امروز: دوشنبه ۲۸ آیان ۱۳۹۷ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۷/۲/۲۴ - ۰۹:۴۰
شناسه خبر: ۴۴۷۰۱۱
 
زمان طلايی خريد خودرو
خودرونگاران - اين روزها بازار خودرو شرايط خاصي را پشت سر مي‌گذارد و با وجود اينكه مجلسي‌ها رسما اعلام كرده‌اند كه كارخانه‌ها حق افزايش قيمت را ندارند و خبري هم از تعيين تكليف قيمت‌گذاري خودرو از سوي نهادهاي نظارتي همچون شوراي رقابت نيست، اما بازار خودرو گوي سبقت را از همه بازارها گرفته و در بازار صفر كيلومترها رونق افزايش قيمت بيشتر از رونق خريد و فروش است.

به گزارش خودرونگاران به نقل از اعتماد ، در همين حال مجلسي‌ها قصد دارند در جلسه روز سه‌شنبه‌شان با خودروسازان و وزير صنعت، معدن و تجارت مجوز افزايش چند درصدي را نيز از داخلي‌سازها بگيرند و براي حمايت از توليد داخل و افزايش سهم داخلي‌ها در فروش از آنها بخواهند تا قيمت‌هاي خود را در سطح پيشين حفظ كنند؛ شرايطي كه موجب شده تا خريداران واقعي بازار و البته فروشندگاني كه به دنبال خريد خودروي نو هستند مستاصل بين خريد و فروش بمانند و ندانند كه بايد وارد فضاي موجود شوند يا همچنان چشم انتظار اتفاقاتي باشند كه در انتظار بازار خودرو است. بر همين اساس در گفت‌وگو با فربد‌زاوه، كارشناس و فعال بازار خودرو بر آن شديم تا به اين سوال پاسخ دهيم كه در شرايط فعلي خودرو بخريم يا نخريم؟


بازار خودرو تا پايان سال به چه سمت و سويي مي‌رود؟

سوال سختي است.

دقيقا، در شرايط حاضر كساني كه قصد تعويض خودروي خود را دارند مستاصل هستند كه در شرايط حاضر بهتر است خودروي خود را بفروشند و منتظر شرايط براي خريد خودروي نو باشند يا فعلا براي هر نوع تصميم‌گيري دست نگه دارند؟

در شرايط فعلي شايد بهترين پيشنهاد براي اين گروه تعويض خودروي دست دوم با خودروي دست دوم ديگر و احسن است كه حداقل افت قيمت خود را كرده و در شرايط بهتري نسبت به بازار صفرها قرار دارد.

ولي همين شرايط باعث شده تا بازار دست دوم‌ها از رونق خوبي برخوردار نباشد و كمتر تمايلي به اين بازار وجود داشته باشد مخصوصا اينكه بازار صفر كيلومتر‌ها به خاطر فروش شرايطي نيز كمي شلوغ‌تر است.

بله، اما شرايط فروش خيلي خاصي از سوي خودروسازان ارايه نشده است و بعيد به نظر مي‌رسد كه با توجه به شرايط بازار خودرو از سوي خودروسازان شرايط جديدي اعلام شود. مخصوصا براي ٦ ماهه نخست سال جاري ارايه شرايط فروش از سوي خودروسازان كمي بعيد است وبراي ٦ ماه دوم سال نيز به نتيجه‌اي كه برجام در پيش رو خواهد داشت باز مي‌گردد. البته در ٦ ماه دوم سال چنانچه اتحاديه اروپا طرح پوشش مطرح شده‌اش را اجرا و شركت‌هاي خود را پوشش دهد و از سوي ديگر دولت ارز ٤٢٠٠ توماني در اختيار صنعت قرار دهد مي‌توان حتي به شكست قيمت‌ها و كاهش چشمگير آن در بازار خودرو نيز اميدوار بود. در حقيقت حبابي كه براي خريد خودروهاي صفر كيلومتر ايجاد شده از بين رفته و قيمت‌ها در بازار منطقي مي‌شود.

فكر مي‌كنيد چرا بازار صفر كيلومترها آنقدر خاص شده و هر روز با قيمت‌هاي جديد مواجه شده‌ايم؟

دليل اصلي افزايش قيمت صفركيلومترها به خاطر رفتار مردمي است كه با توجه به شرايط فعلي حاكم بر بازار خودرو به طمع سود بيشتر به دنبال خريد اين خودروها هستند و موجب شده با افزايش تقاضاي خريد صفر كيلومترها، اين خودروها بازار بي‌ثبات و رو به رشدي پيدا كنند.

