امروز: جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۶ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۵/۱۰/۲۲ - ۱۴:۲۵
شناسه خبر: ۴۳۱۸۸۷
 
سوغات شرق اروپا یا تحفه شرق آسیا؟
خودرونگاران- از زمان ورود کراس‌اوورها به بازار همواره صحبت از این بوده که نوع خاص طراحی این گروه از خودروها نظر طیف زیادی از اقشار جامعه را به سوی خود جلب کرده‌ است.

به گزارش خودرونگاران به نقل از جام جم، مدل‌هایی که به خاطر بهره‌مندی از شباهت‌های ظاهری فراوان با خودروهای شاسی‌بلند (SUV) قیمت‌های بسیار پایین‌تری دارند و به آسانی می‌توانند سهم بسیاری از بازار مصرف را به سمت خود بکشانند. چانگان سی‌اس 35 (CS35) و ساندرو استپ‌وی، دو محصول جدید است که هنوز در خیابان‌ها به تعداد زیاد دیده نمی‌شود، اما در به دست آوردن سهم بیشتری از بازار، رقابت بسیار نزدیکی با یکدیگر را آغاز کرده‌اند. در ادامه با این محصولات دوست‌داشتنی بیشتر آشنا خواهیم شد.

جدال بر سر طراحی

ساندرو استپ‌وی تفاوت چندانی با نمونه قبلی خود ندارد و همچنان حس خشونت و هیجان را براحتی می‌توان در نگاه به آن لمس کرد. تفاوت در نوع‌ رنگ‌آمیزی سپرها، باربند و قطعات زینتی اطراف گلگیر و رکاب، استپ‌وی را به خودرویی چشمنواز تبدیل کرده است.

اطراف چراغ‌های این خودرو نیز به هاله‌ای سیاه رنگ مجهز شده که چهره آن را بسیار جذاب‌تر کرده است. در نمونه‌های گیربکس دستی زه‌های جانبی، دستگیره‌ها و آینه‌ها بی‌رنگ هستند و در نمونه گیربکس اتوماتیک این اجزا همرنگ بدنه رنگ‌آمیزی شده‌اند. در کنار این تغییرات، رینگ‌های استپ‌وی نیز دچار تغییرات چشمنوازی شده‌اند.

استپ‌وی در ظاهر یک سر و گردن از خودروهای همرده تولید داخل بلندتر به نظر می‌رسد، اما جالب است بدانید ارتفاع این نوع استپ‌وی نسبت به برادران تولید شده خود در دیگر کشورها 44 میلی‌متر کوتاه‌تر است. ارتفاع استپ‌وی نسبت به نسل اول خود حدود 4.5 سانتی‌متر بیشتر شده که علت آن هم شاید نصب باربند روی سقف آن باشد.

در مقابل، حریف آسیایی استپ‌وی با کمک طراحان ایتالیایی به ظاهر کنونی خود دست پیدا کرده است. طراحی چانگان سی‌اس35 برخلاف دیگر تولیدات چینی‌ها کپی‌برداری شده از چند نمونه موجود دیگر نیست و استفاده از خطوط نرم در سراسر بدنه این خودرو، جلوه‌ای خاص به آن بخشیده است.

منحصربه‌فردبودن این نوع طراحی اگر پر از حُسن و خوبی باشد، یک بدی هم دارد و آن این که با همه سلیقه‌های موجود در ایران همخوانی ندارد و برخی مصرف‌کنندگان ایرانی، لزوما این گونه خطوط زاویه‌دار‌ و منحنی را نمی‌پسندند. البته ایرادها به همین جا ختم نمی‌شود و بسیاری کم بودن طول و طراحی قسمت عقب این خودرو را نیز به فهرست عیوب ظاهری آن افزوده‌اند، اما با وجود این، کیفیت بسیار خوب مونتاژ اجزای بدنه و رنگ‌آمیزی آنها همانند دیگر محصولات وارداتی از زادگاه چانگان امیدوارکننده است.

برگ برنده زیر پنجه قدرت!

همان طور که پیشتر گفته شد استپ‌وی خودروی جدیدی نبوده و فیس‌لیفت شده نسل قبلی خود است. همین مساله سبب شده این بخت را داشته باشد که پیشرانه‌های مختلف را درون محفظه موتور خود امتحان کند. از موتور D4D که 999 سی‌سی حجم و 77 اسب بخار داشت گرفته تا سری

K4M HI-FLEX با حجم 1598 سی‌سی و توان تولید 112 اسب بخار در این سری تولیدات مورد استفاده قرار گرفته است. اما مدل‌هایی که در ایران عرضه شده به پیشرانه‌هایی از سری KM4A6 برای گیربکس‌های دستی و KM4C6 برای گیربکس‌های اتوماتیک مجهز هستند که حجم 1598 سی‌سی‌ و قابلیت تولید قدرت به میزان 105 اسب بخار را دارند.

