امروز: شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۷ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۷/۶/۲۶ - ۱۴:۴۸
شناسه خبر: ۴۵۱۰۶۶
 
در میزگرد «تاکسی‌یاب‌های اینترنتی و چالش امنیت» مطرح شد
حکم پلمب اسنپ در جیبمان است
خودرونگاران - با گسترش فعالیت دو استارتاپ حمل‌ونقلی اسنپ و تپسی، مسائل زیادی برای حمل‌ونقل عمومی شکل گرفت. یکی از این مشکلات دغدغه امنیت مسافران و گاهی رانندگان است.

به گزارش خودرونگاران به نقل از هفته نامه حمل ونقل ، اپلیکیشن اسنپ در قوانین خود اعلام می‌کند تنها یک بستر اینترنتی جست‌وجوی ماشین است و هیچ مسئولیتی دراین‌باره ندارد. به همین دلیل هفته‌نامه «حمل‌ونقل» با ترتیب‌دادن میزگردی با حضور سرهنگ الله‌داد مرادی از پلیس فتا، سروان مسلم موسوی از پلیس راهور، سرهنگ رامین نجفی، رئیس کسب‌وکارهای اینترنتی پلیس فتا و علی محمدی از اتحادیه آژانس‌ها اقدام به بررسی ابعاد آسیب‌های اجتماعی این شکل از حمل‌ونقل پرداخت.

 
علی محمدی، دبیر اتحادیه آژانس‌ها: اگر اسنپ و تپسی جمع  شوند عده‌ای بیکار خواهند شد و عده دیگری که موردی کار می‌کنند تا به معیشت خانواده کمک کنند، دچار مشکل می‌شوند. اینها سخنانی هستند که برخی برای مشروعیت‌بخشیدن به ادامه فعالیت غیرقانونی دو استارتاپ حمل‌ونقلی عنوان می‌کنند. اما ماجرا این است که پیش‌ازاین بیش از ۱۲۰ هزار راننده فعال در تاکسی‌تلفنی‌ها وجود داشتند که امروز یا به‌ناچار به استارتاپ‌ها پیوسته‌اند و یا به مسافربر شخصی تبدل شده‌اند.

اگر به روزنامه‌های منتشرشده پیش از شروع به کار اسنپ و تپسی مراجعه کنیم می‌بینیم که، همه‌روزه آگهی استخدام راننده آژانس در صدر آگهی‌ها قرار داشت. امروز بیش از ۸۰ درصد رانندگان آژانسی که در سه نوبت کاری مشغول به کار بودند، جذب استارتاپ‌های حمل‌ونقلی شده‌اند. در دو تا سه سال گذشته که هنوز از اسنپ و تپسی خبری نبود چرا خبری از بیکاری رانندگان به گوش نمی‌رسید؟
متأسفانه کنترل و نظارتی بر فعالیت اسنپ و تپسی وجود ندارد و این در حالی است که اسنپ در اساسنامه خود به‌صراحت بیان کرده ما هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال عملکرد راننده نداریم. مگر می‌شود حدود ۵۰ هزار نفر راننده از اقصی نقاط کشور در تهران جمع شوند و استارتاپی که آنها را به کار گرفته هیچ مسئولیتی را در برابر مسافر و راننده نپذیرد؟

 
بالعکس عملکرد استارتاپ‌های حمل‌ونقلی، مسئولیت مشکلاتی که ممکن بود راننده برای مسافر در جابه‌جایی با آژانس به وجود بیاورد با مدیر مجموعه‌ای بود که اقدام به ارسال ماشین برای درخواست‌کننده کرده بود. تعزیرات نیز به راننده کاری نداشت و این مدیر آژانس بوده و هست که پاسخگوی مسئله‌ای است که راننده استخدام‌شده توسط او ایجاد کرده است.
تنها با یک تماس مسافر مدیر آژانس فراخوانده شده و در برخی جرائم به دادگاه دعوت می‌شوند.

