امروز: پنج شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۷ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۷/۱/۱۴ - ۰۹:۳۰
شناسه خبر: ۴۴۶۰۳۱
 
راهبردی برای تقویت اقتصاد ملی
خودرونگاران - از زمانی که «نورث» اندیشه خود را مبنی بر توسعه بر پایه صادرات مطرح کرد، کمتر کسی گمان می‌کرد این تئوری بتواند موفق باشد. اما امروزه این تئوری به‌عنوان یک رویکرد اصلی در مباحث توسعه اقتصادی جای خود را باز کرده است.

به گزارش خودرونگاران به نقل از دنیای اقتصاد، از زمانی که اقتصاددان معروف نورث (North) اندیشه خود را مبنی بر توسعه بر پایه صادرات (Export Base Theory) در سال ۱۹۵۵ مطرح کرد، کمتر کسی گمان می‌کرد این تئوری در مقام عمل هم بتواند موفق باشد. اما امروزه این تئوری به‌عنوان یک رویکرد اصلی در مباحث توسعه اقتصادی جای خود را باز کرده است. این تئوری بعدها توسط ریچاردسون (۱۹۸۵) به‌طور گسترده در تحلیل‌های منطقه‌ای به‌کار گرفته و توسط دو اقتصاددان بزرگ یعنی هارتمن و اسکلر (۱۹۶۷) در چارچوب کینزی، مدل‌سازی شد. این تئوری امروزه به‌عنوان یکی از راهکارهای اصلی «حمایت از تولید ملی» شناخته می‌شود. با توجه به نامگذاری سال ۹۷ از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان سال «حمایت از کالای ایرانی»، وظیفه مهم و خطیری بردوش همه آحاد ملت گذاشته شده است. مردم، مسوولان و صنعتگران به‌عنوان سه رکن اساسی جامعه، هر کدام نقش و سهمی در دستیابی به اهداف مدنظر خواهند داشت. آنچه در این بین مهم است شناخت عوامل موثر بر تقویت اقتصاد ملی، توسعه تولید ملی و در نتیجه حفظ حاکمیت و امنیت ملی است.

حفظ حاکمیت ملی کشورها را بر آن می‌دارد که از دو جهت داخلی و خارجی در عرصه تجارت خارجی محدودیت‌هایی ایجاد کنند. ازجمله محدودیت‌های تجاری خارجی می‌توان به جلوگیری از واردات بی‌رویه کالا و در بعد داخلی به حمایت از تولیدات ملی اشاره کرد. بعد امنیت ملی هم طیف گسترده‌ای از اقدامات را شامل می‌شود. نمونه‌های بارز اقدامات حمایت‌گرایانه به بهانه حفظ امنیت ملی و سلامت شهروندان را می‌توان در محدودیت‌های اعمالی کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر واردات گوشت‌های هورمونی یا محصولات اصلاح شده ژنتیک از آمریکا مشاهده کرد. کشورهای مختلف به بهانه حفظ امنیت ملی و سلامت شهروندان خود دست به تدوین مقرراتی می‌زنند که اگرچه ظاهرا هدف حمایت از تولیدکنندگان داخلی را ندارند اما در واقع شدیدا حمایت‌گرایانه تلقی می‌شوند. همچنین اعمال سیاست‌های قرنطینه‌ای ژاپن بر محصولات کشاورزی آمریکا از جمله سیب آن کشور اگرچه در ظاهر تجارت آزاد بین دو کشور را ممنوع یا محدود نمی‌کند، اما در عمل زمان و هزینه‌های اضافی برای صادرکنندگان آمریکایی به بار می‌آورد؛ به‌طوری‌که برای آنها دیگر چنین صادراتی مقرون به صرفه نیست و خود به خود از ورود به بازار ژاپن محروم می‌شوند. همچنین مقررات کشورهای اروپایی درخصوص میزان مجاز قارچ آفلاتوکسین پسته صادراتی ایران به آن کشورها نیز نوعی اقدام حمایت‌گرایانه تلقی می‌شود که نتیجه آن در برخی سال‌های قبل کاهش میزان صادرات پسته ایران بوده است.

