امروز: شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۵/۱۰/۲۲ - ۱۴:۲۵
شناسه خبر: ۴۳۱۸۸۷
 
سوغات شرق اروپا یا تحفه شرق آسیا؟
خودرونگاران- از زمان ورود کراس‌اوورها به بازار همواره صحبت از این بوده که نوع خاص طراحی این گروه از خودروها نظر طیف زیادی از اقشار جامعه را به سوی خود جلب کرده‌ است.

به گزارش خودرونگاران به نقل از جام جم، مدل‌هایی که به خاطر بهره‌مندی از شباهت‌های ظاهری فراوان با خودروهای شاسی‌بلند (SUV) قیمت‌های بسیار پایین‌تری دارند و به آسانی می‌توانند سهم بسیاری از بازار مصرف را به سمت خود بکشانند. چانگان سی‌اس 35 (CS35) و ساندرو استپ‌وی، دو محصول جدید است که هنوز در خیابان‌ها به تعداد زیاد دیده نمی‌شود، اما در به دست آوردن سهم بیشتری از بازار، رقابت بسیار نزدیکی با یکدیگر را آغاز کرده‌اند. در ادامه با این محصولات دوست‌داشتنی بیشتر آشنا خواهیم شد.

جدال بر سر طراحی

ساندرو استپ‌وی تفاوت چندانی با نمونه قبلی خود ندارد و همچنان حس خشونت و هیجان را براحتی می‌توان در نگاه به آن لمس کرد. تفاوت در نوع‌ رنگ‌آمیزی سپرها، باربند و قطعات زینتی اطراف گلگیر و رکاب، استپ‌وی را به خودرویی چشمنواز تبدیل کرده است.

اطراف چراغ‌های این خودرو نیز به هاله‌ای سیاه رنگ مجهز شده که چهره آن را بسیار جذاب‌تر کرده است. در نمونه‌های گیربکس دستی زه‌های جانبی، دستگیره‌ها و آینه‌ها بی‌رنگ هستند و در نمونه گیربکس اتوماتیک این اجزا همرنگ بدنه رنگ‌آمیزی شده‌اند. در کنار این تغییرات، رینگ‌های استپ‌وی نیز دچار تغییرات چشمنوازی شده‌اند.

استپ‌وی در ظاهر یک سر و گردن از خودروهای همرده تولید داخل بلندتر به نظر می‌رسد، اما جالب است بدانید ارتفاع این نوع استپ‌وی نسبت به برادران تولید شده خود در دیگر کشورها 44 میلی‌متر کوتاه‌تر است. ارتفاع استپ‌وی نسبت به نسل اول خود حدود 4.5 سانتی‌متر بیشتر شده که علت آن هم شاید نصب باربند روی سقف آن باشد.

در مقابل، حریف آسیایی استپ‌وی با کمک طراحان ایتالیایی به ظاهر کنونی خود دست پیدا کرده است. طراحی چانگان سی‌اس35 برخلاف دیگر تولیدات چینی‌ها کپی‌برداری شده از چند نمونه موجود دیگر نیست و استفاده از خطوط نرم در سراسر بدنه این خودرو، جلوه‌ای خاص به آن بخشیده است.

منحصربه‌فردبودن این نوع طراحی اگر پر از حُسن و خوبی باشد، یک بدی هم دارد و آن این که با همه سلیقه‌های موجود در ایران همخوانی ندارد و برخی مصرف‌کنندگان ایرانی، لزوما این گونه خطوط زاویه‌دار‌ و منحنی را نمی‌پسندند. البته ایرادها به همین جا ختم نمی‌شود و بسیاری کم بودن طول و طراحی قسمت عقب این خودرو را نیز به فهرست عیوب ظاهری آن افزوده‌اند، اما با وجود این، کیفیت بسیار خوب مونتاژ اجزای بدنه و رنگ‌آمیزی آنها همانند دیگر محصولات وارداتی از زادگاه چانگان امیدوارکننده است.

برگ برنده زیر پنجه قدرت!

