امروز: چهارشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۷/۱/۱۴ - ۰۹:۳۰
شناسه خبر: ۴۴۶۰۳۱
 
راهبردی برای تقویت اقتصاد ملی
خودرونگاران - از زمانی که «نورث» اندیشه خود را مبنی بر توسعه بر پایه صادرات مطرح کرد، کمتر کسی گمان می‌کرد این تئوری بتواند موفق باشد. اما امروزه این تئوری به‌عنوان یک رویکرد اصلی در مباحث توسعه اقتصادی جای خود را باز کرده است.

به گزارش خودرونگاران به نقل از دنیای اقتصاد، از زمانی که اقتصاددان معروف نورث (North) اندیشه خود را مبنی بر توسعه بر پایه صادرات (Export Base Theory) در سال ۱۹۵۵ مطرح کرد، کمتر کسی گمان می‌کرد این تئوری در مقام عمل هم بتواند موفق باشد. اما امروزه این تئوری به‌عنوان یک رویکرد اصلی در مباحث توسعه اقتصادی جای خود را باز کرده است. این تئوری بعدها توسط ریچاردسون (۱۹۸۵) به‌طور گسترده در تحلیل‌های منطقه‌ای به‌کار گرفته و توسط دو اقتصاددان بزرگ یعنی هارتمن و اسکلر (۱۹۶۷) در چارچوب کینزی، مدل‌سازی شد. این تئوری امروزه به‌عنوان یکی از راهکارهای اصلی «حمایت از تولید ملی» شناخته می‌شود. با توجه به نامگذاری سال ۹۷ از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان سال «حمایت از کالای ایرانی»، وظیفه مهم و خطیری بردوش همه آحاد ملت گذاشته شده است. مردم، مسوولان و صنعتگران به‌عنوان سه رکن اساسی جامعه، هر کدام نقش و سهمی در دستیابی به اهداف مدنظر خواهند داشت. آنچه در این بین مهم است شناخت عوامل موثر بر تقویت اقتصاد ملی، توسعه تولید ملی و در نتیجه حفظ حاکمیت و امنیت ملی است.

حفظ حاکمیت ملی کشورها را بر آن می‌دارد که از دو جهت داخلی و خارجی در عرصه تجارت خارجی محدودیت‌هایی ایجاد کنند. ازجمله محدودیت‌های تجاری خارجی می‌توان به جلوگیری از واردات بی‌رویه کالا و در بعد داخلی به حمایت از تولیدات ملی اشاره کرد. بعد امنیت ملی هم طیف گسترده‌ای از اقدامات را شامل می‌شود. نمونه‌های بارز اقدامات حمایت‌گرایانه به بهانه حفظ امنیت ملی و سلامت شهروندان را می‌توان در محدودیت‌های اعمالی کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر واردات گوشت‌های هورمونی یا محصولات اصلاح شده ژنتیک از آمریکا مشاهده کرد. کشورهای مختلف به بهانه حفظ امنیت ملی و سلامت شهروندان خود دست به تدوین مقرراتی می‌زنند که اگرچه ظاهرا هدف حمایت از تولیدکنندگان داخلی را ندارند اما در واقع شدیدا حمایت‌گرایانه تلقی می‌شوند. همچنین اعمال سیاست‌های قرنطینه‌ای ژاپن بر محصولات کشاورزی آمریکا از جمله سیب آن کشور اگرچه در ظاهر تجارت آزاد بین دو کشور را ممنوع یا محدود نمی‌کند، اما در عمل زمان و هزینه‌های اضافی برای صادرکنندگان آمریکایی به بار می‌آورد؛ به‌طوری‌که برای آنها دیگر چنین صادراتی مقرون به صرفه نیست و خود به خود از ورود به بازار ژاپن محروم می‌شوند. همچنین مقررات کشورهای اروپایی درخصوص میزان مجاز قارچ آفلاتوکسین پسته صادراتی ایران به آن کشورها نیز نوعی اقدام حمایت‌گرایانه تلقی می‌شود که نتیجه آن در برخی سال‌های قبل کاهش میزان صادرات پسته ایران بوده است.

