امروز: پنج شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۷ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۷/۳/۲۳ - ۰۹:۳۲
شناسه خبر: ۴۴۷۷۲۶
 
برخورد سیاسی با صنعت خودرو
خودرونگاران - مدت‌هاست که بازار خودرو شرایط آشفته‌ای را سپری می‌کند. طی 9 ماه اخیر شیب قیمت‌ها بر مدار صعودی قرار گرفته است و هر روز شاهد شکاف بیشتری بین قیمت خودرو کارخانه و بازار هستیم.

به گزارش خودرونکاران به نقل از آرمان ،  اتفاقی که این بار به بازار داخلی محدود و منحصر نمی‌شود و شاهد افزایش قیمت خودروهای خارجی هم هستیم. در حالی که اکنون از نهادهای ناظر انتظار می‌رود با کنترل بازار، آرامش را به این صنعت مهم بازگردانند، در عمل آنها سکوت کرده‌اند و دست روی دست گذاشته‌اند. همین امر باعث شده است تا دلالان با آسودگی خاطر بیشتری در بازار جولان دهند و هر طور که برایشان به‌صرفه‌تر است اقدام به قیمت‌گذاری کنند. بسیاری از تحلیلگران هم اعتقاد دارند بالارفتن قیمت ارز در بازار آزاد باعث شده است تا هزینه تولید و واردات خودرو افزایش یابد و این امر موجبات گرانی خودرو را هم فراهم آورده است.

  در این زمینه  گفت‌وگویی با بهرام شهریاری،‌ کارشناس صنعت خودرو، انجام شده است که در ادامه می‌خوانید.

طی هفته‌های اخیر بار دیگر شاهد افزایش قیمت خودرو هستیم و این روند همچنان ادامه دارد. دلیل بروز التهابات اخیر در بازار خودرو چیست؟

اکنون شاهد افزایش قیمت تمام اقلام و کالاهای اساسی هستیم و قیمت خودرو هم به تبع اقتصاد کلان و به‌ویژه تلاطم‌های بازار ارز رو به فزونی گذاشته است. اگر نیم‌نگاهی به آمار داشته باشیم متوجه می‌شویم که روند صعودی قیمت خودرو رفته‌رفته از شهریور سال گذشته آغاز شد، یعنی درست زمانی که دلار اوج گرفت و از مرز 7000تومان هم عبور کرد، بازار خودرو هم دچار تلاطم شد. حال بعد از کنترل بازار دلار، سرمایه‌های سرگردان در این بازار به سمت بازارهای موازی سرازیر شد و بازار خودرو هم از این امر مستثنی نیست. علاوه بر این بازار، مشاهده می‌کنیم که قیمت سکه تمام‌بهار آزادی هم در محدوده دو‌میلیون و 500‌هزارتومان قرار گرفته است، در نتیجه این تلاطم مختص به بازار خودرو نیست و این اتفاق را می‌توان متاثر از اقتصاد کلان دانست. در شرایطی که واردکننده‌ها در تامین ارز با محدودیت روبه‌رو هستند و قطعه‌سازان هم برای خرید مواد اولیه و قطعات، ارزی در دست ندارند، مشخص است که عرضه کاهش می‌یابد و خودرو گران می‌شود. لازم است دولت چاره‌ای برای تامین ارزی این افراد بیندیشد. همچنین اگر بنا بر واقعی‌کردن قیمت ارز است، مشخصا سایر بازارها تحت تاثیر قرار می‌گیرند و برای اینکه بتوانند به تولید خود ادامه دهند، چاره‌ای جز جبران هزینه‌ها با افزایش قیمت‌ها ندارند.

