امروز: شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۷/۶/۳ - ۱۲:۳۰
شناسه خبر: ۴۴۹۴۳۵
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس :
خودروسازی ما یک شوخی است
خودرونگاران- دیروز پژو، امروز رنو و فردا بقیه خودروسازان اروپایی؛ تحریم‌های جدید آمریکا قراردادهای خودروسازان ایرانی با شرکت‌های بزرگ خارجی را یکی پس از دیگری بر هم می‌زند. حالا به نظر می‌رسد که خودروسازان ایرانی باید باز هم خود را برای شرایطی مانند قبل از برجام آماده کنند. آن هم در دورانی که فکر می‌کردند با قراردادهای جدید می‌توانند جذب سرمایه و تکنولوژی کنند.

به گزارش خودرونگاران به نقل از هفته نامه حمل ونقل با این وضع چه باید کرد؟ رمضانعلی سبحانی‌فر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس پیشنهاد خاصی در این رابطه دارد؛ افزایش روابط با چینی‌ها. او می‌گوید در غیاب خودروسازان بزرگ تنها چینی‌ها هستند که با ایران کار می‌کنند و باید در همین موقعیت حداقل از تکنولوژی و سرمایه آنها استفاده کرد نه اینکه صرفا مصرف کننده تولیدات آنها بود. او البته معتقد است چینی‌ها در مسیر رشد خودروسازی هستند و می‌توانند تا یک دهه دیگر به جاهای قابل توجهی برسند.

در شرایط بازگشت تحریم‌ها و خروج شرکای خودروسازان ما از کشور به نظر می‌رسد باز هم این صنعت در یک فضای مبهم فرو رفته است. به نظر شما راهبرد این صنعت در این شرایط باید چه باشد؟ یعنی باید چطور از این شرایط عبور کنیم و خودمان را سر پا نگه داریم؟
مهم‌ترین مسئله این است که به مجموعه خودروسازی کشور با نگاهی واقع‌بینانه بنگریم. تا نگاه واقع‌بینانه نداشته باشیم، نمی‌توانیم تصمیم واقع‌بینانه و عقلانی بگیریم. امروز اگر بخواهیم قضاوت منصفانه داشته باشیم باید بگوییم صنعت خودروسازی ایران نه تنها پیشرفته نیست بلکه اصلا شبیه یک صنعت نیست. یک مجموعه کارخانه با یک سری تولیدات را ما نمی‌توانیم الزاما صنعت بنامیم.

شاید ۶۰ سال یا ۷۰ سال قبل روی چنین مجموعه‌ای می‌شد نام صنعت گذاشت اما امروز دیگر آن روزگار گذشته. الان به مجموعه تولیداتی می‌توان نام صنعت گذاشت که چند مولفه داشته باشند؛ یکی داشتن امکان و مزیت رقابت با نمونه‌های مشابه، یکی مسئله داشتن نظام تبلیغات و بازاریابی هدفمند، دیگری هم داشتن یک نظام و چارچوب مشخص برای به‌روز کردن و ارتقای کیفی تولیدات، بحث ایجاد رضایت در مشتری و همین‌طور ایجاد رضایت در کارکنان مجموعه است. یعنی ما یک سری استانداردها را باید داشته باشیم که هیچ‌کدام را نداریم. مزیت رقابتی نداریم چون اگر تعرفه را برداریم و قیمت را آزاد کنیم هیچ‌کدام از تولیدات ما امکان رقابت با تولیدات خارجی را ندارند.

این یعنی ما به‌صورت مصنوعی داریم مزیت رقابتی ایجاد می‌کنیم که بار آن هم بر دوش مشتری است. نظام بازاریابی و تبلیغات هم نداریم چون صادرات نداریم و در داخل هم درصد زیادی از مشتریان ما بدون داشتن امکان انتخاب، مجبور هستند از تولید ما استفاده کنند. بحث رضایت مشتری، رضایت کارگران و کارکنان و ارتقای سطح کیفی تولید هم کاملا وضعیت روشنی دارد. با این حساب به نظر من حرف زدن از صنعت خودروسازی بیشتر شبیه شوخی است. بهتر است نام دیگری بر آن بگذاریم.

خب چرا این صنعت چنین است؟ یعنی از ابتدا پایه‌ریزی آن اشتباه بوده یا اینکه بعدا به انحراف رفته است؟
من معتقدم در قدم‌های اول صنعت خودروسازی ایران خوب شکل گرفته بود و داشت زمینه‌های یک صنعت روزآور را در دوران خودش فراهم می‌کرد. وضعیتی که فعلا می‌بینیم حاصل تغییر مسیر در ادامه راه و دچار شدن به اشتباهات مکرر است. البته برخی موارد هم اشتباه نبود و به‌عنوان جبر زمانه به صنعت ما تحمیل شد. اما مهم‌ترین شاخصه‌ای که صنعت خودروسازی ما ندارد و باعث ایجاد وضعیت فعلی شده بحث استراتژی تولید است. به زبان ساده اگر بگوییم ما داریم با منطق هر چه پیش آید خوش آید جلو می‌رویم.

