امروز: چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۷/۶/۳ - ۱۲:۳۰
شناسه خبر: ۴۴۹۴۳۵
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس :
خودروسازی ما یک شوخی است
خودرونگاران- دیروز پژو، امروز رنو و فردا بقیه خودروسازان اروپایی؛ تحریم‌های جدید آمریکا قراردادهای خودروسازان ایرانی با شرکت‌های بزرگ خارجی را یکی پس از دیگری بر هم می‌زند. حالا به نظر می‌رسد که خودروسازان ایرانی باید باز هم خود را برای شرایطی مانند قبل از برجام آماده کنند. آن هم در دورانی که فکر می‌کردند با قراردادهای جدید می‌توانند جذب سرمایه و تکنولوژی کنند.

به گزارش خودرونگاران به نقل از هفته نامه حمل ونقل با این وضع چه باید کرد؟ رمضانعلی سبحانی‌فر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس پیشنهاد خاصی در این رابطه دارد؛ افزایش روابط با چینی‌ها. او می‌گوید در غیاب خودروسازان بزرگ تنها چینی‌ها هستند که با ایران کار می‌کنند و باید در همین موقعیت حداقل از تکنولوژی و سرمایه آنها استفاده کرد نه اینکه صرفا مصرف کننده تولیدات آنها بود. او البته معتقد است چینی‌ها در مسیر رشد خودروسازی هستند و می‌توانند تا یک دهه دیگر به جاهای قابل توجهی برسند.

در شرایط بازگشت تحریم‌ها و خروج شرکای خودروسازان ما از کشور به نظر می‌رسد باز هم این صنعت در یک فضای مبهم فرو رفته است. به نظر شما راهبرد این صنعت در این شرایط باید چه باشد؟ یعنی باید چطور از این شرایط عبور کنیم و خودمان را سر پا نگه داریم؟
مهم‌ترین مسئله این است که به مجموعه خودروسازی کشور با نگاهی واقع‌بینانه بنگریم. تا نگاه واقع‌بینانه نداشته باشیم، نمی‌توانیم تصمیم واقع‌بینانه و عقلانی بگیریم. امروز اگر بخواهیم قضاوت منصفانه داشته باشیم باید بگوییم صنعت خودروسازی ایران نه تنها پیشرفته نیست بلکه اصلا شبیه یک صنعت نیست. یک مجموعه کارخانه با یک سری تولیدات را ما نمی‌توانیم الزاما صنعت بنامیم.

شاید ۶۰ سال یا ۷۰ سال قبل روی چنین مجموعه‌ای می‌شد نام صنعت گذاشت اما امروز دیگر آن روزگار گذشته. الان به مجموعه تولیداتی می‌توان نام صنعت گذاشت که چند مولفه داشته باشند؛ یکی داشتن امکان و مزیت رقابت با نمونه‌های مشابه، یکی مسئله داشتن نظام تبلیغات و بازاریابی هدفمند، دیگری هم داشتن یک نظام و چارچوب مشخص برای به‌روز کردن و ارتقای کیفی تولیدات، بحث ایجاد رضایت در مشتری و همین‌طور ایجاد رضایت در کارکنان مجموعه است. یعنی ما یک سری استانداردها را باید داشته باشیم که هیچ‌کدام را نداریم. مزیت رقابتی نداریم چون اگر تعرفه را برداریم و قیمت را آزاد کنیم هیچ‌کدام از تولیدات ما امکان رقابت با تولیدات خارجی را ندارند.

این یعنی ما به‌صورت مصنوعی داریم مزیت رقابتی ایجاد می‌کنیم که بار آن هم بر دوش مشتری است. نظام بازاریابی و تبلیغات هم نداریم چون صادرات نداریم و در داخل هم درصد زیادی از مشتریان ما بدون داشتن امکان انتخاب، مجبور هستند از تولید ما استفاده کنند. بحث رضایت مشتری، رضایت کارگران و کارکنان و ارتقای سطح کیفی تولید هم کاملا وضعیت روشنی دارد. با این حساب به نظر من حرف زدن از صنعت خودروسازی بیشتر شبیه شوخی است. بهتر است نام دیگری بر آن بگذاریم.

خب چرا این صنعت چنین است؟ یعنی از ابتدا پایه‌ریزی آن اشتباه بوده یا اینکه بعدا به انحراف رفته است؟
من معتقدم در قدم‌های اول صنعت خودروسازی ایران خوب شکل گرفته بود و داشت زمینه‌های یک صنعت روزآور را در دوران خودش فراهم می‌کرد. وضعیتی که فعلا می‌بینیم حاصل تغییر مسیر در ادامه راه و دچار شدن به اشتباهات مکرر است. البته برخی موارد هم اشتباه نبود و به‌عنوان جبر زمانه به صنعت ما تحمیل شد. اما مهم‌ترین شاخصه‌ای که صنعت خودروسازی ما ندارد و باعث ایجاد وضعیت فعلی شده بحث استراتژی تولید است. به زبان ساده اگر بگوییم ما داریم با منطق هر چه پیش آید خوش آید جلو می‌رویم.

