امروز: چهارشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۶/۱۰/۲۳ - ۱۱:۲۴
شناسه خبر: ۴۴۳۰۵۲
 
رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرویی مطرح کرد
قیمت‌گذاری دستوری مانع افزودن «آپشن»
خودرونگاران - یکی از خلأهای صنعت خودرو کشور تولید خانواده لوکس‌هاست. این امر باعث شده تا بازار داخل در اختیار کشورهایی مانند چین، کره و... باشد

به گزارش خودرونگاران به نقل از گسترش صنعت ، برخی میانگین سطح درآمد بیشتر مردم را عاملی در سیاست‌گذاری تولید خودروها می‌دانند؛ این در حالی است که برخی خانواده‌های متمول دارای دو یا ۳ خودرو لوکس هستند.
از سوی دیگر پرسش این است که آیا صنعت قطعه توان و ظرفیت تولید و تامین قطعات این خودروها را دارد؟ سیدمرتضی مرتضوی، رئیس انجمن سازندگان خودرو و مجموعه‌های خودرویی به این پرسش پاسخ می‌دهد.


با توجه به خلأ تولید خودروهای لوکس در کشور آیا صنعت قطعه به‌لحاظ ظرفیت و توانمندی آمادگی تولید و تامین قطعات این خودروها را دارد؟
منظور از خودروهای لوکس، مدل‌هایی با آپشن‌های مختلف است. صنعت قطعه کشور بر اساس قیمت‌گذاری خودرو توانایی دارد که خودروهایی با آپشن‌های مختلف را پشتیبانی کند.
خودرو با آپشن‌های مختلف و استحکام موتورهای متفاوت این امکان را می‌دهد که شما خودروهایی مناسب و مطلوب سلیقه‌های مختلف و خاص داشته باشید مانند پلتفرم‌های جدید پژو (۳۰۱، ۲۰۰۸ و ۵۰۸) که وجود دارد. به‌طور قطع این توانایی در صنعت قطعه کشور وجود دارد که قطعات این خودروها با آپشن‌هایی که دارند در حال ساخت است.گفتنی است آنچه محدودیت ایجاد می‌کند قیمت‌گذاری خودرو از سوی شورای رقابت است. این شورا سقفی را برای نرخ خودروهای داخلی تعیین می‌کند که به صنعتگر اجازه نمی‌دهد آپشن‌های مختلف روی خودرو نصب شود که به دسته لوکس‌ها بپیوندد.


آیا شما قیمت‌گذاری دستوری را دلیل این خلأ می‌دانید؟
به تناسب امروز وقتی از خودروهایی خاص اسم می‌بریم که دارای آپشن‌های خاص باشد و نمی‌توان آنها را زیر ۱۵۰ تا ۲۰۰میلیون تومان قیمت‌گذاری کرد اما گران‌ترین خودرویی که در صنعت خودرو داخلی در حال تولید است به‌طور تقریبی یک‌سوم این نرخ است. بنابراین اگر در بحث قیمت‌گذاری فضا باز شود و تعیین نرخ خودروها از چارچوب شورای رقابت خارج شده و بر اساس آنالیز ارزش‌گذاری خودروها با توجه به آپشن‌ها انجام و قیمت‌گذاری شود (محدودیت قیمتی جبری نباشد) صنعت قطعه آمادگی تولید و تامین این خودروهای به‌اصطلاح فول آپشن را در خود دارد.


با توجه به توضیح‌هایی که داده شد درواقع تایید می‌کنید صنعت قطعه توانایی تحقق این امر را دارد؟
صد درصد بستر فراهم است. در بحث الکترونیکال شرکت‌های داخلی که در حال فعالیت در تولید این بخش‌ها هستند آپشن ازسوی همان حافظه اصلی و ایمنی خودرو انجام می‌شود که می‌تواند در برنامه‌های نرم‌افزاری آن طراحی شود به‌طور نمونه اینکه چه تعداد ایربگ داشته باشد یا ترمز و گیربکس آن چگونه عمل کند. همچنین برای فضای داخلی خودرو می‌توان از مواد اولیه مختلف با قابلیت‌های متفاوت استفاده کرد به‌طور نمونه امروز نرخ چرم یک عدد است و نرخ پارچه نیز عددی دیگر. اگر قیمت‌گذاری درست انجام شود می‌توان در ساخت صندلی از چرم یا پارچه استفاده کرد؛ این درحالی است که چرم نیز انواع مختلف دارد. بنابراین معتقدم بستر ساخت قطعات این خودروها در صنعت قطعه کشور فراهم است زیرا قالب‌ها وجود دارند. تنها باید مواد اولیه مورد نیاز تغییر کند.
