امروز: جمعه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۷/۶/۳۱ - ۱۱:۵۸
شناسه خبر: ۴۵۱۱۴۲
 
از سوی رئیس پلیس سابق راهور تهران؛
علت نتیجه ندادن راهکارهای کنترل ترافیک تهران مشخص شد
خودرونگاران_با وجود تمام اقدامات سلبی و ایجابی که برای کنترل ترافیک تهران اتخاذ می‌شود، چرا هیچ یک راهگشا نیست و هیچ نسخه‌ای جواب نمی دهد؟

به گزارش خودرونگاران به نقل از ایرنا،این سوالی است که رئیس پلیس سابق راهور تهران در آستانه بازگشایی مدارس، پاسخ آن را دیدگاه تک بعدی به مسئله ترافیک می‌داند و معتقد است کمتر از 30 درصد الزامات ترافیک استاندارد را در اختیار داریم.

**ترافیک مهمترین عامل رنج و عذاب تهرانی‌ها
ترافیک بدون شک مهمترین مشکل و چالش پایتخت‌نشینان است. حتی نظرسنجی شهرداری تهران در ابتدای دوره جدید که با هدف شناسایی دغدغه شهروندان انجام شد نیز مهر تاییدی بر رنج و عذاب شهروندان در ترافیک آزاردهنده و آلودگی تهران بود.
سابقه اقدامات برای مقابله با ترافیک به قدمت خود ترافیک است. ارائه برنامه و اعمال برخی محدودیت‌ها برای غلبه بر ترافیک در ایام خاص مانند شروع مدارس یا روزهای پایانی سال، به روال معمول سال‌های اخیر تبدیل شده است. اقداماتی بعضا خلق‌الساعه که حتی در همان ایام کوتاه نیز نتوانسته است گره‌گشای کلاف سردر گم ترافیک باشد.
در اینکه ترافیک مسئله مبتلابه زندگی شهرنشینی و درد مشترک شهرهای بزرگ است، شکی نیست. اما سوال اینجاست که چرا با وجود راهکارهایی که از سوی نهادهای متولی ترافیک در تهران سالهاست اجرا می‎شود، گرهی از گره‌های ترافیکی باز نمی‌شود؟

** راه حل تک بعدی دردی از ترافیک تهران دوا نمی‌کند
سردار تیمور حسینی، رئیس د‌انشکد‌ه علوم و فنون راهنمایی و رانند‌گی و رئیس پلیس سابق راهور تهران بزرگ در گفت‌وگو با ایرنا پلاس در مورد دلایل عدم توفیق اقدامات انجام شده برای مدیریت ترافیک در تهران می گوید: ترافیک یک مقوله چند بعدی است، بنابراین راه حل تک بعدی هیچ دردی از ما دوا نمی کند. برای تولید هر محصول، ما به مواد اولیه نیاز داریم و بدون دسترسی به مواد اولیه هیچ تولیدی به سرانجام نمی‌رسد.
«ترافیک هم یک کالا و محصول است و ترافیک مطلوب و استاندارد، محصول یک فرآیند است که باید مواد اولیه و اقدامات استاندارد باشد. مواد اولیه ترافیک، شامل مهندسی ترافیک، آموزش و اجرای مقررات است. مهندسی ترافیک به معنی زیرساخت است و تمام نیازمندی های فنی در حوزه ترافیک را در بر می‌گیرد.»
«شبکه معابر، تابلو و علائم راهنمایی و رانندگی، ITS (سیستم حمل و نقل هوشمند)، خودرو و ... همه در حوزه مهندسی ترافیک تعریف می‌شود. وقتی این بخش به خوبی پیاده‌سازی شد، در گام بعد باید به سراغ آموزش کاربران این حوزه برویم و رفتارهای درست ترافیکی را در وجود کاربران (شامل رانندگان خودرو، موتور سیکلت و دوچرخه سواران و عابران پیاده) نهادینه‌سازی کنیم.»
