امروز: پنج شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۸ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۷/۶/۳۱ - ۱۱:۵۸
شناسه خبر: ۴۵۱۱۴۲
 
از سوی رئیس پلیس سابق راهور تهران؛
علت نتیجه ندادن راهکارهای کنترل ترافیک تهران مشخص شد
خودرونگاران_با وجود تمام اقدامات سلبی و ایجابی که برای کنترل ترافیک تهران اتخاذ می‌شود، چرا هیچ یک راهگشا نیست و هیچ نسخه‌ای جواب نمی دهد؟

به گزارش خودرونگاران به نقل از ایرنا،این سوالی است که رئیس پلیس سابق راهور تهران در آستانه بازگشایی مدارس، پاسخ آن را دیدگاه تک بعدی به مسئله ترافیک می‌داند و معتقد است کمتر از 30 درصد الزامات ترافیک استاندارد را در اختیار داریم.

**ترافیک مهمترین عامل رنج و عذاب تهرانی‌ها
ترافیک بدون شک مهمترین مشکل و چالش پایتخت‌نشینان است. حتی نظرسنجی شهرداری تهران در ابتدای دوره جدید که با هدف شناسایی دغدغه شهروندان انجام شد نیز مهر تاییدی بر رنج و عذاب شهروندان در ترافیک آزاردهنده و آلودگی تهران بود.
سابقه اقدامات برای مقابله با ترافیک به قدمت خود ترافیک است. ارائه برنامه و اعمال برخی محدودیت‌ها برای غلبه بر ترافیک در ایام خاص مانند شروع مدارس یا روزهای پایانی سال، به روال معمول سال‌های اخیر تبدیل شده است. اقداماتی بعضا خلق‌الساعه که حتی در همان ایام کوتاه نیز نتوانسته است گره‌گشای کلاف سردر گم ترافیک باشد.
در اینکه ترافیک مسئله مبتلابه زندگی شهرنشینی و درد مشترک شهرهای بزرگ است، شکی نیست. اما سوال اینجاست که چرا با وجود راهکارهایی که از سوی نهادهای متولی ترافیک در تهران سالهاست اجرا می‎شود، گرهی از گره‌های ترافیکی باز نمی‌شود؟

** راه حل تک بعدی دردی از ترافیک تهران دوا نمی‌کند
سردار تیمور حسینی، رئیس د‌انشکد‌ه علوم و فنون راهنمایی و رانند‌گی و رئیس پلیس سابق راهور تهران بزرگ در گفت‌وگو با ایرنا پلاس در مورد دلایل عدم توفیق اقدامات انجام شده برای مدیریت ترافیک در تهران می گوید: ترافیک یک مقوله چند بعدی است، بنابراین راه حل تک بعدی هیچ دردی از ما دوا نمی کند. برای تولید هر محصول، ما به مواد اولیه نیاز داریم و بدون دسترسی به مواد اولیه هیچ تولیدی به سرانجام نمی‌رسد.
«ترافیک هم یک کالا و محصول است و ترافیک مطلوب و استاندارد، محصول یک فرآیند است که باید مواد اولیه و اقدامات استاندارد باشد. مواد اولیه ترافیک، شامل مهندسی ترافیک، آموزش و اجرای مقررات است. مهندسی ترافیک به معنی زیرساخت است و تمام نیازمندی های فنی در حوزه ترافیک را در بر می‌گیرد.»
«شبکه معابر، تابلو و علائم راهنمایی و رانندگی، ITS (سیستم حمل و نقل هوشمند)، خودرو و ... همه در حوزه مهندسی ترافیک تعریف می‌شود. وقتی این بخش به خوبی پیاده‌سازی شد، در گام بعد باید به سراغ آموزش کاربران این حوزه برویم و رفتارهای درست ترافیکی را در وجود کاربران (شامل رانندگان خودرو، موتور سیکلت و دوچرخه سواران و عابران پیاده) نهادینه‌سازی کنیم.»
