امروز: دوشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۷ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۷/۱/۲ - ۱۰:۲۱
شناسه خبر: ۴۴۴۹۰۹
 
نگاهي به يك سال جاده مخصوصي ها؛
سال سخت خودرو
خودرونگاران- در همان روزهای ابتدای سال 96 بود که به نظر می رسید با انعقاد دومین قرارداد خودرویی کشور در ماه ابتداي سال 96، سال نكويي براي صنعت خودرو كشور و فعالان این صنعت سال نکویی را پشت سر می گذارند. پیش بینی که به جای فروردین در نیمه مرداد محقق شد و نشان داد صنعت خودروی ایران بیش از هر صنعت دیگری غیر قابل پیش بینی است .

به گزارش خودرونگاران ، هرچند که صنعت خودرو در ایران مورد توجه خاص دولتمردان است و در بزنگاه ها و تنگناها این بخش دولتی است که چاره ساز این بخش بوده  اما به همان میزان هم تصمیم های خاص دولتی ها، این بخش را با اما و اگرهای زیادی مواجه مي كند. صنعتی که به گفته مدیرعامل یکی از بزرگترین کارخانه های خودروسازی داخلی اش قرار بود محقق شعار اقتصاد مقاومتی باشد ، در طی سال گذشته (96) به قدری فراز و نشیب های مختلف را پشت سر گذاشت که  رسما تحقق برنامه هایی که ابتدای سال از سوی متولیان آن اعلام شده بود تنها به شعاری برای همان ماههای ابتدای  سال مبدل شد و رسما مهر تحققی پای هیچ کدام از آن برنامه ها زده نشد .

هر چند که کارشناسان و فعالان بازار خودرو پیش بینی می کردند که سال 96 سال پر رونقی برای صنعت خودروی ایران باشد اما اگر  نگاهی گذرا به یک سال عمر صنعت خودرو در ایران داشته باشیم نتیجه آن جز تکرار مکررات سالهای گذشته نیست . با این تفاوت که در سال جاری تعرفه درمانی دولت به جای درمان بر میزان تشنج بازار خودرو چه داخلی و چه  وارداتی ها افزود .

ایست مقابل سامانه

همان ماههای ابتدای سال 96  و در روزهایی که دولت خود را برای انتخابات 96 آماده می کرد محمد نعمت زاده وزیر کهنسال کابینه یازدهم  تصمیم گرفت تا سامانه ثبت سفارش خودرو را بدون هیچ اطلاع قبلی مسدود کند . سامانه ای که تنها مفر نماینده های رسمی یرای واردات خودروبود . این تصمیم که بنا به گفته وزیر صنعت دولت یازدهم در راستای جلوگیری از واردات بی رویه خودروهای خارجی و در جهت  کنترل خروج ارز و حمایت از تولید داخلی بود هفت ماه به طول انجامید و اعتراضات و طرح شکایت های مختلف نمایندگان رسمی وارد کننده خودرو نیز راه به جای نبرد . این تصمیم وزیر کهنسال دولت یازدهم اگر چه در ظاهر برای حمایت از تولید داخلی و در راستای حمایت از مصرف کننده انجام می شد اما کار را به جایی رساند که در طی هفت ماه  بسته بودن سامانه ثبت سفارش هم خودروهای داخلی و هم خارجی ها روی گرانی را سفید کردند و افزایش قیمت این خودروها لجام گسیخته تر از قبل ادامه یافت.

در همین حال در شرایطی که دولت اعلام می کرد که امکان واردات خودروهایی که پیش از بسته شدن سامانه ثبت سفارش ، ثبت شده اند وجود دارد اما در مبادی ورودی گمرکات کشور هر روز بر تعداد خودروهای وارداتی که در پارکینگ ها محکوم به خاک خوری و آفتابگیری بودند افزوده می شد و آمار صف بندی این وارداتی های بی شانس روز به روز افزوده شد .

