امروز: دوشنبه ۲۸ آیان ۱۳۹۷ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۶/۱۲/۵ - ۱۳:۰۶
شناسه خبر: ۴۴۴۲۷۵
 
شاه‌کلید قانون حداکثر استفاده از توان داخل
خودرونگاران - قانون «حداکثر استفاده از توان داخل» یکی از اصلی‌ترین قوانین در حوزه حمایت از توان داخلی و تحقق اقتصاد مقاومتی است که هیچ‌گاه به‌صورت کامل اجرایی نشده است.

به گزارش خودرونگاران به نقل از مهر ، قانون «حداکثر استفاده از توان داخل» یکی از اصلی‌ترین قوانین در حوزه حمایت از توان داخلی و تحقق اقتصاد مقاومتی است که هیچ‌گاه به‌صورت کامل اجرایی نشده است. سؤال اینجاست که نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید در اصلاح این قانون به چه نکاتی توجه کنند تا به سرنوشت قوانین قبلی دچار نشود؟

علی نیکبخت، کارشناس اقتصادی طی یادداشتی به این سوال پاسخ داده است که متن این یادداشت از نظرتان می گذرد:

متن پیش‌نویس طرح اصلاح «قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آن‌ها در امر صادرات و اصلاح ماده (۱۰۴) قانون مالیات‌های مستقیم» مصوب اول مرداد ۱۳۹۱ که مختصراً از آن با عنوان قانون «حداکثر استفاده از توان داخل» یاد می‌شود، در تاریخ ۲۷ دی‌ماه منتشر شد. اولین نسخه از این قانون خیلی قبل‌تر و در سال ۱۳۷۵ تصویب شده بود که در عمل نتوانست تغییر محسوسی در فضای اقتصادی کشور ایجاد کند؛ به همین دلیل، در سال ۹۱ موردبازنگری قرار گرفت و تغییراتی در آن ایجاد شد. حال با گذشت حدود ۵ سال از آخرین تغییرات بازهم به اذعان بسیاری از کارشناسان در عمل حرکت روبه‌جلویی اتفاق نیفتاده است.

توجه به این قانون از آن جنبه حائز اهمیت است که سالانه بخش عظیمی از بودجه‌ کشور در بخش دولتی صرف انجام پروژه‌های مختلف می‌شود که در صورت تحقق استفاده حداکثری از توان داخلی، گامی بلند در جهت استقلال کشور و افزایش رقابت‌پذیری شرکت‌های داخلی برداشته خواهد شد.

موضوع قانون حداکثر استفاده از توان داخل تنظیم چهارچوب‌ها و ضوابطی است که دستگاه‌های دولتی بر مبنای آن، موظف هستند پروژه‌های خود را تا حد ممکن به پیمانکاران و تولیدکنندگان داخلی محول کنند. با این توضیح، مشخص است که یکی از بسترهای اصلی برای پیاده‌سازی این قانون فرآیند مشخص کردن پروژه‌ها و انتخاب پیمانکاران اصلح برای آن‌ها است و این فرآیند همان چیزی است که در برگزاری مناقصه انجام می‌شود. بنابراین واضح است که یکی از اصلی‌ترین بسترهایی که این قانون باید برای آن به ارائه برنامه بپردازد، سامانه مناقصات است. درنتیجه اولین سؤالی که در بررسی عدم اجرای قانون حداکثر باید پرسیده شود، این است که این قانون چه برنامه‌ای برای اصلاح فرآیند مناقصات ارائه کرده است؟  

یکی از مشکلات عدم اجرای دو ویرایش قبلی این قانون عدم توجه به سامانه مناقصات و صرف‌نظر کردن از آن بوده است. ضعفی که دقیقاً در پیش‌نویس ارائه‌شده هم وجود دارد. بی‌توجهی به این موضوع سبب می‌شود که ابتدایی‌ترین و اصلی‌ترین مرحله استفاده از توان داخل که سپردن پروژه به فرد دارای صلاحیت داخلی است، نادیده گرفته شود. نتیجه چنین فرآیندی برای کشور این بوده که در تأمین بسیاری از نیازهای داخلی بااینکه تولیدات باکیفیت وجود داشته، از تولیدات خارجی استفاده شده است. چنین روندی باعث شده است که شرکت‌های داخلی توان رقابت‌ خود را به‌تدریج از دست بدهند و درنهایت ورشکسته شوند.

