امروز: دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۷/۶/۳۱ - ۱۱:۵۸
شناسه خبر: ۴۵۱۱۴۲
 
از سوی رئیس پلیس سابق راهور تهران؛
علت نتیجه ندادن راهکارهای کنترل ترافیک تهران مشخص شد
خودرونگاران_با وجود تمام اقدامات سلبی و ایجابی که برای کنترل ترافیک تهران اتخاذ می‌شود، چرا هیچ یک راهگشا نیست و هیچ نسخه‌ای جواب نمی دهد؟

به گزارش خودرونگاران به نقل از ایرنا،این سوالی است که رئیس پلیس سابق راهور تهران در آستانه بازگشایی مدارس، پاسخ آن را دیدگاه تک بعدی به مسئله ترافیک می‌داند و معتقد است کمتر از 30 درصد الزامات ترافیک استاندارد را در اختیار داریم.

**ترافیک مهمترین عامل رنج و عذاب تهرانی‌ها
ترافیک بدون شک مهمترین مشکل و چالش پایتخت‌نشینان است. حتی نظرسنجی شهرداری تهران در ابتدای دوره جدید که با هدف شناسایی دغدغه شهروندان انجام شد نیز مهر تاییدی بر رنج و عذاب شهروندان در ترافیک آزاردهنده و آلودگی تهران بود.
سابقه اقدامات برای مقابله با ترافیک به قدمت خود ترافیک است. ارائه برنامه و اعمال برخی محدودیت‌ها برای غلبه بر ترافیک در ایام خاص مانند شروع مدارس یا روزهای پایانی سال، به روال معمول سال‌های اخیر تبدیل شده است. اقداماتی بعضا خلق‌الساعه که حتی در همان ایام کوتاه نیز نتوانسته است گره‌گشای کلاف سردر گم ترافیک باشد.
در اینکه ترافیک مسئله مبتلابه زندگی شهرنشینی و درد مشترک شهرهای بزرگ است، شکی نیست. اما سوال اینجاست که چرا با وجود راهکارهایی که از سوی نهادهای متولی ترافیک در تهران سالهاست اجرا می‎شود، گرهی از گره‌های ترافیکی باز نمی‌شود؟

** راه حل تک بعدی دردی از ترافیک تهران دوا نمی‌کند
سردار تیمور حسینی، رئیس د‌انشکد‌ه علوم و فنون راهنمایی و رانند‌گی و رئیس پلیس سابق راهور تهران بزرگ در گفت‌وگو با ایرنا پلاس در مورد دلایل عدم توفیق اقدامات انجام شده برای مدیریت ترافیک در تهران می گوید: ترافیک یک مقوله چند بعدی است، بنابراین راه حل تک بعدی هیچ دردی از ما دوا نمی کند. برای تولید هر محصول، ما به مواد اولیه نیاز داریم و بدون دسترسی به مواد اولیه هیچ تولیدی به سرانجام نمی‌رسد.
«ترافیک هم یک کالا و محصول است و ترافیک مطلوب و استاندارد، محصول یک فرآیند است که باید مواد اولیه و اقدامات استاندارد باشد. مواد اولیه ترافیک، شامل مهندسی ترافیک، آموزش و اجرای مقررات است. مهندسی ترافیک به معنی زیرساخت است و تمام نیازمندی های فنی در حوزه ترافیک را در بر می‌گیرد.»
«شبکه معابر، تابلو و علائم راهنمایی و رانندگی، ITS (سیستم حمل و نقل هوشمند)، خودرو و ... همه در حوزه مهندسی ترافیک تعریف می‌شود. وقتی این بخش به خوبی پیاده‌سازی شد، در گام بعد باید به سراغ آموزش کاربران این حوزه برویم و رفتارهای درست ترافیکی را در وجود کاربران (شامل رانندگان خودرو، موتور سیکلت و دوچرخه سواران و عابران پیاده) نهادینه‌سازی کنیم.»