 البته در همین شرایط بازار شایعه برای متولیانی که با استفاده از رانت های خاص اقدام به ثبت سفارش  واردات خودرو در روزهای به خصوص بازگشایی سامانه کرده بودند نیز موجب شد تا بازار خودروهای وارداتی در ابهام احتمال ورود خودروهای رانتی برای شکست قیمت فرو برود . این شایعه به قدری در محافل خبری و غیر خبری منتشر شد که شک را به یقین تبدیل کرد و پای نمایندگان مجلس و برخی مدیران دولتی را نیز به میدان کشاند تا این مردان دولتی در مورد صحت و سقم خبری که گوش به گوش می چرخید و می توانست بازار خودرو را با شوک جدیدی مواجه کند صحبت کنند . اظهار نظرهایی که در نهایت نه این خبر را صد در صد رد کرد و نه تائید و بر ابهام آن بیشتر افزود. در ان روزها بود که برخی اظهار نظرها در عین حال که قصد داشتند بر شایعه بازار دامن نزند اما  از کوتاه شدن دست مطلعین رانت اطلاعاتی صحبت می کرد که با  استفاده از این رانت اطلاعاتی  اقدام به واردات خودروهای خاص کرده بودند و حالا با  گران شدن بازار سود کلانی را به جیب می زنند .

اگر چه جلسات متعددی در این خصوص با حضور وزیر صنعت و  نماینده های واردکننده های رسمی  برگزار شد اما مرغ وزارتخانه ای ها یک پا داشت و در نهایت مقرر شد تا وزرات صنعت معدن و تجارت برنامه جدیدی و البته شرایط جدیدی را برای واردات خودرو اعمال کند و بعد از این که این شرایط مورد تائید هیات وزیران قرار گرفت واردات با شرایط جدید انجام شود .

فنر گرانی در رفت

کشمکش های صنعت  خودرو ایران بر سر بازگشایی سامانه ثبت سفارش اگر چه در ابتدا به نظر می رسید به نفع داخلی ها باشد و میدان را برای خودروسازان جاده مخصوص باز کند اما در عمل به چاله ای تبدیل شد که داخلی ها هم در آن گرفتار شدند و در کنار افزایش قیمت خارجی ها که با دلیلی منطقی یعنی بسته بودن سامانه ثبت سفارش با افزایش قیمت مواجه شده بودند برای داخلی ها هم با گرانی ارز و  نرسیدن به موقع منابع مالی برای عمل به تعهداتشان موجب شد تا با کاهش تیراژ تولید برخی مدلهای خودرویی زمزمه افزایش قیمت پنهانی  عملی شده و بازار داخلی ها هم با ازفایش قیمت برخی خوردوها به شرایط خاص فرو برود . اعمال افزایش قیمت بدون مجوز شورای رقابت  اتفاقی است که مسوبق به سابقه است و تقریبا هر ساله خودروسازان داخلی با اعمال قیمت های جدید برای برخی محصولات خود سعی می کنند تا از میزان زیان خود بکاهند . روالی که اگرچه ممکن است با فشار دولتی ها  شرایط بازگشت به عقب را برای خودروسازان فراهم کند اما این مدیران به خوبی می دانند که فشار مردان دولتی برای کاهش قیمت کمتر از رشد قیمتی خواهد بود و به میزانی است که در نهایت خودروهای تولیدی می تواند کمی بیشتر از قیمت قبلی به بازار وارد شوند. در عین حال با   ایجاد جو روانی در بازار شرایطی را به وجود می آورند که متقاضیان به این نوع خاص خودرو به چشم سرمایه گذاری نگاه کنند تا کالای مصرفی . به این ترنیب رسما با افزایش  تقاضا سود نسبی نصیب خودروسازان خواهد شد .

 در سال 96 با این روال علاوه بر گرانی بین  میلیون 50 تا 200 میلیون تومانی که وارداتی ها در کارنامه 96 شان ثبت کردند داخلی ها هم بی نصیب نمانده و افزایش قیمتی بین 2 میلیون تا 30 میلیون تومان را برای خود ثبت کردند .

