امروز: پنج شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۷ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۶/۱۲/۵ - ۱۳:۰۶
شناسه خبر: ۴۴۴۲۷۵
 
شاه‌کلید قانون حداکثر استفاده از توان داخل
خودرونگاران - قانون «حداکثر استفاده از توان داخل» یکی از اصلی‌ترین قوانین در حوزه حمایت از توان داخلی و تحقق اقتصاد مقاومتی است که هیچ‌گاه به‌صورت کامل اجرایی نشده است.

به گزارش خودرونگاران به نقل از مهر ، قانون «حداکثر استفاده از توان داخل» یکی از اصلی‌ترین قوانین در حوزه حمایت از توان داخلی و تحقق اقتصاد مقاومتی است که هیچ‌گاه به‌صورت کامل اجرایی نشده است. سؤال اینجاست که نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید در اصلاح این قانون به چه نکاتی توجه کنند تا به سرنوشت قوانین قبلی دچار نشود؟

علی نیکبخت، کارشناس اقتصادی طی یادداشتی به این سوال پاسخ داده است که متن این یادداشت از نظرتان می گذرد:

متن پیش‌نویس طرح اصلاح «قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آن‌ها در امر صادرات و اصلاح ماده (۱۰۴) قانون مالیات‌های مستقیم» مصوب اول مرداد ۱۳۹۱ که مختصراً از آن با عنوان قانون «حداکثر استفاده از توان داخل» یاد می‌شود، در تاریخ ۲۷ دی‌ماه منتشر شد. اولین نسخه از این قانون خیلی قبل‌تر و در سال ۱۳۷۵ تصویب شده بود که در عمل نتوانست تغییر محسوسی در فضای اقتصادی کشور ایجاد کند؛ به همین دلیل، در سال ۹۱ موردبازنگری قرار گرفت و تغییراتی در آن ایجاد شد. حال با گذشت حدود ۵ سال از آخرین تغییرات بازهم به اذعان بسیاری از کارشناسان در عمل حرکت روبه‌جلویی اتفاق نیفتاده است.

توجه به این قانون از آن جنبه حائز اهمیت است که سالانه بخش عظیمی از بودجه‌ کشور در بخش دولتی صرف انجام پروژه‌های مختلف می‌شود که در صورت تحقق استفاده حداکثری از توان داخلی، گامی بلند در جهت استقلال کشور و افزایش رقابت‌پذیری شرکت‌های داخلی برداشته خواهد شد.

موضوع قانون حداکثر استفاده از توان داخل تنظیم چهارچوب‌ها و ضوابطی است که دستگاه‌های دولتی بر مبنای آن، موظف هستند پروژه‌های خود را تا حد ممکن به پیمانکاران و تولیدکنندگان داخلی محول کنند. با این توضیح، مشخص است که یکی از بسترهای اصلی برای پیاده‌سازی این قانون فرآیند مشخص کردن پروژه‌ها و انتخاب پیمانکاران اصلح برای آن‌ها است و این فرآیند همان چیزی است که در برگزاری مناقصه انجام می‌شود. بنابراین واضح است که یکی از اصلی‌ترین بسترهایی که این قانون باید برای آن به ارائه برنامه بپردازد، سامانه مناقصات است. درنتیجه اولین سؤالی که در بررسی عدم اجرای قانون حداکثر باید پرسیده شود، این است که این قانون چه برنامه‌ای برای اصلاح فرآیند مناقصات ارائه کرده است؟  

یکی از مشکلات عدم اجرای دو ویرایش قبلی این قانون عدم توجه به سامانه مناقصات و صرف‌نظر کردن از آن بوده است. ضعفی که دقیقاً در پیش‌نویس ارائه‌شده هم وجود دارد. بی‌توجهی به این موضوع سبب می‌شود که ابتدایی‌ترین و اصلی‌ترین مرحله استفاده از توان داخل که سپردن پروژه به فرد دارای صلاحیت داخلی است، نادیده گرفته شود. نتیجه چنین فرآیندی برای کشور این بوده که در تأمین بسیاری از نیازهای داخلی بااینکه تولیدات باکیفیت وجود داشته، از تولیدات خارجی استفاده شده است. چنین روندی باعث شده است که شرکت‌های داخلی توان رقابت‌ خود را به‌تدریج از دست بدهند و درنهایت ورشکسته شوند.

