امروز: یکشنبه ۲۷ آیان ۱۳۹۷ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۶/۸/۲۹ - ۰۹:۰۵
شناسه خبر: ۴۴۱۴۷۶
 
سرانجام وعده هاي پسابرجامي خودرو چه شد؟
شکستن انحصار یا ادامه راه قديمي
خودرونگاران - حدود دو سال است که افکار عمومی کشور در مواجهه با مصاحبه ها ،برنامه ها و قراردادا هایی حول موضوع "ایجاد قطب سوم خودرو سازی" در ایران است.آن گونه که از مواضع اعلام شده در سخنرانی ها و مصاحبه های مسولین وزارت صنعت ،معدن و تجارت در دولت قبل و دولت فعلی مشخص شده است ؛عزم دولت بر شکستن انحصار تولید انبوه خودرو از دو مجموعه ی بزرگ ایران خودرو و سایپا قرار گرفته است.سازوکار پیش بینی شده و در حال پیگیری برای نیل به این مقصود،جلب مشارکت خودرو سازان بزرگ دنیا برای سرمایه گذارهی و تولید خودرو به صورت مستقل در ایران است.

به گزارش خبرنگار خودرونگاران،مرداد ماه امسال ،منصورمعظمی رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اعلام اینکه 6 قرارداد جدید خودروسازی نهایی شده است گفت: "یک قرارداد مربوط به ایران خودرو و پژو بوده است که محصول آن وارد بازار شده و دو محصول دیگر نیز به تدریج وارد بازار خواهد شد و امیدواریم تا پایان امسال، محصولاتی را که بین پژو فرانسه و شرکت ایران خودرو داریم روانه بازار شوند. قرارداد دیگر قرارداد سیتروئن با خودروسازی سایپا است که مشارکت آن 50-50 است و به نظر می رسد محصولات حاصل از این قرارداد نیز امسال وارد بازار شود.وی  به قرارداد رنو با ایدرو اشاره کرد و افزود: قراردادهای ماموت ، فولکس واگن ، هیوندای و اسکانیا نیز با بخش خصوصی بسته شده است."به این ترتیب،ظاهراً تحرک مثبت مجموعه دولت های یازدهم و دوازدهم منجر به جلب توافق خودروسازان بزرگ دنیا برای سرمایه گذاری در جهت تولید خودرو در ایران شده است.اما این همه ی ماجرا نیست.

بررسی بازار تولید خودرو در ایران نشان دهنده ی این واقعیت است که اولا سهم عمده ی تولید خودرو در ایران متعلق به گروه خودرو های سواری  بوده و از میان این سهم بزرگ ،حدود 80% تولید مربوط به خودرو های  بازه ی قیمتی زیر پنجاه میلیون تومان –معادل تقریبی ده هزار یورو- است.بدین ترتیب ،این بازه ی خودرو مهم ترین وجه داد و ستد مردم با صنعت خودرو تلقی می شود.حال باید دید از قراردادهای منعقد شده و در حال اجرا،کدام یک این حیطه را هدف گرفته و قادر به شکستن انحصار خودروسازان بزرگ داخلی است.

سنگين وزنهاخارج ازگود ارزاني

در ابتدای امر،قراداد با اسکانیا در تولید خودرو های سنگین تجاری ومسافری است كه خود به خود از این حیطه خارج ارزیابی می شود.قرارداد فی ما بین فولکس واگن و ماموت نیز در مراحل ابتدایی قرار داشته و خبر چندانی در باره ی جزییات آن در افکار عمومی طرح نشده است؛اما آنچه تا کنون به عنوان خودرو های مطرح فولکس برای حضور در بازار ایران شنیده می شوند مربوط به تیپ خودرو های اقتصادی و رده قیمتی این خودرو ساز بزرگ بین المللی نیستند.قرارداد با شرکت هیوندای هم در یک مورد  برای تامین قوای محرکه خودرو های گروه صنعتی ایران خودرو بوده و آنچه به صورت مستقل در همکاری با کرمان خودرو تولید می شود نیز خودروهای بازه ی قیمتی بالای هشتاد میلیون تومان است.