وی ادامه داد: متخصصان ترافیک در دنیا عقیده دارند وقتی مهندسی ترافیک و آموزش به درستی وظیفه خود را انجام دهند، 95 درصد از کاربران ترافیک، رفتارهای درست ترافیکی را از خود بروز می‌دهند و برای 5 درصد کاربر باقی مانده نیز که به دلایل مختلف از جمله به سبب مشکلات روحی و روانی ذاتا به ارتکاب تخلف گرایش داشته و قانون گریزند، می توان اقدامات سلبی را به‌کار برد.

**تنها 30 درصد مولفه‌های ترافیک استاندارد را در اختیار داریم
حسینی افزود: اکنون سوال این است که در حال حاضر، در تهران و کلانشهرهای ما که با معضل ترافیک مواجه‌اند چند درصد از مواد اولیه ترافیک استاندارد، شامل مهندسی ترافیک، آموزش و اجرای مقررات اثربخش، آماده است؟ به جرات می توان گفت ما زیر 30 درصد هم از این امکانات و مواد اولیه برخوردار نیستیم. پس تا این موارد را حل نکنیم، هر راهکاری اتخاذ کنیم در بهترین حالت یک مسکّن موقت است. 

** روزانه بیش از 19.5 میلیون سفر درون شهری در تهران انجام می‌شود
رئیس د‌انشکد‌ه علوم و فنون راهنمایی و رانند‌گی با بیان اینکه اگر تمام این موارد حل شود، آن وقت با مسئله دیگری مواجهیم که مربوط به سبک زندگی ماست گفت: واقعیت امر این است که در این زمینه، سبک زندگی ما نیز استاندارد و مطلوب نیست. به عبارتی نحوه استفاده از امکانات را به درستی فرانگرفته‌ایم. برای نمونه وقتی در منزل حوصله‎مان سر می رود، یکی از راه حل‌های ما این است که با خودرو چرخی در خیابان‌های شهر بزنیم. 
رئیس پلیس سابق راهور تهران بزرگ با بیان اینکه در تهران روزانه بیش از 19.5 میلیون سفر درون شهری با اتوبوس، مترو، تاکسی، وسائل نقلیه شخصی و ... انجام می‌شود، توضیح داد: این بدان معنا نیست که هر روز در تهران 19.5 میلیون نفر سفر می کنند. بلکه به معنای کل جابه‌جایی‌ها در یک شهر است. حتی یک نفر در طول روز ممکن است بیش از 10 سفر داشته باشد. 
«این در حالیست که تقریبا در هیچ کجای دنیا پذیرفته نیست که به خاطر سررفتن حوصله و پرکردن اوقات فراغت، کسی با خودروی شخصی به گشت و گذار در خیابان‌های شهر بپردازد. یا اینکه در کمتر کشوری در دنیا برای کارهای معمول بانکی نیاز به سفر درون شهری و حضور در بانک است. سبک زندگی و بسیاری از عادات روزمره ما، برای ما سفرهای زائد تولید می‌کند.»
حسینی با بیان اینکه برای موفقیت در زمینه مدیریت ترافیک باید با یک نگاه جامع‌نگر چند بعدی، تمام زوایای ایجاد این شرایط نامطلوب را شناسایی کرده و درصدد حل آن برآییم خاطرنشان کرد: در خیلی از شهرهای بزرگ دنیا ما با پدیده ترافیک مواجهیم ولی فرقی که ترافیک شهرهای ما با ترافیک بقیه کشورها دارد این است که در آن کشورها ترافیک منظم است. یعنی اگر یک خودرو مجبور باشد 1 ساعت در یک خط عبور، پشت سر خودروهای دیگر بماند به خودش اجازه نمی‌دهد خط خود را عوض کند یا از محل ممنوع عبور کند یا در تقاطع‌ روی خط عابر پیاده توقف کنند.

