امروز: پنج شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۷ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۷/۶/۲۳ - ۱۴:۴۵
شناسه خبر: ۴۵۰۹۷۰
 
ایجاد بازار سیاه و مشاغل کاذب در پی تداوم گرانی‌ تایر ؛
بحران چهارچرخ
خودرونگاران - لاستیک اجاره‌ای برای معاینه فنی موجود است؛ این پلاکارد تبلیغاتی به ظاهر ساده که اخیرا در فضای مجازی منتشر شده و واکنش‌های زیادی را از سوی کاربران به همراه داشته است، در واقع نشان دهنده عمق مشکلاتی است که هم اکنون در بازار لاستیک به ویژه تایرهای سایز بزرگ، گریبان مصرف‌کنندگان را گرفته است.

به گزارش خودرونگاران ،موضوعی که نشأت گرفته از زیاده‌خواهی تولیدکنندگانی است که با وجود آگاهی از عدم توان تولید تایرهای مورد نیاز کشور و نبود مواد اولیه در شرایط تحریمی با اتکا بر حمایت‌های برخی از معاونان وزات صنعت، معدن و تجارت همچنان بر طبل انحصار در تولید می‌کوبند. از سوی دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد علاوه بر مغایرت میزان تولید با نیاز مصرف آنچه هم اکنون بیشترین تأثیر را بر افزایش بی‌ضابطه قیمت‌ها گذاشته، توزیع نامناسب و قطره چکانی است که همگام با ماهیگیری برخی از رانندگان از سیستم حواله‌ای توزیع و فروش تایرهای عرضه شده با نرخ مصوب در بازار آزاد، آشفتگی مضاعفی را برای این محصول استراتژیک به ارمغان آورده است

کاهش ۲۵ درصدی تولید لاستیک در مرداد ماه

مصطفی تنها، سخنگوی انجمن تایر، در گفتگو با هفته‌نامه «حمل‌ونقل» در خصوص گرانی‌های اخیر بازار لاستیک به ویژه در تایرهای بایاس سایز بزرگ که ناشی از عدم امکان تأمین نیاز داخل از سوی تولیدکنندگان داخلی و ممنوعیت واردات ایجاد شده است گفت: «اینکه گفته می‌شود ۳۰ درصد از نیاز تایر کشور از طریق واردات تأمین می‌شود تعبیر درستی است اما در مورد تایرهای بایاس سایز بزرگ که بیشترین کاربرد را در حمل‌ونقل جاده‌ای مسافر و بار برعهده دارد و افزایش قیمت بالایی را نیز تجربه کرده، باید توجه داشت که ظرفیت نصب شده کارخانجات داخلی بسیار بیشتر از نیاز کل کشور است

او در ادامه افزود: «آنچه در شرایط کنونی موجبات کمبود و افت تولید را فراهم آورده علاوه بر شرایط تحریمی و مشکلات تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه مشکلات نبود وضعیت مالکیت تولیدکنندگان اصلی همچون کیان تایر و پارس تایر است که در نتیجه خصوصی‌سازی با چالش مدیریتی مواجه هستند.» او به افت تولید حدود ۲۵ درصدی تایرهای بایاس در مرداد ماه اشاره کرد و گفت: «زمانی می‌توان از تولیدکننده انتظار عرضه با قیمت مصوب را داشت که مواد اولیه تولید نیز بر مبنای نرخ ارز مبادله‌ای تأمین شده باشد. این در حالی‌ است که باوجود افزایش تولید ۱۰ درصدی  در چهار ماهه ابتدای سال در مرداد ماه به واسطه بی‌سرانجامی نرخ ارز و صدور بخشنامه‌های متعدد شاهد افت حدود ۲۵ درصدی تولید بوده‌ایم