در سوی دیگر، چانگان سی‌اس35 فرصتی برای امتحان‌کردن پیشرانه‌های مختلف ندارد و فقط از یک موتور با کد BLUE CORE بهره می‌برد که مانند رقیب خود چهار سیلندر است. این موتور با همکاری شرکای خارجی چانگان مانند مزدای ژاپن و فورد آمریکا توسعه یافته و بهینه شده است. این موتور 1.6 لیتری می‌تواند 125 اسب بخار نیرو تولید کند و در هر دو نمونه گیربکس اتوماتیک و دستی وظیفه به حرکت درآوردن چرخ‌های سی‌اس35 را به عهده گرفته است.

فرانسوی اصلاح شده یا چینی پرفروش؟

مالکان فرزند خلف تندر 90 به دلیل رفع ایراداتی که در نمونه‌های ابتدایی آن وجود داشت، با خیال راحت‌تری می‌توانند از سواری این خودروی اسپرت‌ لذت ببرند. در استپ‌وی از کلاچ هیدرولیک به جای کلاچ سیمی استفاده شده و تغییرات جزئی‌ نیز در گیربکس آن دیده می‌شود. همچنین در مدل دنده دستی، ماهک‌بندی مکانیسم تعویض دنده‌ها با مکانیسم سیمی جایگزین می‌شد و شاهد حذف گردگیرهای پولوس و استفاده از کاسه نمد برای آب‌بندی روغن گیربکس هستیم.

همه این تغییرات مثبت شاید در مواجهه با طراحی ساده و قدیمی کابین آن چندان به چشم نیاید، بخصوص اگر بخواهید خودرویی داشته باشید که از تجهیزات رفاهی به‌روزی نیز برخوردار باشد. در مقابل در چانگان سی‌اس 35 با خودرویی روبه‌رو هستیم که جسورانه تمام تجهیزات رفاهی را که در یک خودروی میان‌رده انتظار داریم در خود دارد.

ظاهری مدرن و داخل کابینی که به جرأت می‌توان گفت بسیار زیبا و فریبنده است و هرچند تازه به بازار عرضه شده، اما طبق آمار شرکت سازنده در سال گذشته 170 هزار دستگاه از آن به فروش رسیده است، اما هرچه باشد این خودرو سوغات کشوری است که مصرف‌کنندگان داخلی چندان به آینده تولیداتش خوشبین نیستند و از سوی دیگر بازار دست‌دوم خوبی نیز در کشور ما ندارد. شاید اشتباه سایپا در قیمت‌گذاری ابتدایی آن نیز در بروز این جو روانی چندان بی‌تأثیر نباشد.

حال باید صبر کنیم و ببینیم آیا چانگان سی‌اس 35 می‌تواند معادلات بازار و تصورات مصرف‌کنندگان را دستخوش تغییر کند و در رقابت با برند معتبر فرانسوی که اقبال عمومی نسبتا خوبی نیز برای خود دست و پا کرده و موفق شود؟

پیشینه تولید؛ از بخارست تا پکن

ساندرو استپ‌وی با فاصله کمی از نمونه قبلی خود یعنی ساندرو در ایران رونمایی شد. این خودرو که خارج از کشور بیشتر با برند داچیا شناخته می‌شود از زیرمجموعه‌های شرکت رنوی فرانسه است که به عنوان یک برند ارزانقیمت و اقتصادی تحت مالکیت رنو قرار دارد.

استپ‌وی تا قبل از آمدنش به ایران در دو نسل متفاوت از سوی داچیا به بازارهای جهانی ارائه شده است؛ ساندرو یک که از سال 1386/ 2007 تا 1391/ 2012 در رومانی تولید می‌شد و ساندرو2 که از سال 1393/ 2012 تاکنون تولید آن ادامه دارد و در اصل همان فیس‌لیفت نسخه اولی خود است؛ زیرا تغییرات نسل دوم بسیار اندک بود و به تعویض چراغ‌ها و اصلاح ساختار ایمنی بدنه محدود شده بود. رنو ساندروی نسل اول در کشورهای برزیل، رومانی، کلمبیا و ایران تولید شده است. کلمبیا تولید ساندروی نسل اول را سال 1394/ 2015 متوقف کرد و در حال حاضر ایران تنها تولیدکننده ساندرو در جهان به شمار می‌آید.

