امروز: جمعه ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۷/۴/۳ - ۱۰:۴۴
شناسه خبر: ۴۴۸۰۳۵
 
حركت در ورود ممنوع
خودرونگاران - از روز نخستي كه شوراي رقابت ايجاد شد، نگاه تنها به قيمت‌گذاري خودرو محدود بوده و اين نگاه همچنان تداوم دارد. در حالي كه قرار بود اين شورا نگاه كلي به اقتصاد داشته باشد. به همين جهت تمركز بر قيمت‌گذاري خودرو موجب شد تا اين شورا را بيشتر از شوراي رقابت به عنوان شوراي خودرو بشناسيم.

به گزارش خودرونگاران به نقل از اعتماد ، در همين حال روال قيمت‌گذاري اين شورا حتي باعث بر هم ريختن بازار نيز شد و نتيجه‌اي معكوس از آنچه وظيفه اين شورا دارد ثبت شد. در نهايت قيمت‌گذاري‌هاي مكرر اين شورا و قيمت‌گذاري اخير موجب شده تا زيان خودروسازان افزايش يافته و حاشيه بازار به نفع دلالان نه مردم عادي گرم‌تر از قبل شود، نتيجه‌اي كه زيان مردم و خودروسازان و سود دلالان را موجب شده است. حال سوال اينجاست كه اين كاركرد شوراي رقابت صحيح است؟

  از آنجايي كه در سال‌هاي اخير اين شورا فقط در بازار خودرو قيمت‌گذاري كرده و نمود ديگري از ساير عملكردهاي اين شورا ديده نشده است نمي‌توان عملكرد اين شورا را مطابق با اهداف تاسيس آن خواند و از آن دفاع كرد. ناگفته پيداست زماني كه قيمت بر اساس بازار تعيين نشود و با دستور سعي در تنظيم بازار داشته باشيم به جاي ايجاد رقابت‌پذيري به افزايش انحصار كمك كرده‌ايم روالي كه عملكرد اين سال‌هاي شوراي رقابت را تشريح مي‌كند.

  حال آنكه اگر به بررسي و مقايسه‌اي ساده از ميزان رابطه قيمت‌گذاري خودرو و تورم در ١٥ سال گذشته در كشور بپردازيم به اين نتيجه مي‌رسيم كه قيمت خودرو در اين سال‌ها به‌شدت از تورم كل كشور پايين‌تر بوده و اين امر موجب شده تا اين بازار با ورود شوراي رقابت و قيمت‌گذاري‌هاي دستوري فقط براي دلالان جذاب‌تر از قبل شود.

  طي سال‌هاي گذشته در حالي كه واقعيت‌هاي اقتصادي وجود تورم را تاييد مي‌كرد اما به خاطر دخالت‌هاي شوراي رقابت و درخواست‌هاي دستوري براي قيمت‌گذاري قيمت‌ها در بازار خودرو همواره در حد قيمتي مورد نظر اين شورا ثابت ماند و رشدي متناسب با تورم را نداشت. شيوه‌اي كه نه به صنعت خودروي كشور كمك كرد و نه نفع مردم را به همراه داشت و تنها بازار دلالي در اين صنعت را بيشتر از قبل گسترش داد. صنعت براي توسعه نيازمند سود و سرمايه‌گذاري است و زماني كه با قيمت‌گذاري‌هاي دستوري و ورودهاي مختلف اجازه سود به يك صنعت داده نمي‌شود، آن صنعت توسعه نمي‌يابد.

  در سال‌هاي گذشته به دليل همين نگاه قيمت‌گذاري دستوري در بازار خودرو شاهد يك دور باطل بوده‌ايم كه جلوي سود و سرمايه‌گذاري در اين صنعت را گرفته است. شرايطي كه جذابيت را از اين صنعت گرفته است موجب شده تا سرمايه‌گذار تمايلي براي حضور در اين بازار نداشته باشد و نتيجه اين سيكل معيوب، عدم توسعه صنعت خودرو كشور است. اين روال و شرايط موجب شده با وجود اينكه در كشور خودروسازان بزرگي داريم اما همين خودروسازان به جهت گرفتاري در تصميمات دستوري شرايط رقابتي با خودروسازان دنيا را نداشته باشند.

