امروز: دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۷/۲/۲۳ - ۱۳:۳۵
شناسه خبر: ۴۴۶۹۹۹
 
لابی‌های مافیایی برای عقیم گذاشتن طرح ساماندهی واردات خودرو در مجلس
خودرونگاران- در حالی که یک فوریت طرح ساماندهی واردات خودرو در مجلس به تصویب رسیده و این طرح در نوبت بررسی نمایندگان قرار دارد، برخی تلاشهای پشت برده برای فشار به نمایندگان و جلوگیری از ورود آنها به موضوع تعرفه‌های واردات خودرو حکایت دارد.

به گزارش خودرونگاران به نقل از تسنیم ، اوایل اردیبهشت ماه بود که 217 نماینده با امضای طرح تعیین ضوابط حقوق ورودی خودروهای سواری وارداتی و ساماندهی بازار خودرو طرح خود را در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به جریان انداختند. طرحی که پس از صحبت‌های موافقان و مخالفان، یک فوریتش به تصویب وکلای ملت رسید و در نوبت بررسی قرار گرفت. تصویب یک فوریت طرح پیشنهادی نمایندگان مجلس به این معناست که این طرح باید نهایتا طی 40 روز آینده، در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به رای گذاشته شود.

نمایندگان مجلس به دنبال چه هستند؟

طرح ارائه شده از سوی نمایندگان مجلس ضمن توجه نسبی به ارتقای کیفی خودروهای داخلی، بر کاهش تعرفه واردات خودرو به کشور تاکید دارد. با توجه به یک فوریتی بودن طرح موردنظر، این طرح باید نهایتا طی 40 روز آینده، در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به رای گذاشته شود.

بهرام پارسایی، نماینده مردم شیراز و از طراحان اصلی این طرح با اشاره به واردات قطعات خودروی خارجی به اسم حمایت از کالای ایرانی، انحصار و حمایت‌های رانتی از خودروسازی، بی‌کیفیتی و غیر‌ایمن بودن برخی خودروهای داخلی و فقدان نظارت بر قیمت‌گذاری را مهم‌ترین دلایل موارد مدنظر نمایندگان برای تصویب طرح می‌داند.

به گفته وی، «در حال حاضر میزان تعرفه 45 تا 95 درصد عنوان می‌شود؛ این در حالی است که در کنار سایر عوارض پیش‌بینی شده از سوی دولت، مصرف‌کننده ناگزیر به پرداخت رقمی بیش از 120 درصد است که این امر بازار رقابتی را در کشور از بین برده است.» در متن این طرح آمده است که برای ساماندهی واردات خودرو و تعیین حقوق ورودی موثر با هدف دستیابی به افزایش رقابت‌پذیری و کیفیت خودروهای تولید داخل، افزایش استانداردهای ایمنی و زیست‌محیطی، کاهش آلایندگی، کاهش مصرف سوخت و مدیریت بر واردات و بازار خودرو، دولت مکلف است حقوق ورودی خودروهای سواری را بر اساس حجم موتور، میزان مصرف سوخت و میزان آلایندگی به صورت پلکانی و هدفمند تا سقف حقوق ورودی 55 درصد ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این قانون تعیین کند. به همین منظور وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است برای افزایش رقابت‌پذیری خودروهای تولید داخل به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که حقوق ورودی خودروهای سواری از سال 1397 به صورت تدریجی و با میانگین سالانه 5 درصد تا 10 درصد کاهش یابد تا در سال 1404 میزان حقوق ورودی خودروهای سواری حداکثر به 20 درصد برسد.

طراحان و کارشناسان چه می‌گویند؟

عضو کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره اهداف طرح مجلس و وضع بازار خودرو، گفت: با کاهش تعرفه می‌توان یک فضای رقابتی در حوزه صنعت خودروسازی ایجاد و کارخانجات تولید خودرو را مجبور به بالا بردن کیفیت، خدمات و کاهش قیمت کرد.

بهرام پارسایی که جزء طراحان طرح ساماندهی بازار خودرو هم هست با بیان اینکه صنعت خودروسازی طی 5 دهه به دلیل حمایت‌ها در فضایی انحصاری و بدون رقابت ترقی نکرده است، گفت: متأسفانه حقوق مصرف‌کنندگان و ایمنی خودرو در کشورمان رعایت نمی‌شود.

