امروز: جمعه ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۶/۸/۲۹ - ۰۹:۰۵
شناسه خبر: ۴۴۱۴۷۶
 
سرانجام وعده هاي پسابرجامي خودرو چه شد؟
شکستن انحصار یا ادامه راه قديمي
خودرونگاران - حدود دو سال است که افکار عمومی کشور در مواجهه با مصاحبه ها ،برنامه ها و قراردادا هایی حول موضوع "ایجاد قطب سوم خودرو سازی" در ایران است.آن گونه که از مواضع اعلام شده در سخنرانی ها و مصاحبه های مسولین وزارت صنعت ،معدن و تجارت در دولت قبل و دولت فعلی مشخص شده است ؛عزم دولت بر شکستن انحصار تولید انبوه خودرو از دو مجموعه ی بزرگ ایران خودرو و سایپا قرار گرفته است.سازوکار پیش بینی شده و در حال پیگیری برای نیل به این مقصود،جلب مشارکت خودرو سازان بزرگ دنیا برای سرمایه گذارهی و تولید خودرو به صورت مستقل در ایران است.

به گزارش خبرنگار خودرونگاران،مرداد ماه امسال ،منصورمعظمی رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اعلام اینکه 6 قرارداد جدید خودروسازی نهایی شده است گفت: "یک قرارداد مربوط به ایران خودرو و پژو بوده است که محصول آن وارد بازار شده و دو محصول دیگر نیز به تدریج وارد بازار خواهد شد و امیدواریم تا پایان امسال، محصولاتی را که بین پژو فرانسه و شرکت ایران خودرو داریم روانه بازار شوند. قرارداد دیگر قرارداد سیتروئن با خودروسازی سایپا است که مشارکت آن 50-50 است و به نظر می رسد محصولات حاصل از این قرارداد نیز امسال وارد بازار شود.وی  به قرارداد رنو با ایدرو اشاره کرد و افزود: قراردادهای ماموت ، فولکس واگن ، هیوندای و اسکانیا نیز با بخش خصوصی بسته شده است."به این ترتیب،ظاهراً تحرک مثبت مجموعه دولت های یازدهم و دوازدهم منجر به جلب توافق خودروسازان بزرگ دنیا برای سرمایه گذاری در جهت تولید خودرو در ایران شده است.اما این همه ی ماجرا نیست.

بررسی بازار تولید خودرو در ایران نشان دهنده ی این واقعیت است که اولا سهم عمده ی تولید خودرو در ایران متعلق به گروه خودرو های سواری  بوده و از میان این سهم بزرگ ،حدود 80% تولید مربوط به خودرو های  بازه ی قیمتی زیر پنجاه میلیون تومان –معادل تقریبی ده هزار یورو- است.بدین ترتیب ،این بازه ی خودرو مهم ترین وجه داد و ستد مردم با صنعت خودرو تلقی می شود.حال باید دید از قراردادهای منعقد شده و در حال اجرا،کدام یک این حیطه را هدف گرفته و قادر به شکستن انحصار خودروسازان بزرگ داخلی است.

سنگين وزنهاخارج ازگود ارزاني

در ابتدای امر،قراداد با اسکانیا در تولید خودرو های سنگین تجاری ومسافری است كه خود به خود از این حیطه خارج ارزیابی می شود.قرارداد فی ما بین فولکس واگن و ماموت نیز در مراحل ابتدایی قرار داشته و خبر چندانی در باره ی جزییات آن در افکار عمومی طرح نشده است؛اما آنچه تا کنون به عنوان خودرو های مطرح فولکس برای حضور در بازار ایران شنیده می شوند مربوط به تیپ خودرو های اقتصادی و رده قیمتی این خودرو ساز بزرگ بین المللی نیستند.قرارداد با شرکت هیوندای هم در یک مورد  برای تامین قوای محرکه خودرو های گروه صنعتی ایران خودرو بوده و آنچه به صورت مستقل در همکاری با کرمان خودرو تولید می شود نیز خودروهای بازه ی قیمتی بالای هشتاد میلیون تومان است.

