امروز: شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۷ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۷/۶/۳ - ۱۲:۳۰
شناسه خبر: ۴۴۹۴۳۵
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس :
خودروسازی ما یک شوخی است
خودرونگاران- دیروز پژو، امروز رنو و فردا بقیه خودروسازان اروپایی؛ تحریم‌های جدید آمریکا قراردادهای خودروسازان ایرانی با شرکت‌های بزرگ خارجی را یکی پس از دیگری بر هم می‌زند. حالا به نظر می‌رسد که خودروسازان ایرانی باید باز هم خود را برای شرایطی مانند قبل از برجام آماده کنند. آن هم در دورانی که فکر می‌کردند با قراردادهای جدید می‌توانند جذب سرمایه و تکنولوژی کنند.

به گزارش خودرونگاران به نقل از هفته نامه حمل ونقل با این وضع چه باید کرد؟ رمضانعلی سبحانی‌فر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس پیشنهاد خاصی در این رابطه دارد؛ افزایش روابط با چینی‌ها. او می‌گوید در غیاب خودروسازان بزرگ تنها چینی‌ها هستند که با ایران کار می‌کنند و باید در همین موقعیت حداقل از تکنولوژی و سرمایه آنها استفاده کرد نه اینکه صرفا مصرف کننده تولیدات آنها بود. او البته معتقد است چینی‌ها در مسیر رشد خودروسازی هستند و می‌توانند تا یک دهه دیگر به جاهای قابل توجهی برسند.

در شرایط بازگشت تحریم‌ها و خروج شرکای خودروسازان ما از کشور به نظر می‌رسد باز هم این صنعت در یک فضای مبهم فرو رفته است. به نظر شما راهبرد این صنعت در این شرایط باید چه باشد؟ یعنی باید چطور از این شرایط عبور کنیم و خودمان را سر پا نگه داریم؟
مهم‌ترین مسئله این است که به مجموعه خودروسازی کشور با نگاهی واقع‌بینانه بنگریم. تا نگاه واقع‌بینانه نداشته باشیم، نمی‌توانیم تصمیم واقع‌بینانه و عقلانی بگیریم. امروز اگر بخواهیم قضاوت منصفانه داشته باشیم باید بگوییم صنعت خودروسازی ایران نه تنها پیشرفته نیست بلکه اصلا شبیه یک صنعت نیست. یک مجموعه کارخانه با یک سری تولیدات را ما نمی‌توانیم الزاما صنعت بنامیم.

شاید ۶۰ سال یا ۷۰ سال قبل روی چنین مجموعه‌ای می‌شد نام صنعت گذاشت اما امروز دیگر آن روزگار گذشته. الان به مجموعه تولیداتی می‌توان نام صنعت گذاشت که چند مولفه داشته باشند؛ یکی داشتن امکان و مزیت رقابت با نمونه‌های مشابه، یکی مسئله داشتن نظام تبلیغات و بازاریابی هدفمند، دیگری هم داشتن یک نظام و چارچوب مشخص برای به‌روز کردن و ارتقای کیفی تولیدات، بحث ایجاد رضایت در مشتری و همین‌طور ایجاد رضایت در کارکنان مجموعه است. یعنی ما یک سری استانداردها را باید داشته باشیم که هیچ‌کدام را نداریم. مزیت رقابتی نداریم چون اگر تعرفه را برداریم و قیمت را آزاد کنیم هیچ‌کدام از تولیدات ما امکان رقابت با تولیدات خارجی را ندارند.

این یعنی ما به‌صورت مصنوعی داریم مزیت رقابتی ایجاد می‌کنیم که بار آن هم بر دوش مشتری است. نظام بازاریابی و تبلیغات هم نداریم چون صادرات نداریم و در داخل هم درصد زیادی از مشتریان ما بدون داشتن امکان انتخاب، مجبور هستند از تولید ما استفاده کنند. بحث رضایت مشتری، رضایت کارگران و کارکنان و ارتقای سطح کیفی تولید هم کاملا وضعیت روشنی دارد. با این حساب به نظر من حرف زدن از صنعت خودروسازی بیشتر شبیه شوخی است. بهتر است نام دیگری بر آن بگذاریم.

خب چرا این صنعت چنین است؟ یعنی از ابتدا پایه‌ریزی آن اشتباه بوده یا اینکه بعدا به انحراف رفته است؟
من معتقدم در قدم‌های اول صنعت خودروسازی ایران خوب شکل گرفته بود و داشت زمینه‌های یک صنعت روزآور را در دوران خودش فراهم می‌کرد. وضعیتی که فعلا می‌بینیم حاصل تغییر مسیر در ادامه راه و دچار شدن به اشتباهات مکرر است. البته برخی موارد هم اشتباه نبود و به‌عنوان جبر زمانه به صنعت ما تحمیل شد. اما مهم‌ترین شاخصه‌ای که صنعت خودروسازی ما ندارد و باعث ایجاد وضعیت فعلی شده بحث استراتژی تولید است. به زبان ساده اگر بگوییم ما داریم با منطق هر چه پیش آید خوش آید جلو می‌رویم.

