امروز: یکشنبه ۱ مهر ۱۳۹۷ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۶/۱۰/۲۳ - ۱۱:۲۴
شناسه خبر: ۴۴۳۰۵۲
 
رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرویی مطرح کرد
قیمت‌گذاری دستوری مانع افزودن «آپشن»
خودرونگاران - یکی از خلأهای صنعت خودرو کشور تولید خانواده لوکس‌هاست. این امر باعث شده تا بازار داخل در اختیار کشورهایی مانند چین، کره و... باشد

به گزارش خودرونگاران به نقل از گسترش صنعت ، برخی میانگین سطح درآمد بیشتر مردم را عاملی در سیاست‌گذاری تولید خودروها می‌دانند؛ این در حالی است که برخی خانواده‌های متمول دارای دو یا ۳ خودرو لوکس هستند.
از سوی دیگر پرسش این است که آیا صنعت قطعه توان و ظرفیت تولید و تامین قطعات این خودروها را دارد؟ سیدمرتضی مرتضوی، رئیس انجمن سازندگان خودرو و مجموعه‌های خودرویی به این پرسش پاسخ می‌دهد.


با توجه به خلأ تولید خودروهای لوکس در کشور آیا صنعت قطعه به‌لحاظ ظرفیت و توانمندی آمادگی تولید و تامین قطعات این خودروها را دارد؟
منظور از خودروهای لوکس، مدل‌هایی با آپشن‌های مختلف است. صنعت قطعه کشور بر اساس قیمت‌گذاری خودرو توانایی دارد که خودروهایی با آپشن‌های مختلف را پشتیبانی کند.
خودرو با آپشن‌های مختلف و استحکام موتورهای متفاوت این امکان را می‌دهد که شما خودروهایی مناسب و مطلوب سلیقه‌های مختلف و خاص داشته باشید مانند پلتفرم‌های جدید پژو (۳۰۱، ۲۰۰۸ و ۵۰۸) که وجود دارد. به‌طور قطع این توانایی در صنعت قطعه کشور وجود دارد که قطعات این خودروها با آپشن‌هایی که دارند در حال ساخت است.گفتنی است آنچه محدودیت ایجاد می‌کند قیمت‌گذاری خودرو از سوی شورای رقابت است. این شورا سقفی را برای نرخ خودروهای داخلی تعیین می‌کند که به صنعتگر اجازه نمی‌دهد آپشن‌های مختلف روی خودرو نصب شود که به دسته لوکس‌ها بپیوندد.


آیا شما قیمت‌گذاری دستوری را دلیل این خلأ می‌دانید؟
به تناسب امروز وقتی از خودروهایی خاص اسم می‌بریم که دارای آپشن‌های خاص باشد و نمی‌توان آنها را زیر ۱۵۰ تا ۲۰۰میلیون تومان قیمت‌گذاری کرد اما گران‌ترین خودرویی که در صنعت خودرو داخلی در حال تولید است به‌طور تقریبی یک‌سوم این نرخ است. بنابراین اگر در بحث قیمت‌گذاری فضا باز شود و تعیین نرخ خودروها از چارچوب شورای رقابت خارج شده و بر اساس آنالیز ارزش‌گذاری خودروها با توجه به آپشن‌ها انجام و قیمت‌گذاری شود (محدودیت قیمتی جبری نباشد) صنعت قطعه آمادگی تولید و تامین این خودروهای به‌اصطلاح فول آپشن را در خود دارد.


با توجه به توضیح‌هایی که داده شد درواقع تایید می‌کنید صنعت قطعه توانایی تحقق این امر را دارد؟
صد درصد بستر فراهم است. در بحث الکترونیکال شرکت‌های داخلی که در حال فعالیت در تولید این بخش‌ها هستند آپشن ازسوی همان حافظه اصلی و ایمنی خودرو انجام می‌شود که می‌تواند در برنامه‌های نرم‌افزاری آن طراحی شود به‌طور نمونه اینکه چه تعداد ایربگ داشته باشد یا ترمز و گیربکس آن چگونه عمل کند. همچنین برای فضای داخلی خودرو می‌توان از مواد اولیه مختلف با قابلیت‌های متفاوت استفاده کرد به‌طور نمونه امروز نرخ چرم یک عدد است و نرخ پارچه نیز عددی دیگر. اگر قیمت‌گذاری درست انجام شود می‌توان در ساخت صندلی از چرم یا پارچه استفاده کرد؛ این درحالی است که چرم نیز انواع مختلف دارد. بنابراین معتقدم بستر ساخت قطعات این خودروها در صنعت قطعه کشور فراهم است زیرا قالب‌ها وجود دارند. تنها باید مواد اولیه مورد نیاز تغییر کند.