برخی معتقدند که خروج آمریکا از برجام در افزایش قیمت‌ها تاثیرگذار بوده است. نظر شما در این‌باره چیست؟

زمانی می‌توان این ادعا را قبول کرد که شرکای ایران در حوزه خودروسازی مایل به ادامه همکاری نباشند. اما زمانی که انجمن قطعه‌سازان فرانسه برای ادامه همکاری به ایران نامه می‌نویسد، نشان از آن دارد که تحریم‌های یکجانبه آمریکا نمی‌تواند اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار دهد. نکته حائز اهمیت این است که سایت ثبت سفارش خودرو پس از ۱۰ ماه بسته‌بودن، باز شد، اما همچنان وضعیت بازار خودروهای وارداتی نابسامان است و کسی حاضر به فروش خودرو خود نیست. از سوی دیگر، عده‌ای خاص و محدود بازار خودروهای لوکس و وارداتی را در دست دارند و فعالیتشان چندان مشخص نیست. طوری که به‌گفته رئیس سازمان توسعه تجارت، سال گذشته 6400 خودرو بدون ثبت سفارش وارد کشور شده‌اند و چگونگی ورود این خودروها محل شبهه است. با این حال، در مورد خودروهای تولید داخل وضعیت تا حدودی مناسب بود و نوسانات طبیعی وجود داشت، اما طی دو هفته گذشته یکباره خودروهای ساخت داخل هم با گرانی مواجه شدند که دلیل اصلی آن مشخص نیست و مسئولان در این‌باره باید شفاف‌سازی کنند، زیرا شائبه‌ای مبنی بر احتکار خودرو از سوی خودروسازی‌ها وجود دارد و سکوت مسئولان ممکن است به آن دامن بزند.

وجود انحصار تا چه میزان بر افزایش قیمت گاه و بی‌گاه خودرو تاثیرگذار بوده است؟ آیا می‌توان در شرایط کنونی در بازار رقابت ایجاد کرد؟

ابتدا باید تعریف دقیقی از انحصار بازار ارائه شود. امروزه تعداد خودروسازان ایرانی افزایش یافته است و محدود به دو خودروساز عمده نمی‌شود. اگر بین همین خودروسازان هم رقابت سالم ایجاد شود، مردم حق انتخاب پیدا می‌کنند و تولیدکنندگان می‌کوشند تا تولیدات باکیفیت با قیمت مطلوب ارائه دهند. اما همان‌گونه که اشاره شد مشکل را باید ریشه‌ای بررسی کرد. ریشه همه این مشکلات به اقتصاد دولتی بازمی‌گردد و طی چهار دهه گذشته دولت در جای‌جای اقتصاد حضور داشته است. مشخص است در چنین شرایطی نمی‌توان به بهبود صنایع به‌ویژه صنعت خودروسازی امید داشت. تا زمانی که دولت دست از زمامداری اقتصاد برندارد و شاهد اقتصاد دستوری باشیم، بازار به این رویه خود ادامه می‌دهد و نقدینگی به جای ورود به بازارهای مولد در بخش‌هایی نظیر ارز، طلا، سکه، مسکن و... سرگردان می‌شود. زمانی هم که به سمت بازارهای تولیدی نظیر خودرو و دیگر صنایع سرازیر شود، تولیدکنندگان با احتکار کالا، اقدام به گران‌فروشی می‌کنند و برخورد صحیح و درستی هم با آنها صورت نمی‌گیرد.

