امروز: دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۷/۱/۲ - ۱۰:۲۱
شناسه خبر: ۴۴۴۹۰۹
 
نگاهي به يك سال جاده مخصوصي ها؛
سال سخت خودرو
خودرونگاران- در همان روزهای ابتدای سال 96 بود که به نظر می رسید با انعقاد دومین قرارداد خودرویی کشور در ماه ابتداي سال 96، سال نكويي براي صنعت خودرو كشور و فعالان این صنعت سال نکویی را پشت سر می گذارند. پیش بینی که به جای فروردین در نیمه مرداد محقق شد و نشان داد صنعت خودروی ایران بیش از هر صنعت دیگری غیر قابل پیش بینی است .

به گزارش خودرونگاران ، هرچند که صنعت خودرو در ایران مورد توجه خاص دولتمردان است و در بزنگاه ها و تنگناها این بخش دولتی است که چاره ساز این بخش بوده  اما به همان میزان هم تصمیم های خاص دولتی ها، این بخش را با اما و اگرهای زیادی مواجه مي كند. صنعتی که به گفته مدیرعامل یکی از بزرگترین کارخانه های خودروسازی داخلی اش قرار بود محقق شعار اقتصاد مقاومتی باشد ، در طی سال گذشته (96) به قدری فراز و نشیب های مختلف را پشت سر گذاشت که  رسما تحقق برنامه هایی که ابتدای سال از سوی متولیان آن اعلام شده بود تنها به شعاری برای همان ماههای ابتدای  سال مبدل شد و رسما مهر تحققی پای هیچ کدام از آن برنامه ها زده نشد .

هر چند که کارشناسان و فعالان بازار خودرو پیش بینی می کردند که سال 96 سال پر رونقی برای صنعت خودروی ایران باشد اما اگر  نگاهی گذرا به یک سال عمر صنعت خودرو در ایران داشته باشیم نتیجه آن جز تکرار مکررات سالهای گذشته نیست . با این تفاوت که در سال جاری تعرفه درمانی دولت به جای درمان بر میزان تشنج بازار خودرو چه داخلی و چه  وارداتی ها افزود .

ایست مقابل سامانه

همان ماههای ابتدای سال 96  و در روزهایی که دولت خود را برای انتخابات 96 آماده می کرد محمد نعمت زاده وزیر کهنسال کابینه یازدهم  تصمیم گرفت تا سامانه ثبت سفارش خودرو را بدون هیچ اطلاع قبلی مسدود کند . سامانه ای که تنها مفر نماینده های رسمی یرای واردات خودروبود . این تصمیم که بنا به گفته وزیر صنعت دولت یازدهم در راستای جلوگیری از واردات بی رویه خودروهای خارجی و در جهت  کنترل خروج ارز و حمایت از تولید داخلی بود هفت ماه به طول انجامید و اعتراضات و طرح شکایت های مختلف نمایندگان رسمی وارد کننده خودرو نیز راه به جای نبرد . این تصمیم وزیر کهنسال دولت یازدهم اگر چه در ظاهر برای حمایت از تولید داخلی و در راستای حمایت از مصرف کننده انجام می شد اما کار را به جایی رساند که در طی هفت ماه  بسته بودن سامانه ثبت سفارش هم خودروهای داخلی و هم خارجی ها روی گرانی را سفید کردند و افزایش قیمت این خودروها لجام گسیخته تر از قبل ادامه یافت.

در همین حال در شرایطی که دولت اعلام می کرد که امکان واردات خودروهایی که پیش از بسته شدن سامانه ثبت سفارش ، ثبت شده اند وجود دارد اما در مبادی ورودی گمرکات کشور هر روز بر تعداد خودروهای وارداتی که در پارکینگ ها محکوم به خاک خوری و آفتابگیری بودند افزوده می شد و آمار صف بندی این وارداتی های بی شانس روز به روز افزوده شد .