وی ادامه داد: متأسفانه هیچ نهادی بر نحوه قیمت‌گذاری خودرو‌های داخلی نظارت نمی‌کند و تنها براساس خوداظهاری به نوعی قیمت‌گذاری می‌شود که مردم باید تاوان آن را پس دهند.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به خسارات مالی و معنوی خودرو‌های داخلی گفت: حدوداً سالی 17 هزار کشته در تصادفات جاده‌ای، 13 هزار کشته به دلیل آلودگی هوا که80 درصد آن تنها مربوط به خودرو‌های بی‌کیفیت است، 320 هزار مصدوم، حدود 40 هزار معلول، زنان سرپرست خانواده و وجود یتیمان می‌طلبد که بحث خودروسازی ساماندهی شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کاهش تعرفه واردات خودرو باعث خواهد شد که شرکت های خودروساز داخلی رقابت پذیرتر شده و کیفیت تولیدات خود را ارتقا دهند.

رحیم زارع، افزود: کیفیت پایین خودروهای تولید داخل سبب شده که در طول سال شاهد کشته و مصدوم شدن تعداد زیادی از هموطنانمان در حوادث جاده ای باشیم.
وی ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد که در حوادث رانندگی که منجر به فوت شده تقریبا تمام خودروها تولید داخل بوده و در خودروهای خارجی سرنشینان آنها فقط دچار مصدومیت می شوند.

نماینده شهرستان های آباده، خرم بید و بوانات در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر خواهان ارتقای کیفیت تولید خودروهای داخلی هستیم باید تعرفه 90 هزار خودرویی را که در سال وارد کشور می شود، کاهش دهیم تا خودروسازان داخلی هم وارد چرخه رقابت با خودروسازان خارجی شوند.

 کاکایی عضو هیات علمی گروه مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران نیز در این باره با بیان اینکه در سال حمایت از کالای ایرانی باید نگاهمان را به صنعت خودرو عوض کنیم، تاکید کرد: نرخ های تعرفه ای که سال گذشته وجود داشت، «منطقی» بود و نیازی به تغییر آنها نبود.

وی با تاکید بر اینکه زمان حمایت تعرفه‌ای از صنعت خودرو به سرآمده، تصریح کرد: نباید این نرخ ها را هر از چند گاهی به بهانه های مختلف تغییر داد، زیرا حمایت واقعی از صنعت خودرو و سایر صنایع در وهله نخست در ثبات و آرامش آن بازارهاست.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: امروز شاهدیم موضوع کیفیت در عمل به آخرین مساله مورد توجه خودروسازان تبدیل شده است، در حالی که خودروسازان بزرگ جهان، تست های استاندارد را سفت و سخت گرفته و حتی آنها را به داخل خطوط خودروسازی منتقل کرده اند تا کیفیت ارتقاء یابد؛ موضوعی که باید در خودروسازان داخلی نیز عملیاتی و اجرایی شود.

وی همچنین به لزوم وجود طرح های جدید خودرو در بازار اشاره کرد و گفت: هرچند در این زمینه حرکت هایی از سوی خودروسازان انجام شده، اما باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود تا شاهد تردد خودروهای جدید با فناوری و کیفیت بالا در جاده ها و خیابان ها باشیم.

رایزنی های پشت پرده برای فشار به نمایندگان

در حالی که با تصمیم نمایندگان طرح ساماندهی بازار خودرو باید در یک ماه آینده در صحن علنی مجلس مطرح شود، برخی شنیده‌ها حکایت از لابی‌های پشت پرده برای فشار به نمایندگان و از دستور کار خارج کردن طرح مزبور دارد.

رضا عباسی کارشناس صنعت خودرو با در این رابطه می‌گوید: همانطور که در سالهای گذشته به رغم انتقادات رسانه‌ای، همیشه نهایتا بازار خودرو به نفع خودروسازان مدیریت شده، این بار هم شاهد هستیم که تلاش گسترده‌ای برای جلوگیری از تصویب طرح ساماندهی مصروف می شود.

وی با بیان اینکه بازار رقابتی تعرفه بالا بر نمی‌تابد، می‌افزاید: روشن است که پس از پایین آمدن تعرفه بازار به رقابتی بودن نزدیک تر می‌شود، در شرایطی که اغلب محصولات ما در بازار خودرو توان رقابت با رقبای جهانی را ندارند، طبیعی است که دستهایی برای جلوگیری از چنین تصمیمی به کار بیفتند.

