشور، سه برنامه کلیدی با زمان‌بندی سه ساله را برای به ثمر رساندن پلتفرم جدید در صنعت خودروی ایران در دستور کار قرار داده ...
۱۳۹۸/۳/۲۱ - ۱۱:۳۳
قابل اعتمادترین شاسی‌بلند‌های سال ۲۰۱۹ کدامند؟ + تصاویر
خودرونگاران - تعریف‌های مختلفی از قابل اعتماد بودن خودرو وجود دارد که بخش عمده آن به مسائل فنی و ایمنی خودرو بستگی دارد. در این زمینه یک سری از شاسی‌بلندها در سال ۲۰۱۹ توانسته‌اند رتبه بالایی را از ل...
۱۳۹۸/۳/۲۷ - ۱۲:۰۶
"سامانه جامع گمرکی" تنها سایت معتبر برای مرخصی خودروهای اروندی
خودرونگاران_ناظر گمرکات خوزستان گفت: اگر سایتی به جز سایت سامانه جامع امور گمرکی وجود داشته باشد که در زمینه مرخصی خودروهای پلاک اروند فعالیت کند، معتبر نیست.
۱۳۹۸/۳/۲۷ - ۱۳:۰۰
۱۳۰۰ قطعه داخلی‌سازی شد
خودرونگاران_رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی ایران گفت: در شرایط فعلی تحریم که امکان تامین تجهیزات و قطعات وجود ندارد، با اعتماد به جوانان و دانشگاهیان و مقوله آموزش، توانسته‌ایم گام‌های مناسب...