امروز: دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۷/۶/۳ - ۱۲:۳۰
شناسه خبر: ۴۴۹۴۳۵
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس :
خودروسازی ما یک شوخی است
خودرونگاران- دیروز پژو، امروز رنو و فردا بقیه خودروسازان اروپایی؛ تحریم‌های جدید آمریکا قراردادهای خودروسازان ایرانی با شرکت‌های بزرگ خارجی را یکی پس از دیگری بر هم می‌زند. حالا به نظر می‌رسد که خودروسازان ایرانی باید باز هم خود را برای شرایطی مانند قبل از برجام آماده کنند. آن هم در دورانی که فکر می‌کردند با قراردادهای جدید می‌توانند جذب سرمایه و تکنولوژی کنند.

به گزارش خودرونگاران به نقل از هفته نامه حمل ونقل با این وضع چه باید کرد؟ رمضانعلی سبحانی‌فر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس پیشنهاد خاصی در این رابطه دارد؛ افزایش روابط با چینی‌ها. او می‌گوید در غیاب خودروسازان بزرگ تنها چینی‌ها هستند که با ایران کار می‌کنند و باید در همین موقعیت حداقل از تکنولوژی و سرمایه آنها استفاده کرد نه اینکه صرفا مصرف کننده تولیدات آنها بود. او البته معتقد است چینی‌ها در مسیر رشد خودروسازی هستند و می‌توانند تا یک دهه دیگر به جاهای قابل توجهی برسند.

در شرایط بازگشت تحریم‌ها و خروج شرکای خودروسازان ما از کشور به نظر می‌رسد باز هم این صنعت در یک فضای مبهم فرو رفته است. به نظر شما راهبرد این صنعت در این شرایط باید چه باشد؟ یعنی باید چطور از این شرایط عبور کنیم و خودمان را سر پا نگه داریم؟
مهم‌ترین مسئله این است که به مجموعه خودروسازی کشور با نگاهی واقع‌بینانه بنگریم. تا نگاه واقع‌بینانه نداشته باشیم، نمی‌توانیم تصمیم واقع‌بینانه و عقلانی بگیریم. امروز اگر بخواهیم قضاوت منصفانه داشته باشیم باید بگوییم صنعت خودروسازی ایران نه تنها پیشرفته نیست بلکه اصلا شبیه یک صنعت نیست. یک مجموعه کارخانه با یک سری تولیدات را ما نمی‌توانیم الزاما صنعت بنامیم.

شاید ۶۰ سال یا ۷۰ سال قبل روی چنین مجموعه‌ای می‌شد نام صنعت گذاشت اما امروز دیگر آن روزگار گذشته. الان به مجموعه تولیداتی می‌توان نام صنعت گذاشت که چند مولفه داشته باشند؛ یکی داشتن امکان و مزیت رقابت با نمونه‌های مشابه، یکی مسئله داشتن نظام تبلیغات و بازاریابی هدفمند، دیگری هم داشتن یک نظام و چارچوب مشخص برای به‌روز کردن و ارتقای کیفی تولیدات، بحث ایجاد رضایت در مشتری و همین‌طور ایجاد رضایت در کارکنان مجموعه است. یعنی ما یک سری استانداردها را باید داشته باشیم که هیچ‌کدام را نداریم. مزیت رقابتی نداریم چون اگر تعرفه را برداریم و قیمت را آزاد کنیم هیچ‌کدام از تولیدات ما امکان رقابت با تولیدات خارجی را ندارند.

این یعنی ما به‌صورت مصنوعی داریم مزیت رقابتی ایجاد می‌کنیم که بار آن هم بر دوش مشتری است. نظام بازاریابی و تبلیغات هم نداریم چون صادرات نداریم و در داخل هم درصد زیادی از مشتریان ما بدون داشتن امکان انتخاب، مجبور هستند از تولید ما استفاده کنند. بحث رضایت مشتری، رضایت کارگران و کارکنان و ارتقای سطح کیفی تولید هم کاملا وضعیت روشنی دارد. با این حساب به نظر من حرف زدن از صنعت خودروسازی بیشتر شبیه شوخی است. بهتر است نام دیگری بر آن بگذاریم.

خب چرا این صنعت چنین است؟ یعنی از ابتدا پایه‌ریزی آن اشتباه بوده یا اینکه بعدا به انحراف رفته است؟
من معتقدم در قدم‌های اول صنعت خودروسازی ایران خوب شکل گرفته بود و داشت زمینه‌های یک صنعت روزآور را در دوران خودش فراهم می‌کرد. وضعیتی که فعلا می‌بینیم حاصل تغییر مسیر در ادامه راه و دچار شدن به اشتباهات مکرر است. البته برخی موارد هم اشتباه نبود و به‌عنوان جبر زمانه به صنعت ما تحمیل شد. اما مهم‌ترین شاخصه‌ای که صنعت خودروسازی ما ندارد و باعث ایجاد وضعیت فعلی شده بحث استراتژی تولید است. به زبان ساده اگر بگوییم ما داریم با منطق هر چه پیش آید خوش آید جلو می‌رویم.