 


یکی از آسیب‌های شکل‌گرفته همان‌طور که اشاره کردید حضور راننده‌هایی است که از شهرستان‌ها مهاجرت کرده‌اند و محلی برای اسکان ندارند. گفته می‌شود این افراد شب‌ها در سطح شهر و در ماشین و بدون هیچ امکاناتی می‌خوابند. آیا دراین‌باره اطلاعی دارید؟
علی محمدی: بله، متأسفانه یکی از مکان‌های تجمع این افراد پارک «ستاری» است که فاقد امکانات بهداشتی و آسایشی است که قطعا این مسئله خود آسیب‌های اجتماعی دیگری را به دنبال دارد. بنابراین مشکل ما با اسنپ فقط فعالیت غیرقانونی نیست، این دست موارد هم هست که خود موجب به‌خطر افتادن امنیت شهروندان می‌شود.
مدیران استارتاپ‌ها مدعی هستند که در کنار ایجاد اشتغال، ترافیک شهر را نیز کاهش داده‌اند، درحالی‌که با سرکشی به اطراف ترمینال‌ها و فرودگاه امام خمینی و مهرآباد به‌خوبی خواهید دید چه ازدحامی از رانندگان اسنپ و تپسی وجود دارد که مخل نظم عمومی و تردد تاکسی‌های فرودگاه‌ها هستند.

گفته می‌شود نحوه جذب این راننده‌ها نیز غیرطبیعی است.
بله، موضوع جالب و نوظهوری در نوع استخدام اسنپ و تپسی اتفاق افتاده که ظرف کمتر از ده دقیقه و بدون احراز هویت و پیشینه فرد اقدام به جذب راننده‌ای می‌کنند که جان و امنیت مردم در دست آنها قرار می‌گیرد. در این مدل استخدام صلاحیت فردی به‌هیچ‌عنوان مدنظر استارتاپ نیست و تنها دریافت کمیسیون و افزایش درآمد مدنظر قرار گرفته است و در مراحل و روزهای بعد صلاحیت آنها احتمالا بررسی می‌شود. این در حالی است که در دهه سی هجری شمسی بود که اساسنامه اتحادیه آژانس‌ها به تصویب رسید و امروز با افتخار می‌گویم بعد از شصت سال فعالیت آژانس‌ها کاملا مورد اعتماد مردم هستند.

 


آقای محمدی شما در ابتدای بحث ماهیت این شرکت‌ها را زیر سؤال بردید، در این زمینه اقدامی هم انجام داده‌اید؟
ماده ۷۸ قانون نظام صنفی در تبصره ۲  به‌صراحت اعلام می‌کند کسی که قصد دارد در فضای مجازی کار کند باید حتماً عضو اتحادیه مربوطه باشد و پروانه فعالیت در فضای مجازی دریافت کند. از همین رو در پی شکایت اتحادیه آژانس‌ها، حکم پلمپ این دو شرکت استارتاپی صادر شد. (سند در هفته‌نامه «حمل‌ونقل» موجود است) اما به علت برخی ارتباطات این حکم تا به امروز ب

ه اجرا گذاشته نشده است. مافیای قدرت و ثروت مانعی در برابر اجرای قانون در این زمینه شدند. فضای تهران تنها برای ۴۰ هزار خودرو کافی است اما امروز حدود
۴ میلیون خودرو و موتورسیکلت در پایتخت تردد دارند که سرانه هریک با توجه به مساحت تهران به کمتر از یک متر می‌رسد. حالا چرا اسنپ و تپسی اقدام به جذب راننده غیر تهرانی کرده‌اند  بر ما که پوشیده است.

 


جناب سرهنگ، پلیس پیش‌ازاین اعلام کرد تنها به ساکنان پایتخت پلاک شماره تهران می‌دهد، این رانندگان مهاجر چطور پلاک‌های خود را تعویض کرده‌اند؟
مرادی: به‌سادگی! رانندگان شهرستانی تنها با دادن مبلغ ۲۰۰ هزار تومان به برخی مشاوران املاک و اخذ یک آدرس تهران، اقدام به دریافت پلاک تهران می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید اجاره‌نامه رسمی دارای کد رهگیری سندی مبنی بر سکونت در محل خاص می‌شود و برخی مشاوران املاک از این مسئله سوءاستفاده کرده و با ارائه کدهای رهگیری برای آدرس‌های غیرواقعی این مشکل را برطرف کرده‌اند.
البته در بررسی موضوع تاکسی‌یاب‌های اینترنتی این را هم باید در نظر گرفت که موضوع بحث ما تنها پایتخت نیست و در سایر شهرهای کشور که به شکل جدی با معضل تاکسی و آژانس مواجه هستیم، این تاکسی‌یاب‌ها می‌توانند گره از کار ترافیک باز کنند و بنابراین باید این موضوعات را در ظرف مکانی و زمانی خود بررسی کرد.

