امروز: یکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۷/۳/۲۳ - ۰۹:۳۲
شناسه خبر: ۴۴۷۷۲۶
 
برخورد سیاسی با صنعت خودرو
خودرونگاران - مدت‌هاست که بازار خودرو شرایط آشفته‌ای را سپری می‌کند. طی 9 ماه اخیر شیب قیمت‌ها بر مدار صعودی قرار گرفته است و هر روز شاهد شکاف بیشتری بین قیمت خودرو کارخانه و بازار هستیم.

به گزارش خودرونکاران به نقل از آرمان ،  اتفاقی که این بار به بازار داخلی محدود و منحصر نمی‌شود و شاهد افزایش قیمت خودروهای خارجی هم هستیم. در حالی که اکنون از نهادهای ناظر انتظار می‌رود با کنترل بازار، آرامش را به این صنعت مهم بازگردانند، در عمل آنها سکوت کرده‌اند و دست روی دست گذاشته‌اند. همین امر باعث شده است تا دلالان با آسودگی خاطر بیشتری در بازار جولان دهند و هر طور که برایشان به‌صرفه‌تر است اقدام به قیمت‌گذاری کنند. بسیاری از تحلیلگران هم اعتقاد دارند بالارفتن قیمت ارز در بازار آزاد باعث شده است تا هزینه تولید و واردات خودرو افزایش یابد و این امر موجبات گرانی خودرو را هم فراهم آورده است.

  در این زمینه  گفت‌وگویی با بهرام شهریاری،‌ کارشناس صنعت خودرو، انجام شده است که در ادامه می‌خوانید.

طی هفته‌های اخیر بار دیگر شاهد افزایش قیمت خودرو هستیم و این روند همچنان ادامه دارد. دلیل بروز التهابات اخیر در بازار خودرو چیست؟

اکنون شاهد افزایش قیمت تمام اقلام و کالاهای اساسی هستیم و قیمت خودرو هم به تبع اقتصاد کلان و به‌ویژه تلاطم‌های بازار ارز رو به فزونی گذاشته است. اگر نیم‌نگاهی به آمار داشته باشیم متوجه می‌شویم که روند صعودی قیمت خودرو رفته‌رفته از شهریور سال گذشته آغاز شد، یعنی درست زمانی که دلار اوج گرفت و از مرز 7000تومان هم عبور کرد، بازار خودرو هم دچار تلاطم شد. حال بعد از کنترل بازار دلار، سرمایه‌های سرگردان در این بازار به سمت بازارهای موازی سرازیر شد و بازار خودرو هم از این امر مستثنی نیست. علاوه بر این بازار، مشاهده می‌کنیم که قیمت سکه تمام‌بهار آزادی هم در محدوده دو‌میلیون و 500‌هزارتومان قرار گرفته است، در نتیجه این تلاطم مختص به بازار خودرو نیست و این اتفاق را می‌توان متاثر از اقتصاد کلان دانست. در شرایطی که واردکننده‌ها در تامین ارز با محدودیت روبه‌رو هستند و قطعه‌سازان هم برای خرید مواد اولیه و قطعات، ارزی در دست ندارند، مشخص است که عرضه کاهش می‌یابد و خودرو گران می‌شود. لازم است دولت چاره‌ای برای تامین ارزی این افراد بیندیشد. همچنین اگر بنا بر واقعی‌کردن قیمت ارز است، مشخصا سایر بازارها تحت تاثیر قرار می‌گیرند و برای اینکه بتوانند به تولید خود ادامه دهند، چاره‌ای جز جبران هزینه‌ها با افزایش قیمت‌ها ندارند.