وی ادامه داد: متخصصان ترافیک در دنیا عقیده دارند وقتی مهندسی ترافیک و آموزش به درستی وظیفه خود را انجام دهند، 95 درصد از کاربران ترافیک، رفتارهای درست ترافیکی را از خود بروز می‌دهند و برای 5 درصد کاربر باقی مانده نیز که به دلایل مختلف از جمله به سبب مشکلات روحی و روانی ذاتا به ارتکاب تخلف گرایش داشته و قانون گریزند، می توان اقدامات سلبی را به‌کار برد.

**تنها 30 درصد مولفه‌های ترافیک استاندارد را در اختیار داریم
حسینی افزود: اکنون سوال این است که در حال حاضر، در تهران و کلانشهرهای ما که با معضل ترافیک مواجه‌اند چند درصد از مواد اولیه ترافیک استاندارد، شامل مهندسی ترافیک، آموزش و اجرای مقررات اثربخش، آماده است؟ به جرات می توان گفت ما زیر 30 درصد هم از این امکانات و مواد اولیه برخوردار نیستیم. پس تا این موارد را حل نکنیم، هر راهکاری اتخاذ کنیم در بهترین حالت یک مسکّن موقت است. 

** روزانه بیش از 19.5 میلیون سفر درون شهری در تهران انجام می‌شود
رئیس د‌انشکد‌ه علوم و فنون راهنمایی و رانند‌گی با بیان اینکه اگر تمام این موارد حل شود، آن وقت با مسئله دیگری مواجهیم که مربوط به سبک زندگی ماست گفت: واقعیت امر این است که در این زمینه، سبک زندگی ما نیز استاندارد و مطلوب نیست. به عبارتی نحوه استفاده از امکانات را به درستی فرانگرفته‌ایم. برای نمونه وقتی در منزل حوصله‎مان سر می رود، یکی از راه حل‌های ما این است که با خودرو چرخی در خیابان‌های شهر بزنیم. 
رئیس پلیس سابق راهور تهران بزرگ با بیان اینکه در تهران روزانه بیش از 19.5 میلیون سفر درون شهری با اتوبوس، مترو، تاکسی، وسائل نقلیه شخصی و ... انجام می‌شود، توضیح داد: این بدان معنا نیست که هر روز در تهران 19.5 میلیون نفر سفر می کنند. بلکه به معنای کل جابه‌جایی‌ها در یک شهر است. حتی یک نفر در طول روز ممکن است بیش از 10 سفر داشته باشد. 
«این در حالیست که تقریبا در هیچ کجای دنیا پذیرفته نیست که به خاطر سررفتن حوصله و پرکردن اوقات فراغت، کسی با خودروی شخصی به گشت و گذار در خیابان‌های شهر بپردازد. یا اینکه در کمتر کشوری در دنیا برای کارهای معمول بانکی نیاز به سفر درون شهری و حضور در بانک است. سبک زندگی و بسیاری از عادات روزمره ما، برای ما سفرهای زائد تولید می‌کند.»
حسینی با بیان اینکه برای موفقیت در زمینه مدیریت ترافیک باید با یک نگاه جامع‌نگر چند بعدی، تمام زوایای ایجاد این شرایط نامطلوب را شناسایی کرده و درصدد حل آن برآییم خاطرنشان کرد: در خیلی از شهرهای بزرگ دنیا ما با پدیده ترافیک مواجهیم ولی فرقی که ترافیک شهرهای ما با ترافیک بقیه کشورها دارد این است که در آن کشورها ترافیک منظم است. یعنی اگر یک خودرو مجبور باشد 1 ساعت در یک خط عبور، پشت سر خودروهای دیگر بماند به خودش اجازه نمی‌دهد خط خود را عوض کند یا از محل ممنوع عبور کند یا در تقاطع‌ روی خط عابر پیاده توقف کنند.