جناب سرگرد نقش پلیس در جلوگیری از فعالیت اسنپ و تپسی که غیرقانونی خوانده می‌شود چیست؟
سروان موسوی معاون آموزش پلیس راهور تهران: پیش از هر چیز باید تأکید کنم تقابل با تکنولوژی میسر نیست و اتحادیه آژانس‌داران دراین‌باره منفعل عمل کرده است.
هرچند امروز مشکلاتی را شاهد هستیم که به‌واسطه استارتاپ‌های حمل‌ونقلی به وجود آمده است، اما روزبه‌روز بسته به نیاز مردم نیز بر تعداد این استارتاپ‌ها افزوده می‌شود. ما در حوزه تخصصی پلیس دراین‌باره باید به دو بحث بپردازیم.

اول بحث تشکیل استارتاپ‌ها و دیگری مجوز فعالیت شرکت‌های اینترنتی. طبق دستورالعمل‌های صادره از سوی وزارت کشور، هرکس در حوزه حمل بار و مسافر قصد فعالیت داشته باشد قطعاً باید از شهرداری مجوز بگیرد و شهرداری بر آن نظارت داشته باشد. اگر  در این زمینه تخطی صورت بگیرد در کمیسیونی که یکی از اعضای آن پلیس است به آن رسیدگی می‌شود و شرکت خاطی مورد اعمال قانون قرار می‌گیرد.
حتی تبصره ۳ ماده ۱۴ قانون رسیدگی به تخلفات جرائم به پلیس اجازه می‌دهد که اگر تخلفی توسط استارتاپ‌ها صورت گرفت که در حوزه تصادف منجر به جرح و فوت باشد، رأسا ورود پیدا کند. اینجا قانون‌گذار به ما اجازه داده که متناسب با سهم شرکت و یا مجموعه در ایجاد سوانح مجازاتی را برای او قائل شویم.

 


در کنار همه اینها باید گفت واقعیت این است که نمی‌توان از تحولات جهانی بی‌خبر بود و احساس کرد شغلی را می‌توان برای یک عمر بدون تغییر ادامه داد. همچنان که در طول تاریخ متناسب با شرایط برخی شغل‌ها به وجود آمده و برخی دیگر حذف شده‌اند. این وظیفه مدیران کلان مجموعه‌ها است که با تحولات روز اقدام به این تغییرات بکند.
تجمعاتی هم که رانندگان تاکسی در برخی شهرها داشته‌اند ثمره کم‌توجهی مدیران به‌ضرورت ایجاد تحول و آگاه‌سازی مجموعه تحت مدیریت آنها است.

 


سؤال من از مدیران اتحادیه آژانس‌ها این است که شما برای همراهی با تکنولوژی روز حمل‌ونقل چه کردید؟ آیا این سؤال نزد شما مطرح شد که چرا مردم از استارتاپ‌های حمل‌ونقلی استقبال کردند؟
شما در شهر تهران، بر رانندگان آژانس‌ها کنترل دارید اما واقعیت در سراسر کشور چیز دیگری است. حتی در حاشیه شهر تهران نیز این نظارت به‌قدر کافی بر استخدام راننده آژانس وجود ندارد. تجربه ثابت کرده آژانس‌ها باید به سمت استفاده از فناوری روز حمل بار و مسافر گام بردارند. اتحادیه وانت‌بارها و پیک‌موتوری چندی است به این کار مبادرت کرده‌اند. الوپیک نمونه بارز این اقدام است.