خودروسازانی که در دهه‌های اخیر بزرگ شده‌اند برای خود افق داشتند و می‌دانستند ۱۰ سال بعد یا ۱۵ سال بعد تقریبا چه می‌خواهند. اما برای ما وضعیت سال بعد هم مشخص نیست. همین الان چینی‌ها هر چند تولیداتشان به کیفیت پایین مشهور است اما به طرز روشنی استراتژی تولید دارند و می‌بینیم که کیفیت تولید آنها در حال افزایش است. من شخصا معتقدم ۵ تا ۱۰ سال بعد چینی‌ها تولیداتی استاندارد و قابل رقابت در بازارهای جهانی با برند‌های مطرح خواهند داشت. حتی هند و مالزی و ترکیه هم دارند به همین مسیر می‌روند اما ما بدون استراتژی و برنامه مشخص فقط به فکر یک تولید و زیست روزمره در صنعت خودرو هستیم.

دلیل عدم وجود این استراتژی به نظر شما چیست؟
به نظر من یک مقدار زیادی از آن تحت‌تاثیر از مسائل سیاسی و تحریم‌هاست. تحریم‌ها از یک سو بازار بین‌المللی ما را گرفته‌اند و اجازه طراحی افق به صنعت خودروی ما نمی‌دهند و از سوی دیگر و مهم‌تر از آن امکان اینکه شرکای خوب و توانمندی برای خود دست و پا کنیم نداریم. این یعنی از بین رفتن امکان تزریق سرمایه و تکنولوژی به صنعت ما و درجا زدن آن در همین سطح. البته همه‌اش این نیست؛ قسمتی هم به بد کار کردن خودمان برمی‌گردد. چه خوشمان بیاید و چه نیاید الان کشورهایی نظیر چین، مالزی، ترکیه، هند و نظایر آنها در خودروسازی به مراتب جلوتر از ما هستند. ما الان بزرگ‌ترین وارد کننده خودروی چینی هستیم درحالی‌که می‌توانستیم در این شراکت صرفا خریدار کالا نباشیم و میزبان تکنولوژی و سرمایه آنها هم باشیم.

یعنی فکر می‌کنید تکنولوژی چین این‌قدر ظرفیت برای انتقال به ایران دارد؟
بله. برای درک صحیح‌تر آنچه من گفتم بهتر است ماجرا را از سر دیگر آن ببینیم یعنی از جایی که این‌قدر در انتقال تکنولوژی و سرمایه خارجی به صنعت خودروسازی ما تعلل صورت گرفته که الان می‌توانیم به جرأت بگوییم خودروسازی چین جلوتر از ماست. این را من هم می‌دانم که در مقایسه با فرانسه و کره و ژاپن و امثال اینها، چینی‌ها هنوز خیلی عقب هستند اما در میان کشورهایی که حاضر می‌شوند در دوره تحریم با ما کار کنند آنها سرعت رشد بیشتری در حوزه خودروسازی دارند و حداقل ما اگر نمی‌توانیم با فرانسه و آلمان و کره و ژاپن و امثالهم کار کنیم، بهتر است از الان کاری کنیم که ۱۰ سال بعد حداقل در سطح چین آن زمان باشیم.

