امروز: یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۷/۲/۲۳ - ۱۳:۳۵
شناسه خبر: ۴۴۶۹۹۹
 
لابی‌های مافیایی برای عقیم گذاشتن طرح ساماندهی واردات خودرو در مجلس
خودرونگاران- در حالی که یک فوریت طرح ساماندهی واردات خودرو در مجلس به تصویب رسیده و این طرح در نوبت بررسی نمایندگان قرار دارد، برخی تلاشهای پشت برده برای فشار به نمایندگان و جلوگیری از ورود آنها به موضوع تعرفه‌های واردات خودرو حکایت دارد.

به گزارش خودرونگاران به نقل از تسنیم ، اوایل اردیبهشت ماه بود که 217 نماینده با امضای طرح تعیین ضوابط حقوق ورودی خودروهای سواری وارداتی و ساماندهی بازار خودرو طرح خود را در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به جریان انداختند. طرحی که پس از صحبت‌های موافقان و مخالفان، یک فوریتش به تصویب وکلای ملت رسید و در نوبت بررسی قرار گرفت. تصویب یک فوریت طرح پیشنهادی نمایندگان مجلس به این معناست که این طرح باید نهایتا طی 40 روز آینده، در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به رای گذاشته شود.

نمایندگان مجلس به دنبال چه هستند؟

طرح ارائه شده از سوی نمایندگان مجلس ضمن توجه نسبی به ارتقای کیفی خودروهای داخلی، بر کاهش تعرفه واردات خودرو به کشور تاکید دارد. با توجه به یک فوریتی بودن طرح موردنظر، این طرح باید نهایتا طی 40 روز آینده، در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به رای گذاشته شود.

بهرام پارسایی، نماینده مردم شیراز و از طراحان اصلی این طرح با اشاره به واردات قطعات خودروی خارجی به اسم حمایت از کالای ایرانی، انحصار و حمایت‌های رانتی از خودروسازی، بی‌کیفیتی و غیر‌ایمن بودن برخی خودروهای داخلی و فقدان نظارت بر قیمت‌گذاری را مهم‌ترین دلایل موارد مدنظر نمایندگان برای تصویب طرح می‌داند.

به گفته وی، «در حال حاضر میزان تعرفه 45 تا 95 درصد عنوان می‌شود؛ این در حالی است که در کنار سایر عوارض پیش‌بینی شده از سوی دولت، مصرف‌کننده ناگزیر به پرداخت رقمی بیش از 120 درصد است که این امر بازار رقابتی را در کشور از بین برده است.» در متن این طرح آمده است که برای ساماندهی واردات خودرو و تعیین حقوق ورودی موثر با هدف دستیابی به افزایش رقابت‌پذیری و کیفیت خودروهای تولید داخل، افزایش استانداردهای ایمنی و زیست‌محیطی، کاهش آلایندگی، کاهش مصرف سوخت و مدیریت بر واردات و بازار خودرو، دولت مکلف است حقوق ورودی خودروهای سواری را بر اساس حجم موتور، میزان مصرف سوخت و میزان آلایندگی به صورت پلکانی و هدفمند تا سقف حقوق ورودی 55 درصد ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این قانون تعیین کند. به همین منظور وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است برای افزایش رقابت‌پذیری خودروهای تولید داخل به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که حقوق ورودی خودروهای سواری از سال 1397 به صورت تدریجی و با میانگین سالانه 5 درصد تا 10 درصد کاهش یابد تا در سال 1404 میزان حقوق ورودی خودروهای سواری حداکثر به 20 درصد برسد.

طراحان و کارشناسان چه می‌گویند؟

عضو کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره اهداف طرح مجلس و وضع بازار خودرو، گفت: با کاهش تعرفه می‌توان یک فضای رقابتی در حوزه صنعت خودروسازی ایجاد و کارخانجات تولید خودرو را مجبور به بالا بردن کیفیت، خدمات و کاهش قیمت کرد.

بهرام پارسایی که جزء طراحان طرح ساماندهی بازار خودرو هم هست با بیان اینکه صنعت خودروسازی طی 5 دهه به دلیل حمایت‌ها در فضایی انحصاری و بدون رقابت ترقی نکرده است، گفت: متأسفانه حقوق مصرف‌کنندگان و ایمنی خودرو در کشورمان رعایت نمی‌شود.