اکنون چه نهاد یا سازمانی را می‌توان مقصر اصلی گرانی خودرو قلمداد کرد؟

برخی با موضع‌گیری علیه وزارت صنعت، معدن و تجارت سعی می‌کنند تا مسئولان این وزارتخانه را محکوم کنند. اما نمی‌توان تنها یک سازمان، نهاد یا وزارتخانه را مقصر دانست. متاسفانه در اقتصادی که دولت سکاندار آن است، با صنعت خودرو هم سیاسی برخورد می‌شود. در حالی که انتظار می‌رود کارشناسان و مسئولان با گفت‌وگو و تعامل راهی برای برون‌رفت از بحران پیدا کنند، اما از این اتفاق بهره‌برداری سیاسی می‌شود و برخی سعی می‌کنند با تخریب دولت، منافع حزبی و گروهی خود را تامین کنند. تا پیش از این هم وزارت صنعت دخالتی در قیمت‌گذاری خودرو نداشت و صرفا کار سیاستگذاری را انجام می‌داد. اکنون وزارتخانه تحت تصدی‌گری محمد شریعتمداری هم به سبک و سیاق گذشتگان و در حوزه وظایف خود به امور رسیدگی می‌کند. شورای رقابت وظیفه تعیین نرخ را بر عهده دارد که طبق آخرین مصوبه این شورا قرار بر این شده است که از اول تیر خودروسازان بین 6/5 تا 1/7‌درصد بر قیمت محصولات خود بیفزایند. اما اینکه برخی خودروسازان خودسرانه اقدام به قیمت‌گذاری می‌کنند بحث دیگری است. همچنین امروزه شاهد گسترش دلالان در بازار خودرو هستیم که در این زمینه ‌تنها از یک وزارتخانه نمی‌توان انتظار برخورد با آنها را داشت، بلکه مجموعه قوای مجریه، مقننه و قضائیه باید در ریشه‌کن‌کردن فعالیت این افراد گام بردارند.

آیا قطعه‌سازان می‌توانند با اتکا به توان داخلی مواد مورد نیاز خودروسازان را تامین کنند؟ چه مشکلاتی در این حوزه وجود دارد؟