به جز کار کردن با چینی‌ها آیا گزینه دیگری نداریم؟
گزینه نهایی ما جذب تکنولوژی و سرمایه خارجی است. بدون اینها هیچ صنعتی راه نمی‌افتد. در کشورهایی نظیر آمریکا، آلمان، انگلیس و فرانسه صنعت خودرو بیش از ۱۰۰سال سابقه تولید مستقل و خلاق دارد. اما کل تجربه ما در این صنعت حدود ۵۰ سال مونتاژ است نه بیشتر؛ آن هم مونتاژی که خیلی کیفیت بالا ندارد. همین چینی‌ها با واردات تکنولوژی و سرمایه خارجی صنعت خودروی خود را راه انداخته‌اند و الان جلو می‌برند. حتی کره‌ای‌ها هم همین‌طور بودند. الان یک دهه است که کمپانی‌های بزرگ هم دیگر تنها با اتکا به ظرفیت داخلی کار نمی‌کنند و مرتب شرکای خارجی پیدا می‌کنند. در چنین وضعیتی توسعه خودروسازی کشور بدون شریک خارجی و واردات تکنولوژی شوخی است.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱۲ + ۵
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۷:۰۰
محلول فلزات گران بهای کاتالیست در مگاموتور داخلی سازی شد
خودرونگاران - شرکت مگاموتور با همکاری سازمان جهاد دانشگاهی تهران موفق به داخلی سازی PGM(محلول فلزات گران بهای کاتالیست) خودرو و بهره برداری از آن شد.
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۶:۵۷
هدف گذاري زامياد براي كسب نيمي از سهم بازار وانت كشور
خودرونگاران - مديرعامل شركت زامياد گفت: نسل جدید وانت های پادرا و پيكاپ ريچ از ابتداي سال آينده توليد و روانه بازار مي شود.
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۶:۴۷
آزمایش مسیریابی خودروهای تسلا پشت چراغ و میدان‌
خورونگاران - شرکت خودروسازی تسلا(Tesla) ویژگی مسیریابی خودکار خود را پشت چراغ‌های راهنمایی و فلکه‌ها و میادین، آزمایش کرد.
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۶:۳۱
جزئیات نحوه ثبت‌نام رانندگان تاکسی برای دریافت لاستیک
خودرونگاران_سازمان تاکسیرانی در وب سایت خود اعلام کرده است که در راستای حمایت از رانندگان تاکسی به آن‌ها لاستیک با نرخ دولتی عرضه می‌کند.
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۶:۲۹
سمند ال ایکس ۳ میلیون تومان گران شد
خودرونگاران - گزارش امروز قیمت خودرو حکایت از بلاتکلیفی بازار خودرو و افزایش ۱ تا ۳ میلیون تومانی قیمت تعدادی از خودروها در بازار دارد.
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۶:۱۸
خودروسازان ۲ هزار میلیارد تومان به قطعه سازان بدهکارند
خودرونگاران_نماینده مردم شهرستان های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون شرکت های خودروساز ۲ هزار میلیارد تومان به قطعه سازان بدهکار هستند و این بر روند تولید قطعات خودرو تاثیر خواهد گذا...
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۵:۵۹
برنامه‌ریزی برای استقرار دومین شرکت خودروسازی در خراسان رضوی
خودرونگاران_سرپرست استانداری خراسان رضوی گفت: این شرکت بر اساس تفاهمات انجام شده قرار است در محل شرکت سناباد خودرو فعالیت خود را آغاز کند.
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۵:۵۲
خودروی کارکرده از افغانستان وارد کنیم!
خودرونگاران_ یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: هم اکنون با وجود اعمال تحریم ها و عدم امکان واردات خودروی صفر کیلومترمی توان خودروهای کم کارکرد را از کشورهایی مانند افغانستان وارد کرد.
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۵:۴۷
افت فروش خودرو رشد اقتصادی انگلیس را کاهش داد
خودرونگاران_دفتر ملی آمار انگلیس اعلام کرد: افت فروش خودرو و همچنین رکود در بخش صنعت این کشور باعث شده است که رشد اقتصادی انگلیس کاهش یابد.
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۴:۳۶
موافقت تلویحی وزیر با گرانی اخیر خودرو داخلی
خودرونگاران - وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به افزایش رسمی قیمت خودرو ظرف روزهای گذشته اعلام کرد: قیمت خودرو اصلاح شده است؛ این در حالی است که ظرف ماههای گذشته، تیراژ تولید کاهش یافته است.
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۴:۱۳
افزایش قیمت شامل تمامی خودروها نمی‌شود
خودرونگاران_نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه باید بپذیریم که قیمت خودروهای مدنظر قرار گرفته شده باید افزایش داشته باشد، گفت: تعیین میزان افزایش قیمت خودروها کار تخصصی سازمان حمایت مص...
