امروز: یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۷/۶/۳۱ - ۱۱:۰۵
شناسه خبر: ۴۵۱۱۳۹
 
بازارهای جانبی خودرویی گرم شدند
تب داغ لوازم یدکی
خودرونگاران - تب و تاب گرانی بازار خودرو کم‌کم یک ساله می‌شود و اگر نیم نگاهی به تاریخچه افزایش قیمت‌ها در این بازار بیندازیم، باید کم‌کم شمع تولد یک سالگی افزایش قیمت‌ها در این بازار را فوت کنیم و خود را برای دو ساله شدن این رشد قیمت افسار گسیخته آماده کنیم.

به گزارش خودرونگاران ، البته در همان روزهایی که خودروهای صفر کیلومتر در حال رکوردزنی بودند و منع وارداتی‌ها بازار داخلی‌ها را به خوبی گرم کرده بود، برخی کارشناسان خودرویی دل‌نگران از آینده‌ای بودند که می‌توانستند بازارهای وابسته به خودرو را متأثر کنند. در آن روزها عده‌ای از کارشناسان معتقد بودند اگر خریداران به جای خودروی صفر کیلومتر به سراغ خودروهای دست دوم بروند می‌توان از بار تقاضای صفر کیلومترها کاست و کمی قیمت‌ها را تعدیل کرد.
 در همان زمان اما عقیل مصطفایی، کارشناس خودرو بپيش از اين هشدار داد که این رویه در پیش گرفته شده دولتی می‌تواند بازارهای وابسته همچون بازار لوازم یدکی را نیز متأثر کرده و کم‌کم بحران قیمتی را وارد این بازار کند. در آن زمان او با اشاره به هنجارهای اجتماعی تبعات ممنوعیت واردات و شرایط افزایش قیمت در بازار خودرو هشدار داد که این روال ممکن است منجر به هنجارشکنی‌های خاص در بازار خودرو شود و مجدد شاهد افزایش دزدی‌های قطعات خودرو یا خود خودروهایی باشیم که لوازم آنها می‌توانند با دمونتاژ شدن در بازارهای ثانویه لوازم یدکی فروخته شوند.
 و حالا امروز شاهد افزایش قیمت لوازم یدکی و پیش‌بینی‌های کمبود برخی قطعات در شهرستان‌ها باشیم؛ روالی که حتی موجب ایجاد بازار سیاه در لوازم یدکی در برخی استان‌ها شده و این موج در حال نزدیک شدن به بازار لوازم یدکی سراسری نیز هست. شاید همین امر هم موجب شده برخی نمایندگان مجلس خواهان بازگشایی مجدد واردات خودرو شده‌اند و از دولت با ارائه طرح‌های مختلف خواسته‌اند بازار خودرو را با شیوه جدید مدیریت کند و دست از تکرار تصمیمات غلط گذشته بردارد. در همین وانفسا علی‌اکبر بخشی‌زاده، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و یدکی ماشین‌آلات از حتمی بودن کمبود قطعات یدکی خبر داده و گفته است :«پنج ماه است که لوازم یدکی به بازار عرضه نشده و بازار با مشکل جدی روبه‌رو است.
 اگر کالاها از گمرک ترخیص نشوند بازار لوازم یدکی به علت گستردگی با رکود مواجه خواهد شد. بازار لوازم یدکی در گذشته نیز دچار رکورد بوده اما انتظار داشتیم در تابستان به دوران رونق برسد که با نوسانات بازار مواجه شدیم.» او هر چند سعی دارد از میزان افزایش قیمت لوازم یدکی صحبت نکند تا بازار بیش از این متشنج نشود اما تأکید می‌کند: «متأسفانه در بازار هرکس به دلخواه قیمت‌گذاری کرده و لوازم یدکی خود را می‌فروشد.» شاید این همان دلیلی باشد که معتقد است در بازار لوازم یدکی احتکار نداریم و تنها نوسانات ارزی موجب تأثیرگذاری بر این بازار و مشکلات جدید شده است.»
بخشی‌زاده در همین حال که امید می‌دهد بازار لوازم یدکی کمبودی ندارد و با مدیریت صحیح و برنامه‌ریزی می‌توان بازار را در حالت تعادل نگه داشت،
به دولت پیشنهاد می‌کند: «اگر دولت همراهی کند و کالاها از گمرک ترخیص شود بازار بدون مشکل کنترل شده و از این بحران عبور می‌کنیم.» البته این امیددهی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو در حالی است که مشاهدات میدانی خبرنگار ما حکایت از نبود قطعات یدکی خودروهای داخلی و خارجی در بازار دارد و جالب‌تر اینکه در این میان خودروسازان داخلی که متعهد به ارائه قطعات هستند نیز دستشان خالی از قطعات است و نمایندگان رسمی هم نمی‌توانند پاسخگوی نیاز مشتریان خود باشند.