بخشی از این مسئله به مواد اولیه مورد استفاده برمی‌گردد اما بخشی نیز مربوط به دانش فنی است زیرا با اضافه شدن آپشن در کیفیت خودروها تغییری ایجاد نمی‌شود. تنها برای راحتی و سهولت بیشتر مصرف‌کننده گزینه‌هایی به خودرو اضافه می‌شود که نیاز به دانش فنی جدید دارد. به‌طور نمونه وقتی عنوان می‌شود چرا تولید پژو ۲۰۰۸ با شرط ۴۰درصد آغاز نشد دلیل این امر را نبود توان لازم در صنعت قطعه عنوان می‌کنند؛ اینکه ماشین‌آلات قدیمی است و....
ماشین‌آلات واحدهای صنعتی کهنه و قدیمی نیست بلکه تجهیزات صنعت قطعه در تمام دنیا با پیشرفت فناوری و تغییرات، روزآمد می‌شود. همیشه متولی این امر در دنیا سامانه‌های بانکی و صندوق‌هایی هستند که به صنعتگر کمک می‌کنند و نیز وزارت مربوط. شما امروز چنین مبنایی را در ایران نمی‌بینید و برای گرفتن وام باید ۲۰درصد سود بدهید. منظور این است ابزارهایی که مانع پیشرفت صنعت قطعه و حتی صنعت خودرو شده و بین تمام صنعتگران درد مشترک است اموری چون نظام بانکی، مالیات، دارایی و... است. برای افزایش تعداد نیروی کار در صنعت به‌ویژه صنعت قطعه برنامه‌ای وجود ندارد که به‌طور نمونه اینکه اگر قطعه‌سازانی به شکل هلدینگ یا تی‌یر وان اداره شوند و بتوانند این تعداد کارگر را مشغول به کار کنند دارای این معافیت‌ها خواهند بود و درصد بازپرداخت وام بانکی آنها نیز کاهش می‌یابد. نخست باید ابزاری را در اختیار فرد گذاشت و سپس از او تقاضا کرد با استفاده از این امکانات محصولات را با کیفیت مورد درخواست تحویل دهد. زمانی که ابزار نباشد چگونه افراد می‌توانند کارهای خیلی خاص انجام دهند و محصولات با کیفیت بالا مطابق با استانداردهای جهانی ارائه کنند؟ معتقدم برای آنکه صنعت قطعه به سمتی برود که در رقابت‌های جهانی وارد شود همان کاری که تمام دنیا می‌کند را باید انجام دهد یعنی باید حمایت شود از نوع عملی. امروز در هیچ کشوری صنعتگر وامی با سود بازپرداخت نظام بانکی ایران نمی‌گیرد حتی نصف آن؛ بلکه بازپرداخت وام‌ها با سود بسیار خرد است.


با توجه به مشکلاتی که در بخش کلان صنعت وجود دارد و نظام بانکی امروز چند درصد قطعه‌سازان آمادگی تامین قطعات خودروهای لوکس را دارند؟
وقتی خودروهای جدید وارد چرخه تولید صنعت خودرو شده‌اند به‌طور قطع آمادگی لازم در صنعت قطعه وجود دارد به همین دلیل قراردادهایی امضا شده است. می‌توان گفت ۹۰درصد قطعه‌سازان کشور در دانش فنی به شکل جوینت ونچر با همتایان خارجی خود ارتباط دارند یا گروه‌های متخصصی را فرستادند که آموزش‌های لازم را ببینند و امروز برگشته‌اند و می‌توانند در تولید روش‌های نو را به‌کار گیرند.


