امروز: چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۷/۳/۲۳ - ۰۹:۳۲
شناسه خبر: ۴۴۷۷۲۶
 
برخورد سیاسی با صنعت خودرو
خودرونگاران - مدت‌هاست که بازار خودرو شرایط آشفته‌ای را سپری می‌کند. طی 9 ماه اخیر شیب قیمت‌ها بر مدار صعودی قرار گرفته است و هر روز شاهد شکاف بیشتری بین قیمت خودرو کارخانه و بازار هستیم.

به گزارش خودرونکاران به نقل از آرمان ،  اتفاقی که این بار به بازار داخلی محدود و منحصر نمی‌شود و شاهد افزایش قیمت خودروهای خارجی هم هستیم. در حالی که اکنون از نهادهای ناظر انتظار می‌رود با کنترل بازار، آرامش را به این صنعت مهم بازگردانند، در عمل آنها سکوت کرده‌اند و دست روی دست گذاشته‌اند. همین امر باعث شده است تا دلالان با آسودگی خاطر بیشتری در بازار جولان دهند و هر طور که برایشان به‌صرفه‌تر است اقدام به قیمت‌گذاری کنند. بسیاری از تحلیلگران هم اعتقاد دارند بالارفتن قیمت ارز در بازار آزاد باعث شده است تا هزینه تولید و واردات خودرو افزایش یابد و این امر موجبات گرانی خودرو را هم فراهم آورده است.

  در این زمینه  گفت‌وگویی با بهرام شهریاری،‌ کارشناس صنعت خودرو، انجام شده است که در ادامه می‌خوانید.

طی هفته‌های اخیر بار دیگر شاهد افزایش قیمت خودرو هستیم و این روند همچنان ادامه دارد. دلیل بروز التهابات اخیر در بازار خودرو چیست؟

اکنون شاهد افزایش قیمت تمام اقلام و کالاهای اساسی هستیم و قیمت خودرو هم به تبع اقتصاد کلان و به‌ویژه تلاطم‌های بازار ارز رو به فزونی گذاشته است. اگر نیم‌نگاهی به آمار داشته باشیم متوجه می‌شویم که روند صعودی قیمت خودرو رفته‌رفته از شهریور سال گذشته آغاز شد، یعنی درست زمانی که دلار اوج گرفت و از مرز 7000تومان هم عبور کرد، بازار خودرو هم دچار تلاطم شد. حال بعد از کنترل بازار دلار، سرمایه‌های سرگردان در این بازار به سمت بازارهای موازی سرازیر شد و بازار خودرو هم از این امر مستثنی نیست. علاوه بر این بازار، مشاهده می‌کنیم که قیمت سکه تمام‌بهار آزادی هم در محدوده دو‌میلیون و 500‌هزارتومان قرار گرفته است، در نتیجه این تلاطم مختص به بازار خودرو نیست و این اتفاق را می‌توان متاثر از اقتصاد کلان دانست. در شرایطی که واردکننده‌ها در تامین ارز با محدودیت روبه‌رو هستند و قطعه‌سازان هم برای خرید مواد اولیه و قطعات، ارزی در دست ندارند، مشخص است که عرضه کاهش می‌یابد و خودرو گران می‌شود. لازم است دولت چاره‌ای برای تامین ارزی این افراد بیندیشد. همچنین اگر بنا بر واقعی‌کردن قیمت ارز است، مشخصا سایر بازارها تحت تاثیر قرار می‌گیرند و برای اینکه بتوانند به تولید خود ادامه دهند، چاره‌ای جز جبران هزینه‌ها با افزایش قیمت‌ها ندارند.