 البته در همین شرایط بازار شایعه برای متولیانی که با استفاده از رانت های خاص اقدام به ثبت سفارش  واردات خودرو در روزهای به خصوص بازگشایی سامانه کرده بودند نیز موجب شد تا بازار خودروهای وارداتی در ابهام احتمال ورود خودروهای رانتی برای شکست قیمت فرو برود . این شایعه به قدری در محافل خبری و غیر خبری منتشر شد که شک را به یقین تبدیل کرد و پای نمایندگان مجلس و برخی مدیران دولتی را نیز به میدان کشاند تا این مردان دولتی در مورد صحت و سقم خبری که گوش به گوش می چرخید و می توانست بازار خودرو را با شوک جدیدی مواجه کند صحبت کنند . اظهار نظرهایی که در نهایت نه این خبر را صد در صد رد کرد و نه تائید و بر ابهام آن بیشتر افزود. در ان روزها بود که برخی اظهار نظرها در عین حال که قصد داشتند بر شایعه بازار دامن نزند اما  از کوتاه شدن دست مطلعین رانت اطلاعاتی صحبت می کرد که با  استفاده از این رانت اطلاعاتی  اقدام به واردات خودروهای خاص کرده بودند و حالا با  گران شدن بازار سود کلانی را به جیب می زنند .

اگر چه جلسات متعددی در این خصوص با حضور وزیر صنعت و  نماینده های واردکننده های رسمی  برگزار شد اما مرغ وزارتخانه ای ها یک پا داشت و در نهایت مقرر شد تا وزرات صنعت معدن و تجارت برنامه جدیدی و البته شرایط جدیدی را برای واردات خودرو اعمال کند و بعد از این که این شرایط مورد تائید هیات وزیران قرار گرفت واردات با شرایط جدید انجام شود .

فنر گرانی در رفت

کشمکش های صنعت  خودرو ایران بر سر بازگشایی سامانه ثبت سفارش اگر چه در ابتدا به نظر می رسید به نفع داخلی ها باشد و میدان را برای خودروسازان جاده مخصوص باز کند اما در عمل به چاله ای تبدیل شد که داخلی ها هم در آن گرفتار شدند و در کنار افزایش قیمت خارجی ها که با دلیلی منطقی یعنی بسته بودن سامانه ثبت سفارش با افزایش قیمت مواجه شده بودند برای داخلی ها هم با گرانی ارز و  نرسیدن به موقع منابع مالی برای عمل به تعهداتشان موجب شد تا با کاهش تیراژ تولید برخی مدلهای خودرویی زمزمه افزایش قیمت پنهانی  عملی شده و بازار داخلی ها هم با ازفایش قیمت برخی خوردوها به شرایط خاص فرو برود . اعمال افزایش قیمت بدون مجوز شورای رقابت  اتفاقی است که مسوبق به سابقه است و تقریبا هر ساله خودروسازان داخلی با اعمال قیمت های جدید برای برخی محصولات خود سعی می کنند تا از میزان زیان خود بکاهند . روالی که اگرچه ممکن است با فشار دولتی ها  شرایط بازگشت به عقب را برای خودروسازان فراهم کند اما این مدیران به خوبی می دانند که فشار مردان دولتی برای کاهش قیمت کمتر از رشد قیمتی خواهد بود و به میزانی است که در نهایت خودروهای تولیدی می تواند کمی بیشتر از قیمت قبلی به بازار وارد شوند. در عین حال با   ایجاد جو روانی در بازار شرایطی را به وجود می آورند که متقاضیان به این نوع خاص خودرو به چشم سرمایه گذاری نگاه کنند تا کالای مصرفی . به این ترنیب رسما با افزایش  تقاضا سود نسبی نصیب خودروسازان خواهد شد .

 در سال 96 با این روال علاوه بر گرانی بین  میلیون 50 تا 200 میلیون تومانی که وارداتی ها در کارنامه 96 شان ثبت کردند داخلی ها هم بی نصیب نمانده و افزایش قیمتی بین 2 میلیون تا 30 میلیون تومان را برای خود ثبت کردند .

