امروز: دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۷/۱/۱۴ - ۰۹:۳۰
شناسه خبر: ۴۴۶۰۳۱
 
راهبردی برای تقویت اقتصاد ملی
خودرونگاران - از زمانی که «نورث» اندیشه خود را مبنی بر توسعه بر پایه صادرات مطرح کرد، کمتر کسی گمان می‌کرد این تئوری بتواند موفق باشد. اما امروزه این تئوری به‌عنوان یک رویکرد اصلی در مباحث توسعه اقتصادی جای خود را باز کرده است.

به گزارش خودرونگاران به نقل از دنیای اقتصاد، از زمانی که اقتصاددان معروف نورث (North) اندیشه خود را مبنی بر توسعه بر پایه صادرات (Export Base Theory) در سال ۱۹۵۵ مطرح کرد، کمتر کسی گمان می‌کرد این تئوری در مقام عمل هم بتواند موفق باشد. اما امروزه این تئوری به‌عنوان یک رویکرد اصلی در مباحث توسعه اقتصادی جای خود را باز کرده است. این تئوری بعدها توسط ریچاردسون (۱۹۸۵) به‌طور گسترده در تحلیل‌های منطقه‌ای به‌کار گرفته و توسط دو اقتصاددان بزرگ یعنی هارتمن و اسکلر (۱۹۶۷) در چارچوب کینزی، مدل‌سازی شد. این تئوری امروزه به‌عنوان یکی از راهکارهای اصلی «حمایت از تولید ملی» شناخته می‌شود. با توجه به نامگذاری سال ۹۷ از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان سال «حمایت از کالای ایرانی»، وظیفه مهم و خطیری بردوش همه آحاد ملت گذاشته شده است. مردم، مسوولان و صنعتگران به‌عنوان سه رکن اساسی جامعه، هر کدام نقش و سهمی در دستیابی به اهداف مدنظر خواهند داشت. آنچه در این بین مهم است شناخت عوامل موثر بر تقویت اقتصاد ملی، توسعه تولید ملی و در نتیجه حفظ حاکمیت و امنیت ملی است.

حفظ حاکمیت ملی کشورها را بر آن می‌دارد که از دو جهت داخلی و خارجی در عرصه تجارت خارجی محدودیت‌هایی ایجاد کنند. ازجمله محدودیت‌های تجاری خارجی می‌توان به جلوگیری از واردات بی‌رویه کالا و در بعد داخلی به حمایت از تولیدات ملی اشاره کرد. بعد امنیت ملی هم طیف گسترده‌ای از اقدامات را شامل می‌شود. نمونه‌های بارز اقدامات حمایت‌گرایانه به بهانه حفظ امنیت ملی و سلامت شهروندان را می‌توان در محدودیت‌های اعمالی کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر واردات گوشت‌های هورمونی یا محصولات اصلاح شده ژنتیک از آمریکا مشاهده کرد. کشورهای مختلف به بهانه حفظ امنیت ملی و سلامت شهروندان خود دست به تدوین مقرراتی می‌زنند که اگرچه ظاهرا هدف حمایت از تولیدکنندگان داخلی را ندارند اما در واقع شدیدا حمایت‌گرایانه تلقی می‌شوند. همچنین اعمال سیاست‌های قرنطینه‌ای ژاپن بر محصولات کشاورزی آمریکا از جمله سیب آن کشور اگرچه در ظاهر تجارت آزاد بین دو کشور را ممنوع یا محدود نمی‌کند، اما در عمل زمان و هزینه‌های اضافی برای صادرکنندگان آمریکایی به بار می‌آورد؛ به‌طوری‌که برای آنها دیگر چنین صادراتی مقرون به صرفه نیست و خود به خود از ورود به بازار ژاپن محروم می‌شوند. همچنین مقررات کشورهای اروپایی درخصوص میزان مجاز قارچ آفلاتوکسین پسته صادراتی ایران به آن کشورها نیز نوعی اقدام حمایت‌گرایانه تلقی می‌شود که نتیجه آن در برخی سال‌های قبل کاهش میزان صادرات پسته ایران بوده است.