شركاي قديمي و خودروي جديد

دو قرارداد دیگر که  به صورت گسترده تری مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته و صنعت خودرو را تحت تاثیر قرار داده اند ،قرارداد با پژو و رنو به عنوان دو شریک قدیمی صنعت خودرو ایران هستند .ایران خودرو ،قرارداد با پژو را در قالب شرکت مشارکتی ایکاپ پیش برده و تولید خودرو را نیز با ظرفیت محدود آغاز کرده است.اولین محصول خروجی از این قرارداد ،پژو 2008 با قیمت تخمینی بالای 90 میلیون تومان بوده و دو خودروی دیگر نیز قطعا با قيمت کمتر از پنجاه میلیون تومان راهی بازار نخواهند شد.قرارداد رنو نیز با وجود اینکه در اعلام اولیه دربرگیرنده ی خودرو هایی مانند کویید و نیوسیمبول -که قابل عرضه به بازار با قیمت پایین تر از پنجاه میلیون تومان هستند-است،اما به دلایل پنهان و آشکار کماکان در پیچ و خم مراحل اولیه گرفتار بوده و فاقد چشم انداز روشن برای تولید خودرو تلقی می شود.
با توجه به موارد فوق ،حقیقت تلخ و تامل برانگیز پیش رو حاکی از این است که تلاش  دولت برای شکستن انحصار صنعت خودرو به نحوی که منافع مشتریان عمده ی خودروسازی کشور تامین شود ،موفقیت آمیز نبوده است.عمده ی مردمی که مشتری خودرو های با قیمت کمتر از پنجاه میلیون تومان هستند،علاوه بر اینکه برای خرید خودرو بخش قابل توجه  پس انداز خود را اختصاص می دهند از درآمد محدود خود مشتری شبکه ی خدمات پس از فروش این خودرو ها هستند .قیمت وکیفیت  خوردرو و خدمات پس از فروش آن،همواره مهم ترین وجه  نارضایتی مردم از دو گروه بزرگ خودروساز ایران بوده و هست.به تعبیری دیگر،هشتاد درصد مشتریان خودروهایی را خریداری می کنند که از نوسان کیفیت محصول و نارسایی خدمات پس از فروش آنها نا راضی هستند و ورود دولت برای ایجاد تغییر در این عرصه قطعا متاثر از این
 
حجم نارضایتی با سابقه ی چندین ساله است.
اما آیا تولید خودرو های بالای هشتاد میلیون تومان،برآورنده ی نیاز مردم است؟آیا جلب پرسر و صدای سرمایه خودرو سازان خارجی در صنعت خودرو ایران به منظور ایجاد تنوع عرضه ی خودرو برای 20 درصد مشتریان پردرآمد و نسبتا مرفه صنایع خودرو کشور بوده است؟در حالی که غیر از قرارداد رنو ،سرنوشت سایر قرارداد های خودرویی به ترتیب گفته شده در بالا سرانجامی غیر از شکستن انحصار خودروسازان بزرگ  پیدا کرده اند آیا این جلب سرمایه های خارجی دستاورد قابل دفاع برای دولت و محسوس برای عمده ی مردم  تلقی می شود؟
متاسفانه باید گفت که قدرت پشت پرده ی گروه های خودروسازی بزرگ کشور ظاهرا به قدری است که حتی دولت و مجلس قادر به شکستن انحصار بازار پر سود خودروهای اقتصادی و ایجاد راه سوم برای مشتریان این گروه قیمتی خودروها نیست.اگر پس از مذاکرات سنگین سیاسی و تجاری و جلب سرمایه های خارجی نیز این انحصار مذموم شکسته نشود،آن گاه باید راه چاره را در جای دیگری جستجو کرد.