 تعرفه درمانی

 در همین شرایط بود که  وزارت صنعتی ها که هر روز زمانی جدید را برای بازگشایی سامانه ثبت سفارش عنوان می کردند با برگزاری جلسه هم اندیشی با نماینده وارد کننده های رسمی انها را در جریان تدوین بسته تعرفه ای جدید ی قرار دادند که رسم گرانی را در بازار وارداتی ها تثبیت می کرد . به این ترتیب ساکنان ساختمان وزارت صنعت اعلام کردند که باید تعرفه واردات خودرو که پیش از این و در دهه های گذشته مقرر شده بود هر ساله به میزانی کاهش یابد تا شرایط رقابنی بین تولید کنندگان داخلی و خارجی فراهم شد روال معکوس به خود گرفت و تعرفه ها به صورت پلکانی بر مبنای  میزان هر روز که به بنوع خودرو افزایش یافت . این خبر اگر چه در روزهای اول بیشتر جنبه نظرسنجی داشت اما کم کم جدی تر از قبل شد و نشان داده شد که  دولت مصمم است با روش قدیمی تعرفه درمانی به کمک جادهدمخصوصی ها اماده و شرایطی را فراهم کند که متقاضیان خرید خودرو به جای خارجی ها  به سراغ داخلی سازها بروند.

بر این اساس در دستورالعمل جدید واردات خودرو تعرفه واردات خودرو با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی از ۴۰ درصد به ۵۵ درصد، تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی از ۵۵ درصد به ۷۵ درصد و تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی نیز از ۵۵ درصد به ۹۵ درصد افزایش یافت. طبق این دستورالعمل واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی همچنان ممنوع است ضمن آنکه واردات خودروهای با ارزش گمرکی بیش از ۴۰ هزار دلار نیز ممنوع اعلام شده است.

به این ترتیب واردات برند پورشه به کشور متوقف شده و در برندهایی همچون بی‌ام‌و، بنز و لکسوس نیز تنها مدل‌های پایه و ارزان‌تر از ۴۰ هزار دلار، امکان ورود به کشور را خواهند داشت.برندهایی همچون سیتروئن، رنو، هیوندای، تویوتا، نیسان، سانگ‌یانگ، کیا، میتسوبیشی و دی‌اس نیز همچون گذشته امکان ورود به کشور را خواهند داشت.در دستورالعمل ساماندهی واردات خودرو، واردکنندگان غیر نمایندگی نیز مشروط به شرایطی اجازه واردات خودرو را یافتند.

بعد از ابلاغ این دستور العمل در دی ماه سال 96 توسط معاون اول رییس جمهور با فاصله کمی سامانه ثبت سفارش نیز بازشد تا واردات براساس این تعرفه ها از سر گرفته شود .

بازار بلاتکیلف

اما از آنجا که بازار خودروی ایران بازار غیر قابل پیش بینی است در نیمه بهمن ماه و در شرایطی که به نظر می رسید واردکننده ها و متقاضیان با روال جدید خو گرفته اند به ناگهان دیوان عدالت اداری وارد بازار خودرو کشور شد و با اعلام رای مبنی بر بازگشت تعرفه های خودروهای وارداتی به روزهای پیش از بسته شدن سامانه ثبت سفارش باز هم بازار خودروی را به شوک جدید فرو برد. شوکی که نتیحه آن عمیق تر شدن رکود در بازار وارداتی ها و  گرانی در بازار داخلی ها بود  .طبق اعلام رای دیوان عدالت اداری مسولان دولتی موظف هستند تا قیمت  خودروهای وارداتی را بر مبنای تعرفه های قبلی محاسبه کنند که نتیجه آن  ارزان تر شدن  وارداتی ها نسبت به محاسبه با تعرفه های جدید بود .

 این رای اگر چه به مذاق وارد کننده ها خوش آمده و معتقد  بودند که می تواند کمی رضایت مشتریان را جلب کند اما به مذاق وزارتخانه خوش نیامد و وزیر صنعت معن و تجارت رسما اعلام کرد که همجتلت باید تعرفه های جدید تصویب شده هیات وزیران مبنای محاسبه باشد . این روال در کنار گرانی ننرخ ارز و افزایش هزینه اسقاط خودرو موجب شد تا بازار وارداتی ها  هر روز بیشتر در رکورد ناشی از تصمیم گیری به موقع دولتی ها فرو برود و جز زیان واردکننده ها و کسانی که با پیش فروش خودرو منتظر رسیدن خودرویشان بودند ثمری نداشت . رویکردی که تا اسفند ماه هم ادامه یافت و بازار خودروی شب عید را به جای رونق در رکود فرو برد . تصمیمی که به نظر می رسد  به جای حمایت از داخلی ها به سنگ پیش پای آنها مبدل شد و با گران شدن خودروهای داخلی به دنبال ایحاد تقاضا ی کاذب بازار شب عید این خودروها را نیز کساد کرد 

لیست سیاه

 در سال 96 علاوه بر سلسه تصمیمات تعرفه ای وزارت صنعت برای بازار خودروهای وارداتی که داخلی ها را نیز متاثر کرد . گفتمان همیشگی برای خروج خودروهایی که عمر طولانی را در خطوط تولیدی خودروسازان داخلی طی کرده بودند نیز باعث شد تا لیست سیاه خودروهای داخلی روی میز وزارت صنعت قرار گیرد .