برخی معتقدند که خروج آمریکا از برجام در افزایش قیمت‌ها تاثیرگذار بوده است. نظر شما در این‌باره چیست؟

زمانی می‌توان این ادعا را قبول کرد که شرکای ایران در حوزه خودروسازی مایل به ادامه همکاری نباشند. اما زمانی که انجمن قطعه‌سازان فرانسه برای ادامه همکاری به ایران نامه می‌نویسد، نشان از آن دارد که تحریم‌های یکجانبه آمریکا نمی‌تواند اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار دهد. نکته حائز اهمیت این است که سایت ثبت سفارش خودرو پس از ۱۰ ماه بسته‌بودن، باز شد، اما همچنان وضعیت بازار خودروهای وارداتی نابسامان است و کسی حاضر به فروش خودرو خود نیست. از سوی دیگر، عده‌ای خاص و محدود بازار خودروهای لوکس و وارداتی را در دست دارند و فعالیتشان چندان مشخص نیست. طوری که به‌گفته رئیس سازمان توسعه تجارت، سال گذشته 6400 خودرو بدون ثبت سفارش وارد کشور شده‌اند و چگونگی ورود این خودروها محل شبهه است. با این حال، در مورد خودروهای تولید داخل وضعیت تا حدودی مناسب بود و نوسانات طبیعی وجود داشت، اما طی دو هفته گذشته یکباره خودروهای ساخت داخل هم با گرانی مواجه شدند که دلیل اصلی آن مشخص نیست و مسئولان در این‌باره باید شفاف‌سازی کنند، زیرا شائبه‌ای مبنی بر احتکار خودرو از سوی خودروسازی‌ها وجود دارد و سکوت مسئولان ممکن است به آن دامن بزند.

وجود انحصار تا چه میزان بر افزایش قیمت گاه و بی‌گاه خودرو تاثیرگذار بوده است؟ آیا می‌توان در شرایط کنونی در بازار رقابت ایجاد کرد؟

ابتدا باید تعریف دقیقی از انحصار بازار ارائه شود. امروزه تعداد خودروسازان ایرانی افزایش یافته است و محدود به دو خودروساز عمده نمی‌شود. اگر بین همین خودروسازان هم رقابت سالم ایجاد شود، مردم حق انتخاب پیدا می‌کنند و تولیدکنندگان می‌کوشند تا تولیدات باکیفیت با قیمت مطلوب ارائه دهند. اما همان‌گونه که اشاره شد مشکل را باید ریشه‌ای بررسی کرد. ریشه همه این مشکلات به اقتصاد دولتی بازمی‌گردد و طی چهار دهه گذشته دولت در جای‌جای اقتصاد حضور داشته است. مشخص است در چنین شرایطی نمی‌توان به بهبود صنایع به‌ویژه صنعت خودروسازی امید داشت. تا زمانی که دولت دست از زمامداری اقتصاد برندارد و شاهد اقتصاد دستوری باشیم، بازار به این رویه خود ادامه می‌دهد و نقدینگی به جای ورود به بازارهای مولد در بخش‌هایی نظیر ارز، طلا، سکه، مسکن و... سرگردان می‌شود. زمانی هم که به سمت بازارهای تولیدی نظیر خودرو و دیگر صنایع سرازیر شود، تولیدکنندگان با احتکار کالا، اقدام به گران‌فروشی می‌کنند و برخورد صحیح و درستی هم با آنها صورت نمی‌گیرد.