خودروسازانی که در دهه‌های اخیر بزرگ شده‌اند برای خود افق داشتند و می‌دانستند ۱۰ سال بعد یا ۱۵ سال بعد تقریبا چه می‌خواهند. اما برای ما وضعیت سال بعد هم مشخص نیست. همین الان چینی‌ها هر چند تولیداتشان به کیفیت پایین مشهور است اما به طرز روشنی استراتژی تولید دارند و می‌بینیم که کیفیت تولید آنها در حال افزایش است. من شخصا معتقدم ۵ تا ۱۰ سال بعد چینی‌ها تولیداتی استاندارد و قابل رقابت در بازارهای جهانی با برند‌های مطرح خواهند داشت. حتی هند و مالزی و ترکیه هم دارند به همین مسیر می‌روند اما ما بدون استراتژی و برنامه مشخص فقط به فکر یک تولید و زیست روزمره در صنعت خودرو هستیم.

دلیل عدم وجود این استراتژی به نظر شما چیست؟
به نظر من یک مقدار زیادی از آن تحت‌تاثیر از مسائل سیاسی و تحریم‌هاست. تحریم‌ها از یک سو بازار بین‌المللی ما را گرفته‌اند و اجازه طراحی افق به صنعت خودروی ما نمی‌دهند و از سوی دیگر و مهم‌تر از آن امکان اینکه شرکای خوب و توانمندی برای خود دست و پا کنیم نداریم. این یعنی از بین رفتن امکان تزریق سرمایه و تکنولوژی به صنعت ما و درجا زدن آن در همین سطح. البته همه‌اش این نیست؛ قسمتی هم به بد کار کردن خودمان برمی‌گردد. چه خوشمان بیاید و چه نیاید الان کشورهایی نظیر چین، مالزی، ترکیه، هند و نظایر آنها در خودروسازی به مراتب جلوتر از ما هستند. ما الان بزرگ‌ترین وارد کننده خودروی چینی هستیم درحالی‌که می‌توانستیم در این شراکت صرفا خریدار کالا نباشیم و میزبان تکنولوژی و سرمایه آنها هم باشیم.

یعنی فکر می‌کنید تکنولوژی چین این‌قدر ظرفیت برای انتقال به ایران دارد؟
بله. برای درک صحیح‌تر آنچه من گفتم بهتر است ماجرا را از سر دیگر آن ببینیم یعنی از جایی که این‌قدر در انتقال تکنولوژی و سرمایه خارجی به صنعت خودروسازی ما تعلل صورت گرفته که الان می‌توانیم به جرأت بگوییم خودروسازی چین جلوتر از ماست. این را من هم می‌دانم که در مقایسه با فرانسه و کره و ژاپن و امثال اینها، چینی‌ها هنوز خیلی عقب هستند اما در میان کشورهایی که حاضر می‌شوند در دوره تحریم با ما کار کنند آنها سرعت رشد بیشتری در حوزه خودروسازی دارند و حداقل ما اگر نمی‌توانیم با فرانسه و آلمان و کره و ژاپن و امثالهم کار کنیم، بهتر است از الان کاری کنیم که ۱۰ سال بعد حداقل در سطح چین آن زمان باشیم.