باید توجه داشت که صنعت قطعه‌سازی علاوه بر وابستگی به بازار خارجی، به بازار داخلی که باز هم تحت تاثیر تغییرات قیمت‌ها همچون مواد اولیه است، بستگی دارد. از این رو هر تغییری در قیمت بازارهای داخلی و خارجی قطعه‌ساز را با مشکلات مالی همراه می‌کند. در شرایطی که قیمت بیشتر اقلام و کالاها رو به گران‌شدن می‌رود، نمی‌توان انتظار داشت که قیمت خودرو تغییر نکند و حتی ارزان شود.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱۰ + ۱۳
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۷/۱۰/۲۷ - ۱۶:۴۳
لایحه CFT هفته آینده در مجلس بررسی می‌شود
خودرونگاران_ نمایندگان مجلس شورای اسلامی هفته آینده لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) اعاده شده از شورای نگهبان را بررسی می‌کنند.
۱۳۹۷/۱۰/۲۷ - ۱۵:۵۶
طرحی جالب در ایتالیا؛ با دوچرخه سرکار بروید و حقوق بگیرید !
خودرونگاران_مسئولان در یکی از شهرهای ایتالیا طرح جالبی برای مقابله با آلودگی هوا ارائه داده‌اند؛ «با دوچرخه به سرکار بروید و حقوق بگیرید».
۱۳۹۷/۱۰/۲۷ - ۱۵:۰۵
معاینه فنی خودروها در بیرجند با تخفیف ویژه انجام می شود
خودرونگاران_مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی گفت: به مناسبت گرامیداشت روز ملی هوای پاک معاینه خودروهای سبک دولتی و عمومی و شخصی در بیرجند با تخفیف ویژه انجام خواهد شد.
۱۳۹۷/۱۰/۲۷ - ۱۴:۵۹
بنز یا ب‌ام‌و؟
خودرونگاران_در رقابت داغ و قدیمی برای کسب عنوان پرفروش‌ترین خودروساز لوکس جهان، بنز برای سومین سال پیاپی رقیب خود ب‌ام‌و را شکست داد و با فروش دو میلیون و ۳۱۰ هزار ماشین، برترین خودروساز لوکس جهان در ...
۱۳۹۷/۱۰/۲۷ - ۱۴:۴۴
هوندا اوربن در نمایشگاه ژنو معرفی می‌شود
خودرونگاران_مراحل نهایی آزمایش مدل اوربن هاچبک کوچک الکتریکی هوندا انجام شده و این خودروی جعبه‌ای کوچک به صورت کانسپت در نمایشگاه ژنو معرفی خواهد شد.
۱۳۹۷/۱۰/۲۷ - ۱۴:۱۵
پرداخت 40 هزار میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی
خودرونگاران_وزیر صنعت، معدن و تجارت از پرداخت 40 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای تامین نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی خبر داد.
۱۳۹۷/۱۰/۲۷ - ۱۳:۵۴
قیمت خودروهای داخلی افزایش یافت+جدول
خودرونگاران_روند معاملات بازار خودرو در پایان هفته حکایت از افزایش قیمت برخی خودروهای داخلی دارد.
۱۳۹۷/۱۰/۲۷ - ۱۳:۲۵
خودرویی‌ها پیشتاز معاملات شدند
خودرونگاران_در هفته پایانی دی ماه برخی خبر‌ها در مورد گروه خودرویی همانند افزایش نرخ محصولات سایپا موجب شد تا شاهد بازار بهتری برای اکثر نماد‌ها در این گروه بودیم.
۱۳۹۷/۱۰/۲۷ - ۱۲:۲۱
استقبال خوب مردم از محصولات سايپا
خودرونگاران_معاون هماهنگي امور اقتصادي استانداري استان مركزي با حضور در غرفه گروه خودروسازي سايپا در نمايشگاه خودرو استان مركزي گفت: تنوع، كيفيت و قيمت مناسب باعث شده تا مردم از محصولات گروه سايپا است...
۱۳۹۷/۱۰/۲۷ - ۱۲:۱۳
خودروی مرموز IMs نیسان (+عکس)
خودرونگاران_نیسان در روزهای گذشته مدل مفهومی جدید الکتریکی IMs خود را در نمایشگاه بین‌المللی خودرویی آمریکای شمالی به نمایش گذاشت.
۱۳۹۷/۱۰/۲۷ - ۱۱:۵۷
نمایشگاه دائمی خودکفایی قطعات درساپکو
خودرونگاران_گروه صنعتي ايران خودرو در فراخواني از تمامی قطعه سازان كشور دعوت كرد تا درداخلي سازي قطعات پيشرفته خودرو (هاي تك)، اين خودروساز را در مسير خودكفايي كامل توليد خودرو ياري كنند.
۱۳۹۷/۱۰/۲۷ - ۱۱:۵۵
تولد نخستین هان تنگ در خطوط تولید ایران
خودرونگاران - نخستین خودرو تولیدی «هان تنگ» از خط تولید شرکت صنایع تولیدی عظیم خودرو خارج شد.
۱۳۹۷/۱۰/۲۷ - ۱۱:۲۲
چه خودروهایی ارزان شدند؟
