امروز: سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۶/۷/۲۴ - ۱۱:۵۷
شناسه خبر: ۴۳۹۴۹۷
 
فضای مجازی برای خودروها امن است
خودرونگاران - اینجا قیمت حکمرانی می‌کند، قیمت‌ها استثنایی است، همان ضرب‌المثل آتیش زدم به مالم، خودروی صفر، زیر قیمت بازار در کلکسیونی از رنگ‌ها و مدل‌ها گردآوری شده‌اند.

به گزارش خودرونگاران به نقل از ایران ، انگشت حیرت را زمانی بر دهان می‌گیرید که گذرتان به کانال‌ها و سایت‌های خرید و فروش خودرو و موتورسیکلت می‌افتد. تحویل در کمتر از چند ساعت از ویژگی‌های داد و ستد در دنیای مجازی است. اما واقعیت پشت پرده چه می‌تواند باشد. پلیس فتا مثل همیشه ذره‌بین به دست در فضای اینترنت به دنبال این کانال‌ها و سایت‌ها است؟ آیا انتشار این آگهی‌ها جرم است؟ باید گفت که پلیس فتا مثل همیشه بیدار است و حواسش به همه چیز هست. سرهنگ مهدی کاکوان، رئیس پلیس فتا استان تهران در گفت‌و‌گویی با خبرنگار «خودرو‌پلاس» از جزئیات رصد این سایت‌ها می‌گوید.


انتشار آگهی خودرویی از مصادیق مجرمانه محسوب نمی‌شود

جناب سرهنگ! کانال‌ها وسایت‌های خرید و فروش خودرو و موتورسیکلت رصد می‌شود؟
واحد گشت پلیس فتا به صورت 24 ساعته فضای مجازی را رصد می‌کند. اما موضوعی که در این میان مطرح است این است که انتشار آگهی خودرویی از مصادیق مجرمانه محسوب نمی‌شود.
بی‌شک شما در فضای مجازی با چنین آگهی‌هایی مواجه می‌شوید و پلیس در این خصوص وارد عمل نمی‌شود؟
ما نمی‌توانیم فردی را قبل از اقدام به جرم دستگیر کنیم. چرا که شخص می‌تواند ادعا کند که به خاطر نیاز مالی قیمت خودرو را زیر قیمت بازار به فروش می‌رسانم. اما به محض اینکه جرمی در این خصوص صورت گیرد و شکایتی شود پلیس فتا وارد عمل می‌شود و مشخصات صاحب سایت یا کانال را به دست آورده و در اختیار پلیس آگاهی قرار می‌دهد.
شگردهای کلاهبرداری در خصوص خودرو در فضای مجازی به چه صورت است؟
در مواردی فروشندگان از خریدار می‌خواهند که مبلغی را به حساب آنها واریز کنند تا خودرو را نفروشند. این مبلغ به دلیل اینکه خودرویی فروخته نمی‌شود کلاهبرداری محسوب می‌شود. یا گاهی با فروشندگان در محلی خلوت قرار می‌گذارند و نقشه سرقت را اجرا می‌کنند. گاهی هم خودروهای سرقتی که سند و نمره شده‌اند را به خریداران می‌فروشند.
علت این ارزانی چه می‌تواند باشد؟
بیشتر این کانال‌ها و سایت‌ها با شگردهای مختلفی اقدام به کلاهبرداری می‌کنند و ارزانی یا به خاطر رسیدن به خواسته‌ها است، یا اینکه بسیاری از آپشن‌هایی که روی ماشین هست را حذف می‌کنند.
تاکنون شکایتی از کانال‌ها بابت فروش خودرو داشتید؟
نه هیچ موردی تاکنون گزارش نشده است.
تا به حال سایت فروش خودرویی هک نشده است؟
ما هک سایت نداریم، اما سال گذشته یک مورد فیشینگ (فیشینگ یک تکنیک مهندسی اجتماعی است که به‌ وسیله یک هکر یا حمله‌کننده برای دزدیدن اطلاعات حساس مانند نام کاربری، رمز عبور و رمز کارت‌های اعتباری استفاده می‌شود) داشتیم. فردی به این شیوه اقدام به کلاهبرداری کرده بود که خیلی زود دستگیر شد.