وی ادامه داد: متأسفانه هیچ نهادی بر نحوه قیمت‌گذاری خودرو‌های داخلی نظارت نمی‌کند و تنها براساس خوداظهاری به نوعی قیمت‌گذاری می‌شود که مردم باید تاوان آن را پس دهند.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به خسارات مالی و معنوی خودرو‌های داخلی گفت: حدوداً سالی 17 هزار کشته در تصادفات جاده‌ای، 13 هزار کشته به دلیل آلودگی هوا که80 درصد آن تنها مربوط به خودرو‌های بی‌کیفیت است، 320 هزار مصدوم، حدود 40 هزار معلول، زنان سرپرست خانواده و وجود یتیمان می‌طلبد که بحث خودروسازی ساماندهی شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کاهش تعرفه واردات خودرو باعث خواهد شد که شرکت های خودروساز داخلی رقابت پذیرتر شده و کیفیت تولیدات خود را ارتقا دهند.

رحیم زارع، افزود: کیفیت پایین خودروهای تولید داخل سبب شده که در طول سال شاهد کشته و مصدوم شدن تعداد زیادی از هموطنانمان در حوادث جاده ای باشیم.
وی ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد که در حوادث رانندگی که منجر به فوت شده تقریبا تمام خودروها تولید داخل بوده و در خودروهای خارجی سرنشینان آنها فقط دچار مصدومیت می شوند.

نماینده شهرستان های آباده، خرم بید و بوانات در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر خواهان ارتقای کیفیت تولید خودروهای داخلی هستیم باید تعرفه 90 هزار خودرویی را که در سال وارد کشور می شود، کاهش دهیم تا خودروسازان داخلی هم وارد چرخه رقابت با خودروسازان خارجی شوند.

 کاکایی عضو هیات علمی گروه مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران نیز در این باره با بیان اینکه در سال حمایت از کالای ایرانی باید نگاهمان را به صنعت خودرو عوض کنیم، تاکید کرد: نرخ های تعرفه ای که سال گذشته وجود داشت، «منطقی» بود و نیازی به تغییر آنها نبود.

وی با تاکید بر اینکه زمان حمایت تعرفه‌ای از صنعت خودرو به سرآمده، تصریح کرد: نباید این نرخ ها را هر از چند گاهی به بهانه های مختلف تغییر داد، زیرا حمایت واقعی از صنعت خودرو و سایر صنایع در وهله نخست در ثبات و آرامش آن بازارهاست.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: امروز شاهدیم موضوع کیفیت در عمل به آخرین مساله مورد توجه خودروسازان تبدیل شده است، در حالی که خودروسازان بزرگ جهان، تست های استاندارد را سفت و سخت گرفته و حتی آنها را به داخل خطوط خودروسازی منتقل کرده اند تا کیفیت ارتقاء یابد؛ موضوعی که باید در خودروسازان داخلی نیز عملیاتی و اجرایی شود.

وی همچنین به لزوم وجود طرح های جدید خودرو در بازار اشاره کرد و گفت: هرچند در این زمینه حرکت هایی از سوی خودروسازان انجام شده، اما باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود تا شاهد تردد خودروهای جدید با فناوری و کیفیت بالا در جاده ها و خیابان ها باشیم.

رایزنی های پشت پرده برای فشار به نمایندگان

در حالی که با تصمیم نمایندگان طرح ساماندهی بازار خودرو باید در یک ماه آینده در صحن علنی مجلس مطرح شود، برخی شنیده‌ها حکایت از لابی‌های پشت پرده برای فشار به نمایندگان و از دستور کار خارج کردن طرح مزبور دارد.

رضا عباسی کارشناس صنعت خودرو با در این رابطه می‌گوید: همانطور که در سالهای گذشته به رغم انتقادات رسانه‌ای، همیشه نهایتا بازار خودرو به نفع خودروسازان مدیریت شده، این بار هم شاهد هستیم که تلاش گسترده‌ای برای جلوگیری از تصویب طرح ساماندهی مصروف می شود.

وی با بیان اینکه بازار رقابتی تعرفه بالا بر نمی‌تابد، می‌افزاید: روشن است که پس از پایین آمدن تعرفه بازار به رقابتی بودن نزدیک تر می‌شود، در شرایطی که اغلب محصولات ما در بازار خودرو توان رقابت با رقبای جهانی را ندارند، طبیعی است که دستهایی برای جلوگیری از چنین تصمیمی به کار بیفتند.