با بررسی تجربه‌های موفق دیگر کشورها در زمینه برگزاری مناقصات و مدیریت مناقصه در جهت استفاده حداکثری از توان داخلی، می‌توان مشاهده کرد که راه‌حل این کشورها استفاده از یک سامانه مناقصات جامع برای مدیریت فرآیند از ابتدا تا انتها و با دخیل کردن ملزومات استفاده از توان داخلی بوده است. برای مثال می‌توان به سامانه مناقصات کشورهایی مثل کره جنوبی ، ژاپن ، هند، کانادا  و... اشاره کرد. در کشور ما نیز به‌رغم وجود سامانه مناقصات با نام «سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) » متأسفانه به دلیل نبود زیرساخت‌ قانونی مناسب فعالیت این سامانه محدود شده است. علاوه بر این، سامانه در وضعیت فعلی ظرفیت تحقق اهداف قانون حداکثر استفاده از توان داخل را ندارد که دلیل اصلی آن نبود قوانین مناسب در این زمینه است. بنابراین پیشنهاد می‌شود که در تدوین نگارش جدید قانون حداکثر استفاده از توان داخل این موضوع حتماً مورد توجه جدی قرار بگیرد.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۴ + ۸
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۷/۱۲/۲ - ۱۵:۰۳
رییس‌جمهور درباره ریشه گرانی خودرو و سایر کالاها با مردم صحبت کند
خودرونگاران - یک عضو هیات رییسه مجلس از رییس‌جمهور خواست تا مردم را محرم بداند و درباره ریشه‌های گرانی خودرو، گوشت قرمز و سایر اقلام با آنان صحبت کند.
۱۳۹۷/۱۲/۲ - ۱۴:۴۹
گروه خودرویی همچنان در انتظار امداد
خودرونگاران - اکثر نمادهای عمده گروه خودرویی در اولین هفته اسفند ماه یا منفی بودند یا در دامنه نوسان منفی مورد معامله قرار گرفتند که علت این امر را می توان در بلاتکلیفی شرایط اقتصادی، وضعیت بدهی‌ها ...
۱۳۹۷/۱۲/۲ - ۱۳:۳۴
فروش اینترنتی سایپا هر روز انجام می‌شود
خودرونگاران - سایت فروش فوری خودرو هر روز از ساعت ۱۰ صبح باز و فروش با لحاظ شرایط انجام می‌شود.
۱۳۹۷/۱۲/۲ - ۱۳:۳۱
درخواست یک نماینده برای بررسی گرانی خودرو در جلسه فوق‌العاده مجلس
خودرونگاران - نماینده مردم زرند در مجلس از هیات رییسه مجلس خواست تا به گرانی خودرو و سایر کالاها ورود کند و با مسؤولان دولتی در جلسه‌ای فوق‌العاده به موضوع رسیدگی کند.
۱۳۹۷/۱۲/۲ - ۱۳:۲۵
دولت به افزایش بی‌رویه قیمت خودرو توجه کند
خودرونگاران - نماینده مردم نوشهر در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت بازار شب عید، اظهار کرد: دولت باید به افزایش بی رویه قیمت خودرو ، گوشت و میوه توجه کند.
۱۳۹۷/۱۲/۲ - ۱۳:۲۲
ایکو پرس، تنها پایگاه رسمی اطلاع رسانی گروه صنعتی ایران خودرو
خودرونگاران - شرکت ایران خودرو طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد; سایت ایکو پرس به نشانی www.ikcopress.ir تنها پایگاه رسمی اطلاع رسانی گروه صنعتی ایران خودرو است. مردم و رسانه‌ها می‌توانند با مراجعه به این پایگ...
۱۳۹۷/۱۲/۲ - ۱۳:۱۸
قیمت خودرو مورد توجه قرار گیرد
خودرونگاران - نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از افزایش بی رویه قیمت خودرو در تذکری به وزیر صنعت، معدن و تجارت ، گفت: در این خصوص ترتیب اثر دهید.
۱۳۹۷/۱۲/۲ - ۱۲:۳۲
جدیدترین قیمت خودروهای خارجی در بازار
خودرونگاران - جدول قیمت خودروهای خارجی در بازار تهران منتشر شد.
۱۳۹۷/۱۲/۲ - ۱۲:۰۴
خودروهای صفر کیلومتر با «شیتیل و لابی» نصیب چه کسانی می‌شود؟
خودرونگاران - حدود یک‌ماه پیش بود که پس از کش‌وقوس‌های فراوان، قیمت خودروهای داخلی با وعده افزایش تولید بالا رفت و از اواسط بهمن به نوعی هرج و مرج شده است.
۱۳۹۷/۱۲/۲ - ۱۱:۳۲
وضعیت موتورسیکلت‌های رسوبی شفاف‌سازی شود
خودرونگاران - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست بر ضرورت اسقاط موتورسیکلت‌های رسوبی تاکید کرد و گفت: موتورهای رسوبی سالیان سال است که در پارکینگ‌ها انباشته شده‌اند و متاسفانه هیچ یک از دست...
۱۳۹۷/۱۲/۲ - ۱۱:۲۹
موانع اجرای "اسقاط ۲۵هزار موتورسیکلت رسوبی" در کشور
خودرونگاران - مدیر کل اموال منقول ستاد اجرایی فرمان امام (ره) از وجود ۵۷۲ هزار موتورسیکلت‌ رسوبی در کشور خبر داد و گفت: تنها ۱۸ هزار موتور رسوبی در اختیار و مالکیت ستاد اجرایی فرمان امام است و می‌توان...
۱۳۹۷/۱۲/۲ - ۱۱:۰۵