چگونه سرقت به شیوه فیشینگ صورت می‌گیرد؟
کلاهبرداران در فضای مجازی، یک سایت با نام و مشخصات سایت اصلی درست می‌کنند. خریدار به جای اینکه آدرس سایت را در فضای مجازی جست‌و‌جو کند اسم سایت را می‌زند. با دیدن اولین صفحه و بدون آنکه آدرس سایت را کامل چک کند که شباهت زیادی به سایت اصلی دارد وارد می‌شود. در اینجا است که فرد با این تصور که سایت خرید همان سایت اصلی است پول را به حساب فرد کلاهبردار واریز می‌کند که در فضای مجازی به این نوع کلاهبرداری فیشینگ می‌گویند.
این مورد مربوط به کدام سایت بود؟
اواخر سال گذشته و در مورد ایران‌خودرو بود که البته در دومین یا سومین مورد بود که فرد شناسایی و دستگیر شد.
در مورد موتورسیکلت‌های سنگین چطور؟ خرید و فروش این موتورسیکلت‌ها غیر‌قانونی است، چه در فضای مجازی چه در دنیای واقعی، درصورت رصد این آگهی‌ها پلیس فتا چه اقدامی انجام می‌دهد؟
خرید و فروش موتورسیکلت‌های سنگین در حیطه کارآگاهان قاچاق کالا است. با مشاهده چنین سایت‌ها و کانال‌هایی بلافاصله مشخصات صاحبان، فروشندگان یا خریداران در اختیار کارآگاهان قاچاق کالا قرار داده می‌شود تا آنها اقدامات لازم را انجام دهند.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۹ + ۱۰
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۸/۲/۳۰ - ۱۶:۵۵
برگشت شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو برخلاف تصمیم سران ۳ قوه است
خودرونگاران - دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: تصمیم بازگشت شورای رقابت به حوزه قیمت‌گذاری خودروها برخلاف نظر شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه بوده و مجلس نمی‌تواند به تنهایی چنین تصمیمی بگیرد
۱۳۹۸/۲/۳۰ - ۱۶:۵۲
سهمیه طرح ترافیک۹۷ سازمان ها تا فردا معتبر است
خودرونگاران - مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد: ۳۱ اردیبهشت ماه آخرین مهلت استفاده از طرح ترافیک سال ۹۷ سازمان ها، نهادهای دولتی و عمومی است.
۱۳۹۸/۲/۳۰ - ۱۶:۱۸
مرجع قیمت‌گذاری خودرو مشخص شد
خودرونگاران - باستانی گفت: در ادامه بررسی طرح ساماندهی بازار خودرو، بند مربوط به مرجع قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت واگذار شد.
۱۳۹۸/۲/۳۰ - ۱۶:۱۶
مصوبات مجلس برای صنعت خودرو خوب است اگر اجرا شود!
خودرونگاران - به اعتقاد یک کارشناس صنعت خودرو، هر سه مورد اصلی مصوبه روز گذشته مجلس شورای اسلامی درباره صنعت خودروی بسیار خوب و کارآمد است؛ اما به شرطی که خودروسازان ما امکان اجرایی کردن آن‌ها را فرا...
۱۳۹۸/۲/۳۰ - ۱۶:۱۳
بازار خودرو در شوک کاهش قیمت‌ها
خودرونگاران - امروز بازار خودرو متأثر از کاهش قیمت ارز و واگذاری تعیین قیمت خودرو به شورای رقابت قرار گرفته و همچنان روند کاهشی را تجربه می‌کند.
۱۳۹۸/۲/۳۰ - ۱۵:۱۹
واردات خودروهای خارجی و هیبریدی همچنان ممنوع است
خودرونگاران - سرپرست دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت در پاسخ به این پرسش که ثبت سفارش خودروهای هیبریدی از چه زمانی آغاز خواهد شد؟ گفت: واردات خودرو ممنوع است و برنامه‌ای برای واردات آن...
