امروز: دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۶/۱۰/۲۳ - ۱۱:۲۴
شناسه خبر: ۴۴۳۰۵۲
 
رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرویی مطرح کرد
قیمت‌گذاری دستوری مانع افزودن «آپشن»
خودرونگاران - یکی از خلأهای صنعت خودرو کشور تولید خانواده لوکس‌هاست. این امر باعث شده تا بازار داخل در اختیار کشورهایی مانند چین، کره و... باشد

به گزارش خودرونگاران به نقل از گسترش صنعت ، برخی میانگین سطح درآمد بیشتر مردم را عاملی در سیاست‌گذاری تولید خودروها می‌دانند؛ این در حالی است که برخی خانواده‌های متمول دارای دو یا ۳ خودرو لوکس هستند.
از سوی دیگر پرسش این است که آیا صنعت قطعه توان و ظرفیت تولید و تامین قطعات این خودروها را دارد؟ سیدمرتضی مرتضوی، رئیس انجمن سازندگان خودرو و مجموعه‌های خودرویی به این پرسش پاسخ می‌دهد.


با توجه به خلأ تولید خودروهای لوکس در کشور آیا صنعت قطعه به‌لحاظ ظرفیت و توانمندی آمادگی تولید و تامین قطعات این خودروها را دارد؟
منظور از خودروهای لوکس، مدل‌هایی با آپشن‌های مختلف است. صنعت قطعه کشور بر اساس قیمت‌گذاری خودرو توانایی دارد که خودروهایی با آپشن‌های مختلف را پشتیبانی کند.
خودرو با آپشن‌های مختلف و استحکام موتورهای متفاوت این امکان را می‌دهد که شما خودروهایی مناسب و مطلوب سلیقه‌های مختلف و خاص داشته باشید مانند پلتفرم‌های جدید پژو (۳۰۱، ۲۰۰۸ و ۵۰۸) که وجود دارد. به‌طور قطع این توانایی در صنعت قطعه کشور وجود دارد که قطعات این خودروها با آپشن‌هایی که دارند در حال ساخت است.گفتنی است آنچه محدودیت ایجاد می‌کند قیمت‌گذاری خودرو از سوی شورای رقابت است. این شورا سقفی را برای نرخ خودروهای داخلی تعیین می‌کند که به صنعتگر اجازه نمی‌دهد آپشن‌های مختلف روی خودرو نصب شود که به دسته لوکس‌ها بپیوندد.


آیا شما قیمت‌گذاری دستوری را دلیل این خلأ می‌دانید؟
به تناسب امروز وقتی از خودروهایی خاص اسم می‌بریم که دارای آپشن‌های خاص باشد و نمی‌توان آنها را زیر ۱۵۰ تا ۲۰۰میلیون تومان قیمت‌گذاری کرد اما گران‌ترین خودرویی که در صنعت خودرو داخلی در حال تولید است به‌طور تقریبی یک‌سوم این نرخ است. بنابراین اگر در بحث قیمت‌گذاری فضا باز شود و تعیین نرخ خودروها از چارچوب شورای رقابت خارج شده و بر اساس آنالیز ارزش‌گذاری خودروها با توجه به آپشن‌ها انجام و قیمت‌گذاری شود (محدودیت قیمتی جبری نباشد) صنعت قطعه آمادگی تولید و تامین این خودروهای به‌اصطلاح فول آپشن را در خود دارد.


با توجه به توضیح‌هایی که داده شد درواقع تایید می‌کنید صنعت قطعه توانایی تحقق این امر را دارد؟
صد درصد بستر فراهم است. در بحث الکترونیکال شرکت‌های داخلی که در حال فعالیت در تولید این بخش‌ها هستند آپشن ازسوی همان حافظه اصلی و ایمنی خودرو انجام می‌شود که می‌تواند در برنامه‌های نرم‌افزاری آن طراحی شود به‌طور نمونه اینکه چه تعداد ایربگ داشته باشد یا ترمز و گیربکس آن چگونه عمل کند. همچنین برای فضای داخلی خودرو می‌توان از مواد اولیه مختلف با قابلیت‌های متفاوت استفاده کرد به‌طور نمونه امروز نرخ چرم یک عدد است و نرخ پارچه نیز عددی دیگر. اگر قیمت‌گذاری درست انجام شود می‌توان در ساخت صندلی از چرم یا پارچه استفاده کرد؛ این درحالی است که چرم نیز انواع مختلف دارد. بنابراین معتقدم بستر ساخت قطعات این خودروها در صنعت قطعه کشور فراهم است زیرا قالب‌ها وجود دارند. تنها باید مواد اولیه مورد نیاز تغییر کند.