  به نظر مي‌رسد شوراي رقابت بيشتر از اينكه خود را به عنوان شوراي خودرو معرفي كند نيازمند اين است كه با تغيير رويه خود به اهداف و برنامه‌هايي كه بر اساس آن تاسيس شده تمركز كند و دولت نيز در مقطعي با همفكري وزارتخانه و دستگاه‌هاي مرتبط تصميمي كارشناسي براي شكست انحصار ايجاد شده و تغيير تعرفه‌ها كه شرايط انحصار را تشديد مي‌كنند اتخاذ كند، آن هم به صورت كارشناسي و نه يك شبه؛ تا از اين طريق بتواند به سامان بخشيدن، ضد انحصاري شدن و رقابتي شدن اين صنعت كمك كند.

  در همين حال دولت بايد از خودروسازان بخواهد تا با تجميع فعاليت‌هاي خود به سمت افزايش توليد پيش بروند چرا كه توليد در اين حجم از رقابت به جاي سودده بودن تنها به زيان بازار است. اجازه دهيم شرايط براي رقابت با خودروسازان جهاني باز شود. هر خودروساز جهاني بيش از يك ميليون خودرو در سال توليد مي‌كند اين در حالي است كه در ايران همه خودروسازان با هم مي‌توانند سالانه حدود يك ميليون خودرو توليد كنند كه اين اصلا به صلاح صنعت خودروي ايران نيست. هيچ يك از خودروسازان دنيا با تيراژهاي فعلي ما توليد ندارند.

  اين يك واقعيت است كه ساختار فعلي اقتصاد و صنعت منطبق با واقعيت‌هاي دنيا نيست و بايد ابتدا بسترسازي لازم براي اقتصاد فراهم شود و از فعاليت‌هايي همانند آنچه شوراي رقابت در بحث قيمت‌گذاري انجام مي‌دهد جلوگيري كرده و بيشتر به سمت توسعه ساختارهاي جديد كسب و كار و بهبود فضاي كسب و كار برويم. برنده اصلي در سال‌هاي گذشته و بعد از تداوم قيمت‌گذاري شوراي رقابت تنها دلالان بوده‌اند و اين روال نتوانسته است نه به سود مصرف‌كننده (مردم) و نه توليد باشد.