در کشور ما به‌دلیل وجود مزیت‌های بسیار، راهکارهای متعددی برای «حمایت از کالای ایرانی» وجود دارد، یکی از مهم‌ترین آنها «تولید بهره‌ور» است. اگر چه از بهره‌وری تعاریف زیادی شده است، اما به‌نظر می‌رسد اگر بهره‌وری را «به حداکثر رساندن استفاده از منابع و نیروی انسانی به‌منظور کاهش هزینه‌ها و رضایت کارکنان، مدیران و مصرف‌کنندگان» تعریف کنیم، در آن صورت می‌توانیم با تهیه «نقشه راه» مناسب، تمام تولیدات، اعم از «تولید کالا» یا «تولید خدمت» را به‌گونه‌ای ارائه کنیم که در راستای بهره‌وری بیشتر قرار بگیرد. به‌عبارت دیگر اگر «تولید بهره‌ور» هسته اصلی فعالیت‌های هر بنگاه اقتصادی باشد، می‌توان به آینده آن بنگاه اقتصادی و جامعه‌ای که تعداد زیادی بنگاه‌های بهره‌ور دارد امیدوار بود و به طریق علمی از تولیدات ملی حمایت کرد.  امروزه در ادبیات اقتصادی دو استراتژی جانشینی واردات و استراتژی توسعه صادرات، برای حمایت از تولید ملی وجود دارد. فرآیندی که «جانشینی واردات» نامیده می‌شود، به‌طور خلاصه می‌خواهد برای صنعت یا صنایعی از خود کشور، بازاری آماده به‌وجود آورد. در واقع سیاست جانشینی واردات، سیاستی است که به جای واردات و به‌ویژه واردات صنعتی از تولیدات داخلی آن کالاها و فرآورده‌ها استفاده می‌کند یا صنایع لازم برای تولید داخلی آنها را فراهم می‌آورد. دلایل عمده اتخاذ این استراتژی از یکسو کاهش تقاضای جهانی برای کالاهای اساسی و مواد خام،‌کسری رو به افزایش تراز پرداخت‌ها و از سوی دیگر اعتقاد به جادوی معجزه‌آمیز سیاست یادشده برای صنعتی شدن کشورها بوده است. اما این سیاست دارای نقاط ضعف فراوانی است؛ یکی از ایرادهای اساسی این نظریه این است که تحت این سیاست کالاهایی که کشور در آنها مزیت نسبی ندارد و صرفا با اتکا به حمایت‌های دولت سودده به‌نظر می‌رسند نیز در داخل تولید می‌شوند و دیگر آنکه این سیاست باعث می‌شود کشور از مزیت‌های تجارت جهانی محروم شود. در عمل هم کشورهایی مثل پاکستان، کره شمالی و برزیل (دهه‌های۶۰ و ۷۰م.) که این سیاست را در پیش گرفته‌اند، موفق نبوده‌اند.

استراتژی توسعه صادرات به معنای آن است که کالاها و خدماتی که کشور در آنها برای صادرات مزیت نسبی دارد، شناسایی شود تا با تولید این کالاها و استفاده از صرفه‌های مقیاس در فروش انبوه این کالاها، کشور به سوی توسعه حرکت کند. این استراتژی در عمل در کشورهای ترکیه، چین، کره جنوبی، آرژانتین و مالزی موفقیت خود را ثابت کرده است.

