امروز: سه شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۶ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۵/۱۰/۲۲ - ۱۴:۴۶
شناسه خبر: ۴۳۱۸۹۲
 
طرح L.E.Z هم شکست خورده است؟
خودرونگاران- با اجرای L.E.Z انتظار می‌رفت شاهد بهبود هوای پایتخت باشیم، اما مقایسه نیمه دوم سال ۹۴ و ۹۵ نشان می‌دهد علی‌رغم اجرای آن، نه تنها تعطیلات مدارس به دلیل آلودگی هوا کاهش نداشته بلکه ۵۰ درصد اضافه شده و آمار برخورد پلیس با متخلفان نیز کاهش یافته است.

به گزارش خودرونگاران به نقل از تسنیم، حدود یک سال و نیم پیش بود که طرح کاهش آلایندگی هوا یا همان L.E.Z، مطرح شد؛ طرح مدرن و دهان‌ پرکنی که برگرفته از نمونه‌های موفق در 13 کشور پیشرفته دنیا بود و بواسطه وسعت و ابعاد مختلف آن توانست از همان بدو امر جای خود را در بحث و گفت‌وگوهای مردم و مسئولان باز کند؛ طرحی که در ابتدا با دسته‌بندی خودروها بر اساس میزان آلایندگی‌شان به رنگ‌های آبی، سبز، زرد و قرمز، محدوده مجاز تردد آن‌ها را در معابر شهری مشخص می‌کرد.

بر اساس طرح L.E.Z اولیه که نخستین بار در تیرماه 94 از سوی سید جعفر تشکری‌هاشمی معاون وقت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مطرح شد، خودروهایی که عمر مفید آنها تمام شده و قادر به پاس کردن معاینه فنی نبودند در رده رنگی قرمز قرار می‌گرفتند و از این رو به واسطه سطح آلایندگی بالای خودروهای مذکور، این خودروها تنها مجاز به تردد در محدوده کوچکی از شهر تهران می‌شدند؛ در مقابل خودروهای قرمز، خودروهای آبی تعریف شده بودند که بر خلاف دسته اول، کمترین میزان آلایندگی را داشته و حتی خودروهای با آلایندگی صفر را هم در بر می‌گرفت؛ این دسته رنگی با توجه به میزان آلایندگی نزدیک به صفرشان و توانایی در پاس کردن آخرین استاندارهای محیط زیستی، مجاز به تردد در تمام معابر پایتخت بودند که خودروهای هیبریدی و برقی نیز در این محدوده رنگی، قرار می‌گرفتند.

پس از دسته بندی‌های انجام گرفته و با جدی‌تر شدن موضوع اجرای طرح جدید L.E.Z و انتقادات مطرح شده در خصوص نحوه اجرای آن، پلیس با اعلام مخالفت نسبت به اجرای این طرح، عنوان کرد که L.E.Z به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم در سطح شهر تهران و کشور، فاقد قابلیت عملیاتی شدن است و از این رو خواستار تجدید نظر در دو بعد فرم و محتوای این طرح و همچنین زمان اجرای آن شد. این اختلافات تا جایی پیش رفت که موضوع به شورای عالی ترافیک کشیده شد و پس از بحث و نظرهای مختلف، سرانجام طرح جدید کاهش که کاملاً با طرح L.E.Z اولیه که مفتخر به نتیجه‌بخش بودن در 13 کشور دنیا بود و از طرح اولیه، تنها اسمش را یدک می‌کشید، تصویب شد.

بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک، طرح کاهش یا L.E.Z، در چند فاز تعریف شد که در فاز نخست آن، خودروهایی مجاز به تردد در محدوده زوج و فرد بودند که فارغ از رنگ‌بندی‌های آبی، سبز، زرد و قرمز ابتدایی این طرح، تنها دارای معاینه فنی بوده و گواهی معاینه فنی معتبر را دارا باشند.

لذا به دنبال مطرح شدن طرح L.E.Z جدید که هیچ شباهتی به طرح‌های هم نام و خوش آوازه و موفقش در کشورهای موفق دنیا و مبدع این طرح نداشت، سامانه یکپارچه معاینه فنی کشور با نام «سیمفا» طراحی شد که تمام مراکز معاینه فنی مجاز در کشور را در بر می‌گرفت و اطلاعات خودروهای دارای گواهی معاینه فنی مراکز معاینه فنی را در سامانه مورد نظر جمع آوری می‌کرد.