خودروسازانی که در دهه‌های اخیر بزرگ شده‌اند برای خود افق داشتند و می‌دانستند ۱۰ سال بعد یا ۱۵ سال بعد تقریبا چه می‌خواهند. اما برای ما وضعیت سال بعد هم مشخص نیست. همین الان چینی‌ها هر چند تولیداتشان به کیفیت پایین مشهور است اما به طرز روشنی استراتژی تولید دارند و می‌بینیم که کیفیت تولید آنها در حال افزایش است. من شخصا معتقدم ۵ تا ۱۰ سال بعد چینی‌ها تولیداتی استاندارد و قابل رقابت در بازارهای جهانی با برند‌های مطرح خواهند داشت. حتی هند و مالزی و ترکیه هم دارند به همین مسیر می‌روند اما ما بدون استراتژی و برنامه مشخص فقط به فکر یک تولید و زیست روزمره در صنعت خودرو هستیم.

دلیل عدم وجود این استراتژی به نظر شما چیست؟
به نظر من یک مقدار زیادی از آن تحت‌تاثیر از مسائل سیاسی و تحریم‌هاست. تحریم‌ها از یک سو بازار بین‌المللی ما را گرفته‌اند و اجازه طراحی افق به صنعت خودروی ما نمی‌دهند و از سوی دیگر و مهم‌تر از آن امکان اینکه شرکای خوب و توانمندی برای خود دست و پا کنیم نداریم. این یعنی از بین رفتن امکان تزریق سرمایه و تکنولوژی به صنعت ما و درجا زدن آن در همین سطح. البته همه‌اش این نیست؛ قسمتی هم به بد کار کردن خودمان برمی‌گردد. چه خوشمان بیاید و چه نیاید الان کشورهایی نظیر چین، مالزی، ترکیه، هند و نظایر آنها در خودروسازی به مراتب جلوتر از ما هستند. ما الان بزرگ‌ترین وارد کننده خودروی چینی هستیم درحالی‌که می‌توانستیم در این شراکت صرفا خریدار کالا نباشیم و میزبان تکنولوژی و سرمایه آنها هم باشیم.

یعنی فکر می‌کنید تکنولوژی چین این‌قدر ظرفیت برای انتقال به ایران دارد؟
بله. برای درک صحیح‌تر آنچه من گفتم بهتر است ماجرا را از سر دیگر آن ببینیم یعنی از جایی که این‌قدر در انتقال تکنولوژی و سرمایه خارجی به صنعت خودروسازی ما تعلل صورت گرفته که الان می‌توانیم به جرأت بگوییم خودروسازی چین جلوتر از ماست. این را من هم می‌دانم که در مقایسه با فرانسه و کره و ژاپن و امثال اینها، چینی‌ها هنوز خیلی عقب هستند اما در میان کشورهایی که حاضر می‌شوند در دوره تحریم با ما کار کنند آنها سرعت رشد بیشتری در حوزه خودروسازی دارند و حداقل ما اگر نمی‌توانیم با فرانسه و آلمان و کره و ژاپن و امثالهم کار کنیم، بهتر است از الان کاری کنیم که ۱۰ سال بعد حداقل در سطح چین آن زمان باشیم.