یکی از مناسب‌ترین استراتژی‌ها برای توسعه خودروسازی ایران، اتخاذ استراتژی توسعه صادرات است، صنعت خودرو با پیش گرفتن این استراتژی می‌تواند از کمند بسیاری از مسائل و مشکلاتی که چند دهه با آن دست و پنچه نرم می‌کند رهایی یابد. مطابق سند استراتژی توسعه خودروسازی تا سال ۱۴۰۴ که به تایید خودروسازان داخلی نیز رسیده، مقرر شده که علاوه‌‌بر تولید ۳ میلیونی و صادرات یک میلیونی، اهداف دیگری نیز برای صنعت خودرو کشور در نظر گرفته شود و بناست با اجرای آنها، خودروسازی ایران در مسیر جهانی شدن قرار بگیرد. برای تحقق این چشم‌انداز راهبردهایی باید در نظر گرفته شود، ازجمله «پایگاه تولید خودرو با علامت تجاری داخلی، مشترک یا جهانی در منطقه با تاکید بر صادرات محصولات تولیدی»، «پایگاه تولید قطعات و مجموعه‌های خودرو با علامت تجاری معتبر داخلی یا جهانی در منطقه، با تاکید بر مزیت رقابتی» و همچنین «جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی (مستقیم یا مشترک) در راستای جذب فناوری‌های نوین و توسعه صادرات». ناگفته پیداست که دستیابی به چنین افقی نیازمند عزم ملی و تحکیم بنیان‌های اقتصاد ملی است. راهبردی که مقام معظم رهبری در نام‌گذاری سال ۹۷ به کار گرفتند و نکاتی که در پیام نوروزی خود ارائه فرمودند، همچون چراغ‌های راهنما، چگونگی مسیر «حمایت از کالای ایرانی» را روشن کرده است. دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز در پیام نوروزی خود به نکته مهمی اشاره کردند و گفتند که « قدرت ملی ما در کنار تولید ما خواهد بود و این کارآفرینانند که می‌توانند قدم‌های مهمی را در سال جدید بردارند.» وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ جناب آقای شریعتمداری نیز ضمن پیامی نظر صنعتگران را اعلام کردند و گفتند: «در سایه این حمایت ملی و به‌وجود آوردن بستر و زمینه مناسب برای سرمایه‌گذاری جدید و حفظ سرمایه‌گذاری‌های موجود با توجه به بازسازی و نوسازی و رقابتی ساختن آنها می‌توان به آینده کشور و اشتغال پایدار و منافع ملی ایران، احساس نشاط و سرزندگی جوانان میهن و رضایت مصرف‌کنندگان، امید بست.»

حال نوبت صنعتگران است که با ارائه طرح‌های خلاق و نوآورانه و با استفاده از مفهوم «تولید بهره‌ور» کالایی را تولید و ارائه کنند که ضمن اعتلای نام ایران بتوانند از یکسو رضایت مصرف‌کنندگان را جلب کنند و از سوی دیگر نقش خود را به‌عنوان عضو موثری از اقتصاد ایران در توسعه مفهوم «تولید ملی» و تقویت بنیان‌های اقتصاد ملی ایفا کنند.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱۱ + ۸
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۷/۹/۲۱ - ۱۶:۵۳
تجمع در مقابل فروشگاه داتیس صحت ندارد
خودرونگاران - فیلم منتشر شده در خصوص تجمع مالباختگان شرکت داتیس خودرو در مقابل نمایشگاه مرکزی این شرکت به هیچ وجه صحت نداشته چراکه این افراد در صف گوشت در طرح عرضه گوشت یخ زاده با کارت ملی جنب فروشگاه...
۱۳۹۷/۹/۲۱ - ۱۵:۵۹
سرمایه‌گذاری چندمیلیارد دلاری هیوندای در خودروهای پاک
خودرونگاران - هیوندای موتورز روز سه شنبه اعلام کرد که قصد دارد به منظور توسعه وسائل نقلیه پاک و دوستدار محیط زیست ۶.۷ میلیارد دلار در تولید خودروهای الکتریکی پیل سوختی هیدروژنی (FCEV) سرمایه گذاری کن...
۱۳۹۷/۹/۲۱ - ۱۵:۴۸
تست بازار برای خودروسازان جواب نداد
خودرونگاران_براساس استدلال خودروسازان قرار بود با اعمال قیمت‌های جدید در ۴ محصول ایران خودرو قیمت این خودروها در بازار تغییر کند و به سمت کاهش برود اما تاکنون واکنش بازار نسبت به این قیمت ها معکوس بود...
۱۳۹۷/۹/۲۱ - ۱۵:۴۵
آغاز طرح جدید پیش فروش محصولات سایپا ویژه آذرماه ۹۷ از فردا
خودرونگاران_شرکت سایپا مرحله جدید پیش فروش محصولات خود را ویژه آذرماه ۹۷ از فردا آغاز خواهد کرد.