سخنگوی انجمن تایر در پاسخ به اینکه با وجود آگاهی تایرسازان از عدم توانایی تأمین نیاز بازار به واسطه مشکلات ارزی در جلسه تنطیم بازار که در راستای آزادسازی واردات تایرهای بایاس سایز بزرگ برگزار شد چرا از فرصت ارائه شده از سوی معاونت صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت استقبال کرده و وعده تأمین نیاز بازار را داده‌اید، گفت: «تایرهای سنگین از جمله کالاهایی است که مشمول ۲۵ قلم کالای اولویت‌دار برای تخصیص ارز مبادله‌ای می‌شود، اما مواد اولیه تولید لاستیک در ردیف این کالاها قرار نداشته و عملا امکان تولید تایر با نرخ اعلامی و درحالی‌که مواد اولیه با نرخ ارز بازار ثانویه تأمین می‌شود وجود ندارد و از توجیه اقتصادی برخوردار نخواهد بود.

بنابراین در جلسه تنظیم بازار ادله تولیدکنندگان ارائه شده و مقرر شد تا با قرار گرفتن مواد اولیه در ردیف کالاهای اولویت‌دار و تخصیص ارز مبادله‌ای به تولیدکنندگان برای تولید و تأمین نیاز بازار فرصت داده شود. همچنین در این جلسه تأکید شده تا میزان تایرهای عرضه شده و تراکنش‌های فروش برای نظارت بر نحوه توزیع در سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت شود.» او در خصوص پایان فرصت ارائه شده گفت: «به نظر می‌رسد تا پایان شهریور ماه به تایرسازان برای افزایش ظرفیت تولید زمان داده شده است، البته از زمان دریافت ارز و تا دریافت مواد اولیه به گپ زمانی زیادی نیاز است و احتمال دارد این زمان با کمی تأخیر همراه باشد

تنها، در پاسخ به توزیع نامناسب لاستیک در بازار و اظهار نظرات مطرح شده مبنی بر حضور تایرسازان به واسطه نمایندگان فروش برای کسب سود حداکثری از حاشیه گرانی‌های اخیر گفت: «بازاری که نظام توزیع کشور را برعهده دارد سیستم سنتی و شبکه‌ای پیچیده است که با روند صنعتی شدن تناقض دارد. ضمن آنکه نمایندگان فروش نیز درون همین بازار و با سیستم سنتی فعالیت می‌کنند. البته به نمایندگان فروش تأکید شده در صورت عدم رعایت مقررات شرکت نسبت به تعطیلی و برخورد قانونی اقدام خواهد شد، اما در شرایط کنونی فرصت‌طلبی در بازار حاکم بوده و به واسطه نبود اهرم‌ها و ابزار نظارتی کافی، شاهد عدم تبعیت صددرصدی نمایندگان از مقررات هستیم.

هر چند در صورت ارائه گزارش از تخلفات نمایندگان قطعا نسبت به بررسی و برخورد قانونی اقدام خواهد شد.» سخنگوی انجمن تایر در پاسخ به دلایل عدم به‌کارگیری تعاونی‌های توزیعی با وجود تأکید اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر اولویت این بخش در مبادلات اقتصادی گفت: «سیستم و موازین مورد استفاده در شرکت‌ها اصلی جدایی‌ناپذیر در مبادلات محسوب شده که نحوه پرداخت، مهم‌ترین بخش آن است و در صورتی‌که تعاونی‌ها این موازین را رعایت کنند قطعا آماده همکاری هستیم

او افزود:« آنچه تحت عنوان رعایت اصل ۴۴ قانون اساسی مورد استفاده برخی از فرصت‌طلبان قرار می‌گیرد تعاونی‌هایی است که مستقیما محصول را به دست مصرف‌کننده می‌رساند نه تعاونی‌های دلالان که متشکل از گروهی فروشندگان بازار بوده و به افزایش تنش‌ها دامن می‌زنند.» او در خصوص توزیع لاستیک به اتحادیه و تعاونی‌های حمل‌ونقلی گفت: «قطعا لاستیک توزیع شده از کانال این اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها به دست مصرف‌کننده واقعی خواهد رسید و تایرسازان آمادگی هرگونه همکاری با این تشکل‌ها را دارند، اما هنوز هیچ درخواستی از سوی این گروه اعلام نشده است