افزایش زمان تعمیرات  
این موضوع را تعمیرکاران خودرو بیش از دیگران لمس کرده‌اند و معتقدند با کمبود قطعات در بازار، زمان تعمیر خودرو افزایش قابل توجه یافته است و مجبور هستیم برای تأمین قطعات مورد نیاز خودروهایی که مراجعه می‌کنند حداقل دو برابر زمانی که تاکنون به مراجعه‌کنندگان اعلام می‌کردیم، زمان اعلام کنیم. صابر احمدی می‌گوید: «جالب اینجاست که نبود قطعات و لوازم یدکی خودروهای خارجی کاملا منطقی است و می‌توان دلیل آن را عدم واردات یا احتکار برای روزهایی که قطعات بیشتر از این گران می‌شوند خواند اما وقتی قطعات خودروهای داخلی نایاب می‌شود باید تعجب کرد.»
 او ادامه می‌دهد: «جالب اینجاست که حتی نمایندگی‌های اصلی این خودروسازان هم اعلام می‌کنند که توان پاسخگویی ندارند و نمی‌توانند قطعه مورد نظر را در بازه زمانی کوتاه تأمین کنند. این امر در مورد خودروسازانی که همکارهای خارجی دارند بیشتر نمود دارد، برای مثال در مورد خودروهای کرمان موتور این مورد بسیار زیاد روی داده و تقریبا اکثر خودروهای این برند با کمبود قطعه یا نایابی قطعه مواجه هستند.»
 

 
نایابی برخی از قطعات
چندی پیش بود که علیرضا نیک‌آئین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو هم به همین موضوع اشاره کرده بود و از قیمت ۹ میلیون تومانی چراغ مزدا ۳ صحبت کرده و گفته بود: «مزدا ۳ که حتی پیش‌فروش آن حرف و حدیث‌های مختلفی به همراه داشت، در بحث لوازم یدکی هم مشکلات خاصی دارند و لوازم یدکی‌اش هر روز یک قیمت جدید می‌خورد به نحوی که هر چراغ مزدا ۳ که در مرداد بیش از  ۹ میلیون تومان قیمت خورده بود  به بیش از دو برابر این قیمت افزایش یافته و  دیگر در بازار پیدا نمی‌شود.»
 وی حتی اعلام کرد: «در بخش خودروهای داخلی نیز تقریبا ۴۵ تا ۵۰ درصد قیمت قطعات یدکی گران شده است. قیمت قطعات یدکی خودرو از ۱۵۰ تا ۳۰۰ درصد در خودروهای داخلی و خارجی افزایش پیدا کرده است. متأسفانه حجم خرید و فروش قطعات تقلبی و معیوب نیز در سطح بازار افزایش پیدا کرده و این درحالی است که قرار بود این قطعات معیوب به کارخانجات سازنده برگشت کند ولی متأسفانه در بازار به طرق مختلف مورد معامله قرار می‌گیرد.»
 

تقلبی‌های ناشناس
بازار خودرو سال‌هاست با قطعات یدکی قاچاق و تقلبی دست و پنجه گرم می‌کند و هر زمان که بازار خودرو متأثر از تصمیمات گوناگون، وارد شرایط خاص می‌شود، این بازار هم کم‌کم جان می‌گیرد و خودنمایی می‌کند؛ موضوعی که نیک‌آئین هشدارگونه در مورد آن صحبت می‌کند و با اشاره به فروش قطعات تقلبی تأکید می‌کند: «برخی قطعات معیوب امکان شناسایی نداشته و مردم آنها را خریداری می‌کنند، به عنوان نمونه وقتی کسی واترپمپ تقلبی به خودروی خود نصب می‌کند از همان ساعات نخست متوجه اینکه قطعه استفاده شده تقلبی است، نمی‌شود، اما بعد از طی یک مسیر مشاهده می‌کند که باز ماشین خراب است و آن را به تعمیرگاه برمی‌گرداند. این موضوعات عاملی شده تا حجم برگشتی ماشین به تعمیرگاه‌ها افزایش پیدا کرده و شکایات هر روز بیشتر از گذشته شود.»