 تعرفه درمانی

 در همین شرایط بود که  وزارت صنعتی ها که هر روز زمانی جدید را برای بازگشایی سامانه ثبت سفارش عنوان می کردند با برگزاری جلسه هم اندیشی با نماینده وارد کننده های رسمی انها را در جریان تدوین بسته تعرفه ای جدید ی قرار دادند که رسم گرانی را در بازار وارداتی ها تثبیت می کرد . به این ترتیب ساکنان ساختمان وزارت صنعت اعلام کردند که باید تعرفه واردات خودرو که پیش از این و در دهه های گذشته مقرر شده بود هر ساله به میزانی کاهش یابد تا شرایط رقابنی بین تولید کنندگان داخلی و خارجی فراهم شد روال معکوس به خود گرفت و تعرفه ها به صورت پلکانی بر مبنای  میزان هر روز که به بنوع خودرو افزایش یافت . این خبر اگر چه در روزهای اول بیشتر جنبه نظرسنجی داشت اما کم کم جدی تر از قبل شد و نشان داده شد که  دولت مصمم است با روش قدیمی تعرفه درمانی به کمک جادهدمخصوصی ها اماده و شرایطی را فراهم کند که متقاضیان خرید خودرو به جای خارجی ها  به سراغ داخلی سازها بروند.

بر این اساس در دستورالعمل جدید واردات خودرو تعرفه واردات خودرو با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی از ۴۰ درصد به ۵۵ درصد، تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی از ۵۵ درصد به ۷۵ درصد و تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی نیز از ۵۵ درصد به ۹۵ درصد افزایش یافت. طبق این دستورالعمل واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی همچنان ممنوع است ضمن آنکه واردات خودروهای با ارزش گمرکی بیش از ۴۰ هزار دلار نیز ممنوع اعلام شده است.

به این ترتیب واردات برند پورشه به کشور متوقف شده و در برندهایی همچون بی‌ام‌و، بنز و لکسوس نیز تنها مدل‌های پایه و ارزان‌تر از ۴۰ هزار دلار، امکان ورود به کشور را خواهند داشت.برندهایی همچون سیتروئن، رنو، هیوندای، تویوتا، نیسان، سانگ‌یانگ، کیا، میتسوبیشی و دی‌اس نیز همچون گذشته امکان ورود به کشور را خواهند داشت.در دستورالعمل ساماندهی واردات خودرو، واردکنندگان غیر نمایندگی نیز مشروط به شرایطی اجازه واردات خودرو را یافتند.

بعد از ابلاغ این دستور العمل در دی ماه سال 96 توسط معاون اول رییس جمهور با فاصله کمی سامانه ثبت سفارش نیز بازشد تا واردات براساس این تعرفه ها از سر گرفته شود .

بازار بلاتکیلف

اما از آنجا که بازار خودروی ایران بازار غیر قابل پیش بینی است در نیمه بهمن ماه و در شرایطی که به نظر می رسید واردکننده ها و متقاضیان با روال جدید خو گرفته اند به ناگهان دیوان عدالت اداری وارد بازار خودرو کشور شد و با اعلام رای مبنی بر بازگشت تعرفه های خودروهای وارداتی به روزهای پیش از بسته شدن سامانه ثبت سفارش باز هم بازار خودروی را به شوک جدید فرو برد. شوکی که نتیحه آن عمیق تر شدن رکود در بازار وارداتی ها و  گرانی در بازار داخلی ها بود  .طبق اعلام رای دیوان عدالت اداری مسولان دولتی موظف هستند تا قیمت  خودروهای وارداتی را بر مبنای تعرفه های قبلی محاسبه کنند که نتیجه آن  ارزان تر شدن  وارداتی ها نسبت به محاسبه با تعرفه های جدید بود .

 این رای اگر چه به مذاق وارد کننده ها خوش آمده و معتقد  بودند که می تواند کمی رضایت مشتریان را جلب کند اما به مذاق وزارتخانه خوش نیامد و وزیر صنعت معن و تجارت رسما اعلام کرد که همجتلت باید تعرفه های جدید تصویب شده هیات وزیران مبنای محاسبه باشد . این روال در کنار گرانی ننرخ ارز و افزایش هزینه اسقاط خودرو موجب شد تا بازار وارداتی ها  هر روز بیشتر در رکورد ناشی از تصمیم گیری به موقع دولتی ها فرو برود و جز زیان واردکننده ها و کسانی که با پیش فروش خودرو منتظر رسیدن خودرویشان بودند ثمری نداشت . رویکردی که تا اسفند ماه هم ادامه یافت و بازار خودروی شب عید را به جای رونق در رکود فرو برد . تصمیمی که به نظر می رسد  به جای حمایت از داخلی ها به سنگ پیش پای آنها مبدل شد و با گران شدن خودروهای داخلی به دنبال ایحاد تقاضا ی کاذب بازار شب عید این خودروها را نیز کساد کرد 