خودتحریمی بوروکراسی

بررسی وضعیت کنونی بازار لاستیک به ویژه تایرهای بایاس سایز بزرگ و همچنین اظهارنظرهای متولیان بخش تولید مبنی بر چالش تأمین مواد اولیه وارداتی از عدم توانایی تایرسازان برای انجام تعهدات در ضرب‌الاجل تعیین شده ستاد تنظیم بازار حکایت داشته که نتیجه آن چیزی جز تداوم چالش در بازار عرضه و تقاضای محصولی استراتژیک نخواهد‌بود. احمدرضا متقی، نایب‌رئیس انجمن واردکنندگان تایر، در گفتگو با هفته‌نامه «حمل‌ونقل» در خصوص وضعیت بازار لاستیک و ایجاد مشاغل کاذبی همچون اجاره تایر برای دریافت معاینه فنی می‌گوید: «هم اکنون در بازار تایر به دلیل آنچه تأمین مواد اولیه گفته می‌شود شاهد کاهش تولید و عرضه هستیم  به گونه‌ای‌که اکنون اکثر سایزها با افزایش ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی مواجه هستند.

بنابراین برخلاف ادعای مدیرکل دفتر صنایع سلولزی و شیمیایی وزارت صنعت، معدن و تجارت که از افزایش تولید و بهبود شرایط بازار تا زمان تعیین شده خبر می‌دهد به نظر می‌رسد در صورت عدم صدور مجوز واردات و سنگ‌اندازی مقابل تجار همچنان التهاب و روند افزایشی قیمت‌ها ادامه خواهد داشت

او به بخشنامه‌های صادر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: «باوجود شرایط نامناسب لاستیک‌های سایز بزرگ و درحالی‌که معاونت بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای تسریع در واردات و بهبود التهابات بازار با ارسال‌نامه‌ای به مرکز امور اصناف و بازرگانان تمدید یک‌ساله گواهی‌ نمایندگی‌‌های منقضی شده را خواستار شده است، همچنان با عدم امکان ثبت سفارش کالا و تخصیص ارز به واسطه همکاری نامناسب و نداشتن امکان ثبت شناسه کالا در این مرکز مواجه هستند

نایب‌رئیس انجمن واردکنندگان لاستیک از سوء‌مدیریت دستگاه‌های اجرایی تحت عنوان خودتحریمی یاد کرد و گفت: «در شرایطی که تمامی دستگاه‌ها همراه بخش خصوصی در تلاش برای رفع نیازهای کالاهای استراتژیکی همچون لاستیک هستند، اقدامات این‌چنینی که ناشی از مدیریت جزیره‌ای در برخی دستگاه‌های اجرایی است، خودتحریمی و زمینه خروج سرمایه‌ها و حرکت به سمت بازارهای غیررسمی را فراهم می‌کند.» او گفت: «کمبود لاستیک در بازار و فرصت‌طلبی برخی از افراد باعث شده شاهد افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها باشیم و در این شرایط ایجاد مشاغل کاذبی همچون اجاره لاستیک برای دریافت معاینه فنی که عملا سلامت شخص و جامعه را هدف گرفته گریز ناپذیر است

توزیع لاستیک بر مبنای پیمایش

تداوم التهابات در بازار تایر باعث شده وزارت، صنعت معدن و تجارت با پیاده‌سازی طرحی موسوم به «طرح افق» بازار تولید و عرضه لاستیک را تحت کنترل خود درآورد. این طرح که جزئیات آن به رؤسای انجمن واردکنندگان و تولیدکنندگان ابلاغ شده است در بستر سامانه جامع تجارت ایران، قصد استانداردسازی فاکتور و نظارت بر قیمت را دارد. هدف اصلی این طرح، اجرای ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از طریق رهگیری مالکیتی و نظارت بر زنجیره تأمین و توزیع کالا به‌جهت تشدید مبارزه با احتکار و اختفای کالا، جلوگیری از گران‌فروشی و تنظیم بازار است.