بخشی از این مسئله به مواد اولیه مورد استفاده برمی‌گردد اما بخشی نیز مربوط به دانش فنی است زیرا با اضافه شدن آپشن در کیفیت خودروها تغییری ایجاد نمی‌شود. تنها برای راحتی و سهولت بیشتر مصرف‌کننده گزینه‌هایی به خودرو اضافه می‌شود که نیاز به دانش فنی جدید دارد. به‌طور نمونه وقتی عنوان می‌شود چرا تولید پژو ۲۰۰۸ با شرط ۴۰درصد آغاز نشد دلیل این امر را نبود توان لازم در صنعت قطعه عنوان می‌کنند؛ اینکه ماشین‌آلات قدیمی است و....
ماشین‌آلات واحدهای صنعتی کهنه و قدیمی نیست بلکه تجهیزات صنعت قطعه در تمام دنیا با پیشرفت فناوری و تغییرات، روزآمد می‌شود. همیشه متولی این امر در دنیا سامانه‌های بانکی و صندوق‌هایی هستند که به صنعتگر کمک می‌کنند و نیز وزارت مربوط. شما امروز چنین مبنایی را در ایران نمی‌بینید و برای گرفتن وام باید ۲۰درصد سود بدهید. منظور این است ابزارهایی که مانع پیشرفت صنعت قطعه و حتی صنعت خودرو شده و بین تمام صنعتگران درد مشترک است اموری چون نظام بانکی، مالیات، دارایی و... است. برای افزایش تعداد نیروی کار در صنعت به‌ویژه صنعت قطعه برنامه‌ای وجود ندارد که به‌طور نمونه اینکه اگر قطعه‌سازانی به شکل هلدینگ یا تی‌یر وان اداره شوند و بتوانند این تعداد کارگر را مشغول به کار کنند دارای این معافیت‌ها خواهند بود و درصد بازپرداخت وام بانکی آنها نیز کاهش می‌یابد. نخست باید ابزاری را در اختیار فرد گذاشت و سپس از او تقاضا کرد با استفاده از این امکانات محصولات را با کیفیت مورد درخواست تحویل دهد. زمانی که ابزار نباشد چگونه افراد می‌توانند کارهای خیلی خاص انجام دهند و محصولات با کیفیت بالا مطابق با استانداردهای جهانی ارائه کنند؟ معتقدم برای آنکه صنعت قطعه به سمتی برود که در رقابت‌های جهانی وارد شود همان کاری که تمام دنیا می‌کند را باید انجام دهد یعنی باید حمایت شود از نوع عملی. امروز در هیچ کشوری صنعتگر وامی با سود بازپرداخت نظام بانکی ایران نمی‌گیرد حتی نصف آن؛ بلکه بازپرداخت وام‌ها با سود بسیار خرد است.


با توجه به مشکلاتی که در بخش کلان صنعت وجود دارد و نظام بانکی امروز چند درصد قطعه‌سازان آمادگی تامین قطعات خودروهای لوکس را دارند؟
وقتی خودروهای جدید وارد چرخه تولید صنعت خودرو شده‌اند به‌طور قطع آمادگی لازم در صنعت قطعه وجود دارد به همین دلیل قراردادهایی امضا شده است. می‌توان گفت ۹۰درصد قطعه‌سازان کشور در دانش فنی به شکل جوینت ونچر با همتایان خارجی خود ارتباط دارند یا گروه‌های متخصصی را فرستادند که آموزش‌های لازم را ببینند و امروز برگشته‌اند و می‌توانند در تولید روش‌های نو را به‌کار گیرند.