این کارشناس صنعت خودرو، با تاکید بر اینکه حمایت از تولید داخل به معنای ایجاد انحصار نیست، خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته به اسم حمایت از تولید داخل اساسا از حقوق مصرف‌کننده چشم‌‌پوشی شده است. این در حالی است که حقوق و سلایق مصرف‌کننده در همه جای دنیا موتور محرک پیشرفت‌های صنعت خودروست. ما با ایجاد انحصار علاوه بر اینکه به مردم جفا کرده‌ایم، عملاً  ترتیباتی فراهم کرده‌ایم که خودروسازانمان در یک فضای رانتی و رقابت ناسالم، از صنعت روز خودروی دنیا عقب بمانند. در بازار رقابتی به طور طبیعی خودروسازها خودشان را بهینه می‌کنند و به دنبال علم روز دنیا در صنعت خودرو می‌روند. چیزی که در نهایت هم به نفع خودشان تمام می شود و هم به نفع مردم.

عباسی با اشاره به اینکه در فضای اطلاع‌رسانی فعلی چیزی از چشم مردم پنهان نمی‌ماند، تاکید می‌کند که کوتاه آمدن نمایندگان از حقوق مردم حتما مورد توجه قرار گرفت و به شان و جایگاه خطیر مجلس در افکار عمومی لطمه خواهد زد.