** وجه بارز ترافیک شهرهای ما بی‌نظمی است
رئیس د‌انشکد‌ه علوم و فنون راهنمایی و رانند‌گی با بیان اینکه وجه بارز ترافیک شهرهای ما بی‌نظمی است گفت: آنچه بیش از ترافیک افراد را آزار می‌دهد، همین بهم ریختگی و بی‌نظمی در حرکت و ترافیک خودروهاست. در جامعه‌شناسی نظریه‌ای وجود دارد به نام «کنش متقابل نمادین» که براساس آن وقتی یک خودرو خلافی مرتکب می‌شود و مثلا از شانه خاکی جاده حرکت می‌کند و از دیگران سبقت می گیرد بقیه ماشین‌ها هم به دنبال آن، این خطا را تکرار می‌کنند.این سبب بی نظمی، به هم‌ریختگی و گره خوردن ترافیک می‌شود. پس باید برای این پدیده بهم‌ریختگی نیز چاره‌ای بیندیشیم. 
« برای ساماندهی ترافیک در تهران اقدامات باید در سه مرحله کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت اجرایی شود. به نظر من با یک چشم‌انداز 10 تا 15 ساله می‌توان ترافیک تهران را سامان بخشی کرد. سامان‌بخشی به این مفهوم که دیگر ترافیک نداشته باشیم نیست، چون چنین چیزی عملا میسر نمی‌شود، بلکه به این معنای ترافیک معقول و منظم است. در آن هنگام می‌توان در جهت رفع مشکلات ترافیکی و آلودگی هوا گام برداشت.»
وی تصریح کرد: در کوتاه مدت باید تلاش کنیم در جهت منظم کردن ترافیک با اقدامات سلبی و اجرای مقررات گام برداریم در میان مدت باید در جهت تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی گام برداریم و برنامه ما در بلند مدت، تلفیق و هماهنگی اقدامات حوزه مهندسی ترافیک، آموزش و اجرای قوانین و مقررات با یکدیگر برای حداکثر اثربخشی است.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۳ + ۴
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۸/۷/۲۹ - ۱۱:۲۹
کمبود بنزین سوپر ارتباطی با صادرات ندارد
خودرونگاران_یک عضو ناظر مجلس در شورای‌عالی انرژی با بیان اینکه «کمبود بنزین سوپر ارتباطی با صادرات این بنزین ندارد»، گفت: تامین بنزین سوپر برای استفاده مردم، حق مردم بوده و ما این موضوع را پیگیری می‌ک...
۱۳۹۸/۷/۲۹ - ۱۱:۲۷
برخی از تایرهای سنگین وارداتی بی‌کیفیت هستند
خودرونگاران_ به گفته سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در حال حاضر مشکل کمبود تایرهای سنگین برطرف شده اما کیفیت تایرها مشکل‌ساز شده است زیرا به دلیل حذف استانداردهای لازم و ایجاد جذابیت برای واردات تایرها، ...
۱۳۹۸/۷/۲۹ - ۱۱:۲۳
بهترین خودروهای هاچ‌بک ۲۰۱۹
خودرونگاران_از آنجایی که در استقبال مشتریان در سال‌های اخیر از خودروهای کوچک در کلاس هاچ‌بک افزایش بی‌سابقه‌ای یافته است، کارشناسان فعال در صنعت خودرو به معرفی ۱۰ هاچ‌بک برتر و پرفروش جهان در سال ۲۰۱۹...
۱۳۹۸/۷/۲۹ - ۱۰:۱۳
پیشنهاد گمرک برای ترخیص خودروهای وارداتی
خودرونگاران - معاون گمرک از پیشنهادات این سازمان برای ترخیص خودروهای وارداتی مانده در بنادر خبر داد و معتقد است علی رغم دستور پیگیری رئیس جمهور بخشی از مصوبات کاهش رسوب کالا اجرایی نشده و نیاز به همکا...
۱۳۹۸/۷/۲۹ - ۱۰:۰۷
طرح جدید فروش اقساطی ایران خودرو فردا آغاز می شود
خودرونگاران - جدیدترین طرح فروش محصولات ایران خودرو سه شنبه ۳۰ مهرماه آغاز می شود.
۱۳۹۸/۷/۲۹ - ۱۰:۰۳
ماجرای واردات تایرهای کارکرده چیست؟
خودرونگاران - سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر گفت: تعداد زیادی لاستیک استوک و فاقد کیفیت به کشور وارد شده است که شرایط نامعلومی دارند. خریداران در زمان خرید تایر به تاریخ تولید توجه لازم را داشته باشند.