همان طور که پیشتر گفته شد استپ‌وی خودروی جدیدی نبوده و فیس‌لیفت شده نسل قبلی خود است. همین مساله سبب شده این بخت را داشته باشد که پیشرانه‌های مختلف را درون محفظه موتور خود امتحان کند. از موتور D4D که 999 سی‌سی حجم و 77 اسب بخار داشت گرفته تا سری

K4M HI-FLEX با حجم 1598 سی‌سی و توان تولید 112 اسب بخار در این سری تولیدات مورد استفاده قرار گرفته است. اما مدل‌هایی که در ایران عرضه شده به پیشرانه‌هایی از سری KM4A6 برای گیربکس‌های دستی و KM4C6 برای گیربکس‌های اتوماتیک مجهز هستند که حجم 1598 سی‌سی‌ و قابلیت تولید قدرت به میزان 105 اسب بخار را دارند.

در سوی دیگر، چانگان سی‌اس35 فرصتی برای امتحان‌کردن پیشرانه‌های مختلف ندارد و فقط از یک موتور با کد BLUE CORE بهره می‌برد که مانند رقیب خود چهار سیلندر است. این موتور با همکاری شرکای خارجی چانگان مانند مزدای ژاپن و فورد آمریکا توسعه یافته و بهینه شده است. این موتور 1.6 لیتری می‌تواند 125 اسب بخار نیرو تولید کند و در هر دو نمونه گیربکس اتوماتیک و دستی وظیفه به حرکت درآوردن چرخ‌های سی‌اس35 را به عهده گرفته است.

فرانسوی اصلاح شده یا چینی پرفروش؟

مالکان فرزند خلف تندر 90 به دلیل رفع ایراداتی که در نمونه‌های ابتدایی آن وجود داشت، با خیال راحت‌تری می‌توانند از سواری این خودروی اسپرت‌ لذت ببرند. در استپ‌وی از کلاچ هیدرولیک به جای کلاچ سیمی استفاده شده و تغییرات جزئی‌ نیز در گیربکس آن دیده می‌شود. همچنین در مدل دنده دستی، ماهک‌بندی مکانیسم تعویض دنده‌ها با مکانیسم سیمی جایگزین می‌شد و شاهد حذف گردگیرهای پولوس و استفاده از کاسه نمد برای آب‌بندی روغن گیربکس هستیم.

همه این تغییرات مثبت شاید در مواجهه با طراحی ساده و قدیمی کابین آن چندان به چشم نیاید، بخصوص اگر بخواهید خودرویی داشته باشید که از تجهیزات رفاهی به‌روزی نیز برخوردار باشد. در مقابل در چانگان سی‌اس 35 با خودرویی روبه‌رو هستیم که جسورانه تمام تجهیزات رفاهی را که در یک خودروی میان‌رده انتظار داریم در خود دارد.

ظاهری مدرن و داخل کابینی که به جرأت می‌توان گفت بسیار زیبا و فریبنده است و هرچند تازه به بازار عرضه شده، اما طبق آمار شرکت سازنده در سال گذشته 170 هزار دستگاه از آن به فروش رسیده است، اما هرچه باشد این خودرو سوغات کشوری است که مصرف‌کنندگان داخلی چندان به آینده تولیداتش خوشبین نیستند و از سوی دیگر بازار دست‌دوم خوبی نیز در کشور ما ندارد. شاید اشتباه سایپا در قیمت‌گذاری ابتدایی آن نیز در بروز این جو روانی چندان بی‌تأثیر نباشد.

حال باید صبر کنیم و ببینیم آیا چانگان سی‌اس 35 می‌تواند معادلات بازار و تصورات مصرف‌کنندگان را دستخوش تغییر کند و در رقابت با برند معتبر فرانسوی که اقبال عمومی نسبتا خوبی نیز برای خود دست و پا کرده و موفق شود؟

پیشینه تولید؛ از بخارست تا پکن

ساندرو استپ‌وی با فاصله کمی از نمونه قبلی خود یعنی ساندرو در ایران رونمایی شد. این خودرو که خارج از کشور بیشتر با برند داچیا شناخته می‌شود از زیرمجموعه‌های شرکت رنوی فرانسه است که به عنوان یک برند ارزانقیمت و اقتصادی تحت مالکیت رنو قرار دارد.

