امروز: یکشنبه ۱ مهر ۱۳۹۷ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۷/۱/۱۴ - ۰۹:۳۰
شناسه خبر: ۴۴۶۰۳۱
 
راهبردی برای تقویت اقتصاد ملی
خودرونگاران - از زمانی که «نورث» اندیشه خود را مبنی بر توسعه بر پایه صادرات مطرح کرد، کمتر کسی گمان می‌کرد این تئوری بتواند موفق باشد. اما امروزه این تئوری به‌عنوان یک رویکرد اصلی در مباحث توسعه اقتصادی جای خود را باز کرده است.

به گزارش خودرونگاران به نقل از دنیای اقتصاد، از زمانی که اقتصاددان معروف نورث (North) اندیشه خود را مبنی بر توسعه بر پایه صادرات (Export Base Theory) در سال ۱۹۵۵ مطرح کرد، کمتر کسی گمان می‌کرد این تئوری در مقام عمل هم بتواند موفق باشد. اما امروزه این تئوری به‌عنوان یک رویکرد اصلی در مباحث توسعه اقتصادی جای خود را باز کرده است. این تئوری بعدها توسط ریچاردسون (۱۹۸۵) به‌طور گسترده در تحلیل‌های منطقه‌ای به‌کار گرفته و توسط دو اقتصاددان بزرگ یعنی هارتمن و اسکلر (۱۹۶۷) در چارچوب کینزی، مدل‌سازی شد. این تئوری امروزه به‌عنوان یکی از راهکارهای اصلی «حمایت از تولید ملی» شناخته می‌شود. با توجه به نامگذاری سال ۹۷ از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان سال «حمایت از کالای ایرانی»، وظیفه مهم و خطیری بردوش همه آحاد ملت گذاشته شده است. مردم، مسوولان و صنعتگران به‌عنوان سه رکن اساسی جامعه، هر کدام نقش و سهمی در دستیابی به اهداف مدنظر خواهند داشت. آنچه در این بین مهم است شناخت عوامل موثر بر تقویت اقتصاد ملی، توسعه تولید ملی و در نتیجه حفظ حاکمیت و امنیت ملی است.

حفظ حاکمیت ملی کشورها را بر آن می‌دارد که از دو جهت داخلی و خارجی در عرصه تجارت خارجی محدودیت‌هایی ایجاد کنند. ازجمله محدودیت‌های تجاری خارجی می‌توان به جلوگیری از واردات بی‌رویه کالا و در بعد داخلی به حمایت از تولیدات ملی اشاره کرد. بعد امنیت ملی هم طیف گسترده‌ای از اقدامات را شامل می‌شود. نمونه‌های بارز اقدامات حمایت‌گرایانه به بهانه حفظ امنیت ملی و سلامت شهروندان را می‌توان در محدودیت‌های اعمالی کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر واردات گوشت‌های هورمونی یا محصولات اصلاح شده ژنتیک از آمریکا مشاهده کرد. کشورهای مختلف به بهانه حفظ امنیت ملی و سلامت شهروندان خود دست به تدوین مقرراتی می‌زنند که اگرچه ظاهرا هدف حمایت از تولیدکنندگان داخلی را ندارند اما در واقع شدیدا حمایت‌گرایانه تلقی می‌شوند. همچنین اعمال سیاست‌های قرنطینه‌ای ژاپن بر محصولات کشاورزی آمریکا از جمله سیب آن کشور اگرچه در ظاهر تجارت آزاد بین دو کشور را ممنوع یا محدود نمی‌کند، اما در عمل زمان و هزینه‌های اضافی برای صادرکنندگان آمریکایی به بار می‌آورد؛ به‌طوری‌که برای آنها دیگر چنین صادراتی مقرون به صرفه نیست و خود به خود از ورود به بازار ژاپن محروم می‌شوند. همچنین مقررات کشورهای اروپایی درخصوص میزان مجاز قارچ آفلاتوکسین پسته صادراتی ایران به آن کشورها نیز نوعی اقدام حمایت‌گرایانه تلقی می‌شود که نتیجه آن در برخی سال‌های قبل کاهش میزان صادرات پسته ایران بوده است.