 یکی دو روز پیش از آن که  معاون اول رییس جمهور تعرفه های جدید وارداتی ها را اعلام کند  سازمان استاندارد از ارائه لیست سیاه 25 خودرویی خبر داد که از ابتدای دی ماه 96 اجازه تولید و واردات نداشتند . خودروهایی که اتفاقا سهم بازار خوبی را نیز در اختیار داشتند و طبق گفته مقامات سازمان استاندارد پیش از این برای پاس کردن استانداردهای مورد نظر این سازمان اخطاریه گرفته بودند . 

طبق این لیست که سازمان استاندارد ارائه کرد، تولید 25 مدل خودروی سواری و سنگین، با توجه به عدم امکان انطباق آنها با استانداردهای اجباری، متوقف شد که عبارتند از  خودروهای سواری MVM 315 سدان،MVM 550 ، تیگو 5، سایپا 131 و سایپا 132 دوگانه سوز، سایپا 141 بنزینی و دوگانه سوز، آریو 1500 سی سی، پژو پارس با موتور XUM ، وانت تک کابین و دو کابین مزدا و کارا 1700(بنزینی و دوگانه سوز)، آسا B 50F ، لیفان 620، لیفان X50، لیفان  X60 ، جک J5 ، هیوندای i10 و برخی از خودروهای سنگین جاده ای.

لیست بلند بالای سازمان استاندارد که تحت عنوان اخراجی های فاز نخست استاندارهای اجباری سازمان استاندار از انها نام برده می شد اگر چه بازار این خودروها را  متزلزل کرد و در روز نخست کمی با کاهش قیمت مواجه کرد اما همچون همه توقف تولیدهای پیش از آنها با افزایش تقاضای بازار مواجه شدند وبازارشان نسبت به قبل رو به راه تر شد . البته برخی خودروسازان بعد از اعلام این لیست اعلام کردند که برخی خودروهای نام برده در لیست 25 تایی سازمان استاندارد ماههاست که از خط تولید خارج شده اند و تولید نمی شوند و برخی دیگر هم با مهلتی جدید توانستند فرجه ای جدید برای پاس کردن استانداردها را به دست آورند .

فرجه ای که طبق اعلام سازمان استاندارد تنها یک بار تمدید شده و امکان تمدید مجدد ندارد و در فاز دوم اجرای استانداردهای اجباری خودرو که مشتمل بر پاس کردن 85 نوع استاندارد است  دیگر امکان تمدید مهلت تولید وجود ندارد و خودروسازان باید تا دی ماه 97 همه استانداردهای اجباری را در تولیداتشان اعمال کنند.

کلاف سردرگم قراردادها

در شرايطي كه به نظر مي رسيد  همان روز نخست سال 96 دومين قرارداد پسابرجامي خودرويي كشور امضا شود  اما تا مرداد ماه هيچ خبري از امضا قرارداد نشد و ماجراهاي امضاي قراردادهاي پسابرجامي به كلاف سر درگمي تبديل شد كه حتي تا آخرين روزهاي سال 96 هم تكليف دومين قرارداد پسابرجامي  فرانسوي ها با سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران  مشخص نشد .

رنويي ها كه پيش از اين  هم با دو خودروساز ايران همكاري هايي را براي توليد خودروي مشترك داشتند اين بار تلاششان براي  انعقاد قرارداد مجزا براي توليد خوردو با يكي از دو خودروساز بزرگ ايراني كار به جايي برد كه به جاي دو خودروساز با مديران سازمان گسترش كه تنها 15 درصد از سهام خودوريي ها را دارند پاي ميز انعقاد قرارداد نشستند . البته مسوولان سازمان ايدرو معتقدند كه در قرارداد جديد همه جوانب ديده شده و قراردادي بي عيب و نقض امضا شده است. قراردادي كه با حضور شركتي ايراني براي خدمات پس از فروش از همان ابتدا برنامه ريزي شد و حتي مقرر شد تا خودروهاي مورد نظر در قرارداد در سايتي كه جزو بدهي ايدرويي ها از سايپاست ساخته شود .