وی ادامه داد: متخصصان ترافیک در دنیا عقیده دارند وقتی مهندسی ترافیک و آموزش به درستی وظیفه خود را انجام دهند، 95 درصد از کاربران ترافیک، رفتارهای درست ترافیکی را از خود بروز می‌دهند و برای 5 درصد کاربر باقی مانده نیز که به دلایل مختلف از جمله به سبب مشکلات روحی و روانی ذاتا به ارتکاب تخلف گرایش داشته و قانون گریزند، می توان اقدامات سلبی را به‌کار برد.

**تنها 30 درصد مولفه‌های ترافیک استاندارد را در اختیار داریم
حسینی افزود: اکنون سوال این است که در حال حاضر، در تهران و کلانشهرهای ما که با معضل ترافیک مواجه‌اند چند درصد از مواد اولیه ترافیک استاندارد، شامل مهندسی ترافیک، آموزش و اجرای مقررات اثربخش، آماده است؟ به جرات می توان گفت ما زیر 30 درصد هم از این امکانات و مواد اولیه برخوردار نیستیم. پس تا این موارد را حل نکنیم، هر راهکاری اتخاذ کنیم در بهترین حالت یک مسکّن موقت است. 

** روزانه بیش از 19.5 میلیون سفر درون شهری در تهران انجام می‌شود
رئیس د‌انشکد‌ه علوم و فنون راهنمایی و رانند‌گی با بیان اینکه اگر تمام این موارد حل شود، آن وقت با مسئله دیگری مواجهیم که مربوط به سبک زندگی ماست گفت: واقعیت امر این است که در این زمینه، سبک زندگی ما نیز استاندارد و مطلوب نیست. به عبارتی نحوه استفاده از امکانات را به درستی فرانگرفته‌ایم. برای نمونه وقتی در منزل حوصله‎مان سر می رود، یکی از راه حل‌های ما این است که با خودرو چرخی در خیابان‌های شهر بزنیم. 
رئیس پلیس سابق راهور تهران بزرگ با بیان اینکه در تهران روزانه بیش از 19.5 میلیون سفر درون شهری با اتوبوس، مترو، تاکسی، وسائل نقلیه شخصی و ... انجام می‌شود، توضیح داد: این بدان معنا نیست که هر روز در تهران 19.5 میلیون نفر سفر می کنند. بلکه به معنای کل جابه‌جایی‌ها در یک شهر است. حتی یک نفر در طول روز ممکن است بیش از 10 سفر داشته باشد. 
«این در حالیست که تقریبا در هیچ کجای دنیا پذیرفته نیست که به خاطر سررفتن حوصله و پرکردن اوقات فراغت، کسی با خودروی شخصی به گشت و گذار در خیابان‌های شهر بپردازد. یا اینکه در کمتر کشوری در دنیا برای کارهای معمول بانکی نیاز به سفر درون شهری و حضور در بانک است. سبک زندگی و بسیاری از عادات روزمره ما، برای ما سفرهای زائد تولید می‌کند.»
حسینی با بیان اینکه برای موفقیت در زمینه مدیریت ترافیک باید با یک نگاه جامع‌نگر چند بعدی، تمام زوایای ایجاد این شرایط نامطلوب را شناسایی کرده و درصدد حل آن برآییم خاطرنشان کرد: در خیلی از شهرهای بزرگ دنیا ما با پدیده ترافیک مواجهیم ولی فرقی که ترافیک شهرهای ما با ترافیک بقیه کشورها دارد این است که در آن کشورها ترافیک منظم است. یعنی اگر یک خودرو مجبور باشد 1 ساعت در یک خط عبور، پشت سر خودروهای دیگر بماند به خودش اجازه نمی‌دهد خط خود را عوض کند یا از محل ممنوع عبور کند یا در تقاطع‌ روی خط عابر پیاده توقف کنند.

