امروز: سه شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۶ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۵/۱۰/۲۲ - ۱۴:۲۵
شناسه خبر: ۴۳۱۸۸۷
 
سوغات شرق اروپا یا تحفه شرق آسیا؟
خودرونگاران- از زمان ورود کراس‌اوورها به بازار همواره صحبت از این بوده که نوع خاص طراحی این گروه از خودروها نظر طیف زیادی از اقشار جامعه را به سوی خود جلب کرده‌ است.

به گزارش خودرونگاران به نقل از جام جم، مدل‌هایی که به خاطر بهره‌مندی از شباهت‌های ظاهری فراوان با خودروهای شاسی‌بلند (SUV) قیمت‌های بسیار پایین‌تری دارند و به آسانی می‌توانند سهم بسیاری از بازار مصرف را به سمت خود بکشانند. چانگان سی‌اس 35 (CS35) و ساندرو استپ‌وی، دو محصول جدید است که هنوز در خیابان‌ها به تعداد زیاد دیده نمی‌شود، اما در به دست آوردن سهم بیشتری از بازار، رقابت بسیار نزدیکی با یکدیگر را آغاز کرده‌اند. در ادامه با این محصولات دوست‌داشتنی بیشتر آشنا خواهیم شد.

جدال بر سر طراحی

ساندرو استپ‌وی تفاوت چندانی با نمونه قبلی خود ندارد و همچنان حس خشونت و هیجان را براحتی می‌توان در نگاه به آن لمس کرد. تفاوت در نوع‌ رنگ‌آمیزی سپرها، باربند و قطعات زینتی اطراف گلگیر و رکاب، استپ‌وی را به خودرویی چشمنواز تبدیل کرده است.

اطراف چراغ‌های این خودرو نیز به هاله‌ای سیاه رنگ مجهز شده که چهره آن را بسیار جذاب‌تر کرده است. در نمونه‌های گیربکس دستی زه‌های جانبی، دستگیره‌ها و آینه‌ها بی‌رنگ هستند و در نمونه گیربکس اتوماتیک این اجزا همرنگ بدنه رنگ‌آمیزی شده‌اند. در کنار این تغییرات، رینگ‌های استپ‌وی نیز دچار تغییرات چشمنوازی شده‌اند.

استپ‌وی در ظاهر یک سر و گردن از خودروهای همرده تولید داخل بلندتر به نظر می‌رسد، اما جالب است بدانید ارتفاع این نوع استپ‌وی نسبت به برادران تولید شده خود در دیگر کشورها 44 میلی‌متر کوتاه‌تر است. ارتفاع استپ‌وی نسبت به نسل اول خود حدود 4.5 سانتی‌متر بیشتر شده که علت آن هم شاید نصب باربند روی سقف آن باشد.

در مقابل، حریف آسیایی استپ‌وی با کمک طراحان ایتالیایی به ظاهر کنونی خود دست پیدا کرده است. طراحی چانگان سی‌اس35 برخلاف دیگر تولیدات چینی‌ها کپی‌برداری شده از چند نمونه موجود دیگر نیست و استفاده از خطوط نرم در سراسر بدنه این خودرو، جلوه‌ای خاص به آن بخشیده است.

منحصربه‌فردبودن این نوع طراحی اگر پر از حُسن و خوبی باشد، یک بدی هم دارد و آن این که با همه سلیقه‌های موجود در ایران همخوانی ندارد و برخی مصرف‌کنندگان ایرانی، لزوما این گونه خطوط زاویه‌دار‌ و منحنی را نمی‌پسندند. البته ایرادها به همین جا ختم نمی‌شود و بسیاری کم بودن طول و طراحی قسمت عقب این خودرو را نیز به فهرست عیوب ظاهری آن افزوده‌اند، اما با وجود این، کیفیت بسیار خوب مونتاژ اجزای بدنه و رنگ‌آمیزی آنها همانند دیگر محصولات وارداتی از زادگاه چانگان امیدوارکننده است.

برگ برنده زیر پنجه قدرت!