جناب سروان این مسئله دوم است؛ اما مسئله اولی که الآن با آن روبه‌رو هستیم وجود اسنپ و تپسی با بیش از ۲۰ هزار راننده است که فارغ از قوانین، بخش اعظمی از حمل‌ونقل مسافر شهر را تحت اختیار گرفته است. سؤال فعلی دغدغه امنیت مسافران و ماهیت فعالیت اسنپ و تپسی است.
سرهنگ مرادی: فرمایش سروان مسلم موسوی درست اما، آیا این به‌روز شدن باید از طریق بی‌قانونی صورت بگیرد کما اینکه این دو استارتاپ چنین کرده‌اند؟ آیا ایجاد پلیس راهور موازی با شما بدون توجه به قانون موردپذیرش شما هست؟ با این کار سنگ بر روی سنگ بند نمی‌شود.
علی محمدی: اتحادیه مؤسسات اتومبیل کرایه نیز تلاش دارد تا با به‌روزرسانی مجموعه خود، علاوه بر حفظ امنیت مسافر خدمات رفاهی مطلوبی را در اختیار کاربران قرار دهد. طبق ماده ۹ قانون شهرداری‌ها تمامی مسائل حمل‌ونقل شهری بر عهده شهرداری‌ها است و اتحادیه آژانس‌ها تنها خواهان تمکین استارتاپ‌ها به قانون است. البته ما نیز در فضای مجاز

ی سایتی را طراحی کردیم اما حمایتی از آن نشد.

 
سرهنگ مرادی: کتابی با نام قانون نظام صنفی وجود دارد که بر اساس آن استارتاپ‌ها باید برای گرفتن مجوز به اتحادیه مربوطه مراجعه کنند که مشروعیت اتحادیه فضای مجازی خود زیر سؤال است. استارتاپ‌ها نه عضو اتحادیه هستند و نه از شهرداری مجوز فعالیت گرفته‌اند و نه از اتحادیه آژانس‌ها پروانه دریافت کرده‌اند.این یعنی چه؟ متأسفانه به چشم دیده می‌شود که دولت با سکوت از مجرمی که بدون تمکین از قانون فعالیت می‌کند حمایت می‌کند. به ما بگویند شما نتوانستید کار انجام بدهید، پروانه شما باطل و استارتاپ جایگزین آژانس می‌شود، ما می‌پذیریم اما در چارچوب قانون.

موسوی: بسیاری از استارتاپ‌ها برای دریافت مجوز فعالیت به پلیس مراجعه کرده‌اند تا از این طریق پلیس به کار آنها مشروعیت ببخشد اما پلیس به دلیل عدم دریافت مجوز قانونی از آنها حمایت نکرد. از سوی دیگر پلیس در شهر تهران با مشکلات دیگری نیز مواجه است.در تهران بیش از ۳ و نیم میلیون وسیله حمل‌ونقل تردد می‌کنند. در تهران شهروندانی وجود دارند که به دلیل مشکلات اقتصادی ناگزیر از مسافرکشی با موتورسیکلت هستند و گاهی دو نفر در دو نوبت با یک دستگاه موتور کار می‌کنند. پس تنها دغدغه پلیس استارتاپ‌ها نیستند. مدیران بسته به موضوعات و شرایط معیشتی مردم ناگزیر از تصمیم‌گیری و یا چشم‌پوشی از برخی مسائل هستند.


اما پلیس از هر چیزی که در چارچوب قوانین و مقررات باشد حمایت می‌کند. در قانون، خودروهای شخصی اجازه مسافرکشی ندارند و در صورت مشاهده پلیس با راننده خاطی برخورد خواهد کرد. اما نظارت و کنترل این موضوع برای مأموران پلیس کار سختی است. اگر مسافر شکایت کند پلیس با آن برخورد می‌کند. اما اتفاقات شهر تهران و حجم بار ترافیکی به‌حدی است که ما برای برخورد با مسافرکشان شخصی با مشکل مواجه هستیم. هرچند در طرح‌های دوره‌ای با مسافربران شخصی برخورد می‌کنیم اما، در شکل استارتاپی کار نظارت بسیار پیچیده و مشکل است. هرچند که پلیس آمادگی کامل دارد تا به کمک آژانس‌ها در زمینه‌هایی که در توان داشته باشد بیاید تا کار آژانس‌ها رونق بیشتری بگیرد. البته مشکلات آژانس‌ها به چیزی فراتر از حمایت پلیس نیاز دارد.