۱۳۹۸/۲/۳۰ - ۱۵:۱۲
قطعه سازی کشور با حمایت دولت توان تامین نیاز داخل را دارد
خودرونگاران - مهندس امیر حسین جلالی، مدیر عامل شرکت قطعه سازی ایسکرا و نایب رئیس انجمن قطعه سازان همگن استان تهران با اشاره به اینکه صنعت قطعه سازی داخل از مرحله ساخت گذشته و در جهت طراحی و بهبود قطع...
۱۳۹۸/۲/۳۰ - ۱۵:۰۸
آیا واردات خودرو آزاد خواهد شد؟
خودرونگاران - در سال جاری قیمت خودروهای داخلی و خارجی دوباره بر روند صعودی سوار شده و افزایش های چشمگیری را داشته اند. کارشناسان دلیل این افزایش قیمت را کاهش عرضه خودرو توسط خودروسازان به بازار عنوان ...
۱۳۹۸/۲/۳۰ - ۱۴:۳۳
استیضاح «رضا رحمانی» در مجلس کلید خورد
خودرونگاران_ نماینده مردم سبزوار در مجلس از تدوین طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس خبر داد.
۱۳۹۸/۲/۳۰ - ۱۴:۱۵
مدل جدید لامبورگینی رونمایی شد
خودرونگاران_لامبورگینی مدل SVJ Aventador، دارای موتور ۶.۵ لیتری V-۱۲، قدرت ۷۵۹ اسب بخار و ۵۳۱ lb-ft گشتاور است. قیمت‌گذاری این خودرو لوکس ۵۷۴هزار دلار اعلام شده و تنها ۸۰۰ دستگاه از این خودرو عرضه خوا...
۱۳۹۸/۲/۳۰ - ۱۴:۱۲
رئیس شورای رقابت: قیمت‌گذار خودرو کیست که شورا در مورد آن نظر دهد؟!
خودرونگاران_گرچه مصوبه اخیر مجلس، شرکت‌های خودروسازی را موظف به اعلام قیمت تمام شده در هنگام فروش به شورای رقابت می‌کند و تا حدی بازگشت شورا به بحث قیمت‌گذاری را جدی کرده است، ولی از نگاه رئیس شورای ر...
۱۳۹۸/۲/۳۰ - ۱۴:۰۰
تقابل عددی دانگ فنگ H۳۰ کراس در برابر رنو ساندرو استپ وی اتوماتیک
خودرونگاران_در مطلب از سلسله مطالب «تقابل عددی» به سراغ دو هاچ‌بک‌کراس محبوب بازار کشورمان خواهیم رفت.
۱۳۹۸/۲/۳۰ - ۱۳:۰۱
قیمت‌گذار خودرو کیست که شورا در مورد آن نظر دهد؟!
خودرونگاران - گرچه مصوبه اخیر مجلس، شرکت‌های خودروسازی را موظف به اعلام قیمت تمام شده در هنگام فروش به شورای رقابت می‌کند و تا حدی بازگشت شورا به بحث قیمت‌گذاری را جدی کرده است، ولی از نگاه رئیس شورای...
۱۳۹۸/۲/۲۷ - ۱۴:۲۱
وزارت صمت به تداوم نابسامانی در بازارها پایان دهد
خودرونگاران_ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به وزرات صمت یک ماه فرصت داد تا انتصابات ناشایسته در پست‌های کلیدی وزارتخانه را اصلاح و بازار را ساماندهی کند.
۱۳۹۸/۲/۲۷ - ۱۲:۴۹
بررسی فنی بایک سنوا
خودرونگاران_ دیار خودرو از سال ۹۲ اقدام به معرفی سدان جدیدی با نام «سنوا» کرد و آن را در مدل ۲۰۱۴ به خیابان‌های کشورمان فرستاد.
۱۳۹۸/۲/۲۷ - ۱۲:۳۱
سواری لکسوس ۲۴ میلیاردی به مقصد نرسید
خودرونگاران_ فرمانده انتظامی شهرستان شهرضا از کشف یک دستگاه سواری لکسوس قاچاق به ارزش ۲۴ میلیارد ریال خبر داد.