بخشی از این مسئله به مواد اولیه مورد استفاده برمی‌گردد اما بخشی نیز مربوط به دانش فنی است زیرا با اضافه شدن آپشن در کیفیت خودروها تغییری ایجاد نمی‌شود. تنها برای راحتی و سهولت بیشتر مصرف‌کننده گزینه‌هایی به خودرو اضافه می‌شود که نیاز به دانش فنی جدید دارد. به‌طور نمونه وقتی عنوان می‌شود چرا تولید پژو ۲۰۰۸ با شرط ۴۰درصد آغاز نشد دلیل این امر را نبود توان لازم در صنعت قطعه عنوان می‌کنند؛ اینکه ماشین‌آلات قدیمی است و....
ماشین‌آلات واحدهای صنعتی کهنه و قدیمی نیست بلکه تجهیزات صنعت قطعه در تمام دنیا با پیشرفت فناوری و تغییرات، روزآمد می‌شود. همیشه متولی این امر در دنیا سامانه‌های بانکی و صندوق‌هایی هستند که به صنعتگر کمک می‌کنند و نیز وزارت مربوط. شما امروز چنین مبنایی را در ایران نمی‌بینید و برای گرفتن وام باید ۲۰درصد سود بدهید. منظور این است ابزارهایی که مانع پیشرفت صنعت قطعه و حتی صنعت خودرو شده و بین تمام صنعتگران درد مشترک است اموری چون نظام بانکی، مالیات، دارایی و... است. برای افزایش تعداد نیروی کار در صنعت به‌ویژه صنعت قطعه برنامه‌ای وجود ندارد که به‌طور نمونه اینکه اگر قطعه‌سازانی به شکل هلدینگ یا تی‌یر وان اداره شوند و بتوانند این تعداد کارگر را مشغول به کار کنند دارای این معافیت‌ها خواهند بود و درصد بازپرداخت وام بانکی آنها نیز کاهش می‌یابد. نخست باید ابزاری را در اختیار فرد گذاشت و سپس از او تقاضا کرد با استفاده از این امکانات محصولات را با کیفیت مورد درخواست تحویل دهد. زمانی که ابزار نباشد چگونه افراد می‌توانند کارهای خیلی خاص انجام دهند و محصولات با کیفیت بالا مطابق با استانداردهای جهانی ارائه کنند؟ معتقدم برای آنکه صنعت قطعه به سمتی برود که در رقابت‌های جهانی وارد شود همان کاری که تمام دنیا می‌کند را باید انجام دهد یعنی باید حمایت شود از نوع عملی. امروز در هیچ کشوری صنعتگر وامی با سود بازپرداخت نظام بانکی ایران نمی‌گیرد حتی نصف آن؛ بلکه بازپرداخت وام‌ها با سود بسیار خرد است.


با توجه به مشکلاتی که در بخش کلان صنعت وجود دارد و نظام بانکی امروز چند درصد قطعه‌سازان آمادگی تامین قطعات خودروهای لوکس را دارند؟
وقتی خودروهای جدید وارد چرخه تولید صنعت خودرو شده‌اند به‌طور قطع آمادگی لازم در صنعت قطعه وجود دارد به همین دلیل قراردادهایی امضا شده است. می‌توان گفت ۹۰درصد قطعه‌سازان کشور در دانش فنی به شکل جوینت ونچر با همتایان خارجی خود ارتباط دارند یا گروه‌های متخصصی را فرستادند که آموزش‌های لازم را ببینند و امروز برگشته‌اند و می‌توانند در تولید روش‌های نو را به‌کار گیرند.


یعنی امروز در بیشتر واحدهای تولیدی صنعت قطعه نیروهای آموزش‌دیده در حال تولید و تامین قطعه هستند؟
هر شرکت و کارخانه قطعه‌سازی برای اینکه بازده عملکرد خود را ارتقا دهد نیروهای واحدهای تحقیق و توسعه خود را به کشورهای پیشرفته در این امر می‌فرستد تا آموزش‌های لازم را ببینند و محصولات خود را بر اساس استانداردهای روز دنیا تولید کنند.