 آیا پلیس آماری از افزایش شکایت‌های مربوط به امنیت مسافران بعد از فعالیت استارتاپ‌ها دارد؟
موسوی: قطعاً در بحث امنیت، پلیس تهران بزرگ در حوزه‌هایی که مربوط به مسائل امنیتی است اشراف بسیار خوبی دارد و کار آماری خوبی در این زمینه انجام می‌شود. آمار دقیق شکایات نزد پلیس امنیت و آمار تصادفات نزد پلیس راهور موجود است.  البته بیش از ۸۵ درصد از تصادفاتی که در شهر تهران اتفاق می‌افتد مربوط به موتورسیکلت و عابر است. عدد مربوط به تصادفات جرحی با وسایل نقلیه دیگر عدد بسیار پایینی است. هرچند توصیه جدی ما به شرکت‌های حمل مسافر استارتاپی این است که رانندگانشان در استفاده از موبایل دقت بیشتری صورت دهند زیرا در هر وسیله حمل‌ونقلی یکی از فاکتورهای پرخطر تلفن همراه است که رانندگان این استارتاپ‌ها به دلیل استفاده از اپلیکیشن در هنگام رانندگی در معرض خطر بیشتری قرار گرفته و امنیت خود و مسافران را با خطر مواجه می‌کنند چون ۴۳ درصد از تصادفات شهر تهران ناشی از عدم توجه به جلو از سوی راننده است.

 


افزوده‌شدن ۲۰ هزار راننده به چرخه حمل‌ونقل عمومی چیزی نیست که برای پلیس قابل‌چشم‌پوشی باشد، پلیس چه سیاستی در برخورد با این پدیده اتخاذ کرده است؟
سرهنگ  مرادی: در حمل‌ونقل استارتاپی پلیس به دنبال سفرهای اشتراکی و کاستن از تعداد سفرها در سطح شهر است. امروز در سراسر جهان مطرح است که با سفرهای اشتراکی از وسیله نقلیه کمتری استفاده شود و امروز ما در مجموعه پلیس خرسند خواهیم بود که هر سیستمی که بتواند به ما کمک کند تا از وسیله نقلیه کمتری در شهر استفاده شود استقبال کنیم. اما با رعایت موازین امنیتی، قانونی و در ساختاری که تعریف شده و با کسب مجوز؛ تا اینها کمکی باشند به حمل‌ونقل عمومی ما که از کمبود در رنج است. طبیعتا شناسایی این ۲۰ هزار راننده ممکن نیست تا درباره نوع برخورد با آنها صحبت کنیم.

 


  کمی عجیب نیست که پلیس می‌گوید شناسایی رانندگان استارتاپ‌ها کار مشکلی است درحالی‌که محل کار آنها مشخص است؟ پلیس در حالت عادی با یک حکم قضائی می‌تواند به لیست تمامی رانندگان و شماره پلاک آنها دست پیدا کند. چرا عزمی برای این کار وجود ندارد؟
موسوی:  پلیس تنها یک ضابط قضایی است، قانون‌گذار نیست. با اجازه دادستانی پلیس می‌تواند اقدام به برخورد در موارد حاد امنیتی کند. صدها موضوع مانند آژانس در تهران وجود دارد که پلیس نمی‌تواند وقت خود را دقیقا به یک موضوع اختصاص دهد.

آقای نجفی از نظر شما اپلیکیشن اسنپ به‌صورت مشخص با توجه به اینکه مجوز حمل‌ونقل ندارد و این کار را روی بستر اینترنت انجام می‌دهد آیا کاری خلاف قانون انجام می‌ده

د یا خیر؟
سرهنگ رامین نجفی، رئیس کسب‌وکارهای اینترنتی پلیس فتا: به لحاظ ساختار اپلیکیشن‌های اینترنتی و آنچه به‌عنوان کسب‌وکار اینترنتی تعریف شده تخلف خاصی از اسنپ سر نزده است. فقط یک سری مباحث هست؛ مثلا گفته می‌شود این استارتاپ مجوز فعالیت ندارد که حوزه تاکسیرانی به دنبال در چارچوب قرار دادن آن است.