لیست سیاه

 در سال 96 علاوه بر سلسه تصمیمات تعرفه ای وزارت صنعت برای بازار خودروهای وارداتی که داخلی ها را نیز متاثر کرد . گفتمان همیشگی برای خروج خودروهایی که عمر طولانی را در خطوط تولیدی خودروسازان داخلی طی کرده بودند نیز باعث شد تا لیست سیاه خودروهای داخلی روی میز وزارت صنعت قرار گیرد .

 یکی دو روز پیش از آن که  معاون اول رییس جمهور تعرفه های جدید وارداتی ها را اعلام کند  سازمان استاندارد از ارائه لیست سیاه 25 خودرویی خبر داد که از ابتدای دی ماه 96 اجازه تولید و واردات نداشتند . خودروهایی که اتفاقا سهم بازار خوبی را نیز در اختیار داشتند و طبق گفته مقامات سازمان استاندارد پیش از این برای پاس کردن استانداردهای مورد نظر این سازمان اخطاریه گرفته بودند . 

طبق این لیست که سازمان استاندارد ارائه کرد، تولید 25 مدل خودروی سواری و سنگین، با توجه به عدم امکان انطباق آنها با استانداردهای اجباری، متوقف شد که عبارتند از  خودروهای سواری MVM 315 سدان،MVM 550 ، تیگو 5، سایپا 131 و سایپا 132 دوگانه سوز، سایپا 141 بنزینی و دوگانه سوز، آریو 1500 سی سی، پژو پارس با موتور XUM ، وانت تک کابین و دو کابین مزدا و کارا 1700(بنزینی و دوگانه سوز)، آسا B 50F ، لیفان 620، لیفان X50، لیفان  X60 ، جک J5 ، هیوندای i10 و برخی از خودروهای سنگین جاده ای.

لیست بلند بالای سازمان استاندارد که تحت عنوان اخراجی های فاز نخست استاندارهای اجباری سازمان استاندار از انها نام برده می شد اگر چه بازار این خودروها را  متزلزل کرد و در روز نخست کمی با کاهش قیمت مواجه کرد اما همچون همه توقف تولیدهای پیش از آنها با افزایش تقاضای بازار مواجه شدند وبازارشان نسبت به قبل رو به راه تر شد . البته برخی خودروسازان بعد از اعلام این لیست اعلام کردند که برخی خودروهای نام برده در لیست 25 تایی سازمان استاندارد ماههاست که از خط تولید خارج شده اند و تولید نمی شوند و برخی دیگر هم با مهلتی جدید توانستند فرجه ای جدید برای پاس کردن استانداردها را به دست آورند .

فرجه ای که طبق اعلام سازمان استاندارد تنها یک بار تمدید شده و امکان تمدید مجدد ندارد و در فاز دوم اجرای استانداردهای اجباری خودرو که مشتمل بر پاس کردن 85 نوع استاندارد است  دیگر امکان تمدید مهلت تولید وجود ندارد و خودروسازان باید تا دی ماه 97 همه استانداردهای اجباری را در تولیداتشان اعمال کنند.

کلاف سردرگم قراردادها

در شرايطي كه به نظر مي رسيد  همان روز نخست سال 96 دومين قرارداد پسابرجامي خودرويي كشور امضا شود  اما تا مرداد ماه هيچ خبري از امضا قرارداد نشد و ماجراهاي امضاي قراردادهاي پسابرجامي به كلاف سر درگمي تبديل شد كه حتي تا آخرين روزهاي سال 96 هم تكليف دومين قرارداد پسابرجامي  فرانسوي ها با سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران  مشخص نشد .