وی با بیان اینکه دیگر دوران انحصارگرایی در بازار خودرو به سر آمده، افزایش کیفیت و ارتقای محصولات خودروسازان داخلی را زمینه‌ساز تقویت بازار خودروهای داخلی دانست و گفت: به اسم حمایت از تولید داخل نمی‌توان بر سر جان و حقوق مردم معامله کرد.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه عدم تصویب دو فوریت طرح در مجلس محل سوال افکار عمومی است، بیان کرد: طبیعی است که وقتی 217 از نمایندگان درخواست طرح دو فوریتی برای ساماندهی بازار خودرو را امضا می‌کنند اما در رای‌گیری در صحن علنی این عدد به اندازه قابل توجهی ریزش می‌کند و دو فوریت طرح تصویب نمی‌شود، افکار عمومی این سوال برایش پیش‌ می‌آید که این کاهش بر چه اساس و چرا اتفاق افتاده است. چه کسانی به دنبال تغییر نمایندگان هستند و از اینکه طرح ساماندهی بازار خودرو به ثمر ننشیند چه سودی می‌برند. مجلس البته حتما به این وارد توجه دارد و در بررسی طرح در صحن علنی، به لابی‌گران اثبات خواهد کرد که منافع و جان مردم، اولویت اول نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱۳ + ۱
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۷/۵/۲۷ - ۱۶:۴۳
آغاز موج دوم سفرهای تابستانی و افزایش ترافیک در محورهای البرز
خودرونگاران - معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان البرز با اشاره به آغاز موج سفرهای تابستانی، از افزایش ترافیک در محورهای مواصلاتی استان خبر داد.
۱۳۹۷/۵/۲۷ - ۱۵:۴۷
سهمیه طرح ترافیک غیرخبرنگارها حذف شد
خودرونگاران - معاون شهردار تهران از حذف سهمیه طرح ترافیک غیرخبرنگارها خبر داد و گفت: در کمیته ای این موضوع بررسی شد و در نهایت طرح ترافیک ۳۴ نفر حذف شد.
۱۳۹۷/۵/۲۷ - ۱۵:۳۱
ساخت خودرویی حبابی با الهام از نوستالژی ب‌ام‌و (+عکس)
خودرونگاران - برخلاف ظاهر کوچک، میکرولینو محفظه بار 300 لیتری داشته و به خاطر ویژگی‌های فضای داخلی ارزان خواهد بود.
۱۳۹۷/۵/۲۷ - ۱۵:۱۲
۱۱ هزار راننده و همسرانشان در قزوین بیمه تکمیلی شدند
خودرونگاران - رئیس کانون انجمن های صنفی رانندگان استان قزوین گفت: تاکنون ۱۱ هزار نفر از رانندگان و همسرانشان برای استفاده از بیمه تکمیلی در استان ثبت نام کرده و تحت پوشش قرار گرفته اند.
۱۳۹۷/۵/۲۷ - ۱۵:۰۵
انتقاد از شهرداری تهران مساوی با لغو طرح ترافیک‌ خبرنگاران
خودرونگاران - ظاهرا ماجراهای شهرداری تهران و معاونت حمل‌ونقل ترافیک آن در "طرح ترافیک خبرنگاران" تمامی ندارد؛ این بار تنبیه یک خبرنگار با لغو سهمیه طرح ترافیکش!
۱۳۹۷/۵/۲۷ - ۱۵:۰۰
فرمان صنعت خودرو کماکان در دست دولت
خودرونگاران - آسیب‌شناسی صنعت خودروی کشور نشان از تداوم نفوذ دولت و شبه دولتی‌ها در صنعت خودرو و در پی آن کاهش کیفیت و افزایش قیمت خودرو دارد.
۱۳۹۷/۵/۲۷ - ۱۴:۳۳
آغاز فعالیت اولین راننده‌های تاکسی "ناشنوا" در کره جنوبی
خودرونگاران - ​اولین راننده‌های تاکسی ناشنوا در کره جنوبی فعالیت خود را در سئول، پایتخت این کشور آغاز کردند.
۱۳۹۷/۵/۲۷ - ۱۴:۲۸
‍‍‍ فناوری جادویی جدا کننده صدا هیوندای
خودرونگاران - هیوندای از سال 2014 در حال کار روی این فناوری است. پخش‌کننده‌های صدا در این سیستم صداها با توجه به مرزبندی صندلی‌ها به همپوشانی صدا روی موج‌های خاص منجر می‌شود.
۱۳۹۷/۵/۲۷ - ۱۳:۳۸
بازداشت رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو صحت دارد!؟
خودرونگاران - در پی انتشار اخباری در فضای مجازی مبنی بر بازداشت رییس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو، پیش از ظهر امروز انجمن واردکنندگان خودرو درباره این موضوع اطلاعیه‌ای صادر کرد.
۱۳۹۷/۵/۲۷ - ۱۳:۲۴
ثبت سفارش غیرقانونی ۳۴ هزار خودرو توسط ۶ شبکه مافیایی
خودرونگاران - رییس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس گفت: ۳۴ هزار خودرو به صورت غیرقانونی توسط شش شبکه مافیایی ثبت سفارش شده است.
۱۳۹۷/۵/۲۷ - ۱۳:۱۷
هشدار پلیس به رانندگان برای تغییر مسیرهای ناگهانی وسایل نقلیه
خودرونگاران - پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ درباره تغییر مسیرهای ناگهانی وسایل نقلیه به رانندگان هشدار داد.
۱۳۹۷/۵/۲۷ - ۱۳:۱۵
نمایشگاه خودروهای کلاسیک در باقر شهر تهران