برخی معتقدند که خروج آمریکا از برجام در افزایش قیمت‌ها تاثیرگذار بوده است. نظر شما در این‌باره چیست؟

زمانی می‌توان این ادعا را قبول کرد که شرکای ایران در حوزه خودروسازی مایل به ادامه همکاری نباشند. اما زمانی که انجمن قطعه‌سازان فرانسه برای ادامه همکاری به ایران نامه می‌نویسد، نشان از آن دارد که تحریم‌های یکجانبه آمریکا نمی‌تواند اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار دهد. نکته حائز اهمیت این است که سایت ثبت سفارش خودرو پس از ۱۰ ماه بسته‌بودن، باز شد، اما همچنان وضعیت بازار خودروهای وارداتی نابسامان است و کسی حاضر به فروش خودرو خود نیست. از سوی دیگر، عده‌ای خاص و محدود بازار خودروهای لوکس و وارداتی را در دست دارند و فعالیتشان چندان مشخص نیست. طوری که به‌گفته رئیس سازمان توسعه تجارت، سال گذشته 6400 خودرو بدون ثبت سفارش وارد کشور شده‌اند و چگونگی ورود این خودروها محل شبهه است. با این حال، در مورد خودروهای تولید داخل وضعیت تا حدودی مناسب بود و نوسانات طبیعی وجود داشت، اما طی دو هفته گذشته یکباره خودروهای ساخت داخل هم با گرانی مواجه شدند که دلیل اصلی آن مشخص نیست و مسئولان در این‌باره باید شفاف‌سازی کنند، زیرا شائبه‌ای مبنی بر احتکار خودرو از سوی خودروسازی‌ها وجود دارد و سکوت مسئولان ممکن است به آن دامن بزند.

وجود انحصار تا چه میزان بر افزایش قیمت گاه و بی‌گاه خودرو تاثیرگذار بوده است؟ آیا می‌توان در شرایط کنونی در بازار رقابت ایجاد کرد؟

ابتدا باید تعریف دقیقی از انحصار بازار ارائه شود. امروزه تعداد خودروسازان ایرانی افزایش یافته است و محدود به دو خودروساز عمده نمی‌شود. اگر بین همین خودروسازان هم رقابت سالم ایجاد شود، مردم حق انتخاب پیدا می‌کنند و تولیدکنندگان می‌کوشند تا تولیدات باکیفیت با قیمت مطلوب ارائه دهند. اما همان‌گونه که اشاره شد مشکل را باید ریشه‌ای بررسی کرد. ریشه همه این مشکلات به اقتصاد دولتی بازمی‌گردد و طی چهار دهه گذشته دولت در جای‌جای اقتصاد حضور داشته است. مشخص است در چنین شرایطی نمی‌توان به بهبود صنایع به‌ویژه صنعت خودروسازی امید داشت. تا زمانی که دولت دست از زمامداری اقتصاد برندارد و شاهد اقتصاد دستوری باشیم، بازار به این رویه خود ادامه می‌دهد و نقدینگی به جای ورود به بازارهای مولد در بخش‌هایی نظیر ارز، طلا، سکه، مسکن و... سرگردان می‌شود. زمانی هم که به سمت بازارهای تولیدی نظیر خودرو و دیگر صنایع سرازیر شود، تولیدکنندگان با احتکار کالا، اقدام به گران‌فروشی می‌کنند و برخورد صحیح و درستی هم با آنها صورت نمی‌گیرد.

