امروز: سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۷/۶/۳۱ - ۱۱:۵۸
شناسه خبر: ۴۵۱۱۴۲
 
از سوی رئیس پلیس سابق راهور تهران؛
علت نتیجه ندادن راهکارهای کنترل ترافیک تهران مشخص شد
خودرونگاران_با وجود تمام اقدامات سلبی و ایجابی که برای کنترل ترافیک تهران اتخاذ می‌شود، چرا هیچ یک راهگشا نیست و هیچ نسخه‌ای جواب نمی دهد؟

به گزارش خودرونگاران به نقل از ایرنا،این سوالی است که رئیس پلیس سابق راهور تهران در آستانه بازگشایی مدارس، پاسخ آن را دیدگاه تک بعدی به مسئله ترافیک می‌داند و معتقد است کمتر از 30 درصد الزامات ترافیک استاندارد را در اختیار داریم.

**ترافیک مهمترین عامل رنج و عذاب تهرانی‌ها
ترافیک بدون شک مهمترین مشکل و چالش پایتخت‌نشینان است. حتی نظرسنجی شهرداری تهران در ابتدای دوره جدید که با هدف شناسایی دغدغه شهروندان انجام شد نیز مهر تاییدی بر رنج و عذاب شهروندان در ترافیک آزاردهنده و آلودگی تهران بود.
سابقه اقدامات برای مقابله با ترافیک به قدمت خود ترافیک است. ارائه برنامه و اعمال برخی محدودیت‌ها برای غلبه بر ترافیک در ایام خاص مانند شروع مدارس یا روزهای پایانی سال، به روال معمول سال‌های اخیر تبدیل شده است. اقداماتی بعضا خلق‌الساعه که حتی در همان ایام کوتاه نیز نتوانسته است گره‌گشای کلاف سردر گم ترافیک باشد.
در اینکه ترافیک مسئله مبتلابه زندگی شهرنشینی و درد مشترک شهرهای بزرگ است، شکی نیست. اما سوال اینجاست که چرا با وجود راهکارهایی که از سوی نهادهای متولی ترافیک در تهران سالهاست اجرا می‎شود، گرهی از گره‌های ترافیکی باز نمی‌شود؟

** راه حل تک بعدی دردی از ترافیک تهران دوا نمی‌کند
سردار تیمور حسینی، رئیس د‌انشکد‌ه علوم و فنون راهنمایی و رانند‌گی و رئیس پلیس سابق راهور تهران بزرگ در گفت‌وگو با ایرنا پلاس در مورد دلایل عدم توفیق اقدامات انجام شده برای مدیریت ترافیک در تهران می گوید: ترافیک یک مقوله چند بعدی است، بنابراین راه حل تک بعدی هیچ دردی از ما دوا نمی کند. برای تولید هر محصول، ما به مواد اولیه نیاز داریم و بدون دسترسی به مواد اولیه هیچ تولیدی به سرانجام نمی‌رسد.
«ترافیک هم یک کالا و محصول است و ترافیک مطلوب و استاندارد، محصول یک فرآیند است که باید مواد اولیه و اقدامات استاندارد باشد. مواد اولیه ترافیک، شامل مهندسی ترافیک، آموزش و اجرای مقررات است. مهندسی ترافیک به معنی زیرساخت است و تمام نیازمندی های فنی در حوزه ترافیک را در بر می‌گیرد.»
«شبکه معابر، تابلو و علائم راهنمایی و رانندگی، ITS (سیستم حمل و نقل هوشمند)، خودرو و ... همه در حوزه مهندسی ترافیک تعریف می‌شود. وقتی این بخش به خوبی پیاده‌سازی شد، در گام بعد باید به سراغ آموزش کاربران این حوزه برویم و رفتارهای درست ترافیکی را در وجود کاربران (شامل رانندگان خودرو، موتور سیکلت و دوچرخه سواران و عابران پیاده) نهادینه‌سازی کنیم.»
وی ادامه داد: متخصصان ترافیک در دنیا عقیده دارند وقتی مهندسی ترافیک و آموزش به درستی وظیفه خود را انجام دهند، 95 درصد از کاربران ترافیک، رفتارهای درست ترافیکی را از خود بروز می‌دهند و برای 5 درصد کاربر باقی مانده نیز که به دلایل مختلف از جمله به سبب مشکلات روحی و روانی ذاتا به ارتکاب تخلف گرایش داشته و قانون گریزند، می توان اقدامات سلبی را به‌کار برد.