اگر آخرین امکان باقیمانده ، یعنی قرارداد رنو نیز فرجامی مانند قراردادهای دیگر پیدا کند و تولید مستقل رنو در ایران صرفاً  با خودروهایی مانند نیو داستر اجرایی شود ،آن گاه پیروزی مطلق ازآن خودروسازان بزرگ بوده و دستاورد  دولت برای طبقه ی متوسط مردم از این تلاش چندین ساله چیزی نزدیک به صفر خواهد بود.این ،نتیجه ای نیست که پس از دو دوره تصدی جریان اعتدال در صنعت کشور بتوان آن را به عنوان موفقیت به افکار عمومی ارائه داد.حق مردم شریف و زحمتکشی که اندک سرمایه ی خود را صرف خرید خودرو برای رفاه بیشتر خود و خانواده می کنند ،این نیست که ناگزیر از خرید انحصاری خودرو از دو گروه صنعتی بزرگی هستند که از سال ها حمایت ملی استفاده کرده و اندک توجهی به حقوق مصرف کننده ندارند.هدف غایی هر سرمایه گذاری تازه در صنعت خودرو اگر  جز "شکسته شدن انحصار تولید خودروی اقتصادی" است ، تلاش دولت بی حاصل و رفتن به بیراهه خواهد بود.
ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱۱ + ۳
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۷/۸/۲۷ - ۱۱:۴۷
ترس صنعت خودرو آمریکا از تبعات جنگ تجاری آمریکا با چین
خودرونگاران - صنعت اتومبیل سازی آمریکا می ترسد سیاست تعرفه ای دولت آمریکا که بر خودروهای چینی و آلومینیوم و استیل وارداتی وضع شده، تاثیری منفی بر بازار اتومبیل آمریکا بگذارد.
۱۳۹۷/۸/۲۷ - ۱۱:۴۵
ایستگاههای تاکسی پایتخت دیگر در قرق شخصی ها نیست؟
خودرونگاران - مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری تهران می گوید برخورد قانونی با برخی مسافربرهای شخصی که ایستگاههای تاکسی را قرق کرده بودند آغاز شده است.
۱۳۹۷/۸/۲۷ - ۱۱:۰۶
قانونی برای منع واردات خودرو وجود ندارد
خودرونگاران - عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قانونی برای ممنوعیت واردات خودرو وجود ندارد، گفت: با ممنوعیت واردات خودرو، انحصاری برای بازار خودروسازان داخل تبدیل شده است.
۱۳۹۷/۸/۲۷ - ۱۰:۲۲
پیام خداحافظی رئیس هیئت عامل ایدرو
خودرونگاران - رئیس هیات عامل ایدرو در پیامی خطاب به کارکنان و مدیران این سازمان ضمن قدردانی از همراهی ها و همکاری ها‌ی آنان در تحقق اهداف سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ، خداحافظی کرد.
۱۳۹۷/۸/۲۷ - ۱۰:۰۸
فعلاً خودرو نخرید
خودرونگاران - چند روزی است که از التهاب بازار خودرو کاسته شده است و قیمت‌ها بر موج تغییر نیست. فعالان بازار خودرو از ثبات قیمت‌ها صحبت می‌کنند و به خریداران توصیه می‌کنند برای خرید خودرو اقدام نکنند چ...
۱۳۹۷/۸/۲۷ - ۱۰:۰۵
اینترنت ۵G به خودروهای ب ام‌و می‌آید؟
خودرونگاران - ب ام‌و، ودافون و اریکسون قصد دارند با همکاری یکدیگر به توسعه تکنولوژی شبکه اینترنت ۵G در کابین داخلی خودرو بپردازند.
۱۳۹۷/۸/۲۷ - ۰۹:۴۵
استارت خودروهای چینی تسلا زده شد
خودرونگاران - شرکت آمریکایی تسلاموتورز علی‌رغم جنگ تجاری چین با آمریکا، ثبت سفارش نخستین خودروی تولیدی در کارخانه خود در چین را کلید زد.