یعنی امروز در بیشتر واحدهای تولیدی صنعت قطعه نیروهای آموزش‌دیده در حال تولید و تامین قطعه هستند؟
هر شرکت و کارخانه قطعه‌سازی برای اینکه بازده عملکرد خود را ارتقا دهد نیروهای واحدهای تحقیق و توسعه خود را به کشورهای پیشرفته در این امر می‌فرستد تا آموزش‌های لازم را ببینند و محصولات خود را بر اساس استانداردهای روز دنیا تولید کنند.


با توجه به آنچه اشاره شد آیا می‌توان نتیجه گرفت که صنعت قطعه در روزآمدی چندان از دنیای صنعتی عقب نیست؟
جز این نمی‌تواند باشد. به‌طور نمونه در همایش‌های خودرویی که در نمایشگاه‌های خودرویی دنیا برگزار می‌شود بسیار دیده می‌شود حتی نمایندگان قطعه‌سازان کوچک کشور در آن حضور دارند. صنعت قطعه کشور این توانمندی را دارد که اگر به آن کمک شود دستگاه‌ها و تجهیزات تولیدی خود را روزآمد کند اما تحقق این امر نیازمند کمک همه‌جانبه دولت است؛ موضوعی که در تمام دنیا نیز انجام می‌شود. باید کمک کرد برای اجرای برنامه‌ها اولویت‌بندی شود. باید دید صنعت قطعه در نظام اقتصاد مقاومتی چه نقشی در تولید اشتغال دارد و اگر نقش پررنگی است باید حمایت شود زیرا امروز اشتغال دغدغه کشور است. صنعت قطعه این توانایی را دارد که رتبه درصدی جذب افراد صنعت را ارتقا دهد و باعث افزایش نیروهای کار شده و شاخص بیکاری را کاهش دهد. به جای اینکه هزینه کنیم و بنگاه‌های زودبازده را مورد حمایت قرار دهیم که از آن نیروی کار و اشتغال بیرون نمی‌آید صنایعی مانند صنعت قطعه را حمایت کنیم تا در اقتصاد مقاومتی اشتغالزایی شود.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۷ + ۲
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۷/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۴
برای خرید ۲۰۶ چقدر باید هزینه کرد؟ +جدول
خودرونگاران - برای خرید خودروی ۲۰۶ در بازار بسته به مدل موردنظر و میزان کارکرد آن باید حداقل ۴۳ میلیون تومان پرداخت کرد.
۱۳۹۷/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۰
بنزین مورد نیاز مسافران نوروزی تامین است
خودرونگاران - عملیات سوخت رسانی نواحی سیل‌زده شمالی بی‌وقفه ادامه دارد و در این زمینه کمبودی گزارش نشده است.
۱۳۹۷/۱۲/۲۹ - ۱۴:۳۲
حق بیمه شخص ثالث ۱۵ درصد افزایش یافت
خودرونگاران - شورای عالی بیمه، نرخ حق بیمه پایه شخص ثالث در سال ۱۳۹۸ برای همه وسایل نقلیه را ۱۵ درصد بیش از نرخ های مورد عمل سال ۱۳۹۷ تعیین کرد.
۱۳۹۷/۱۲/۲۹ - ۱۲:۱۷
علی‌رغم عدم اجرای طرح ترافیک در نوروز، دوربین‌های طرح کاهش فعالند
خودرونگاران - معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران از عدم توقف اجرای طرح کاهش آلودگی هوا در تعطیلات نوروز خبر داد.
۱۳۹۷/۱۲/۲۹ - ۱۱:۲۸
آخرین وضعیت جوی و ترافیکی راه‌های کشور در ۲۹ اسفند ماه
خودرونگاران - در این بسته خبری می‌توانید آخرین وضعیت جوی و ترافیکی راه‌های کشور را در تاریخ بیست و نهم اسفند ماه ۹۷ مشاهده کنید.