**تنها 30 درصد مولفه‌های ترافیک استاندارد را در اختیار داریم
حسینی افزود: اکنون سوال این است که در حال حاضر، در تهران و کلانشهرهای ما که با معضل ترافیک مواجه‌اند چند درصد از مواد اولیه ترافیک استاندارد، شامل مهندسی ترافیک، آموزش و اجرای مقررات اثربخش، آماده است؟ به جرات می توان گفت ما زیر 30 درصد هم از این امکانات و مواد اولیه برخوردار نیستیم. پس تا این موارد را حل نکنیم، هر راهکاری اتخاذ کنیم در بهترین حالت یک مسکّن موقت است. 

** روزانه بیش از 19.5 میلیون سفر درون شهری در تهران انجام می‌شود
رئیس د‌انشکد‌ه علوم و فنون راهنمایی و رانند‌گی با بیان اینکه اگر تمام این موارد حل شود، آن وقت با مسئله دیگری مواجهیم که مربوط به سبک زندگی ماست گفت: واقعیت امر این است که در این زمینه، سبک زندگی ما نیز استاندارد و مطلوب نیست. به عبارتی نحوه استفاده از امکانات را به درستی فرانگرفته‌ایم. برای نمونه وقتی در منزل حوصله‎مان سر می رود، یکی از راه حل‌های ما این است که با خودرو چرخی در خیابان‌های شهر بزنیم. 
رئیس پلیس سابق راهور تهران بزرگ با بیان اینکه در تهران روزانه بیش از 19.5 میلیون سفر درون شهری با اتوبوس، مترو، تاکسی، وسائل نقلیه شخصی و ... انجام می‌شود، توضیح داد: این بدان معنا نیست که هر روز در تهران 19.5 میلیون نفر سفر می کنند. بلکه به معنای کل جابه‌جایی‌ها در یک شهر است. حتی یک نفر در طول روز ممکن است بیش از 10 سفر داشته باشد. 
«این در حالیست که تقریبا در هیچ کجای دنیا پذیرفته نیست که به خاطر سررفتن حوصله و پرکردن اوقات فراغت، کسی با خودروی شخصی به گشت و گذار در خیابان‌های شهر بپردازد. یا اینکه در کمتر کشوری در دنیا برای کارهای معمول بانکی نیاز به سفر درون شهری و حضور در بانک است. سبک زندگی و بسیاری از عادات روزمره ما، برای ما سفرهای زائد تولید می‌کند.»
حسینی با بیان اینکه برای موفقیت در زمینه مدیریت ترافیک باید با یک نگاه جامع‌نگر چند بعدی، تمام زوایای ایجاد این شرایط نامطلوب را شناسایی کرده و درصدد حل آن برآییم خاطرنشان کرد: در خیلی از شهرهای بزرگ دنیا ما با پدیده ترافیک مواجهیم ولی فرقی که ترافیک شهرهای ما با ترافیک بقیه کشورها دارد این است که در آن کشورها ترافیک منظم است. یعنی اگر یک خودرو مجبور باشد 1 ساعت در یک خط عبور، پشت سر خودروهای دیگر بماند به خودش اجازه نمی‌دهد خط خود را عوض کند یا از محل ممنوع عبور کند یا در تقاطع‌ روی خط عابر پیاده توقف کنند.