یعنی امروز در بیشتر واحدهای تولیدی صنعت قطعه نیروهای آموزش‌دیده در حال تولید و تامین قطعه هستند؟
هر شرکت و کارخانه قطعه‌سازی برای اینکه بازده عملکرد خود را ارتقا دهد نیروهای واحدهای تحقیق و توسعه خود را به کشورهای پیشرفته در این امر می‌فرستد تا آموزش‌های لازم را ببینند و محصولات خود را بر اساس استانداردهای روز دنیا تولید کنند.


با توجه به آنچه اشاره شد آیا می‌توان نتیجه گرفت که صنعت قطعه در روزآمدی چندان از دنیای صنعتی عقب نیست؟
جز این نمی‌تواند باشد. به‌طور نمونه در همایش‌های خودرویی که در نمایشگاه‌های خودرویی دنیا برگزار می‌شود بسیار دیده می‌شود حتی نمایندگان قطعه‌سازان کوچک کشور در آن حضور دارند. صنعت قطعه کشور این توانمندی را دارد که اگر به آن کمک شود دستگاه‌ها و تجهیزات تولیدی خود را روزآمد کند اما تحقق این امر نیازمند کمک همه‌جانبه دولت است؛ موضوعی که در تمام دنیا نیز انجام می‌شود. باید کمک کرد برای اجرای برنامه‌ها اولویت‌بندی شود. باید دید صنعت قطعه در نظام اقتصاد مقاومتی چه نقشی در تولید اشتغال دارد و اگر نقش پررنگی است باید حمایت شود زیرا امروز اشتغال دغدغه کشور است. صنعت قطعه این توانایی را دارد که رتبه درصدی جذب افراد صنعت را ارتقا دهد و باعث افزایش نیروهای کار شده و شاخص بیکاری را کاهش دهد. به جای اینکه هزینه کنیم و بنگاه‌های زودبازده را مورد حمایت قرار دهیم که از آن نیروی کار و اشتغال بیرون نمی‌آید صنایعی مانند صنعت قطعه را حمایت کنیم تا در اقتصاد مقاومتی اشتغالزایی شود.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۸ + ۳
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۷/۷/۱ - ۱۲:۰۶
تذکر به شرکت واحد اتوبوسرانی در راستای ایجاد سهولت در مسیریابی شهروندان
خودرونگاران_عضو شورای شهر تهران در تذکری به شرکت واحد اتوبوسرانی گفت: اقدامات لازم در راستای تسهیل تردد و مسیریابی شهروندان در سامانه اتوبوسرانی تندرو انجام شود.
۱۳۹۷/۷/۱ - ۱۲:۰۳
جریمه در انتظار نیمی از خودروها
خودرونگاران_ شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، سازمان ملی استاندارد و مجلس شورای اسلامی سه ضلع مثلثی هستند که با همکاری یکدیگر سختگیری‌ها در صدور برچسب انرژی خودروها را تشدید کردند و در این راستا اعلام شده ا...
۱۳۹۷/۷/۱ - ۱۱:۵۸
تولید ۴۰ میلیون لیتر بنزین در روز تا پایان امسال در پالایشگاه ستاره خلیج فارس
خودرونگاران-مدیر عملیات پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس ضمن تشریح اقدامات انجام شده در فاز سوم این پالایشگاه، بیان کرد: تا پایان امسال ظرفیت تولید بنزین را به ۴۰ میلیون لیتر در روز خواهیم رساند...
۱۳۹۷/۷/۱ - ۱۱:۵۶
جریمه۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیونی نمایندگی فروش خودرو در شیراز
خودرونگاران-مدیرکل تعزیرات حکومتی استان فارس از جریمه ۲.۷ میلیارد ریالی نمایندگی متخلف فروش خودرو به دلیل تعلل در تحویل خودرو به مشتریان و بهانه تراشی برای گرانفروشی خبر داد.
۱۳۹۷/۷/۱ - ۱۱:۰۷
اثبات برتری رانندگی زنان در جریان یک تحقیق
خودرونگاران - نتایج اعلام شده حاصل از تحقیقات جدید نشان میدهند زنان نسبت به مردان رانندگان بهتری و قانون مند تری هستند و مردان تمایل بیشتری به زیر پا گذاشتن قوانین از خود نشان داده اند.