شركاي قديمي و خودروي جديد

دو قرارداد دیگر که  به صورت گسترده تری مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته و صنعت خودرو را تحت تاثیر قرار داده اند ،قرارداد با پژو و رنو به عنوان دو شریک قدیمی صنعت خودرو ایران هستند .ایران خودرو ،قرارداد با پژو را در قالب شرکت مشارکتی ایکاپ پیش برده و تولید خودرو را نیز با ظرفیت محدود آغاز کرده است.اولین محصول خروجی از این قرارداد ،پژو 2008 با قیمت تخمینی بالای 90 میلیون تومان بوده و دو خودروی دیگر نیز قطعا با قيمت کمتر از پنجاه میلیون تومان راهی بازار نخواهند شد.قرارداد رنو نیز با وجود اینکه در اعلام اولیه دربرگیرنده ی خودرو هایی مانند کویید و نیوسیمبول -که قابل عرضه به بازار با قیمت پایین تر از پنجاه میلیون تومان هستند-است،اما به دلایل پنهان و آشکار کماکان در پیچ و خم مراحل اولیه گرفتار بوده و فاقد چشم انداز روشن برای تولید خودرو تلقی می شود.
با توجه به موارد فوق ،حقیقت تلخ و تامل برانگیز پیش رو حاکی از این است که تلاش  دولت برای شکستن انحصار صنعت خودرو به نحوی که منافع مشتریان عمده ی خودروسازی کشور تامین شود ،موفقیت آمیز نبوده است.عمده ی مردمی که مشتری خودرو های با قیمت کمتر از پنجاه میلیون تومان هستند،علاوه بر اینکه برای خرید خودرو بخش قابل توجه  پس انداز خود را اختصاص می دهند از درآمد محدود خود مشتری شبکه ی خدمات پس از فروش این خودرو ها هستند .قیمت وکیفیت  خوردرو و خدمات پس از فروش آن،همواره مهم ترین وجه  نارضایتی مردم از دو گروه بزرگ خودروساز ایران بوده و هست.به تعبیری دیگر،هشتاد درصد مشتریان خودروهایی را خریداری می کنند که از نوسان کیفیت محصول و نارسایی خدمات پس از فروش آنها نا راضی هستند و ورود دولت برای ایجاد تغییر در این عرصه قطعا متاثر از این
 
حجم نارضایتی با سابقه ی چندین ساله است.
اما آیا تولید خودرو های بالای هشتاد میلیون تومان،برآورنده ی نیاز مردم است؟آیا جلب پرسر و صدای سرمایه خودرو سازان خارجی در صنعت خودرو ایران به منظور ایجاد تنوع عرضه ی خودرو برای 20 درصد مشتریان پردرآمد و نسبتا مرفه صنایع خودرو کشور بوده است؟در حالی که غیر از قرارداد رنو ،سرنوشت سایر قرارداد های خودرویی به ترتیب گفته شده در بالا سرانجامی غیر از شکستن انحصار خودروسازان بزرگ  پیدا کرده اند آیا این جلب سرمایه های خارجی دستاورد قابل دفاع برای دولت و محسوس برای عمده ی مردم  تلقی می شود؟
متاسفانه باید گفت که قدرت پشت پرده ی گروه های خودروسازی بزرگ کشور ظاهرا به قدری است که حتی دولت و مجلس قادر به شکستن انحصار بازار پر سود خودروهای اقتصادی و ایجاد راه سوم برای مشتریان این گروه قیمتی خودروها نیست.اگر پس از مذاکرات سنگین سیاسی و تجاری و جلب سرمایه های خارجی نیز این انحصار مذموم شکسته نشود،آن گاه باید راه چاره را در جای دیگری جستجو کرد.اگر آخرین امکان باقیمانده ، یعنی قرارداد رنو نیز فرجامی مانند قراردادهای دیگر پیدا کند و تولید مستقل رنو در ایران صرفاً  با خودروهایی مانند نیو داستر اجرایی شود ،آن گاه پیروزی مطلق ازآن خودروسازان بزرگ بوده و دستاورد  دولت برای طبقه ی متوسط مردم از این تلاش چندین ساله چیزی نزدیک به صفر خواهد بود.این ،نتیجه ای نیست که پس از دو دوره تصدی جریان اعتدال در صنعت کشور بتوان آن را به عنوان موفقیت به افکار عمومی ارائه داد.حق مردم شریف و زحمتکشی که اندک سرمایه ی خود را صرف خرید خودرو برای رفاه بیشتر خود و خانواده می کنند ،این نیست که ناگزیر از خرید انحصاری خودرو از دو گروه صنعتی بزرگی هستند که از سال ها حمایت ملی استفاده کرده و اندک توجهی به حقوق مصرف کننده ندارند.هدف غایی هر سرمایه گذاری تازه در صنعت خودرو اگر  جز "شکسته شدن انحصار تولید خودروی اقتصادی" است ، تلاش دولت بی حاصل و رفتن به بیراهه خواهد بود.
ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۳ + ۳
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۷/۵/۲۵ - ۱۴:۳۰
برای خرید ۲۰۶ چقدر باید هزینه کرد؟
خودرونگاران- برای خرید خودروی ۲۰۶ در بازار بسته به مدل موردنظر و میزان کارکرد آن باید حداقل ۲۰ میلیون تومان پرداخت کرد.
۱۳۹۷/۵/۲۵ - ۱۴:۲۸
انتظار طولانیِ تاکسیرانان تهرانی در صفِ نوسازی
خورونگاران- تاکسیرانان تهرانی می‌گویند علیرغم انتظار طولانی، موفق به تعویض خودرو و دریافت خودروی نو نشدیم.
۱۳۹۷/۵/۲۵ - ۱۴:۲۶
کارخانه‌های لوازم یدکی خودرو کرج در حال تعدیل نیرو لوازم يدكي اتومبيل
خورونگاران- رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو کرج گفت: متأسفانه در شرایط فعلی کارخانه‌ها و کارگاه‌های ما در حال تعدیل نیرو و کاهش شیفت به خاطر نبود مواد اولیه و مشتری هستند.
۱۳۹۷/۵/۲۵ - ۱۴:۲۵
برترین استارتاپ‌های اروپایی متحول‌کننده حمل‌ونقل شهری را بشناسید
خودرونگاران- ترافیک و ناکارآمدی منجر به هدر رفتن زمان و هزینه‌های اقتصادی و زیست‌محیطی در بسیاری از شهرهای اروپایی می‌شود؛ آیا شما هم از این روند خسته شده‌اید؟
۱۳۹۷/۵/۲۵ - ۱۱:۵۹
اطلاعیه شرکت ایران خودرو پیرامون تحویل خودروهای پژو 2008
خودرونگاران- شرکت ایکاپ ضمن پوزش از مشتریان به دلیل تاخیر در تحویل خودروهای ثبت نامی پژو 2008 اعلام کرد این شرکت متعد به تحویل تمامی خودروهای ثبت نامی می‌باشد.
۱۳۹۷/۵/۲۵ - ۱۱:۳۰
خودروهای‌ خارجی دست‌دوم چند؟ +جدول
خورونگاران- آنچه در زیر می‌آید قیمت روز انواع خودروهای خارجی دست دوم در سطح بازار تهران طی امرداد ماه 97 است؛ لازم به توضیح است؛ سواری‌های زیر ممکن است به دلایل مختلف از جمله تصادف و وجود لکه رنگ و یا...
۱۳۹۷/۵/۲۵ - ۱۱:۲۹
خودروی سازگار با محیط زیست در گردنه سخت حمایت ها سرگردان شد
خودرونگاران- یک مخترع اصفهانی موفق به طراحی خودرویی سازگار با محیط زیست شده که در شرایط عدم حمایت بخش دولتی، چشم انتظار یک سرمایه گذار برای به حرکت درآوردن این خودرو در خیابان های شهر است.