در کشور ما به‌دلیل وجود مزیت‌های بسیار، راهکارهای متعددی برای «حمایت از کالای ایرانی» وجود دارد، یکی از مهم‌ترین آنها «تولید بهره‌ور» است. اگر چه از بهره‌وری تعاریف زیادی شده است، اما به‌نظر می‌رسد اگر بهره‌وری را «به حداکثر رساندن استفاده از منابع و نیروی انسانی به‌منظور کاهش هزینه‌ها و رضایت کارکنان، مدیران و مصرف‌کنندگان» تعریف کنیم، در آن صورت می‌توانیم با تهیه «نقشه راه» مناسب، تمام تولیدات، اعم از «تولید کالا» یا «تولید خدمت» را به‌گونه‌ای ارائه کنیم که در راستای بهره‌وری بیشتر قرار بگیرد. به‌عبارت دیگر اگر «تولید بهره‌ور» هسته اصلی فعالیت‌های هر بنگاه اقتصادی باشد، می‌توان به آینده آن بنگاه اقتصادی و جامعه‌ای که تعداد زیادی بنگاه‌های بهره‌ور دارد امیدوار بود و به طریق علمی از تولیدات ملی حمایت کرد.  امروزه در ادبیات اقتصادی دو استراتژی جانشینی واردات و استراتژی توسعه صادرات، برای حمایت از تولید ملی وجود دارد. فرآیندی که «جانشینی واردات» نامیده می‌شود، به‌طور خلاصه می‌خواهد برای صنعت یا صنایعی از خود کشور، بازاری آماده به‌وجود آورد. در واقع سیاست جانشینی واردات، سیاستی است که به جای واردات و به‌ویژه واردات صنعتی از تولیدات داخلی آن کالاها و فرآورده‌ها استفاده می‌کند یا صنایع لازم برای تولید داخلی آنها را فراهم می‌آورد. دلایل عمده اتخاذ این استراتژی از یکسو کاهش تقاضای جهانی برای کالاهای اساسی و مواد خام،‌کسری رو به افزایش تراز پرداخت‌ها و از سوی دیگر اعتقاد به جادوی معجزه‌آمیز سیاست یادشده برای صنعتی شدن کشورها بوده است. اما این سیاست دارای نقاط ضعف فراوانی است؛ یکی از ایرادهای اساسی این نظریه این است که تحت این سیاست کالاهایی که کشور در آنها مزیت نسبی ندارد و صرفا با اتکا به حمایت‌های دولت سودده به‌نظر می‌رسند نیز در داخل تولید می‌شوند و دیگر آنکه این سیاست باعث می‌شود کشور از مزیت‌های تجارت جهانی محروم شود. در عمل هم کشورهایی مثل پاکستان، کره شمالی و برزیل (دهه‌های۶۰ و ۷۰م.) که این سیاست را در پیش گرفته‌اند، موفق نبوده‌اند.

استراتژی توسعه صادرات به معنای آن است که کالاها و خدماتی که کشور در آنها برای صادرات مزیت نسبی دارد، شناسایی شود تا با تولید این کالاها و استفاده از صرفه‌های مقیاس در فروش انبوه این کالاها، کشور به سوی توسعه حرکت کند. این استراتژی در عمل در کشورهای ترکیه، چین، کره جنوبی، آرژانتین و مالزی موفقیت خود را ثابت کرده است.