** وجه بارز ترافیک شهرهای ما بی‌نظمی است
رئیس د‌انشکد‌ه علوم و فنون راهنمایی و رانند‌گی با بیان اینکه وجه بارز ترافیک شهرهای ما بی‌نظمی است گفت: آنچه بیش از ترافیک افراد را آزار می‌دهد، همین بهم ریختگی و بی‌نظمی در حرکت و ترافیک خودروهاست. در جامعه‌شناسی نظریه‌ای وجود دارد به نام «کنش متقابل نمادین» که براساس آن وقتی یک خودرو خلافی مرتکب می‌شود و مثلا از شانه خاکی جاده حرکت می‌کند و از دیگران سبقت می گیرد بقیه ماشین‌ها هم به دنبال آن، این خطا را تکرار می‌کنند.این سبب بی نظمی، به هم‌ریختگی و گره خوردن ترافیک می‌شود. پس باید برای این پدیده بهم‌ریختگی نیز چاره‌ای بیندیشیم. 
« برای ساماندهی ترافیک در تهران اقدامات باید در سه مرحله کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت اجرایی شود. به نظر من با یک چشم‌انداز 10 تا 15 ساله می‌توان ترافیک تهران را سامان بخشی کرد. سامان‌بخشی به این مفهوم که دیگر ترافیک نداشته باشیم نیست، چون چنین چیزی عملا میسر نمی‌شود، بلکه به این معنای ترافیک معقول و منظم است. در آن هنگام می‌توان در جهت رفع مشکلات ترافیکی و آلودگی هوا گام برداشت.»
وی تصریح کرد: در کوتاه مدت باید تلاش کنیم در جهت منظم کردن ترافیک با اقدامات سلبی و اجرای مقررات گام برداریم در میان مدت باید در جهت تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی گام برداریم و برنامه ما در بلند مدت، تلفیق و هماهنگی اقدامات حوزه مهندسی ترافیک، آموزش و اجرای قوانین و مقررات با یکدیگر برای حداکثر اثربخشی است.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱۰ + ۸
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۸/۲/۶ - ۱۶:۳۸
حداکثر و حداقل نرخ طرح ترافیک خبرنگاران
خودرونگاران_مدیر واحد ساماندهی محدودیت‌ها و طرح‌های ترافیک با اشاره به نرخ حداقل و حداکثر عوارض طرح ترافیک خبرنگاران، گفت: خبرنگارانی که از سهمیه طرح ترافیک برخوردار نشوند حتماً کارت بلیت الکترونیک یک...
۱۳۹۸/۲/۶ - ۱۴:۳۱
خروج اجباری از ایران یکی از دلایل کاهش فروش شرکت رنو اعلام شد
خودرونگاران_شرکت خودروسازی رنو اعلام کرد در سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ میزان سودآوری این شرکت با افت ۴.۸ درصدی مواجه بوده است.
۱۳۹۸/۲/۶ - ۱۴:۲۳
راهکارهایی برای تحقق شعار رونق تولید در صنعت خودرو
خودرونگاران_ در حالی که به نظر فعالان صنعت خودرو، داخلی سازی، توسعه زیرساخت ها و سرمایه گذاری با هدف افزایش فناوری از جمله اقدامات ضروری صنعت خودرو برای تحقق شعار سال رونق تولید به شمار می رود کارشناس...
۱۳۹۸/۲/۶ - ۱۴:۱۶
اتفاق خوب در کیفیت خودرو
خودرونگاران_اگرچه تولید خودرو از ابتدای سال گذشته با چالش‌هایی همراه بود، اما ثبات در کیفیت را می‌توان اتفاق خوب سال ۹۷ خواند. آنچه مشخص است برخلاف سال‌های ۹۲-۹۱ و در اوج تحریم‌های اولیه هسته‌ای که کی...
۱۳۹۸/۲/۶ - ۱۳:۴۰
قیمت انواع محصولات هیوندای در نمایندگی و بازار
خودرونگاران_ قیمت انواع محصولات هیوندای در نمایندگی و بازار را ببینید.
۱۳۹۸/۲/۶ - ۱۳:۳۱
مبنای اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد مشخص نیست
خودرونگاران_دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: زیر ساخت های لازم برای اخذعوارض از محدوده زوج و فرد وجود ندارد.