استپ‌وی تا قبل از آمدنش به ایران در دو نسل متفاوت از سوی داچیا به بازارهای جهانی ارائه شده است؛ ساندرو یک که از سال 1386/ 2007 تا 1391/ 2012 در رومانی تولید می‌شد و ساندرو2 که از سال 1393/ 2012 تاکنون تولید آن ادامه دارد و در اصل همان فیس‌لیفت نسخه اولی خود است؛ زیرا تغییرات نسل دوم بسیار اندک بود و به تعویض چراغ‌ها و اصلاح ساختار ایمنی بدنه محدود شده بود. رنو ساندروی نسل اول در کشورهای برزیل، رومانی، کلمبیا و ایران تولید شده است. کلمبیا تولید ساندروی نسل اول را سال 1394/ 2015 متوقف کرد و در حال حاضر ایران تنها تولیدکننده ساندرو در جهان به شمار می‌آید.

محصول بعدی، خودرویی است که مهندسان چینی طراحی و ساخته‌اند و در ایران چندان شناخته‌شده نیست، اما بد نیست بدانید شرکت چانگان در چین جزو چهار شرکت برتر از نظر تیراژ و میزان فروش است.

استپ وی

چینی‌ها اگر در زمان انتخاب خودرو برای خود خودروسازان اروپایی، آمریکایی و ژاپنی را از فهرست درخواستشان حذف کنند، محصولات چانگان یکی از انتخاب‌های برجسته آنها خواهد بود. چانگان سی‌اس 35 برای اولین‌بار سال 1390/ 2011 در نمایشگاه خودروی فرانکفورت آلمان رونمایی شد، آن هم به عنوان یک خودروی مفهومی.

یک سال بعد به بلوغ رسید و در نمایشگاه پکن آمادگی خود را برای ورود به بازار مصرف اعلام کرد و اولین نمونه آن در آخرین روز اکتبر 2012 (اواسط آبان 1391) از خط تولید چینی‌ها بیرون آمد.

نبرد زیر یک سقف

پس از وارسی ظاهر و بدنه، سری به داخل اتاق و کابین این دو رقیب می‌زنیم. استپ‌وی در نگاه اول چیزی برای تمایز با نسل اول خود ندارد و اگر بدانید در آینده با همین سبک داشبورد باز هم در نمونه فیس‌لیفت شده تندر 90 مواجه خواهید شد از هیجانتان بشدت کاسته خواهد شد.

با این همه، راننده به تمام اجزای کنترل‌کننده داخل کابین دسترسی خوبی دارد. قاب‌های رودری تغییر قابل قبول و مثبتی نسبت به نسل اول داشته‌اند و مشکل خسته‌کننده بودن صندلی‌ها نیز همچنان پابرجاست البته این صندلی‌ها محاسنی نیز دارند، بخصوص صندلی‌های عقب که به‌دلیل داشتن قابلیت تاشوندگی باعث ایجاد فضای بسیار وسیعی در قسمت بار استپ‌وی می‌شود؛ طوری که در حالت ایستاده بودن صندلی‌های عقب، فضای بار این خودرو 300 لیتر است و در زمان تاشدن این صندلی‌ها، فضای 300 لیتری به 1200 لیتر افزایش پیدا خواهد کرد.

در مقابل، استپ‌وی سی‌اس35 دارای کابینی بسیار مدرن و تحسین‌برانگیز است و نگاه کسانی را که به طراحی بیرونی آن ایراداتی را وارد می‌دانستند به کلی دگرگون خواهد کرد.

