امروز: پنج شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۶ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۵/۱۰/۲۲ - ۱۴:۴۶
شناسه خبر: ۴۳۱۸۹۲
 
طرح L.E.Z هم شکست خورده است؟
خودرونگاران- با اجرای L.E.Z انتظار می‌رفت شاهد بهبود هوای پایتخت باشیم، اما مقایسه نیمه دوم سال ۹۴ و ۹۵ نشان می‌دهد علی‌رغم اجرای آن، نه تنها تعطیلات مدارس به دلیل آلودگی هوا کاهش نداشته بلکه ۵۰ درصد اضافه شده و آمار برخورد پلیس با متخلفان نیز کاهش یافته است.

به گزارش خودرونگاران به نقل از تسنیم، حدود یک سال و نیم پیش بود که طرح کاهش آلایندگی هوا یا همان L.E.Z، مطرح شد؛ طرح مدرن و دهان‌ پرکنی که برگرفته از نمونه‌های موفق در 13 کشور پیشرفته دنیا بود و بواسطه وسعت و ابعاد مختلف آن توانست از همان بدو امر جای خود را در بحث و گفت‌وگوهای مردم و مسئولان باز کند؛ طرحی که در ابتدا با دسته‌بندی خودروها بر اساس میزان آلایندگی‌شان به رنگ‌های آبی، سبز، زرد و قرمز، محدوده مجاز تردد آن‌ها را در معابر شهری مشخص می‌کرد.

بر اساس طرح L.E.Z اولیه که نخستین بار در تیرماه 94 از سوی سید جعفر تشکری‌هاشمی معاون وقت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مطرح شد، خودروهایی که عمر مفید آنها تمام شده و قادر به پاس کردن معاینه فنی نبودند در رده رنگی قرمز قرار می‌گرفتند و از این رو به واسطه سطح آلایندگی بالای خودروهای مذکور، این خودروها تنها مجاز به تردد در محدوده کوچکی از شهر تهران می‌شدند؛ در مقابل خودروهای قرمز، خودروهای آبی تعریف شده بودند که بر خلاف دسته اول، کمترین میزان آلایندگی را داشته و حتی خودروهای با آلایندگی صفر را هم در بر می‌گرفت؛ این دسته رنگی با توجه به میزان آلایندگی نزدیک به صفرشان و توانایی در پاس کردن آخرین استاندارهای محیط زیستی، مجاز به تردد در تمام معابر پایتخت بودند که خودروهای هیبریدی و برقی نیز در این محدوده رنگی، قرار می‌گرفتند.

پس از دسته بندی‌های انجام گرفته و با جدی‌تر شدن موضوع اجرای طرح جدید L.E.Z و انتقادات مطرح شده در خصوص نحوه اجرای آن، پلیس با اعلام مخالفت نسبت به اجرای این طرح، عنوان کرد که L.E.Z به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم در سطح شهر تهران و کشور، فاقد قابلیت عملیاتی شدن است و از این رو خواستار تجدید نظر در دو بعد فرم و محتوای این طرح و همچنین زمان اجرای آن شد. این اختلافات تا جایی پیش رفت که موضوع به شورای عالی ترافیک کشیده شد و پس از بحث و نظرهای مختلف، سرانجام طرح جدید کاهش که کاملاً با طرح L.E.Z اولیه که مفتخر به نتیجه‌بخش بودن در 13 کشور دنیا بود و از طرح اولیه، تنها اسمش را یدک می‌کشید، تصویب شد.

بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک، طرح کاهش یا L.E.Z، در چند فاز تعریف شد که در فاز نخست آن، خودروهایی مجاز به تردد در محدوده زوج و فرد بودند که فارغ از رنگ‌بندی‌های آبی، سبز، زرد و قرمز ابتدایی این طرح، تنها دارای معاینه فنی بوده و گواهی معاینه فنی معتبر را دارا باشند.