شايد همين دخيل كردن چند بخش در توليد خودروهاي جديد رنو بود كه موجب شد تا كلاف سردرگم قرارداد با رنويي ها انقدر پيچيده شود كه ديگر حتي خود ايدرويي ها قادر به پاسخ گويي دقيق به آن نيستند . مي گويند از روزي كه قرارداد در وزارت صنعت معدن و تجارت امضا شده  تا كنون قرارداد از فرانسه به ايران بازنگشته است ايراني ها به جز شب تفاهم نامه پيش از امضا قرارداد روي قرارداد امضا شده را نديده اند . موضوعي كه با سكوت هميشگي يار رنويي هادر ايران (رنوپارس ) و البته پاسخ هاي هميگشي منصور معظمي رييس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در طي يك سال گذشته در اين مورد بيشتر در حاشيه تائيد قرار گرفته است .

در شرايطي كه ايدرويي ها از قطعي بودن قرارداد و اجرايي شدن ان در ماههاي اينده صحبت مي كنند خبرها در ماه پاياني سال از  توافق نارنجي پوشان جاده مخصوص و رنويي ها براي توليد دو خودرو ارزان قيمت رنو در سايت بن رو دارد . سايتي كه طبق قرارداد بايد در اختيار ايدرو قرار مي گرفت تا محصولات تحت قرارداد در ان توليد شود و حالا جز نام رنو و سايپا نامي از ايدرو براي اين سايت ذكر نمي شود .

در همين شرايط ايدرويي ها خبر از توليد خودروهاي رنو در سايت ساوه  مي دهند و به احتمال قوي با توافق پشت پرده سايپايي ها با رنو ، سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران تنها متولي توليد خودروهاي مثل داستر و ... رنو در اين سايت خواهد شد . موضوعي كه ابعاد جديد را به قرارداد رنو مي دهد. ابعادي كه حتي مورد انتقاد وزير صنعت معدن و تجارت است و باعث شد تا او دستور بازنگري در اين قرارداد را بدهد .

 

*نویسنده : نرگس رسولی

 