بنابراین با اجرای این طرح تمامی اعضای زنجیره تأمین کالا اعم از تولیدکننده، واردکننده، عمده‌فروش و خرده‌فروش ملزم به صدور و ثبت فاکتور تا مرحله مصرف‌کننده نهایی، در بستر سامانه جامع قرار خواهند گرفت. همچنین اطلاعات فاکتورهای صادر شده نیز از طریق شناسه یکتای آن قابل استعلام است، بنابراین با اجرای طرح این اطمینان وجود دارد که کالا با قیمت مناسب به دست مصرف کننده نهایی برسد و درصورت ارتکاب گران‌فروشی احتمالی توسط هریک از اعضای زنجیره تأمین، حق ثبت شکایت در سازمان‌های تعزیراتی و نظارتی برای افراد محفوظ است.

از سوی دیگر به دلیل محدود بودن ظرفیت تولید داخل و عدم نظارت صحیح بر توزیع لاستیک‌های وارداتی و احتمال احتکار این کالا، وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم گرفته که لاستیک سنگین را تا اطلاع ثانویه به‌صورت سهمیه‌ای بین کامیون‌داران توزیع کند. همچنین باتوجه به اینکه تمامی کامیون‌داران و اتوبوس‌داران از کارت هوشمند راننده و ناوگان برخوردارند، اطلاعات آنها در سازمان راهداری کشور ثبت شده و با اتصال کارت هوشمند راننده و ناوگان به سامانه بارنامه برخط، پیمایش هر وسیله نقلیه کاملا مشخص است. بنابراین با اجرای طرح افق و اتصال سامانه‌های سازمان راهداری به سامانه جامع تجارت، شناسایی رانندگان واجد شرایط و میزان نیاز واقعی آنها براساس پیمایش، به سهولت قابل تشخیص خواهد بود.