لذا به دنبال مطرح شدن طرح L.E.Z جدید که هیچ شباهتی به طرح‌های هم نام و خوش آوازه و موفقش در کشورهای موفق دنیا و مبدع این طرح نداشت، سامانه یکپارچه معاینه فنی کشور با نام «سیمفا» طراحی شد که تمام مراکز معاینه فنی مجاز در کشور را در بر می‌گرفت و اطلاعات خودروهای دارای گواهی معاینه فنی مراکز معاینه فنی را در سامانه مورد نظر جمع آوری می‌کرد.

پس از فروکش کردن جنجال‌ها و تصویب اجرای فاز نخست طرح L.E.Z در شهر تهران، مقرر شد در فاز نخست این طرح، دوربین‌های مستقر در ورودی‌ها و خروجی‌های محدوده طرح زوج و فرد، به سامانه یکپارچه معاینه فنی کشور یا همان سیمفا متصل شوند تا این دوربین‌ها علاوه بر کنترل تطابق شماره پلاک خودروهای در حال تردد از این معابر با روزهای هفته، استعلام گواهی معاینه فنی خودروها را به صورت سیستماتیک و هوشمند از این طریق اتصال به سامانه سیمفا انجام دهد و در صورت عدم دارا بودن معاینه فنی معتبر خودروها، این سیستم، به صورت مکانیزه، هوشمند و خودکار، اقدام به اعمال قانون خودروهای فاقد معاینه فنی کند.

اما تنها پس از گذشته چند روز از کلید خوردن اجرای این طرح در تهران، پلیس راهور پایتخت به یکباره به دلیل مشکلاتی که هیچگاه جزئیات دقیق آن را ذکر نکرد، اجرای این طرح را متوقف کرد؛ توقفی که واکنش‌های اعضای شورای شهر و شهرداری تهران و همچنین وزارت کشور را در پی داشت و نهایتاً پلیس پس از کش و قوس های فراوان، کوتاه آمد و اجرای L.E.Z از ابتدای آبان ماه از سر گرفته شد.

علی رغم گذشت نزدیک به سه ماه از اجرای طرح مذکور، انتظار می‌رفت نه‌تنها شاهد بهبود هوای پایتخت باشیم بلکه حداقل این اطمینان حاصل شود که وضعیت هوای تهران، وخیم‌تر از قبل نمی‌شود اما تجربه سه ماهه اجرای این طرح نشان داد که تصور بهبود هوای شهر تهران در قبال اجرای این طرح، خیال خامی بیش نبوده و اوج گرفتن غلظت آلاینده‌های هوای شهر تهران در نیمه دوم امسال، بیش از نیمه دوم سال قبل بود؛ این اوج گیری به حدی بود که از ابتدای مهر ماه سال جاری تا 21 دی ماه، اوج گرفتن آلودگی هوای شهر تهران، مدارس پایتخت را به مدت 6 روز به تعطیلی کشاند و این در حالی است که بررسی آمار روزهای تعطیلی مدارس در مدت زمان مشابه سال قبل، نشان می دهد که در بازه زمانی ابتدای مهر ماه تا 21 دی ماه 94، تنها 4 روز شاهد تعطیلی مدارس پایتخت به علت آلودگی هوا بودیم. این یعنی افزایش 50 درصدی اوج‌گیری آلودگی هوای تهران به نسبت مدت مشابه سال قبل!

از طرف دیگر آمارهای ارائه شده از سوی سردار مهماندار رئیس پلیس راهور تهران بزرگ که مدتی پیش ارائه شد، حاکی از آن است که پلیس راهنمایی و رانندگی شهر تهران از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه، حدود 500 هزار خودروی فاقد معاینه فنی را اعمال قانون کرده که به گفته وی، بخشی از این تخلفات توسط مأموران و بخشی نیز توسط دوربین‌ها ثبت شده است. این در شرایط است که بررسی آمارها طی مدت مشابه سال قبل و در بازه زمانی اول سال 94 تا پایان آذر ماه 94 نشان می دهد با وجود عدم استقرار سامانه‌های هوشمند و مکانیزه کنترل معاینه فنی و تلاش پلیس برای کنترل دستی و سنتی معاینه فنی خودروهای شهر تهران، پلیس راهور پایتخت، حدود 530 هزار مورد برخورد با خودروهای آلاینده انجام شده است. این هم به معنای کاهش 30 هزار فقره‌ای برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی در دو روش مکانیزه و دستی طی 9 ماهه نخست دو سال اخیر است.