خودروسازانی که در دهه‌های اخیر بزرگ شده‌اند برای خود افق داشتند و می‌دانستند ۱۰ سال بعد یا ۱۵ سال بعد تقریبا چه می‌خواهند. اما برای ما وضعیت سال بعد هم مشخص نیست. همین الان چینی‌ها هر چند تولیداتشان به کیفیت پایین مشهور است اما به طرز روشنی استراتژی تولید دارند و می‌بینیم که کیفیت تولید آنها در حال افزایش است. من شخصا معتقدم ۵ تا ۱۰ سال بعد چینی‌ها تولیداتی استاندارد و قابل رقابت در بازارهای جهانی با برند‌های مطرح خواهند داشت. حتی هند و مالزی و ترکیه هم دارند به همین مسیر می‌روند اما ما بدون استراتژی و برنامه مشخص فقط به فکر یک تولید و زیست روزمره در صنعت خودرو هستیم.

دلیل عدم وجود این استراتژی به نظر شما چیست؟
به نظر من یک مقدار زیادی از آن تحت‌تاثیر از مسائل سیاسی و تحریم‌هاست. تحریم‌ها از یک سو بازار بین‌المللی ما را گرفته‌اند و اجازه طراحی افق به صنعت خودروی ما نمی‌دهند و از سوی دیگر و مهم‌تر از آن امکان اینکه شرکای خوب و توانمندی برای خود دست و پا کنیم نداریم. این یعنی از بین رفتن امکان تزریق سرمایه و تکنولوژی به صنعت ما و درجا زدن آن در همین سطح. البته همه‌اش این نیست؛ قسمتی هم به بد کار کردن خودمان برمی‌گردد. چه خوشمان بیاید و چه نیاید الان کشورهایی نظیر چین، مالزی، ترکیه، هند و نظایر آنها در خودروسازی به مراتب جلوتر از ما هستند. ما الان بزرگ‌ترین وارد کننده خودروی چینی هستیم درحالی‌که می‌توانستیم در این شراکت صرفا خریدار کالا نباشیم و میزبان تکنولوژی و سرمایه آنها هم باشیم.

یعنی فکر می‌کنید تکنولوژی چین این‌قدر ظرفیت برای انتقال به ایران دارد؟
بله. برای درک صحیح‌تر آنچه من گفتم بهتر است ماجرا را از سر دیگر آن ببینیم یعنی از جایی که این‌قدر در انتقال تکنولوژی و سرمایه خارجی به صنعت خودروسازی ما تعلل صورت گرفته که الان می‌توانیم به جرأت بگوییم خودروسازی چین جلوتر از ماست. این را من هم می‌دانم که در مقایسه با فرانسه و کره و ژاپن و امثال اینها، چینی‌ها هنوز خیلی عقب هستند اما در میان کشورهایی که حاضر می‌شوند در دوره تحریم با ما کار کنند آنها سرعت رشد بیشتری در حوزه خودروسازی دارند و حداقل ما اگر نمی‌توانیم با فرانسه و آلمان و کره و ژاپن و امثالهم کار کنیم، بهتر است از الان کاری کنیم که ۱۰ سال بعد حداقل در سطح چین آن زمان باشیم.