اکنون چه نهاد یا سازمانی را می‌توان مقصر اصلی گرانی خودرو قلمداد کرد؟

برخی با موضع‌گیری علیه وزارت صنعت، معدن و تجارت سعی می‌کنند تا مسئولان این وزارتخانه را محکوم کنند. اما نمی‌توان تنها یک سازمان، نهاد یا وزارتخانه را مقصر دانست. متاسفانه در اقتصادی که دولت سکاندار آن است، با صنعت خودرو هم سیاسی برخورد می‌شود. در حالی که انتظار می‌رود کارشناسان و مسئولان با گفت‌وگو و تعامل راهی برای برون‌رفت از بحران پیدا کنند، اما از این اتفاق بهره‌برداری سیاسی می‌شود و برخی سعی می‌کنند با تخریب دولت، منافع حزبی و گروهی خود را تامین کنند. تا پیش از این هم وزارت صنعت دخالتی در قیمت‌گذاری خودرو نداشت و صرفا کار سیاستگذاری را انجام می‌داد. اکنون وزارتخانه تحت تصدی‌گری محمد شریعتمداری هم به سبک و سیاق گذشتگان و در حوزه وظایف خود به امور رسیدگی می‌کند. شورای رقابت وظیفه تعیین نرخ را بر عهده دارد که طبق آخرین مصوبه این شورا قرار بر این شده است که از اول تیر خودروسازان بین 6/5 تا 1/7‌درصد بر قیمت محصولات خود بیفزایند. اما اینکه برخی خودروسازان خودسرانه اقدام به قیمت‌گذاری می‌کنند بحث دیگری است. همچنین امروزه شاهد گسترش دلالان در بازار خودرو هستیم که در این زمینه ‌تنها از یک وزارتخانه نمی‌توان انتظار برخورد با آنها را داشت، بلکه مجموعه قوای مجریه، مقننه و قضائیه باید در ریشه‌کن‌کردن فعالیت این افراد گام بردارند.

آیا قطعه‌سازان می‌توانند با اتکا به توان داخلی مواد مورد نیاز خودروسازان را تامین کنند؟ چه مشکلاتی در این حوزه وجود دارد؟