پس از فروکش کردن جنجال‌ها و تصویب اجرای فاز نخست طرح L.E.Z در شهر تهران، مقرر شد در فاز نخست این طرح، دوربین‌های مستقر در ورودی‌ها و خروجی‌های محدوده طرح زوج و فرد، به سامانه یکپارچه معاینه فنی کشور یا همان سیمفا متصل شوند تا این دوربین‌ها علاوه بر کنترل تطابق شماره پلاک خودروهای در حال تردد از این معابر با روزهای هفته، استعلام گواهی معاینه فنی خودروها را به صورت سیستماتیک و هوشمند از این طریق اتصال به سامانه سیمفا انجام دهد و در صورت عدم دارا بودن معاینه فنی معتبر خودروها، این سیستم، به صورت مکانیزه، هوشمند و خودکار، اقدام به اعمال قانون خودروهای فاقد معاینه فنی کند.

اما تنها پس از گذشته چند روز از کلید خوردن اجرای این طرح در تهران، پلیس راهور پایتخت به یکباره به دلیل مشکلاتی که هیچگاه جزئیات دقیق آن را ذکر نکرد، اجرای این طرح را متوقف کرد؛ توقفی که واکنش‌های اعضای شورای شهر و شهرداری تهران و همچنین وزارت کشور را در پی داشت و نهایتاً پلیس پس از کش و قوس های فراوان، کوتاه آمد و اجرای L.E.Z از ابتدای آبان ماه از سر گرفته شد.

علی رغم گذشت نزدیک به سه ماه از اجرای طرح مذکور، انتظار می‌رفت نه‌تنها شاهد بهبود هوای پایتخت باشیم بلکه حداقل این اطمینان حاصل شود که وضعیت هوای تهران، وخیم‌تر از قبل نمی‌شود اما تجربه سه ماهه اجرای این طرح نشان داد که تصور بهبود هوای شهر تهران در قبال اجرای این طرح، خیال خامی بیش نبوده و اوج گرفتن غلظت آلاینده‌های هوای شهر تهران در نیمه دوم امسال، بیش از نیمه دوم سال قبل بود؛ این اوج گیری به حدی بود که از ابتدای مهر ماه سال جاری تا 21 دی ماه، اوج گرفتن آلودگی هوای شهر تهران، مدارس پایتخت را به مدت 6 روز به تعطیلی کشاند و این در حالی است که بررسی آمار روزهای تعطیلی مدارس در مدت زمان مشابه سال قبل، نشان می دهد که در بازه زمانی ابتدای مهر ماه تا 21 دی ماه 94، تنها 4 روز شاهد تعطیلی مدارس پایتخت به علت آلودگی هوا بودیم. این یعنی افزایش 50 درصدی اوج‌گیری آلودگی هوای تهران به نسبت مدت مشابه سال قبل!

از طرف دیگر آمارهای ارائه شده از سوی سردار مهماندار رئیس پلیس راهور تهران بزرگ که مدتی پیش ارائه شد، حاکی از آن است که پلیس راهنمایی و رانندگی شهر تهران از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه، حدود 500 هزار خودروی فاقد معاینه فنی را اعمال قانون کرده که به گفته وی، بخشی از این تخلفات توسط مأموران و بخشی نیز توسط دوربین‌ها ثبت شده است. این در شرایط است که بررسی آمارها طی مدت مشابه سال قبل و در بازه زمانی اول سال 94 تا پایان آذر ماه 94 نشان می دهد با وجود عدم استقرار سامانه‌های هوشمند و مکانیزه کنترل معاینه فنی و تلاش پلیس برای کنترل دستی و سنتی معاینه فنی خودروهای شهر تهران، پلیس راهور پایتخت، حدود 530 هزار مورد برخورد با خودروهای آلاینده انجام شده است. این هم به معنای کاهش 30 هزار فقره‌ای برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی در دو روش مکانیزه و دستی طی 9 ماهه نخست دو سال اخیر است.