به جز کار کردن با چینی‌ها آیا گزینه دیگری نداریم؟
گزینه نهایی ما جذب تکنولوژی و سرمایه خارجی است. بدون اینها هیچ صنعتی راه نمی‌افتد. در کشورهایی نظیر آمریکا، آلمان، انگلیس و فرانسه صنعت خودرو بیش از ۱۰۰سال سابقه تولید مستقل و خلاق دارد. اما کل تجربه ما در این صنعت حدود ۵۰ سال مونتاژ است نه بیشتر؛ آن هم مونتاژی که خیلی کیفیت بالا ندارد. همین چینی‌ها با واردات تکنولوژی و سرمایه خارجی صنعت خودروی خود را راه انداخته‌اند و الان جلو می‌برند. حتی کره‌ای‌ها هم همین‌طور بودند. الان یک دهه است که کمپانی‌های بزرگ هم دیگر تنها با اتکا به ظرفیت داخلی کار نمی‌کنند و مرتب شرکای خارجی پیدا می‌کنند. در چنین وضعیتی توسعه خودروسازی کشور بدون شریک خارجی و واردات تکنولوژی شوخی است.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۶ + ۴
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۷/۱۲/۴ - ۱۶:۴۹
وزارت صمت در ساماندهی بازار خودرو ناتوان است
خودرونگاران_عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع مجلس با با اشاره به ضرورت اصلاح فرهنگ اقتصادی مردم گفت:وزارت صمت نمی‌تواند برای ساماندهی بازار خودرو کاری انجام دهد.
۱۳۹۷/۱۲/۴ - ۱۶:۴۳
شرایط ورود خودرو از سرزمین اصلی به کیش در نوروز ۹۸ اعلام شد
خودرونگاران_ستاد سفرهای نوروزی کیش با هدف ارائه خدمات با کیفیت به گردشگران نوروزی، شرایط سفر با خودرو از سرزمین اصلی به کیش را در نوروز ۹۸ اعلام کرد.
۱۳۹۷/۱۲/۴ - ۱۶:۱۸
پراید ۵۱ میلیون تومان شد
خودرونگاران - گزارش امروز خودرو حکایت از رکود خرید و فروش خودرو و افزایش قیمت برخی از خودروها در بازار دارد.
۱۳۹۷/۱۲/۴ - ۱۵:۵۵
آقای وزیر چرا به قیمت خودرو نظارت نمی‌کنید؟
خودرونگاران_ یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی مشروح تذکرات کتبی به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.
۱۳۹۷/۱۲/۴ - ۱۵:۲۱
بزرگترین خودروساز آمریکا "داخلی‌سازی" را بالا می‌برد
خودرونگاران_شرکت خودروسازی جنرال موتورز به عنوان یکی از بزرگترین خودروسازان آمریکایی اعلام کرده است که تا آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی حجم تولید خود را در کارخانه دیترویت به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد....
۱۳۹۷/۱۲/۴ - ۱۵:۰۴
استیضاح رحمانی وزیر صمت در دستور کار قرار گرفت
خودرونگاران_عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه قیمت بازار آزاد مدنظر وزارت صنعت و خودروسازان، مبنایی ندارد، گفت: دلالانی که روح و روان مردم را به هم ریخته و هر روز قیمت‌ها را به منظور سو...
۱۳۹۷/۱۲/۴ - ۱۴:۵۹
هشدار معاون وزیر نفت: تا ۲ سال دیگر واردکننده بنزین می شویم
خودرونگاران_معاون برنامه ریزی وزیر نفت گفت: اکنون امکان صادرات بنزین را داریم اما اگر برای مصرف سوخت و بنزین تدبیری اندیشه نشود، تا ۲ سال آینده با توجه به رشد سالانه هفت درصدی مصرف، بار دیگر واردکننده...
۱۳۹۷/۱۲/۴ - ۱۴:۵۲
ایران خودرو و سایپا تا پایان سال هر روز فروش فوری دارند (+جزئیات)
خودرونگاران - در جلسه کمیته خودرو که صبح امروز برگزار گردید،مقرر شد که ایران خودرو و سایپا علاوه بر انجام تعهدات قبلی تا پایان سال هر روز فروش فوری انجام دهند.
۱۳۹۷/۱۲/۴ - ۱۴:۴۷
فروش فوری ایران‌خودرو و سایپا متوقف شد
خودرونگاران - در ادامه اجرای طرح فروش فوری دو خودروسازی بزرگ کشور، فروش محصولات این دو شرکت امروز شنبه بدون اطلاع قبلی متوقف شد.
۱۳۹۷/۱۲/۴ - ۱۴:۱۵
اختلال اینترنتی فروش فوری ایران خودرو را متوقف کرد
خودرونگاران_امروز فروش فوری محصولات ایران خودرو هم مانند سایپا به دلیل اختلالات در سایت ثبت نام متوقف شده است.
۱۳۹۷/۱۲/۴ - ۱۳:۵۵
پیشنهاد علی مطهری برای افزایش قیمت بنزین
خودرونگاران_ شش نماینده از جمله علی مطهری نایب رئیس مجلس و کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش ها، هشت پیشنهاد برای اصلاح شیوه قیمت گذاری و توزیع بنزین در سال آینده مطرح کرده اند که برخی از آنها در جریان بررسی...
۱۳۹۷/۱۲/۴ - ۱۳:۳۷
رفع مشکلات سرمایه در گردش خودروسازان بخش خصوصی را پیگیری می کنیم