با بررسی تجربه‌های موفق دیگر کشورها در زمینه برگزاری مناقصات و مدیریت مناقصه در جهت استفاده حداکثری از توان داخلی، می‌توان مشاهده کرد که راه‌حل این کشورها استفاده از یک سامانه مناقصات جامع برای مدیریت فرآیند از ابتدا تا انتها و با دخیل کردن ملزومات استفاده از توان داخلی بوده است. برای مثال می‌توان به سامانه مناقصات کشورهایی مثل کره جنوبی ، ژاپن ، هند، کانادا  و... اشاره کرد. در کشور ما نیز به‌رغم وجود سامانه مناقصات با نام «سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) » متأسفانه به دلیل نبود زیرساخت‌ قانونی مناسب فعالیت این سامانه محدود شده است. علاوه بر این، سامانه در وضعیت فعلی ظرفیت تحقق اهداف قانون حداکثر استفاده از توان داخل را ندارد که دلیل اصلی آن نبود قوانین مناسب در این زمینه است. بنابراین پیشنهاد می‌شود که در تدوین نگارش جدید قانون حداکثر استفاده از توان داخل این موضوع حتماً مورد توجه جدی قرار بگیرد.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱۲ + ۱۱
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۷/۸/۲۸ - ۱۱:۲۱
صاحبان تاکسی‌های فرسوده بخوانند
خودرونگاران - بنابر گفته مدیرکل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور آن دسته از رانندگانی که خودروی آنها به سن فرسودگی رسیده ولی شرایط نوسازی ناوگان در کشور فراهم نیست می‌توانند در سامانه نوسازی ناوگان تاک...
۱۳۹۷/۸/۲۸ - ۱۱:۱۳
چرخ تیتانیومی خودرو باپرینتر سه بعدی ساخته شد
خودرونگاران - نخستین چرخ تیتانیومی خودرو که با پرینتر سه بعدی ساخته شده، رونمایی شد. این نوع چرخ ها سبک تر هستند و در مقایسه با نمونه های آلومینیومی در مدت زمان کوتاهتری ساخته می شوند.
۱۳۹۷/۸/۲۸ - ۱۰:۱۹
خروجی جلسه دیروز وزارت صمت
خودرونگاران - یک مقام مطلع در وزارت صنعت و معدن و تجارت از خروجی جلسه این وزاتخانه خبر داد.
۱۳۹۷/۸/۲۸ - ۱۰:۱۴
قیمت خودرو ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار شود
خودرونگاران - اگر خودکار رئیس جمهوری بچرخد قیمت خودرو 5 درصد کمتر از حاشیه بازار خواهد شد. از روزی که قیمت ارز افزایش پیدا کرد و تحریم‌ها آغاز شد مدیران خودروسازی از افزایش قیمت‌ها صحبت کردند. این موض...
۱۳۹۷/۸/۲۸ - ۰۹:۵۲
دور زدن معاینه فنی با کاتالیست اجاره‌ای!
خودرونگاران - این روزها بحث اخذ معاینه فنی خودورها با اجرای فاز دوم طرح کاهش مورد توجه قرار گرفته است اما سودجویانی در بازار وجود دارند که با اجاره کاتالیست، سعی در دور زدن معاینه فنی دارند.
۱۳۹۷/۸/۲۸ - ۰۹:۳۹
از گروه خودروسازی دایملر چه می‌دانید؟ + دانشنامه
خودرونگاران - گروه خودروسازی دایملر در سال ۱۸۹۹ تأسیس و از چند شرکت زیر مجموعه تشکیل شده است که توانسته موفقیت‌های فراوانی را به دست آورد.
۱۳۹۷/۸/۲۸ - ۰۹:۳۵
قیمت خودرو اصلاح شود