با توجه به آنچه اشاره شد آیا می‌توان نتیجه گرفت که صنعت قطعه در روزآمدی چندان از دنیای صنعتی عقب نیست؟
جز این نمی‌تواند باشد. به‌طور نمونه در همایش‌های خودرویی که در نمایشگاه‌های خودرویی دنیا برگزار می‌شود بسیار دیده می‌شود حتی نمایندگان قطعه‌سازان کوچک کشور در آن حضور دارند. صنعت قطعه کشور این توانمندی را دارد که اگر به آن کمک شود دستگاه‌ها و تجهیزات تولیدی خود را روزآمد کند اما تحقق این امر نیازمند کمک همه‌جانبه دولت است؛ موضوعی که در تمام دنیا نیز انجام می‌شود. باید کمک کرد برای اجرای برنامه‌ها اولویت‌بندی شود. باید دید صنعت قطعه در نظام اقتصاد مقاومتی چه نقشی در تولید اشتغال دارد و اگر نقش پررنگی است باید حمایت شود زیرا امروز اشتغال دغدغه کشور است. صنعت قطعه این توانایی را دارد که رتبه درصدی جذب افراد صنعت را ارتقا دهد و باعث افزایش نیروهای کار شده و شاخص بیکاری را کاهش دهد. به جای اینکه هزینه کنیم و بنگاه‌های زودبازده را مورد حمایت قرار دهیم که از آن نیروی کار و اشتغال بیرون نمی‌آید صنایعی مانند صنعت قطعه را حمایت کنیم تا در اقتصاد مقاومتی اشتغالزایی شود.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۷ + ۵
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۷/۲/۳۰ - ۱۸:۵۴
سازمان حمایت و خودروسازان ملزم به ارائه آنالیز قیمت محصولات شدند/ ارز مورد نیاز قطعه سازان و خوردروسازان تامین شود
خودرونگاران- سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: مقرر شد تا خودروسازان و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان آنالایز دقیق قیمتی را از خودروهای تولید داخل برای ارائه در جلسه هفته آینده تهیه...
۱۳۹۷/۲/۳۰ - ۱۸:۵۳
خودروسازان از گرانی دفاع کردند؛ مجلس تا حدودی همراه شد
خودرونگاران- در جلسه امروز کمیسیون صنایع مجلس که بدون حضور وزیر صنعت برگزار شد، خودروسازان دفاعیات خود را در مورد افزایش قیمت ها مطرح کردند که بخشی از آنها مورد تأیید نمایندگان و برخی دیگر مورد قبول و...
۱۳۹۷/۲/۳۰ - ۱۶:۳۸
مهلت ثبت نام تاکسیرانان در طرح بیمه تکمیلی رایگان
خودرونگاران - معاون مالی و اداری سازمان تاکسیرانی تهران گفت: تاکسیرانان می‌توانند بعد از ثبت نام خود، خانواده شان را نیز در مرداد ماه به لیست خود اضافه کنند.
۱۳۹۷/۲/۳۰ - ۱۶:۲۲
امکان سنجی تولید سوخت بیودیزل در ایران
خودرونگاران - با هدف امکان سنجی استفاده از بیو دیزل در خودروهای دیزلی و ارائه روشی مناسب برای استفاده از آن به صورت ترکیب با گازوییل، طرح پژوهشی امکان سنجی تولید سوخت بیودیزل در ایران اجرایی شد.
۱۳۹۷/۲/۳۰ - ۱۶:۱۸
مدل جدید کلاهبرداری در خرید اقساطی خودرو
خودرونگاران - اخیرا برخی از شرکتهای لیزینگ خودرو اقدام به عقد قراردادهای غیر منصفانه برای فروش خودرو می کنند و از این طریق همه جوره به مشتریان ضرر و زیان وارد می کنند.
۱۳۹۷/۲/۳۰ - ۱۵:۵۶
خودرو ۵۰۰ هزار تا ۱.۲ میلیون تومان ارزان شد
خودرونگاران - افزایش عرضه خودرو در بازار باعث شد تا قیمت خودرو کاهش ۵۰۰ هزار تا ۱.۲ میلیون تومانی را تجربه کند.