خودرونگاران_رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه‌داران خودرو مدعی شد: قیمت خودرو‌های خارجی اندکی کاهش یافته و زمان بیشتری نیاز است تا قیمت‌ها ریزش بیشتری داشته باشد.
۱۳۹۷/۱۰/۲۵ - ۰۹:۴۵
واردات خودرو بدون انتقال ارز ممنوع
خودرونگاران_رئیس کل بانک مرکزی با ثبت سفارش و ترخیص خودروهای وارداتی که بعد از ۱۶ مرداد ۹۷ قبض انبار دریافت کرده اند، بدون انتقال ارز مخالفت کرده است.
۱۳۹۷/۱۰/۲۵ - ۱۱:۰۳
خودروهای مانده در گمرک اجازه ترخیص دارند
خودرونگاران - - علیرغم مخالفت امروز همتی با ترخیص خودروهای وارداتی بدون انتقال ارز، وزیر صنعت معدن و تجارت با اعلام اینکه خودروهای مانده در گمرک اجازه ترخیص دارند، گفت: ثبت سفارش‌های قبلی خودرو "کن لم...
۱۳۹۷/۱۰/۲۳ - ۱۲:۰۸
۹ میلیاردی که از مردم گرفته می‌شود، به کجا می‌رود؟
خودرونگاران_شرکت پست در قبال این‌که کارت‌های سوخت جامانده در این شرکت را به مالکان ارائه می‌کند، به ازای هر کارت سوخت ۱۰ هزار تومان از مالک خودرو دریافت می‌کند و با توجه به این‌که ۹۲۴ هزار کارت سوخت د...
۱۳۹۷/۱۰/۲۳ - ۱۶:۲۵
ساز و کار ارائه تسهیلات جدید مشخص نیست
خودرونگاران - در حالی که تابش رییس سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده اعلام کرده است که از هزار میلیارد تومان تسهیلات اعطای به خودروسازان هزار میلیارد تومان آن سهم قطعه سازان است اما دبیر انجم...
۱۳۹۷/۱۰/۲۲ - ۱۲:۳۰
خودروساز داخلی محکوم به جمع آوری تولیدیهای معیوبش شد
خودرونگاران_مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران از صدور رای برای یک شرکت خودروساز داخلی به جمع آوری خودروهای تولیدی ناقص خود خبر داد.
۱۳۹۷/۱۰/۱۹ - ۱۶:۲۹
دلایل اصلی گرانی خودرو
خودرونگاران - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز یکی از عمده دلایل گرانی خودرو در بازار است، گفت: با توجه به اینکه بهانه قطعه سازان افزایش نرخ ارز بوده اکنون باید شاهد کاهش ...
۱۳۹۷/۱۰/۱۹ - ۱۴:۱۴
شرایط فروش و فرمول محاسبه قیمت به خودروسازان ابلاغ شده است
خودرونگاران_رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: اطلاعی از قیمت اعلام شده از طرف شرکت خودروساز ندارم، اما شرایط فروش را ابلاغ کردیم.
۱۳۹۷/۱۰/۱۹ - ۱۴:۰۳
قیمت خودرو باید با شرایط بازار متناسب باشد
خودرونگاران_رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور ضمن اعلام زیان حدود هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی خودروسازان در ۹ ماهه امسال گفت: ضرورت دارد تا قیمت ها متناسب با بازار باشد و در دوره ها...
۱۳۹۷/۱۰/۲۲ - ۱۴:۳۷
نمایشگاه سوم در قبضه جاده مخصوصی ها
خودرونگاران - روز گذشته سومین نمایشگاه خودرو تهران ، که روزی برای برگزار شدنش سر و صداهای زیادی را به پا کرده بود به کار خود پایان داد تا پرونده سومین نمایشگاه سرنوشتی متفاوت تر از دو نمایشگاه قبلی د...
۱۳۹۷/۱۰/۲۳ - ۱۱:۴۴
اختصاص ۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات به قطعه سازان
خودرونگاران_ رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: از مبلغ ۱۵ هزارمیلیارد تومان تسهیلات بانک مرکزی ۱۱ هزار میلیارد تومان به صنعت قطعه سازی تخصیص می یابد
۱۳۹۷/۱۰/۱۹ - ۱۳:۰۰
ترخیص ۱۳ هزار خودرو از گمرک تعیین تکلیف شد
خودرونگاران_وزیر صنعت، معدن و تجارت از تعیین تکلیف ترخیص ۱۳ هزار خودرو از گمرک با مصوبه دولت خبرداد.
۱۳۹۷/۱۰/۱۹ - ۱۴:۱۲
استانداردهای پراید برای ۱۷ سال گذشته است
خودرونگاران - گلپایگانی اظهار داشت: این را باید در نظر گرفت که پلت‌فرم بیشتر خودروها برای ۲۰ سال پیش است. پس دشوار است که برای این خودروها استانداردهای ۸۵گانه و جدید تعریف شود. اما اکنون سازمان استاند...
۱۳۹۷/۱۰/۱۹ - ۱۶:۵۹
واکنش منفی بازار به افزایش قیمت‌ها
خودرونگاران - گزارش امروز قیمت خودرو حکایت از واکنش منفی بازار نسبت به افزایش قیمت محصولات ایران خودرو دارد.