یکی از مناسب‌ترین استراتژی‌ها برای توسعه خودروسازی ایران، اتخاذ استراتژی توسعه صادرات است، صنعت خودرو با پیش گرفتن این استراتژی می‌تواند از کمند بسیاری از مسائل و مشکلاتی که چند دهه با آن دست و پنچه نرم می‌کند رهایی یابد. مطابق سند استراتژی توسعه خودروسازی تا سال ۱۴۰۴ که به تایید خودروسازان داخلی نیز رسیده، مقرر شده که علاوه‌‌بر تولید ۳ میلیونی و صادرات یک میلیونی، اهداف دیگری نیز برای صنعت خودرو کشور در نظر گرفته شود و بناست با اجرای آنها، خودروسازی ایران در مسیر جهانی شدن قرار بگیرد. برای تحقق این چشم‌انداز راهبردهایی باید در نظر گرفته شود، ازجمله «پایگاه تولید خودرو با علامت تجاری داخلی، مشترک یا جهانی در منطقه با تاکید بر صادرات محصولات تولیدی»، «پایگاه تولید قطعات و مجموعه‌های خودرو با علامت تجاری معتبر داخلی یا جهانی در منطقه، با تاکید بر مزیت رقابتی» و همچنین «جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی (مستقیم یا مشترک) در راستای جذب فناوری‌های نوین و توسعه صادرات». ناگفته پیداست که دستیابی به چنین افقی نیازمند عزم ملی و تحکیم بنیان‌های اقتصاد ملی است. راهبردی که مقام معظم رهبری در نام‌گذاری سال ۹۷ به کار گرفتند و نکاتی که در پیام نوروزی خود ارائه فرمودند، همچون چراغ‌های راهنما، چگونگی مسیر «حمایت از کالای ایرانی» را روشن کرده است. دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز در پیام نوروزی خود به نکته مهمی اشاره کردند و گفتند که « قدرت ملی ما در کنار تولید ما خواهد بود و این کارآفرینانند که می‌توانند قدم‌های مهمی را در سال جدید بردارند.» وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ جناب آقای شریعتمداری نیز ضمن پیامی نظر صنعتگران را اعلام کردند و گفتند: «در سایه این حمایت ملی و به‌وجود آوردن بستر و زمینه مناسب برای سرمایه‌گذاری جدید و حفظ سرمایه‌گذاری‌های موجود با توجه به بازسازی و نوسازی و رقابتی ساختن آنها می‌توان به آینده کشور و اشتغال پایدار و منافع ملی ایران، احساس نشاط و سرزندگی جوانان میهن و رضایت مصرف‌کنندگان، امید بست.»

حال نوبت صنعتگران است که با ارائه طرح‌های خلاق و نوآورانه و با استفاده از مفهوم «تولید بهره‌ور» کالایی را تولید و ارائه کنند که ضمن اعتلای نام ایران بتوانند از یکسو رضایت مصرف‌کنندگان را جلب کنند و از سوی دیگر نقش خود را به‌عنوان عضو موثری از اقتصاد ایران در توسعه مفهوم «تولید ملی» و تقویت بنیان‌های اقتصاد ملی ایفا کنند.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۹ + ۸
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۷/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۴
برای خرید ۲۰۶ چقدر باید هزینه کرد؟ +جدول
خودرونگاران - برای خرید خودروی ۲۰۶ در بازار بسته به مدل موردنظر و میزان کارکرد آن باید حداقل ۴۳ میلیون تومان پرداخت کرد.
۱۳۹۷/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۰
بنزین مورد نیاز مسافران نوروزی تامین است
خودرونگاران - عملیات سوخت رسانی نواحی سیل‌زده شمالی بی‌وقفه ادامه دارد و در این زمینه کمبودی گزارش نشده است.
۱۳۹۷/۱۲/۲۹ - ۱۴:۳۲
حق بیمه شخص ثالث ۱۵ درصد افزایش یافت
خودرونگاران - شورای عالی بیمه، نرخ حق بیمه پایه شخص ثالث در سال ۱۳۹۸ برای همه وسایل نقلیه را ۱۵ درصد بیش از نرخ های مورد عمل سال ۱۳۹۷ تعیین کرد.
۱۳۹۷/۱۲/۲۹ - ۱۲:۱۷
علی‌رغم عدم اجرای طرح ترافیک در نوروز، دوربین‌های طرح کاهش فعالند
خودرونگاران - معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران از عدم توقف اجرای طرح کاهش آلودگی هوا در تعطیلات نوروز خبر داد.
۱۳۹۷/۱۲/۲۹ - ۱۱:۲۸
آخرین وضعیت جوی و ترافیکی راه‌های کشور در ۲۹ اسفند ماه
خودرونگاران - در این بسته خبری می‌توانید آخرین وضعیت جوی و ترافیکی راه‌های کشور را در تاریخ بیست و نهم اسفند ماه ۹۷ مشاهده کنید.