۱۳۹۷/۵/۲۵ - ۱۱:۲۷
جدیدترین وضعیت تولید اتوبوس
خودرونگاران- تیر ماه امسال تولید انواع اتوبوس به طور میانگین ۵۴.۱ درصد کاهش یافت.
۱۳۹۷/۵/۲۵ - ۱۱:۲۶
دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی زیر پای تهرانی‌ها + جزییات
خودرونگاران- مجری طرح دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی در پایتخت در مورد جزییات این طرح توضیحاتی ارائه کرد.
۱۳۹۷/۵/۲۵ - ۱۱:۲۴
سوددهی سر‌سام‌آور فراری
خودرونگاران - زمانی که نام فراری به میان می‌آید ناخواسته باید به سوددهی فکر کرد. اگر تصور می‌کنید که ساخت خودروهای سوپرلوکس از منظر اقتصادی به‌صرفه نیست؛ بنابراین باید اطلاعاتی را که نشریه car buzz من...
۱۳۹۷/۵/۲۵ - ۱۱:۲۲
تحقیق و تفحص از صنعت خودرو را ادامه می‌دهیم
خودرونگاران - یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره نظارت بر بازار خودرو کشور گفت: قصدمان از تحقیق و تفحص رسیدن به یک طرح تحول در صنعت خودرو است تا این وضعیت نامطلوب را سر و سامان دهیم...
۱۳۹۷/۵/۲۵ - ۱۱:۲۱
چالش های درآمدی پیش روی قطعه سازان خودرو
خودرونگاران- حمایت از کالای ایرانی که از سوی رهبر معظم انقلاب برای تقویت اقتصاد داخلی مطرح شد، در صورت تحقق باعث شکوفا شدن تولید خواهد شد و بخشی از این حمایت نیز به رفع موانع و چالش های درآمدی صن...
۱۳۹۷/۵/۲۵ - ۰۹:۵۱
نوسان قیمت انواع خودروهای داخلی تشدید شد
خودرونگاران -در هفته جاری نوسان قیمت همچنان میهمان بازار خودروهای داخلی بود.
۱۳۹۷/۵/۱۹ - ۱۲:۰۸
راه‌اندازی سامانه جامع اطلاعاتی رانندگان تاکسی
خودرونگاران - مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور از راه اندازی سامانه جامع اطلاعاتی رانندگان تاکسی خبر داد و گفت: از این پس تبادل اطلاعات رانندگان با سازمان تامین اجتماعی به منظور بهره مندی رانن...
۱۳۹۷/۵/۱۹ - ۱۲:۰۵
نمایش محصولات جدید در نمایشگاه خودرو مشهد بیانگر تداوم توسعه صنعت خودرو است
خودرونگاران - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت:تولید محصولات جدید توسط خودروسازان داخلی بیانگر این است که خلاء های صنعت خودرو در زمان تحریم ها پُر می شود.
۱۳۹۷/۵/۲۴ - ۱۰:۳۰
تولید خودرو ۸۰ درصد کاهش می یابد
خودرونگاران - انجمن خودروسازان با گلایه از بی توجهی وزارت صنعت به اوضاع بحرانی صنعت خودرو با اشاره به برگزاری دو جلسه با محمد شریعتمداری وزیر صنعت معدن و تجارت و منصور معظمی معاون وزیر و رییس سازرمان...
۱۳۹۷/۵/۲۳ - ۱۵:۵۱
احتمال حذف مابه‌التفاوت ارزی برای خودرو
خودرونگاران - رییس سازمان توسعه تجارت از احتمال تغییر در لیست کالاهای اساسی و همچنین احتمال حذف مابه‌التفاوت ارزی برای خودرو خبر داد و اعلام کرد: امشب تکلیف مابه‌التفاوت ارزی کالاهای وارد شده مشخص می‌...