۱۳۹۸/۲/۶ - ۱۲:۳۳
رونق تولید خودروسازان نیازمند برنامه ملی است
خودرونگاران_ عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: رونق تولید خودروسازان نیازمند برنامه ملی است و بدون چنین برنامه ای هر روز بر تعداد خودروهای ناقص در کف کارخانجات افزوده می شود.
۱۳۹۸/۲/۶ - ۱۱:۳۰
تویوتا کرولا ۲۰۲۰: خودرویی معقول و البته خودمانی‌تر از قبل
خودرونگاران_دوازدهمین نسل از تویوتا کرولا ضمن حفظ سنت‌ها به قیمت 20 هزار دلار راهی بازار شد.
۱۳۹۸/۲/۶ - ۱۰:۲۵
تحویل تمامی خودروهای پیش فروش شده تا آخر مهرماه
خودرونگاران_معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از طرح سختگیرانه این وزارتخانه برای خودروسازان به منظور افزایش تولید خبر داد و گفت: اگر تولید افزایش نیابد، اجازه پیش فروش نمی دهیم.
۱۳۹۸/۲/۶ - ۱۰:۱۹
بزرگترین دغدغه‌های مشتریان برای خرید خودروهای برقی چیست؟
خودرونگاران_شاید شما نیز علاقه زیادی به خریداری و استفاده از خودروهای برقی، پاک و دوستدار محیط زیست داشته باشید اما آیا تابحال به عواملی که موجب شده تاکنون یک خودروی برقی نخرید، فکر کرده اید؟
۱۳۹۸/۲/۶ - ۱۰:۱۶
نمایش ایستگاه شارژ خودروهای برقی در گوگل مپ
خودرونگاران_گوگل مپ به تازگی اعلام کرده است که قابلیت جدیدی را برای کاربران و مشتریان خودروهای برقی اضافه می‌کند تا به آنها مکان دقیق ایستگاههای شارژ خودروهای الکتریکی را نمایش می‌دهد.
۱۳۹۸/۲/۶ - ۱۰:۰۹
عزم جدی دولت برای سهمیه‌بندی بنزین
خودرونگاران_محتمل‌ترین زمان اجرای تصمیم سهمیه بندی بنزین، خردادماه سال جاری است، اما در خصوص نرخ‌های جدید بنزین آزاد، تمامی آنچه تا امروز در رسانه‌ها عنوان شده، گمانه‌زنی بوده و هیچ خبر موثقی از جزئیا...
۱۳۹۸/۲/۶ - ۱۰:۰۵
ترخیص ۲۰۰ دستگاه خودرو از گمرک
خودرونگاران_سرپرست حوزه نظارت گمرکات استان هرمزگان از ترخیص ۲۰۰ دستگاه خودروی سواری و ۱۲۰ دستگاه آمبولانس در ۲ گمرک شهید رجایی و باهنر خبر داد.
۱۳۹۸/۱/۳۱ - ۰۹:۱۱
سازوکار احتمالی پرداخت تسهیلات ارزی به زنجیره خودروسازی
خودرونگاران - شیوه پرداخت تسهیلات ارزی به زنجیره خودروسازی کشور سرانجام با توافق بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان و قطعه‌سازان نهایی شد. بر این اساس، قرار است ۸۴۴ میلیون یورو تسهیلات...
۱۳۹۸/۲/۱ - ۱۵:۳۱
چه کسی کمپین «نخریدن خودروهای داخلی» را در سال ۹۸ شروع کرد؟
خودرونگاران_عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: عرضه خودرو با قیمت ۵ درصد زیر بازار مبنای قانونی نداشته و باید با اتخاذ راهکاری ویژه، مالیات ۵۰ درصدی از دلالان خودرو گرفت ضمن اینکه «کمپین نخریدن خودرو» دولت ر...
۱۳۹۸/۱/۳۱ - ۱۱:۳۲
همکاری های ایران و آذربایجان درحوزه صنعت افزایش می یابد
خودرونگاران_ شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان گفت که این کشور و ایران همکاری های خود را در حوزه صنعت افزایش می دهند.