۱۳۹۷/۱۲/۲۹ - ۱۰:۵۱
افت ۷۰ درصدی تولید ماشین‌آلات سنگین در سال ۹۷
خودرونگاران - دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی از کاهش ۷۰ درصدی تولید ماشین‌آلات سنگین به دلیل کمبود برخی از مواد اولیه و کالاهای سرمایه‌ای در سال ۱۳۹۷ ...
۱۳۹۷/۱۲/۲۹ - ۰۹:۰۶
تولید در سایپا تا آخرین ساعات امشب ادامه دارد
خودرونگاران - در آخرین روز کاری سال ۹۷، تولید محصول در گروه خودروسازی سایپا همچنان ادامه دارد.
۱۳۹۷/۱۲/۲۸ - ۱۶:۴۸
ویراژ «رنو» و «پژو» در بورس های کالایی
خودرونگاران - نایب رییس انجمن تولید کنندگان فولاد با اشاره به اینکه فعالان صنعت فولاد و معدن از توسعه ابزارهای مالی در بورس کالای ایران استقبال می کنند، گفت: در دنیا بسیاری از شرکت های بزرگ از ابزارها...
۱۳۹۷/۱۲/۲۸ - ۱۶:۲۳
۴۰ درصد نیاز بازار خودرو تامین شد
خودرونگاران - ۴۰ درصد نیاز بازار خودرو با تولید قطعات داخلی توسط یک شرکت دانش بنیان و با تکیه بر دانش بومی تامین شد.
۱۳۹۷/۱۲/۲۸ - ۱۶:۰۸
اعلام قیمت جدید محصولات ایران خودرو
خودرونگاران - گروه خودروسازی ایران خودرو لیست قیمت حاشیه بازار محصولات خود را ویژه اسفندماه ۹۷ منتشر کرد.
۱۳۹۷/۱۲/۲۸ - ۱۵:۴۱
طرح ترافیک در پنجشنبه‌های ۹۸ اجرا نمی‌شود
خودرونگاران_قائم مقام معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت: در سال ۹۸ طرح ترافیک در روزهای پنجشنبه اجرا نمی‌شود و تنها طرح زوج و فرد برقرار خواهد بود.
۱۳۹۷/۱۲/۲۸ - ۱۵:۳۳
ایجاد فضای رانتی در صنعت خودروسازی با واگذاری سهام متقاطع شرکت‌ها
خودرونگاران_ طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس، واگذاری سهام متقاطع شرکت‌های خودروساز و به نوعی ادغام آنها به صورت یک کلاف پیچ در پیچ باعث ایجاد فضای رانتی و غیررقابتی در صنعت خودرو کشور شده است.
۱۳۹۷/۱۲/۲۸ - ۱۵:۰۲
فرصت‌ها و بحران‌های صنعت خودروسازی در سال ۹۷
خودرونگاران_سال ۱۳۹۷ برای صنعت خودرو سالی بسیار پر پیچ و خم بوده است تا جایی که با توجه به تحریم‌ها، نوسانات نرخ ارز، افزایش تقاضا و کمبود عرضه، افزایش بی‌رویه قیمت محصولات خودرویی در عین کاهش کیفیت‌ه...
۱۳۹۷/۱۲/۲۱ - ۱۲:۵۵
تغییر ساختار در صنعت خودرو ضروری است
خودرونگاران_معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: راه برون رفت از مشکلات خودرو، تغییر ساختار در صنعت خودرو است.
۱۳۹۷/۱۲/۲۶ - ۱۱:۲۰
تولید خودرو در سایپا و ایران خودرو به سقف ۴ هزار دستگاه رسیده است
خودرونگاران - نایب رئیس فراکسیون مستقلان مجلس گفت: بر اساس گزارش‌های دریافتی، تولید خودرو در شرکت‌های سایپا و ایران خودرو به سقف ۴ هزار دستگاه رسیده است.