عضو هيات علمي دانشگاه علم و صنعت

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱۴ + ۷
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۷/۵/۲۵ - ۱۴:۳۰
برای خرید ۲۰۶ چقدر باید هزینه کرد؟
خودرونگاران- برای خرید خودروی ۲۰۶ در بازار بسته به مدل موردنظر و میزان کارکرد آن باید حداقل ۲۰ میلیون تومان پرداخت کرد.
۱۳۹۷/۵/۲۵ - ۱۴:۲۸
انتظار طولانیِ تاکسیرانان تهرانی در صفِ نوسازی
خورونگاران- تاکسیرانان تهرانی می‌گویند علیرغم انتظار طولانی، موفق به تعویض خودرو و دریافت خودروی نو نشدیم.
۱۳۹۷/۵/۲۵ - ۱۴:۲۶
کارخانه‌های لوازم یدکی خودرو کرج در حال تعدیل نیرو لوازم يدكي اتومبيل
خورونگاران- رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو کرج گفت: متأسفانه در شرایط فعلی کارخانه‌ها و کارگاه‌های ما در حال تعدیل نیرو و کاهش شیفت به خاطر نبود مواد اولیه و مشتری هستند.
۱۳۹۷/۵/۲۵ - ۱۴:۲۵
برترین استارتاپ‌های اروپایی متحول‌کننده حمل‌ونقل شهری را بشناسید
خودرونگاران- ترافیک و ناکارآمدی منجر به هدر رفتن زمان و هزینه‌های اقتصادی و زیست‌محیطی در بسیاری از شهرهای اروپایی می‌شود؛ آیا شما هم از این روند خسته شده‌اید؟
۱۳۹۷/۵/۲۵ - ۱۱:۵۹
اطلاعیه شرکت ایران خودرو پیرامون تحویل خودروهای پژو 2008
خودرونگاران- شرکت ایکاپ ضمن پوزش از مشتریان به دلیل تاخیر در تحویل خودروهای ثبت نامی پژو 2008 اعلام کرد این شرکت متعد به تحویل تمامی خودروهای ثبت نامی می‌باشد.
۱۳۹۷/۵/۲۵ - ۱۱:۳۰
خودروهای‌ خارجی دست‌دوم چند؟ +جدول
خورونگاران- آنچه در زیر می‌آید قیمت روز انواع خودروهای خارجی دست دوم در سطح بازار تهران طی امرداد ماه 97 است؛ لازم به توضیح است؛ سواری‌های زیر ممکن است به دلایل مختلف از جمله تصادف و وجود لکه رنگ و یا...
۱۳۹۷/۵/۲۵ - ۱۱:۲۹
خودروی سازگار با محیط زیست در گردنه سخت حمایت ها سرگردان شد
خودرونگاران- یک مخترع اصفهانی موفق به طراحی خودرویی سازگار با محیط زیست شده که در شرایط عدم حمایت بخش دولتی، چشم انتظار یک سرمایه گذار برای به حرکت درآوردن این خودرو در خیابان های شهر است.
۱۳۹۷/۵/۲۵ - ۱۱:۲۷
جدیدترین وضعیت تولید اتوبوس
خودرونگاران- تیر ماه امسال تولید انواع اتوبوس به طور میانگین ۵۴.۱ درصد کاهش یافت.
۱۳۹۷/۵/۲۵ - ۱۱:۲۶
دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی زیر پای تهرانی‌ها + جزییات
خودرونگاران- مجری طرح دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی در پایتخت در مورد جزییات این طرح توضیحاتی ارائه کرد.
۱۳۹۷/۵/۲۵ - ۱۱:۲۴
سوددهی سر‌سام‌آور فراری
خودرونگاران - زمانی که نام فراری به میان می‌آید ناخواسته باید به سوددهی فکر کرد. اگر تصور می‌کنید که ساخت خودروهای سوپرلوکس از منظر اقتصادی به‌صرفه نیست؛ بنابراین باید اطلاعاتی را که نشریه car buzz من...
۱۳۹۷/۵/۲۵ - ۱۱:۲۲
تحقیق و تفحص از صنعت خودرو را ادامه می‌دهیم
خودرونگاران - یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره نظارت بر بازار خودرو کشور گفت: قصدمان از تحقیق و تفحص رسیدن به یک طرح تحول در صنعت خودرو است تا این وضعیت نامطلوب را سر و سامان دهیم...
۱۳۹۷/۵/۲۵ - ۱۱:۲۱
چالش های درآمدی پیش روی قطعه سازان خودرو
خودرونگاران- حمایت از کالای ایرانی که از سوی رهبر معظم انقلاب برای تقویت اقتصاد داخلی مطرح شد، در صورت تحقق باعث شکوفا شدن تولید خواهد شد و بخشی از این حمایت نیز به رفع موانع و چالش های درآمدی صن...
۱۳۹۷/۵/۲۵ - ۰۹:۵۱
نوسان قیمت انواع خودروهای داخلی تشدید شد
خودرونگاران -در هفته جاری نوسان قیمت همچنان میهمان بازار خودروهای داخلی بود.
۱۳۹۷/۵/۱۹ - ۱۲:۰۸
راه‌اندازی سامانه جامع اطلاعاتی رانندگان تاکسی
خودرونگاران - مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور از راه اندازی سامانه جامع اطلاعاتی رانندگان تاکسی خبر داد و گفت: از این پس تبادل اطلاعات رانندگان با سازمان تامین اجتماعی به منظور بهره مندی رانن...