۱۳۹۸/۷/۲۹ - ۰۹:۴۲
قیمت خودروهای وارداتی در بازار امروز ۲۹ مهر
خودرونگاران - جدیدترین قیمت خودروهای وارداتی در بازار امروز منتشر شد.
۱۳۹۸/۷/۲۹ - ۰۹:۲۵
ماجرای پرداخت تسهیلات ارزی خودرو
خودرونگاران - در حالی که خبری از پرداخت تسهیلات ارزی به فعالان صنعت خودرو نیست، رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید تسهیلات موردنظر پیش‌تر به‌صورت ال‌سی خارجی به خودروسازان پیشنهاد شده، اما آنها نپذیرفته‌اند....
۱۳۹۸/۷/۲۹ - ۰۹:۲۲
حذف مدل‌هایی از پراید و پژو ۴۰۵
خودرونگاران - شورای عالی استاندارد در شرایطی اوایل آبان‌ماه برای تعیین تکلیف استانداردهای ۸۵گانه تشکیل جلسه خواهد داد که وزارت صمت بسته پیشنهادی اجرای این استانداردها را برای ارائه به شورای مزبور آماد...
۱۳۹۸/۷/۲۸ - ۱۶:۴۸
جزییات فروش اقساطی ایران خودرو در آخرین روز مهر ماه اعلام شد
خودرونگاران - جدیدترین طرح فروش محصولات ایران خودرو سه شنبه ۳۰ مهرماه آغاز می شود.
۱۳۹۸/۷/۲۸ - ۱۵:۳۵
فرآیند تصویب طرح ساماندهی صنعت خودرو
خودرونگاران - در میزگرد بررسی چالش های طرح ساماندهی صنعت خودرو به موضوعاتی از جمله بی‌توجهی به نظرات ذیفنعان و نادیده گرفتن آنها اشاره شد و کارشناسان معتقد بودند اگر این طرح با شکل و سیاق حاضر مصوب شو...
۱۳۹۸/۷/۲۸ - ۱۵:۳۰
بلاتکلیفى ٢٣هزار میلیارد بدهى خودروسازان به قطعه سازان
خودرونگاران - یک فعال صنعت قطعه میزان بدهى خودروسازان به قطعه سازان را ٢٣هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این بدهى به دلیل کسرى شدید نقدینگى در صنعت خودروسازى به وجود آمده است
۱۳۹۸/۷/۲۸ - ۱۴:۴۵
هنگام ترکیدن لاستیک خودرو چه کنیم؟
خودرونگاران - لاستیک یکی از مهمترین بخشهای خودرو است که اگر دچار مشکل جدی شود قطعا رانندگی را با خطر مواجه می‌کند.
۱۳۹۸/۷/۲۷ - ۱۱:۰۲
قراردادهای تعمیق داخلی‌سازی صنعت خودرو، باید مورد نقد قرار گیرد
خودرونگاران - محبی‌نژاد گفت: کم توجهی به تیراژ اقتصادی در تولید قطعه و گیر افتادن در کلیشه‌های قدیمی چندان به نفع قطعه سازان نخواهد بود.
۱۳۹۸/۷/۲۷ - ۱۴:۰۲
همه چیز درباره حذف پراید و ۴۰۵ از خط تولید + تمام جایگزین‌های اعلام شده
خودرونگاران - این روزها بحث درباره حذف پراید و پژو ۴۰۵ از خط تولید و آمدن جایگزین برای این دو خودرو به شدت داغ است.
۱۳۹۸/۷/۲۳ - ۱۵:۰۰
چرا برخی از قطعات در خودروهای صفر حذف شد؟
خودرونگاران - دبیر انجمن خودروسازان در خصوص حذف برخی از قطعات در خودروهای صفر از جمله کروز کنترل، دیسک و تعدادی دیگری از قطعات به ارائه توضیحاتی پرداخت.