خودرونگاران - سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از مطرح شدن اصلاح قیمت خودرو توسط خودروسازان و قطعه سازان و عزم ستاد تنظیم بازار برای بررسی این پیشنهاد خبر داد.
۱۳۹۷/۸/۲۸ - ۰۹:۳۰
تحویل ۱۲ هزار خودروی خانواده رنو تا پایان امسال
خودرونگاران - معاون بازاریابی و فروش سایپا گفت: تا پایان این هفته، به ۱۲ هزار نفر از ۴۸ هزار خریدار خودروهای خانواده رنو اطلاع می‌دهیم که مشمول دریافت این خودروها تا پایان سال می‌شوند و برای مابقی خر...
۱۳۹۷/۸/۲۸ - ۰۹:۲۰
گران‎فروشی ۵۰درصدی قطعات خودرو در بازار
خودرونگاران - نیک آیین با اعلام اینکه ساماندهی بازار قطعات یدکی خودرو نیازمند نظارت جدی مسئولان و البته عرضه قطعه به بازار است، گفت: برخی نمایندگی‌ها قطعه ۷۵۰ هزار تومانی تندر۹۰ را یک میلیون و ۵۰۰ هزا...
۱۳۹۷/۸/۲۸ - ۰۹:۱۵
مانعی در مسیر اجرای خروج فرسوده‌های سنگین
خودرونگاران - سه ماه دیگر، طرح ابر پروژه اسقاط خودروهای سنگین یکساله می‌شود. در طرح یاد شده قرار بود ۲۰۲ هزار دستگاه خودروی فرسوده سنگین تا پایان عمر دولت دوازدهم از رده خارج شود. حال با توجه به شرایط...
۱۳۹۷/۸/۲۸ - ۰۹:۰۱
هیاهوی قطعه‌سازان در سکوت خودروسازها
خودرونگاران - این روزها در سکوت محض خودروسازان، این قطعه‌سازها هستند که پرچم آزادسازی قیمت را در دست گرفته و به‌واسطه برگزاری جلسات مختلف با مسوولان مربوطه، به‌دنبال افزایش قیمت خودروهای داخلی هستند.
۱۳۹۷/۸/۲۷ - ۱۹:۲۷
الزام داشتن صندلی کودک در خودروهای سواری و کلاه ایمنی برای تمامی سرنشینان موتور
خودرونگاران - نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس از اصلاح ماده 19 قوانین راهنمایی و رانندگی و الزامی شدن داشتن صندلی کودک و کلاه ایمنی برای تمامی سرنشینان موتور در جلسه امروز کمیسیون عمران خبر داد.
۱۳۹۷/۸/۲۷ - ۱۶:۵۷
قیمت‌های جدید امروز اعلام نمی‌شوند
خودرونگاران - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، گفت: قیمت‌های جدید خودرو طی امروز و فردا اعلام نمی‌شود، روز گذشته جلسه‌ای در دفتر وزیر صنعت، معدن و تجارت برگذار شد.
۱۳۹۷/۸/۲۳ - ۱۲:۲۱
ورود کاتالیست‌های قلابی به بازار
خودرونگاران - مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروی شهر تهران از ورود کاتالیست‌های قلابی به بازار خبر داد و گفت: کاتالیست ۷ گرم پلاتین دارد و در حال حاضر با افزایش قیمت طلا برخی از سازنده‌ها این فلز گران قی...
۱۳۹۷/۸/۲۱ - ۱۱:۱۸
جايگزيني خودروهاي خانواده رنو با گروه ايكس 100 و ايكس 200 كاملا اختياري است
خودرونگاران-گروه خودروسازي سايپا طي اطلاعيه اي و با هدف شفاف سازي هرچه بيشتر بخش نامه ابلاغ شده به نمايندگي هاي فروش در خصوص ايفاي تعهدات شركت پارس خودرو و جايگزيني خودروهاي خانواده رنو با ساير محصولا...
۱۳۹۷/۸/۲۱ - ۰۹:۲۶
جايگزين هاي اجباري
خودرونگاران - « هر دم از این بام بری می رسد » مثال شفاف این روزهای صنعت خودروی ایران است . در حالی که قرار بود طبق وعده های متعدد مسوولان پراید از گردونه تولید خارج شده و سل 98 را نبیند ولی برنامه ری...