در کشور ما به‌دلیل وجود مزیت‌های بسیار، راهکارهای متعددی برای «حمایت از کالای ایرانی» وجود دارد، یکی از مهم‌ترین آنها «تولید بهره‌ور» است. اگر چه از بهره‌وری تعاریف زیادی شده است، اما به‌نظر می‌رسد اگر بهره‌وری را «به حداکثر رساندن استفاده از منابع و نیروی انسانی به‌منظور کاهش هزینه‌ها و رضایت کارکنان، مدیران و مصرف‌کنندگان» تعریف کنیم، در آن صورت می‌توانیم با تهیه «نقشه راه» مناسب، تمام تولیدات، اعم از «تولید کالا» یا «تولید خدمت» را به‌گونه‌ای ارائه کنیم که در راستای بهره‌وری بیشتر قرار بگیرد. به‌عبارت دیگر اگر «تولید بهره‌ور» هسته اصلی فعالیت‌های هر بنگاه اقتصادی باشد، می‌توان به آینده آن بنگاه اقتصادی و جامعه‌ای که تعداد زیادی بنگاه‌های بهره‌ور دارد امیدوار بود و به طریق علمی از تولیدات ملی حمایت کرد.  امروزه در ادبیات اقتصادی دو استراتژی جانشینی واردات و استراتژی توسعه صادرات، برای حمایت از تولید ملی وجود دارد. فرآیندی که «جانشینی واردات» نامیده می‌شود، به‌طور خلاصه می‌خواهد برای صنعت یا صنایعی از خود کشور، بازاری آماده به‌وجود آورد. در واقع سیاست جانشینی واردات، سیاستی است که به جای واردات و به‌ویژه واردات صنعتی از تولیدات داخلی آن کالاها و فرآورده‌ها استفاده می‌کند یا صنایع لازم برای تولید داخلی آنها را فراهم می‌آورد. دلایل عمده اتخاذ این استراتژی از یکسو کاهش تقاضای جهانی برای کالاهای اساسی و مواد خام،‌کسری رو به افزایش تراز پرداخت‌ها و از سوی دیگر اعتقاد به جادوی معجزه‌آمیز سیاست یادشده برای صنعتی شدن کشورها بوده است. اما این سیاست دارای نقاط ضعف فراوانی است؛ یکی از ایرادهای اساسی این نظریه این است که تحت این سیاست کالاهایی که کشور در آنها مزیت نسبی ندارد و صرفا با اتکا به حمایت‌های دولت سودده به‌نظر می‌رسند نیز در داخل تولید می‌شوند و دیگر آنکه این سیاست باعث می‌شود کشور از مزیت‌های تجارت جهانی محروم شود. در عمل هم کشورهایی مثل پاکستان، کره شمالی و برزیل (دهه‌های۶۰ و ۷۰م.) که این سیاست را در پیش گرفته‌اند، موفق نبوده‌اند.

استراتژی توسعه صادرات به معنای آن است که کالاها و خدماتی که کشور در آنها برای صادرات مزیت نسبی دارد، شناسایی شود تا با تولید این کالاها و استفاده از صرفه‌های مقیاس در فروش انبوه این کالاها، کشور به سوی توسعه حرکت کند. این استراتژی در عمل در کشورهای ترکیه، چین، کره جنوبی، آرژانتین و مالزی موفقیت خود را ثابت کرده است.

