امروز: سه شنبه ۴ آیان ۱۴۰۰ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۶/۵/۱۳ - ۱۰:۲۳
شناسه خبر: ۴۳۷۴۱۷
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت:
نمی‌گذاریم کره بازار خودرو ایران را تصاحب کند
خودرونگاران- بدون تعارف و حاشیه سر اصل مطلب میرود و حقایقی را عنوان می کند که شاید افرادی که پیش از او در این منصب بودند حاضر به گفتنش نبودند. اهالی صنعت او را کاربلد می دانند و می گویند طی سال های اخیر تنها وزیری بود که زیر و بم صنعت را می دانست و در همکاری با شرکت های خارجی راهکارهایی ارائه می کرد که در نهایت نتیجه مطلوب عاید شرکت های ایرانی می شد.

به گزارش خودرونگاران به نقل از روزنامه ایران،  نمونه این اتفاق ها را هم می توان در قرارداد با خودروسازان خارجی دید. محمدرضا نعمت زاده شاید در کسوت وزیر صنعت دولت دوازدهم نباشد اما گفته هایش می تواند کمک کننده پیشرفت صنعت خودرو باشد. در ادامه گفت وگوی ما با وی می آید.

- یکی از مباحثی که همواره حوزه صنعت را تحت تأثیر خود قرار داده، خودرو است. بعد از برجام نخستین قراردادهای خارجی که امضا شد با خودروسازان فرانسوی بود. بهتر نبود ایران با دیگر خودروسازان خارجی شریک می شد؟

اینکه ما با 10 خودروساز خارجی قرارداد ببندیم قطعاً کار درستی نیست. اگر اینطور باشد ما فقط مونتاژکار می شویم. از سویی دنبال این هم نیستیم که 10 شرکت خودروساز خارجی در ایران سرمایه گذاری کنند، چرا که اقتصادی نیست. درست است که بازار خودرو ایران بزرگ است ولی وقتی یک خودرو به توجیه اقتصادی میرسد که صدهزار از آن تولید شود. بنابراین معتقدم با روش درستی حرکت کردیم و به هیچ عنوان از شرکایی که اکنون داریم پشیمان نیستیم. در فرمول جدید گفتیم شرکت خارجی 50 درصد سهم داشته باشد و حتی می تواند این سهم را بیشتر کند. دوم آنکه از هر میزانی که تولید می شود 30 درصد آن صادر شود. سوم بحث داخلی سازی را جدی گرفتیم و تأکید کردیم با 40 درصد داخلی سازی تولید مشترک شروع شود.

- اما می گویند خودرو 2008 با 6درصد داخلی سازی شروع شده است؟

اصلاً چنین اتفاقی نیفتاده است. برای شروع کار 20 درصد هم قابل قبول است. اگر می خواستیم از همان ابتدا داخلی سازی 40 درصد را آغاز کنیم در مورد خودرو 2008 باید یکسال دیگر صبر می کردیم. طرف خارجی هم حرفی نداشت که تا آن موقع زمان ببرد. اما ما برای آنکه جلو واردات گرفته شود گفتیم که در چند ماه اول 2008 را با 20 درصد داخلی سازی شروع کنیم که تا آخر سال به بیش از 40 درصد داخلی سازی برسیم.

 - عنوان شده وقتی شما از خط تولید 2008 بازدید کردید خیلی ناراضی بودید و حتی گفتید که ایران خودرو کاری انجام نداده است؟

ما همیشه باید ناراضی باشیم تا دیگران کار کنند. دوستان شبانه روز کار کردند تا امکان تولید خودرو 2008 فراهم شود. سایت این خودرو متروکه و مربوط به ریخته گری بود. لذا ایران خودرو آن را تخلیه و بازسازی کرد. خوشبختانه قطعه سازان در این طرح فعال شدند و با جرأت می توان گفت برای نخستین بار است که ما چنین مشارکتی را می بینیم. درست است با رنو هم مشارکت داشتیم اما با آن مجموعه بعد از 12 سال به 55 درصد داخلی سازی تندر90 رسیدیم. به طور قطع تا دو سال آینده در مورد خودرو 2008 تا 60 درصد داخلی سازی می رسیم، چرا که برنامه ریزی دقیقی شده است.