۱۳۹۷/۹/۲۱ - ۱۵:۲۲
چرا باید قیمت خودرو بالا رود؟
خودرونگاران_ادله فوق به خوبی وضعیت بغرنج دومین صنعت بزرگ ایران را نشان می‌دهد. صنعتی که رگ و ریشه‌ای بیش از نیم قرن دارد امروزه حال خوشی ندارد و با زیان‌ ۳۰ هزار میلیارد تومانی دست و پنجه نرم می‌کند.
۱۳۹۷/۹/۲۱ - ۱۴:۲۵
دولت مصمم است قیمت خودرو را متعادل کند تا از خودرو سازان حمایت شود
خودرونگاران_ محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت اظهار کرد:امروز با توجه به رهنمودی که مقام معظم رهبری در خصوص لایحه بودجه ۹۸ داشتند، آقای رئیس جمهور بحث مفصلی را راجع به این موضو...
۱۳۹۷/۹/۲۱ - ۱۴:۲۲
امکان پرداخت قسطی بدهی طرح ترافیک
خودرونگاران_مشاور معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه شهرداری تلاش می‌کند تا جایی که ممکن است از جریمه شدن مردم جلوگیری کند، از امکان پرداخت قسطی بدهی عوارض تردد در محدوده طرح تر...
۱۳۹۷/۹/۲۱ - ۱۴:۰۶
سهمیه بنزین اعتباری شود
خودرونگاران_کریمی گفت: باید برای مردم کشور سهمیه تعیین کنیم نه برای خودرو، چون در کل کشور ۶۰ درصد مردم خودرو ندارند. سهمیه بنزین اعتباری شود نسخه قابل چاپ
۱۳۹۷/۹/۲۱ - ۱۴:۰۲
بازي نوستالژي ها در ايده هاي جديد خودرويي
خودرونگاران - در اینجا نگاهی به 10 مورد از قسمت های مختلف خودروهای امروزی می اندازیم که از سبک کلاسیک قدیمی برخوردار هستند.
۱۳۹۷/۹/۲۱ - ۱۳:۵۸
سبقت از راست تاکسی های اینترنتی از حمل و نقل عمومی
خودرونگاران_گفته می شود ظهور تاکسی های اینترنتی در دنیا، افزایش حجم سفر، آلایندگی و کسب شش درصد از سهم بخش حمل ونقل عمومی را به دنبال داشته، اما برخی فعالان این حوزه تعمیم نتایج این تحقیق به ایران را ...
۱۳۹۷/۹/۲۱ - ۱۲:۵۰
ورود خودروی وحشی تویوتا به صحنه مسابقات
خودرونگاران - به راستی که تویوتا می داند چگونه کنجکاوی مردم را برانگیزد. با اینکه، هنوز زمان زیادی به رونمایی محصول نهایی سوپرا باقی مانده است، تویوتا به جای افشای گوشه ای از جزئیات تولید خودرو، تصمیم...
۱۳۹۷/۹/۲۱ - ۱۲:۱۹
برای ثبت‌نام کارت سوخت المثنی تنها سه روز دیگر فرصت دارید
خودرونگاران_ فرآیند ثبت‌نام کارت سوخت المثنی که از سوم آذرماه آغاز شده بود، طبق زمان‌بندی اعلام شده از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در روز شنبه، ۲۴ آذرماه به پایان می‌رسد.
۱۳۹۷/۹/۲۱ - ۱۲:۰۲
قیمت جدید انواع خودرو تویوتا در بازار تهران +جدول
خودرونگاران_آنچه در زیر می‌آید قیمت روز انواع خودرو تویوتا در سطح بازار پایتخت طی آذر ماه ۹۷ است که ممکن است تا ۵ درصد در مناطق مختلف تهران دارای نوسان باشد.
۱۳۹۷/۹/۲۰ - ۱۳:۲۰
خبر خوش وزير براي وارداتي ها
خودرونگاران - رحمانی، از ترخیص برخی از خودروهای مانده در گمرکات که دارای موانع قانونی نیستند بعد از تصویب هیأت دولت خبر داد
۱۳۹۷/۹/۱۶ - ۱۳:۵۸
قیمت خودرو با چند شرط افزایش می‌یابد
خودرونگاران_رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس شرط‌های که بر اساس آن قیمت خودروها افزایش می‌یابد را تشریح کرد.