محصول بعدی، خودرویی است که مهندسان چینی طراحی و ساخته‌اند و در ایران چندان شناخته‌شده نیست، اما بد نیست بدانید شرکت چانگان در چین جزو چهار شرکت برتر از نظر تیراژ و میزان فروش است.

استپ وی

چینی‌ها اگر در زمان انتخاب خودرو برای خود خودروسازان اروپایی، آمریکایی و ژاپنی را از فهرست درخواستشان حذف کنند، محصولات چانگان یکی از انتخاب‌های برجسته آنها خواهد بود. چانگان سی‌اس 35 برای اولین‌بار سال 1390/ 2011 در نمایشگاه خودروی فرانکفورت آلمان رونمایی شد، آن هم به عنوان یک خودروی مفهومی.

یک سال بعد به بلوغ رسید و در نمایشگاه پکن آمادگی خود را برای ورود به بازار مصرف اعلام کرد و اولین نمونه آن در آخرین روز اکتبر 2012 (اواسط آبان 1391) از خط تولید چینی‌ها بیرون آمد.

نبرد زیر یک سقف

پس از وارسی ظاهر و بدنه، سری به داخل اتاق و کابین این دو رقیب می‌زنیم. استپ‌وی در نگاه اول چیزی برای تمایز با نسل اول خود ندارد و اگر بدانید در آینده با همین سبک داشبورد باز هم در نمونه فیس‌لیفت شده تندر 90 مواجه خواهید شد از هیجانتان بشدت کاسته خواهد شد.

با این همه، راننده به تمام اجزای کنترل‌کننده داخل کابین دسترسی خوبی دارد. قاب‌های رودری تغییر قابل قبول و مثبتی نسبت به نسل اول داشته‌اند و مشکل خسته‌کننده بودن صندلی‌ها نیز همچنان پابرجاست البته این صندلی‌ها محاسنی نیز دارند، بخصوص صندلی‌های عقب که به‌دلیل داشتن قابلیت تاشوندگی باعث ایجاد فضای بسیار وسیعی در قسمت بار استپ‌وی می‌شود؛ طوری که در حالت ایستاده بودن صندلی‌های عقب، فضای بار این خودرو 300 لیتر است و در زمان تاشدن این صندلی‌ها، فضای 300 لیتری به 1200 لیتر افزایش پیدا خواهد کرد.

در مقابل، استپ‌وی سی‌اس35 دارای کابینی بسیار مدرن و تحسین‌برانگیز است و نگاه کسانی را که به طراحی بیرونی آن ایراداتی را وارد می‌دانستند به کلی دگرگون خواهد کرد.

در نگاه اول تصور بیننده به سمت خودروهای آمریکایی و تولیدات شرکت فورد سوق داده خواهد شد که اگر جنس به کار گرفته شده در ساخت ادوات و اجزای داشبورد نیز به همان اندازه باکیفیت بود جای هیچ شک و شبهه‌ای باقی نمی‌گذاشت. با این حال از نظر بسیاری از هموطنان خود کیفیت بهتری دارد! البته این نکته را نباید از یاد برد که پایین بودن کیفیت پلاستیک به کار گرفته شده در ساخت تجهیزات داخلی خودروهای چینی به جزئی جدانشدنی از معایب این گروه تبدیل شده است.

فضای داخلی اتاق برخلاف استپ‌وی که با داشتن سقفی بلند قابلیت نشستن پنج نفر قدبلند را دارد، در چانگان سی‌اس35 فضای کوچکی است، اما هنوز هم می‌توان انتظار داشت چهار نفر براحتی در آن جای مناسبی برای خود پیدا کنند.فضای بار این چینی تازه‌وارد نیز در مقابل استپ‌وی حرف چندانی برای گفتن ندارد، اما اگر صحبت درباره امکانات رفاهی و تجهیزات جانبی به میان بیاید، شاهد روسیاهی استپ‌وی خواهیم بود زیرا این محصول فرانسوی همچنان از حداقل‌های تجهیزات نسبت به رقیب چینی خود بهره می‌برد. این در حالی است که سی‌اس 35 سرنشینان خود را با انبوهی از امکانات جانبی و تجهیزات رفاهی تا رسیدن به مقصد همراهی خواهد کرد.