همان طور که پیشتر گفته شد استپ‌وی خودروی جدیدی نبوده و فیس‌لیفت شده نسل قبلی خود است. همین مساله سبب شده این بخت را داشته باشد که پیشرانه‌های مختلف را درون محفظه موتور خود امتحان کند. از موتور D4D که 999 سی‌سی حجم و 77 اسب بخار داشت گرفته تا سری

K4M HI-FLEX با حجم 1598 سی‌سی و توان تولید 112 اسب بخار در این سری تولیدات مورد استفاده قرار گرفته است. اما مدل‌هایی که در ایران عرضه شده به پیشرانه‌هایی از سری KM4A6 برای گیربکس‌های دستی و KM4C6 برای گیربکس‌های اتوماتیک مجهز هستند که حجم 1598 سی‌سی‌ و قابلیت تولید قدرت به میزان 105 اسب بخار را دارند.

در سوی دیگر، چانگان سی‌اس35 فرصتی برای امتحان‌کردن پیشرانه‌های مختلف ندارد و فقط از یک موتور با کد BLUE CORE بهره می‌برد که مانند رقیب خود چهار سیلندر است. این موتور با همکاری شرکای خارجی چانگان مانند مزدای ژاپن و فورد آمریکا توسعه یافته و بهینه شده است. این موتور 1.6 لیتری می‌تواند 125 اسب بخار نیرو تولید کند و در هر دو نمونه گیربکس اتوماتیک و دستی وظیفه به حرکت درآوردن چرخ‌های سی‌اس35 را به عهده گرفته است.

فرانسوی اصلاح شده یا چینی پرفروش؟

مالکان فرزند خلف تندر 90 به دلیل رفع ایراداتی که در نمونه‌های ابتدایی آن وجود داشت، با خیال راحت‌تری می‌توانند از سواری این خودروی اسپرت‌ لذت ببرند. در استپ‌وی از کلاچ هیدرولیک به جای کلاچ سیمی استفاده شده و تغییرات جزئی‌ نیز در گیربکس آن دیده می‌شود. همچنین در مدل دنده دستی، ماهک‌بندی مکانیسم تعویض دنده‌ها با مکانیسم سیمی جایگزین می‌شد و شاهد حذف گردگیرهای پولوس و استفاده از کاسه نمد برای آب‌بندی روغن گیربکس هستیم.

همه این تغییرات مثبت شاید در مواجهه با طراحی ساده و قدیمی کابین آن چندان به چشم نیاید، بخصوص اگر بخواهید خودرویی داشته باشید که از تجهیزات رفاهی به‌روزی نیز برخوردار باشد. در مقابل در چانگان سی‌اس 35 با خودرویی روبه‌رو هستیم که جسورانه تمام تجهیزات رفاهی را که در یک خودروی میان‌رده انتظار داریم در خود دارد.

ظاهری مدرن و داخل کابینی که به جرأت می‌توان گفت بسیار زیبا و فریبنده است و هرچند تازه به بازار عرضه شده، اما طبق آمار شرکت سازنده در سال گذشته 170 هزار دستگاه از آن به فروش رسیده است، اما هرچه باشد این خودرو سوغات کشوری است که مصرف‌کنندگان داخلی چندان به آینده تولیداتش خوشبین نیستند و از سوی دیگر بازار دست‌دوم خوبی نیز در کشور ما ندارد. شاید اشتباه سایپا در قیمت‌گذاری ابتدایی آن نیز در بروز این جو روانی چندان بی‌تأثیر نباشد.

حال باید صبر کنیم و ببینیم آیا چانگان سی‌اس 35 می‌تواند معادلات بازار و تصورات مصرف‌کنندگان را دستخوش تغییر کند و در رقابت با برند معتبر فرانسوی که اقبال عمومی نسبتا خوبی نیز برای خود دست و پا کرده و موفق شود؟

پیشینه تولید؛ از بخارست تا پکن

ساندرو استپ‌وی با فاصله کمی از نمونه قبلی خود یعنی ساندرو در ایران رونمایی شد. این خودرو که خارج از کشور بیشتر با برند داچیا شناخته می‌شود از زیرمجموعه‌های شرکت رنوی فرانسه است که به عنوان یک برند ارزانقیمت و اقتصادی تحت مالکیت رنو قرار دارد.