۱۳۹۸/۲/۲۷ - ۱۱:۰۳
کاهش سهمیه پایه گازوئیل کامیون‌ها تا مرداد‌ امسال
خودرونگاران_عضو هیأت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: تلاش می‌کنیم تا مردادماه امسال موضوع سهمیه پایه گازوئیل کامیون‌ها مدیریت شده و کاهش یابد و برای کامیون‌‌های کمتر فعال به سهمیه پایه کا...
۱۳۹۸/۲/۲۷ - ۱۱:۳۴
بنزین کارتی و سی.ان.جی راهکاری برای کنترل مصرف
خودرونگاران_ یک نماینده مجلس، استفاده از کارت را راهکاری موثر برای جلوگیری از قاچاق عنوان کرد و گفت: ایجاد مشوق برای استفاده از سی.ان.جی می‌تواند میزان مصرف بنزین را کاهش دهد.
۱۳۹۸/۲/۲۶ - ۱۲:۴۶
گواهی اسقاط نخرید!
خودرونگاران - دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ایران از شرکت های وارکننده خودرو خواست تا فعلا گواهی اسقاط نخرند.
۱۳۹۸/۲/۲۳ - ۰۹:۴۶
ورود قوه قضاییه به ساماندهی بازار خودرو
خودرونگاران - برخی از کارشناسان و نمایندگان مجلس معتقدند برخورد قوه قضاییه با اخلالگران اقتصادی تنها راه ساماندهی بازار خودرو است چراکه سوداگران با جوسازی و ارائه قیمت‌های غیرواقعی در فضای مجازی باعث...
۱۳۹۸/۲/۲۴ - ۰۹:۳۴
معامله خودرو به صفر رسید
خودرونگاران - رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو گفت: به مشتریان توصیه می‌کنیم برای خرید خودرو سراغ افراد صاحب پروانه کسب بروند چراکه با خرید از سایت‌های آگهی امکان بروز مشکل وجود دارد.
۱۳۹۸/۲/۲۷ - ۱۱:۰۰
واردات خودروهای دست دوم، دردی از بی‌خودرویی اقشار کم‌درآمد دوا نمی‌کند
خودرونگاران_یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: واردات خودروهای دست دوم خارجی به کشور از نظر اقتصادی و اجتماعی دردی از بی‌خودرویی اقشار کم درآمد دوا نمی‌کند.
۱۳۹۸/۲/۲۳ - ۱۴:۴۷
واردات ۳۳۰ خودرو خارجی در فروردین
خودرونگاران_درحالیکه در فروردین ۹۷ بیش از ۱۰۰۰ خودروی خارجی وارد ایران شده بود، آمار گمرک نشان می‌دهد در فروردین امسال حدود ۳۳۰ خودرو از کره، امارات، بریتانیا، عمان، آلمان و چین وارد شده و در این میان...
۱۳۹۸/۲/۲۳ - ۱۰:۵۰
وعده وزیر صنعت برای کنترل قیمت خودرو تا ۳ ماه آینده
خودرونگاران - عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست با نمایندگان مجلس نسبت به کنترل و مدیریت قیمت خودرو تا سه ماه آینده قول داده است.
۱۳۹۸/۲/۲۶ - ۱۳:۱۱
واردات لوازم یدکی و قطعات خودرو ممنوع نیست
خودرونگاران - مودودی گفت: واردات لوازم یدکی خودرو آزاد است و مشکلی در ثبت سفارش آن وجود ندارد.
۱۳۹۸/۲/۲۶ - ۱۴:۱۷
افت تولید وتجارت خودرو
خودرونگاران- این هفته اخبار خودرویی بیشتر حول محور افت چرخید، به نحوی که با اعلام آمارهای مختلف، مشخص شد واردات خودرو و قطعه و همچنین تیراژ خودروهای متعلق به بخش خصوصی و تجاری‌سازان، روندی نزولی در فر...