در نگاه اول تصور بیننده به سمت خودروهای آمریکایی و تولیدات شرکت فورد سوق داده خواهد شد که اگر جنس به کار گرفته شده در ساخت ادوات و اجزای داشبورد نیز به همان اندازه باکیفیت بود جای هیچ شک و شبهه‌ای باقی نمی‌گذاشت. با این حال از نظر بسیاری از هموطنان خود کیفیت بهتری دارد! البته این نکته را نباید از یاد برد که پایین بودن کیفیت پلاستیک به کار گرفته شده در ساخت تجهیزات داخلی خودروهای چینی به جزئی جدانشدنی از معایب این گروه تبدیل شده است.

فضای داخلی اتاق برخلاف استپ‌وی که با داشتن سقفی بلند قابلیت نشستن پنج نفر قدبلند را دارد، در چانگان سی‌اس35 فضای کوچکی است، اما هنوز هم می‌توان انتظار داشت چهار نفر براحتی در آن جای مناسبی برای خود پیدا کنند.فضای بار این چینی تازه‌وارد نیز در مقابل استپ‌وی حرف چندانی برای گفتن ندارد، اما اگر صحبت درباره امکانات رفاهی و تجهیزات جانبی به میان بیاید، شاهد روسیاهی استپ‌وی خواهیم بود زیرا این محصول فرانسوی همچنان از حداقل‌های تجهیزات نسبت به رقیب چینی خود بهره می‌برد. این در حالی است که سی‌اس 35 سرنشینان خود را با انبوهی از امکانات جانبی و تجهیزات رفاهی تا رسیدن به مقصد همراهی خواهد کرد.