۱۳۹۷/۵/۲۴ - ۰۹:۲۴
خودروسازان به دنبال آزادسازی قیمت‌ها
خودرونگاران - دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: خودروسازان و قطعه‌سازان برای خروج خودرو از شمول قیمت‌گذاری دستوری، جلساتی را با مسوولان دولتی مربوطه در یکی دو هفته اخیر برگزار و درخواست خود را برای...
۱۳۹۷/۵/۲۰ - ۱۱:۲۱
پيكاپ هاي ايراني راهي اروپا مي شوند
خودرونگاران - قايم مقام شركت ارس خودرو ديزل از هماهنگي براي صادرات خودروهاي پيكاپ آميكو به كشورهاي اروپايي همچون سوئد و ايتاليا خبر داد.
۱۳۹۷/۵/۲۲ - ۱۰:۱۴
مابه‌التفاوت بدهید، کالایتان را از گمرک ببرید!
خودرونگاران - در پی نوسانات نرخ ارز، قیمت موتورسیکلت به عنوان یکی از ابزارهای درآمدی و کاهش هزینه‌ خانوارهای ایرانی به لحظه قیمت‌گذاری می شود و به گفته فعالان این صنف، کالایی از سوی کارخانه‌ها به با...
۱۳۹۷/۵/۲۳ - ۱۱:۳۸
سود حاصل از تولید را به جیب محرومین وساخت محیط زیست روانه می کنیم
خورونگاران- میلاد علینقی مدیر عامل هلدینگ داتیس طی مصاحبه ای، هدف از تولید وکسب و کار این هلدینگ را ایجاد ارزش افزوده و اشتغال در راه حمایت از محرومین، خانواده جانبازان وشهدا وحفظ محیط زیست دانست واب...
۱۳۹۷/۵/۱۸ - ۱۰:۱۵
تحریم، «استاندارد» را عقب انداخت
خودرونگاران - در شرایطی که سازمان ملی استاندارد پیش‌تر اعلام کرده بود حتی یک روز هم به خودروسازان بابت استانداردهای جدید مهلت اضافه نخواهد داد، گویا شرایط پیش‌روی خودروسازی در اثر بازگشت تحریم و برخی...
۱۳۹۷/۵/۱۸ - ۱۱:۲۹
« گيم »در بازار خودرو
خودرونگاران - با اعلام بسته سياست ارزي دولت همانطور كه تصور مي‌شد بازار خودرو به عنوان يكي از بازارهاي وابسته به ارز با واكنش مثبت به اين بسته رو به رو شد و قيمت‌ها در بازار خودرو با كاهش مواجه شد
۱۳۹۷/۵/۲۳ - ۱۱:۴۲
سنگ‌اندازي از نوع دولتي
خودرونگاران - درحالي كه قرار بود اجراي بسته سياست ارزي جديد دولت حال بخش توليد را خوب كند اما آنچه برداشت‌ها از اين سياست بوده و توسط نهادهاي دولتي به اجرا درآمده، بيشتر از اينكه به بخش توليدي كشور كم...
۱۳۹۷/۵/۲۳ - ۱۶:۴۶
فروش محصولات فقط از طريق سايت اينترنتي و نمايندگي هاي مجاز سايپا انجام مي شود
خودرونگاران - گروه خودروسازي سايپا در اطلاعيه اي اعلام كرد: فروش محصولات اين گروه خودروسازي فقط از طريق سايت اينترنتي و شبكه نمايندگي هاي مجاز گروه خودروسازي سايپا در سراسر كشور انجام مي شود.
۱۳۹۷/۵/۲۳ - ۱۶:۰۵
ضوابط واردات تایر خودروهای سنگین اعلام شد
خودرونگاران - وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخشنامه ای، ترخیص همه تایرهای وارداتی سنگین باری و مسافری را به اخذ تاییدیه شبکه توزیع و مطابق نیاز سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای منوط کرد.