علت اينكه بازار خودرو آنقدر مورد توجه مردم قرار گرفته است، چيست؟

در حال حاضر خودرو در بازار سرمايه‌گذاري از نظر مردم جاي بازار ارز و مسكن را گرفته است. چرا كه خودرو نسبت به ملك سهل‌المعامله‌تر است و همچنين از ميزان سرمايه كمتري نيز برخوردار است. يك خودرو صفر كيلومتر را مي‌توان با ٣٠ ميليون تومان هم خريد اما براي ورود به بازار مسكن حداقل بايد ٤٠٠ ميليون تومان سرمايه در اختيار داشته باشيد به اين جهت خودرو به راحتي جايگزين سرمايه‌گذاري در بازار ملك شده است. به همين دليل سرمايه ‌هاي خرد در غياب بازار مسكن و ارز و حتي طلا وارد بازار خودرو شده‌اند.

همان‌طور كه ذكر شد اگر اتحاديه اروپا طرح پوشش خود را اجرا كند و ارز دولتي از سوي دولت تامين شود مي‌توان به شكست قيمت خودرو نسبت به قيمت‌هاي امروز اميدوار بود.

تصور مي‌كنيد اين شرايط در بازار خودرو حداقل دو الي سه ماه ديگر ادامه خواهد يافت؟

قطعا، اما نكته‌اي كه وجود دارد عدم تبعيت رفتار خريد مردم با اين پيش‌بيني‌هاست. مردم در شرايط فعلي اصلا به پيش‌بيني‌ها و توصيه‌ها توجه نمي‌كنند و تنها در مواجهه با كارشناسان به دنبال اين پرسش هستند كه چه نوع خودرو براي سرمايه‌گذاري خريداري كنند و اصلا به اين موضوع كه ممكن است شرايط بازار در آينده تغيير كند توجه نمي‌كنند.

روند هيجاني بازار روند خوبي نيست وهنوز كسي به دنبال مديريت اين بازار نيست وحتي اعتماد متقابل نيز وجود ندارد و با وجودتكرارهاي مكرر در مورد قيمت‌هاي كاذب فعلي در بازار باز هم مردم تمايل به خريد خودروهايي دارند كه با شرايط فعلي از روند رو به رشد بيشتري برخوردار هستند.

برداشت من از صحبت‌هاي شما اين بود كه الان زمان گرم شدن بازار خودروهاي دست دوم است و كساني در شرايط حاضر سود مي‌كنند كه نيازشان را از بازار خودروهاي دست دوم تامين كنند؟

اين روزها به جهت نگاهي كه برخي متقاضيان خريد خودرو براي نوسازي خودروهاي خود و حفظ آنها حداقل براي سه الي چهار سال آينده دارند، بازار خودروهاي دست دوم از تنوع و تعدد بيشتري برخوردار است و تقاضاي اضافي براي فروش در اين بازار شكل گرفته است، در عين حال نمي‌توان توقع داشت كه همزمان با افزايش قيمت خودرو در بازار خودروهاي دست دوم قيمت‌ها ثابت بماند و رشد قيمتي نداشته باشد. اين افزايش قيمت در اين بازار با روالي كندتر وجود دارد.

پس نبايد از هم‌اكنون توقع پيش‌بيني دقيق براي بازار بلندمدت خودرو را داشت.

دقيقا تصور من اين است كه حداقل نمي‌توان براي شش ماه دوم سال پيش‌بيني دقيقي كرد چون تعداد متغيرهاي موثر در بازار خودرو به قدري زياد است كه ضريب دقت پيش‌بيني خيلي پايين است و نمي‌توان تصوير روشني از آينده بازار ارايه داد. شايد با اين متغيرها حتي دولت به سمت حمايت‌هاي خاص‌تر از بازار خودرو بيايد و ميزان واردات را به ميزان قابل توجهي كاهش دهد و تعرفه‌هاي سي‌كي‌دي را بالاتر ببرد تا جلوي فعاليت‌هاي ارز بر به ميزان قابل توجهي گرفته شود و حتي تعرفه‌ها را مجددا بازنگري كند تا با فشار بيشتري از خودروسازان داخلي بخواهد كه با افزايش كيفيت به سمت افزايش توليد داخل و سهم بيشتر در بازار پيش بروند.