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۴:۰۷
گزارش ارزشیابی کیفی خودرو ها منتشر شد
خودرونگاران - گزارش ارزشیابی کیفی آبان ماه خودروهای تولیدی کشور منتشر شد. محصولات تولیدی خودروسازان کشور در این ماه، شامل ۴۹ مدل خودرو درگروه سبک و ۱۲ مدل در گروه سنگین است.
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۳:۲۶
ترفندهای رانندگی!
خودرونگاران_هنگام مسافرت با وسایل شخصی، هیچ چیزی مهمتر از تمرکز شما در رانندگی نیست چون جان خودتان و همراهانتان در دستان شماست.
۱۳۹۷/۹/۱۶ - ۱۳:۵۸
قیمت خودرو با چند شرط افزایش می‌یابد
خودرونگاران_رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس شرط‌های که بر اساس آن قیمت خودروها افزایش می‌یابد را تشریح کرد.
۱۳۹۷/۹/۱۲ - ۰۹:۱۷
حسن روحانی با افزایش قیمت خودرو مخالفت کرد
خودرونگاران_عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: بنا بر اعلام مسئولان وزارت صنعت، رئیس جمهور با افزایش قیمت خودرو مخالف است.
۱۳۹۷/۹/۱۷ - ۱۷:۲۶
جذابترین خودروهای برقی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰
خودرونگاران- در اینجا نگاهی می اندازیم به جدیدترین خودروهای برقی که از سال 2019 تا 2020 میلادی قرار است عرضه شوند.
۱۳۹۷/۹/۱۳ - ۱۳:۱۸
وانت هیوندایی به زودی روانه بازار می شود (+عکس)
خودرونگاران_چند سالیست که پیک‌آپ تراک هیوندایی نقل محافل خبری دنیای خودرو است و هیوندایی قصد دارد از طریق این خودرو سود خوبی کسب کرده و موفقیت ویژه‌ای را رقم را بزند.
۱۳۹۷/۹/۱۳ - ۱۵:۲۱
خداحافظی با طراح پورشه 911
خودرونگاران - بدون شک برای ساخت خودرو تلاش و همبستگی کل شرکت لازم است. اما در پورشه، بیشتر از هر کسی، همه این مسئولیت ها بر دوش یک نفر است و زمان بازنشستگی او فرا رسیده است. این شخص آگوست اکلاینر است،...
۱۳۹۷/۹/۱۴ - ۱۴:۱۴
خداحافظی جگوار لندروور با نمایشگاه ژنو ۲۰۱۹
خودرونگاران - اخیرا جگوار لندروور اعلام کرده است که در نمایشگاه خودرو ژنو 2019، که در ماه مارس برگزار می شود، شرکت نخواهد کرد. این شرکت، دلیل صرفه نظر از حضورش در این نمایشگاه راکاهش هزینه های خود...
۱۳۹۷/۹/۱۵ - ۱۰:۲۲
وقت‌کشی در اصلاح قیمت‌ها
خودرونگاران_ صنعت خودرو این روزها با حاشیه‌های متعددی روبه‌رو شده است. حاشیه‌هایی که نشأت گرفته از بی‌توجهی خودروسازان نسبت به داخلی‌سازی و وابستگی قطعات است.
۱۳۹۷/۹/۱۳ - ۱۲:۳۴
خودروهای پرتیراژ مشمول قیمت‌گذاری باقی بمانند
خودرونگاران_سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است برای کاستن از التهابات بازار خودرو، قیمت‌گذاری خودروهای پرتیراژ باید توسط دولت انجام شود و قیمت‌گذاری سایر خودروها همچون گذشته در بازار آزاد انج...
۱۳۹۷/۹/۱۲ - ۱۷:۱۰
ادعای ترامپ سهام شرکت‌های خودروسازی چین را بالا برد
خودرونگاران - ترامپ امروز توئیت کرد که چین از تصمیم خود برای کاهش تعرفه واردات خودروهای آمریکایی خبر داده است، این توئیت سهام شرکت‌های خودروسازی در بورس آمریکا را بالا برد.
۱۳۹۷/۹/۱۸ - ۱۰:۰۸
اینها هستند که نمی گذارند ماشین ارزان شود
خودرونگاران - رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه‌داران اتومبیل از علل عدم کاهش قیمت در بازار خودرو سخن گفت.
۱۳۹۷/۹/۱۸ - ۰۹:۵۲
بنگاه‌داری خودروسازان نوعی هزینه کردن از جیب مردم است
خودرونگاران -نماینده خودروسازان در یک برنامه تلویزیونی گفت: قیمت بازار موهوم نیست، اول ظرفیت خودروسازان حدود ۲ برابر تقاضای بازار است . به این ترتیب خودرو سازها می توانند بالای تقاضا، عرضه کنند و محصو...
۱۳۹۷/۹/۱۵ - ۱۳:۴۶
مخالفت"پورسیدآقایی" با خودروهای نمایندگان مجلس به خطوط ویژه
خودرونگاران_دستیار ویژه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به برنامه ریزی نمایندگان مجلس برای ورود خودروهایشان به خطوط ویژه اتوبوس گفت: معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با این طرح ک...
۱۳۹۷/۹/۱۴ - ۱۴:۱۰
سومین سری ساوانا راهی خیابانها شد
خودرونگاران - شرکت عظیم خودرو به عنوان یکی از تولید کنندگان جوان صنعت خودرو که در حال حاضر خودروی ساوانا را برروی خط تولید خود دارد سومین سری محصولات تولیدی خود را به مشتریان تحویل نمود .