 


لذا تلاش می‌شود تا مجوزی از سوی شهرداری برای ادامه کار آنها گرفته شود. تخلف از جایی شروع می‌شود که مردم  گزارش آن را به پلیس بدهند. این کار نیز قرار است از سوی شرکت تپسی تحت عنوان  SOS، راه‌اندازی شود تا تخلف راننده و مسافر بلافاصله توسط هشداردهنده به مرکز سرور اطلاع داده شود. جایی که راننده و مسافر به اختلاف می‌رسند این هشدار به صدا درمی‌آید و اکنون  در حال تصمیم‌گیری به‌منظور استقرار سرور این هشداردهنده در پلیس ۱۱۰ و یا پلیس فتا هستیم. البته فعلا در حال آماده‌کردن زیرساخت‌ها هستند.


آیا آماری نزد پلیس فتا در خصوص تخلفات اسنپ و تپسی وجود دارد که نشان دهد چه میزان نارضایتی از این بخش وجود دارد؟
نجفی: بحث تخلف این شرکت‌ها از موضوع اینترنت خارج و به فضای فیزیکی وارد می‌شود. آمارها در این زمینه به پلیس فتا نمی‌رسد و به سمت پلیس امنیت و انتظامی می‌رود. وقوع جرم در استارتاپ‌های حمل‌ونقلی خیلی کم است. به لحاظ امر در آمار ناجا می‌آید و شکایات به دادسراها انتقال پیدا می‌کند. زمینه جرم شاید اینترنت باشد اما شکایت مزاحمت در حوزه پلیس انتظامی است. البته مشکل در فعالیت استارتاپ‌ها مشکل ساختاری نیست و قابل‌حل است. مشکل جایی است که وقتی نیاز به استعلام وجود دارد، با تأخیر در پاسخ به آنها روبه‌رو می‌شویم. این نیز به دلیل بلاتکلیفی خاصی است که در این زمینه وجود دارد.  مثلا یکی از موارد مناقشه ما با اسنپ انتقال سرورها به داخل کشور بود که سال گذشته مرتفع شد.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱۴ + ۹
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۷/۱۲/۴ - ۱۶:۴۹
وزارت صمت در ساماندهی بازار خودرو ناتوان است
خودرونگاران_عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع مجلس با با اشاره به ضرورت اصلاح فرهنگ اقتصادی مردم گفت:وزارت صمت نمی‌تواند برای ساماندهی بازار خودرو کاری انجام دهد.
۱۳۹۷/۱۲/۴ - ۱۶:۴۳
شرایط ورود خودرو از سرزمین اصلی به کیش در نوروز ۹۸ اعلام شد
خودرونگاران_ستاد سفرهای نوروزی کیش با هدف ارائه خدمات با کیفیت به گردشگران نوروزی، شرایط سفر با خودرو از سرزمین اصلی به کیش را در نوروز ۹۸ اعلام کرد.
۱۳۹۷/۱۲/۴ - ۱۶:۱۸
پراید ۵۱ میلیون تومان شد
خودرونگاران - گزارش امروز خودرو حکایت از رکود خرید و فروش خودرو و افزایش قیمت برخی از خودروها در بازار دارد.
۱۳۹۷/۱۲/۴ - ۱۵:۵۵
آقای وزیر چرا به قیمت خودرو نظارت نمی‌کنید؟
خودرونگاران_ یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی مشروح تذکرات کتبی به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.
۱۳۹۷/۱۲/۴ - ۱۵:۲۱
بزرگترین خودروساز آمریکا "داخلی‌سازی" را بالا می‌برد
خودرونگاران_شرکت خودروسازی جنرال موتورز به عنوان یکی از بزرگترین خودروسازان آمریکایی اعلام کرده است که تا آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی حجم تولید خود را در کارخانه دیترویت به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد....
۱۳۹۷/۱۲/۴ - ۱۵:۰۴