- قرارداد سیتروئن با سایپا به کجا رسیده است؟

سایپا با سیتروئن سه نوع قرارداد بسته است. سیتروئن صددرصد سهمش را برخلاف گزارش هایی که داده می شود، از طریق سیستم بانکی و به صورت رسمی واریز کرده است. این دو مجموعه همکاری مشترک خود را در کاشان شروع کردند. با قطعه سازان هم قرارداد همکاری بسته شده است. از این رو از سال آینده تولیدات مشترک سایپا-سیتروئن آغاز می شود. البته این امر به شرطی است که تولیدات فعلی سایپا کاشان صدمه نبیند. خوشبختانه شرکت مشترک دو مجموعه هم ایجاد شده است.

- شما هم به این امر اعتقاد دارید که قراردادهای خودرویی باید محرمانه باشد؟

بدون شک قراردادها باید محرمانه باشد. هیچ کجای دنیا مفاد قراردادها اعلام نمی شود. وزارت صنعت هم کپی قراردادها را ندارد و ما تنها در جریان امور قرار می گیریم، اما شرکت ها می توانند چارچوب ها را به صورت شفاف اعلام کنند.

-تفاهم نامه رنو با سازمان گسترش و نوسازی به کجا خواهد رسید؟ چه زمان تفاهم نامه تبدیل به قرارداد می شود؟

هنوز تفاهم نامه سازمان گسترش تبدیل به قرارداد نشده است. در تفاهم دو مجموعه یاد شده ایدرو 40 درصد و رنو 60درصد شراکت دارد. قرارداد در حال تنظیم است. عمده قرارداد به اتمام رسیده و تنها 20 درصد آن مانده است. در این همکاری به نتیجه رسیدیم که اگر عجله نکنیم به نفعمان است. ایران اکنون قدرت چانه زنی بیشتری دارد. ما می خواهیم به شبکه صادرکنندگان قطعات خودرو رنو وصل شویم و این کار کاملاً جدید است. مدیران رنو مرتب به ایران می آیند تا نکات قرارداد را بررسی کنند. سهام ایدرو با رنو روی 40 درصد نخواهد ماند و پیش بینی می کنیم 20 درصد سهام ایدرو به بخش خصوصی واگذار شود. برای اینکه با خارجی ها مذاکره کنیم اگر تعدد ذینفعان زیاد باشد به ضرر ماست. اما تصور می کنم روز جمعه(13مردادماه) رنو و سازمان گسترش قرارداد همکاری خود را امضا کنند.

-از همکاری با رنو، پژو و سیتروئن راضی هستید؟

از همکاری های جدید خوشحال هستم و خودروسازان را هم تشویق به همکاری مشترک کردم. شرکت هایی که به ایران آمدند رو به رشد هستند. لذا می توان با آنها به نتایج خوبی دست یافت. در بین برندهای خودرویی که به ایران آمدند با کره مشکل داریم، چرا که خیلی سخت مذاکره می کنند.

- وقتی متوجه شدید یکی از شرکت های داخلی به جای تولید داخلی نسبت به واردات اقدام کرده اند چه کاری انجام دادید؟