رنويي ها كه پيش از اين  هم با دو خودروساز ايران همكاري هايي را براي توليد خودروي مشترك داشتند اين بار تلاششان براي  انعقاد قرارداد مجزا براي توليد خوردو با يكي از دو خودروساز بزرگ ايراني كار به جايي برد كه به جاي دو خودروساز با مديران سازمان گسترش كه تنها 15 درصد از سهام خودوريي ها را دارند پاي ميز انعقاد قرارداد نشستند . البته مسوولان سازمان ايدرو معتقدند كه در قرارداد جديد همه جوانب ديده شده و قراردادي بي عيب و نقض امضا شده است. قراردادي كه با حضور شركتي ايراني براي خدمات پس از فروش از همان ابتدا برنامه ريزي شد و حتي مقرر شد تا خودروهاي مورد نظر در قرارداد در سايتي كه جزو بدهي ايدرويي ها از سايپاست ساخته شود .

شايد همين دخيل كردن چند بخش در توليد خودروهاي جديد رنو بود كه موجب شد تا كلاف سردرگم قرارداد با رنويي ها انقدر پيچيده شود كه ديگر حتي خود ايدرويي ها قادر به پاسخ گويي دقيق به آن نيستند . مي گويند از روزي كه قرارداد در وزارت صنعت معدن و تجارت امضا شده  تا كنون قرارداد از فرانسه به ايران بازنگشته است ايراني ها به جز شب تفاهم نامه پيش از امضا قرارداد روي قرارداد امضا شده را نديده اند . موضوعي كه با سكوت هميشگي يار رنويي هادر ايران (رنوپارس ) و البته پاسخ هاي هميگشي منصور معظمي رييس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در طي يك سال گذشته در اين مورد بيشتر در حاشيه تائيد قرار گرفته است .

در شرايطي كه ايدرويي ها از قطعي بودن قرارداد و اجرايي شدن ان در ماههاي اينده صحبت مي كنند خبرها در ماه پاياني سال از  توافق نارنجي پوشان جاده مخصوص و رنويي ها براي توليد دو خودرو ارزان قيمت رنو در سايت بن رو دارد . سايتي كه طبق قرارداد بايد در اختيار ايدرو قرار مي گرفت تا محصولات تحت قرارداد در ان توليد شود و حالا جز نام رنو و سايپا نامي از ايدرو براي اين سايت ذكر نمي شود .

در همين شرايط ايدرويي ها خبر از توليد خودروهاي رنو در سايت ساوه  مي دهند و به احتمال قوي با توافق پشت پرده سايپايي ها با رنو ، سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران تنها متولي توليد خودروهاي مثل داستر و ... رنو در اين سايت خواهد شد . موضوعي كه ابعاد جديد را به قرارداد رنو مي دهد. ابعادي كه حتي مورد انتقاد وزير صنعت معدن و تجارت است و باعث شد تا او دستور بازنگري در اين قرارداد را بدهد .

 

*نویسنده : نرگس رسولی

 