باید توجه داشت که صنعت قطعه‌سازی علاوه بر وابستگی به بازار خارجی، به بازار داخلی که باز هم تحت تاثیر تغییرات قیمت‌ها همچون مواد اولیه است، بستگی دارد. از این رو هر تغییری در قیمت بازارهای داخلی و خارجی قطعه‌ساز را با مشکلات مالی همراه می‌کند. در شرایطی که قیمت بیشتر اقلام و کالاها رو به گران‌شدن می‌رود، نمی‌توان انتظار داشت که قیمت خودرو تغییر نکند و حتی ارزان شود.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۴ + ۱۱
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۸/۳/۱ - ۱۱:۰۲
سايپا مدل موفق بهره‌وري در صنايع كشور است
خودرونگاران - رئيس سازمان ملي بهره‌وري ايران باحضور در شركت سايپا ضمن ديدار با مديرعامل گروه خودروسازي سايپا، از نمايشگاه دستاوردهاي بهره‌وري كه باحضور شركت‌هاي گروه و واحدهاي مختلف سايپا برپا شده، ب...
۱۳۹۸/۳/۱ - ۱۰:۵۳
عمده‌ترین دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو + راه‌حل
خودرونگاران - یکی از مشکلات رایجی که ممکن است در هر خودرویی ایجاد شود روشن شدن چراغ چک است. این اتفاق می‌تواند دلایل متفوتی داشته باشد و نباید آن را نادیده بگیرید.
۱۳۹۸/۳/۱ - ۱۰:۴۹
ورود شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو، بازگشت به عقب است
خودرونگاران - مجلس روز یکشنبه در مصوبه جدیدی قیمتگذاری خودروها را دوباره به شورای رقابت سپرد، این تصمیم اما از سوی کارشناسان با انتقادهای زیادی همراه و به نوعی بازگشت به شیوه غلط گذشته ارزیابی شد.
۱۳۹۸/۳/۱ - ۱۰:۰۱
تردد خودروهای فرسوده محدود شد
خودرونگاران - سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از مجوز کمیسیون متبوعش برای محدود شدن تردد خودروهای فرسوده به شهرهای با جمعیت کمتر از ۱۰۰ هزار نفر خبر داد.
۱۳۹۸/۳/۱ - ۰۹:۵۹
اما و اگرهای طرح ساماندهی صنعت خودرو از زبان ملکی
خودرونگاران - عضو ناظر مجلس در شورای رقابت با اشاره به احتمالات مطرح شده پیرامون اجرا نشدن ماده یا موادی از طرح ساماندهی صنعت خودرو پس از تصویب نهایی در شورای نگهبان، گفت: قرار داشتن کشور در وضعیت جنگ...
۱۳۹۸/۳/۱ - ۰۹:۳۱
انقلاب در ساختار فورد
خودرونگاران - بنابر گزارش رویترز جیم هکت، مدیرعامل شرکت خودروسازی فورد در ایمیلی به کارکنان، از برنامه خود برای حذف ۷ هزار فرصت شغلی برابر با ۱۰ درصد از نیروی کار جهانی این خودروساز خبر داده است.
۱۳۹۸/۳/۱ - ۰۹:۲۹
برنامه دایملر برای کاهش هزینه‌های مدیریتی
خودرونگاران - اولا کالنیوس که به‌زودی قرار است بر صندلی ریاست دایملر تکیه بزند از برنامه خود برای اجرای برنامه کاهش هزینه‌ها در این شرکت خودروسازی آلمانی خبر داده است.
۱۳۹۸/۳/۱ - ۰۹:۲۷
به‌دنبال متهم در بازار خودرو
خودرونگاران - خرید و فروش خودرو در فضای مجازی هم‌اکنون به دردسر جدید بازار خودرو تبدیل شده است؛ به‌طوری‌که برخی قیمت‌گذاری در سایت‌های خرید و فروش آنلاین را منشا دلالی بازار می‌خوانند و برخی دیگر حضور...
۱۳۹۸/۳/۱ - ۰۹:۲۱
چرایی التهاب بازار خودرو از نگاه سازمان حمایت
خودرونگاران - سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان این روزها ازسوی برخی رسانه‌ها به‌عنوان مقصر اصلی آشفتگی بازار خودرو معرفی می‌شود. از دید منتقدان، عدم‌نظارت صحیح سازمان حمایت بر بازار و پروسه قی...
۱۳۹۸/۳/۱ - ۰۹:۰۹
فروش فوری محصولات ایران خودرو آغاز شد
خودرونگاران - ایران‌خودرو از فروش ویژه پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ خبر داد.
۱۳۹۸/۲/۳۱ - ۱۶:۳۵
ناگفته‎های شیوا از ابهامات قیمت‎گذاری خودرو
خودرونگاران - رئیس شورای رقابت با اعلام اینکه در حال حاضر بازار خودرو وضعیت آشفته‌ای دارد، گفت: باید برای ساماندهی بازار خودرو نخست تکلیف شورای رقابت و اشتباه وزیر وقت صنعت در برداشت غلط از یک مصوبه م...
۱۳۹۸/۲/۳۱ - ۱۶:۳۰
نرم افزار خودروهای جنرال موتورز آپدیت می شوند