استپ‌وی تا قبل از آمدنش به ایران در دو نسل متفاوت از سوی داچیا به بازارهای جهانی ارائه شده است؛ ساندرو یک که از سال 1386/ 2007 تا 1391/ 2012 در رومانی تولید می‌شد و ساندرو2 که از سال 1393/ 2012 تاکنون تولید آن ادامه دارد و در اصل همان فیس‌لیفت نسخه اولی خود است؛ زیرا تغییرات نسل دوم بسیار اندک بود و به تعویض چراغ‌ها و اصلاح ساختار ایمنی بدنه محدود شده بود. رنو ساندروی نسل اول در کشورهای برزیل، رومانی، کلمبیا و ایران تولید شده است. کلمبیا تولید ساندروی نسل اول را سال 1394/ 2015 متوقف کرد و در حال حاضر ایران تنها تولیدکننده ساندرو در جهان به شمار می‌آید.

محصول بعدی، خودرویی است که مهندسان چینی طراحی و ساخته‌اند و در ایران چندان شناخته‌شده نیست، اما بد نیست بدانید شرکت چانگان در چین جزو چهار شرکت برتر از نظر تیراژ و میزان فروش است.

استپ وی

چینی‌ها اگر در زمان انتخاب خودرو برای خود خودروسازان اروپایی، آمریکایی و ژاپنی را از فهرست درخواستشان حذف کنند، محصولات چانگان یکی از انتخاب‌های برجسته آنها خواهد بود. چانگان سی‌اس 35 برای اولین‌بار سال 1390/ 2011 در نمایشگاه خودروی فرانکفورت آلمان رونمایی شد، آن هم به عنوان یک خودروی مفهومی.

یک سال بعد به بلوغ رسید و در نمایشگاه پکن آمادگی خود را برای ورود به بازار مصرف اعلام کرد و اولین نمونه آن در آخرین روز اکتبر 2012 (اواسط آبان 1391) از خط تولید چینی‌ها بیرون آمد.

نبرد زیر یک سقف

پس از وارسی ظاهر و بدنه، سری به داخل اتاق و کابین این دو رقیب می‌زنیم. استپ‌وی در نگاه اول چیزی برای تمایز با نسل اول خود ندارد و اگر بدانید در آینده با همین سبک داشبورد باز هم در نمونه فیس‌لیفت شده تندر 90 مواجه خواهید شد از هیجانتان بشدت کاسته خواهد شد.

با این همه، راننده به تمام اجزای کنترل‌کننده داخل کابین دسترسی خوبی دارد. قاب‌های رودری تغییر قابل قبول و مثبتی نسبت به نسل اول داشته‌اند و مشکل خسته‌کننده بودن صندلی‌ها نیز همچنان پابرجاست البته این صندلی‌ها محاسنی نیز دارند، بخصوص صندلی‌های عقب که به‌دلیل داشتن قابلیت تاشوندگی باعث ایجاد فضای بسیار وسیعی در قسمت بار استپ‌وی می‌شود؛ طوری که در حالت ایستاده بودن صندلی‌های عقب، فضای بار این خودرو 300 لیتر است و در زمان تاشدن این صندلی‌ها، فضای 300 لیتری به 1200 لیتر افزایش پیدا خواهد کرد.

در مقابل، استپ‌وی سی‌اس35 دارای کابینی بسیار مدرن و تحسین‌برانگیز است و نگاه کسانی را که به طراحی بیرونی آن ایراداتی را وارد می‌دانستند به کلی دگرگون خواهد کرد.

در نگاه اول تصور بیننده به سمت خودروهای آمریکایی و تولیدات شرکت فورد سوق داده خواهد شد که اگر جنس به کار گرفته شده در ساخت ادوات و اجزای داشبورد نیز به همان اندازه باکیفیت بود جای هیچ شک و شبهه‌ای باقی نمی‌گذاشت. با این حال از نظر بسیاری از هموطنان خود کیفیت بهتری دارد! البته این نکته را نباید از یاد برد که پایین بودن کیفیت پلاستیک به کار گرفته شده در ساخت تجهیزات داخلی خودروهای چینی به جزئی جدانشدنی از معایب این گروه تبدیل شده است.