۱۳۹۷/۱۲/۲۲ - ۱۱:۰۰
چرا خودروی برقی ایرانی تجاری نمی شود
خودرونگاران - ایران به دانش فنی تولید موتورهای الکتریکی دست یافته و رونمایی از نمونه دانشگاهی خودروهای برقی، گواه این ادعا است؛ اما به دلیل نبود زیرساختهای لازم، این خودروها با تجاری سازی فاصله دارند....
۱۳۹۷/۱۲/۲۱ - ۱۵:۱۹
اختصاص تسهیلات ویژه برای صنعت قطعه سازی
خودرونگاران - معاون امور صنایع وزارت صنعت ، معدن و تجارت در دیدار با نمایندگانی از تشکل های تخصصی صنعت قطعه سازی کشور اظهار داشت: بانک مرکزی تسهیلات ویژه ای برای‌ این صنعت اختصاص داده است که با توجه ...
۱۳۹۷/۱۲/۲۳ - ۱۵:۳۴
یک سوم قیمت خودرو، «حباب» است! نخرید تا ارزان شود
خودرونگاران- رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد افرادی که برای خودرو ثبت نام می‌کنند برای استفاده شخصی نیست گفت: قیمت خودرو در بازار ۳۰ درصد حباب دارد.
۱۳۹۷/۱۲/۲۳ - ۱۴:۱۴
خودروسازان در واردات قطعه شریک هستند
خودرونگاران - سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس گفت: خودروسازان تمایلی به از بین رفتن انحصار موجود در صنعت خودروسازی ندارند و با واردات خودرو و تکنولوژی جدید در این حوزه مخالفند.
۱۳۹۷/۱۲/۲۷ - ۱۵:۰۶
کاهش ۱۰ درصدی قیمت خودرو
خودرونگاران_وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: میزان تولید خودرو دو خودروساز اصلی کشور بیش از ۴ هزار دستگاه در روز است.
۱۳۹۷/۱۲/۲۷ - ۱۱:۴۷
۲۰ خودرو و موتور مجوز شماره‌گذاری نگرفتن
خودرونگاران_سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم گفت: از ابتدای آبان‌ماه سال ۹۷، ۱۱۲ درخواست صدور شماره‌گذاری برای وسایل نقلیه به کمیته فنی صدور گواهینامه‌های زیست‌محیطی ارسال شده که از این میان ۹ مدل مو...
۱۳۹۷/۱۲/۲۶ - ۱۰:۱۰
محل استقرار تیم‌های امداد نوروزی خودروسازی کارمانیا
خودرونگاران - محل استقرار تیم‌های امداد نوروزی خودروسازی کارمانیا اعلام شد .
۱۳۹۷/۱۲/۲۵ - ۱۵:۲۸
آغاز ۲۱ روز خدمات نوروزي ایران‌خودرو از فردا
خودرونگاران_شركت خدمات پس از فروش ايران خودرو (ايساكو) جشنواره خدمات نوروزي خود را از روز يك‌شنبه 26 اسفند آغاز مي كند. اين جشنواره به مدت 21 روز و تا 17 فروردين ماه سال 98 ادامه خواهد داشت.
۱۳۹۷/۱۲/۲۲ - ۰۹:۳۸
پیشنهاد افزایش وام خرید موتورسیکلت برقی تا سقف ۵ میلیون
خودرونگاران - عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه وام بلاعوض فعلی از سوی شهرداری تهران پاسخگوی خرید موتورسیکلت برقی نیست، گفت: این رقم باید نسبت به گذشته حداقل دو برابر و تا ۵ میلیون تومان افزایش یا...
۱۳۹۷/۱۲/۲۶ - ۱۳:۵۳
برنامه وزارت «صمت» برای تعدیل قیمت خودرو
خودرونگاران - سخنگوی فراکسیون مستقلان ولایی مجلس جزئیات جلسه امروز این فراکسیون با وزیر «صمت» را تشریح کرد.
۱۳۹۷/۱۲/۲۲ - ۱۲:۱۵
۴هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار قطعه‌سازان قرار می‌گیرد
خودرونگاران_نایب رئیس فراکسیون حمایت از قطعه‌سازان مجلس، گفت: مصوب شد که سیستم بانکی ۴هزار میلیارد تومان تسهیلات به قطعه‌سازان پرداخت کند.