ارسال به شبکه های اجتماعی
کلید واژه های مطلب:
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۹ + ۴
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۶/۹/۴ - ۱۲:۳۶
با ۲۰ میلیون هم می‌توان خودرو خرید؟ +جدول
خودرونگاران - آنچه در زیر می‌آید قیمت روز انواع خودروهای سواری دست دوم است که با قیمت 20میلیون تومان در سطح بازار طی آبان ماه 96، آگهی فروش خورده‌اند؛
۱۳۹۶/۹/۴ - ۱۲:۳۱
بازگشت غول خودروسازی جهان به ایران
خودرونگاران - فولکس واگن آلمان بزرگترین تولید کننده خودرو جهان پس از ۱۷ سال باهمراهی شرکت ماموت خودرو به بازار خودرو کشور بازخواهد گشت.
۱۳۹۶/۹/۴ - ۱۲:۲۸
اتوبوس های خودران سه شهر سنگاپور را تسخیر می کنند
خودرونگاران - اتوبوس های خودران تا سال ۲۰۲۲ در سه شهر سنگاپور مورد استفاده قرار می گیرند و مرکزی برای آزمایش خودروهای خودران نیز در این کشور افتتاح خواهد شد.
۱۳۹۶/۹/۴ - ۱۲:۱۴
هیولایی که حد و مرز نمی‌شناسد +عکس
خودرونگاران - یک شرکت خودروهای تولید محدود اماراتی که از سال 2006 کار خود را آغاز و در گام اول ابرخودرویی 16 سیلندر را در نمایشگاه دبی معرفی کرده، تولید یک خودرو-نفربر قدرتمند و همه جا رو را نیز در دس...
۱۳۹۶/۹/۴ - ۱۲:۱۰
چند نکته مهم در نگهداری از خودرو
خودرونگاران - برای جلوگیری از خرابی‌های ناخواسته، چندین بخش در خودرو را باید به‌طور منظم بررسی کرد. این موارد به‌راحتی توسط راننده قابل انجام هستند.
۱۳۹۶/۹/۴ - ۱۲:۰۶
محصولات جدید زامیاد از سال آینده وارد بازار می شود
خودرونگاران - معاون مهندسی و توسعه محصول شرکت زامیاد گفت: سبد محصولات این شرکت با ورود خودروهای جدید مسافری و تجاری سنگین و سواریSUV به تدریج از سال آینده تکمیل خواهد شد.
۱۳۹۶/۹/۴ - ۱۱:۲۹
تست خودروی جدیدی رنو برای تولید در ایران +عکس
خودرونگاران - هاچبک جذاب رنو کلیو اخیراً در برخی نقاط شهر تهران در حال تست مشاهده شده است.
۱۳۹۶/۹/۴ - ۱۱:۲۱
تفاوت نماینده رسمی با توزیع‌کننده خودروهای خارجی چیست؟!
خودرونگاران - در حالیکه طبق قانون واردکنندگان خودرو باید نمایندگی رسمی از شرکت مادر (خودروساز خارجی) دریافت کنند، وزارت صنعت، معدن و تجارت به برخی از واردکنندگان گواهی فعالیت به عنوان "توزیع کننده" و ...
۱۳۹۶/۹/۴ - ۱۱:۱۳
پژو چه قولی به ایران‌خودرو داد؟
خودرونگاران - خانه ملت به نقل از مدیرعامل ایران خودرو، نوشت:اعمال تحریم‌ها علیه ایران تاثیری بر قرارداد ایران خودرو و پژو ندارد و مدیرعامل پژو سیتروئن ۲ هفته پیش در مصاحبه ای این موضوع را عنوان کرده ا...
۱۳۹۶/۹/۴ - ۱۱:۰۷
حباب قیمت در بازار خودروهای وارداتی
خودرونگاران - افزایش قیمت خودروهای خارجی در روزهای اخیر موجب شده که طرفداران این نوع خودروها فعلا برای خرید دست نگه دارند.
۱۳۹۶/۹/۴ - ۱۱:۰۱
معرفی 6 خودروی برجسته اما گمنام در بازار ایران
خودرونگاران - مروری بر 6 خودروی برجسته اما گمنام در بازار ایران که می‌توانید با قیمتی پایین‌تر از معمول، از سواری با آنها لذت ببرید.
۱۳۹۶/۹/۴ - ۱۰:۴۴
جدیدترین آپدیت خودروی جیمز باند +تصاویر
خودرونگاران- آستون‌مارتین به تازگی از خودروی جدید خود رونمایی کرده است. این خودرو که مدل ۲۰۱۸ ونتیج (Vantage) بوده، با تغییرات اساسی همراه شده که می‌خواهیم در ادامه به آن‌ها بپردازیم.
۱۳۹۶/۹/۴ - ۱۰:۴۲
نمايش آخرين دستاوردهاي ايران خودرو در دومين نمايشگاه بين المللي خودرو تهران
خودرونگاران - گروه صنعتي ايران خودرو آخرين دستاوردهاي خود را در دومين نمايشگاه بين المللي خودرو تهران ازشش تا 10 آذرماه در مجموعه نمايشگاهي شهر آفتاب در معرض ديد عموم قرار مي دهد.
۱۳۹۶/۸/۳۰ - ۱۱:۰۰