خودرونگاران_نشست هم اندیشی رفع مشکلات خودروسازان شهرستان بم و قطعه سازان با حضور معاون امور صنایع وزارت صنعت ، معدن و تجارت و نماینده شهرستان بم درمجلس شورای اسلامی برگزارشد و مقیمی در این نشست گفت: ر...
۱۳۹۷/۱۲/۴ - ۱۳:۳۳
گره کور ترخیص خودروهای وارداتی به دست چه نهادی باز می‌شود؟
خودرونگاران_این روزها ترخیص خودروهای وارداتی دپو شده در گمرک به گره کوری تبدیل شده و تصمیمات جزیره‌ای و عدم هماهنگی در بین نهادها مانع از رسیدگی به این موضوع می‌شود.
۱۳۹۷/۱۲/۱ - ۱۳:۱۷
وعده ارزاني خودرو از زبان وزير
خودرونگاران - وزیر صمت با بیان اینکه عرضه فوری خودرو به مشتریان با درخواست این وزارتخانه تا شب عید به صورت مرتب انجام می‌شود، گفت: تولید در حال افزایش است و در نتیجه قیمت خودرو کاهش می‌یابد.
۱۳۹۷/۱۱/۲۸ - ۱۰:۱۲
گرانی خودرو ارتباطی با فرمول وزارت صمت ندارد
خودرونگاران_ وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: گرانی خودرو ارتباطی با به کارگیری فرمول این وزارتخانه ندارد و برای ارزانی خودرو، تولید باید افزایش پیدا کند.
۱۳۹۷/۱۱/۲۸ - ۱۰:۵۰
تعزیرات فعلا نمی تواند به بازار خودرو نظارت کند
خودرونگاران - سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: در مورد گرانی خودرو با شکایت مردم مواجه هستیم اما در این شرایط با توجه به سکوت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان که متولی اصلی است و نبود قیمت م...
۱۳۹۷/۱۱/۳۰ - ۱۶:۳۶
مصوبات هیات دولت بدون اهمال اجرایی شود
خودرونگاران - دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در نامه ای به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به گذشت ۴۰ روز از مصوبه هیات دولت مبنی بر ترخیص خودروهای دپو شده در گمرکات، تاخیر به وجود آمده را...
۱۳۹۷/۱۱/۲۷ - ۱۱:۰۹
برنامه‌های وزارت صنعت برای مهار قیمت خودرو
خودرونگاران - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: وزیر صنعت، در جلسه غیرعلنی برنامه های این وزارتخانه برای مهار قیمت خودرو را تشریح کرد.
۱۳۹۷/۱۱/۲۹ - ۱۴:۱۲
صدور بیمه‌ نامه‌ رانندگان حمل‌و‌نقل عمومی بدون سود و ضامن تا سقف ۳ میلیون تومان
خودرونگاران - صدور بیمه نامه‌های رانندگان حمل و نقل عمومی بدون سود و ضامن تا سقف اعتباری ۳ میلیون تومان از اول اسفند همزمان در سراسر کشور آغاز می‌شود.
۱۳۹۷/۱۲/۴ - ۱۰:۱۶
لزوم ورود دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و قضایی به هرج و مرج قیمتی بازار خودرو
خودرونگاران - یک عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: شرایط غیرعادی و هرج و مرج قیمتی در بازار خودرو ایجاب می‌کند دستگاه‌های اطلاعاتی امنیتی در کنار دستگاه قضایی با قاطعیت به مسئله ورود کنند...
۱۳۹۷/۱۲/۴ - ۱۵:۰۴
استیضاح رحمانی وزیر صمت در دستور کار قرار گرفت
خودرونگاران_عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه قیمت بازار آزاد مدنظر وزارت صنعت و خودروسازان، مبنایی ندارد، گفت: دلالانی که روح و روان مردم را به هم ریخته و هر روز قیمت‌ها را به منظور سو...
۱۳۹۷/۱۱/۲۹ - ۰۹:۵۵
فروش فوری محصولات سایپا از پس فردا
خودرونگاران - گروه خودروسازی سایپا برای کنترل قیمت ها در بازار فروش فوری محصولات خود را آغاز می کند.
۱۳۹۷/۱۲/۴ - ۱۵:۵۵
آقای وزیر چرا به قیمت خودرو نظارت نمی‌کنید؟
خودرونگاران_ یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی مشروح تذکرات کتبی به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.
۱۳۹۷/۱۲/۳ - ۱۱:۲۵
دلیل دهان‌کجی بازار به پیش‌فروش خودرو
خودرونگاران - یک کارشناس صنعت خودروسازی گفت: رفتارهای دولتی و خودروسازان مبنی بر اینکه بازار خودرو دارای حاشیه سود قابل توجهی است، در کنار افزایش تقاضا و ورود سرمایه‌های سرگردان عاملی شد تا در روزهای ...
۱۳۹۷/۱۱/۲۹ - ۱۵:۴۷
برنامه جدید فروش ۲ خودروساز برای شکست حباب قیمتها
خودرونگاران - گروه های صنعتی ایران خودرو و سایپا با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت از فردا (سه شنبه) برخی محصولات خود را به صورت اینترنتی فروش فوری می کنند.
۱۳۹۷/۱۱/۲۷ - ۰۹:۴۷
آخرین وضعیت تحقیق و تفحص از خودروسازی
خودرونگاران - رئیس هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی آخرین وضعیت رسیدگی به این تحقیق و تفحص را تشریح کرد.