ارسال به شبکه های اجتماعی
کلید واژه های مطلب:
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱۳ + ۱۳
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۶/۵/۶ - ۱۲:۲۶
دهن كجي آبي پوشان به نمايشگاه هاي خودرويي
خودرونگاران- نمايشگاه هاي خودرويي همواره يكي از محل هاي اصلي براي عرضه آخرين دست آوردهاي شرمت هاي سازنده است و در عين حال عرضه و نمايش آخرين فعاليت هاي مرتبط با ارتقا كيفيت ؛ مشتري مداري و خدمات پس ...
۱۳۹۶/۵/۶ - ۱۱:۴۲
با اقساط ۳۶ ماهه هیوندای i10 بخرید
خودرونگاران - کرمان موتور شرایط فروش نقدی، پیش فروش و اقساطی هیوندای i۱۰ ویژه مرداد ماه را اعلام کرد.
۱۳۹۶/۵/۶ - ۱۱:۲۲
تعویض کاتالیست خودرو چقدر خرج دارد؟
خودرونگاران - کاتالیست قطعه ایست که در مسیر خروج دود از اگزوز نصب می شود تا میزان آلایندگی خودرو را کاهش دهد که تعویض آن هزینه های گزافی دارد.
۱۳۹۶/۵/۶ - ۱۱:۱۶
ترافیک در محور کرج-چالوس سنگین است
خودرونگاران - رئیس مرکز کنترل ترافیک راه‌های کشور از ترافیک سنگین در محور کرج-چالوس خبر داد.
۱۳۹۶/۵/۶ - ۱۰:۰۹
مازاراتی با روکش طلایی در ایران +عکس
خودرونگاران - مازاراتی با روکش طلایی در ایران +عکس در تصویر زیر یک خودروی مازاراتی با روکش طلایی را در جاده ای در ایران می‌بینید.
۱۳۹۶/۵/۶ - ۱۰:۰۲
سهم خودرو از تولید ناخالص داخلی به ۳.۵ درصد می‌رسد
خودرونگاران - بر اساس پیش‌بینی صورت گرفته در سال ۱۴۰۰ سهم ارزش افزوده صنعت خودرو از تولید ناخالص داخلی باید به ۳.۵ درصد برسد.
۱۳۹۶/۵/۵ - ۱۶:۵۵
تولید مینی‌های بی‌ام‌و در آکسفورد
خودرونگاران - بی‌ام‌و اعلام کرد کارخانه خود در آکسفورد را برای تولید مینی‌های برقی انتخاب کرده است و تولید این خودروها از سال 2019 آغاز می‌شود.
۱۳۹۶/۵/۵ - ۱۶:۴۹
محصولات ایران خودرو به دنبال دنا در راه بورس کالا
خودرونگاران - بعد از عرضه سراتو توسط سایپا، ایرانخودرو نیز قصد دارد دنا را در بورس کالا عرضه کند.
۱۳۹۶/۵/۵ - ۱۶:۰۹
رشد 40 درصدی تولید در ایران خودرو تبریز
خودرونگاران - قائم مقام شرکت ایران خودرو تبریز گفت: این شرکت در سه ماهه نخست سال جاری با تکیه بر نیروی انسانی توانمند و مجرب و بومی خود 30 هزار و 103 دستگاه تولید داشته که این رقم در مقایسه با مدت مش...
۱۳۹۶/۵/۵ - ۱۴:۲۵
حبس ۱۰ هزار میلیارد تومانی منابع صنعت خودرو
خودرونگاران - دبیرانجمن تخصصی صنایع همگن نیروی محرکه قطعه سازان خودرو از حبس ۱۰ هزار میلیارد تومانی منابع صنعت خودرو در کشور خبرداد.
۱۳۹۶/۵/۵ - ۱۳:۵۳
پژو 301 تولیدی ایران چه ویژگی هایی دارد؟+تصاویر
خودرونگاران - مدت‌هاست که بازار خودروی ایران از نبود یک سدان با کیفیت و با قیمت متوسط رنج می‌برد، در این میان عملاً این بازار در اختیار خودروهای چینی متعدد قرار گرفته است.
۱۳۹۶/۵/۵ - ۱۳:۰۰
چالوس فردا یکطرفه می شود
خودرونگاران - پلیس راه اعلام کرد فردا جاده چالوس یکطرفه می شود.
۱۳۹۶/۵/۵ - ۱۲:۵۸
افزایش فروش سالانه صنعت خودرو به ۲۸ میلیارد دلار
خودرونگاران - طبق هدف‌گذاری صورت گرفته در سال ۱۴۰۰ فروش سالانه صنعت خودرو باید به ۲۸ میلیارد دلار افزایش یابد.