در کشور ما به‌دلیل وجود مزیت‌های بسیار، راهکارهای متعددی برای «حمایت از کالای ایرانی» وجود دارد، یکی از مهم‌ترین آنها «تولید بهره‌ور» است. اگر چه از بهره‌وری تعاریف زیادی شده است، اما به‌نظر می‌رسد اگر بهره‌وری را «به حداکثر رساندن استفاده از منابع و نیروی انسانی به‌منظور کاهش هزینه‌ها و رضایت کارکنان، مدیران و مصرف‌کنندگان» تعریف کنیم، در آن صورت می‌توانیم با تهیه «نقشه راه» مناسب، تمام تولیدات، اعم از «تولید کالا» یا «تولید خدمت» را به‌گونه‌ای ارائه کنیم که در راستای بهره‌وری بیشتر قرار بگیرد. به‌عبارت دیگر اگر «تولید بهره‌ور» هسته اصلی فعالیت‌های هر بنگاه اقتصادی باشد، می‌توان به آینده آن بنگاه اقتصادی و جامعه‌ای که تعداد زیادی بنگاه‌های بهره‌ور دارد امیدوار بود و به طریق علمی از تولیدات ملی حمایت کرد.  امروزه در ادبیات اقتصادی دو استراتژی جانشینی واردات و استراتژی توسعه صادرات، برای حمایت از تولید ملی وجود دارد. فرآیندی که «جانشینی واردات» نامیده می‌شود، به‌طور خلاصه می‌خواهد برای صنعت یا صنایعی از خود کشور، بازاری آماده به‌وجود آورد. در واقع سیاست جانشینی واردات، سیاستی است که به جای واردات و به‌ویژه واردات صنعتی از تولیدات داخلی آن کالاها و فرآورده‌ها استفاده می‌کند یا صنایع لازم برای تولید داخلی آنها را فراهم می‌آورد. دلایل عمده اتخاذ این استراتژی از یکسو کاهش تقاضای جهانی برای کالاهای اساسی و مواد خام،‌کسری رو به افزایش تراز پرداخت‌ها و از سوی دیگر اعتقاد به جادوی معجزه‌آمیز سیاست یادشده برای صنعتی شدن کشورها بوده است. اما این سیاست دارای نقاط ضعف فراوانی است؛ یکی از ایرادهای اساسی این نظریه این است که تحت این سیاست کالاهایی که کشور در آنها مزیت نسبی ندارد و صرفا با اتکا به حمایت‌های دولت سودده به‌نظر می‌رسند نیز در داخل تولید می‌شوند و دیگر آنکه این سیاست باعث می‌شود کشور از مزیت‌های تجارت جهانی محروم شود. در عمل هم کشورهایی مثل پاکستان، کره شمالی و برزیل (دهه‌های۶۰ و ۷۰م.) که این سیاست را در پیش گرفته‌اند، موفق نبوده‌اند.

استراتژی توسعه صادرات به معنای آن است که کالاها و خدماتی که کشور در آنها برای صادرات مزیت نسبی دارد، شناسایی شود تا با تولید این کالاها و استفاده از صرفه‌های مقیاس در فروش انبوه این کالاها، کشور به سوی توسعه حرکت کند. این استراتژی در عمل در کشورهای ترکیه، چین، کره جنوبی، آرژانتین و مالزی موفقیت خود را ثابت کرده است.