به جز کار کردن با چینی‌ها آیا گزینه دیگری نداریم؟
گزینه نهایی ما جذب تکنولوژی و سرمایه خارجی است. بدون اینها هیچ صنعتی راه نمی‌افتد. در کشورهایی نظیر آمریکا، آلمان، انگلیس و فرانسه صنعت خودرو بیش از ۱۰۰سال سابقه تولید مستقل و خلاق دارد. اما کل تجربه ما در این صنعت حدود ۵۰ سال مونتاژ است نه بیشتر؛ آن هم مونتاژی که خیلی کیفیت بالا ندارد. همین چینی‌ها با واردات تکنولوژی و سرمایه خارجی صنعت خودروی خود را راه انداخته‌اند و الان جلو می‌برند. حتی کره‌ای‌ها هم همین‌طور بودند. الان یک دهه است که کمپانی‌های بزرگ هم دیگر تنها با اتکا به ظرفیت داخلی کار نمی‌کنند و مرتب شرکای خارجی پیدا می‌کنند. در چنین وضعیتی توسعه خودروسازی کشور بدون شریک خارجی و واردات تکنولوژی شوخی است.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۵ + ۱۲
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۷/۷/۲۸ - ۱۰:۵۶
اتمام پروژه‌های ترافیکی تهران به ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد
خودرونگاران_رئیس شورای شهر تهران گفت: پروژه‌های ترافیکی تهران میانگین بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که برای اتمام آنها بین ۸ تا ۱۲ میلیارد تومان بودجه نیاز است.
۱۳۹۷/۷/۲۸ - ۱۰:۲۷
پراید ۱۵۱ را بشناسید
خودرونگاران_سایپا ۱۵۱ پروژه جدیدی در سایپا است و بر اساس گفته‏‌های دست‏ اندر‏کاران، این پروژه اشتراکی با پروژه‏ سال‏های قبلی سایپا ندارد.
۱۳۹۷/۷/۲۸ - ۱۰:۲۱
کلید دولت و شرکت‌های پخش، لای چرخ روانسازی ترافیک تهران
خودرونگاران_در حالیکه تجربه محدودیتهای ترافیکی در دو هفته آغازین مهر نشان داد که این کار تا چه حد در روان سازی ترافیک تهران تاثیر دارد، اما دولت و شرکت های پخش مواد با پیشنهاد معاونت ترافیک شهرداری بر...
۱۳۹۷/۷/۲۸ - ۱۰:۲۱
تفاوت بین بنزین سوپر و معمولی در چیست؟ + روش‌های تشخیص
خودرونگاران - برخی از افراد بر این عقیده اند که بنزین سوپر بهتر از بنزین معمولی است و عملکرد خودرو را بهبود می بخشد.
۱۳۹۷/۷/۲۸ - ۱۰:۱۵
به‌دنبال حکم دادستانی برای ورود به پارکینگ خودروسازها
خودرونگاران_مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران از رایزنی برای دریافت حکم دادستانی برای ورود به پارکینگ شرکت‌های بزرگ خودروساز برای کنترل میزان آلایندگی سرویس کارکنان خبر داد.
۱۳۹۷/۷/۲۸ - ۱۰:۰۹
دوچرخه های نمایندگان مجلس دانمارک +عکس
خودرونگاران - پارکینگ دوچرخه نمایندگان مجلس "دانمارک" برای بسیاری از کاربران جالب بوده است.
۱۳۹۷/۷/۲۸ - ۱۰:۰۸
آغاز مرحله جدید فروش خودروهای سایپا
خودرونگاران_دور جدید فروش ۵۰ هزار دستگاه خودروی سایپا از ۸ صبح امروز در شرایطی آغاز شد که ظرف مدت ۴۱ دقیقه ۵۷۰۰ نفر ثبت نام قطعی کردند.
۱۳۹۷/۷/۲۸ - ۰۹:۵۱
هشدار خودروسازان ژاپنی درباره برگزیت
خودرونگاران_صنعت خودرو ژاپن در رابطه با مذاکرات برگزیت میان بریتانیا و اتحادیه اروپا هشدار داده و هر گونه خروج بدون توافق بریتانیا از این اتحادیه را دارای پیامدهای سختی برای اقتصاد و خودروسازی عنوان ک...
۱۳۹۷/۷/۲۸ - ۰۹:۴۷
احتمال ادغام فولکس‌واگن و فورد
خودرونگاران_ مدت‌ها پیش بود که خبر مذاکرات فولکس‌واگن آلمان با شرکت آمریکایی فورد در فضای مجازی و رسانه‌های جهان منتشر و خبرساز شد. حالا تازه‌ترین گزارش‌ها نشان می‌دهد که احتمال ادغام یا ایجاد اتحاد م...
۱۳۹۷/۷/۲۸ - ۰۹:۳۳
تشکیل تیم‌های مشترک پلیس و شهرداری برای کنترل معاینه فنی کامیون‌ها
خودرونگاران_معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران از تشکیل تیم‌های مشترک پلیس و شهرداری برای کنترل معاینه فنی کامیون‌ها خبر داد.
۱۳۹۷/۷/۲۸ - ۰۹:۲۹
آغاز طرح ترافیکی ویژه اربعین
خودرونگاران - رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از آغاز طرح ترافیکی ویژه اربعین در سراسر کشور خبر داد.
۱۳۹۷/۷/۲۸ - ۰۹:۲۳
حمل خودرو با قطار، دلهره ای که پایان ندارد