بازار قاچاقی‌ها گرم می‌شود؟
یکی دیگر از نگرانی‌هایی که در بازار لوازم یدکی وجود دارد بحث ورود قاچاقی لوازم یدکی‌هایی است که می‌توانند از کیفیت لازم هم برخوردار نبوده و امنیت را در کشور به مخاطره اندازند. چرا که بنا به گفته آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور، هزار و ۲۰۰ قطعه‌ساز رسمی در کشور وجود دارد که تنها ۶۰۰ قطعه‌ساز به عنوان بنگاه اقتصادی فعال در کشور حاضر هستند و ۸۰۰ قطعه‌ساز زیرپله‌ای و غیررسمی در کشور فعالیت می‌کنند. در این میان یک میلیارد دلار قطعه خودرو به صورت رسمی از مبادی قانونی وارد و یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار نیز به صورت قاچاق قطعات خودرو وارد کشور می‌شود.
 رقمی که شیرینی سود را در این روزهای بازار خودرو به رخ دلالان و قاچاقچیان خودرویی نشان می‌دهد و بعید نیست که با تداوم شرایط موجود مجددا شاهد افزایش ورود قاچاقی قطعات به کشور باشیم؛ موضوعی که محمدرضا نجفی‌منش، عضو انجمن قطعه‌سازان با اشاره به گردش مالی ۱۲ هزار میلیارد تومانی سالانه بازار لوازم یدکی سهم قاچاق در این بازار را به قدری جذاب می‌داند که مجددا شاهد روی دادن آن باشیم. دو هفته پیش بود که مأموران گمرک ایران یک تن قطعات موتور خودروی قاچاق را در گمرک باشماق از یک تریلی تزانزیتی کشف کردند تا شاهد استارت‌زنی قاچاق لوازم یدکی باشیم.
هفته پیش بود که در یزد نیز یک کامیون با هزار و ۹۰ قطعه قاچاق توقیف شد تا داستان قاچاق‌های جدید لوازم یدکی وارد فازی جدید شود. هر چند مهدی کاظمی، نایب‌رئیس اتحادیه، اعتقاد دارد قاچاق لوازم یدکی تنها ۳ الی ۴ درصد این بازار است و سهم زیادی ندارد که نگران آن باشیم. به گفته وی بیشتر قطعات قاچاق مربوط به کشورهای آلمان، فرانسه و آمریکاست که در بازار داخلی قابل شناسایی است اما هیچ شکایتی در این مورد نشده تا بتوانیم ورود این کالاهای قاچاق را بررسی کنیم. به طور مثال اگر تاجران، تسمه تایم خودروی پژو را از کشور فرانسه با دلار ۷ هزار تومان وارد کنند و ۳۰ درصد هزینه گمرک و همچنین هزینه‌های کشتی باربری و انبارداری به آن اضافه شود، در این صورت هزینه تمام شده برای تسمه تایم حدودا ۷۰یا۸۰ هزار تومان می‌شود که اصلا از نظر اقتصادی به‌صرفه نیست که برخی این پروسه را از راه‌های غیرقانونی طی می‌کنند تا هزینه‌های واردات قطعات کمتر شود.

 

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۷ + ۱
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۸/۳/۲۶ - ۰۹:۱۹
جهش بلند فولکس‌برای برقی‌سازی
خودرونگاران - شرکت خودروسازی فولکس‌واگن به جمع سرمایه‌گذاران در بزرگ‌ترین تاسیسات تولید باتری‌های لیتیمی برای خودروهای برقی پیوست.
۱۳۹۸/۳/۲۶ - ۰۹:۱۶
عقب‌نشینی نیسان در برابر رنو
خودرونگاران - یک منبع آگاه به رویترز خبر داد که شرکت نیسان اعطای کرسی‌هایی را به رنو، متحد قدیمی خود در کمیته اصلاحات- که به‌زودی فعالیتش آغاز می‌شود- بررسی می‌کند.
۱۳۹۸/۳/۲۵ - ۱۶:۵۹
خودروهای ۱۰۰ تا ۱۵۰میلیونی بازار تهران +جدول
خودرونگاران_آنچه در زیر می‌آید قیمت روز خودروهای صفر بازار تهران طی خرداد ماه ۹۸ است که بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان در سطح بازار قیمت خورده که ممکن است تا ۵ درصد در مناطق مختلف تهران دارای نوسان باشد؛...