یکی از مناسب‌ترین استراتژی‌ها برای توسعه خودروسازی ایران، اتخاذ استراتژی توسعه صادرات است، صنعت خودرو با پیش گرفتن این استراتژی می‌تواند از کمند بسیاری از مسائل و مشکلاتی که چند دهه با آن دست و پنچه نرم می‌کند رهایی یابد. مطابق سند استراتژی توسعه خودروسازی تا سال ۱۴۰۴ که به تایید خودروسازان داخلی نیز رسیده، مقرر شده که علاوه‌‌بر تولید ۳ میلیونی و صادرات یک میلیونی، اهداف دیگری نیز برای صنعت خودرو کشور در نظر گرفته شود و بناست با اجرای آنها، خودروسازی ایران در مسیر جهانی شدن قرار بگیرد. برای تحقق این چشم‌انداز راهبردهایی باید در نظر گرفته شود، ازجمله «پایگاه تولید خودرو با علامت تجاری داخلی، مشترک یا جهانی در منطقه با تاکید بر صادرات محصولات تولیدی»، «پایگاه تولید قطعات و مجموعه‌های خودرو با علامت تجاری معتبر داخلی یا جهانی در منطقه، با تاکید بر مزیت رقابتی» و همچنین «جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی (مستقیم یا مشترک) در راستای جذب فناوری‌های نوین و توسعه صادرات». ناگفته پیداست که دستیابی به چنین افقی نیازمند عزم ملی و تحکیم بنیان‌های اقتصاد ملی است. راهبردی که مقام معظم رهبری در نام‌گذاری سال ۹۷ به کار گرفتند و نکاتی که در پیام نوروزی خود ارائه فرمودند، همچون چراغ‌های راهنما، چگونگی مسیر «حمایت از کالای ایرانی» را روشن کرده است. دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز در پیام نوروزی خود به نکته مهمی اشاره کردند و گفتند که « قدرت ملی ما در کنار تولید ما خواهد بود و این کارآفرینانند که می‌توانند قدم‌های مهمی را در سال جدید بردارند.» وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ جناب آقای شریعتمداری نیز ضمن پیامی نظر صنعتگران را اعلام کردند و گفتند: «در سایه این حمایت ملی و به‌وجود آوردن بستر و زمینه مناسب برای سرمایه‌گذاری جدید و حفظ سرمایه‌گذاری‌های موجود با توجه به بازسازی و نوسازی و رقابتی ساختن آنها می‌توان به آینده کشور و اشتغال پایدار و منافع ملی ایران، احساس نشاط و سرزندگی جوانان میهن و رضایت مصرف‌کنندگان، امید بست.»

حال نوبت صنعتگران است که با ارائه طرح‌های خلاق و نوآورانه و با استفاده از مفهوم «تولید بهره‌ور» کالایی را تولید و ارائه کنند که ضمن اعتلای نام ایران بتوانند از یکسو رضایت مصرف‌کنندگان را جلب کنند و از سوی دیگر نقش خود را به‌عنوان عضو موثری از اقتصاد ایران در توسعه مفهوم «تولید ملی» و تقویت بنیان‌های اقتصاد ملی ایفا کنند.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱۰ + ۶
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۷/۲/۳۰ - ۱۸:۵۴
سازمان حمایت و خودروسازان ملزم به ارائه آنالیز قیمت محصولات شدند/ ارز مورد نیاز قطعه سازان و خوردروسازان تامین شود
خودرونگاران- سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: مقرر شد تا خودروسازان و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان آنالایز دقیق قیمتی را از خودروهای تولید داخل برای ارائه در جلسه هفته آینده تهیه...
۱۳۹۷/۲/۳۰ - ۱۸:۵۳
خودروسازان از گرانی دفاع کردند؛ مجلس تا حدودی همراه شد
خودرونگاران- در جلسه امروز کمیسیون صنایع مجلس که بدون حضور وزیر صنعت برگزار شد، خودروسازان دفاعیات خود را در مورد افزایش قیمت ها مطرح کردند که بخشی از آنها مورد تأیید نمایندگان و برخی دیگر مورد قبول و...
۱۳۹۷/۲/۳۰ - ۱۶:۳۸
مهلت ثبت نام تاکسیرانان در طرح بیمه تکمیلی رایگان
خودرونگاران - معاون مالی و اداری سازمان تاکسیرانی تهران گفت: تاکسیرانان می‌توانند بعد از ثبت نام خود، خانواده شان را نیز در مرداد ماه به لیست خود اضافه کنند.
۱۳۹۷/۲/۳۰ - ۱۶:۲۲
امکان سنجی تولید سوخت بیودیزل در ایران
خودرونگاران - با هدف امکان سنجی استفاده از بیو دیزل در خودروهای دیزلی و ارائه روشی مناسب برای استفاده از آن به صورت ترکیب با گازوییل، طرح پژوهشی امکان سنجی تولید سوخت بیودیزل در ایران اجرایی شد.
۱۳۹۷/۲/۳۰ - ۱۶:۱۸
مدل جدید کلاهبرداری در خرید اقساطی خودرو
خودرونگاران - اخیرا برخی از شرکتهای لیزینگ خودرو اقدام به عقد قراردادهای غیر منصفانه برای فروش خودرو می کنند و از این طریق همه جوره به مشتریان ضرر و زیان وارد می کنند.