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۳ + ۱
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۷:۰۰
محلول فلزات گران بهای کاتالیست در مگاموتور داخلی سازی شد
خودرونگاران - شرکت مگاموتور با همکاری سازمان جهاد دانشگاهی تهران موفق به داخلی سازی PGM(محلول فلزات گران بهای کاتالیست) خودرو و بهره برداری از آن شد.
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۶:۵۷
هدف گذاري زامياد براي كسب نيمي از سهم بازار وانت كشور
خودرونگاران - مديرعامل شركت زامياد گفت: نسل جدید وانت های پادرا و پيكاپ ريچ از ابتداي سال آينده توليد و روانه بازار مي شود.
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۶:۴۷
آزمایش مسیریابی خودروهای تسلا پشت چراغ و میدان‌
خورونگاران - شرکت خودروسازی تسلا(Tesla) ویژگی مسیریابی خودکار خود را پشت چراغ‌های راهنمایی و فلکه‌ها و میادین، آزمایش کرد.
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۶:۳۱
جزئیات نحوه ثبت‌نام رانندگان تاکسی برای دریافت لاستیک
خودرونگاران_سازمان تاکسیرانی در وب سایت خود اعلام کرده است که در راستای حمایت از رانندگان تاکسی به آن‌ها لاستیک با نرخ دولتی عرضه می‌کند.
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۶:۲۹
سمند ال ایکس ۳ میلیون تومان گران شد
خودرونگاران - گزارش امروز قیمت خودرو حکایت از بلاتکلیفی بازار خودرو و افزایش ۱ تا ۳ میلیون تومانی قیمت تعدادی از خودروها در بازار دارد.
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۶:۱۸
خودروسازان ۲ هزار میلیارد تومان به قطعه سازان بدهکارند
خودرونگاران_نماینده مردم شهرستان های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون شرکت های خودروساز ۲ هزار میلیارد تومان به قطعه سازان بدهکار هستند و این بر روند تولید قطعات خودرو تاثیر خواهد گذا...
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۵:۵۹
برنامه‌ریزی برای استقرار دومین شرکت خودروسازی در خراسان رضوی
خودرونگاران_سرپرست استانداری خراسان رضوی گفت: این شرکت بر اساس تفاهمات انجام شده قرار است در محل شرکت سناباد خودرو فعالیت خود را آغاز کند.
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۵:۵۲
خودروی کارکرده از افغانستان وارد کنیم!
خودرونگاران_ یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: هم اکنون با وجود اعمال تحریم ها و عدم امکان واردات خودروی صفر کیلومترمی توان خودروهای کم کارکرد را از کشورهایی مانند افغانستان وارد کرد.
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۵:۴۷
افت فروش خودرو رشد اقتصادی انگلیس را کاهش داد
خودرونگاران_دفتر ملی آمار انگلیس اعلام کرد: افت فروش خودرو و همچنین رکود در بخش صنعت این کشور باعث شده است که رشد اقتصادی انگلیس کاهش یابد.
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۴:۳۶
موافقت تلویحی وزیر با گرانی اخیر خودرو داخلی
خودرونگاران - وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به افزایش رسمی قیمت خودرو ظرف روزهای گذشته اعلام کرد: قیمت خودرو اصلاح شده است؛ این در حالی است که ظرف ماههای گذشته، تیراژ تولید کاهش یافته است.
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۴:۱۳
افزایش قیمت شامل تمامی خودروها نمی‌شود
خودرونگاران_نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه باید بپذیریم که قیمت خودروهای مدنظر قرار گرفته شده باید افزایش داشته باشد، گفت: تعیین میزان افزایش قیمت خودروها کار تخصصی سازمان حمایت مص...
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۴:۰۷
گزارش ارزشیابی کیفی خودرو ها منتشر شد
خودرونگاران - گزارش ارزشیابی کیفی آبان ماه خودروهای تولیدی کشور منتشر شد. محصولات تولیدی خودروسازان کشور در این ماه، شامل ۴۹ مدل خودرو درگروه سبک و ۱۲ مدل در گروه سنگین است.