یکی از مناسب‌ترین استراتژی‌ها برای توسعه خودروسازی ایران، اتخاذ استراتژی توسعه صادرات است، صنعت خودرو با پیش گرفتن این استراتژی می‌تواند از کمند بسیاری از مسائل و مشکلاتی که چند دهه با آن دست و پنچه نرم می‌کند رهایی یابد. مطابق سند استراتژی توسعه خودروسازی تا سال ۱۴۰۴ که به تایید خودروسازان داخلی نیز رسیده، مقرر شده که علاوه‌‌بر تولید ۳ میلیونی و صادرات یک میلیونی، اهداف دیگری نیز برای صنعت خودرو کشور در نظر گرفته شود و بناست با اجرای آنها، خودروسازی ایران در مسیر جهانی شدن قرار بگیرد. برای تحقق این چشم‌انداز راهبردهایی باید در نظر گرفته شود، ازجمله «پایگاه تولید خودرو با علامت تجاری داخلی، مشترک یا جهانی در منطقه با تاکید بر صادرات محصولات تولیدی»، «پایگاه تولید قطعات و مجموعه‌های خودرو با علامت تجاری معتبر داخلی یا جهانی در منطقه، با تاکید بر مزیت رقابتی» و همچنین «جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی (مستقیم یا مشترک) در راستای جذب فناوری‌های نوین و توسعه صادرات». ناگفته پیداست که دستیابی به چنین افقی نیازمند عزم ملی و تحکیم بنیان‌های اقتصاد ملی است. راهبردی که مقام معظم رهبری در نام‌گذاری سال ۹۷ به کار گرفتند و نکاتی که در پیام نوروزی خود ارائه فرمودند، همچون چراغ‌های راهنما، چگونگی مسیر «حمایت از کالای ایرانی» را روشن کرده است. دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز در پیام نوروزی خود به نکته مهمی اشاره کردند و گفتند که « قدرت ملی ما در کنار تولید ما خواهد بود و این کارآفرینانند که می‌توانند قدم‌های مهمی را در سال جدید بردارند.» وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ جناب آقای شریعتمداری نیز ضمن پیامی نظر صنعتگران را اعلام کردند و گفتند: «در سایه این حمایت ملی و به‌وجود آوردن بستر و زمینه مناسب برای سرمایه‌گذاری جدید و حفظ سرمایه‌گذاری‌های موجود با توجه به بازسازی و نوسازی و رقابتی ساختن آنها می‌توان به آینده کشور و اشتغال پایدار و منافع ملی ایران، احساس نشاط و سرزندگی جوانان میهن و رضایت مصرف‌کنندگان، امید بست.»

حال نوبت صنعتگران است که با ارائه طرح‌های خلاق و نوآورانه و با استفاده از مفهوم «تولید بهره‌ور» کالایی را تولید و ارائه کنند که ضمن اعتلای نام ایران بتوانند از یکسو رضایت مصرف‌کنندگان را جلب کنند و از سوی دیگر نقش خود را به‌عنوان عضو موثری از اقتصاد ایران در توسعه مفهوم «تولید ملی» و تقویت بنیان‌های اقتصاد ملی ایفا کنند.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۴ + ۹
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۷/۷/۱ - ۱۱:۰۷
اثبات برتری رانندگی زنان در جریان یک تحقیق
خودرونگاران - نتایج اعلام شده حاصل از تحقیقات جدید نشان میدهند زنان نسبت به مردان رانندگان بهتری و قانون مند تری هستند و مردان تمایل بیشتری به زیر پا گذاشتن قوانین از خود نشان داده اند.
۱۳۹۷/۷/۱ - ۱۱:۰۳
مجلس با مسکوت ماندن طرح ساماندهی بازار خودرو مخالفت کرد
خودرونگاران - نمایندگان مجلس شورای اسلامی با گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره مسکوت ماندن طرح ساماندهی بازار خودرو مخالفت کردند.
۱۳۹۷/۷/۱ - ۱۰:۲۹
اتوبوس اینترنتی، راهکار جدید چین در حمل و نقل شهری
خودرونگاران - طرح ابتکاری چین برای کرایه اتوبوس به صورت آنلاین و اینترنتی یکی از تازه ترین اقدامات این کشور برای حل معضل ترافیک و کمبود خودرو برای جابجایی مسافر در شهرهای پر جمعیت است.
۱۳۹۷/۷/۱ - ۰۹:۳۴
خودروهای وارد شده با دلار ۴۲۰۰ تومانی بلاتکلیفند
خودرونگاران - رییس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: به دلیل ابلاغ نشدن دستورالعمل اجرایی درباره چگونگی دریافت مابه‌التفاوت ارزی از خودروهای وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی، هنوز تکلیف این خودروها و زمان تحویل...
۱۳۹۷/۷/۱ - ۰۹:۲۲
ايران خودرويي ها سه شنبه ٥٣هزار خودرو ميفروشند
خودرونگاران - پیش فروش 53 هزار دستگاه از محصولات گروه صنعتی ایران خودرو به منظور صیانت از حقوق مصرف کنندگان نهایی و مدیریت بازار، از روز سه شنبه سوم مهر ماه به صورت اینترنتی آغاز و طی شش روز اجرا می ...