شهریار خدیوفرد

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۷ + ۱۳
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۷/۱۲/۲ - ۱۵:۰۳
رییس‌جمهور درباره ریشه گرانی خودرو و سایر کالاها با مردم صحبت کند
خودرونگاران - یک عضو هیات رییسه مجلس از رییس‌جمهور خواست تا مردم را محرم بداند و درباره ریشه‌های گرانی خودرو، گوشت قرمز و سایر اقلام با آنان صحبت کند.
۱۳۹۷/۱۲/۲ - ۱۴:۴۹
گروه خودرویی همچنان در انتظار امداد
خودرونگاران - اکثر نمادهای عمده گروه خودرویی در اولین هفته اسفند ماه یا منفی بودند یا در دامنه نوسان منفی مورد معامله قرار گرفتند که علت این امر را می توان در بلاتکلیفی شرایط اقتصادی، وضعیت بدهی‌ها ...
۱۳۹۷/۱۲/۲ - ۱۳:۳۴
فروش اینترنتی سایپا هر روز انجام می‌شود
خودرونگاران - سایت فروش فوری خودرو هر روز از ساعت ۱۰ صبح باز و فروش با لحاظ شرایط انجام می‌شود.
۱۳۹۷/۱۲/۲ - ۱۳:۳۱
درخواست یک نماینده برای بررسی گرانی خودرو در جلسه فوق‌العاده مجلس
خودرونگاران - نماینده مردم زرند در مجلس از هیات رییسه مجلس خواست تا به گرانی خودرو و سایر کالاها ورود کند و با مسؤولان دولتی در جلسه‌ای فوق‌العاده به موضوع رسیدگی کند.
۱۳۹۷/۱۲/۲ - ۱۳:۲۵
دولت به افزایش بی‌رویه قیمت خودرو توجه کند
خودرونگاران - نماینده مردم نوشهر در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت بازار شب عید، اظهار کرد: دولت باید به افزایش بی رویه قیمت خودرو ، گوشت و میوه توجه کند.
۱۳۹۷/۱۲/۲ - ۱۳:۲۲
ایکو پرس، تنها پایگاه رسمی اطلاع رسانی گروه صنعتی ایران خودرو
خودرونگاران - شرکت ایران خودرو طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد; سایت ایکو پرس به نشانی www.ikcopress.ir تنها پایگاه رسمی اطلاع رسانی گروه صنعتی ایران خودرو است. مردم و رسانه‌ها می‌توانند با مراجعه به این پایگ...
۱۳۹۷/۱۲/۲ - ۱۳:۱۸
قیمت خودرو مورد توجه قرار گیرد
خودرونگاران - نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از افزایش بی رویه قیمت خودرو در تذکری به وزیر صنعت، معدن و تجارت ، گفت: در این خصوص ترتیب اثر دهید.
۱۳۹۷/۱۲/۲ - ۱۲:۳۲
جدیدترین قیمت خودروهای خارجی در بازار
خودرونگاران - جدول قیمت خودروهای خارجی در بازار تهران منتشر شد.
۱۳۹۷/۱۲/۲ - ۱۲:۰۴
خودروهای صفر کیلومتر با «شیتیل و لابی» نصیب چه کسانی می‌شود؟
خودرونگاران - حدود یک‌ماه پیش بود که پس از کش‌وقوس‌های فراوان، قیمت خودروهای داخلی با وعده افزایش تولید بالا رفت و از اواسط بهمن به نوعی هرج و مرج شده است.
۱۳۹۷/۱۲/۲ - ۱۱:۳۲
وضعیت موتورسیکلت‌های رسوبی شفاف‌سازی شود
خودرونگاران - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست بر ضرورت اسقاط موتورسیکلت‌های رسوبی تاکید کرد و گفت: موتورهای رسوبی سالیان سال است که در پارکینگ‌ها انباشته شده‌اند و متاسفانه هیچ یک از دست...
۱۳۹۷/۱۲/۲ - ۱۱:۲۹
موانع اجرای "اسقاط ۲۵هزار موتورسیکلت رسوبی" در کشور
خودرونگاران - مدیر کل اموال منقول ستاد اجرایی فرمان امام (ره) از وجود ۵۷۲ هزار موتورسیکلت‌ رسوبی در کشور خبر داد و گفت: تنها ۱۸ هزار موتور رسوبی در اختیار و مالکیت ستاد اجرایی فرمان امام است و می‌توان...
۱۳۹۷/۱۲/۲ - ۱۱:۰۵
وزیر صنعت کمتر درباره بازار خودرو شعار درمانی کند
خودرونگاران - عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: لازم است به وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته شود به جای شعار درمانی درباره بازار خودرو، به این موضوع به طور ویژه رسیدگی کند.
۱۳۹۷/۱۲/۲ - ۱۱:۰۱
کمیسیون صنایع موضوع افزایش قیمت خودرو را بررسی می کند