خودرونگاران - جنرال موتورز سیستم الکترونیکی جدید خودروهایش را رونمایی کرده است. با کمک این سیستم آپدیت های نرم افزاری خودرو به طور بی سیم و مانند موبایل انجام می شود.
۱۳۹۸/۲/۳۱ - ۱۵:۵۵
کاهش لحظه‌ای قیمت خودرو در بازار
خودرونگاران_مصوبه اخیر مجلس برای سپردن قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت و همچنین سیر نزولی نرخ ارز باعث کاهش قیمت خودرو در بازار شد. این روند نزولی طوری است که برای خودروها نرخ لحظه‌ای تعیین می‌شود و ا...
۱۳۹۸/۲/۲۷ - ۱۴:۲۱
وزارت صمت به تداوم نابسامانی در بازارها پایان دهد
خودرونگاران_ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به وزرات صمت یک ماه فرصت داد تا انتصابات ناشایسته در پست‌های کلیدی وزارتخانه را اصلاح و بازار را ساماندهی کند.
۱۳۹۸/۲/۲۷ - ۱۲:۴۹
بررسی فنی بایک سنوا
خودرونگاران_ دیار خودرو از سال ۹۲ اقدام به معرفی سدان جدیدی با نام «سنوا» کرد و آن را در مدل ۲۰۱۴ به خیابان‌های کشورمان فرستاد.
۱۳۹۸/۲/۲۷ - ۱۲:۳۱
سواری لکسوس ۲۴ میلیاردی به مقصد نرسید
خودرونگاران_ فرمانده انتظامی شهرستان شهرضا از کشف یک دستگاه سواری لکسوس قاچاق به ارزش ۲۴ میلیارد ریال خبر داد.
۱۳۹۸/۲/۲۷ - ۱۱:۰۳
کاهش سهمیه پایه گازوئیل کامیون‌ها تا مرداد‌ امسال
خودرونگاران_عضو هیأت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: تلاش می‌کنیم تا مردادماه امسال موضوع سهمیه پایه گازوئیل کامیون‌ها مدیریت شده و کاهش یابد و برای کامیون‌‌های کمتر فعال به سهمیه پایه کا...
۱۳۹۸/۲/۲۷ - ۱۱:۳۴
بنزین کارتی و سی.ان.جی راهکاری برای کنترل مصرف
خودرونگاران_ یک نماینده مجلس، استفاده از کارت را راهکاری موثر برای جلوگیری از قاچاق عنوان کرد و گفت: ایجاد مشوق برای استفاده از سی.ان.جی می‌تواند میزان مصرف بنزین را کاهش دهد.
۱۳۹۸/۲/۲۶ - ۱۲:۴۶
گواهی اسقاط نخرید!
خودرونگاران - دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ایران از شرکت های وارکننده خودرو خواست تا فعلا گواهی اسقاط نخرند.
۱۳۹۸/۲/۲۴ - ۰۹:۳۴
معامله خودرو به صفر رسید
خودرونگاران - رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو گفت: به مشتریان توصیه می‌کنیم برای خرید خودرو سراغ افراد صاحب پروانه کسب بروند چراکه با خرید از سایت‌های آگهی امکان بروز مشکل وجود دارد.
۱۳۹۸/۲/۲۷ - ۱۱:۰۰
واردات خودروهای دست دوم، دردی از بی‌خودرویی اقشار کم‌درآمد دوا نمی‌کند
خودرونگاران_یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: واردات خودروهای دست دوم خارجی به کشور از نظر اقتصادی و اجتماعی دردی از بی‌خودرویی اقشار کم درآمد دوا نمی‌کند.
۱۳۹۸/۲/۲۶ - ۱۳:۱۱
واردات لوازم یدکی و قطعات خودرو ممنوع نیست
خودرونگاران - مودودی گفت: واردات لوازم یدکی خودرو آزاد است و مشکلی در ثبت سفارش آن وجود ندارد.
۱۳۹۸/۲/۲۶ - ۱۴:۱۷
افت تولید وتجارت خودرو
خودرونگاران- این هفته اخبار خودرویی بیشتر حول محور افت چرخید، به نحوی که با اعلام آمارهای مختلف، مشخص شد واردات خودرو و قطعه و همچنین تیراژ خودروهای متعلق به بخش خصوصی و تجاری‌سازان، روندی نزولی در فر...
۱۳۹۸/۲/۲۶ - ۱۰:۰۸
تعهدات معوق ایران خودرو تا زمستان امسال به روز می شود
خودرونگاران - معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو از اجرای تمامی تعهدات معوق تا پایان امسال و حتی تا زمستان خبر داد.
۱۳۹۸/۲/۲۵ - ۱۷:۰۲
بزرگراهی که خودروها را شارژ می‌کند
خودرونگاران - آلمان به تازگی از راه اندازی یک بزرگراه جدید در این کشور خبر داده که قادر است کامیون‌های برقی را در حین حرکت شارژ کند.
۱۳۹۸/۲/۲۶ - ۱۰:۲۶
جزئیات تخصیص وام ۲.۵ میلیون تومانی به خودروها
خودرونگاران - یکی از سیاست‌های دولت طی سال‌های گذشته دوگانه سوز کردن خودروها بوده که برای این مهم نیز اقدامات متعددی انجام شد. اخیرا مدیر سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از اختصاص وام ۲.۵ میلی...