** وجه بارز ترافیک شهرهای ما بی‌نظمی است
رئیس د‌انشکد‌ه علوم و فنون راهنمایی و رانند‌گی با بیان اینکه وجه بارز ترافیک شهرهای ما بی‌نظمی است گفت: آنچه بیش از ترافیک افراد را آزار می‌دهد، همین بهم ریختگی و بی‌نظمی در حرکت و ترافیک خودروهاست. در جامعه‌شناسی نظریه‌ای وجود دارد به نام «کنش متقابل نمادین» که براساس آن وقتی یک خودرو خلافی مرتکب می‌شود و مثلا از شانه خاکی جاده حرکت می‌کند و از دیگران سبقت می گیرد بقیه ماشین‌ها هم به دنبال آن، این خطا را تکرار می‌کنند.این سبب بی نظمی، به هم‌ریختگی و گره خوردن ترافیک می‌شود. پس باید برای این پدیده بهم‌ریختگی نیز چاره‌ای بیندیشیم. 
« برای ساماندهی ترافیک در تهران اقدامات باید در سه مرحله کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت اجرایی شود. به نظر من با یک چشم‌انداز 10 تا 15 ساله می‌توان ترافیک تهران را سامان بخشی کرد. سامان‌بخشی به این مفهوم که دیگر ترافیک نداشته باشیم نیست، چون چنین چیزی عملا میسر نمی‌شود، بلکه به این معنای ترافیک معقول و منظم است. در آن هنگام می‌توان در جهت رفع مشکلات ترافیکی و آلودگی هوا گام برداشت.»
وی تصریح کرد: در کوتاه مدت باید تلاش کنیم در جهت منظم کردن ترافیک با اقدامات سلبی و اجرای مقررات گام برداریم در میان مدت باید در جهت تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی گام برداریم و برنامه ما در بلند مدت، تلفیق و هماهنگی اقدامات حوزه مهندسی ترافیک، آموزش و اجرای قوانین و مقررات با یکدیگر برای حداکثر اثربخشی است.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۲ + ۷
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۸/۱۱/۲ - ۱۷:۲۸
تعیین تکلیف آزادسازی واردات خودرو
خودرونگاران - دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: نمایندگان مجلس در حال پیگیری آزادسازی واردات خودرو هستند و احتمال رفع ممنوعیت بالاست.
۱۳۹۸/۱۱/۲ - ۱۷:۱۴
دار و دسته اقتصادی ها
خودرونگاران - شرایط اقتصادی چند وقت اخیر و کاهش قدرت خرید اکثر مردم باعث شده تا این روزها، خودروهای کارکرده بازار داغ‌تری را نسبت به گذشته تجربه کنند.
۱۳۹۸/۱۱/۲ - ۱۶:۰۹
تولید پراید و پژو ۴۰۵ سال آینده متوقف می‌شود
خودرونگاران - قائم مقام معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در تلاشیم تا تولیدات خود را با استانداردهای تعیین شده مطابق کنیم و در این مسیر از سال ٩٩ تولید پراید و پژو ۴۰۵ متوقف می‌شود.
۱۳۹۸/۱۱/۲ - ۱۴:۲۷
قیمت جدید خودروهای برلیانس
خودرونگاران - با وجود این که دیگر خودروهای برلیانس تولید نمی‌شود اما همچنان تعداد اندکی به صورت صفر در بازار وجود دارد.
۱۳۹۸/۱۱/۲ - ۱۴:۲۳
قیمت خودرو داخلی در بازار ۲ بهمن
خودرونگاران - قیمت خودرو امروز (چهار شنبه) در بازار آزاد نسبت به دیروز با افزایش جزئی همراه است
۱۳۹۸/۱۱/۲ - ۱۴:۲۱
درس‌های سئول برای جاده مخصوص
خودرونگاران - تجربه موفقیت‌آمیز کره‌ جنوبی در خودروسازی نشان می‌دهد اجرای سیاست‌های مربوط به یک صنعت، هرگز به تنهایی کافی نیست و بدون پرداختن به دیگر ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نمی‌توان ب...