خودرونگاران - رییس مجلس شورای اسلامی به رییس کمیسیون صنایع و معادن ماموریت داد تا در جلسه ای ویژه موضوع افزایش قیمت خودرو را هر چه سریعتر پیگیری کند.
۱۳۹۷/۱۱/۲۴ - ۱۴:۵۷
سایت ثبت سفارش واردات خودرو باز شد
خودرونگاران - مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت گفت: سایت ثبت سفارش واردات خودرو براساس مصوبه هیات وزیران برای ترخیص خودروهای در گمرک مانده باز شده است.
۱۳۹۷/۱۱/۲۴ - ۰۹:۳۵
تخفیف ویژه سایپا به مشتریان
خودرونگاران - تمامی مشتریان گروه خودروسازی سایپا که موعد تحویل خودروهای آنها بهمن و اسفندماه سال جاری است مشمول تخفیف ویژه این شرکت خواهند شد.
۱۳۹۷/۱۱/۲۸ - ۱۰:۵۰
تعزیرات فعلا نمی تواند به بازار خودرو نظارت کند
خودرونگاران - سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: در مورد گرانی خودرو با شکایت مردم مواجه هستیم اما در این شرایط با توجه به سکوت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان که متولی اصلی است و نبود قیمت م...
۱۳۹۷/۱۱/۲۸ - ۱۰:۱۲
گرانی خودرو ارتباطی با فرمول وزارت صمت ندارد
خودرونگاران_ وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: گرانی خودرو ارتباطی با به کارگیری فرمول این وزارتخانه ندارد و برای ارزانی خودرو، تولید باید افزایش پیدا کند.
۱۳۹۷/۱۲/۱ - ۱۳:۱۷
وعده ارزاني خودرو از زبان وزير
خودرونگاران - وزیر صمت با بیان اینکه عرضه فوری خودرو به مشتریان با درخواست این وزارتخانه تا شب عید به صورت مرتب انجام می‌شود، گفت: تولید در حال افزایش است و در نتیجه قیمت خودرو کاهش می‌یابد.
۱۳۹۷/۱۱/۲۷ - ۱۱:۰۹
برنامه‌های وزارت صنعت برای مهار قیمت خودرو
خودرونگاران - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: وزیر صنعت، در جلسه غیرعلنی برنامه های این وزارتخانه برای مهار قیمت خودرو را تشریح کرد.
۱۳۹۷/۱۱/۳۰ - ۱۶:۳۶
مصوبات هیات دولت بدون اهمال اجرایی شود
خودرونگاران - دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در نامه ای به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به گذشت ۴۰ روز از مصوبه هیات دولت مبنی بر ترخیص خودروهای دپو شده در گمرکات، تاخیر به وجود آمده را...
۱۳۹۷/۱۱/۲۵ - ۱۰:۲۱
فرمان بازار در دست دلالان
خودرونگاران_ بازار خودرو با نزدیکی به آخرین ماه سال، به واسطه حضور گسترده دلالان و واسطه‌گران قیمت‌های شگفت انگیزی به خود می‌بیند.
۱۳۹۷/۱۱/۲۴ - ۱۰:۵۸
تاکید براجرای برنامه های ۱۰گانه بهبود وضعیت صنعت خودرو
خودرونگاران - نظارت بر اجرای برنامه های ۱۰گانه بهبود وضعیت خودرو سازان با حضور معاون امور صنایع وزارت صنعت ، معدن و تجارت به صورت هفتگی کلید خورد.
۱۳۹۷/۱۱/۲۹ - ۰۹:۵۵
فروش فوری محصولات سایپا از پس فردا
خودرونگاران - گروه خودروسازی سایپا برای کنترل قیمت ها در بازار فروش فوری محصولات خود را آغاز می کند.
۱۳۹۷/۱۱/۲۶ - ۱۰:۰۷
متولی ترخیص خودروهای خارجی دپو شده گمرک یا سازمان تملیکی؟
خودرونگاران_اخیرا گمرک خودروهایی که ثبت سفارش جعلی داشتند را به عنوان قاچاق به سازمان اموال تملیکی معرفی کرده اما خبری از تعیین تکلیف خودروهایی که مشمول قانون متروکه می‌شوند نیست.
۱۳۹۷/۱۱/۲۹ - ۱۵:۴۷
برنامه جدید فروش ۲ خودروساز برای شکست حباب قیمتها
خودرونگاران - گروه های صنعتی ایران خودرو و سایپا با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت از فردا (سه شنبه) برخی محصولات خود را به صورت اینترنتی فروش فوری می کنند.
۱۳۹۷/۱۱/۲۷ - ۰۹:۵۵
یک خودرو هم از گمرک ترخیص نشده است
خودرونگاران - دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: وقتی چهل روز از این بخشنامه گذشته و حتی یک خودرو ترخیص نشده چرا یک نفر از دولت نمی‌آید بپرسد که چه اتفاقی افتاده؟ چرا اجرایی نمی‌شود؟ و اگر قابل اجرا ن...