۱۳۹۸/۷/۲۲ - ۱۰:۰۹
آینده قیمت پراید بعد از توقف تولید
خودرونگاران - یک کارشناس صنعت خودرو گفت: با توقف تولید پراید بازار به هم می‌ریزد. لازم به ذکر است که جایگزین‌هایی برای پراید و پژو ۴۰۵ وجود دارد که از لحاظ عملکردی مشابه هستند اما قیمت‌ها تفاوت دارد.
۱۳۹۸/۷/۲۱ - ۱۳:۰۱
مابه‌التفاوت ارزی ۱۰۴۸ دستگاه از خودروهای متوقف در گمرک پرداخت شده است
خودرونگاران - به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، مابه‌التفاوت ارزی ۱۰۴۸ دستگاه از خودروهای متوقف در گمرک پرداخت و تمام امور ترخیص آنها انجام شده است، اما به دلیل اتمام مهلت مصوبه دولت این خودروها ...
۱۳۹۸/۷/۲۴ - ۱۴:۲۹
موکب امدادی خدماتی سایپا در شلمچه راه‌اندازی شد
خودرونگاران - رئیس ستاد طرح امداد اربعین سایپا گفت: موکب امدادی-خدماتی سایپا در نقطه صفر مرزی شلمچه راه‌اندازی شده و خدمات خود را در اختیار زائران حسینی قرار می‌دهد.
۱۳۹۸/۷/۲۱ - ۱۱:۴۰
خبر جدید رحمانی درباره همکاری خودرویی ایران و آذربایجان
خودرونگاران - وزیر صمت درباره تولید خودروی مشترک خزر با کشور آذربایجان گفت: ایران خودرو یک واحد مشترک در کشور آذربایجان دارد که در حال تولید است و یک واحد مشترک هم امسال کنلگ زنی شد، که قرار است یک شر...
۱۳۹۸/۷/۲۲ - ۱۰:۱۲
به سازمان امور تمليكي مي رسند
خودرونگاران - سه ماه از پایان مهلت دولت برای ترخیص خودروهای دپو شده گذشته و ۱۱۰۰ دستگاهی که تشریفات گمرکی را انجام داده‌اند اکنون در معرض واگذاری به سازمان اموال تملیکی قرار دارند که ممکن است به فروش ...
۱۳۹۸/۷/۲۷ - ۱۳:۲۹
خودروهای پیش‌فروش باز هم تحویل نشدند سایپا و ایران‌خودرو چه خواهند کرد؟
خودرونگاران - سه روز مانده به پایان اولتیماتوم وزارت صنعت، معدن و تجارت به خودروسازان برای تحویل خودروهای معوقه سال گذشته، هنوز هم حجم انبوهی از گلایه‌ها وجود دارد که خودروهای معوق به دست خریداران نرس...
۱۳۹۸/۷/۲۳ - ۱۱:۰۴
ممنوعیت واردات خودرو با برند آمریکایی
خودرونگاران_ زمانی گفت: طبق مصوبه وزارت صمت واردات خودروهای آمریکایی ممنوع شده و ما تلاش داریم وضعیت سایر خودروها را مشخص کنیم.
۱۳۹۸/۷/۲۳ - ۱۲:۲۶
بزرگترین کارخانه قطعه سازی مازندران در آستانه تعطیلی
خودرونگاران_بزرگترین کارخانه قطعه سازی مازندران به دلیل بی مهری مسئولان و مشکلات فراروی آن در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.
۱۳۹۸/۷/۲۳ - ۱۶:۳۰
واردات خودرو همچنان ممنوع است
خودرونگاران - وزیر صنعت، معدن و تجارت در توصیه‌ای به خودروسازان می‌گوید: خودروسازان برای تولید مشترک خودرو به سراغ شرکا و شرکت‌های جدید بروند و این همکاری‌های مشترک خودرویی ادامه‌دار باشد.
۱۳۹۸/۷/۲۱ - ۰۹:۵۵
واکنش انجمن قطعه‌سازان به پرونده "گروه عظام"
خودرونگاران - دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: با توجه به اینکه پرونده "گروه عظام"، مشکل حقوقی یکی از اعضای این انجمن است؛ لذا این انجمن موضع خاصی در این رابطه ندارد و تنها امیدوار ا...