این کارشناس صنعت خودرو، با تاکید بر اینکه حمایت از تولید داخل به معنای ایجاد انحصار نیست، خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته به اسم حمایت از تولید داخل اساسا از حقوق مصرف‌کننده چشم‌‌پوشی شده است. این در حالی است که حقوق و سلایق مصرف‌کننده در همه جای دنیا موتور محرک پیشرفت‌های صنعت خودروست. ما با ایجاد انحصار علاوه بر اینکه به مردم جفا کرده‌ایم، عملاً  ترتیباتی فراهم کرده‌ایم که خودروسازانمان در یک فضای رانتی و رقابت ناسالم، از صنعت روز خودروی دنیا عقب بمانند. در بازار رقابتی به طور طبیعی خودروسازها خودشان را بهینه می‌کنند و به دنبال علم روز دنیا در صنعت خودرو می‌روند. چیزی که در نهایت هم به نفع خودشان تمام می شود و هم به نفع مردم.

عباسی با اشاره به اینکه در فضای اطلاع‌رسانی فعلی چیزی از چشم مردم پنهان نمی‌ماند، تاکید می‌کند که کوتاه آمدن نمایندگان از حقوق مردم حتما مورد توجه قرار گرفت و به شان و جایگاه خطیر مجلس در افکار عمومی لطمه خواهد زد.