۱۳۹۷/۸/۲۳ - ۰۹:۳۵
سکوت شورای رقابت
خودرونگاران-با وجود اعلام قبلی مسوولان شورای رقابت مبنی‌بر ادامه حضور در پروسه قیمت‌گذاری خودرو، این شورا فعلا برنامه‌ای برای تعیین قیمت جدید خودروهای داخلی ندارد.
۱۳۹۷/۸/۲۳ - ۰۹:۱۰
مجلس به‌دنبال تدوین استراتژی خودرو
خودرونگاران - طرح ساماندهی بازار خودرو که پیش از این در دستور کار نمایندگان مجلس قرار داشت، با تغییراتی به طرح ساماندهی صنعت خودرو تغییر یافت.
۱۳۹۷/۸/۲۰ - ۰۹:۵۱
معمای اصلاح ساختار مالکیت خودروسازان
خودرونگاران- سالهاست که صداهای مختلف خواهان اصلاح ساختار در جاده مخصوص هستندو معتقدند که با اصلاح ساختاری که در کارخانه های خودروسازی روی خواهد داد می توان آینده صنعت خودرو را به راهی که از آن خارج شد...
۱۳۹۷/۸/۲۳ - ۱۰:۳۲
گلايه هاي خودرويي سازمان استاندارد در رسانه ملي
خودرونگاران - معاون سازمان استاندارد گفت: زیرساخت‌های خودروسازی و استانداردهای آلایندگی هنوز به طور کامل انجام نشده است. جایزه ملی کیفیت و بهره وری موضوع ملی است، بنابراین اگر نگاه‌ها سطحی باشد، مشکلا...
۱۳۹۷/۸/۲۱ - ۱۶:۴۳
قیمت خودرو را آزاد کنید
خودرونگاران-دبیر انجمن قطعه‌سازان راهکار اساسی حل مشکل صنعت قطعه‌سازی کشور را آزادسازی قیمت خودرو اعلام کرد و گفت: اکثر قطعه‌سازان به این اتفاق نظر رسیده اند که بخشی از مشکلات این صنعت با آزادسازی قیم...
۱۳۹۷/۸/۲۵ - ۱۱:۰۷
تامین ۸۰ درصد نیاز صنعت خودرو توسط قطعه سازان داخلی
خودرونگاران - بیش از ۸۰ درصد نیاز صنعت خودرو توسط قطعه سازان داخلی و فقط ۲۰ درصد نیاز از طریق واردات تامین می‌شود.
۱۳۹۷/۸/۲۲ - ۱۷:۰۳
واردات خودرو برای دولت مزیت دارد
خودرونگاران - رییس فدراسیون واردات در واکنش به مسئله ممنوعیت واردات خودرو گفت: آزادسازی واردات خودرو برای دولت مزیت دارد.
۱۳۹۷/۸/۲۰ - ۱۲:۱۰
به‌جای ساندرو پراید تحویل بگیرید+ سند
خودرونگاران - شرکت سایپا در بخشنامه‌ای قابل تأمل به نمایندگی‌ها اعلام کرد مشتریانی که ساندرو و تندر۹۰ ثبت‌نام کرده‌اند، می‌توانند محصولات خانواده پراید یا تیبا را به‌جای خودروی ثبت‌نامی خود تحویل بگیر...
۱۳۹۷/۸/۲۳ - ۱۶:۱۸
قیمت جدید خودروها تا اوایل هفته آینده اعلام می شود
خودرونگاران-معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: قیمت نهایی خودروها شنبه و یکشنبه هفته آینده (26 و 27 آبان) و با در نظر گرفتن همه جوانب کار از جمله قیمت های تمام شده خودروسازان و در نظر گرفتن...
۱۳۹۷/۸/۲۰ - ۱۴:۴۳
فردا؛ آغاز بکاربزرگترین نمایشگاه بین المللی قطعات خودرو خاورمیانه در تهران
خودرونگاران - سیزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودروتهرانکه در نوع خود بزرگترین نمایشگاه منطقه خاورمیانه محسوب می شودفردا با حضور مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت و مدیران همه شرک...