۱۳۹۷/۷/۱ - ۱۱:۰۳
مجلس با مسکوت ماندن طرح ساماندهی بازار خودرو مخالفت کرد
خودرونگاران - نمایندگان مجلس شورای اسلامی با گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره مسکوت ماندن طرح ساماندهی بازار خودرو مخالفت کردند.
۱۳۹۷/۷/۱ - ۱۰:۲۹
اتوبوس اینترنتی، راهکار جدید چین در حمل و نقل شهری
خودرونگاران - طرح ابتکاری چین برای کرایه اتوبوس به صورت آنلاین و اینترنتی یکی از تازه ترین اقدامات این کشور برای حل معضل ترافیک و کمبود خودرو برای جابجایی مسافر در شهرهای پر جمعیت است.
۱۳۹۷/۷/۱ - ۰۹:۳۴
خودروهای وارد شده با دلار ۴۲۰۰ تومانی بلاتکلیفند
خودرونگاران - رییس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: به دلیل ابلاغ نشدن دستورالعمل اجرایی درباره چگونگی دریافت مابه‌التفاوت ارزی از خودروهای وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی، هنوز تکلیف این خودروها و زمان تحویل...
۱۳۹۷/۷/۱ - ۰۹:۲۲
ايران خودرويي ها سه شنبه ٥٣هزار خودرو ميفروشند
خودرونگاران - پیش فروش 53 هزار دستگاه از محصولات گروه صنعتی ایران خودرو به منظور صیانت از حقوق مصرف کنندگان نهایی و مدیریت بازار، از روز سه شنبه سوم مهر ماه به صورت اینترنتی آغاز و طی شش روز اجرا می ...
۱۳۹۷/۷/۱ - ۰۸:۵۸
توسعه خودرومحور همچنان در اولویتِ سرمایه‌گذاران
خودرونگاران - هر ساله در روز ۲۲ سپتامبر و چند روز پیش از آن، مسئولان و دوستداران محیط زیست در برخی از شهرهای بزرگ جهان با گرامی‌داشت روزهای جهانی بدون خودرو، رانندگان را به دل کندن از خودروهایشان "تن...
۱۳۹۷/۷/۱ - ۰۸:۵۵
افزایش ۴۰ درصدی ترافیک مهر پایتخت
خودرونگاران - معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از پیش‌بینی افزایش ۴۰ درصدی ترافیک در شهر تهران خبر داد.
۱۳۹۷/۷/۱ - ۰۸:۵۳
آماده‌باش ۳ یگان پلیس برای ساماندهی ترافیک مهر پایتخت
خودرونگاران - رییس پلیس راهور تهران از آمادگی سه یگان پلیس برای ساماندهی ترافیک خبر داد .
۱۳۹۷/۷/۱ - ۰۸:۴۷
اتوبوس‌های پایتخت معاینه فنی دارند
خودرونگاران - مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از راه‌اندازی ۲۲ خط سرویس مدرسه در مناطق ۲۲ گانه خبر داد.
۱۳۹۷/۶/۲۴ - ۰۹:۰۹
به ديوان عدالت شكايت مي كنيم
خودرونگاران - انجمن قطعه‌سازان ایران قصد دارد در صورت حل نشدن مشکل ارزی که روند ترخیص قطعات و مواد اولیه را از گمرک مختل کرده است، این موضوع را به دیوان عدالت اداری ارجاع دهد.
۱۳۹۷/۶/۲۶ - ۱۴:۴۸
حکم پلمب اسنپ در جیبمان است
خودرونگاران - با گسترش فعالیت دو استارتاپ حمل‌ونقلی اسنپ و تپسی، مسائل زیادی برای حمل‌ونقل عمومی شکل گرفت. یکی از این مشکلات دغدغه امنیت مسافران و گاهی رانندگان است.
۱۳۹۷/۶/۳۱ - ۰۹:۳۴
قیمت‌گذاری خودرو بر اساس نرخ ارز در بازار ثانویه
خودرونگاران - معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت با بیان اینکه قیمت گذاری خودرو‌ها بر اساس ارز بازار ثانویه خواهد بود، گفت: این موضوع فرایند دارد که خودروسازان تا چه مرحله‌ای ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گیرند و از چ...