۱۳۹۸/۳/۲۵ - ۱۶:۵۵
کاهش ۱۰ درصدی قیمت خودرو برای رونق بازار کافی نیست
خودرونگاران_رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل در ارومیه با بیان اینکه کاهش قیمت خودرو در بازار مقطعی است، گفت: کاهش ۱۰ درصدی قیمت خودرو در مقابل افزایش یک و نیم برابری آن برای رونق بازار کافی نیست.
۱۳۹۸/۳/۲۵ - ۱۶:۵۱
ماجرای قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت به کجا رسید؟
خودرونگاران_درحالی یک ماه از تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس و بحث ورود مجدد شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو می گذرد که هنوز این طرح به تایید نهایی شورای نگهبان نرسیده و وضعیت بازار و قیمت خودر...
۱۳۹۸/۳/۲۵ - ۱۶:۴۸
خودروهای تمام خودرون اوبر رونمایی شد
خودرونگاران_ شرکت تاکسی اوبر با همکاری شرکت ولوو از خودروی تمام خودران خود رونمایی کرد.
۱۳۹۸/۳/۲۵ - ۱۶:۴۶
نقدینگی سرگردان، مهمترین دلیل افزایش قیمت خودرو است
خودرونگاران_عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: نقدینگی بالا و سرگردان در جامعه در کنار نگرانی از کاهش ارزش پول و به تبع آن ورود این نقدینگی به بازار خودرو، اصلی ترین دلیل گرانی...
۱۳۹۸/۳/۲۵ - ۱۶:۴۰
چشم ما به آسمان است
خودرونگاران_چشم‌شان به آسمان است؛ عادت راننده‌های فرودگاه. حساب پروازها را دارند. این هواپیما که دارد می‌نشیند از دوبی می‌آید، آن یکی از نجف، بعدی استانبول است. بیشترین پروازها همین‌ها هستند. این را ر...
۱۳۹۸/۳/۲۵ - ۱۶:۱۴
بررسی وضعیت نرخ خودرو در مجلس
خودرونگاران_ عضو هیئت رئیسه مجلس از بررسی وضعیت بازار و قیمت خودرو در جلسه علنی مجلس با حضور وزیر «صمت» خبر داد.
۱۳۹۸/۳/۲۵ - ۱۶:۱۱
"پژو۲۰۶ تیب ۲ " ۸۲ میلیون تومان شد
خودرونگاران_گزارش امروز قیمت خودرو حکایت از نوسانات اندک قیمت انواع خودروهای داخلی در بازار دارد.
۱۳۹۸/۳/۲۵ - ۱۶:۰۸
روند داخلی سازی خودروها قابل قبول نیست
خودرونگاران_ معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در بهترین حالت ۸۵ درصد قطعات خودرویی کشور داخلی سازی شده و صنعت خودرو باید در سال های گذشته تحرک بیشتری در زمینه داخلی سازی انجام می داد.
۱۳۹۸/۳/۲۵ - ۱۵:۳۸
بازدید معاون وزیر صنعت از شرکت فنرسازی زر گلپایگان
خودرونگاران_معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از خطوط تولید فنرسازی زر گلپایگان از شرکت‌های زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا بازدید کرد و در جریان فعالیت‌های این واحد تولیدی قرار گرفت.
۱۳۹۸/۳/۲۵ - ۱۵:۳۱
انجام به موقع سرويس‌هاي ادواري، عمر خودرو را افزايش مي‌دهد
خودرونگاران_سازمان خدمات پس از فروش سايپا در اطلاعيه‌اي خطاب به مشتريان گروه خودروسازي سايپا از آنها خواست كه براي انجام سرويس‌هاي دوره‌اي خودرو به نمايندگي‌هاي مجاز مراجعه کنند.
۱۳۹۸/۳/۲۴ - ۱۱:۰۰
صنعت خودروسازی با روندهای مشکوک همراه است
خودرونگارا ن - استاد دانشگاه علامه اظهار داشت: در ۶ ماهه نخست سال ۹۷ دلارهای دولتی و ریال‌های سوبسیدی اعطا شده به صنعت خودروسازی با هیچ رشته فعالیتی قابل مقایسه نیست، با این وجود پرسش این است که این ...
۱۳۹۸/۳/۲۱ - ۱۱:۳۹
گزارش ارزشیابی کیفی خودرو اردیبهشت ۹۸
خودرونگاران - گزارش ارزشیابی کیفی خودرو اردیبهشت ۹۸ توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر شد.