فضای داخلی اتاق برخلاف استپ‌وی که با داشتن سقفی بلند قابلیت نشستن پنج نفر قدبلند را دارد، در چانگان سی‌اس35 فضای کوچکی است، اما هنوز هم می‌توان انتظار داشت چهار نفر براحتی در آن جای مناسبی برای خود پیدا کنند.فضای بار این چینی تازه‌وارد نیز در مقابل استپ‌وی حرف چندانی برای گفتن ندارد، اما اگر صحبت درباره امکانات رفاهی و تجهیزات جانبی به میان بیاید، شاهد روسیاهی استپ‌وی خواهیم بود زیرا این محصول فرانسوی همچنان از حداقل‌های تجهیزات نسبت به رقیب چینی خود بهره می‌برد. این در حالی است که سی‌اس 35 سرنشینان خود را با انبوهی از امکانات جانبی و تجهیزات رفاهی تا رسیدن به مقصد همراهی خواهد کرد.

ارسال به شبکه های اجتماعی
کلید واژه های مطلب:
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱۱ + ۱۳
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۶/۱۲/۱ - ۱۴:۴۹
دومین قرارداد پسابرجامی صنعت خودرو در استان مرکزی محقق شد
خودرونگاران - استاندار مرکزی گفت: دومین قرارداد پسابرجامی استان مرکزی در خودروسازی ساوه با شرکت رنو به بار نشسته و نهایی شدن آن دستاورد بزرگی در حوزه سرمایه گذاری خارجی و اشتغالزایی است.
۱۳۹۶/۱۲/۱ - ۱۳:۵۱
داخلي ها براي افزايش تعرفه ها لابي نكردد / افزايش تعرفه هيبريدي ها توسط لابي شديد داخلي ها
خودرونگاران - افزایش تعرفه واردات خودرو همچنان در مرکز مناقشه؛ مخالفان آن را نتیجه لابی خودروسازان داخلی می دانند، موافقان اما آن را سیاستی برای مدیریت واردات و حمایت از تولید داخل.
۱۳۹۶/۱۲/۱ - ۱۳:۴۶
جلوگیری از افزایش قیمت خودروهای کمتر از ۴۵ میلیون تومان بدون منطق است
خودرونگاران - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: با توجه به افزایش قیمت ۳۵ درصدی موارد پلاستیکی، فولادی و الکترونیکی مورد استفاده در خودروها جلوگیری شورای رقابت از افزایش قیمت خودروهای تا سقف ۴۵ میل...
۱۳۹۶/۱۲/۱ - ۱۲:۳۵
آغاز پیش فروش ساندرو استپ وی از فردا
خودرونگاران - سایپا از آغاز پیش فروش اینترنتی ساندرو استپ وی از روز چهارشنبه خبر داد.
۱۳۹۶/۱۲/۱ - ۱۲:۱۲
فریب اطلاعاتی دولت آمریکا از سوی یک خودروساز
خودرونگاران - شرکت خودروسازی دایملر با استفاده از یک نرم افزار اطلاعات غلطی را در مورد میزان انتشار گازهای مسموم توسط اتومبیل های تولیدی خود ارائه کرد و دولت آمریکا را فریب داد.
۱۳۹۶/۱۲/۱ - ۱۱:۱۳
پروژه سفارشي سازي تجارب مشتريان ايران خودرو در دفاتر منطقه اي
خودرونگاران - مديريت ارتباط با مشتريان گروه صنعتي ايران خودرو پروژه سفارشي سازي تجارب مشتريان(CEM)را با هدف شناسايي تجربيات مختلف مشتريان در تماس با ايران خودرو، تعيين حوزه هاي نيازمند بهبود براساس تج...
۱۳۹۶/۱۲/۱ - ۱۱:۱۱
انتشار 700 ميليارد تومان اوراق مرابحه توسط ايران خودرو