۱۳۹۷/۲/۳۰ - ۱۵:۵۶
خودرو ۵۰۰ هزار تا ۱.۲ میلیون تومان ارزان شد
خودرونگاران - افزایش عرضه خودرو در بازار باعث شد تا قیمت خودرو کاهش ۵۰۰ هزار تا ۱.۲ میلیون تومانی را تجربه کند.
۱۳۹۷/۲/۳۰ - ۱۵:۴۶
ابهام در تخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی به خودرو
خودرونگاران - در پی انتشار اخباری مبنی بر حذف خودرو از فهرست کالاهای دارای اولویت برای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، وزارت صنعت و بانک مرکزی هیچ گونه شفاف سازی نکردند و پس از چالش‌های سال گذشته برای واردات...
۱۳۹۷/۲/۳۰ - ۱۵:۳۷
ایجاد محدودیت در ارایه ارز به رانندگان بین المللی موقت است
خودرونگاران - عضو هیات رئیسه مجلس، با تاکید بر اینکه ایجاد صف برای ارایه ارز به اقشار مختلف به صلاح نیست، گفت: ایجاد محدودیت در ارایه ارز به رانندگان موقت بوده زیرا حجم مراجعات و تقاضا به حدی می رسد ...
۱۳۹۷/۲/۳۰ - ۱۵:۰۷
فراخوان ثبت‌‎نام طرح ترافیک ۹۷ نشریات منتشر شد
خودرونگاران - اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار فراخوانی از مدیران نشریات خواست برای ثبت نام متقاضیان طرح ترافیک ۹۷ اقدام کنند.
۱۳۹۷/۲/۳۰ - ۱۴:۵۴
سايپا طي بخشنامه اي تكميل وجه با شرايط خاص را اعلام كرد
خودرونگاران - به مناسبت فرا رسيدن ماه مبارك رمضان، با دستور مديرعامل گروه خودروسازي سايپا و در راستاي حمايت از مشتريان و افزايش رضايت مندي، تمام مشترياني كه طبق دعوتنامه ارسالي زمان تكميل وجه آنها تا ...
۱۳۹۷/۲/۳۰ - ۱۴:۴۲
آینده خودروهای هیبریدی، منتظر تصمیم مجلس
خودرونگاران - کاهش تعرفه خودروهای هیبریدی در حالی هنوز محل اختلاف نظر دولت، مجلس و واردکنندگان است که مدافعان، استفاده از این وسیله نقلیه را در کاهش آلودگی هوا موثر می دانند و مخالفان از سهم کمتر از 1...
۱۳۹۷/۲/۳۰ - ۱۴:۴۱
تابع شرایط اتحادیه اروپا برای همکاری با ایران هستیم
خودرونگاران - در نخستین واکنش ها بعد از خروج دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا از توافق برجام روسای جمهور فرانسه ، انگلیس و المان بر ماندگاری خود به تعهدات برجام اصرار کردند، اما از همان روز نخست بسیار...
۱۳۹۷/۲/۳۰ - ۱۴:۳۷
عوارض الکترونیکی در جاده‌های ایران چگونه کار می‌کند؟
خودرونگاران - وزارت راه و شهرسازی در حالی خبر از نهایی شدن اقدامات لازم برای الکترونیکی شدن اخذ عوارض در کلیه آزادراه‌های کشور داده که به نظر می‌رسد با توجه به ساختارهای سنتی موجود راهی طولانی با اجرا...
۱۳۹۷/۲/۲۹ - ۱۴:۰۴
محصولات تويوتا و رنو را تست كنيد، بعد بخريد
خودرونگاران-نخستین مرکز تخصصی تست درایو خودروهای رنو و تویوتا در ایران رسما توسط هلدينگ ناصح با حضور خودروهای این برند افتتاح شد
۱۳۹۷/۲/۲۳ - ۲۳:۴۳
آغاز پيش فروش سيتروئن
خودرونگاران - شرکت سایپا سیتروئن همزمان با آغاز دومین سال فعالیت مفتخر است تا پیش فروش خودروی سیتروئن C3 ، اولین‌ محصول تولیدی خود در ایران را اعلام دارد.
۱۳۹۷/۲/۲۷ - ۱۲:۰۴
فروش خودرو Citroen C3 تنها ازطریق وبسایت رسمی سایپا
خودرونگاران- گروه خودروسازی سایپا طی اعلامیه خبر داد فروش سیتروئن C3 تنها از طریق وبسایت رسمی این شرکت معتبر است.