به جز کار کردن با چینی‌ها آیا گزینه دیگری نداریم؟
گزینه نهایی ما جذب تکنولوژی و سرمایه خارجی است. بدون اینها هیچ صنعتی راه نمی‌افتد. در کشورهایی نظیر آمریکا، آلمان، انگلیس و فرانسه صنعت خودرو بیش از ۱۰۰سال سابقه تولید مستقل و خلاق دارد. اما کل تجربه ما در این صنعت حدود ۵۰ سال مونتاژ است نه بیشتر؛ آن هم مونتاژی که خیلی کیفیت بالا ندارد. همین چینی‌ها با واردات تکنولوژی و سرمایه خارجی صنعت خودروی خود را راه انداخته‌اند و الان جلو می‌برند. حتی کره‌ای‌ها هم همین‌طور بودند. الان یک دهه است که کمپانی‌های بزرگ هم دیگر تنها با اتکا به ظرفیت داخلی کار نمی‌کنند و مرتب شرکای خارجی پیدا می‌کنند. در چنین وضعیتی توسعه خودروسازی کشور بدون شریک خارجی و واردات تکنولوژی شوخی است.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱۴ + ۷
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۶:۳۱
ثبت‌نام در سامانه «تهران من» محدودیت زمانی ندارد
خودرونگاران - ثبت‌نام در سامانه «تهران من» محدودیت زمانی ندارد و پس از اول تیرماه نیز امکان ثبت‌نام در سایت وجود خواهد داشت.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۶:۰۸
وظیفه روابط عمومی جریان سازی و بهبود تصویر سازمان در جامعه است
خودرونگاران - دومین نشست مدیران ارتباطات شرکت های گروه خودروسازی سایپا به میزبانی پارس خودرو برگزار شد.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۵:۲۹
احتکاری نداریم ، خودروها پس از تکمیل تحویل مشتریان می شود
خودرونگاران_ مدیرکل دفتر بازرسی ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایت وزارت صمت در بازدید از نمایشگاه دائمی قطعات خودکفا نشده ساپکو و پارکینگ های ایران خودرو اعلام کرد :‌هیچ گونه احتکاری در شرکت ایران خو...
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۵:۲۷
آخرین قیمت خودرو در بازار تهران + جدول
خودرونگاران -آنچه در زیر می‌آید نرخ روز برخی از انواع پرفروش‌ترین خودروها در سطح بازار پایتخت طی خرداد ماه ۹۸ است که ممکن است تا ۵ درصد در مناطق مختلف تهران دارای نوسان باشد.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۴:۲۳
ماجرای احتکار خودرو در انبار خودروسازان حقیقت دارد؟
خودرونگاران - اگرچه این روزها قیمت خودرو در بازار کاهشی است، اما بررسی روند یک سال گذشته تغییرات قیمت خودرو نشان می‌دهد که در اغلب خودروها بیش از دو برابر افزایش قیمت وجود داشته است.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۴:۱۹
تحریم، افزایش ارز و رشد هزینه‌های تولید، عوامل گرانی خودرو
خودرونگاران - عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: سیاست مجلس دستیابی صنعت خودرو به جایگاه مدنظر و کسب استانداردهای بین‌المللی است.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۳:۴۰
پذیره نویسی اوراق مرابحه سایپا
خودرونگاران_پذیره نویسی اوراق مرابحه شرکت ایرانی اتومبیل سایپا درنماد"صایپا۲۰۳" دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ انجام شد.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۳:۲۰
تعرفه جدید خدمات معاینه فنی خودروها و موتورسیکلت‌ها ابلاغ شد
خودرونگاران - اسحاق جهانگیری، مصوبه هیئت وزیران در خصوص تعرفه خدمات صدور گواهی معاینه فنی ماشینی (مکانیزه) خودروها و موتورسیکلت‌ها را ابلاغ کرد.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۲:۵۰
پژو پارس ۱۰۴ میلیون تومان شد
خودرونگاران - بر اساس مشاهدات میدانی قیمت خودرو‌های داخلی در بازار با اندکی نوسان همراه شد.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۲:۳۵
تردد وسایل نقلیه فرسوده در کلان شهرها ممنوع شد
خودرونگاران_نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز حمل و نقل خودروها و وسایل نقلیه موتوری فرسوده در کلان شهرها را ممنوع کردند.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۲:۰۸
پیتزای خود را با خودروی خودران تحویل بگیرید+عکس
خودرونگاران_ یک برند پیتزا در آمریکا تصمیم گرفته سفارشات مشتری‌های خود را با استفاده از خودروی خودران تحویل دهد.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۱:۴۹
گروهی که با زدوبند قیمت خودرو را بالا بردند