۱۳۹۷/۹/۱۹ - ۱۳:۲۶
ترفندهای رانندگی!
خودرونگاران_هنگام مسافرت با وسایل شخصی، هیچ چیزی مهمتر از تمرکز شما در رانندگی نیست چون جان خودتان و همراهانتان در دستان شماست.
۱۳۹۷/۹/۱۶ - ۱۳:۵۸
قیمت خودرو با چند شرط افزایش می‌یابد
خودرونگاران_رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس شرط‌های که بر اساس آن قیمت خودروها افزایش می‌یابد را تشریح کرد.
۱۳۹۷/۹/۱۲ - ۰۹:۱۷
حسن روحانی با افزایش قیمت خودرو مخالفت کرد
خودرونگاران_عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: بنا بر اعلام مسئولان وزارت صنعت، رئیس جمهور با افزایش قیمت خودرو مخالف است.
۱۳۹۷/۹/۱۷ - ۱۷:۲۶
جذابترین خودروهای برقی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰
خودرونگاران- در اینجا نگاهی می اندازیم به جدیدترین خودروهای برقی که از سال 2019 تا 2020 میلادی قرار است عرضه شوند.
۱۳۹۷/۹/۱۳ - ۱۳:۱۸
وانت هیوندایی به زودی روانه بازار می شود (+عکس)
خودرونگاران_چند سالیست که پیک‌آپ تراک هیوندایی نقل محافل خبری دنیای خودرو است و هیوندایی قصد دارد از طریق این خودرو سود خوبی کسب کرده و موفقیت ویژه‌ای را رقم را بزند.
۱۳۹۷/۹/۱۳ - ۱۵:۲۱
خداحافظی با طراح پورشه 911
خودرونگاران - بدون شک برای ساخت خودرو تلاش و همبستگی کل شرکت لازم است. اما در پورشه، بیشتر از هر کسی، همه این مسئولیت ها بر دوش یک نفر است و زمان بازنشستگی او فرا رسیده است. این شخص آگوست اکلاینر است،...
۱۳۹۷/۹/۱۴ - ۱۴:۱۴
خداحافظی جگوار لندروور با نمایشگاه ژنو ۲۰۱۹
خودرونگاران - اخیرا جگوار لندروور اعلام کرده است که در نمایشگاه خودرو ژنو 2019، که در ماه مارس برگزار می شود، شرکت نخواهد کرد. این شرکت، دلیل صرفه نظر از حضورش در این نمایشگاه راکاهش هزینه های خود...
۱۳۹۷/۹/۱۵ - ۱۰:۲۲
وقت‌کشی در اصلاح قیمت‌ها
خودرونگاران_ صنعت خودرو این روزها با حاشیه‌های متعددی روبه‌رو شده است. حاشیه‌هایی که نشأت گرفته از بی‌توجهی خودروسازان نسبت به داخلی‌سازی و وابستگی قطعات است.
۱۳۹۷/۹/۱۳ - ۱۲:۳۴
خودروهای پرتیراژ مشمول قیمت‌گذاری باقی بمانند
خودرونگاران_سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است برای کاستن از التهابات بازار خودرو، قیمت‌گذاری خودروهای پرتیراژ باید توسط دولت انجام شود و قیمت‌گذاری سایر خودروها همچون گذشته در بازار آزاد انج...
۱۳۹۷/۹/۱۲ - ۱۷:۱۰
ادعای ترامپ سهام شرکت‌های خودروسازی چین را بالا برد
خودرونگاران - ترامپ امروز توئیت کرد که چین از تصمیم خود برای کاهش تعرفه واردات خودروهای آمریکایی خبر داده است، این توئیت سهام شرکت‌های خودروسازی در بورس آمریکا را بالا برد.
۱۳۹۷/۹/۱۸ - ۱۰:۰۸
اینها هستند که نمی گذارند ماشین ارزان شود
خودرونگاران - رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه‌داران اتومبیل از علل عدم کاهش قیمت در بازار خودرو سخن گفت.
۱۳۹۷/۹/۱۸ - ۰۹:۵۲
بنگاه‌داری خودروسازان نوعی هزینه کردن از جیب مردم است
خودرونگاران -نماینده خودروسازان در یک برنامه تلویزیونی گفت: قیمت بازار موهوم نیست، اول ظرفیت خودروسازان حدود ۲ برابر تقاضای بازار است . به این ترتیب خودرو سازها می توانند بالای تقاضا، عرضه کنند و محصو...
۱۳۹۷/۹/۱۵ - ۱۳:۴۶
مخالفت"پورسیدآقایی" با خودروهای نمایندگان مجلس به خطوط ویژه
خودرونگاران_دستیار ویژه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به برنامه ریزی نمایندگان مجلس برای ورود خودروهایشان به خطوط ویژه اتوبوس گفت: معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با این طرح ک...
۱۳۹۷/۹/۱۴ - ۱۴:۱۰
سومین سری ساوانا راهی خیابانها شد
خودرونگاران - شرکت عظیم خودرو به عنوان یکی از تولید کنندگان جوان صنعت خودرو که در حال حاضر خودروی ساوانا را برروی خط تولید خود دارد سومین سری محصولات تولیدی خود را به مشتریان تحویل نمود .