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱۱ + ۱۲
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۷/۴/۲۴ - ۱۷:۰۶
مشکل تامین قطعات و لاستیک رانندگان برطرف شود
خودرونگاران - دبیر کانون انجمن صنفی کامیون داران گفت: امیدواریم با اقدامی جهادی از سوی وزارت صنعت، رانندگان مشکلی در تامین قطعات و لاستیک نداشته باشند.
۱۳۹۷/۴/۲۴ - ۱۶:۵۸
نخستین ایستگاه سوخت هیدروژنی سیار در هاوایی افتتاح شد
خودرونگاران - شرکت تویوتا نخستین ایستگاه سوخت رسانی هیدروژنی قابل حمل خود را در هاوایی افتتاح کرد. این ایستگاه سوخت رسانی را می توان جزو مهم ترین اقدامات فناورانه این شرکت در سال جاری دانست.
۱۳۹۷/۴/۲۴ - ۱۶:۲۸
تحويل ٢٠٠٨هاي ثبت نامي سر موعد مقرر
خودرونگاران - مدیرعامل شرکت ایکاپ اعلام کرد: تمامی خودروهای 2008 ثبت نام شده در برنامه پیش فروش به مشتریان تحویل داده می شود.
۱۳۹۷/۴/۲۴ - ۱۶:۱۶
منتظر گزارش وزارت صنعت درخصوص واردات خودروهای لوکس هستیم
خودرونگاران - سخنگوی قوه قضاییه گفت: ما منتظر هستیم تا از ناحیه وزارت صنعت یا سایر دستگاه ها گزارشی منعکس شود هرچند که هنوز هیچ گزارشی به ما نرسیده است.
۱۳۹۷/۴/۲۴ - ۱۶:۱۲
کوچ پژو سیتروئن از ایران به شمال آفریقا
خودرونگاران - بررسی‌ها نشان می‌دهد با ممانعت آمریکا از حضور شرکت‌های بین‌المللی در ایران، پژوسیتروئن روی توسعه برند در سه کشور مصر، الجزایر و مراکش تمرکز کرده است.
۱۳۹۷/۴/۲۴ - ۱۵:۵۲
خودروسازان گارانتی تعمیر و قطعات را جدی بگیرند
خودرونگاران - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان، گفت: خودروسازان گارانتی تعمیر تا سه ماه و تعویض قطعات تا ۶ ماه را باید جدی بگیرند تا حق و حقوق مشتریان و ...
۱۳۹۷/۴/۲۴ - ۱۵:۴۵
دستور اکید شریعتمداری برای رسیدگی به پرونده فساد واردات خودرو
خودرونگاران - سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت دوازدهم مبتنی بر شفاف سازی و برخورد قاطع با هرگونه تخلف است و وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی مدیریت حوزه صنعت کشور در جلسات مختلف همواره بر...
۱۳۹۷/۴/۲۴ - ۱۵:۲۰
پشت پرده کارتخوان‌های جدید سوخت/ آماده‌خوری از فرانسه
خودرونگاران - هفته گذشته شاهد روزنمایی از نسل جدید کارتخوان‌های پرداخت الکترونیکی در جایگاه‌های سوخت بودیم دستگاهی که با آب و تاب فراوان از آن یاد می‌شد، چیزی جز یک محصول آماده خارجی نبود.
۱۳۹۷/۴/۲۴ - ۱۵:۱۵
کارکنان متخلف واردات خودرو از چه دستگاهی هستند؟
خودرونگاران - رئیس جمهور روز گذشته گزارش نتایج بررسی تخلف ثبت سفارش ۶۴۸۱ خودرو را اعلام کرد، اما هنوز مشخص نشده، کارکنان کدام بخش از وزارت صنعت در این موضوغ دخیل بوده اند.
۱۳۹۷/۴/۲۴ - ۱۵:۰۹
فاز جدید بررسی پرونده واردات خودرو
خودرونگاران - طبق گزارش وزارت صمت به رئیس جمهور گروه‌های اصلی درگیر تخلفات ثبت سفارش خودرو شامل برخی کارکنان وزارت صمت، تعدادی واردکننده خودرو و چند نفر از کارشناسان شرکت رایانه‌ای طرف قرارداد برای پش...
۱۳۹۷/۴/۲۴ - ۱۴:۵۹
رییس‌جمهور گزارش کاملی برای مقابله با مافیای خودرو دریافت کند
خودرونگاران - یک عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت که رییس‌جمهور باید گزارش کاملی از وضعیت خودروهای داخلی و خارجی را از وزرای مربوطه و دستگاه‌های نظارتی دریافت کند تا زمینه مقابله با...
۱۳۹۷/۴/۲۴ - ۱۳:۴۸
قیمت جدید خودروی تیگو 7 اعلام شد
خودرونگاران - شرکت مدیران خودرو فروش چری تیگو۷ را آغاز می کند.
۱۳۹۷/۴/۲۴ - ۱۳:۱۹
تقدیر از اقدام دولت در مبارزه با تخلفات مربوط به واردات خودرو
خودرونگاران - یک عضو کمیسیون صنایع و معادن درخصوص دستور رئیس‌جمهور درباره رسیدگی به تخلفات صورت گرفته واردات خودرو گفت: بسیار خوب است که دولت خود مسئولیت بررسی این قضیه را بر عهده گرفته و آغازکننده ا...
۱۳۹۷/۴/۲۲ - ۱۶:۳۳