به عبارت دیگر باید گفت اولا طرح کاهش یا همان L.E.Z، علی‌رغم گذشت چند ماه از کلید خوردن آن در شهر تهران، نه تنها به اصلی ترین هدف خود که همان کاهش آلودگی هوا است نزدیک نشده، بلکه در جهتی عکس نتیجه داده و شاهد آلودگی بیشتر هوای پایتخت پس از اجرایی شدن آن هستیم؛ در ثانی آمار مقایسه‌ای پلیس از تعداد برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی در مدت مشابه سال قبل و امسال، شائبه مشکلات فنی در اجرای این طرح را بیش از قبل به اذهان متبادر می‌کند.

به هرحال عدم نتیجه‌گیری مطلوب پس از اجرای چند ماهه این طرح در کاهش آلودگی هوای پایتخت نشان می‌دهد یا خودروها منبع اصلی ایجاد آلودگی هوا نیستند و آلودگی هوا متأثر از عوامل دیگر است یا اعمال نظارت بر تردد خودروهای آلاینده در محدوده موردنظر به درستی انجام نمی‌شود و مشکلاتی مانند اختلال در سامانه سیمفا و یا اختلال در اتصال دوربین‌های ترافیکی به این سامانه وجود دارد یا در نهایت مراکز معاینه فنی خواسته و ناخواسته قادر به معاینه درست و اصولی خودروها نیستند.

لذا لازم است با توجه به حساسیت موضوع و سرمایه‌گذاری مادی و معنوی انجام شده در اجرای این طرح، گزارش جامعی از وضعیت اجرای طرح مذکور و تحقق اهداف از پیش تعیین شده آن به اطلاع مردم برسد.

 