۱۳۹۷/۸/۲۷ - ۰۹:۳۷
افزایش قیمت خودرو‌ در انتظار تایید وزیر صنعت
خودرونگاران - پیشنهاد ۱۰ ماده‌ای برای نحوه تعیین قیمت خودرو‌ها آماده شده و به وزیر صنعت ارائه می‌شود.
۱۳۹۷/۸/۲۷ - ۰۹:۰۷
بسته‌ای با دو ضربه‌گیر قیمتی
خودرونگاران - بعد از تغییر در راس مدیریت کلان وزارت صنعت، معدن و تجارت دست‌اندرکاران زنجیره خودروسازی کشور منتظر اقدامات جدید در ارتباط با حل چالش‌های پیش‌روی صنعت خودروی کشور بودند.
۱۳۹۷/۸/۲۶ - ۱۷:۲۰
قیمت جدید انواع خودرو میتسوبیشی در بازار تهران +جدول
خودرونگاران - آنچه در زیر می‌آید قیمت روز انواع خودرو میتسوبیشی در سطح بازار پایتخت طی آبان ماه ۹۷ است که ممکن است تا ۵ درصد در مناطق مختلف تهران دارای نوسان باشد.
۱۳۹۷/۸/۲۶ - ۱۷:۱۷
نخستين پژو 301 از خط توليد گذشت
خودرونگاران - نخستين خودرو پژو 301، محصول جديد ايكاپ با همكاري شرکت ساپكو و سازندگان و با بيش از 60 درصد داخلي سازي، توليد شده كه اين امر افتخاري براي صنعت و اقتصاد كشور است.
۱۳۹۷/۸/۲۶ - ۱۷:۱۰
پژو۲۰۷ اتوماتیک ۱۱۳ میلیون تومان شد
خودرونگاران - گزارش امروز قیمت خودرو حکایت از کاهش ۲ میلیون تومانی قیمت پژو۲۰۷ اتوماتیک در بازار دارد.
۱۳۹۷/۸/۲۶ - ۱۷:۰۷
سهام دولت در خودروسازی‌ها به صفر برسد
خودرونگاران - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به صفر رسیدن سهام دولت در خودروسازی ها را تنها راهی دانست که برای رقابت پذیر کردن بازار خودرو وجود دارد.
۱۳۹۷/۸/۲۳ - ۱۲:۲۱
ورود کاتالیست‌های قلابی به بازار
خودرونگاران - مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروی شهر تهران از ورود کاتالیست‌های قلابی به بازار خبر داد و گفت: کاتالیست ۷ گرم پلاتین دارد و در حال حاضر با افزایش قیمت طلا برخی از سازنده‌ها این فلز گران قی...
۱۳۹۷/۸/۲۱ - ۰۹:۲۶
جايگزين هاي اجباري
خودرونگاران - « هر دم از این بام بری می رسد » مثال شفاف این روزهای صنعت خودروی ایران است . در حالی که قرار بود طبق وعده های متعدد مسوولان پراید از گردونه تولید خارج شده و سل 98 را نبیند ولی برنامه ری...
۱۳۹۷/۸/۲۳ - ۰۹:۳۵
سکوت شورای رقابت
خودرونگاران-با وجود اعلام قبلی مسوولان شورای رقابت مبنی‌بر ادامه حضور در پروسه قیمت‌گذاری خودرو، این شورا فعلا برنامه‌ای برای تعیین قیمت جدید خودروهای داخلی ندارد.
۱۳۹۷/۸/۲۳ - ۰۹:۱۰
مجلس به‌دنبال تدوین استراتژی خودرو
خودرونگاران - طرح ساماندهی بازار خودرو که پیش از این در دستور کار نمایندگان مجلس قرار داشت، با تغییراتی به طرح ساماندهی صنعت خودرو تغییر یافت.