استیضاح رحمانی وزیر صمت در دستور کار قرار گرفت
خودرونگاران_عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه قیمت بازار آزاد مدنظر وزارت صنعت و خودروسازان، مبنایی ندارد، گفت: دلالانی که روح و روان مردم را به هم ریخته و هر روز قیمت‌ها را به منظور سو...
۱۳۹۷/۱۲/۴ - ۱۴:۵۹
هشدار معاون وزیر نفت: تا ۲ سال دیگر واردکننده بنزین می شویم
خودرونگاران_معاون برنامه ریزی وزیر نفت گفت: اکنون امکان صادرات بنزین را داریم اما اگر برای مصرف سوخت و بنزین تدبیری اندیشه نشود، تا ۲ سال آینده با توجه به رشد سالانه هفت درصدی مصرف، بار دیگر واردکننده...
۱۳۹۷/۱۲/۴ - ۱۴:۵۲
ایران خودرو و سایپا تا پایان سال هر روز فروش فوری دارند (+جزئیات)
خودرونگاران - در جلسه کمیته خودرو که صبح امروز برگزار گردید،مقرر شد که ایران خودرو و سایپا علاوه بر انجام تعهدات قبلی تا پایان سال هر روز فروش فوری انجام دهند.
۱۳۹۷/۱۲/۴ - ۱۴:۴۷
فروش فوری ایران‌خودرو و سایپا متوقف شد
خودرونگاران - در ادامه اجرای طرح فروش فوری دو خودروسازی بزرگ کشور، فروش محصولات این دو شرکت امروز شنبه بدون اطلاع قبلی متوقف شد.
۱۳۹۷/۱۲/۴ - ۱۴:۱۵
اختلال اینترنتی فروش فوری ایران خودرو را متوقف کرد
خودرونگاران_امروز فروش فوری محصولات ایران خودرو هم مانند سایپا به دلیل اختلالات در سایت ثبت نام متوقف شده است.
۱۳۹۷/۱۲/۴ - ۱۳:۵۵
پیشنهاد علی مطهری برای افزایش قیمت بنزین
خودرونگاران_ شش نماینده از جمله علی مطهری نایب رئیس مجلس و کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش ها، هشت پیشنهاد برای اصلاح شیوه قیمت گذاری و توزیع بنزین در سال آینده مطرح کرده اند که برخی از آنها در جریان بررسی...
۱۳۹۷/۱۲/۴ - ۱۳:۳۷
رفع مشکلات سرمایه در گردش خودروسازان بخش خصوصی را پیگیری می کنیم
خودرونگاران_نشست هم اندیشی رفع مشکلات خودروسازان شهرستان بم و قطعه سازان با حضور معاون امور صنایع وزارت صنعت ، معدن و تجارت و نماینده شهرستان بم درمجلس شورای اسلامی برگزارشد و مقیمی در این نشست گفت: ر...
۱۳۹۷/۱۲/۴ - ۱۳:۳۳
گره کور ترخیص خودروهای وارداتی به دست چه نهادی باز می‌شود؟
خودرونگاران_این روزها ترخیص خودروهای وارداتی دپو شده در گمرک به گره کوری تبدیل شده و تصمیمات جزیره‌ای و عدم هماهنگی در بین نهادها مانع از رسیدگی به این موضوع می‌شود.
۱۳۹۷/۱۲/۱ - ۱۳:۱۷
وعده ارزاني خودرو از زبان وزير
خودرونگاران - وزیر صمت با بیان اینکه عرضه فوری خودرو به مشتریان با درخواست این وزارتخانه تا شب عید به صورت مرتب انجام می‌شود، گفت: تولید در حال افزایش است و در نتیجه قیمت خودرو کاهش می‌یابد.
۱۳۹۷/۱۱/۲۸ - ۱۰:۱۲
گرانی خودرو ارتباطی با فرمول وزارت صمت ندارد
خودرونگاران_ وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: گرانی خودرو ارتباطی با به کارگیری فرمول این وزارتخانه ندارد و برای ارزانی خودرو، تولید باید افزایش پیدا کند.
۱۳۹۷/۱۱/۲۸ - ۱۰:۵۰
تعزیرات فعلا نمی تواند به بازار خودرو نظارت کند