۱۳۹۶/۴/۳۱ - ۱۰:۲۰
وارد كننده ها دست به دامن مجلسي ها شدند
خودرونگاران- از دلایل افزایش قیمت خودروهای وارداتی به هیجانات بسته شدن سایت ثبتارش‌، نوسانات قیمت یورو در اروپا، زمان تغییر مدل سال خودروهای وارداتی و … اشاره می‌شود
۱۳۹۶/۵/۲ - ۱۰:۰۵
صنعت خودرو ایران در راه بازگشت از "خودروسازی" به "مونتاژ"؟
خودرونگاران- آمارها ،حاکی از رشد روز افزون تولید خودرو در سال گذشته و سه ماهه اول سال جاری هستند.در سال گدشته صنایع خودرو سازی داخلی نسبت به سال پیش از آن % 40.7 افزایش تولید خودرو را تجربه کردند و د...
۱۳۹۶/۵/۳ - ۱۰:۰۳
ويراژ تویوتا CH-R در خيابان هاي ايران
خودرونگاران- در حالي كه شركت ايرتويا پيش از اين اعلام كرده بود كه خودروهاي تویوتا CH-R خود را شهريور ماه تحويل خواهد داد، اما روز گذشته طي مراسم چهار دستگاه از اين خودرو يك ماه زودتر از وعده داده شده...
۱۳۹۶/۵/۳ - ۰۹:۱۹
از امروز كرمانشاه هم خودروساز مي شود
خودرونگاران - سايت خودروسازي ايران خودرو امروز با حضور وزير صنعت معدن و تجارت و معاون اول رییس جمهور رسما افتتاح مي شود.
۱۳۹۶/۵/۴ - ۱۰:۰۳
تولید "پژو ۳۰۱" آخر امسال شروع می‌شود
خودرونگاران - مدیرعامل گروه صنعتی "ایران خودرو" عنوان کرد: تولید پژو ۳۰۱ از اواخر امسال آغاز می‌شود.
۱۳۹۶/۵/۴ - ۱۳:۱۹
پیش فروش خودروی F۳ به زودی آغاز می شود +مشخصات و قیمت
خودرونگاران - خودروی F3 کارمانیا که در نمایشگاه خودرو تهران رونمایی شد، به زودی پیش فروش خواهد شد.
۱۳۹۶/۵/۴ - ۱۵:۰۰
مجوز گرانی برای خودروسازان ارسال شد
خودرونگاران - با ارسال مصوبه شورای رقابت به شرکت های خودروساز مجوز افزایش قیمت ها صادر شد.
۱۳۹۶/۵/۱ - ۱۴:۰۹
با 35 میلیون لیفان 820 بخرید
خودرونگاران - کرمان موتور شرایط فروش اقساطی لیفان 820 ویژه مرداد ماه را اعلام کرد.
۱۳۹۶/۵/۳ - ۱۰:۴۱
داستر؛ ماشینی که می‌تواند غواص هم باشد
خودرونگاران - رنو داستر از جمله خودروهای شاسی بلند موفق در بازار ایران و جهان است که باتوجه به قابلیت‌های فنی مناسب همچون استحکام بالای شاسی و بدنه و استهلاک پائین قطعات، با قیمتی رقابتی عرضه می‌شود.
۱۳۹۶/۵/۲ - ۱۱:۰۲
سايت ثبت سفارش به زودي باز مي شود
خودرونگاران- مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت گفت: پس از آمارگیری و انتقال بارگذاری تعرفه واردات از سامانه ثبت سفارش به سامانه جامع تجارت سایت ثبت سفارش خودرو باز می‌شود.
۱۳۹۶/۵/۲ - ۱۷:۱۷
پژو 206v8 را با اقساط 24 ماهه بخرید
خودرونگاران - ایران خودرو شرایط فروش اقساطی پژو 206 صندوقدار V8 ویژه مرداد ماه را اعلام کرد.
۱۳۹۶/۴/۳۰ - ۱۰:۲۸
فروش نقدی و اقساطی سوزوکی ویتارا و هایما توربو
خودرونگاران- شرایط فروش خودروهاي "شاسی‌بلند" شرکت ایران خودرو اعلام شد.
۱۳۹۶/۵/۴ - ۱۱:۳۲
مذاکره با آلمان‌ و ایتالیا برای تولید خودرو
خودرونگاران - معاون برنامه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در اظهاراتی به حواشی ایجاد شده پس از افتتاح دو فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی در مورد سهم دولت دوازدهم در این پروژه‌ها واکنش نشان داد. وی ه...