به عبارت دیگر باید گفت اولا طرح کاهش یا همان L.E.Z، علی‌رغم گذشت چند ماه از کلید خوردن آن در شهر تهران، نه تنها به اصلی ترین هدف خود که همان کاهش آلودگی هوا است نزدیک نشده، بلکه در جهتی عکس نتیجه داده و شاهد آلودگی بیشتر هوای پایتخت پس از اجرایی شدن آن هستیم؛ در ثانی آمار مقایسه‌ای پلیس از تعداد برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی در مدت مشابه سال قبل و امسال، شائبه مشکلات فنی در اجرای این طرح را بیش از قبل به اذهان متبادر می‌کند.

به هرحال عدم نتیجه‌گیری مطلوب پس از اجرای چند ماهه این طرح در کاهش آلودگی هوای پایتخت نشان می‌دهد یا خودروها منبع اصلی ایجاد آلودگی هوا نیستند و آلودگی هوا متأثر از عوامل دیگر است یا اعمال نظارت بر تردد خودروهای آلاینده در محدوده موردنظر به درستی انجام نمی‌شود و مشکلاتی مانند اختلال در سامانه سیمفا و یا اختلال در اتصال دوربین‌های ترافیکی به این سامانه وجود دارد یا در نهایت مراکز معاینه فنی خواسته و ناخواسته قادر به معاینه درست و اصولی خودروها نیستند.

لذا لازم است با توجه به حساسیت موضوع و سرمایه‌گذاری مادی و معنوی انجام شده در اجرای این طرح، گزارش جامعی از وضعیت اجرای طرح مذکور و تحقق اهداف از پیش تعیین شده آن به اطلاع مردم برسد.

 