خودرونگاران - برای بهره مندی از سفری مطمئن و به دور از خستگی ناشی از رانندگی و خطرات جاده ای، جابجایی اتومبیل با قطار مورد استقبال مردم قرار گرفته، اما بروز بعضی مشکلات مانند وارد آمدن خسارت به خودرو ...
۱۳۹۷/۷/۲۸ - ۰۹:۱۶
پيش فروش محصولات گروه سايپا آغاز شد
خودرونگاران - پيش فروش اينترنتي محصولات گروه خودروسازي سايپا از ساعت 8 صبح آغاز شد.
۱۳۹۷/۷/۲۰ - ۱۰:۳۷
سروش مدیر عامل جدید سایپا شد
خودرونگاران- بنا به شنيده ها جهرودی مدیرعامل سایپا در جلسه‌ی نیمه‌شب پنج شنبه توسط هیات‌مدیره در وزارت صنعت و معدس برکنار و محمدرضا سروش مدیرعامل گروه بهمن جایگزین او شد.
۱۳۹۷/۷/۲۳ - ۱۷:۰۱
معارفه سروش در سازمان گسترش
خودرونگاران - مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل جدی سایپا تا دقایقی دیگر در شرکت سایپا برگزار خواهد شد .
۱۳۹۷/۷/۲۳ - ۱۰:۱۶
سازوکار جدید واردات خودرو اعلام شد
خودرونگاران - سازوکار جدید واردات کالاهای سرمایه های و مصرفی بادوام از قبیل خودرو (سبک و سنگین)، ماشین‌آلات صنعتی، کشاورزی، راهسازی، لوازم خانگی، مصنوعات الکتریکی و الکترونیکی، صوتی، تصویری و وسایل ا...
۱۳۹۷/۷/۲۰ - ۱۴:۴۱
اطلاعیه روابط عمومی وزارت صمت در مورد شایعات منتشره در چند کانال فضای مجازی
خودرونگاران_روابط عمومی وزارت صمت در مورد شایعات منتشره در چند کانال فضای مجازی اطلاعیه‌ای منتشر کرد.
۱۳۹۷/۷/۲۷ - ۱۵:۳۸
سازمان استاندارد در مقابل خودروسازان کوتاه نمی‌آید
خودرونگاران - رئیس مرکز تائید صلاحیت سازمان استاندارد گفت: سازمان استاندارد با تبیین ۸۵ استاندارد خودرو به خودروسازان اعلام کرده است تا در تولید خودرو آنها را رعایت کنند و به هیچ وجه از مواضع خود در ا...
۱۳۹۷/۷/۲۴ - ۰۹:۳۵
سوخت را به مردم بدهیم نه خودروها
خودرونگاران - رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: بهتر است به جای اختصاص سوخت یارانه ای به خودروها، یارانه سوخت به همه مردم داده شود.
۱۳۹۷/۷/۲۳ - ۱۲:۴۰
ممنوعیت واردات خودرو درست اجرا نشد
خودرونگاران- یک کارشناس و تحلیلگر بازار خودرو با اشاره به سیاست ممنوعیت واردات خودرو گفت: دولت روش مناسبی در اجرای این سیاست در پیش نگرفته است.
۱۳۹۷/۷/۲۱ - ۱۴:۰۱
داخلي سازي قطعه ECU خودرو در كشور با حمايت سايپا
خودرونگاران_مديرعامل گروه خودروسازي سايپا در بازديد از هجدهمين نمايشگاه بين المللي صنعت گفت: با استفاده از توان نخبگان كشور و دانش علمي موجود توانسته ايم قطعهECU خودرو را كه يكي از قطعات هاي تك خودرو...
۱۳۹۷/۷/۲۴ - ۱۶:۵۴
کشف لامبورگینی ۲۴ میلیاردی قاچاق در شیراز
خودرونگاران - فرمانده انتظامی استان از توقیف یک دستگاه یدک کش و کشف یک دستگاه سواری لامبورگینی قاچاق به ارزش ۲۴۰ میلیارد ریال در شهرستان شیراز خبر داد.
۱۳۹۷/۷/۲۱ - ۰۹:۴۴
ساخت خودروهای پیش فروشی ۶ هزار میلیارد تومان قطعه نیاز دارد
خودرونگاران_دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان گفت: تامین قطعات مورد نیاز بیش از ۱۰۰ هزار خودروی پیش فروش شده از سوی خودروسازان نیازمند ۶ هزار میلیارد تومان نقدینگی است.
۱۳۹۷/۷/۲۵ - ۱۱:۲۴
دلالان، قیمت ها در بازار خودرو را غیرواقعی کرده اند
خودرونگاران_رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو گفت: امروز در بازار خودرو، با قیمت های غیرواقعی مواجه ایم و این وضعیت پیش از هر چیز به دلیل حضور دلالان است.
۱۳۹۷/۷/۲۰ - ۱۲:۱۱
خودرو به کانال قیمت منطقی هدایت می‌شود
خودرونگاران_عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است کاهش نرخ ارز، بازار دلالان صنعت خودرو و خرید و فروش را کساد می کند.
۱۳۹۷/۷/۲۷ - ۱۵:۴۱
تعرفه واردات ۲۵ درصد کاهش یافت + سند
خودرونگاران - هیئت وزیران طی مصوبه‌ای مجوز مشروط واردات کامیون را صادر کرد. این مصوبه از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری برای اجرا به وزرای راه و اقتصاد ابلاغ شده است.