مجموعه اينها باز هم به تغيير و تحولات مختلف بازمي‌گردد و نمي‌توان به همين پيش‌بيني‌ها هم اميدوار بود. زماني برنامه‌ريزي‌هاي چندين ساله بلندمدت خوانده مي‌شد اما در شرايط فعلي و متغيرهاي مختلف موجود به سمتي پيش رفته‌ايم كه حتي برنامه‌هاي دو الي سه ماهه بلندمدت خوانده مي‌شود. به هر حال بازار جهت‌گيري مثبتي ندارد وهمچنان بر محور گراني پيش مي‌رود.

خب با اين روال مي‌توان به توان خودروسازان داخلي تكيه كرد و اميدوار بود كه اگر روزي دولت به اين جمع‌بندي برسد كه بخواهد جلوي واردات را گرفته و بر توان داخلي‌سازها تكيه كند، خودروسازان داخلي بتوانند پاسخگوي حجم توليد مورد نياز باشند؟

بعيد به نظر مي‌رسد، چرا كه در حال حاضرهم توليد‌كننده‌هاي داخلي وابستگي خاص به واردات قطعاتي دارند كه در داخل كشور توليد نمي‌شود و حتي پر تيراژترين خودروي ساخت داخل نيز هم‌اكنون با ١٥ درصد وابستگي به واردات توليد مي‌شود. حتي اگر بخواهيم همين ١٥ درصد را نيز ناديده بگيريم در بقيه موارد با توجه به اينكه توليد برخي خودروها به صورت سرهم كردن قطعات و مونتاژ صورت مي‌گيرد در نهايت ميزان سهم ساخت داخل به حدود ٤٠ تا ٦٠ درصد مي‌رسد. البته در دنيا خيلي غيرمعقول نيست كه بخشي از توليد از طريق واردات تامين شود و اين روال فعاليت را اقتصادي‌تر مي‌كند.

پرتيراژ‌ها منظورتان ٢٠٦ و تندر است؟

بله، حتي پرايد نيز بخشي از قطعاتش وارداتي است و از داخل تامين نمي‌شود.

كدام قطعات؟

ايربگ، ‌اي‌سي‌يو و...