۱۳۹۸/۲/۲ - ۱۵:۴۹
عرضه کم خودروسازان و افزایش قیمت خودرو در بازار سال نو
خودرونگاران - عدم عرضه خودرو طی نیمه اول فروردین ماه از سوی خودروسازان باعث بالا رفتن قیمت‌ها در بازار شد.
۱۳۹۸/۲/۱ - ۱۴:۵۰
قطعه و مواد اولیه چقدر از قیمت خودرو را تشکیل می دهند؟
خودرونگاران_مواد اولیه و قطعات بین بین ۵۵ تا ۶۰ درصد بهای تمام شده خودرو را تشکیل می دهد.
۱۳۹۸/۲/۱ - ۱۰:۵۴
تب و تاب بازار خودرو چه زمانی فروکش می‌کند؟
خودرونگاران - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره راهکارهای لازم برای ساماندهی بازار خودرو توضیحاتی ارائه کرد.
۱۳۹۸/۱/۳۱ - ۱۰:۲۹
بررسی خودرو پورشه باکستر + قیمت
خودرونگاران - نسل چهارم باکستر، نخستین نسلی بود که پورشه نامش را به ۷۱۸ باکستر تغییر داد. این خودرو آلمانی یک سال پس از عرضه جهانی‌اش، یعنی از ۲۰۱۷ در بازار کشورمان حضور دارد.
۱۳۹۸/۱/۳۱ - ۱۱:۱۲
نگاهی به نسل‌های مختلف اوپل کورسا
خودرونگاران_ هرگاه از این خودروساز نامی به میان می‌آید بیشتر ایرانیان خواه ناخواه به یاد هاچبک جمع‌ و جور آن یعنی مدل کورسا می‌افتند.کورسا در بازار جهانی تحت برندهای گوناگونی از جمله شورلت، واکسهال و ...
۱۳۹۸/۲/۲ - ۰۹:۱۳
کارنامه تولید خودروسازان در سال۹۷
خودرونگاران - کارنامه تولید خودروسازان کشور در سال ۹۷، توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شد تا مشخص شود صنعت خودرو ایران افت ۳۹ درصدی را نسبت به سال ۹۶ به ثبت رسانده است. در کنار این خبر ناخوشایند؛ ...
۱۳۹۸/۱/۳۱ - ۰۹:۲۰
پیش‌بینی تولید ۶۰۰۰ دستگاهی خودرو در ایران‌خودرو و سایپا
خودرونگاران - سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با پرداخت تسهیلات ۴۰۰۰ میلیارد تومانی به قطعه‌سازان و افزایش تزریق قطعه و لوازم یدکی به شرکت‌های خودروساز، پیش‌بینی می‌کنم تولید خودرو در ایران‌خود...
۱۳۹۸/۱/۳۱ - ۰۹:۳۹
جزئیات بازگشت عوارض اخذ شده غیرقانونی زوج و فرد
خودرونگاران - رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به اعلام زمان حذف زوج و فرد درپایتخت، گفت: عوارض غیرقانونی اخذ شده توسط شهرداری در سال گذشته می‌تواند به حساب کارت شارژ شهروندان انتقال و ...
۱۳۹۸/۲/۴ - ۱۶:۴۸
تشکیل پرونده قضایی برای بی حجابان در خودرو
خودرونگاران - فرمانده انتظامی استان قم گفت: رانندگان و سرنشینانی که به کشف حجاب مبادرت می‌کنند، در طول سه نوبت تذکر داده شده و در نهایت با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.
۱۳۹۸/۱/۳۰ - ۱۷:۰۰
کاهش ۷۶.۶ درصدی تولید مینی‌بوس و میدل‌باس در اسفند ۹۷
خودرونگاران- طبق آمار اعلام شده از سوی انجمن خودروسازی، تولید خودرو در مدل مینی‌بوس و میدل‌باس کاهش ۷۶.۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۶، داشته است. این در حالی است به جز دو شرکت عقاب‌افشان و ایران‌...