خودرونگاران_عضو فراکسیون تولید و اشتغال مجلس گفت: تا زمانی که مردم خودرو را به عنوان کالایی سرمایه‌ای و با این امید که روزی بتوانند گران‌تر از قیمت اولیه آن بفروشند، خریداری می‌کنند، نمی‌توان انتظار د...
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۱:۴۳
نمی‌دانم کارت‌های خودرو چه زمانی به دست افراد می رسد
خودرونگاران_ معاون اجتماعی و فرهنگی ترافیک راهور ناجا گفت: اطلاع دقیقی از آماده شدن کارت‌ خودرو و گواهینامه‌ها ندارم و نمی‌توان برای آن تاریخ دقیقی مشخص کرد.
۱۳۹۸/۳/۲۷ - ۱۳:۰۳
اجرای طرح جایگزین زوج و فرد در روزهای پنج‌شنبه
خودرونگاران_ معاون شهردار تهران از اجرای طرح جایگزین زوج و فرد در روزهای پنج‌شنبه خبر داد و گفت:‌ البته طرح ترافیک در این روز اجرا نمی‌شود.
۱۳۹۸/۳/۲۱ - ۱۱:۳۹
گزارش ارزشیابی کیفی خودرو اردیبهشت ۹۸
خودرونگاران - گزارش ارزشیابی کیفی خودرو اردیبهشت ۹۸ توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر شد.
۱۳۹۸/۳/۲۴ - ۱۱:۰۰
صنعت خودروسازی با روندهای مشکوک همراه است
خودرونگارا ن - استاد دانشگاه علامه اظهار داشت: در ۶ ماهه نخست سال ۹۷ دلارهای دولتی و ریال‌های سوبسیدی اعطا شده به صنعت خودروسازی با هیچ رشته فعالیتی قابل مقایسه نیست، با این وجود پرسش این است که این ...
۱۳۹۸/۳/۲۱ - ۱۳:۵۶
اظهارات مدیرکل تعزیرات تهران در تضاد با رویکرد رئیس قوه قضائیه است
خودرونگاران_دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: اظهارات اخیر مدیرکل تعزیرات تهران درباره غیرواقعی بودن کمبود قطعه خودروسازان به دور از واقعیت و در تضاد با مشی آیت الله رئیسی، رئیس محترم قوه قضائیه در حما...
۱۳۹۸/۳/۲۱ - ۰۹:۵۵
به‌زودی قیمت خودرو به کف می‌رسد
خودرونگاران - یک کارشناس خودرو در خصوص کاهش قیمت‌ها مطرح کرد: طی روزهای آینده قیمت خودرو به کف خود می‌رسد بنابراین خریداران کمی صبر داشته باشند.
۱۳۹۸/۳/۲۲ - ۰۹:۴۹
۹روز تا حذف طرح «زوج‌ وفرد» در پایتخت
خودرونگاران - معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ابعاد مختلف طرح حذف «زوج و فرد» و طرح جایگزین را که از اول تیرماه اجرایی می‌شود را تشریح کرد.
۱۳۹۸/۳/۲۱ - ۱۱:۳۴
پرداخت مطالبات قطعه سازان یک ماهه شود
خودرونگاران_- رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور گفت: حجم مطالبات قطعه سازان از خودروسازان به حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده و با توجه به کمبود نقدینگی، خواستار آن هستیم که پرداختی ه...
۱۳۹۸/۳/۲۷ - ۱۰:۱۸
فيات به زودي در سلفچگان توليد مي شود
خودرونگاران - مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان گفت: این منطقه آماده استقبال از سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای استقرار صنایع خودروسازی است و در این زمینه ظرفیت های مطلوبی دارد.
۱۳۹۸/۳/۲۷ - ۰۹:۵۸
اولتیماتوم تعزیرات به ۲ غول خودروسازی کشور
خودرونگاران - مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران از تناقض در صحبت‌های خودروسازان و کمبود قطعه خبر داد.
۱۳۹۸/۳/۲۵ - ۰۹:۵۶
۳گام تا داخلی‌سازی خودرو
خودرونگاران_راهبردهای سه گانه در صنعت خودروسازی کشور رونمایی شد. متولیان تولید کشور، سه برنامه کلیدی با زمان‌بندی سه ساله را برای به ثمر رساندن پلتفرم جدید در صنعت خودروی ایران در دستور کار قرار داده ...
۱۳۹۸/۳/۲۱ - ۱۱:۳۳
قابل اعتمادترین شاسی‌بلند‌های سال ۲۰۱۹ کدامند؟ + تصاویر
خودرونگاران - تعریف‌های مختلفی از قابل اعتماد بودن خودرو وجود دارد که بخش عمده آن به مسائل فنی و ایمنی خودرو بستگی دارد. در این زمینه یک سری از شاسی‌بلندها در سال ۲۰۱۹ توانسته‌اند رتبه بالایی را از ل...
۱۳۹۸/۳/۲۷ - ۱۳:۰۰
۱۳۰۰ قطعه داخلی‌سازی شد
خودرونگاران_رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی ایران گفت: در شرایط فعلی تحریم که امکان تامین تجهیزات و قطعات وجود ندارد، با اعتماد به جوانان و دانشگاهیان و مقوله آموزش، توانسته‌ایم گام‌های مناسب...
۱۳۹۸/۳/۲۷ - ۱۲:۰۶
"سامانه جامع گمرکی" تنها سایت معتبر برای مرخصی خودروهای اروندی
خودرونگاران_ناظر گمرکات خوزستان گفت: اگر سایتی به جز سایت سامانه جامع امور گمرکی وجود داشته باشد که در زمینه مرخصی خودروهای پلاک اروند فعالیت کند، معتبر نیست.