خودرونگاران - نمایشگاه خودرو‌های کلاسیک در بوستان عطرسیب باقرشهر در جنوب تهران برگزار و با استقبال علاقمندان به خودرو روبرو شد.
۱۳۹۷/۵/۲۷ - ۱۲:۳۶
مراکز همگانی خرید و فروش خودرو به شبکه مجازی می‌پیوندد
خودرونگاران - مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با اشاره به این که اجرایی کردن نرم افزار دیجی کار سبب تسهیل خرید و فروش شهروندان می شود، گفت: به زودی مراکز همگانی خرید و فروش خودرو به شب...
۱۳۹۷/۵/۲۳ - ۱۵:۵۱
احتمال حذف مابه‌التفاوت ارزی برای خودرو
خودرونگاران - رییس سازمان توسعه تجارت از احتمال تغییر در لیست کالاهای اساسی و همچنین احتمال حذف مابه‌التفاوت ارزی برای خودرو خبر داد و اعلام کرد: امشب تکلیف مابه‌التفاوت ارزی کالاهای وارد شده مشخص می‌...
۱۳۹۷/۵/۲۴ - ۱۰:۳۰
تولید خودرو ۸۰ درصد کاهش می یابد
خودرونگاران - انجمن خودروسازان با گلایه از بی توجهی وزارت صنعت به اوضاع بحرانی صنعت خودرو با اشاره به برگزاری دو جلسه با محمد شریعتمداری وزیر صنعت معدن و تجارت و منصور معظمی معاون وزیر و رییس سازرمان...
۱۳۹۷/۵/۲۳ - ۱۶:۴۶
فروش محصولات فقط از طريق سايت اينترنتي و نمايندگي هاي مجاز سايپا انجام مي شود
خودرونگاران - گروه خودروسازي سايپا در اطلاعيه اي اعلام كرد: فروش محصولات اين گروه خودروسازي فقط از طريق سايت اينترنتي و شبكه نمايندگي هاي مجاز گروه خودروسازي سايپا در سراسر كشور انجام مي شود.
۱۳۹۷/۵/۲۳ - ۱۵:۲۲
مظنه فروش موتورسیکلت وسپا در بازار چقدر است؟
خودرونگاران - وسپا GTS ۳۰۰ با کارکرد ۵ هزار کیلومتر به مبلغ ۹۰ ملیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.
۱۳۹۷/۵/۲۳ - ۱۶:۰۵
ضوابط واردات تایر خودروهای سنگین اعلام شد
خودرونگاران - وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخشنامه ای، ترخیص همه تایرهای وارداتی سنگین باری و مسافری را به اخذ تاییدیه شبکه توزیع و مطابق نیاز سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای منوط کرد.
۱۳۹۷/۵/۲۳ - ۱۶:۱۴
سرعت و فناوری بیشتر در خودروهای پلیس فورد
خودرونگاران - فورد درآمریکا به دلیل خودروهایی که برای پلیس این کشور طراحی کرده معروف است و اینک اعلام کرده مدل‌های "رهگیر پلیس" در آینده با مشخصات و ویژگی‌های جدیدی ارائه می‌شوند.
۱۳۹۷/۵/۲۳ - ۱۵:۴۵
LRT جایگزین مناسبی برای اتوبوس‌های BRT است
خودرونگاران - عضو کمیسیون عمران مجلس، با یادآوری اینکه LRT می‌تواند جایگزین مناسبی برای اتوبوس‌های BRT باشد به تشریح محاسن و معایب استفاده از این وسیله نقلیه عمومی جدید در پایتخت پرداخت.
۱۳۹۷/۵/۲۳ - ۱۶:۰۰
تردد خودروی معروف آلمانی در کره جنوبی ممنوع شد
خودرونگاران - پس از آتش گرفتن موتور خودروهای «بی ام و» در کره جنوبی این کشور تردید این خودروی معروف آلمانی را ممنوع کرده است.
۱۳۹۷/۵/۲۳ - ۱۵:۳۷
بررسی چگونگی تامین سوخت کامیون داران در مجلس
خودرونگاران - رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس، از بررسی چگونگی تامین سوخت کامیون داران در جلسه هفته آتی این کمیته خبر داد.
۱۳۹۷/۵/۲۳ - ۱۴:۵۳
افزایش ۲ میلیون تومانی قیمت ها؛ مشتری نیست
خودرونگاران - گزارش امروز قیمت خودرو در حالی حکایت از افزایش ۲ میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی دارد که مشتری در بازار وجود ندارد.
۱۳۹۷/۵/۲۳ - ۱۵:۱۹
۵۰۰ دستگاه برلیانس به ناوگان تاکسیرانی قزوین افزوده می شود
خورونگاران - سرپرست سازمان تاکسیرانی قزوین گفت: ۵۰۰ دستگاه خودرو برلیانس مدل H۲۳۰ جهت پایان بخشیدن به حضور تاکسی های فرسوده پیکان به ناوگان حمل و نقل عمومی قزوین افزوده خواهد شد.
۱۳۹۷/۵/۲۴ - ۰۹:۲۴
خودروسازان به دنبال آزادسازی قیمت‌ها
خودرونگاران - دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: خودروسازان و قطعه‌سازان برای خروج خودرو از شمول قیمت‌گذاری دستوری، جلساتی را با مسوولان دولتی مربوطه در یکی دو هفته اخیر برگزار و درخواست خود را برای...
۱۳۹۷/۵/۲۰ - ۱۱:۲۱
پيكاپ هاي ايراني راهي اروپا مي شوند
خودرونگاران - قايم مقام شركت ارس خودرو ديزل از هماهنگي براي صادرات خودروهاي پيكاپ آميكو به كشورهاي اروپايي همچون سوئد و ايتاليا خبر داد.