۱۳۹۷/۲/۳۰ - ۱۵:۴۶
ابهام در تخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی به خودرو
خودرونگاران - در پی انتشار اخباری مبنی بر حذف خودرو از فهرست کالاهای دارای اولویت برای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، وزارت صنعت و بانک مرکزی هیچ گونه شفاف سازی نکردند و پس از چالش‌های سال گذشته برای واردات...
۱۳۹۷/۲/۳۰ - ۱۵:۳۷
ایجاد محدودیت در ارایه ارز به رانندگان بین المللی موقت است
خودرونگاران - عضو هیات رئیسه مجلس، با تاکید بر اینکه ایجاد صف برای ارایه ارز به اقشار مختلف به صلاح نیست، گفت: ایجاد محدودیت در ارایه ارز به رانندگان موقت بوده زیرا حجم مراجعات و تقاضا به حدی می رسد ...
۱۳۹۷/۲/۳۰ - ۱۵:۰۷
فراخوان ثبت‌‎نام طرح ترافیک ۹۷ نشریات منتشر شد
خودرونگاران - اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار فراخوانی از مدیران نشریات خواست برای ثبت نام متقاضیان طرح ترافیک ۹۷ اقدام کنند.
۱۳۹۷/۲/۳۰ - ۱۴:۵۴
سايپا طي بخشنامه اي تكميل وجه با شرايط خاص را اعلام كرد
خودرونگاران - به مناسبت فرا رسيدن ماه مبارك رمضان، با دستور مديرعامل گروه خودروسازي سايپا و در راستاي حمايت از مشتريان و افزايش رضايت مندي، تمام مشترياني كه طبق دعوتنامه ارسالي زمان تكميل وجه آنها تا ...
۱۳۹۷/۲/۳۰ - ۱۴:۴۲
آینده خودروهای هیبریدی، منتظر تصمیم مجلس
خودرونگاران - کاهش تعرفه خودروهای هیبریدی در حالی هنوز محل اختلاف نظر دولت، مجلس و واردکنندگان است که مدافعان، استفاده از این وسیله نقلیه را در کاهش آلودگی هوا موثر می دانند و مخالفان از سهم کمتر از 1...
۱۳۹۷/۲/۳۰ - ۱۴:۴۱
تابع شرایط اتحادیه اروپا برای همکاری با ایران هستیم
خودرونگاران - در نخستین واکنش ها بعد از خروج دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا از توافق برجام روسای جمهور فرانسه ، انگلیس و المان بر ماندگاری خود به تعهدات برجام اصرار کردند، اما از همان روز نخست بسیار...
۱۳۹۷/۲/۳۰ - ۱۴:۳۷
عوارض الکترونیکی در جاده‌های ایران چگونه کار می‌کند؟
خودرونگاران - وزارت راه و شهرسازی در حالی خبر از نهایی شدن اقدامات لازم برای الکترونیکی شدن اخذ عوارض در کلیه آزادراه‌های کشور داده که به نظر می‌رسد با توجه به ساختارهای سنتی موجود راهی طولانی با اجرا...
۱۳۹۷/۲/۲۹ - ۱۴:۰۴
محصولات تويوتا و رنو را تست كنيد، بعد بخريد
خودرونگاران-نخستین مرکز تخصصی تست درایو خودروهای رنو و تویوتا در ایران رسما توسط هلدينگ ناصح با حضور خودروهای این برند افتتاح شد
۱۳۹۷/۲/۲۳ - ۲۳:۴۳
آغاز پيش فروش سيتروئن
خودرونگاران - شرکت سایپا سیتروئن همزمان با آغاز دومین سال فعالیت مفتخر است تا پیش فروش خودروی سیتروئن C3 ، اولین‌ محصول تولیدی خود در ایران را اعلام دارد.
۱۳۹۷/۲/۲۷ - ۱۲:۰۴
فروش خودرو Citroen C3 تنها ازطریق وبسایت رسمی سایپا
خودرونگاران- گروه خودروسازی سایپا طی اعلامیه خبر داد فروش سیتروئن C3 تنها از طریق وبسایت رسمی این شرکت معتبر است.