** وجه بارز ترافیک شهرهای ما بی‌نظمی است
رئیس د‌انشکد‌ه علوم و فنون راهنمایی و رانند‌گی با بیان اینکه وجه بارز ترافیک شهرهای ما بی‌نظمی است گفت: آنچه بیش از ترافیک افراد را آزار می‌دهد، همین بهم ریختگی و بی‌نظمی در حرکت و ترافیک خودروهاست. در جامعه‌شناسی نظریه‌ای وجود دارد به نام «کنش متقابل نمادین» که براساس آن وقتی یک خودرو خلافی مرتکب می‌شود و مثلا از شانه خاکی جاده حرکت می‌کند و از دیگران سبقت می گیرد بقیه ماشین‌ها هم به دنبال آن، این خطا را تکرار می‌کنند.این سبب بی نظمی، به هم‌ریختگی و گره خوردن ترافیک می‌شود. پس باید برای این پدیده بهم‌ریختگی نیز چاره‌ای بیندیشیم. 
« برای ساماندهی ترافیک در تهران اقدامات باید در سه مرحله کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت اجرایی شود. به نظر من با یک چشم‌انداز 10 تا 15 ساله می‌توان ترافیک تهران را سامان بخشی کرد. سامان‌بخشی به این مفهوم که دیگر ترافیک نداشته باشیم نیست، چون چنین چیزی عملا میسر نمی‌شود، بلکه به این معنای ترافیک معقول و منظم است. در آن هنگام می‌توان در جهت رفع مشکلات ترافیکی و آلودگی هوا گام برداشت.»
وی تصریح کرد: در کوتاه مدت باید تلاش کنیم در جهت منظم کردن ترافیک با اقدامات سلبی و اجرای مقررات گام برداریم در میان مدت باید در جهت تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی گام برداریم و برنامه ما در بلند مدت، تلفیق و هماهنگی اقدامات حوزه مهندسی ترافیک، آموزش و اجرای قوانین و مقررات با یکدیگر برای حداکثر اثربخشی است.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۹ + ۱۲
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۷:۰۰
محلول فلزات گران بهای کاتالیست در مگاموتور داخلی سازی شد
خودرونگاران - شرکت مگاموتور با همکاری سازمان جهاد دانشگاهی تهران موفق به داخلی سازی PGM(محلول فلزات گران بهای کاتالیست) خودرو و بهره برداری از آن شد.
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۶:۵۷
هدف گذاري زامياد براي كسب نيمي از سهم بازار وانت كشور
خودرونگاران - مديرعامل شركت زامياد گفت: نسل جدید وانت های پادرا و پيكاپ ريچ از ابتداي سال آينده توليد و روانه بازار مي شود.
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۶:۴۷
آزمایش مسیریابی خودروهای تسلا پشت چراغ و میدان‌
خورونگاران - شرکت خودروسازی تسلا(Tesla) ویژگی مسیریابی خودکار خود را پشت چراغ‌های راهنمایی و فلکه‌ها و میادین، آزمایش کرد.
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۶:۳۱
جزئیات نحوه ثبت‌نام رانندگان تاکسی برای دریافت لاستیک
خودرونگاران_سازمان تاکسیرانی در وب سایت خود اعلام کرده است که در راستای حمایت از رانندگان تاکسی به آن‌ها لاستیک با نرخ دولتی عرضه می‌کند.
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۶:۲۹
سمند ال ایکس ۳ میلیون تومان گران شد
خودرونگاران - گزارش امروز قیمت خودرو حکایت از بلاتکلیفی بازار خودرو و افزایش ۱ تا ۳ میلیون تومانی قیمت تعدادی از خودروها در بازار دارد.
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۶:۱۸
خودروسازان ۲ هزار میلیارد تومان به قطعه سازان بدهکارند
خودرونگاران_نماینده مردم شهرستان های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون شرکت های خودروساز ۲ هزار میلیارد تومان به قطعه سازان بدهکار هستند و این بر روند تولید قطعات خودرو تاثیر خواهد گذا...
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۵:۵۹
برنامه‌ریزی برای استقرار دومین شرکت خودروسازی در خراسان رضوی
خودرونگاران_سرپرست استانداری خراسان رضوی گفت: این شرکت بر اساس تفاهمات انجام شده قرار است در محل شرکت سناباد خودرو فعالیت خود را آغاز کند.
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۵:۵۲
خودروی کارکرده از افغانستان وارد کنیم!
خودرونگاران_ یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: هم اکنون با وجود اعمال تحریم ها و عدم امکان واردات خودروی صفر کیلومترمی توان خودروهای کم کارکرد را از کشورهایی مانند افغانستان وارد کرد.
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۵:۴۷
افت فروش خودرو رشد اقتصادی انگلیس را کاهش داد
خودرونگاران_دفتر ملی آمار انگلیس اعلام کرد: افت فروش خودرو و همچنین رکود در بخش صنعت این کشور باعث شده است که رشد اقتصادی انگلیس کاهش یابد.
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۴:۳۶
موافقت تلویحی وزیر با گرانی اخیر خودرو داخلی
خودرونگاران - وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به افزایش رسمی قیمت خودرو ظرف روزهای گذشته اعلام کرد: قیمت خودرو اصلاح شده است؛ این در حالی است که ظرف ماههای گذشته، تیراژ تولید کاهش یافته است.