۱۳۹۷/۵/۱۹ - ۱۲:۰۵
نمایش محصولات جدید در نمایشگاه خودرو مشهد بیانگر تداوم توسعه صنعت خودرو است
خودرونگاران - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت:تولید محصولات جدید توسط خودروسازان داخلی بیانگر این است که خلاء های صنعت خودرو در زمان تحریم ها پُر می شود.
۱۳۹۷/۵/۲۴ - ۱۰:۳۰
تولید خودرو ۸۰ درصد کاهش می یابد
خودرونگاران - انجمن خودروسازان با گلایه از بی توجهی وزارت صنعت به اوضاع بحرانی صنعت خودرو با اشاره به برگزاری دو جلسه با محمد شریعتمداری وزیر صنعت معدن و تجارت و منصور معظمی معاون وزیر و رییس سازرمان...
۱۳۹۷/۵/۲۳ - ۱۵:۵۱
احتمال حذف مابه‌التفاوت ارزی برای خودرو
خودرونگاران - رییس سازمان توسعه تجارت از احتمال تغییر در لیست کالاهای اساسی و همچنین احتمال حذف مابه‌التفاوت ارزی برای خودرو خبر داد و اعلام کرد: امشب تکلیف مابه‌التفاوت ارزی کالاهای وارد شده مشخص می‌...
۱۳۹۷/۵/۲۴ - ۰۹:۲۴
خودروسازان به دنبال آزادسازی قیمت‌ها
خودرونگاران - دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: خودروسازان و قطعه‌سازان برای خروج خودرو از شمول قیمت‌گذاری دستوری، جلساتی را با مسوولان دولتی مربوطه در یکی دو هفته اخیر برگزار و درخواست خود را برای...
۱۳۹۷/۵/۲۰ - ۱۱:۲۱
پيكاپ هاي ايراني راهي اروپا مي شوند
خودرونگاران - قايم مقام شركت ارس خودرو ديزل از هماهنگي براي صادرات خودروهاي پيكاپ آميكو به كشورهاي اروپايي همچون سوئد و ايتاليا خبر داد.
۱۳۹۷/۵/۲۲ - ۱۰:۱۴
مابه‌التفاوت بدهید، کالایتان را از گمرک ببرید!
خودرونگاران - در پی نوسانات نرخ ارز، قیمت موتورسیکلت به عنوان یکی از ابزارهای درآمدی و کاهش هزینه‌ خانوارهای ایرانی به لحظه قیمت‌گذاری می شود و به گفته فعالان این صنف، کالایی از سوی کارخانه‌ها به با...
۱۳۹۷/۵/۲۳ - ۱۱:۳۸
سود حاصل از تولید را به جیب محرومین وساخت محیط زیست روانه می کنیم
خورونگاران- میلاد علینقی مدیر عامل هلدینگ داتیس طی مصاحبه ای، هدف از تولید وکسب و کار این هلدینگ را ایجاد ارزش افزوده و اشتغال در راه حمایت از محرومین، خانواده جانبازان وشهدا وحفظ محیط زیست دانست واب...
۱۳۹۷/۵/۱۸ - ۱۰:۱۵
تحریم، «استاندارد» را عقب انداخت
خودرونگاران - در شرایطی که سازمان ملی استاندارد پیش‌تر اعلام کرده بود حتی یک روز هم به خودروسازان بابت استانداردهای جدید مهلت اضافه نخواهد داد، گویا شرایط پیش‌روی خودروسازی در اثر بازگشت تحریم و برخی...
۱۳۹۷/۵/۱۸ - ۱۱:۲۹
« گيم »در بازار خودرو
خودرونگاران - با اعلام بسته سياست ارزي دولت همانطور كه تصور مي‌شد بازار خودرو به عنوان يكي از بازارهاي وابسته به ارز با واكنش مثبت به اين بسته رو به رو شد و قيمت‌ها در بازار خودرو با كاهش مواجه شد
۱۳۹۷/۵/۲۳ - ۱۱:۴۲
سنگ‌اندازي از نوع دولتي
خودرونگاران - درحالي كه قرار بود اجراي بسته سياست ارزي جديد دولت حال بخش توليد را خوب كند اما آنچه برداشت‌ها از اين سياست بوده و توسط نهادهاي دولتي به اجرا درآمده، بيشتر از اينكه به بخش توليدي كشور كم...
۱۳۹۷/۵/۲۳ - ۱۶:۴۶
فروش محصولات فقط از طريق سايت اينترنتي و نمايندگي هاي مجاز سايپا انجام مي شود
خودرونگاران - گروه خودروسازي سايپا در اطلاعيه اي اعلام كرد: فروش محصولات اين گروه خودروسازي فقط از طريق سايت اينترنتي و شبكه نمايندگي هاي مجاز گروه خودروسازي سايپا در سراسر كشور انجام مي شود.
۱۳۹۷/۵/۲۳ - ۱۶:۰۵
ضوابط واردات تایر خودروهای سنگین اعلام شد
خودرونگاران - وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخشنامه ای، ترخیص همه تایرهای وارداتی سنگین باری و مسافری را به اخذ تاییدیه شبکه توزیع و مطابق نیاز سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای منوط کرد.