وی با بیان اینکه دیگر دوران انحصارگرایی در بازار خودرو به سر آمده، افزایش کیفیت و ارتقای محصولات خودروسازان داخلی را زمینه‌ساز تقویت بازار خودروهای داخلی دانست و گفت: به اسم حمایت از تولید داخل نمی‌توان بر سر جان و حقوق مردم معامله کرد.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه عدم تصویب دو فوریت طرح در مجلس محل سوال افکار عمومی است، بیان کرد: طبیعی است که وقتی 217 از نمایندگان درخواست طرح دو فوریتی برای ساماندهی بازار خودرو را امضا می‌کنند اما در رای‌گیری در صحن علنی این عدد به اندازه قابل توجهی ریزش می‌کند و دو فوریت طرح تصویب نمی‌شود، افکار عمومی این سوال برایش پیش‌ می‌آید که این کاهش بر چه اساس و چرا اتفاق افتاده است. چه کسانی به دنبال تغییر نمایندگان هستند و از اینکه طرح ساماندهی بازار خودرو به ثمر ننشیند چه سودی می‌برند. مجلس البته حتما به این وارد توجه دارد و در بررسی طرح در صحن علنی، به لابی‌گران اثبات خواهد کرد که منافع و جان مردم، اولویت اول نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۶ + ۲
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۷/۳/۲۸ - ۱۹:۱۹
مرحله جدید فروش خودروی فولگس واگن تیگوان 2018 در ایران
خودرونگاران- ماموت خودرو اعلام کرده است نظر به استقبال از خودروی تیگوان، این شرکت به عنوان نماینده رسمی فولکس واگن در ایران؛ دور جدید پیش فروش این خودرو را آغاز می‌کند.
۱۳۹۷/۳/۲۸ - ۱۶:۴۳
افزایش فعالیت گروه‌های نظارتی و بازرسی در بازار خودرو
خودرونگاران - سرپرست حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی گفت: برخی واردکنندگان و عرضه کنندگان به کمتر عرضه کردن و یا گران‌تر کردن قیمت‌های خود د...
۱۳۹۷/۳/۲۸ - ۱۶:۳۶
قیمت خودرو در کشور نا معقول است / وجود رانت در واردات غیرمجاز خودرو قابل انکار نیست
خودرونگاران - عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: وجود برخی از رانت‌ها را نمی‌توان رد کرد و متاسفانه برخی حاشیه‌‌ها وجود دارد که باید به‌درستی مدیریت شوند.
۱۳۹۷/۳/۲۸ - ۱۵:۵۰
لزوم بررسی بیشتر ماجرای ثبت سفارش در زمان ممنوعه
خودرونگاران - موضوع ثبت سفارش خودرو در ۶ ماهی که سایت مسدود بود باید بیش از گذشته مورد بررسی و واکاوی قرار گرفته و با متخلفان برخورد جدی صورت گیرد.
۱۳۹۷/۳/۲۸ - ۱۵:۴۳
با ۵۰ میلیون‌ چه خودرویی می‌توان خرید؟ +جدول
خودرونگاران - آنچه در زیر می‌آید قیمت روز خودروهای صفر بازار تهران طی خرداد ماه 97 است که کمتر از 50 میلیون تومان در سطح بازار قیمت خورده که ممکن است تا 5 درصد در مناطق مختلف تهران دارای نوسان باشد؛
۱۳۹۷/۳/۲۸ - ۱۵:۴۱
جدیدترین سیستم صوتی و تصویری خودرو چند؟ +قیمت
خودرونگاران - آنچه در زیر می‌آید قیمت جدیدترین انواع سیستم‌ صوتی و تصویری خودرو در سطح بازار تهران به شرح جدول زیر است؛
۱۳۹۷/۳/۲۸ - ۱۵:۳۵
همه آنچه در مورد پیش فروش خودرو باید بدانید
خودرونگاران - در آشفتگی این روزهای بازار خودرو که قیمت ها به طور چشمگیر در حال افزایش است، سرمایه‌گذاری در این بازار به گزینه‌ای جذاب برای مردم تبدیل شده و هرکسی با هر میزان نقدینگی سعی می‌کند از ای...
۱۳۹۷/۳/۲۸ - ۱۵:۲۲
کرمان موتور متفاوت در جلب رضایت مشتری
خودرونگاران - شرکت کرمان موتور در بهمن ماه 1396 (حدود 5 ماه پیش) اقدام به پیش فروش محدود خودرو الانترا تولید داخل با شرایط 70 میلیون تومان پیش دریافت و سود مشارکت 18 و 15 درصد و قیمت 147 میلیون و هشت...
۱۳۹۷/۳/۲۸ - ۱۵:۱۶
رد پای فناوری در بالا بردن ایمنی حمل و نقل
خودرونگاران - آنچه دستیابی به حمل‌ونقل هوشمند را ضروری می‌کند، مشکلات و مسائل روزافزون حمل‌ونقل فعلی است. راه‌بندان‌های بزرگ و کوچک در جاده‌های شهری و برون‌شهری در تمامی دنیا ازجمله مهم‌ترین موارد است...
۱۳۹۷/۳/۲۸ - ۱۵:۱۰
علل گوناگون گرانی خودرو
خودرونگاران - روزهای سخت اقتصاد ایران، دوباره بازگشت تحریم ها و ایجاد جو روانی در داخل و خارج کشور. این بار تحریم های یک طرفه از جانب آمریکا که اگرچه با مخالفت بسیاری از کشورهای مهم و قدرتمند و مذاکره...
۱۳۹۷/۳/۲۸ - ۱۴:۵۸
روی خوش بازار به عرضه محصولات خودروسازان
