امروز: جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۶ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۶/۸/۲۹ - ۰۹:۰۵
شناسه خبر: ۴۴۱۴۷۶
 
سرانجام وعده هاي پسابرجامي خودرو چه شد؟
شکستن انحصار یا ادامه راه قديمي
خودرونگاران - حدود دو سال است که افکار عمومی کشور در مواجهه با مصاحبه ها ،برنامه ها و قراردادا هایی حول موضوع "ایجاد قطب سوم خودرو سازی" در ایران است.آن گونه که از مواضع اعلام شده در سخنرانی ها و مصاحبه های مسولین وزارت صنعت ،معدن و تجارت در دولت قبل و دولت فعلی مشخص شده است ؛عزم دولت بر شکستن انحصار تولید انبوه خودرو از دو مجموعه ی بزرگ ایران خودرو و سایپا قرار گرفته است.سازوکار پیش بینی شده و در حال پیگیری برای نیل به این مقصود،جلب مشارکت خودرو سازان بزرگ دنیا برای سرمایه گذارهی و تولید خودرو به صورت مستقل در ایران است.

به گزارش خبرنگار خودرونگاران،مرداد ماه امسال ،منصورمعظمی رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اعلام اینکه 6 قرارداد جدید خودروسازی نهایی شده است گفت: "یک قرارداد مربوط به ایران خودرو و پژو بوده است که محصول آن وارد بازار شده و دو محصول دیگر نیز به تدریج وارد بازار خواهد شد و امیدواریم تا پایان امسال، محصولاتی را که بین پژو فرانسه و شرکت ایران خودرو داریم روانه بازار شوند. قرارداد دیگر قرارداد سیتروئن با خودروسازی سایپا است که مشارکت آن 50-50 است و به نظر می رسد محصولات حاصل از این قرارداد نیز امسال وارد بازار شود.وی  به قرارداد رنو با ایدرو اشاره کرد و افزود: قراردادهای ماموت ، فولکس واگن ، هیوندای و اسکانیا نیز با بخش خصوصی بسته شده است."به این ترتیب،ظاهراً تحرک مثبت مجموعه دولت های یازدهم و دوازدهم منجر به جلب توافق خودروسازان بزرگ دنیا برای سرمایه گذاری در جهت تولید خودرو در ایران شده است.اما این همه ی ماجرا نیست.

بررسی بازار تولید خودرو در ایران نشان دهنده ی این واقعیت است که اولا سهم عمده ی تولید خودرو در ایران متعلق به گروه خودرو های سواری  بوده و از میان این سهم بزرگ ،حدود 80% تولید مربوط به خودرو های  بازه ی قیمتی زیر پنجاه میلیون تومان –معادل تقریبی ده هزار یورو- است.بدین ترتیب ،این بازه ی خودرو مهم ترین وجه داد و ستد مردم با صنعت خودرو تلقی می شود.حال باید دید از قراردادهای منعقد شده و در حال اجرا،کدام یک این حیطه را هدف گرفته و قادر به شکستن انحصار خودروسازان بزرگ داخلی است.

سنگين وزنهاخارج ازگود ارزاني

در ابتدای امر،قراداد با اسکانیا در تولید خودرو های سنگین تجاری ومسافری است كه خود به خود از این حیطه خارج ارزیابی می شود.قرارداد فی ما بین فولکس واگن و ماموت نیز در مراحل ابتدایی قرار داشته و خبر چندانی در باره ی جزییات آن در افکار عمومی طرح نشده است؛اما آنچه تا کنون به عنوان خودرو های مطرح فولکس برای حضور در بازار ایران شنیده می شوند مربوط به تیپ خودرو های اقتصادی و رده قیمتی این خودرو ساز بزرگ بین المللی نیستند.قرارداد با شرکت هیوندای هم در یک مورد  برای تامین قوای محرکه خودرو های گروه صنعتی ایران خودرو بوده و آنچه به صورت مستقل در همکاری با کرمان خودرو تولید می شود نیز خودروهای بازه ی قیمتی بالای هشتاد میلیون تومان است.