۱۳۹۸/۱۱/۲ - ۱۱:۲۷
شاهد تحول اساسی در گروه سایپا هستیم
خودرونگاران - مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: برنامه گروه خودروسازی سایپا در زمینه تولید محصولات جدید و اجرای طرح‌های توسعه‌محور در این مجموعه موجب دلگرمی جامعه و ما در شبکه بانکی کشور است.
۱۳۹۸/۱۱/۲ - ۱۱:۲۴
لزوم گسترش فروش قسطی خودرو
خودرونگاران - یک عضو اتاق بازرگانی تهران معتقد است همان‌طور که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته شرایط برای خرید خودروهای قسطی فراهم شده، در ایران نیز این بازار باید گسترش یابد.
۱۳۹۸/۱۱/۲ - ۱۱:۲۲
تعرفه بر صادرات خودرو اروپا روی میز ترامپ
خودرونگاران - رییس جمهوری آمریکا روز سه شنبه در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس با حمایت از اهرم فشار تعرفه علیه اروپایی گفت: اگر توافقی با اروپایی‌ها صورت نگیرد، تعرفه بر واردات خودرو به امریکا گزین...
۱۳۹۸/۱۱/۲ - ۱۱:۱۸
محبوب ترین رنگ خودرو چیست؟
خودرونگاران - در اینفوگرافیک زیر اطلاعات جالبی از پرطرفدارترین رنگ های خودرویی را می بینیم.
۱۳۹۸/۱۱/۲ - ۱۰:۵۲
فروش فوری پژو پارس و ۴۰۵ دوگانه سوز آغاز شد
خودرونگاران - شرکت ایران خودرو از ساعت ۱۰ صبح امروز۲ بهمن۹۸، فروش فوری-اعتباری دو محصول پارس و ۴۰۵ دوگانه سوز را آغاز می کند.
۱۳۹۸/۱۱/۲ - ۱۰:۲۸
ارز برای ترخیص خودرو‌های وارداتی نمی‌دهیم
خودرونگاران - رئیس کل بانک مرکزی گفت: اجازه واردات خودروهای دپو شده در گمرک با تخصیص ارز را نخواهم داد. برخی با اعمال فشار قصد واردات خودرو به هر روش را دارند.
۱۳۹۸/۱۱/۲ - ۱۰:۱۳
فراخوان تویوتا برای ۳.۴ میلیون خودرو به دلیل نقص کیسه هوا
خودرونگاران - شرکت تویوتا موتور اعلام کرد، به دلیل وجود اشکالی الکتریکی که می تواند موجب عمل نکردن کیسه های هوا در هنگام بروز تصادف شود، ۳.۴ میلیون دستگاه از محصولات خود در سراسر جهان را فرا می خواند....
۱۳۹۸/۱۰/۲۸ - ۱۵:۴۳
11.9 میلیون نفر ماشین ندارند
خودرونگاران - وزیر تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی در جمع بازنشستگان آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر، 11 میلیون و 900 هزار خانوار ایرانی فاقد خودرو هستند و بخش اعظمی از جمعیت کشورمان مالک هیچ خانه و زمینی نی...
۱۳۹۸/۱۰/۲۵ - ۱۳:۳۰
افزایش قیمت خودروها ناشی از نوسانات بازار است
خودرونگاران - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از بهمن تا امروز خودروسازها افزایش قیمتی از طرف کارخانه نداشته اند و نوسانات بازار بوده که بیشتر از برخی اتفاقات نشئت گرفته و با افزایش تولید این مشکل برطرف...
۱۳۹۸/۱۰/۲۷ - ۱۲:۲۶
حواستان باشد در پمپ بنزین ضرر نکنید
خودرونگاران- یکی از شائبه‌هایی که این روزها در مورد بنزین مطرح می‌شود غیب شدن سهمیه بنزین از کارت سوخت افراد است اما جای نگرانی نیست چراکه تنها سهمیه بنزین خودروهایی غیب می‌شود که مالکان آن‌ها به روند...