۱۳۹۸/۳/۲۱ - ۱۳:۵۶
اظهارات مدیرکل تعزیرات تهران در تضاد با رویکرد رئیس قوه قضائیه است
خودرونگاران_دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: اظهارات اخیر مدیرکل تعزیرات تهران درباره غیرواقعی بودن کمبود قطعه خودروسازان به دور از واقعیت و در تضاد با مشی آیت الله رئیسی، رئیس محترم قوه قضائیه در حما...
۱۳۹۸/۳/۱۹ - ۱۵:۰۲
واردات خودرو در دستور کار نیست
خودرونگاران - آمار تجارت خارجی رسمی اعلام نشده، اما براساس اطلاعات برخط گمرک صادرات ۲ ماهه ابتدای امسال در حدود ۸.۴ میلیارد دلار بوده و این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته این رقم در حدود ۷.۷ م...
۱۳۹۸/۳/۱۸ - ۱۲:۲۳
خودرو ارزان نشده، حباب قیمت خالی شده است
خودرونگاران_ رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان گفت: هم اکنون قیمت خودرو نسبت به اسفند ۹۷ ارزان نشده است، اما حباب قیمت خودرو اندکی در حال خالی شدن است.
۱۳۹۸/۳/۲۱ - ۰۹:۵۵
به‌زودی قیمت خودرو به کف می‌رسد
خودرونگاران - یک کارشناس خودرو در خصوص کاهش قیمت‌ها مطرح کرد: طی روزهای آینده قیمت خودرو به کف خود می‌رسد بنابراین خریداران کمی صبر داشته باشند.
۱۳۹۸/۳/۲۰ - ۱۳:۱۳
راه‌حل یک نماینده مجلس برای سقوط قیمت خودرو
خودرونگاران_عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: افزایش نرخ ارز و مواداولیه تولید قطعات، غیرمنطقی بودن هزینه‌های منجربه قیمت تمام‌شده خودرو، وجود دلالی و تقاضای کاذب به‌منظور حفظ ارزش پول از جمله دلایل...
۱۳۹۸/۳/۲۲ - ۰۹:۴۹
۹روز تا حذف طرح «زوج‌ وفرد» در پایتخت
خودرونگاران - معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ابعاد مختلف طرح حذف «زوج و فرد» و طرح جایگزین را که از اول تیرماه اجرایی می‌شود را تشریح کرد.
۱۳۹۸/۳/۲۱ - ۱۱:۳۴
پرداخت مطالبات قطعه سازان یک ماهه شود
خودرونگاران_- رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور گفت: حجم مطالبات قطعه سازان از خودروسازان به حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده و با توجه به کمبود نقدینگی، خواستار آن هستیم که پرداختی ه...
۱۳۹۸/۳/۲۰ - ۱۱:۴۷
به جای توقف تولید سواری دیزلی، کیفیت سوخت را افزایش دهیم
خودرونگاران - عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: موضوع مطرح شده مبنی بر عدم تولید خودروهای سواری دیزلی چندان منطقی نبوده و بهتر است به جای رفع صورت مسئله که عدم تولید این خودروها...
۱۳۹۸/۳/۱۹ - ۱۳:۱۰
کدام خودروها با کاهش قیمت مواجه شدند؟
خودرونگاران_قیمت تمامی خودرو‌های داخلی با کاهش یک تا ۲ میلیون تومانی در بازار مواجه شدند.
۱۳۹۸/۳/۱۹ - ۰۹:۲۴
۷ هزار خودروی ترخیص شده در انتظار شماره‌گذاری
خودرونگاران - دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص روند شماره‌گذاری خودروهای ترخیص شده گفت: نزدیک به ۷ هزار خودرو ترخیص شده‌اند اما همچنان امکان شماره‌گذاری آن‌ها وجود ندارد و در این زمینه مشکلاتی مطر...
۱۳۹۸/۳/۲۱ - ۱۱:۳۳
قابل اعتمادترین شاسی‌بلند‌های سال ۲۰۱۹ کدامند؟ + تصاویر
خودرونگاران - تعریف‌های مختلفی از قابل اعتماد بودن خودرو وجود دارد که بخش عمده آن به مسائل فنی و ایمنی خودرو بستگی دارد. در این زمینه یک سری از شاسی‌بلندها در سال ۲۰۱۹ توانسته‌اند رتبه بالایی را از ل...