۱۳۹۷/۱۲/۲۹ - ۱۰:۵۱
افت ۷۰ درصدی تولید ماشین‌آلات سنگین در سال ۹۷
خودرونگاران - دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی از کاهش ۷۰ درصدی تولید ماشین‌آلات سنگین به دلیل کمبود برخی از مواد اولیه و کالاهای سرمایه‌ای در سال ۱۳۹۷ ...
۱۳۹۷/۱۲/۲۹ - ۰۹:۰۶
تولید در سایپا تا آخرین ساعات امشب ادامه دارد
خودرونگاران - در آخرین روز کاری سال ۹۷، تولید محصول در گروه خودروسازی سایپا همچنان ادامه دارد.
۱۳۹۷/۱۲/۲۸ - ۱۶:۴۸
ویراژ «رنو» و «پژو» در بورس های کالایی
خودرونگاران - نایب رییس انجمن تولید کنندگان فولاد با اشاره به اینکه فعالان صنعت فولاد و معدن از توسعه ابزارهای مالی در بورس کالای ایران استقبال می کنند، گفت: در دنیا بسیاری از شرکت های بزرگ از ابزارها...
۱۳۹۷/۱۲/۲۸ - ۱۶:۲۳
۴۰ درصد نیاز بازار خودرو تامین شد
خودرونگاران - ۴۰ درصد نیاز بازار خودرو با تولید قطعات داخلی توسط یک شرکت دانش بنیان و با تکیه بر دانش بومی تامین شد.
۱۳۹۷/۱۲/۲۸ - ۱۶:۰۸
اعلام قیمت جدید محصولات ایران خودرو
خودرونگاران - گروه خودروسازی ایران خودرو لیست قیمت حاشیه بازار محصولات خود را ویژه اسفندماه ۹۷ منتشر کرد.
۱۳۹۷/۱۲/۲۸ - ۱۵:۴۱
طرح ترافیک در پنجشنبه‌های ۹۸ اجرا نمی‌شود
خودرونگاران_قائم مقام معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت: در سال ۹۸ طرح ترافیک در روزهای پنجشنبه اجرا نمی‌شود و تنها طرح زوج و فرد برقرار خواهد بود.
۱۳۹۷/۱۲/۲۸ - ۱۵:۳۳
ایجاد فضای رانتی در صنعت خودروسازی با واگذاری سهام متقاطع شرکت‌ها
خودرونگاران_ طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس، واگذاری سهام متقاطع شرکت‌های خودروساز و به نوعی ادغام آنها به صورت یک کلاف پیچ در پیچ باعث ایجاد فضای رانتی و غیررقابتی در صنعت خودرو کشور شده است.
۱۳۹۷/۱۲/۲۸ - ۱۵:۰۲
فرصت‌ها و بحران‌های صنعت خودروسازی در سال ۹۷
خودرونگاران_سال ۱۳۹۷ برای صنعت خودرو سالی بسیار پر پیچ و خم بوده است تا جایی که با توجه به تحریم‌ها، نوسانات نرخ ارز، افزایش تقاضا و کمبود عرضه، افزایش بی‌رویه قیمت محصولات خودرویی در عین کاهش کیفیت‌ه...
۱۳۹۷/۱۲/۲۶ - ۱۱:۲۰
تولید خودرو در سایپا و ایران خودرو به سقف ۴ هزار دستگاه رسیده است
خودرونگاران - نایب رئیس فراکسیون مستقلان مجلس گفت: بر اساس گزارش‌های دریافتی، تولید خودرو در شرکت‌های سایپا و ایران خودرو به سقف ۴ هزار دستگاه رسیده است.
۱۳۹۷/۱۲/۲۲ - ۱۱:۰۰
چرا خودروی برقی ایرانی تجاری نمی شود
خودرونگاران - ایران به دانش فنی تولید موتورهای الکتریکی دست یافته و رونمایی از نمونه دانشگاهی خودروهای برقی، گواه این ادعا است؛ اما به دلیل نبود زیرساختهای لازم، این خودروها با تجاری سازی فاصله دارند....
۱۳۹۷/۱۲/۲۱ - ۱۵:۱۹
اختصاص تسهیلات ویژه برای صنعت قطعه سازی
خودرونگاران - معاون امور صنایع وزارت صنعت ، معدن و تجارت در دیدار با نمایندگانی از تشکل های تخصصی صنعت قطعه سازی کشور اظهار داشت: بانک مرکزی تسهیلات ویژه ای برای‌ این صنعت اختصاص داده است که با توجه ...