اکنون چه نهاد یا سازمانی را می‌توان مقصر اصلی گرانی خودرو قلمداد کرد؟

برخی با موضع‌گیری علیه وزارت صنعت، معدن و تجارت سعی می‌کنند تا مسئولان این وزارتخانه را محکوم کنند. اما نمی‌توان تنها یک سازمان، نهاد یا وزارتخانه را مقصر دانست. متاسفانه در اقتصادی که دولت سکاندار آن است، با صنعت خودرو هم سیاسی برخورد می‌شود. در حالی که انتظار می‌رود کارشناسان و مسئولان با گفت‌وگو و تعامل راهی برای برون‌رفت از بحران پیدا کنند، اما از این اتفاق بهره‌برداری سیاسی می‌شود و برخی سعی می‌کنند با تخریب دولت، منافع حزبی و گروهی خود را تامین کنند. تا پیش از این هم وزارت صنعت دخالتی در قیمت‌گذاری خودرو نداشت و صرفا کار سیاستگذاری را انجام می‌داد. اکنون وزارتخانه تحت تصدی‌گری محمد شریعتمداری هم به سبک و سیاق گذشتگان و در حوزه وظایف خود به امور رسیدگی می‌کند. شورای رقابت وظیفه تعیین نرخ را بر عهده دارد که طبق آخرین مصوبه این شورا قرار بر این شده است که از اول تیر خودروسازان بین 6/5 تا 1/7‌درصد بر قیمت محصولات خود بیفزایند. اما اینکه برخی خودروسازان خودسرانه اقدام به قیمت‌گذاری می‌کنند بحث دیگری است. همچنین امروزه شاهد گسترش دلالان در بازار خودرو هستیم که در این زمینه ‌تنها از یک وزارتخانه نمی‌توان انتظار برخورد با آنها را داشت، بلکه مجموعه قوای مجریه، مقننه و قضائیه باید در ریشه‌کن‌کردن فعالیت این افراد گام بردارند.

آیا قطعه‌سازان می‌توانند با اتکا به توان داخلی مواد مورد نیاز خودروسازان را تامین کنند؟ چه مشکلاتی در این حوزه وجود دارد؟