قانون می گوید زیر 20درصد تولید داخلی شرکت سازنده باید ارز آزاد بگیرد. متأسفانه یکی از شرکت های خصوصی که می خواهد تولیدکننده محصولات کره ای باشد از ارز مبادله ای و تعرفه پایین استفاده کرده بود. قرارداد سی کی دی بود که حداقل 20 درصد داخلی سازی را شامل می شد اما آن شرکت کمتر از این عدد کار را شروع کرد به همین جهت گفتیم باید ارز مبادله ای پس بدهند و بحث تعرفه هم اصلاح شود. آنها گفتند عجله داشتیم می خواستیم با آنها زودتر کار کنیم اما ما نپذیرفتیم. شرکت های کره ای باید در ایران تولید کنند. ما اجازه نخواهیم داد بازار ما براحتی در اختیار آنها قرار گیرد. آنگونه که خبر دارم شرکت های کره ای برای داخلی سازی محصولات خود در ایران کاری انجام نداده اند و در یک جمله ما از کره ای ها ناراضی هستیم. قرارداد با فولکس واگن هم در حال اجراست. این مجموعه برای نخستین بار است که به ایران می آید به همین دلیل اختلاف هایی با امریکا دارد، حتی نامه عذرخواهی دادند به خاطر گرفتاری که با امریکا دارند و عنوان کردند مدیریت ها عوض شده است به همین دلیل روند همکاری طولانی شده است. خوشبختانه قرارداد همکاری با فولکس واگن در حال پیش رفتن است. با توجه به موضوع هایی که عنوان شد تصور می کنم دیگر در تولید سواری به شراکت جدیدی نیاز نداریم.

- یکی از بخش هایی که شما همواره از خودروسازان می خواستید تولید خودرو ارزان قیمت بود. اکنون اعتقاد دارید در این خصوص به موفقیتی که می خواستید نرسیدید؟

به شخصه دنبال تولید خودرو ارزان قیمت بودم، اما متأسفانه تحقق پیدا نکرد. در این مقطع سعی و تأکید داریم که با استفاده از توان داخلی به سمت تولید خودرو ارزان قیمت برویم. اگر بخواهیم با برندهای خارجی تولید خودرو ارزان قیمت را دنبال کنیم زمانبر است. لذا خودروسازان باید در این مقوله ورود کنند، البته امیدواریم که رنو یکی از محصولات ارزان قیمت خود را در ایران تولید کند؛ مانند خودرو رنو کوئید که اکنون در هند تولید می شود. البته این خودرو که در هند تولید می شود استاندارد ایران را ندارد. این خودرو در هند ایربگ، ترمز ای بیاس و...  ندارد. آنها از سه چرخه به کوئید رسیدند و برای آنها قابل قبول است اما استانداردهای ما در حد اروپا و امریکاست. با استانداردهای ما این خودرو هم گران تمام می شود. اما رنو باید سعی کند با قیمت مناسب این خودرو را وارد بازار کشورمان کند. ما باید خودمان را برای جایگزینی پراید آماده کنیم. 