در حال حاضر خودرو در بازار سرمايه‌گذاري از نظر مردم جاي بازار ارز و مسكن را گرفته است. چرا كه خودرو نسبت به ملك سهل‌المعامله‌تر است و همچنين از ميزان سرمايه كمتري نيز برخوردار است. يك خودرو صفر كيلومتر را مي‌توان با ٣٠ ميليون تومان هم خريد اما براي ورود به بازار مسكن حداقل بايد ٤٠٠ ميليون تومان سرمايه در اختيار داشته باشيد به اين جهت خودرو به راحتي جايگزين سرمايه‌گذاري در بازار ملك شده است.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۵ + ۶
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۷/۸/۲۸ - ۱۱:۲۱
صاحبان تاکسی‌های فرسوده بخوانند
خودرونگاران - بنابر گفته مدیرکل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور آن دسته از رانندگانی که خودروی آنها به سن فرسودگی رسیده ولی شرایط نوسازی ناوگان در کشور فراهم نیست می‌توانند در سامانه نوسازی ناوگان تاک...
۱۳۹۷/۸/۲۸ - ۱۱:۱۳
چرخ تیتانیومی خودرو باپرینتر سه بعدی ساخته شد
خودرونگاران - نخستین چرخ تیتانیومی خودرو که با پرینتر سه بعدی ساخته شده، رونمایی شد. این نوع چرخ ها سبک تر هستند و در مقایسه با نمونه های آلومینیومی در مدت زمان کوتاهتری ساخته می شوند.
۱۳۹۷/۸/۲۸ - ۱۰:۱۹
خروجی جلسه دیروز وزارت صمت
خودرونگاران - یک مقام مطلع در وزارت صنعت و معدن و تجارت از خروجی جلسه این وزاتخانه خبر داد.
۱۳۹۷/۸/۲۸ - ۱۰:۱۴
قیمت خودرو ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار شود
خودرونگاران - اگر خودکار رئیس جمهوری بچرخد قیمت خودرو 5 درصد کمتر از حاشیه بازار خواهد شد. از روزی که قیمت ارز افزایش پیدا کرد و تحریم‌ها آغاز شد مدیران خودروسازی از افزایش قیمت‌ها صحبت کردند. این موض...
۱۳۹۷/۸/۲۸ - ۰۹:۵۲
دور زدن معاینه فنی با کاتالیست اجاره‌ای!
خودرونگاران - این روزها بحث اخذ معاینه فنی خودورها با اجرای فاز دوم طرح کاهش مورد توجه قرار گرفته است اما سودجویانی در بازار وجود دارند که با اجاره کاتالیست، سعی در دور زدن معاینه فنی دارند.
۱۳۹۷/۸/۲۸ - ۰۹:۳۹
از گروه خودروسازی دایملر چه می‌دانید؟ + دانشنامه
خودرونگاران - گروه خودروسازی دایملر در سال ۱۸۹۹ تأسیس و از چند شرکت زیر مجموعه تشکیل شده است که توانسته موفقیت‌های فراوانی را به دست آورد.
۱۳۹۷/۸/۲۸ - ۰۹:۳۵
قیمت خودرو اصلاح شود
خودرونگاران - سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از مطرح شدن اصلاح قیمت خودرو توسط خودروسازان و قطعه سازان و عزم ستاد تنظیم بازار برای بررسی این پیشنهاد خبر داد.
۱۳۹۷/۸/۲۸ - ۰۹:۳۰
تحویل ۱۲ هزار خودروی خانواده رنو تا پایان امسال
خودرونگاران - معاون بازاریابی و فروش سایپا گفت: تا پایان این هفته، به ۱۲ هزار نفر از ۴۸ هزار خریدار خودروهای خانواده رنو اطلاع می‌دهیم که مشمول دریافت این خودروها تا پایان سال می‌شوند و برای مابقی خر...
۱۳۹۷/۸/۲۸ - ۰۹:۲۰
گران‎فروشی ۵۰درصدی قطعات خودرو در بازار
خودرونگاران - نیک آیین با اعلام اینکه ساماندهی بازار قطعات یدکی خودرو نیازمند نظارت جدی مسئولان و البته عرضه قطعه به بازار است، گفت: برخی نمایندگی‌ها قطعه ۷۵۰ هزار تومانی تندر۹۰ را یک میلیون و ۵۰۰ هزا...
۱۳۹۷/۸/۲۸ - ۰۹:۱۵
مانعی در مسیر اجرای خروج فرسوده‌های سنگین
خودرونگاران - سه ماه دیگر، طرح ابر پروژه اسقاط خودروهای سنگین یکساله می‌شود. در طرح یاد شده قرار بود ۲۰۲ هزار دستگاه خودروی فرسوده سنگین تا پایان عمر دولت دوازدهم از رده خارج شود. حال با توجه به شرایط...
۱۳۹۷/۸/۲۸ - ۰۹:۰۱
هیاهوی قطعه‌سازان در سکوت خودروسازها
خودرونگاران - این روزها در سکوت محض خودروسازان، این قطعه‌سازها هستند که پرچم آزادسازی قیمت را در دست گرفته و به‌واسطه برگزاری جلسات مختلف با مسوولان مربوطه، به‌دنبال افزایش قیمت خودروهای داخلی هستند.
۱۳۹۷/۸/۲۷ - ۱۹:۲۷
الزام داشتن صندلی کودک در خودروهای سواری و کلاه ایمنی برای تمامی سرنشینان موتور
خودرونگاران - نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس از اصلاح ماده 19 قوانین راهنمایی و رانندگی و الزامی شدن داشتن صندلی کودک و کلاه ایمنی برای تمامی سرنشینان موتور در جلسه امروز کمیسیون عمران خبر داد.