باید توجه داشت که صنعت قطعه‌سازی علاوه بر وابستگی به بازار خارجی، به بازار داخلی که باز هم تحت تاثیر تغییرات قیمت‌ها همچون مواد اولیه است، بستگی دارد. از این رو هر تغییری در قیمت بازارهای داخلی و خارجی قطعه‌ساز را با مشکلات مالی همراه می‌کند. در شرایطی که قیمت بیشتر اقلام و کالاها رو به گران‌شدن می‌رود، نمی‌توان انتظار داشت که قیمت خودرو تغییر نکند و حتی ارزان شود.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۴ + ۵
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۷/۷/۲۸ - ۱۶:۴۵
تقابل دو لوکس شاسی بلند آلمانی/ X7 ب‌ام‌و و GLS (+عکس)
خودرونگاران - در نگاه اول ب‌ام‌و بسیار مدرن‌تر به نظر می‌رسد. این مدرنیته در نمای انتهایی خودرو نمود بیشتری دارد و بنز در این زمینه میراث‌دار GL های بزرگ است. به همین دلیل GLS نمای باکسی و زاویه‌دار ...
۱۳۹۷/۷/۲۸ - ۱۶:۴۱
پاسخ سازمان استاندارد به خبری درباره همکاری با مراکز معاینه‌فنی
خودرونگاران_سازمان ملی استاندارد ایران ز ابتدای اجرائی شدن فرآینده معاینه‌فنی خودروهای دوگانه‌سوز چه در حوزه تصمیم‌گیری و تدوین چارچوب‌ها و دستورالعمل‌های اجرائی فرآیدن مذکور و چه در زمینه افزایش توان...
۱۳۹۷/۷/۲۸ - ۱۶:۳۴
تعداد خودروهای ایران و ترکیه مساوی است، اما مصرف سوخت ایران ۱۰ برابر ترکیه است
خودرونگاران_طبق آخرین اعلام رسمی دولت، مصرف بنزین در ایران 91میلیون لیتر در روز است. همچنین طبق آخرین اعلام رسمی جمعیت کشور، ایران در حال حاضر حدود 81 میلیون نفر جمعیت دارد.
۱۳۹۷/۷/۲۸ - ۱۶:۲۴
پیش فروش جدید محصولات ایران خودرو از فردا ۲۹ مهرماه
خودرونگاران_در طرح پیش فروش جدید تمامی محدودیت های پیش فروش قبل از جمله عدم امکان ثبت نام برای مشتریان حقوقی، خودرو اولی ها، داشتن گواهینامه در زمان ثبت نام و عدم خرید محصولات ایران خودرو طی ۱۸ ماهه گ...
۱۳۹۷/۷/۲۸ - ۱۶:۲۰
در بازار لاستیک چه خبر است؟
خودرونگاران - کسبه بازار لاستیک این روزها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.
۱۳۹۷/۷/۲۸ - ۱۵:۳۴
افزایش ۴۰ درصدی تردد در مرز مهران در روز گذشته
خودرونگاران_ فرمانده یگان‌های ویژه ناجا گفت: در ۲۴ ساعت گذشته افزایش ۴۰ درصدی تردد در مرز مهران را با خروج ۶۰ هزار زائر اربعین حسینی(ع)شاهد بودیم.
۱۳۹۷/۷/۲۸ - ۱۵:۳۱
توقف ورود و خروج خودروهای شخصی به مرز مهران
خودرونگاران_ معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام از توقف ورود و خروج خودروهای شخصی به مرز مهران خبر داد.
۱۳۹۷/۷/۲۸ - ۱۵:۲۳
خرید موتورسیکلت کارکرده چقدر هزینه دارد؟
خودرونگاران_یک دستگاه موتورسیکلت نیرو محرکه (نامی ۱۵۰) با کارکرد ۱۳ هزار و ۸۰۰ کیلومتر با مبلغ ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در بازار معامله می‌شود.
۱۳۹۷/۷/۲۸ - ۱۵:۱۷
تنها ۲ روز تا ممنوعیت تردد بدون معاینه فنی در تهران
خودرونگاران_معاون حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری تهران از اجرای فاز دوم طرح کاهش آلودگی هوا از اول آبان و توقیف خودرو‌های دودزا دارای معاینه فنی خبر داد.
۱۳۹۷/۷/۲۸ - ۱۴:۵۰
خودروی بدهکاران بالای یک میلیون تومان توقیف می‌شود
خودرونگاران_ سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در اطلاعیه‌ای به دارندگان خودروهایی که بدهی آنها بابت عوارض طرح ترافیک به بیش از یک میلیون تومان رسیده است، هشدار داد.
۱۳۹۷/۷/۲۸ - ۱۴:۴۷
پژو۲۰۷ اتوماتیک ۱۰۶ میلیون تومان شد
خودرونگاران_گزارش امروز بازار خودرو حکایت از افزایش ۲ میلیون تومانی قیمت پژو۲۰۷ اتوماتیک در بازار را دارد.
۱۳۹۷/۷/۲۸ - ۱۴:۴۳
خودروهای آفرودی بلای جان کویر های اصفهان
خودرونگاران_یک فعال محیط زیست گفت: اگرچه کویرهای اصفهان رو به نابودی است اما مسابقات رالی و حضور خودروهای آفرودی در این کویرها در تخریب هرچه زودتر بیابان ها اثر دارد.