خودرونگاران - بزرگترين چالش هاي فعلي زنجيره تأمين و خودروسازان از بعد مالي، عدم تطابق روش هاي بانكي موجود با نيازهاي خودروسازان و قطعه سازان، فقدان ابزارهاي نوين مالي در بازار سرمايه ايران و نوسانات ن...
۱۳۹۶/۱۲/۱ - ۱۱:۰۰
لزوم مقابله با فساد وارداتچیهای خودرو در کنار لغو تصمیمات شائبه‌دار
خودرونگاران - در حالی وزارت صنعت در بیانیه ای از شناسایی متخلفان در حوزه واردات خودرو خبر داده که به نظر میرسد برخی اقدامات با این موضع در تضاد است.
۱۳۹۶/۱۲/۱ - ۱۰:۲۰
تکلیف ساکنین محدوده طرح ترافیک با اجرای طرح جدید
خودورنگاران- طرح جدید در پایتخت بنا به مصوبه شورای عالی ترافیک کشور از 15فروردین 97 قابلیت اجرا دارد اما یکی از نکات این طرح آن است که ساکنین در محدوده طرح ترافیک چگونه باید برای ورود و خروج در محدوده...
۱۳۹۶/۱۲/۱ - ۱۰:۱۸
تجاری‌سازی مواد افزودنی که مانع از یخ‌زدن روغن موتور در دمای منفی 33 می‌شود
خودرونگاران- محققان کشور مواد افزودنی برای روغن موتور خودروها عرضه کردند که علاوه بر حفظ ویسکوزیته روغن، مانع از یخ زدن روغن در دمای منهای 33 درجه سانتی‌گراد می‌شود.
۱۳۹۶/۱۲/۱ - ۱۰:۱۷
قیمت خودرو بنز در بازار+ جدول
خودرونگاران - برای خرید خودرو بنز در بازار باید حداقل 156 میلیون تومان هزینه کرد.
۱۳۹۶/۱۲/۱ - ۱۰:۱۵
برق خورشیدی هوشمند تسلا به کانادا رسید
خودرونگاران - تسلا ارائه خدمات دسترسی به برق هوشمند خورشیدی را به کانادا نیز منتقل کرد و یک طرح آزمایشی را به همین منظور راه اندازی کرده است.
۱۳۹۶/۱۲/۱ - ۱۰:۱۴
بودجه حمل و نقل عمومی افزایش یافته است
خودرونگاران- رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران گفت:‌ میزان بدهی دولت به شهرداری تهران مشخص نیست، ولی از یک هزار تا ۲۰ هزار میلیارد تومان این بدهی‌ها عنوان می‌شود.
۱۳۹۶/۱۱/۲۳ - ۱۲:۳۹
ملاك عمل به تعرفه راي هيات وزيرانِ نه ديوان عدالت اداري
خودرونگاران - وزیر صنعت، معدن و تجارت در واکنش به این پرسش که آیا رأی دیوان عدالت اداری برای ابطال مصوبه افزایش تعرفه واردات خودرو ملاک عمل خواهد بود یا خیر، گفت: فعلاً در این باره چیزی ابلاغ نشده و ر...
۱۳۹۶/۱۱/۲۳ - ۱۰:۱۴
كاهش تعرفه خودرو دو فوريتي شد
خودرونگاران - رییس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، مفاد طرح دو فوریتی ۲۱۷ نماینده برای کاهش تعرفه خودروهای وارداتی را تشریح کرد.
۱۳۹۶/۱۱/۳۰ - ۱۰:۱۶
صدور گواهی اسقاط خودرو به ازای هر۲۰ هزار دلار واردات قطعات خودروهای سبک و سنگین
خودرونگاران - نمایندگان مجلس، گمرک جمهوری اسلامی را مکلف کردند به ازای هر ۲۰ هزار دلار واردات قطعات خودروهای سبک و سنگین، یک گواهی اسقاط خودرو اخذ کند.
۱۳۹۶/۱۱/۲۶ - ۱۴:۰۵
یکه زارع از کدام استانداردها سخن می گوید؟