۱۳۹۷/۶/۳۱ - ۰۹:۲۰
لایحه الزام صندلی کودک در خودرو به مجلس رفت
خودرونگاران - رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفت: پیشنهاد پلیس برای الزام استفاده از صندلی کودک در خودرو برای کودکان زیر ۱۰ سال در دولت تصویب شد. این لایحه برای تصویب نهایی به مجلس رفته اس...
۱۳۹۷/۶/۳۱ - ۰۹:۵۳
ابهام در خروج فولکس‌واگن از ایران
خودرونگاران_شرکت فولکس‌واگن حاضر به تایید خبر پنج‌شنبه گذشته خبرگزاری بلومبرگ مبنی‌بر خروج این شرکت از بازار ایران نشد.
۱۳۹۷/۶/۳۱ - ۱۱:۰۵
تب داغ لوازم یدکی
خودرونگاران - تب و تاب گرانی بازار خودرو کم‌کم یک ساله می‌شود و اگر نیم نگاهی به تاریخچه افزایش قیمت‌ها در این بازار بیندازیم، باید کم‌کم شمع تولد یک سالگی افزایش قیمت‌ها در این بازار را فوت کنیم و خو...
۱۳۹۷/۶/۲۵ - ۱۳:۴۶
جوابیه گروه خودروسازی سایپا به مطلب منتشر شده در روزنامه جمهوری اسلامی
خودرونگاران_"گروه خودروسازی سایپا در طرح پیش‌فروش اینترنتی محصولات خود، تعداد ۵۰ هزار دستگاه خودرو را به بازار عرضه کرد و این تعداد خودرو نیز توسط ۵۰ هزار نفر ثبت‌نام شد؛ بر همین اساس عدد ۶ میلیون نفر...
۱۳۹۷/۶/۲۷ - ۱۳:۰۷
پیشنهاد ۱۳ راهکار برای رفع مشکلات صنعت خودرو
خودرونگاران - رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران برای رفع مشکلات صنعت خودروی کشور ۱۳ راهکار اعلام کرد.
۱۳۹۷/۶/۲۴ - ۱۳:۳۶
چراغ راهنما و فلاشر خودرو چگونه کار می کند
خودرونگاران_چراغ راهنما یکی از مهم‌ترین سیستم‌های ایمنی خودرو در هنگام راننده است؛ در این مقاله با نحوه‌ی کار چراغ راهنما و فلاشر آشنا خواهیم شد.
۱۳۹۷/۶/۲۷ - ۱۳:۳۲
۲راهکار حذف حاشیه سود در بازار خودرو
خودرونگاران_یک کارشناس صنعت خودرو گفت: پیشنهاد تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار در حالی از سوی خودروسازان و فعالان این حوزه مطرح می شود که قیمت های فعلی ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان حباب داشته و تعیین قیمت ...
۱۳۹۷/۶/۲۴ - ۱۶:۳۳
هشدار دادستان به قطعه‌سازان و خودروسازان
خودرونگاران - دادستان تهران به شرکت‌های قطعه سازی و خودروسازی هشدار داد و گفت: شرکت‌های قطعه‌سازی و خودروسازی حق ندارند کاری کنند که اولا انحصار ایجاد شود و ثانیا این انحصار منجر به کمبود کالا و توقف ...
۱۳۹۷/۶/۲۶ - ۱۰:۰۹
۹۳ هزار و ۷۰۰ نفر در تاکسی اینترنتی، فروش آنلاین و اپلیکیشن‌ها شاغل شدند
خودرونگاران - وزارت ارتباطات از ایجاد بیش از ۹۳ هزار و ۷۰۰ شغل در حوزه های حمل و نقل هوشمند، تجارت الکترونیک و نرم افزارهای موبایل در سال گذشته خبر داد.
۱۳۹۷/۶/۲۶ - ۰۹:۴۳
تاثیر تغییر ساعات کاری نیمه دوم سال در کاهش ترافیک
خودرونگاران - رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از تاثیر 10 تا 15 درصدی تغییر ساعات کاری ادارات و دستگاه‌های مختلف در کاهش ترافیک خبر داد.