خودرونگاران - عرضه اینترنتی محصولات ایران خودرو اگر چه با اختلالاتی در سایت ثبت نام مواجه شد اما در کنار طرح عید فطر سایپا در کل بر قیمت های بازار تاثیر گذاشت و قیمت برخی محصولات را چند میلیونی کاهش د...
۱۳۹۷/۳/۲۸ - ۱۴:۴۸
ELX سمند سورن جدید توربو
خودرونگاران - خودروی سمند با ظاهری جدید و در باطن سورنی‌ قوی‌تر و چالاک‌تر که از سال 1392 عرضه شده است.
۱۳۹۷/۳/۲۸ - ۱۴:۲۷
هك نشديم
خودرونگاران - مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت هک شدن سایت ثبت سفارش وزارتخانه را تکذیب کرد و ضمن تایید تخلف در ورود 6481 خودرو به گمرکات کشور از پیگیری برای برخورد قانونی با مت...
۱۳۹۷/۳/۲۷ - ۱۲:۳۱
نکاتی فنی در رابطه با رانندگی با خودروهای گیربکس اتوماتیک دو کلاچه
خودرونگاران - خوشبختانه در بازار کشور نیز در سال های اخیر بسیاری از خودروهای پرمیوم و معتبر مجهز به گیربکس های DCT می باشند و در بازار حضور پررنگ تری دارند.
۱۳۹۷/۳/۲۲ - ۱۵:۰۷
برند Byd در ايران مي ماند
خودرونگاران - در طی روزهای گذشته اشخاصی به اصطلاح كارشناس صنعت خودرو، خبر از خروج برخي برندهاي چيني از بازار ايران و تثبيت موقعيت برند مطبوع خود و نیز سوء استفاده از این موقعیت و بزرگنمایی اغراق آمیز ...
۱۳۹۷/۳/۲۶ - ۱۰:۵۰
تعرفه وارداتي ها كاهش مي يابد
خودرونگاران - عضو شورای رقابت از ساماندهی بازار خودرو ظرف یکماه آینده خبر داد و گفت: تعرفه خودروهای وارداتی باید در مدت سه ماه، به تعرفه‌های مشخص در سال ۹۶ برگردد.
۱۳۹۷/۳/۲۳ - ۰۹:۴۰
شوراي رقابت در قيمت گذاري اصولي عمل نكرد
خودرونگاران - رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با تاکید بر این‌که در سال جاری قیمت قطعات حدود 30 درصد افزایش خواهد یافت، اظهار کرد: با توجه به نوسانات و افزایش قیمت در سایر بازارها، قطعه نیز به طور حتم...
۱۳۹۷/۳/۲۱ - ۱۱:۵۵
جلسه اضطراری کمیسیون صنایع برای بررسی قرار داد «رنو و پژو »
خودرونگاران - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از جلسه اضطراری کمیسیون برای بررسی قراردادهای ایران خودرو و سایپا با شرکت«رنو و پژو» و بررسی تضامین اخذ شده از این شرکت ها خبر داد.
۱۳۹۷/۳/۲۲ - ۱۶:۲۹
شرایط فروش اقساطی محصولات بی وای دی ویژه عید فطر
خودرونگاران - شرایط فروش محصولات بی وای دی ویژه عید مبارک فطر اعلام شد.
۱۳۹۷/۳/۲۳ - ۱۲:۵۷
امضاء قرارداد همکاری بین ISQI و IDIADA اسپانیا
خودرونگاران- مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران عنوان کرد: در روزهایی که خبرهایی مبنی بر خروج برخی شرکتهای اروپایی از ایران به گوش می رسد مذاکرات صورت گرفته با بزرگترین و معتبرترین مرکز تست ...
۱۳۹۷/۳/۲۲ - ۱۲:۰۷
۸۰ درصد مردم ایران متقاضی خودروهای زیر ۵۰ میلیون تومان هستند
خودرونگاران - اعضای فراکسیون بانوان مجلس شورای اسلامی در بازدید از گروه خودرو سازی سایپا و نشست با مدیر عامل آن مسائلی را در خصوص صنعت خودرو داخلی مطرح کردند.
۱۳۹۷/۳/۲۴ - ۱۰:۱۵
دماسنج خودروسازان
خودرونگاران - شوراي رقابت دو روز پيش حكم به افزايش ٥ تا ٧ درصدي قيمت انواع خودرو با قيمت زير ٥٠ ميليون تومان داد تا خودروسازان در حاشيه تورم ارديبهشت ماه، قيمت‌هاي خود را افزايش دهند.
۱۳۹۷/۳/۲۶ - ۱۱:۰۹
در ایران می مانیم
خودرونگاران - کارلوس گون، مدیرعامل شرکت رنو گفت، این شرکت خودروسازی علیرغم تحریم های آمریکا در ایران می ماند و در عین حال اقداماتی را برای اجتناب از ریسک مجازات های آمریکا به دلیل نقض تحریم ها اتخاذ ...
۱۳۹۷/۳/۲۴ - ۱۰:۰۸
شوک بزرگ به بازار خودرو
خودرونگاران - مشتریان بازار خودرو کشور این هفته با دو شوک قیمتی مواجه شدند تا در پی آنها، قدرت خریدشان در این بازار کمتر و کمتر شود.
۱۳۹۷/۳/۲۷ - ۱۱:۳۲
جدید‌ترین شرایط فروش MVM X۳۳S و MVM ۳۱۵ اعلام شد
خودرونگاران - شرکت مدیران خودرو جدیدترین شرایط فروش دو محصول خود را اعلام کرد.
۱۳۹۷/۳/۲۲ - ۱۱:۰۰
سکوت شورای رقابت برای اعلام افزایش قیمت های جدید
خودرونگاران - در حالی که شورای رقابت وعده داده بود که تا نیمه خرداد ماه میزان افزایش قیمت خودروهای زیر 45 میلیون تومانی را اعلام می کند، اما با گذشت یک هفته از زمان اعلامی هنوز این شورا مصوبه ای را بر...