ارسال به شبکه های اجتماعی
کلید واژه های مطلب:
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۳ + ۳
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۶/۳/۴ - ۱۵:۴۷
چرا تولید پراید و 405 عقلانی است؟
خودرونگاران- یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به طرح مجدد بحث خروج خودروهای قدیمی از خط تولید گفت: کدام خودرساز خارجی را می شناسید که بتواند مانند خودروسازان ایران اتومبیل 1600 سی‌سی 4 نفره با بهای 4 هز...
۱۳۹۶/۳/۴ - ۱۵:۴۴
لزوم تغییر الگوی حمایت دولتی از خودروسازان
خودرونگاران- آیا دولت از صنعت خودرو حمایت می کند؟ این پرسش چالش برانگیز در حالی مطرح است که دست اندرکاران صنعت خودرو اعتقادی به حمایت های دولتی از این صنعت ندارند، اما در عوض بسیاری از کارشناسان به وا...
۱۳۹۶/۳/۴ - ۱۵:۱۳
طراحی ویژه‌ای از بنز کلاس G (+عکس)
خودرونگاران- مرسدس بنز در حال ورود به تولید نسل جدیدی از کلاس G است و قرار است نمونه‌های جدیدی از این خودرو را به زودی وارد بازار کند. اما تا ورود نسل جدید بسیاری از مشتریان این کلاس بنز تلاش دارند، ب...
۱۳۹۶/۳/۴ - ۱۴:۳۹
تاثیر مستقیم نمادهای خودرویی بر شاخص
خودرونگاران- در هفته جاری گروه پارس خودرو، ایران خودرو دیزل، گروه بهمن، زامیاد، سایپا، سایپا دیزل و ایران خودرو در ابتدای هفته با روند مثبت شروع به کار کردند و در انتهای هفته وارد مدار نزولی شدند.
۱۳۹۶/۳/۴ - ۱۴:۱۷
مهلت یکساله برای ایرانی‌سازی خودروهای تولید مشترک
خودرونگاران- شمارش معکوس برای اجرایی شدن برخی قراردادهای تولید مشترک خودرو در حالی آغاز شده که شرکای خارجی همچنان از الزام ساخت داخل ۴۰ درصدی این خودروها طفره می‌روند.
۱۳۹۶/۳/۴ - ۱۳:۳۵
معرفی پرشتاب‌ترین خودروهای تولیدی دنیا +تصاویر
خودرونگاران- شتاب صفرتاصد عدد بسیار جذابی در صنعت خودروسازی محسوب می‌شود؛ بنابراین در این مطلب به معرفی خودروهایی پرداخته‌ایم که طبق ادعای سازندگانشان سریع‌ترین خودروهای تولیدی دنیا در شتاب صفرتاصد هس...
۱۳۹۶/۳/۴ - ۱۲:۲۷
پژو و توتال حضور خود را در ایران محکم‌تر می‌کنند
خودرونگاران- صنعت خودروسازی و نفت دو صنعت بزرگی هستند که بعد از اعلام نتایج انتخابات دور دوازدهم ریاست جمهوری،مورد اقبال شرکت های خارجی قرار گرفته اند.
۱۳۹۶/۳/۴ - ۱۲:۲۶
اعلام زمان ورود و قیمت لکسوس RX200t مدل 2017 به ایران
خودرونگاران- پس از گذشت سه سال از ورود آخرین نسل لکسس RX به ایران، به زودی شاهد واردات نسل جدید این خودرو به کشور خواهیم بود.
۱۳۹۶/۳/۴ - ۱۲:۲۴
باتری خودرو با تعرفه کالای‌ تزیینی وارد می‌شود
خودرونگاران- رییس اتحادیه سازندگان و فروشندگن باتری گفت: باتری خودرو از اقلام مورد نیاز است و تعرفه واردات باتری نیاز به اصلاح دارد، در حال حاضر این کالا با تعرفه ۷۹درصد محاسبه می‌شود که همپای کالا...
۱۳۹۶/۳/۴ - ۱۱:۴۵
معرفی نسل جدید اسمارت فورتو
خودرونگاران - نسل جديد اسمارت فورتو به زودي معرفي خواهد شد .
۱۳۹۶/۳/۴ - ۱۱:۱۷
موافقت 'جیلی' چین برای خرید حدود 50 درصد سهام خودروسازی پروتون مالزی
خوودرونگاران- مالک چینی خودروسازی 'ولوو' سوئد با خرید 49.9 درصد سهم شرکت ملی خودروسازی مالزی (پروتون) موافقت کرد، اقدامی که دستیابی به سکویی جهت ورود شرکت خودروسازی چینی 'جیلی' به بازار جنوب شرق آسیا...
۱۳۹۶/۳/۴ - ۱۱:۱۵
عجیب‌ترین قوانین ترافیکی در جهان