۱۳۹۷/۷/۲۸ - ۱۴:۲۲
۲۰ هزار نفر ۳ ساعته از سایپا خودرو خریدند
خودرونگاران_با گذشت بیش از سه ساعت از فروش اینترنتی محصولات سایپا بیش از ۲۰ هزار نفر خودرو ثبت نام کردند.
۱۳۹۷/۷/۲۳ - ۱۷:۰۱
معارفه سروش در سازمان گسترش
خودرونگاران - مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل جدی سایپا تا دقایقی دیگر در شرکت سایپا برگزار خواهد شد .
۱۳۹۷/۷/۲۳ - ۱۰:۱۶
سازوکار جدید واردات خودرو اعلام شد
خودرونگاران - سازوکار جدید واردات کالاهای سرمایه های و مصرفی بادوام از قبیل خودرو (سبک و سنگین)، ماشین‌آلات صنعتی، کشاورزی، راهسازی، لوازم خانگی، مصنوعات الکتریکی و الکترونیکی، صوتی، تصویری و وسایل ا...
۱۳۹۷/۷/۲۷ - ۱۵:۳۸
سازمان استاندارد در مقابل خودروسازان کوتاه نمی‌آید
خودرونگاران - رئیس مرکز تائید صلاحیت سازمان استاندارد گفت: سازمان استاندارد با تبیین ۸۵ استاندارد خودرو به خودروسازان اعلام کرده است تا در تولید خودرو آنها را رعایت کنند و به هیچ وجه از مواضع خود در ا...
۱۳۹۷/۷/۲۳ - ۱۲:۴۰
ممنوعیت واردات خودرو درست اجرا نشد
خودرونگاران- یک کارشناس و تحلیلگر بازار خودرو با اشاره به سیاست ممنوعیت واردات خودرو گفت: دولت روش مناسبی در اجرای این سیاست در پیش نگرفته است.
۱۳۹۷/۷/۲۴ - ۱۶:۵۴
کشف لامبورگینی ۲۴ میلیاردی قاچاق در شیراز
خودرونگاران - فرمانده انتظامی استان از توقیف یک دستگاه یدک کش و کشف یک دستگاه سواری لامبورگینی قاچاق به ارزش ۲۴۰ میلیارد ریال در شهرستان شیراز خبر داد.
۱۳۹۷/۷/۲۴ - ۰۹:۳۵
سوخت را به مردم بدهیم نه خودروها
خودرونگاران - رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: بهتر است به جای اختصاص سوخت یارانه ای به خودروها، یارانه سوخت به همه مردم داده شود.
۱۳۹۷/۷/۲۱ - ۱۴:۰۱
داخلي سازي قطعه ECU خودرو در كشور با حمايت سايپا
خودرونگاران_مديرعامل گروه خودروسازي سايپا در بازديد از هجدهمين نمايشگاه بين المللي صنعت گفت: با استفاده از توان نخبگان كشور و دانش علمي موجود توانسته ايم قطعهECU خودرو را كه يكي از قطعات هاي تك خودرو...
۱۳۹۷/۷/۲۵ - ۱۱:۲۴
دلالان، قیمت ها در بازار خودرو را غیرواقعی کرده اند
خودرونگاران_رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو گفت: امروز در بازار خودرو، با قیمت های غیرواقعی مواجه ایم و این وضعیت پیش از هر چیز به دلیل حضور دلالان است.
۱۳۹۷/۷/۲۱ - ۰۹:۴۴
ساخت خودروهای پیش فروشی ۶ هزار میلیارد تومان قطعه نیاز دارد
خودرونگاران_دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان گفت: تامین قطعات مورد نیاز بیش از ۱۰۰ هزار خودروی پیش فروش شده از سوی خودروسازان نیازمند ۶ هزار میلیارد تومان نقدینگی است.
۱۳۹۷/۷/۲۳ - ۱۴:۱۲
دلایل واردات ۱۳ هزار دستگاه خودرو در نیمه نخست ۹۷
خودرونگاران - با وجود اینکه واردات خودرو از تیرماه ۱۳۹۶ متوقف بود آمار گمرک نشان می دهد که نیمه نخست امسال بیش از ۱۳ هزار دستگاه خودرو وارد شده که دلیل آن، مصوبه هیات وزیران در مورد تمدید مهلت ۶ ماهه...
۱۳۹۷/۷/۲۱ - ۱۳:۴۴
وزارت صمت درها را بر واردکنندگان خودرو بسته است
خودرونگاران - رییس انجمن واردکنندگان خودرو از واردات بی‌چون و چرای موز در مقابل موانعی که برای واردات خودرو وجود دارد انتقاد کرد.
۱۳۹۷/۷/۲۷ - ۱۲:۵۱
کاهش قیمت خودرو سرعت گرفت
خودرونگاران - بعد از اعلام دو خودروساز بزرگ برای پیش فروش خودروهایشان، تب و تابی در میان دلالان خودرو برای فروش شکل گرفته و مصرف کنندگان واقعی وارد بازار خواهند شد.
۱۳۹۷/۷/۲۷ - ۱۲:۴۱
رفع هیجان بازار خودرو نیازمند منطقی شدن نرخ های کارخانه است
خودرونگاران - رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور، قیمت های فعلی خودروها در بازار را غیرمنطقی برشمرد و گفت: برای خروج از این وضعیت و کوتاه کردن دست واسطه ها، باید قیمت کارخانه ای بروز و...