۱۳۹۸/۱۰/۲۶ - ۱۴:۴۳
مدیرعامل سایپایدک منصوب شد
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در حکمی سیدفخرالدین حیدری منش را به عنوان مدیرعامل سایپایدک منصوب کرد.
۱۳۹۸/۱۰/۲۶ - ۱۴:۵۰
تامین نیاز مالی قطعه‌سازان در اولویت قرار گیرد
مدیر عامل ایران خودرو تاکید کرد: برای تداوم نهضت داخلی‌سازی قطعات، نظام بانکی کشور تامین نیاز مالی سازندگان را در اولویت قرار دهد.
۱۳۹۸/۱۰/۲۷ - ۱۲:۴۶
اگر در تصادف رانندگی آسیب دیدیم، چگونه دیه بگیریم؟
اگر تصادف رانندگی منجر به جراحت جسمی فردی شود که مستحق دریافت دیه باشد، باید از طریق قانونی اقدام کرد.
۱۳۹۸/۱۰/۲۷ - ۱۲:۲۴
بررسی فنی خودرو اشکودا کامیک اسکات لاین + مشخصات
خودرونگاران - اشکودا از سال ۲۰۰۹ و معرفی فابیا اسکات کومبی اسکات اقدام به عرضه نسخه‌های خشن‌تر محصولات دیفرانسیل جلوی خود کرده است.
۱۳۹۸/۱۰/۲۸ - ۱۶:۵۱
پیش‌بینی قیمت خودرو در هفته پیش‌رو
خودرونگاران - یک کارشناس خودرو می‌گوید: آنچه از وضعیت اقتصاد کلان مشخص است قیمت خودرو در بلند مدت گران می‌شود؛ این در حالی است که قیمت خودرو در کوتاه مدت به شرایط سیاسی و اجتماعی کشور بستگی دارد.
۱۳۹۸/۱۰/۲۶ - ۱۴:۴۸
آمادگی قطعه‌ساز تبریزی برای تولید اکسل محصول جدید ایران خودرو
شرکت آذراتصال آمادگی خود را برای تولید اکسل محصول ۳۲۲ ایران خودرو اعلام کرد.
۱۳۹۸/۱۰/۲۸ - ۱۵:۱۵
نیاز خودروسازان به سه برابر نقدینگی موجود
خودرونگاران - دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان با اشاره به مشکلات خودروسازان اظهار کرد: نیاز خودروسازان، سه برابر نقدینگی فعلی آن‌ها است و پرداخت وام صرفا مشکل صنعت خودرو را به تعویق می‌ا...
۱۳۹۸/۱۰/۲۸ - ۱۱:۵۷
مشتریان از روند کیفی خودروها بی‌خبرند
خودرونگاران - آخرین آمار کیفی خودروهای تولیدی در شرایطی مردادماه امسال منتشر شد که طبق وعده برخی از مسوولان صنعتی کشور، قرار بر آن بود، هر سه ماه یکبار این آمار از طریق رسانه‌ها به اطلاع عموم مردم بر...
۱۳۹۸/۱۰/۲۶ - ۱۳:۲۱
افزایش ۲ درصدی تعرفه جرائم رانندگی و واریز درامد حاصله به حساب سازمان بهزیستی
بررسی مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه نشان می‌دهد، سال آینده تعرفه‌های جرائم رانندگی ۲ درصد افزایش خواهد یافت.
۱۳۹۸/۱۰/۲۹ - ۱۱:۵۱
تولید روزانه هایما تا بهمن ماه به ۸۰ دستگاه می رسد
خودرونگاران_مدیرعامل ایران خودرو خراسان تاکید کرد: از یک ماه گذشته هدف‌ افزایش تولید هایما اس ۵ و ۷ در دستور کار قرار گرفته و در حال حاضر تعهدات هایما اس۵ به روز بوده و تمامی تعهدات معوق هایما اس۷ تا ...