خودرونگاران- «به اطلاع همه ی عزیزان می رسانم خودروهای بنز و هیوندای الان این استانداردها رو پاس نمی کنن... با {مدیران} بنز که صحبت می کنیم می گویند ما استانداردهای ایران را نمی توانیم پاس کنیم.»
۱۳۹۶/۱۱/۲۷ - ۱۲:۲۷
بلاتکلیفی در تعیین تعرفه‌های واردات خودرو موج می‌زند/ قیمت خودرو سالی یک‌بار باید افزایش پیدا کند
خودرونگاران- نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل تهران با بیان اینکه بلاتکلیفی در تعیین تعرفه‌های واردات خودرو موج می‌زند، گفت: قیمت خودرو سالی یک‌بار باید افزایش پیدا کند.
۱۳۹۶/۱۱/۲۴ - ۱۳:۴۵
11 هزارمیلیارد هزینه آلودگی هوا
خودرونگاران - رییس هییت مدیره شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو گفت بر اساس برآوردها هزینه‌های اجتماعی این آلودگی در سال گذشته، 11 میلیارد تومان بوده است که باید به این میزان، اختلالات روانی...
۱۳۹۶/۱۱/۲۳ - ۱۰:۰۶
جنگ قيمتي
خودرونگاران - اختلاف‌نظر درباره قيمت‌‌گذاري خودرو از موضوعي نهادي به مساله‌اي بين‌قوه‌اي تبديل شد .
۱۳۹۶/۱۱/۲۵ - ۱۷:۲۵
هدر روي 1.5 ميليارد دلار با تردد كاميون هاي يك سرخالي
خودرونگاران - فعالان بخش حمل و نقل جاده اي ايران معتقدند كه در ایران سالانه 1.5 میلیارد دلار هزینه تردد یک سر خالی ناوگان حمل‌ونقل بارجاده‌ای‌ می‌شود، موضوعي كه با هوشمندسازي بخش حمل و نقل باري در كش...
۱۳۹۶/۱۱/۲۴ - ۱۴:۴۳
سوناتا هيبريد را گران نمي فروشيم
خودرونگاران - در حالي كه خبرهاي مختلفي در مورد تعرفه خودروهاي هيبريدي به گوش مي رسد و نمايندگان مجلس در تلاش هستند تا تعرفه واردات اين خودروها را كاهش دهند، برخي اخبار هم از بدنه وزارت صنعت معدن و تجا...
۱۳۹۶/۱۱/۲۴ - ۱۴:۳۶
پاسخ دیوان عدالت به اظهارات وزیر صنعت
خودرونگاران - مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی دیوان عدالت اداری گفت: دستور موقت دیوان عدالت اداری درباره تعرفه خودروها لازم الاجراست.
۱۳۹۶/۱۱/۲۷ - ۱۲:۱۰
خودروهاي قديمي پژو استانداردهاي جديد را پاس نمي كنند/احتمال خروج پژوهاي قديمي جدي شد
خودرونگاران- قائم مقام منطقه خاورمیانه و آفریقا گروه خودروسازی پژو- سیتروئن- دی اس (PSA) گفت: تولیدات این شرکت در ایران فقط در صورت افزایش درصد داخلی سازی، رقابتی می‌شود، اما اگر بخواهیم فقط مونتاژ قط...
۱۳۹۶/۱۱/۲۷ - ۱۴:۲۰
طرح ترافیک جدید قابل اجرا نیست/دارندگان طرح فعلا تردد کنند
خودرونگاران- رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: دارندگان طرح ترافیک ۹۶ تا زمانی که زیرساخت‌های طرح جدید مهیا نشود می‌توانند در طرح ترافیک تردد کنند.
۱۳۹۶/۱۱/۲۵ - ۱۱:۳۴
از پیشکسوتان صنعت قطعه سازی تقدیر می شود
خودرونگاران - دومین روز پنجمین همایش صنعت خودرو با حضور فعالین این حوزه آغاز به کار کرد و قرار است از تعدادی از پیشکسوتان حوزه زنجیره تامین قطعات صنعت خودرو سازی تقدیر شود.