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۲ + ۱۳
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۴۰۰/۸/۳ - ۱۶:۵۳
خطر در صنعت لوازم خانگی در افق ۱۴۰۴
خودرونگاران - معاون سابق انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با هشدار نسبت به دست‌های پشت پرده در نهاد‌های تصمیم ساز و تصمیم گیر صنعت لوازم خانگی که در حال تدارک منافع گروه انتخاب هستند، گفت: این مساله تا ج...
۱۴۰۰/۸/۳ - ۱۵:۳۶
قیمت حامل‌های انرژی افزایش نمی‌یابد
خودرونگاران - رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: هرگونه افزایش قیمت حامل‌های انرژی در بودجه سال ۱۴۰۱ تکذیب می‌شود.
۱۴۰۰/۸/۳ - ۱۵:۳۳
نگاه مثبت مجلسی‌ها به طرح ساماندهی خودرو
خودرونگاران - در صورت تصویب و اجرای طرح ساماندهی خودرو ، شاهد توازن در نظام عرضه و تقاضا، خروج بازار از انحصار، رقابتی شدن تولیدات و ارتقای کیفی خواهیم بود.
۱۴۰۰/۸/۳ - ۱۵:۳۱
مشتریان پیش فروش محصولات ایران خودرو مشخص شدند
خودرونگاران - قرعه کشی بیست و پنجمین مرحله پیش فروش محصولات ایران خودرو با حضور نهادهای نظارتی برگزار شد.
۱۴۰۰/۸/۳ - ۱۳:۲۵
وعده کاهش قیمت خودرو زیر ذره‌بین واقعیت
خودرونگاران - فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قیمت خوردو به تدریج تا پایان سال کاهش خواهد یافت، گفت: قیمت‌های کنونی بازار خودرو غیرمنطقی است و باید کاهش یابد.
۱۴۰۰/۸/۳ - ۱۲:۴۴
فروش فوق العاده محصول زامیاد از امروز
خودرونگاران - فروش فوق العاده خودرو پادرا پلاس از امروز با تحویل ۹۰ روزه آغاز می شود.
۱۴۰۰/۸/۳ - ۱۲:۴۲
فروش فوق العاده ۵ محصول سایپا از امروز
خودرونگاران - گروه خودروسازی سایپا با هدف ایجاد آرامش در بازار، توزیع مناسب و بدون واسطه خودرو، فروش فوق العاده ۵ محصول خود را از امروز آغاز می کند.
۱۴۰۰/۸/۳ - ۱۱:۴۹
آغاز تولید آزمایشی آریسان ۲ در ایران خودرو خراسان
خودرونگاران - مرحله تولید آزمایشی وانت آریسان۲، در شرکت ایران خودرو خراسان آغاز شد.
۱۴۰۰/۸/۳ - ۱۱:۱۸
اعتماد به صنعت خودرو بر می گردد
خودرونگاران - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: گروه خودروسازی سایپا موفق شد که در شهریورماه تعهدات معوق خود را به صفر برساند، این دستاورد باعث می شود اعتماد از دست رفته احیاء شود و دوباره مر...
۱۴۰۰/۸/۳ - ۱۱:۱۶
خودروی برقی برای همه نیست
خودرونگاران - جیل پرت Gill Pratt مدیر عامل مؤسسه تحقیقاتی تویوتا می گوید هر کسی نباید خودروی برقی باتری دار براند.
۱۴۰۰/۸/۳ - ۱۰:۱۲
دعوای راننده-واردکننده چیست؟
خودرونگاران - در حالی که با ورود دادستانی به موضوع ترخیص کامیون های وارداتی، مشکلات اداری آن تا حدود زیادی برطرف شده، اما به نظر می رسد ذی نفع نبودن واردکننده در واردات کامیون، علت کندی ترخیص باشد.
۱۴۰۰/۸/۳ - ۰۹:۳۴
طرح خودروسازی در شهرک صنعتی خرمدشت قزوین کلید می‌خورد
خودرونگاران - مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین گفت: عملیات اجرای یک طرح خودروسازی امسال در شهرک صنعتی خرمدشت تاکستان با مشارکت سرمایه گذاران داخلی و خارجی کلید می‌خورد.
۱۴۰۰/۸/۳ - ۰۹:۳۲
توافق بر سر خروج دولت از خودروسازی
خودرونگاران - مجلس شورای اسلامی این روزها در کنار تلاش برای آزادسازی واردات خودرو، ظاهرا خصوصی‌سازی خودروسازان را هم دنبال می‌کند.
۱۴۰۰/۷/۲۶ - ۰۹:۲۷
انحراف به پارکینگ یک‌سوم خودروها
خودرونگاران -دو عامل کلیدی در صنعت خودرو باعث انحراف به پارکینگ حدود یک‌سوم از خودروهای تولیدی شده است. در حال حاضر ۱۴۲هزار خودروی تولیدشده در دو شرکت خودروساز به خاطر آنچه نقص قطعه عنوان می‌شود، در م...