۱۳۹۷/۲/۲۵ - ۱۳:۱۴
زمزمه افزایش نرخ خودرو و رشد صنایع خودرو
خودرونگاران - معامله‌گران بورس تهران امروز در حالی با معاملاتی متعادل در اغلب نمادهای معاملاتی بودند که زمزمه افزایش نرخ خودرو و انواع قطعه همچنان به پیشرو شدن این گروه در بازار امروز انجامید.
۱۳۹۷/۲/۲۴ - ۱۵:۵۷
نمي خواهيم از ايران برويم
خودرونگاران - قائم مقام سيتروئن در خصوص همكاري شركت سيتروئن در ايران گفت: تابع قواعد بين المللي هستيم و همانطور كه دولتهاي آلمان ، فرانسه و انگليس اعلام كرده اند كه به برجام متعهد هستند همكاري هاي خود...
۱۳۹۷/۲/۳۰ - ۱۴:۳۴
۵ ستاره ایمنی برای جنسیس ۲۰۱۸
خودرونگاران - خودروی اسپرت 2018 به یک موتور 3.3 لیتری توربوشارژ V6 با قدرت 365 اسب‌بخار مجهز است که با یک سامانه انتقال قدرت 8 سرعته همخوانی دارد.
۱۳۹۷/۲/۲۷ - ۱۳:۳۵
قیمت‌های غیرقانونی بی‌ترمز خودرو
خودرونگاران - دلار نه‌تنها بازار خودروهای خارجی که حتی بازار خودروهای داخلی و دست دوم را به کما برده است. با وجود این، افزایش قیمت در این بازارها متوقف نشده و قیمت خودروهای داخلی تا ۳۰ ‌درصد نسبت به ‌...
۱۳۹۷/۲/۲۴ - ۰۹:۴۰
زمان طلايی خريد خودرو
خودرونگاران - اين روزها بازار خودرو شرايط خاصي را پشت سر مي‌گذارد و با وجود اينكه مجلسي‌ها رسما اعلام كرده‌اند كه كارخانه‌ها حق افزايش قيمت را ندارند و خبري هم از تعيين تكليف قيمت‌گذاري خودرو از سوي ن...
۱۳۹۷/۲/۲۷ - ۱۰:۰۲
سرنوشت اروپایی‌ها در خودروسازی ایران
خودرونگاران - بیش از یک هفته از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی‌بر خروج از توافق هسته‌ای برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها می‌گذرد. در طول این مدت اظهارنظرهای ضد و نقیضی درخصوص تاثیر این تصمیم ب...
۱۳۹۷/۲/۲۶ - ۲۰:۰۱
عرضه محصول 2008 صرفا در چارچوب بخش نامه های فروش ایران خودرو
خودرونگاران- گروه صنعتی ایران خودرو در اطلاعیه ای اعلام کرد: محصول 2008 در خارج از چارچوب و بخش نامه های فروش، از جمله روش کارتکس از سوی هیچ یک از نمایندگی های مجاز این گروه صنعتی عرضه نشده است.
۱۳۹۷/۲/۲۳ - ۱۳:۳۵
لابی‌های مافیایی برای عقیم گذاشتن طرح ساماندهی واردات خودرو در مجلس
خودرونگاران- در حالی که یک فوریت طرح ساماندهی واردات خودرو در مجلس به تصویب رسیده و این طرح در نوبت بررسی نمایندگان قرار دارد، برخی تلاشهای پشت برده برای فشار به نمایندگان و جلوگیری از ورود آنها به م...
۱۳۹۷/۲/۲۹ - ۱۵:۳۶
تشویق واردکنندگان خودروهای هیبریدی با کاهش تعرفه
خودرونگاران - عضو کمیسیون صنایع مجلس با ابراز امیدواری نسبت به تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس، گفت: این طرح هفته آینده در دستور کار مجلس قرار دارد.
۱۳۹۷/۲/۲۶ - ۰۹:۱۰
فرجام «خودرو» بدون برجام
خودرونگاران - با خروج آمریکا از برجام، خودروسازی ایران در اولویت بازگشت تحریم‌ها قرار گرفته و حال این پرسش پیش می‌آید که سرنوشت این صنعت بزرگ داخلی پس از گذشت ضرب‌الاجل سه ماهه آمریکایی‌ها (برای تحری...