ارسال به شبکه های اجتماعی
کلید واژه های مطلب:
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۴ + ۱
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۶/۱۲/۱ - ۱۴:۴۹
دومین قرارداد پسابرجامی صنعت خودرو در استان مرکزی محقق شد
خودرونگاران - استاندار مرکزی گفت: دومین قرارداد پسابرجامی استان مرکزی در خودروسازی ساوه با شرکت رنو به بار نشسته و نهایی شدن آن دستاورد بزرگی در حوزه سرمایه گذاری خارجی و اشتغالزایی است.
۱۳۹۶/۱۲/۱ - ۱۳:۵۱
داخلي ها براي افزايش تعرفه ها لابي نكردد / افزايش تعرفه هيبريدي ها توسط لابي شديد داخلي ها
خودرونگاران - افزایش تعرفه واردات خودرو همچنان در مرکز مناقشه؛ مخالفان آن را نتیجه لابی خودروسازان داخلی می دانند، موافقان اما آن را سیاستی برای مدیریت واردات و حمایت از تولید داخل.
۱۳۹۶/۱۲/۱ - ۱۳:۴۶
جلوگیری از افزایش قیمت خودروهای کمتر از ۴۵ میلیون تومان بدون منطق است
خودرونگاران - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: با توجه به افزایش قیمت ۳۵ درصدی موارد پلاستیکی، فولادی و الکترونیکی مورد استفاده در خودروها جلوگیری شورای رقابت از افزایش قیمت خودروهای تا سقف ۴۵ میل...
۱۳۹۶/۱۲/۱ - ۱۲:۳۵
آغاز پیش فروش ساندرو استپ وی از فردا
خودرونگاران - سایپا از آغاز پیش فروش اینترنتی ساندرو استپ وی از روز چهارشنبه خبر داد.
۱۳۹۶/۱۲/۱ - ۱۲:۱۲
فریب اطلاعاتی دولت آمریکا از سوی یک خودروساز
خودرونگاران - شرکت خودروسازی دایملر با استفاده از یک نرم افزار اطلاعات غلطی را در مورد میزان انتشار گازهای مسموم توسط اتومبیل های تولیدی خود ارائه کرد و دولت آمریکا را فریب داد.
۱۳۹۶/۱۲/۱ - ۱۱:۱۳
پروژه سفارشي سازي تجارب مشتريان ايران خودرو در دفاتر منطقه اي
خودرونگاران - مديريت ارتباط با مشتريان گروه صنعتي ايران خودرو پروژه سفارشي سازي تجارب مشتريان(CEM)را با هدف شناسايي تجربيات مختلف مشتريان در تماس با ايران خودرو، تعيين حوزه هاي نيازمند بهبود براساس تج...
۱۳۹۶/۱۲/۱ - ۱۱:۱۱
انتشار 700 ميليارد تومان اوراق مرابحه توسط ايران خودرو
خودرونگاران - بزرگترين چالش هاي فعلي زنجيره تأمين و خودروسازان از بعد مالي، عدم تطابق روش هاي بانكي موجود با نيازهاي خودروسازان و قطعه سازان، فقدان ابزارهاي نوين مالي در بازار سرمايه ايران و نوسانات ن...
۱۳۹۶/۱۲/۱ - ۱۱:۰۰
لزوم مقابله با فساد وارداتچیهای خودرو در کنار لغو تصمیمات شائبه‌دار
خودرونگاران - در حالی وزارت صنعت در بیانیه ای از شناسایی متخلفان در حوزه واردات خودرو خبر داده که به نظر میرسد برخی اقدامات با این موضع در تضاد است.
۱۳۹۶/۱۲/۱ - ۱۰:۲۰
تکلیف ساکنین محدوده طرح ترافیک با اجرای طرح جدید
خودورنگاران- طرح جدید در پایتخت بنا به مصوبه شورای عالی ترافیک کشور از 15فروردین 97 قابلیت اجرا دارد اما یکی از نکات این طرح آن است که ساکنین در محدوده طرح ترافیک چگونه باید برای ورود و خروج در محدوده...
۱۳۹۶/۱۲/۱ - ۱۰:۱۸
تجاری‌سازی مواد افزودنی که مانع از یخ‌زدن روغن موتور در دمای منفی 33 می‌شود
خودرونگاران- محققان کشور مواد افزودنی برای روغن موتور خودروها عرضه کردند که علاوه بر حفظ ویسکوزیته روغن، مانع از یخ زدن روغن در دمای منهای 33 درجه سانتی‌گراد می‌شود.
۱۳۹۶/۱۲/۱ - ۱۰:۱۷
قیمت خودرو بنز در بازار+ جدول
خودرونگاران - برای خرید خودرو بنز در بازار باید حداقل 156 میلیون تومان هزینه کرد.
۱۳۹۶/۱۲/۱ - ۱۰:۱۵
برق خورشیدی هوشمند تسلا به کانادا رسید
خودرونگاران - تسلا ارائه خدمات دسترسی به برق هوشمند خورشیدی را به کانادا نیز منتقل کرد و یک طرح آزمایشی را به همین منظور راه اندازی کرده است.
۱۳۹۶/۱۲/۱ - ۱۰:۱۴
بودجه حمل و نقل عمومی افزایش یافته است
خودرونگاران- رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران گفت:‌ میزان بدهی دولت به شهرداری تهران مشخص نیست، ولی از یک هزار تا ۲۰ هزار میلیارد تومان این بدهی‌ها عنوان می‌شود.