۱۴۰۰/۷/۲۷ - ۱۰:۴۶
تولید 4 خودرو با 5 ستاره کامل کیفی در شهریور 1400
خودرونگاران - بر اساس آخرین گزارش ارزیابی کیفی انجام شده در شهریور ماه 1400، چهار خودرو شامل 2 خودروی سبک و 2 خودروی سنگین موفق به کسب 5 ستاره کامل کیفی شدند.
۱۴۰۰/۷/۲۷ - ۱۱:۵۷
میز پنجم داخلی‌سازی خودروسازان به ارزش ۵۶ میلیون یورو کلید خورد
خودرونگاران- میز پنجم داخلی سازی صنعت خودروسازی کشور به ارزش ۵۶ میلیون یورو با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت کلید خورد.
۱۴۰۰/۷/۲۷ - ۱۴:۴۴
وزارت صنعت در موضوع واردات خودرو تابع تصمیمات نظام است
خودرونگاران - معاون وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: این وزارتخانه در موضوع واردات خودرو منتظر جمع‌بندی نهایی مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان و نظرات جامع نظام خواهد بود.
۱۴۰۰/۷/۲۷ - ۰۹:۵۵
قفل واردات خودرو باز می‌شود؟
خودرونگاران - این روزها طرح ساماندهی صنعت خودرو در رفت و آمد بین مجلس و شورای نگهبان است؛ در حالی که موضوع واردات خودروهای جدید به بحث داغ روز تبدیل شده، برخی اجرای آن را دور از دسترس می‌پندارند، اما ...
۱۴۰۰/۷/۲۶ - ۱۳:۰۶
ایلان ماسک ‌میهمان نشست فولکس
خودرونگاران_مدیرعامل خودروساز آلمانی فولکس از ایلان ماسک مدیرعامل شرکت خودروسازی آمریکایی تسلا دعوت کرد تا به شکل تماس ویدئویی در جمع ۲۰۰ نفر از مدیران ارشد فولکس‌واگن حاضر شود.
۱۴۰۰/۷/۲۸ - ۰۹:۱۶
قرعه کشی طرح پیش فروش محصولات ایران خودرو برگزار شد
خودرونگاران - قرعه کشی پیش فروش محصولات ایران خودرو با حضور نمایندگان نهادهای نظارتی در سالن کنفرانس معاونت بازاریابی و فروش این شرکت برگزار شد.
۱۴۰۰/۷/۲۷ - ۱۰:۰۳
خودروهایی که در کشور صاحب برند تولید نمی‌شود
خودرونگاران - جهانی شدن این روزها به امری طبیعی تبدیل شده، اما ما هنوز برخی از خودروها را بر اساس کشور سازنده‌شان می‌شناسیم. اما برخی از برندها، خیلی وقت است که به فروش رفته‌اند. مثل مینی که یک برند ب...
۱۴۰۰/۷/۲۶ - ۱۳:۰۰
موافقت وزیر صمت با واردات خودرو از سال آینده
خودرونگاران_نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس اظهار داشت: در جلسه روز گذشته کمیسیون صنایع مجلس با وزیر صمت برای بررسی ماده ۴ مبنی بر واردات خودرو، آقای وزیر گفتند که با آزادسازی واردات خودرو موافق هستند ام...
۱۴۰۰/۷/۲۷ - ۱۱:۱۵
یک میلیون تومان از قیمت پراید کم شد
خودرونگاران - گزارش‌ها نشان می‌دهد که پراید در بازار خودرو با ریزش یک میلیون تومانی قیمت روبه‌رو شد.
۱۴۰۰/۷/۲۸ - ۰۹:۲۸
تازه واردان به گزارش کیفی خودروهای داخلی در شهریور ماه
خودرونگاران - پس از توقف تولید پژو ۲۰۰۸ با پنج ستاره کیفی، دناپلاس توربو اتوماتیک تنها خودرو با این سطح کیفی در جداول ارزیابی بود، حال اما در گزارش ارزیابی شهریور ماه حضور دو خودرو جدید دیگنتی شرکت به...
۱۴۰۰/۷/۲۷ - ۰۹:۳۴
واردات خودرو؛ آزاد یا مشروط؟
خودرونگاران - بررسی مصوبه واردات خودرو برای رفع ایردات شورای نگهبان در کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنان ادامه دارد. این در شرایطی است که با وجود درخواست وزیر صمت مبنی بر مسکوت ماندن یک‌ساله این طرح، ...
۱۴۰۰/۷/۲۸ - ۱۰:۳۹
تولید انبوه تارا اتوماتیک به زودی کلید می‌خورد
مدیر طراحی سیستم‌های برق، الکترونیک و پلتفرم ایران‌خودرو، گفت: در محصول تارا اتوماتیک، از سامانه ورود و استارت بدون کلید (کیلس) استفاده شده است. این اقدام در هماهنگی با شبکه برق و الکترونیک و سامانه م...