شركاي قديمي و خودروي جديد

دو قرارداد دیگر که  به صورت گسترده تری مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته و صنعت خودرو را تحت تاثیر قرار داده اند ،قرارداد با پژو و رنو به عنوان دو شریک قدیمی صنعت خودرو ایران هستند .ایران خودرو ،قرارداد با پژو را در قالب شرکت مشارکتی ایکاپ پیش برده و تولید خودرو را نیز با ظرفیت محدود آغاز کرده است.اولین محصول خروجی از این قرارداد ،پژو 2008 با قیمت تخمینی بالای 90 میلیون تومان بوده و دو خودروی دیگر نیز قطعا با قيمت کمتر از پنجاه میلیون تومان راهی بازار نخواهند شد.قرارداد رنو نیز با وجود اینکه در اعلام اولیه دربرگیرنده ی خودرو هایی مانند کویید و نیوسیمبول -که قابل عرضه به بازار با قیمت پایین تر از پنجاه میلیون تومان هستند-است،اما به دلایل پنهان و آشکار کماکان در پیچ و خم مراحل اولیه گرفتار بوده و فاقد چشم انداز روشن برای تولید خودرو تلقی می شود.
با توجه به موارد فوق ،حقیقت تلخ و تامل برانگیز پیش رو حاکی از این است که تلاش  دولت برای شکستن انحصار صنعت خودرو به نحوی که منافع مشتریان عمده ی خودروسازی کشور تامین شود ،موفقیت آمیز نبوده است.عمده ی مردمی که مشتری خودرو های با قیمت کمتر از پنجاه میلیون تومان هستند،علاوه بر اینکه برای خرید خودرو بخش قابل توجه  پس انداز خود را اختصاص می دهند از درآمد محدود خود مشتری شبکه ی خدمات پس از فروش این خودرو ها هستند .قیمت وکیفیت  خوردرو و خدمات پس از فروش آن،همواره مهم ترین وجه  نارضایتی مردم از دو گروه بزرگ خودروساز ایران بوده و هست.به تعبیری دیگر،هشتاد درصد مشتریان خودروهایی را خریداری می کنند که از نوسان کیفیت محصول و نارسایی خدمات پس از فروش آنها نا راضی هستند و ورود دولت برای ایجاد تغییر در این عرصه قطعا متاثر از این
 