۱۳۹۷/۷/۱ - ۰۸:۵۸
توسعه خودرومحور همچنان در اولویتِ سرمایه‌گذاران
خودرونگاران - هر ساله در روز ۲۲ سپتامبر و چند روز پیش از آن، مسئولان و دوستداران محیط زیست در برخی از شهرهای بزرگ جهان با گرامی‌داشت روزهای جهانی بدون خودرو، رانندگان را به دل کندن از خودروهایشان "تن...
۱۳۹۷/۷/۱ - ۰۸:۵۵
افزایش ۴۰ درصدی ترافیک مهر پایتخت
خودرونگاران - معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از پیش‌بینی افزایش ۴۰ درصدی ترافیک در شهر تهران خبر داد.
۱۳۹۷/۷/۱ - ۰۸:۵۳
آماده‌باش ۳ یگان پلیس برای ساماندهی ترافیک مهر پایتخت
خودرونگاران - رییس پلیس راهور تهران از آمادگی سه یگان پلیس برای ساماندهی ترافیک خبر داد .
۱۳۹۷/۷/۱ - ۰۸:۴۷
اتوبوس‌های پایتخت معاینه فنی دارند
خودرونگاران - مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از راه‌اندازی ۲۲ خط سرویس مدرسه در مناطق ۲۲ گانه خبر داد.
۱۳۹۷/۷/۱ - ۰۸:۴۵
فعالیت ۱۵ هزار راننده سرویس مدرسه/ شناسایی ۱۰۰ نقطه پر تردد پایتخت
خودرونگاران - مدیرعامل تاکسیرانی شهرداری تهران از ساماندهی ۱۵ هزار راننده برای سرویس مدارس خبر داد.
۱۳۹۷/۷/۱ - ۰۸:۴۲
سکوت شورای رقابت، آتش در خرمن قیمت‌ها
خودرونگاران - نزدیک به دو هفته است که از جلسه شورای رقابت در ارتباط با بازنگری در قیمت محصولات تولید شده در خطوط تولید خودروسازان می‌گذرد، این در شرایطی است که خروجی آن جلسه تنها ارسال نامه‌ای به بانک...
۱۳۹۷/۶/۳۱ - ۱۷:۲۱
خط بطلان فولکس واگن بر شایعه خروج از ایران
خودرونگاران- سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، توضیحاتی پیرامون شایعه سازی خروج فولکس واگن از ایران ارائه کرد.
۱۳۹۷/۶/۳۱ - ۱۶:۴۸
روزانه ۵۰۰ دستگاه خودرو از ایران خودروی تبریز بارگیری می شود
خودرونگاران - مدیرعامل شرکت ایران خودرو تبریز گفت: پارکینگ این شرکت فعالیت مجدد خود را از سر گرفته و روزانه ۵۰۰ دستگاه خودرو برای ارسال به نمایندگی های مجاز سراسر کشور بارگیری می شود.
۱۳۹۷/۶/۲۴ - ۰۹:۰۹
به ديوان عدالت شكايت مي كنيم
خودرونگاران - انجمن قطعه‌سازان ایران قصد دارد در صورت حل نشدن مشکل ارزی که روند ترخیص قطعات و مواد اولیه را از گمرک مختل کرده است، این موضوع را به دیوان عدالت اداری ارجاع دهد.
۱۳۹۷/۶/۲۶ - ۱۴:۴۸
حکم پلمب اسنپ در جیبمان است
خودرونگاران - با گسترش فعالیت دو استارتاپ حمل‌ونقلی اسنپ و تپسی، مسائل زیادی برای حمل‌ونقل عمومی شکل گرفت. یکی از این مشکلات دغدغه امنیت مسافران و گاهی رانندگان است.
۱۳۹۷/۶/۳۱ - ۰۹:۳۴
قیمت‌گذاری خودرو بر اساس نرخ ارز در بازار ثانویه
خودرونگاران - معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت با بیان اینکه قیمت گذاری خودرو‌ها بر اساس ارز بازار ثانویه خواهد بود، گفت: این موضوع فرایند دارد که خودروسازان تا چه مرحله‌ای ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گیرند و از چ...