۱۳۹۷/۸/۲۰ - ۰۹:۵۱
معمای اصلاح ساختار مالکیت خودروسازان
خودرونگاران- سالهاست که صداهای مختلف خواهان اصلاح ساختار در جاده مخصوص هستندو معتقدند که با اصلاح ساختاری که در کارخانه های خودروسازی روی خواهد داد می توان آینده صنعت خودرو را به راهی که از آن خارج شد...
۱۳۹۷/۸/۱۹ - ۰۹:۳۹
پیشنهاد افزایش ۵۰درصدی قیمت‌ خودرو
خودرونگاران - افزایش قیمتی که در ماه‌های گذشته در بازار خودرو اتفاق افتاد؛ اگر غیررسمی هم بود، حال خودروسازان طرح پیشنهادی افزایش ۵۰درصدی نرخ را به صورت رسمی روی میز دارند.
۱۳۹۷/۸/۲۳ - ۱۰:۳۲
گلايه هاي خودرويي سازمان استاندارد در رسانه ملي
خودرونگاران - معاون سازمان استاندارد گفت: زیرساخت‌های خودروسازی و استانداردهای آلایندگی هنوز به طور کامل انجام نشده است. جایزه ملی کیفیت و بهره وری موضوع ملی است، بنابراین اگر نگاه‌ها سطحی باشد، مشکلا...
۱۳۹۷/۸/۲۱ - ۱۶:۴۳
قیمت خودرو را آزاد کنید
خودرونگاران-دبیر انجمن قطعه‌سازان راهکار اساسی حل مشکل صنعت قطعه‌سازی کشور را آزادسازی قیمت خودرو اعلام کرد و گفت: اکثر قطعه‌سازان به این اتفاق نظر رسیده اند که بخشی از مشکلات این صنعت با آزادسازی قیم...
۱۳۹۷/۸/۲۲ - ۱۷:۰۳
واردات خودرو برای دولت مزیت دارد
خودرونگاران - رییس فدراسیون واردات در واکنش به مسئله ممنوعیت واردات خودرو گفت: آزادسازی واردات خودرو برای دولت مزیت دارد.
۱۳۹۷/۸/۱۹ - ۱۲:۴۱
مجلس بدنبال اصلاح ساختار مالکیت خودروسازان است
خودرونگاران-رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس با بیان اینکه اصلاح ساختار مالکیت خودروسازان در دستور کار مجلس است، گفت: مجلس به دنبال کاهش تصدی گری دولت در صنعت خودرو است.
۱۳۹۷/۸/۲۰ - ۱۲:۱۰
به‌جای ساندرو پراید تحویل بگیرید+ سند
خودرونگاران - شرکت سایپا در بخشنامه‌ای قابل تأمل به نمایندگی‌ها اعلام کرد مشتریانی که ساندرو و تندر۹۰ ثبت‌نام کرده‌اند، می‌توانند محصولات خانواده پراید یا تیبا را به‌جای خودروی ثبت‌نامی خود تحویل بگیر...
۱۳۹۷/۸/۱۹ - ۱۳:۴۰
تعیین تکلیف ساندروهای پیش فروش شده از زبان مدیرعامل سایپا
خودرونگاران-مدیرعامل سایپا با اعلام اینکه برای حفظ منافع مشتریان طرحی را برای تأمین قطعات ساندرو پیش بینی کرده ایم، گفت: در حال حاضر تعهدات شرکت به مشتریان بیش از قطعات سی کی دی موجود در انبارها است.
۱۳۹۷/۸/۲۵ - ۱۱:۰۷
تامین ۸۰ درصد نیاز صنعت خودرو توسط قطعه سازان داخلی
خودرونگاران - بیش از ۸۰ درصد نیاز صنعت خودرو توسط قطعه سازان داخلی و فقط ۲۰ درصد نیاز از طریق واردات تامین می‌شود.