۱۳۹۷/۱۲/۲۳ - ۱۵:۳۴
یک سوم قیمت خودرو، «حباب» است! نخرید تا ارزان شود
خودرونگاران- رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد افرادی که برای خودرو ثبت نام می‌کنند برای استفاده شخصی نیست گفت: قیمت خودرو در بازار ۳۰ درصد حباب دارد.
۱۳۹۷/۱۲/۲۳ - ۱۴:۱۴
خودروسازان در واردات قطعه شریک هستند
خودرونگاران - سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس گفت: خودروسازان تمایلی به از بین رفتن انحصار موجود در صنعت خودروسازی ندارند و با واردات خودرو و تکنولوژی جدید در این حوزه مخالفند.
۱۳۹۷/۱۲/۲۷ - ۱۵:۰۶
کاهش ۱۰ درصدی قیمت خودرو
خودرونگاران_وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: میزان تولید خودرو دو خودروساز اصلی کشور بیش از ۴ هزار دستگاه در روز است.
۱۳۹۷/۱۲/۲۷ - ۱۱:۴۷
۲۰ خودرو و موتور مجوز شماره‌گذاری نگرفتن
خودرونگاران_سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم گفت: از ابتدای آبان‌ماه سال ۹۷، ۱۱۲ درخواست صدور شماره‌گذاری برای وسایل نقلیه به کمیته فنی صدور گواهینامه‌های زیست‌محیطی ارسال شده که از این میان ۹ مدل مو...
۱۳۹۷/۱۲/۲۶ - ۱۰:۱۰
محل استقرار تیم‌های امداد نوروزی خودروسازی کارمانیا
خودرونگاران - محل استقرار تیم‌های امداد نوروزی خودروسازی کارمانیا اعلام شد .
۱۳۹۷/۱۲/۲۵ - ۱۵:۲۸
آغاز ۲۱ روز خدمات نوروزي ایران‌خودرو از فردا
خودرونگاران_شركت خدمات پس از فروش ايران خودرو (ايساكو) جشنواره خدمات نوروزي خود را از روز يك‌شنبه 26 اسفند آغاز مي كند. اين جشنواره به مدت 21 روز و تا 17 فروردين ماه سال 98 ادامه خواهد داشت.
۱۳۹۷/۱۲/۲۲ - ۰۹:۳۸
پیشنهاد افزایش وام خرید موتورسیکلت برقی تا سقف ۵ میلیون
خودرونگاران - عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه وام بلاعوض فعلی از سوی شهرداری تهران پاسخگوی خرید موتورسیکلت برقی نیست، گفت: این رقم باید نسبت به گذشته حداقل دو برابر و تا ۵ میلیون تومان افزایش یا...
۱۳۹۷/۱۲/۲۶ - ۱۳:۵۳
برنامه وزارت «صمت» برای تعدیل قیمت خودرو
خودرونگاران - سخنگوی فراکسیون مستقلان ولایی مجلس جزئیات جلسه امروز این فراکسیون با وزیر «صمت» را تشریح کرد.
۱۳۹۷/۱۲/۲۲ - ۱۲:۱۵
۴هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار قطعه‌سازان قرار می‌گیرد
خودرونگاران_نایب رئیس فراکسیون حمایت از قطعه‌سازان مجلس، گفت: مصوب شد که سیستم بانکی ۴هزار میلیارد تومان تسهیلات به قطعه‌سازان پرداخت کند.
۱۳۹۷/۱۲/۲۲ - ۱۵:۵۳
٩٠درصد واردكنندگان با بحران مواجه اند
خودرونگاران - عضو هیات مدیره هلدینگ داتیس در جمع مشتریان شرکت داتیس خودرو با اشاره به اینکه همه ما از چالش امروز خودرو زخم خوردیم، گفت: چنانچه تجربه امروز را زودتر کسب می کردیم هیچ وقت وارد بازار خودر...