۱۳۹۷/۸/۲۷ - ۱۶:۵۷
قیمت‌های جدید امروز اعلام نمی‌شوند
خودرونگاران - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، گفت: قیمت‌های جدید خودرو طی امروز و فردا اعلام نمی‌شود، روز گذشته جلسه‌ای در دفتر وزیر صنعت، معدن و تجارت برگذار شد.
۱۳۹۷/۸/۲۳ - ۱۲:۲۱
ورود کاتالیست‌های قلابی به بازار
خودرونگاران - مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروی شهر تهران از ورود کاتالیست‌های قلابی به بازار خبر داد و گفت: کاتالیست ۷ گرم پلاتین دارد و در حال حاضر با افزایش قیمت طلا برخی از سازنده‌ها این فلز گران قی...
۱۳۹۷/۸/۲۱ - ۱۱:۱۸
جايگزيني خودروهاي خانواده رنو با گروه ايكس 100 و ايكس 200 كاملا اختياري است
خودرونگاران-گروه خودروسازي سايپا طي اطلاعيه اي و با هدف شفاف سازي هرچه بيشتر بخش نامه ابلاغ شده به نمايندگي هاي فروش در خصوص ايفاي تعهدات شركت پارس خودرو و جايگزيني خودروهاي خانواده رنو با ساير محصولا...
۱۳۹۷/۸/۲۱ - ۰۹:۲۶
جايگزين هاي اجباري
خودرونگاران - « هر دم از این بام بری می رسد » مثال شفاف این روزهای صنعت خودروی ایران است . در حالی که قرار بود طبق وعده های متعدد مسوولان پراید از گردونه تولید خارج شده و سل 98 را نبیند ولی برنامه ری...
۱۳۹۷/۸/۲۳ - ۰۹:۳۵
سکوت شورای رقابت
خودرونگاران-با وجود اعلام قبلی مسوولان شورای رقابت مبنی‌بر ادامه حضور در پروسه قیمت‌گذاری خودرو، این شورا فعلا برنامه‌ای برای تعیین قیمت جدید خودروهای داخلی ندارد.
۱۳۹۷/۸/۲۳ - ۰۹:۱۰
مجلس به‌دنبال تدوین استراتژی خودرو
خودرونگاران - طرح ساماندهی بازار خودرو که پیش از این در دستور کار نمایندگان مجلس قرار داشت، با تغییراتی به طرح ساماندهی صنعت خودرو تغییر یافت.
۱۳۹۷/۸/۲۰ - ۰۹:۵۱
معمای اصلاح ساختار مالکیت خودروسازان
خودرونگاران- سالهاست که صداهای مختلف خواهان اصلاح ساختار در جاده مخصوص هستندو معتقدند که با اصلاح ساختاری که در کارخانه های خودروسازی روی خواهد داد می توان آینده صنعت خودرو را به راهی که از آن خارج شد...
۱۳۹۷/۸/۲۳ - ۱۰:۳۲
گلايه هاي خودرويي سازمان استاندارد در رسانه ملي
خودرونگاران - معاون سازمان استاندارد گفت: زیرساخت‌های خودروسازی و استانداردهای آلایندگی هنوز به طور کامل انجام نشده است. جایزه ملی کیفیت و بهره وری موضوع ملی است، بنابراین اگر نگاه‌ها سطحی باشد، مشکلا...
۱۳۹۷/۸/۲۱ - ۱۶:۴۳
قیمت خودرو را آزاد کنید
خودرونگاران-دبیر انجمن قطعه‌سازان راهکار اساسی حل مشکل صنعت قطعه‌سازی کشور را آزادسازی قیمت خودرو اعلام کرد و گفت: اکثر قطعه‌سازان به این اتفاق نظر رسیده اند که بخشی از مشکلات این صنعت با آزادسازی قیم...
۱۳۹۷/۸/۲۵ - ۱۱:۰۷
تامین ۸۰ درصد نیاز صنعت خودرو توسط قطعه سازان داخلی
خودرونگاران - بیش از ۸۰ درصد نیاز صنعت خودرو توسط قطعه سازان داخلی و فقط ۲۰ درصد نیاز از طریق واردات تامین می‌شود.
۱۳۹۷/۸/۲۲ - ۱۷:۰۳
واردات خودرو برای دولت مزیت دارد
خودرونگاران - رییس فدراسیون واردات در واکنش به مسئله ممنوعیت واردات خودرو گفت: آزادسازی واردات خودرو برای دولت مزیت دارد.
۱۳۹۷/۸/۲۰ - ۱۲:۱۰
به‌جای ساندرو پراید تحویل بگیرید+ سند
خودرونگاران - شرکت سایپا در بخشنامه‌ای قابل تأمل به نمایندگی‌ها اعلام کرد مشتریانی که ساندرو و تندر۹۰ ثبت‌نام کرده‌اند، می‌توانند محصولات خانواده پراید یا تیبا را به‌جای خودروی ثبت‌نامی خود تحویل بگیر...
۱۳۹۷/۸/۲۳ - ۱۶:۱۸
قیمت جدید خودروها تا اوایل هفته آینده اعلام می شود
خودرونگاران-معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: قیمت نهایی خودروها شنبه و یکشنبه هفته آینده (26 و 27 آبان) و با در نظر گرفتن همه جوانب کار از جمله قیمت های تمام شده خودروسازان و در نظر گرفتن...
۱۳۹۷/۸/۲۰ - ۱۴:۴۳
فردا؛ آغاز بکاربزرگترین نمایشگاه بین المللی قطعات خودرو خاورمیانه در تهران
خودرونگاران - سیزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودروتهرانکه در نوع خود بزرگترین نمایشگاه منطقه خاورمیانه محسوب می شودفردا با حضور مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت و مدیران همه شرک...