خودرونگاران - سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: در مورد گرانی خودرو با شکایت مردم مواجه هستیم اما در این شرایط با توجه به سکوت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان که متولی اصلی است و نبود قیمت م...
۱۳۹۷/۱۱/۳۰ - ۱۶:۳۶
مصوبات هیات دولت بدون اهمال اجرایی شود
خودرونگاران - دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در نامه ای به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به گذشت ۴۰ روز از مصوبه هیات دولت مبنی بر ترخیص خودروهای دپو شده در گمرکات، تاخیر به وجود آمده را...
۱۳۹۷/۱۱/۲۷ - ۱۱:۰۹
برنامه‌های وزارت صنعت برای مهار قیمت خودرو
خودرونگاران - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: وزیر صنعت، در جلسه غیرعلنی برنامه های این وزارتخانه برای مهار قیمت خودرو را تشریح کرد.
۱۳۹۷/۱۱/۲۹ - ۱۴:۱۲
صدور بیمه‌ نامه‌ رانندگان حمل‌و‌نقل عمومی بدون سود و ضامن تا سقف ۳ میلیون تومان
خودرونگاران - صدور بیمه نامه‌های رانندگان حمل و نقل عمومی بدون سود و ضامن تا سقف اعتباری ۳ میلیون تومان از اول اسفند همزمان در سراسر کشور آغاز می‌شود.
۱۳۹۷/۱۲/۴ - ۱۰:۱۶
لزوم ورود دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و قضایی به هرج و مرج قیمتی بازار خودرو
خودرونگاران - یک عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: شرایط غیرعادی و هرج و مرج قیمتی در بازار خودرو ایجاب می‌کند دستگاه‌های اطلاعاتی امنیتی در کنار دستگاه قضایی با قاطعیت به مسئله ورود کنند...
۱۳۹۷/۱۲/۴ - ۱۵:۰۴
استیضاح رحمانی وزیر صمت در دستور کار قرار گرفت
خودرونگاران_عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه قیمت بازار آزاد مدنظر وزارت صنعت و خودروسازان، مبنایی ندارد، گفت: دلالانی که روح و روان مردم را به هم ریخته و هر روز قیمت‌ها را به منظور سو...
۱۳۹۷/۱۱/۲۹ - ۰۹:۵۵
فروش فوری محصولات سایپا از پس فردا
خودرونگاران - گروه خودروسازی سایپا برای کنترل قیمت ها در بازار فروش فوری محصولات خود را آغاز می کند.
۱۳۹۷/۱۲/۴ - ۱۵:۵۵
آقای وزیر چرا به قیمت خودرو نظارت نمی‌کنید؟
خودرونگاران_ یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی مشروح تذکرات کتبی به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.
۱۳۹۷/۱۲/۳ - ۱۱:۲۵
دلیل دهان‌کجی بازار به پیش‌فروش خودرو
خودرونگاران - یک کارشناس صنعت خودروسازی گفت: رفتارهای دولتی و خودروسازان مبنی بر اینکه بازار خودرو دارای حاشیه سود قابل توجهی است، در کنار افزایش تقاضا و ورود سرمایه‌های سرگردان عاملی شد تا در روزهای ...
۱۳۹۷/۱۱/۲۹ - ۱۵:۴۷
برنامه جدید فروش ۲ خودروساز برای شکست حباب قیمتها
خودرونگاران - گروه های صنعتی ایران خودرو و سایپا با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت از فردا (سه شنبه) برخی محصولات خود را به صورت اینترنتی فروش فوری می کنند.
۱۳۹۷/۱۱/۲۷ - ۰۹:۴۷
آخرین وضعیت تحقیق و تفحص از خودروسازی
خودرونگاران - رئیس هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی آخرین وضعیت رسیدگی به این تحقیق و تفحص را تشریح کرد.