تعیین قیمت تمام شده قطعات نیازمند اقدامات کارشناسی و دقیق است
خودرونگاران - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: بخشی از قطعات خودرو در زمان فعلی و در گذشته با قیمت‌هایی فروخته می‌شده که قدری بیش از قیمت‌های مبتنی بر محاسبات حسابداری صنعتی، قیمت تمام شده اصولی و...
۱۳۹۷/۴/۱۹ - ۰۹:۰۸
برنامه زمان‌بندی برای عرضه برقی‌ها
خودرونگاران - حضور دوباره خودروسازان خارجی در کشورمان پس از برجام، این امکان را فراهم آورد تا علاوه بر عرضه محصولات جدید، شورای سیاست‌گذاری خودرو به تدوین استراتژی مدونی در تولید برقی‌ها بپردازد.
۱۳۹۷/۴/۱۷ - ۱۶:۰۴
نحوه محاسبه کارمزد جایگاه داران سوخت تغییر کرد
خودرونگاران - مدیر عامل شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران از تغییر نحوه محاسبه کارمزد جایگاه داران سوخت خبر داد و گفت: با شیوه جدید جایگاه داران حق العمل خود را هنگام عرضه فرآورده بصورت مستقیم از مردم ...
۱۳۹۷/۴/۱۹ - ۱۰:۳۸
گزارش ارزشیابی کیفی خودروها منتشر شد
خودرونگاران - در خرداد ماه ۱۳۹۷ تعداد ۷۱۷۸۲دستگاه خودرو تولید گردید که ۹۹ درصد از حجم تولیدات به خودروهای گروه سبک و یک درصد دیگر به خودروهای گروه سنگین اختصاص دارد.
۱۳۹۷/۴/۲۳ - ۱۲:۵۸
احتمال تجدیدنظر در ممنوعیت واردات خودرو
خودرونگاران - یک مقام مسئول از احتمال تجدیدنظر در ممنوعیت واردات خودرو خبر داد و گفت: این تصمیم برای کوتاه‌مدت اتخاذ شده و به طور قطع تغییر می‌یابد، اما رفع ممنوعیت واردات خودروهای هیبریدی در اولویت ا...
۱۳۹۷/۴/۲۰ - ۱۶:۰۰
التهاب بازار خودروهای خارجی کاهش می یابد
خودرونگاران - رضایی گفت:در آینده نزدیک با عرضه و تسهیل آزادسازی خودروهای در گمرک مانده، افزون بر تنظیم بازار خودروهای خارجی قیمت های کاذب در این حوزه نیز قدری تعدیل شود.
۱۳۹۷/۴/۲۳ - ۱۹:۴۸
گزارش رییس‌جمهور به مردم درباره پرونده تخلف در واردات خودروهای خارجی
خودرونگاران- رئیس جمهور پس از دریافت گزارش وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی و نیز بازرسی ریاست جمهوری درباره وقوع تخلف در واردات و فروش خودروهای خارجی، ضمن دستورهای جدی...
۱۳۹۷/۴/۱۸ - ۱۱:۴۲
تخلفات در واردات خودرو مصداق «قاچاق» است
خودرونگاران- رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس گفت:تخلف در واردات پرونده خودرو مصداق قاچاق است، زیرا زمانی که واردات ممنوع بود و واردات در صورت ممنوعیت آن، قاچاق است.
۱۳۹۷/۴/۱۸ - ۱۳:۲۰
سه اقدام دولت برای ساماندهی بازار خودرو
خودرونگاران- رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع، اختصاص یک شناسه برای هر خریدار خودرو، الزام خودروسازان برای عرضه همه تولیدات به بازار و پیگیری از واردکنندگان برای ورود همه خودروهایی که مسیر ...
۱۳۹۷/۴/۱۸ - ۱۱:۴۵
ارز دولتی نباید به نمایندگان غیر رسمی واردات خودرو اختصاص یابد
خودرونگاران- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، بر لزوم شفاف سازی درباره واردات خودرو توسط نمایندگان غیررسمی با ارز دولتی تاکید کرد.
۱۳۹۷/۴/۱۷ - ۱۷:۱۳
شرایط فروش تابستانه محصولات شرکت سایپا منتشر شد
خودرونگاران - شرکت سایپا در نظر دارد دور جدید فروش محصولات خود را به صورت محدود ویژه تیرماه 97 آغاز نماید.
۱۳۹۷/۴/۲۴ - ۱۰:۵۷
جزئیات نامه دوم شریعتمداری به روحانی
خودرونگاران - وزیر صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور، ضمن قدردانی از مواضع قاطعانه وی در برخورد با تخلف واردات خودرو، اعلام کرد: متخلفان را به دستگاه قضایی معرفی می‌کنیم.
۱۳۹۷/۴/۱۹ - ۱۱:۴۳
استانداردهای ۸۵گانه خودرو بدون وجود زیرساخت اثربخشی ندارد
خودرونگاران - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه اجرای بخشی از استانداردهای 85 گانه خودرو نیازمند ملزوماتی است، گفت: اگر این پیش نیازها و ملزومات به طور کامل مهیا و آماده نباشد، اجرای استا...