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۴:۱۳
افزایش قیمت شامل تمامی خودروها نمی‌شود
خودرونگاران_نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه باید بپذیریم که قیمت خودروهای مدنظر قرار گرفته شده باید افزایش داشته باشد، گفت: تعیین میزان افزایش قیمت خودروها کار تخصصی سازمان حمایت مص...
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۴:۰۷
گزارش ارزشیابی کیفی خودرو ها منتشر شد
خودرونگاران - گزارش ارزشیابی کیفی آبان ماه خودروهای تولیدی کشور منتشر شد. محصولات تولیدی خودروسازان کشور در این ماه، شامل ۴۹ مدل خودرو درگروه سبک و ۱۲ مدل در گروه سنگین است.
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۳:۲۶
ترفندهای رانندگی!
خودرونگاران_هنگام مسافرت با وسایل شخصی، هیچ چیزی مهمتر از تمرکز شما در رانندگی نیست چون جان خودتان و همراهانتان در دستان شماست.
۱۳۹۷/۹/۱۶ - ۱۳:۵۸
قیمت خودرو با چند شرط افزایش می‌یابد
خودرونگاران_رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس شرط‌های که بر اساس آن قیمت خودروها افزایش می‌یابد را تشریح کرد.
۱۳۹۷/۹/۱۲ - ۰۹:۱۷
حسن روحانی با افزایش قیمت خودرو مخالفت کرد
خودرونگاران_عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: بنا بر اعلام مسئولان وزارت صنعت، رئیس جمهور با افزایش قیمت خودرو مخالف است.
۱۳۹۷/۹/۱۷ - ۱۷:۲۶
جذابترین خودروهای برقی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰
خودرونگاران- در اینجا نگاهی می اندازیم به جدیدترین خودروهای برقی که از سال 2019 تا 2020 میلادی قرار است عرضه شوند.
۱۳۹۷/۹/۱۳ - ۱۳:۱۸
وانت هیوندایی به زودی روانه بازار می شود (+عکس)
خودرونگاران_چند سالیست که پیک‌آپ تراک هیوندایی نقل محافل خبری دنیای خودرو است و هیوندایی قصد دارد از طریق این خودرو سود خوبی کسب کرده و موفقیت ویژه‌ای را رقم را بزند.
۱۳۹۷/۹/۱۳ - ۱۵:۲۱
خداحافظی با طراح پورشه 911
خودرونگاران - بدون شک برای ساخت خودرو تلاش و همبستگی کل شرکت لازم است. اما در پورشه، بیشتر از هر کسی، همه این مسئولیت ها بر دوش یک نفر است و زمان بازنشستگی او فرا رسیده است. این شخص آگوست اکلاینر است،...
۱۳۹۷/۹/۱۴ - ۱۴:۱۴
خداحافظی جگوار لندروور با نمایشگاه ژنو ۲۰۱۹
خودرونگاران - اخیرا جگوار لندروور اعلام کرده است که در نمایشگاه خودرو ژنو 2019، که در ماه مارس برگزار می شود، شرکت نخواهد کرد. این شرکت، دلیل صرفه نظر از حضورش در این نمایشگاه راکاهش هزینه های خود...
۱۳۹۷/۹/۱۵ - ۱۰:۲۲
وقت‌کشی در اصلاح قیمت‌ها
خودرونگاران_ صنعت خودرو این روزها با حاشیه‌های متعددی روبه‌رو شده است. حاشیه‌هایی که نشأت گرفته از بی‌توجهی خودروسازان نسبت به داخلی‌سازی و وابستگی قطعات است.
۱۳۹۷/۹/۱۳ - ۱۲:۳۴
خودروهای پرتیراژ مشمول قیمت‌گذاری باقی بمانند
خودرونگاران_سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است برای کاستن از التهابات بازار خودرو، قیمت‌گذاری خودروهای پرتیراژ باید توسط دولت انجام شود و قیمت‌گذاری سایر خودروها همچون گذشته در بازار آزاد انج...
۱۳۹۷/۹/۱۲ - ۱۷:۱۰
ادعای ترامپ سهام شرکت‌های خودروسازی چین را بالا برد
خودرونگاران - ترامپ امروز توئیت کرد که چین از تصمیم خود برای کاهش تعرفه واردات خودروهای آمریکایی خبر داده است، این توئیت سهام شرکت‌های خودروسازی در بورس آمریکا را بالا برد.
۱۳۹۷/۹/۱۸ - ۱۰:۰۸
اینها هستند که نمی گذارند ماشین ارزان شود
خودرونگاران - رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه‌داران اتومبیل از علل عدم کاهش قیمت در بازار خودرو سخن گفت.
۱۳۹۷/۹/۱۸ - ۰۹:۵۲
بنگاه‌داری خودروسازان نوعی هزینه کردن از جیب مردم است
خودرونگاران -نماینده خودروسازان در یک برنامه تلویزیونی گفت: قیمت بازار موهوم نیست، اول ظرفیت خودروسازان حدود ۲ برابر تقاضای بازار است . به این ترتیب خودرو سازها می توانند بالای تقاضا، عرضه کنند و محصو...
۱۳۹۷/۹/۱۵ - ۱۳:۴۶
مخالفت"پورسیدآقایی" با خودروهای نمایندگان مجلس به خطوط ویژه
خودرونگاران_دستیار ویژه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به برنامه ریزی نمایندگان مجلس برای ورود خودروهایشان به خطوط ویژه اتوبوس گفت: معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با این طرح ک...
۱۳۹۷/۹/۱۴ - ۱۴:۱۰
سومین سری ساوانا راهی خیابانها شد
خودرونگاران - شرکت عظیم خودرو به عنوان یکی از تولید کنندگان جوان صنعت خودرو که در حال حاضر خودروی ساوانا را برروی خط تولید خود دارد سومین سری محصولات تولیدی خود را به مشتریان تحویل نمود .