۱۳۹۷/۲/۲۵ - ۱۳:۱۴
زمزمه افزایش نرخ خودرو و رشد صنایع خودرو
خودرونگاران - معامله‌گران بورس تهران امروز در حالی با معاملاتی متعادل در اغلب نمادهای معاملاتی بودند که زمزمه افزایش نرخ خودرو و انواع قطعه همچنان به پیشرو شدن این گروه در بازار امروز انجامید.
۱۳۹۷/۲/۲۴ - ۱۵:۵۷
نمي خواهيم از ايران برويم
خودرونگاران - قائم مقام سيتروئن در خصوص همكاري شركت سيتروئن در ايران گفت: تابع قواعد بين المللي هستيم و همانطور كه دولتهاي آلمان ، فرانسه و انگليس اعلام كرده اند كه به برجام متعهد هستند همكاري هاي خود...
۱۳۹۷/۲/۳۰ - ۱۴:۳۴
۵ ستاره ایمنی برای جنسیس ۲۰۱۸
خودرونگاران - خودروی اسپرت 2018 به یک موتور 3.3 لیتری توربوشارژ V6 با قدرت 365 اسب‌بخار مجهز است که با یک سامانه انتقال قدرت 8 سرعته همخوانی دارد.
۱۳۹۷/۲/۲۷ - ۱۳:۳۵
قیمت‌های غیرقانونی بی‌ترمز خودرو
خودرونگاران - دلار نه‌تنها بازار خودروهای خارجی که حتی بازار خودروهای داخلی و دست دوم را به کما برده است. با وجود این، افزایش قیمت در این بازارها متوقف نشده و قیمت خودروهای داخلی تا ۳۰ ‌درصد نسبت به ‌...
۱۳۹۷/۲/۲۴ - ۰۹:۴۰
زمان طلايی خريد خودرو
خودرونگاران - اين روزها بازار خودرو شرايط خاصي را پشت سر مي‌گذارد و با وجود اينكه مجلسي‌ها رسما اعلام كرده‌اند كه كارخانه‌ها حق افزايش قيمت را ندارند و خبري هم از تعيين تكليف قيمت‌گذاري خودرو از سوي ن...
۱۳۹۷/۲/۲۷ - ۱۰:۰۲
سرنوشت اروپایی‌ها در خودروسازی ایران
خودرونگاران - بیش از یک هفته از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی‌بر خروج از توافق هسته‌ای برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها می‌گذرد. در طول این مدت اظهارنظرهای ضد و نقیضی درخصوص تاثیر این تصمیم ب...
۱۳۹۷/۲/۲۶ - ۲۰:۰۱
عرضه محصول 2008 صرفا در چارچوب بخش نامه های فروش ایران خودرو
خودرونگاران- گروه صنعتی ایران خودرو در اطلاعیه ای اعلام کرد: محصول 2008 در خارج از چارچوب و بخش نامه های فروش، از جمله روش کارتکس از سوی هیچ یک از نمایندگی های مجاز این گروه صنعتی عرضه نشده است.
۱۳۹۷/۲/۲۳ - ۱۳:۳۵
لابی‌های مافیایی برای عقیم گذاشتن طرح ساماندهی واردات خودرو در مجلس
خودرونگاران- در حالی که یک فوریت طرح ساماندهی واردات خودرو در مجلس به تصویب رسیده و این طرح در نوبت بررسی نمایندگان قرار دارد، برخی تلاشهای پشت برده برای فشار به نمایندگان و جلوگیری از ورود آنها به م...
۱۳۹۷/۲/۲۹ - ۱۵:۳۶
تشویق واردکنندگان خودروهای هیبریدی با کاهش تعرفه
خودرونگاران - عضو کمیسیون صنایع مجلس با ابراز امیدواری نسبت به تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس، گفت: این طرح هفته آینده در دستور کار مجلس قرار دارد.
۱۳۹۷/۲/۲۶ - ۰۹:۱۰
فرجام «خودرو» بدون برجام
خودرونگاران - با خروج آمریکا از برجام، خودروسازی ایران در اولویت بازگشت تحریم‌ها قرار گرفته و حال این پرسش پیش می‌آید که سرنوشت این صنعت بزرگ داخلی پس از گذشت ضرب‌الاجل سه ماهه آمریکایی‌ها (برای تحری...