خودرونگاران- اگر فکر می‌کنید جریمه‌های سنگینی را به خاطر نقض قوانین سخت‌گیرانه می‌پردازید، به قوانین ترافیکی در کشورهای مختلف دنیا توجه کنید.
۱۳۹۶/۳/۴ - ۱۰:۲۲
فروش اقساطی جکS5 ویژه ماه مبارک رمضان
خودرونگاران- کرمان موتور شرایط فروش اقساطی جک S5 ویژه ماه مبارک رمضان را اعلام کرد.
۱۳۹۶/۳/۱ - ۱۳:۱۶
با ١٧ميليون تومان ٢٠٦تيپ دو بخريد
خودرونگاران- ‌شرایط فروش اقساطی پژو 206 تیپ 2 ویژه خردادماه 96 از روز امروز اول خرداد لغایت پایان خرداد یا تا زمان تکمیل ظرفیت اعلام شد.
۱۳۹۶/۳/۱ - ۱۲:۵۲
فروش نیسان جوک پلاتینیوم با تسهیلات ویژه
خودرونگاران- جهان نوین آریا، نماینده رسمی نیسان ژاپن در ایران، تیپ پلاتینیوم نیسان جوک را با شرایط ویژه و تحویل ۳۰ روزه به فروش می‌رساند.
۱۳۹۶/۳/۲ - ۰۹:۴۸
خودنمايي رنجرورهاي ايووك در ايران
خودرونگاران -رنجرورهاي ايووك تيونيگ شده هامان به ايران رسيدند.
۱۳۹۶/۲/۲۷ - ۱۴:۲۸
با پیش پرداخت ۱۶میلیونی تندر۹۰+ اتوماتیک بخرید
خودرونگاران- گروه صنعتی ایران خودرو از ادامه پیش فروش تندر۹۰+ (پلاس) اتوماتیک خبر داد .
۱۳۹۶/۳/۲ - ۱۲:۰۱
فروش سانتافه ۲۰۱۷ با اقساط ۴۸ ماهه
خودرونگاران-لیزینگ ملت فروش اقساطی فروش سانتافه ۲۰۱۷ را به صورت اجاره به شرط تملیک آغاز کرد.
۱۳۹۶/۳/۱ - ۱۱:۱۵
خودروهای روسی که به ایران می‌آیند، چه شکلی هستند؟
خودرونگاران- چند وقتی می‌شود که خبر حضور احتمالی محصولات شرکت UAZ در ایران به گوش می‌رسد. شرکت توان‌خودرو به زودی مسئولیت واردات و مونتاژ تعدادی از خودروهای شرکت روسی یو.ای.زد را بر عهده می‌گیرد.
۱۳۹۶/۲/۳۰ - ۱۵:۰۳
فروش ویژه بهاری پرچم دار DS
خودرونگاران- آرین موتور تابان نمایندگی رسمی برند پرمیوم DS فرانسه در ایران، شرایط فروش بهاری DS5 را اعلام کرد.
۱۳۹۶/۲/۲۸ - ۱۰:۳۴
فروش ویژه محصولات پارس‌خودرو آغاز شد
خودرونگاران- شرایط فروش ویژه محصولات گروه خودروسازی پارس‌خودرو به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر اعلام شد.
۱۳۹۶/۳/۲ - ۱۲:۴۰
مدل‌های جدیدی از تویوتا کمری ۲۰۱۸
خودرونگاران-در حالیکه تویوتا کمری 2018 برای اولین بار در نمایشگاه خودرویی دیترویت در آمریکا به نمایش درآمد، خودروساز ژاپنی در پیش نمایش این خودرو دو مدل مدلیستا و TRD را ارائه داد.
۱۳۹۶/۳/۱ - ۱۳:۵۲
با اين خودرو ١٠٠٠كيلومتر را با كمتر از یک لیتر برويد
خودرونگاران- دانشگاهی در کبک کانادا، موفق به ساخت خودرویی با مصرف بنزین ۰.۰۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر شده است.
۱۳۹۶/۳/۴ - ۰۰:۵۶
آسان‌ترین شرایط خرید سیمبل و داستر
خودرونگاران- نگین خودرو، نماینده رسمی رنو فرانسه در ایران در بخشنامه جدید فروش خود، رنو سیمبل و رنو داستر را با شرایط متنوع نقدی و اعتباری عرضه کرده است تا به این ترتیب آسان‌ترین شرایط خرید محصولات ا...
۱۳۹۶/۲/۳۱ - ۱۰:۴۰
خودروی جدید لکسوس RX200t و آغاز ثبت سفارش در ایران
خودرونگاران-بعد از 5 سال، لکسوس RX دوباره به ایران برگشته است ولی این‌بار با پیشرانه کم‌حجم‌تر، قدرت کمتر و البته قیمت بیشتر!
۱۳۹۶/۲/۳۰ - ۰۹:۵۸
دختر فرانسوي ها جذاب هميشگي بازار خودرويي ايران
خودرونگاران - يكي از محصولات خودرويي پرطرفدار خودرويي كشور ، خانواده ٢٠٦هاي توليدي آبي پوشان است ، خودرويي كه با توجه به تنوع و سابقه توليد و فروش در بازار خودرويي به يكي از پرفروش ترين خودروهايي تول...