حجم نارضایتی با سابقه ی چندین ساله است.
اما آیا تولید خودرو های بالای هشتاد میلیون تومان،برآورنده ی نیاز مردم است؟آیا جلب پرسر و صدای سرمایه خودرو سازان خارجی در صنعت خودرو ایران به منظور ایجاد تنوع عرضه ی خودرو برای 20 درصد مشتریان پردرآمد و نسبتا مرفه صنایع خودرو کشور بوده است؟در حالی که غیر از قرارداد رنو ،سرنوشت سایر قرارداد های خودرویی به ترتیب گفته شده در بالا سرانجامی غیر از شکستن انحصار خودروسازان بزرگ  پیدا کرده اند آیا این جلب سرمایه های خارجی دستاورد قابل دفاع برای دولت و محسوس برای عمده ی مردم  تلقی می شود؟
متاسفانه باید گفت که قدرت پشت پرده ی گروه های خودروسازی بزرگ کشور ظاهرا به قدری است که حتی دولت و مجلس قادر به شکستن انحصار بازار پر سود خودروهای اقتصادی و ایجاد راه سوم برای مشتریان این گروه قیمتی خودروها نیست.اگر پس از مذاکرات سنگین سیاسی و تجاری و جلب سرمایه های خارجی نیز این انحصار مذموم شکسته نشود،آن گاه باید راه چاره را در جای دیگری جستجو کرد.اگر آخرین امکان باقیمانده ، یعنی قرارداد رنو نیز فرجامی مانند قراردادهای دیگر پیدا کند و تولید مستقل رنو در ایران صرفاً  با خودروهایی مانند نیو داستر اجرایی شود ،آن گاه پیروزی مطلق ازآن خودروسازان بزرگ بوده و دستاورد  دولت برای طبقه ی متوسط مردم از این تلاش چندین ساله چیزی نزدیک به صفر خواهد بود.این ،نتیجه ای نیست که پس از دو دوره تصدی جریان اعتدال در صنعت کشور بتوان آن را به عنوان موفقیت به افکار عمومی ارائه داد.حق مردم شریف و زحمتکشی که اندک سرمایه ی خود را صرف خرید خودرو برای رفاه بیشتر خود و خانواده می کنند ،این نیست که ناگزیر از خرید انحصاری خودرو از دو گروه صنعتی بزرگی هستند که از سال ها حمایت ملی استفاده کرده و اندک توجهی به حقوق مصرف کننده ندارند.هدف غایی هر سرمایه گذاری تازه در صنعت خودرو اگر  جز "شکسته شدن انحصار تولید خودروی اقتصادی" است ، تلاش دولت بی حاصل و رفتن به بیراهه خواهد بود.
ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۴ + ۴
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۶/۹/۲۳ - ۱۶:۴۹
مدیرعامل شرکت ایران کاوه سایپا منصوب شد
خودرونگاران - مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در حکمی مدیر عامل شرکت ایران کاوه سایپا را منصوب کرد.
۱۳۹۶/۹/۲۳ - ۱۶:۰۵
گمرک ادعای قاچاق ٥٣٦٣ دستگاه خودروی لوکس را تکذیب کرد
خودرونگاران - گمرک ایران ادعاهای امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس را در خصوص قاچاق تکذیب کرد.
۱۳۹۶/۹/۲۳ - ۱۵:۰۸
خودرو ملی هنوز در کشور طراحی نشده است
خودرونگاران - رئیس هیات مدیره شرکت تحقیقات موتور ایران (ایپکو) گفت: هنوز خودرویی ملی که به طور کامل در داخل کشور طراحی شده باشد، نداریم.
۱۳۹۶/۹/۲۳ - ۱۴:۴۱
بیش از٨/٥ میلیون تومان تخفیف و هدیه کارت طلایی در فروش فوری سراتو
خودرونگاران - گروه خودروسازی سایپا خودروی سراتو آپشنال 2000 را با تخفیف هشت میلیون و 590 هزار تومانی عرضه می کند.
۱۳۹۶/۹/۲۳ - ۱۳:۲۵
سه جایزه سفر به روسیه برای سه خریدار خوش شانس خودرو MVM ۳۱۵
خودرونگاران - طبق اعلام شرکت مدیران خودرو کلیه خریدارانی که از تاریخ ۲۲ آذر تا ۲۲ دیماه ۹۶ اقدام به خرید خودرو ۳۱۵ اسپورت اِکسِلِنت نمایند در قرعه‌کشی جوایز این طرح تشویقی شرکت داده خواهند شد.
۱۳۹۶/۹/۲۳ - ۱۲:۴۷
عرضه سراتو با تخفیف ۸ میلیون تومانی
خودرونگاران - گروه خودروسازی سایپا در یک طرح ویژه خودروی سراتو را با تخفیف ۸ میلیون تومانی عرضه خواهد کرد.
۱۳۹۶/۹/۲۳ - ۱۲:۴۱
بهمن قیمتی خودرو
خودرونگاران - از افزایش قیمت دلار گرفته تا افزایش سایر نهادهای تولیدی بی‌گمان اثر خود را بر بازار خودروی داخلی خواهد گذاشت.
۱۳۹۶/۹/۲۳ - ۱۱:۵۸
رونق بازار خودروهای فراری
خودرونگاران - به‌منظور پاسخ به تقاضای بالای محصولات فراری، این شرکت ایتالیایی در سال ۲۰۱۸ با دوبرابر کردن شیفت مونتاژ در روز، تولید خود را افرایش خواهد داد.
۱۳۹۶/۹/۲۳ - ۱۱:۲۹
قیمت انواع محصولات پارس خودرو در نمایندگی و بازار
خودرونگاران - قیمت انواع محصولات پارس خودرو در نمایندگی و بازار اعلام شد.
۱۳۹۶/۹/۲۳ - ۱۱:۱۹
سانگ یانگ رکستون جدیدی که به ایران خواهد آمد
خودرونگاران - نسل چهارم رکستون یا ركستون G4، تنها شاسی بلند عرضه شده طی 5 سال اخیر در بازار ایران خواهد بود که دارای سیستم چهار چرخ محرک 4WD Part Time است و امکان رانندگی در هر جاده و با هر شرایط جوی ...