۱۳۹۶/۱۱/۲۳ - ۱۲:۳۹
ملاك عمل به تعرفه راي هيات وزيرانِ نه ديوان عدالت اداري
خودرونگاران - وزیر صنعت، معدن و تجارت در واکنش به این پرسش که آیا رأی دیوان عدالت اداری برای ابطال مصوبه افزایش تعرفه واردات خودرو ملاک عمل خواهد بود یا خیر، گفت: فعلاً در این باره چیزی ابلاغ نشده و ر...
۱۳۹۶/۱۱/۲۳ - ۱۰:۱۴
كاهش تعرفه خودرو دو فوريتي شد
خودرونگاران - رییس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، مفاد طرح دو فوریتی ۲۱۷ نماینده برای کاهش تعرفه خودروهای وارداتی را تشریح کرد.
۱۳۹۶/۱۱/۳۰ - ۱۰:۱۶
صدور گواهی اسقاط خودرو به ازای هر۲۰ هزار دلار واردات قطعات خودروهای سبک و سنگین
خودرونگاران - نمایندگان مجلس، گمرک جمهوری اسلامی را مکلف کردند به ازای هر ۲۰ هزار دلار واردات قطعات خودروهای سبک و سنگین، یک گواهی اسقاط خودرو اخذ کند.
۱۳۹۶/۱۱/۲۶ - ۱۴:۰۵
یکه زارع از کدام استانداردها سخن می گوید؟
خودرونگاران- «به اطلاع همه ی عزیزان می رسانم خودروهای بنز و هیوندای الان این استانداردها رو پاس نمی کنن... با {مدیران} بنز که صحبت می کنیم می گویند ما استانداردهای ایران را نمی توانیم پاس کنیم.»
۱۳۹۶/۱۱/۲۷ - ۱۲:۲۷
بلاتکلیفی در تعیین تعرفه‌های واردات خودرو موج می‌زند/ قیمت خودرو سالی یک‌بار باید افزایش پیدا کند
خودرونگاران- نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل تهران با بیان اینکه بلاتکلیفی در تعیین تعرفه‌های واردات خودرو موج می‌زند، گفت: قیمت خودرو سالی یک‌بار باید افزایش پیدا کند.
۱۳۹۶/۱۱/۲۴ - ۱۳:۴۵
11 هزارمیلیارد هزینه آلودگی هوا
خودرونگاران - رییس هییت مدیره شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو گفت بر اساس برآوردها هزینه‌های اجتماعی این آلودگی در سال گذشته، 11 میلیارد تومان بوده است که باید به این میزان، اختلالات روانی...
۱۳۹۶/۱۱/۲۳ - ۱۰:۰۶
جنگ قيمتي
خودرونگاران - اختلاف‌نظر درباره قيمت‌‌گذاري خودرو از موضوعي نهادي به مساله‌اي بين‌قوه‌اي تبديل شد .
۱۳۹۶/۱۱/۲۵ - ۱۷:۲۵
هدر روي 1.5 ميليارد دلار با تردد كاميون هاي يك سرخالي
خودرونگاران - فعالان بخش حمل و نقل جاده اي ايران معتقدند كه در ایران سالانه 1.5 میلیارد دلار هزینه تردد یک سر خالی ناوگان حمل‌ونقل بارجاده‌ای‌ می‌شود، موضوعي كه با هوشمندسازي بخش حمل و نقل باري در كش...
۱۳۹۶/۱۱/۲۴ - ۱۴:۴۳
سوناتا هيبريد را گران نمي فروشيم
خودرونگاران - در حالي كه خبرهاي مختلفي در مورد تعرفه خودروهاي هيبريدي به گوش مي رسد و نمايندگان مجلس در تلاش هستند تا تعرفه واردات اين خودروها را كاهش دهند، برخي اخبار هم از بدنه وزارت صنعت معدن و تجا...
۱۳۹۶/۱۱/۲۴ - ۱۴:۳۶
پاسخ دیوان عدالت به اظهارات وزیر صنعت
خودرونگاران - مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی دیوان عدالت اداری گفت: دستور موقت دیوان عدالت اداری درباره تعرفه خودروها لازم الاجراست.
۱۳۹۶/۱۱/۲۷ - ۱۲:۱۰
خودروهاي قديمي پژو استانداردهاي جديد را پاس نمي كنند/احتمال خروج پژوهاي قديمي جدي شد
خودرونگاران- قائم مقام منطقه خاورمیانه و آفریقا گروه خودروسازی پژو- سیتروئن- دی اس (PSA) گفت: تولیدات این شرکت در ایران فقط در صورت افزایش درصد داخلی سازی، رقابتی می‌شود، اما اگر بخواهیم فقط مونتاژ قط...
۱۳۹۶/۱۱/۲۷ - ۱۴:۲۰
طرح ترافیک جدید قابل اجرا نیست/دارندگان طرح فعلا تردد کنند
خودرونگاران- رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: دارندگان طرح ترافیک ۹۶ تا زمانی که زیرساخت‌های طرح جدید مهیا نشود می‌توانند در طرح ترافیک تردد کنند.
۱۳۹۶/۱۱/۲۵ - ۱۱:۳۴
از پیشکسوتان صنعت قطعه سازی تقدیر می شود
خودرونگاران - دومین روز پنجمین همایش صنعت خودرو با حضور فعالین این حوزه آغاز به کار کرد و قرار است از تعدادی از پیشکسوتان حوزه زنجیره تامین قطعات صنعت خودرو سازی تقدیر شود.