وزیر صنعت کمتر درباره بازار خودرو شعار درمانی کند
خودرونگاران - عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: لازم است به وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته شود به جای شعار درمانی درباره بازار خودرو، به این موضوع به طور ویژه رسیدگی کند.
۱۳۹۷/۱۲/۲ - ۱۱:۰۱
کمیسیون صنایع موضوع افزایش قیمت خودرو را بررسی می کند
خودرونگاران - رییس مجلس شورای اسلامی به رییس کمیسیون صنایع و معادن ماموریت داد تا در جلسه ای ویژه موضوع افزایش قیمت خودرو را هر چه سریعتر پیگیری کند.
۱۳۹۷/۱۱/۲۴ - ۱۴:۵۷
سایت ثبت سفارش واردات خودرو باز شد
خودرونگاران - مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت گفت: سایت ثبت سفارش واردات خودرو براساس مصوبه هیات وزیران برای ترخیص خودروهای در گمرک مانده باز شده است.
۱۳۹۷/۱۱/۲۴ - ۰۹:۳۵
تخفیف ویژه سایپا به مشتریان
خودرونگاران - تمامی مشتریان گروه خودروسازی سایپا که موعد تحویل خودروهای آنها بهمن و اسفندماه سال جاری است مشمول تخفیف ویژه این شرکت خواهند شد.
۱۳۹۷/۱۱/۲۸ - ۱۰:۵۰
تعزیرات فعلا نمی تواند به بازار خودرو نظارت کند
خودرونگاران - سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: در مورد گرانی خودرو با شکایت مردم مواجه هستیم اما در این شرایط با توجه به سکوت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان که متولی اصلی است و نبود قیمت م...
۱۳۹۷/۱۱/۲۸ - ۱۰:۱۲
گرانی خودرو ارتباطی با فرمول وزارت صمت ندارد
خودرونگاران_ وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: گرانی خودرو ارتباطی با به کارگیری فرمول این وزارتخانه ندارد و برای ارزانی خودرو، تولید باید افزایش پیدا کند.
۱۳۹۷/۱۲/۱ - ۱۳:۱۷
وعده ارزاني خودرو از زبان وزير
خودرونگاران - وزیر صمت با بیان اینکه عرضه فوری خودرو به مشتریان با درخواست این وزارتخانه تا شب عید به صورت مرتب انجام می‌شود، گفت: تولید در حال افزایش است و در نتیجه قیمت خودرو کاهش می‌یابد.
۱۳۹۷/۱۱/۲۷ - ۱۱:۰۹
برنامه‌های وزارت صنعت برای مهار قیمت خودرو
خودرونگاران - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: وزیر صنعت، در جلسه غیرعلنی برنامه های این وزارتخانه برای مهار قیمت خودرو را تشریح کرد.
۱۳۹۷/۱۱/۳۰ - ۱۶:۳۶
مصوبات هیات دولت بدون اهمال اجرایی شود
خودرونگاران - دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در نامه ای به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به گذشت ۴۰ روز از مصوبه هیات دولت مبنی بر ترخیص خودروهای دپو شده در گمرکات، تاخیر به وجود آمده را...
۱۳۹۷/۱۱/۲۵ - ۱۰:۲۱
فرمان بازار در دست دلالان
خودرونگاران_ بازار خودرو با نزدیکی به آخرین ماه سال، به واسطه حضور گسترده دلالان و واسطه‌گران قیمت‌های شگفت انگیزی به خود می‌بیند.
۱۳۹۷/۱۱/۲۴ - ۱۰:۵۸
تاکید براجرای برنامه های ۱۰گانه بهبود وضعیت صنعت خودرو
خودرونگاران - نظارت بر اجرای برنامه های ۱۰گانه بهبود وضعیت خودرو سازان با حضور معاون امور صنایع وزارت صنعت ، معدن و تجارت به صورت هفتگی کلید خورد.
۱۳۹۷/۱۱/۲۹ - ۰۹:۵۵
فروش فوری محصولات سایپا از پس فردا
خودرونگاران - گروه خودروسازی سایپا برای کنترل قیمت ها در بازار فروش فوری محصولات خود را آغاز می کند.
۱۳۹۷/۱۱/۲۶ - ۱۰:۰۷
متولی ترخیص خودروهای خارجی دپو شده گمرک یا سازمان تملیکی؟
خودرونگاران_اخیرا گمرک خودروهایی که ثبت سفارش جعلی داشتند را به عنوان قاچاق به سازمان اموال تملیکی معرفی کرده اما خبری از تعیین تکلیف خودروهایی که مشمول قانون متروکه می‌شوند نیست.
۱۳۹۷/۱۱/۲۹ - ۱۵:۴۷
برنامه جدید فروش ۲ خودروساز برای شکست حباب قیمتها
خودرونگاران - گروه های صنعتی ایران خودرو و سایپا با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت از فردا (سه شنبه) برخی محصولات خود را به صورت اینترنتی فروش فوری می کنند.
۱۳۹۷/۱۱/۲۷ - ۰۹:۵۵
یک خودرو هم از گمرک ترخیص نشده است
خودرونگاران - دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: وقتی چهل روز از این بخشنامه گذشته و حتی یک خودرو ترخیص نشده چرا یک نفر از دولت نمی‌آید بپرسد که چه اتفاقی افتاده؟ چرا اجرایی نمی‌شود؟ و اگر قابل اجرا ن...