يك انتصاب پر حاشيه
خودرونگاران - "مديرعامل گروه خودروسازي سايپا تغيير كرد" اين خبري است كه در طي چند روز گذشته در محافل خبري و خودرويي بارها منتشر شده و هر بار هم حاشيه هاي جديدي را به همراه خود ايجاد كرده است
۱۳۹۶/۸/۲۶ - ۱۴:۴۷
قیمت فروش محصولات ۲۰۱۷ Toyota در بازار دبی
خودرونگاران- خودرو Toyota ۸۶، مدل ۲۰۱۷ کلاس Sports Coupe ، در بازار دبی با قیمت ۱۰۵ هزار درهم به فروش می رسد.
۱۳۹۶/۸/۲۶ - ۱۰:۱۶
افزايش توليد با ابهام جلب رضايت رنويي ها
خودرونگاران- خبرها از سايت هاي توليدي نارنجي پوشان حكايت از افزايش يكباره توليد محصولات مشترك با رنويي ها دارد. آمارها تائيد مي كنند كه نارنجي پوشان قصد دارند حداقل 25 درصد ميزان توليدشان را در چهار ...
۱۳۹۶/۹/۳ - ۱۵:۵۲
خودروهاي پسابرجامي هم سفارشي مي شوند
خودرونگاران- مدیرعامل شرکت تولید خودروهای سفارشی ایران خودرو (آپکو) از نصب قطعات آپشن بر محصولات ایکاپ خبر داد و گفت: نصب قطعات آپشن محصولات مشترک ایران خودرو و پژو با ارایه خدمات گارانتی، با تایید ش...
۱۳۹۶/۸/۲۶ - ۱۴:۴۴
سرمایه گذاری رنو در ایران قطعی است
خودرونگاران- یکی از اخباری که پیرامون قرارداد ایدرو و رنو مطرح است موضوع سرمایه گذاری فرانسوی ها در ایران است. شنیده ها حاکی از ان است ک فرانسوی به بهانه اظهارات ترامپ به مقامات ایرانی اعلام نموده ان...
۱۳۹۶/۸/۲۶ - ۱۴:۴۲
برای خرید پروتون جن تو چقدر باید هزینه کرد؟
خودرونگاران- برای خرید پروتون جن تو در بازار بسته به مدل موردنظر و میزان کارکرد آن باید حداقل ۲۴ میلیون تومان پرداخت کرد.
۱۳۹۶/۹/۱ - ۱۳:۲۷
دامپینگ چین در بازار خودروی ایران
خودرونگاران - تعرفه های خودرو برای مدتی برای تولیدات چینی مانع بود اما این کشور با دامپینگ (قیمت ها را به اجبار کاهش می دهند و با قیمت پایین آنها را ارائه می دهند و بعد در بحث قطعات یدکی و خدمات پس از...
۱۳۹۶/۸/۲۹ - ۰۹:۰۵
شکستن انحصار یا ادامه راه قديمي
خودرونگاران - حدود دو سال است که افکار عمومی کشور در مواجهه با مصاحبه ها ،برنامه ها و قراردادا هایی حول موضوع "ایجاد قطب سوم خودرو سازی" در ایران است.آن گونه که از مواضع اعلام شده در سخنرانی ها و ...
۱۳۹۶/۸/۲۶ - ۱۰:۳۵
پیشنهاد تولید خودروهای هیبریدی به جای برقی در کشور
خودرونگاران- دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور تاکید کرد با توجه به فراوانی منابع گاز طبیعی در کشور، تولید خودروهای هیبریدی متشکل از سوخت گاز طبیعی و برقی می تواند به جای تمرکز بر تول...
۱۳۹۶/۸/۲۹ - ۱۲:۱۴
سه تخلف عمده موتورسواران در تیررس پلیس
خودرونگاران - رئیس پلیس راهور تهران بزرگ از اجرای ثبت مکانیزه تخلف موتورسیکلت‌ها از اول آذر خبر داد و گفت: سرعت، عبور از چراغ قرمز و ورود به خط ویژه از جمله تخلفات ثبت‌شده توسط این سامانه است.
۱۳۹۶/۸/۲۹ - ۱۶:۱۲
با 100 میلیون تومان چه خودروهایی می‌توان خرید؟+جدول
خودرونگاران - با 100 میلیون تومان امکان خرید خودروهایی همچون هیوندای آزرا، مزدا 3 جدید صندوق دار، هیوندای توسان، رنو کپچر، هیوندای النترا، هیوندای، سانتافه و موارد مشابه را دارید.
۱۳۹۶/۹/۲ - ۱۰:۳۱
فروش نقدی پژو 207 اتوماتیک با تحویل یک ماهه
خودرونگاران- گروه صنعتی ایران خودرو در نظر دارد طرح جدید فروش فوری پژو 207 اتوماتیک را بمناسبت حلول ماه ربیع الاول به تعداد محدود آغاز نماید.
۱۳۹۶/۸/۳۰ - ۱۵:۲۹
اعلام اسامی خودروهایی با بیشترین مردودی در معاینه فنی
خودرونگاران - مدیرعامل اتحادیه سازمان های حمل و نقل همگانی کشور گفت: خودروهای پیکان ، نیسان، پراید، پژو و سمند به ترتیب بیشترین سهم مردودی را در معاینه فنی داشته‌اند.