۱۳۹۶/۹/۲۳ - ۱۰:۳۹
خودروهای میلیاردی برای سوپرپولدارها
خودرونگاران - در حالی در بازار، خودروهایی با قیمت‌های پایین و البته کارکرده دیده می‌شود، اما در مقابل برای سوپرپولدارهای کشور نیز خودروهایی وجود دارد که میلیاردی قیمت دارد.
۱۳۹۶/۹/۲۳ - ۱۰:۳۰
قیمت خودروهای صفر داخلی در آغاز معاملات امروز پنجشنبه
خودرونگاران - برخلاف هفته گذشته، این هفته شاهد نوسانات بسیار زیادی در قیمت خودروهای تولید داخل بودیم.
۱۳۹۶/۹/۲۳ - ۱۰:۱۸
کدری چراغ خودرو را چگونه از بین ببریم؟
خودرونگاران - کدر شدن چراغ‌های اتومبیل تاثیر بسیار زیادی در ظاهر خودرو دارد و خودروهای با چراغ‌های تمیز و شفاف بسیار زیباتر و خوش جلوه‌تر از همان خودرو با چراغ‌های کدر هستند.
۱۳۹۶/۹/۲۲ - ۱۵:۲۶
صنعت خودرو هنوز نياز ملي نشده است
خودرونگاران - معاون وزیر صنعت: در صنعت دفاعی توانسته ایم موفق عمل کنیم. چرا که اولا نیاز ملی بوده و ثانیا افرادی همچون شهید تهرانی مقدم ها بر روی کار متمرکز شدند و در چارچوب یک ثبات مدیریتی توانستند ک...
۱۳۹۶/۹/۱۹ - ۰۹:۲۱
توافق ۵عضوکابینه برای افزایش تعرفه خودرو
خودرونگاران - با توافق وزرای اقتصاد، صنعت وکشاورزی و روسای بانک مرکزی و سازمان برنامه، تعرفه واردات خودرو با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی که تاکنون ۵۵ درصد بوده به ۱۳۰ درصد افزایش می یابد.
۱۳۹۶/۹/۲۲ - ۱۴:۱۳
فولكس واگن دو سري خودروي خود را احيا مي كند
خودرونگاران - فولكس واگني ها به فكر استفاده از موتور و تجهيزات جديد چند محصول خود افتاده اند.
۱۳۹۶/۹/۲۱ - ۱۵:۳۳
کپچر ۴ میلیون تومان گران شد+ جدول قیمت خودرو
خودرونگاران - رنو کپچر امروز با رشد ۴ میلیون تومانی با قیمت ۱۲۵ میلیون تومان فروخته می‌شود.
۱۳۹۶/۹/۱۸ - ۱۰:۰۰
ثبت نام فوری نوسازی تاکسی های مدل سال 86
خودرونگاران - سرپرست اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: مالکان تاکسی های مدل سال 1386 هرچه زودتر در طرح نوسازی تاکسی های فرسوده ثبت نام کنند.
۱۳۹۶/۹/۲۲ - ۱۴:۴۰
آغاز فروش کارا 2000 با شرایط جدید
خودرونگاران - فروش نقدی و نقدی اعتباری وانت کارا 2000 تک کابین و دو کابین شرکت بهمن موتور با شرایط ویژه شروع شد.
۱۳۹۶/۹/۲۲ - ۱۴:۴۷
احتمال گرانی 10 میلیون تومانی سراتو شرکت سایپا
خودرونگاران - گروه سایپا در حالی به یکباره اقدام به بستن سایت فروش سراتو کرده که بحث‌هایی مبنی بر احتمال افزایش قیمت 10 میلیون تومانی این خودرو مطرح است، این در شرایطی است که سایپا اخیراً قیمت این خود...
۱۳۹۶/۹/۲۲ - ۱۶:۳۱
مفتاح رهنورد؛ برند معتبر واردات خودرو
خودرونگاران - شرکت مفتاح رهنورد یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت‌های فعال در عرصه فروش خودروهای خارجی بوده که با بهره‌گیری از دانش فنی و تکیه بر اصول استراتژی‌های مشتری‌مداری توانسته است به‌عنوان کمپ...
۱۳۹۶/۹/۲۲ - ۱۵:۳۱
مصرف‌کنندگان از کدام عرضه‌کنندگان خودرو راضی‌ترند؟
خودرونگاران - وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارش وضعیت رضایتمندی مشتریان از خدمات فروش خودروهای سواری در بازه زمانی تابستان امسال را منتشر کرد.
۱۳۹۶/۹/۲۲ - ۱۳:۵۷
شاگرد اول مردودی از تست معاینه فنی متعلق به چه خودروی است
خودرونگاران - مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران گفت: در تست‌های معاینه فنی فراوانی مردودی به خودروی پراید تعلق می‌گیرد و این خودرو شاگرد اول مردودی‌هاست.
۱۳۹۶/۹/۲۲ - ۱۴:۵۱
سکوت بازار خودرو پس از خبر گرانی بنزین؛ سراتو ۲ میلیون گران شد+ جدول قیمت خودرو
خودرونگاران - سکوت بازار خودرو در برابر احتمال افزایش قیمت سوخت در سال ۹۷ در حالی ایجاد شده که سایپا در این شرایط فروش سراتو را متوقف کرده و این خودرو در بازار با رشد ۲ میلیون تومانی نسبت به روزهای گذ...
۱۳۹۶/۹/۲۲ - ۱۶:۲۱
واردات 5362 خودروی لوکس از مناطق آزاد و گمرکات
خودرونگاران - رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: اگر مسئولان گمرک و وزارت اقتصاد با تخلفات و باندبازی‌ها برخورد نکنند، مستندات خود در خصوص قاچاق روزانه 3300 کانتینری را در اختیار رسانه‌ها قرار...
۱۳۹۶/۹/۲۳ - ۱۱:۵۸
رونق بازار خودروهای فراری
خودرونگاران - به‌منظور پاسخ به تقاضای بالای محصولات فراری، این شرکت ایتالیایی در سال ۲۰۱۸ با دوبرابر کردن شیفت مونتاژ در روز، تولید خود را افرایش خواهد داد.