۱۳۹۷/۶/۳۱ - ۰۹:۲۰
لایحه الزام صندلی کودک در خودرو به مجلس رفت
خودرونگاران - رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفت: پیشنهاد پلیس برای الزام استفاده از صندلی کودک در خودرو برای کودکان زیر ۱۰ سال در دولت تصویب شد. این لایحه برای تصویب نهایی به مجلس رفته اس...
۱۳۹۷/۶/۳۱ - ۰۹:۵۳
ابهام در خروج فولکس‌واگن از ایران
خودرونگاران_شرکت فولکس‌واگن حاضر به تایید خبر پنج‌شنبه گذشته خبرگزاری بلومبرگ مبنی‌بر خروج این شرکت از بازار ایران نشد.
۱۳۹۷/۶/۳۱ - ۱۱:۰۵
تب داغ لوازم یدکی
خودرونگاران - تب و تاب گرانی بازار خودرو کم‌کم یک ساله می‌شود و اگر نیم نگاهی به تاریخچه افزایش قیمت‌ها در این بازار بیندازیم، باید کم‌کم شمع تولد یک سالگی افزایش قیمت‌ها در این بازار را فوت کنیم و خو...
۱۳۹۷/۶/۲۵ - ۱۳:۴۶
جوابیه گروه خودروسازی سایپا به مطلب منتشر شده در روزنامه جمهوری اسلامی
خودرونگاران_"گروه خودروسازی سایپا در طرح پیش‌فروش اینترنتی محصولات خود، تعداد ۵۰ هزار دستگاه خودرو را به بازار عرضه کرد و این تعداد خودرو نیز توسط ۵۰ هزار نفر ثبت‌نام شد؛ بر همین اساس عدد ۶ میلیون نفر...
۱۳۹۷/۶/۲۷ - ۱۳:۰۷
پیشنهاد ۱۳ راهکار برای رفع مشکلات صنعت خودرو
خودرونگاران - رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران برای رفع مشکلات صنعت خودروی کشور ۱۳ راهکار اعلام کرد.
۱۳۹۷/۶/۲۴ - ۱۳:۳۶
چراغ راهنما و فلاشر خودرو چگونه کار می کند
خودرونگاران_چراغ راهنما یکی از مهم‌ترین سیستم‌های ایمنی خودرو در هنگام راننده است؛ در این مقاله با نحوه‌ی کار چراغ راهنما و فلاشر آشنا خواهیم شد.
۱۳۹۷/۶/۲۷ - ۱۳:۳۲
۲راهکار حذف حاشیه سود در بازار خودرو
خودرونگاران_یک کارشناس صنعت خودرو گفت: پیشنهاد تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار در حالی از سوی خودروسازان و فعالان این حوزه مطرح می شود که قیمت های فعلی ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان حباب داشته و تعیین قیمت ...
۱۳۹۷/۶/۲۴ - ۱۶:۳۳
هشدار دادستان به قطعه‌سازان و خودروسازان
خودرونگاران - دادستان تهران به شرکت‌های قطعه سازی و خودروسازی هشدار داد و گفت: شرکت‌های قطعه‌سازی و خودروسازی حق ندارند کاری کنند که اولا انحصار ایجاد شود و ثانیا این انحصار منجر به کمبود کالا و توقف ...
۱۳۹۷/۶/۲۶ - ۱۰:۰۹
۹۳ هزار و ۷۰۰ نفر در تاکسی اینترنتی، فروش آنلاین و اپلیکیشن‌ها شاغل شدند
خودرونگاران - وزارت ارتباطات از ایجاد بیش از ۹۳ هزار و ۷۰۰ شغل در حوزه های حمل و نقل هوشمند، تجارت الکترونیک و نرم افزارهای موبایل در سال گذشته خبر داد.
۱۳۹۷/۶/۲۶ - ۰۹:۴۳
تاثیر تغییر ساعات کاری نیمه دوم سال در کاهش ترافیک
خودرونگاران - رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از تاثیر 10 تا 15 درصدی تغییر ساعات کاری ادارات و دستگاه‌های مختلف در کاهش ترافیک خبر داد.