۱۳۹۷/۹/۱۷ - ۱۷:۲۶
جذابترین خودروهای برقی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰
خودرونگاران- در اینجا نگاهی می اندازیم به جدیدترین خودروهای برقی که از سال 2019 تا 2020 میلادی قرار است عرضه شوند.
۱۳۹۷/۹/۱۸ - ۱۰:۰۸
اینها هستند که نمی گذارند ماشین ارزان شود
خودرونگاران - رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه‌داران اتومبیل از علل عدم کاهش قیمت در بازار خودرو سخن گفت.
۱۳۹۷/۹/۱۵ - ۱۰:۲۲
وقت‌کشی در اصلاح قیمت‌ها
خودرونگاران_ صنعت خودرو این روزها با حاشیه‌های متعددی روبه‌رو شده است. حاشیه‌هایی که نشأت گرفته از بی‌توجهی خودروسازان نسبت به داخلی‌سازی و وابستگی قطعات است.
۱۳۹۷/۹/۱۴ - ۱۴:۱۴
خداحافظی جگوار لندروور با نمایشگاه ژنو ۲۰۱۹
خودرونگاران - اخیرا جگوار لندروور اعلام کرده است که در نمایشگاه خودرو ژنو 2019، که در ماه مارس برگزار می شود، شرکت نخواهد کرد. این شرکت، دلیل صرفه نظر از حضورش در این نمایشگاه راکاهش هزینه های خود...
۱۳۹۷/۹/۱۸ - ۰۹:۵۲
بنگاه‌داری خودروسازان نوعی هزینه کردن از جیب مردم است
خودرونگاران -نماینده خودروسازان در یک برنامه تلویزیونی گفت: قیمت بازار موهوم نیست، اول ظرفیت خودروسازان حدود ۲ برابر تقاضای بازار است . به این ترتیب خودرو سازها می توانند بالای تقاضا، عرضه کنند و محصو...
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۰:۱۱
ترخیص خودروها منتظر تصمیم سران سه قوه است
خودرونگاران - دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: واردات خودرو علاوه بر بالا بردن کیفیت خودروهای مصرفی در کشور و کاهش آلودگی‌ها باعث می‌شود که دولت درآمد قابل ملاحظه‌ای از این محل کسب کند به طور مثال ف...
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۵:۵۲
خودروی کارکرده از افغانستان وارد کنیم!
خودرونگاران_ یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: هم اکنون با وجود اعمال تحریم ها و عدم امکان واردات خودروی صفر کیلومترمی توان خودروهای کم کارکرد را از کشورهایی مانند افغانستان وارد کرد.
۱۳۹۷/۹/۱۵ - ۱۳:۴۶
مخالفت"پورسیدآقایی" با خودروهای نمایندگان مجلس به خطوط ویژه
خودرونگاران_دستیار ویژه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به برنامه ریزی نمایندگان مجلس برای ورود خودروهایشان به خطوط ویژه اتوبوس گفت: معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با این طرح ک...
۱۳۹۷/۹/۱۴ - ۱۴:۱۰
سومین سری ساوانا راهی خیابانها شد
خودرونگاران - شرکت عظیم خودرو به عنوان یکی از تولید کنندگان جوان صنعت خودرو که در حال حاضر خودروی ساوانا را برروی خط تولید خود دارد سومین سری محصولات تولیدی خود را به مشتریان تحویل نمود .
۱۳۹۷/۹/۱۷ - ۱۴:۰۳
جزئیات جلسه خودروسازان و قطعه‌سازان با لاریجانی
خودرونگاران_در جلسه‌ای که از سوی خودروسازان و قطعه‌سازان با رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شده است، مقرر گردید تا خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان با رعایت کردن ضوابط قیمتگذاری، افزایش قیمت بدهند.
۱۳۹۷/۹/۱۵ - ۱۰:۰۱
دی‌اس DS۷ مدل ۲۰۱۸ تیپ ۲ را بشناسید
خودرونگاران_برند دی اس (DS Automobiles)، زیر مجموعه‌ی لوکس سیتروئن فرانسه است که به عنوان یک خودروساز در سال ۲۰۰۹ مطرح شد.