امروز: پنج شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۶ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۵/۱۰/۲۲ - ۱۴:۲۵
شناسه خبر: ۴۳۱۸۸۷
 
سوغات شرق اروپا یا تحفه شرق آسیا؟
خودرونگاران- از زمان ورود کراس‌اوورها به بازار همواره صحبت از این بوده که نوع خاص طراحی این گروه از خودروها نظر طیف زیادی از اقشار جامعه را به سوی خود جلب کرده‌ است.

به گزارش خودرونگاران به نقل از جام جم، مدل‌هایی که به خاطر بهره‌مندی از شباهت‌های ظاهری فراوان با خودروهای شاسی‌بلند (SUV) قیمت‌های بسیار پایین‌تری دارند و به آسانی می‌توانند سهم بسیاری از بازار مصرف را به سمت خود بکشانند. چانگان سی‌اس 35 (CS35) و ساندرو استپ‌وی، دو محصول جدید است که هنوز در خیابان‌ها به تعداد زیاد دیده نمی‌شود، اما در به دست آوردن سهم بیشتری از بازار، رقابت بسیار نزدیکی با یکدیگر را آغاز کرده‌اند. در ادامه با این محصولات دوست‌داشتنی بیشتر آشنا خواهیم شد.

جدال بر سر طراحی

ساندرو استپ‌وی تفاوت چندانی با نمونه قبلی خود ندارد و همچنان حس خشونت و هیجان را براحتی می‌توان در نگاه به آن لمس کرد. تفاوت در نوع‌ رنگ‌آمیزی سپرها، باربند و قطعات زینتی اطراف گلگیر و رکاب، استپ‌وی را به خودرویی چشمنواز تبدیل کرده است.

اطراف چراغ‌های این خودرو نیز به هاله‌ای سیاه رنگ مجهز شده که چهره آن را بسیار جذاب‌تر کرده است. در نمونه‌های گیربکس دستی زه‌های جانبی، دستگیره‌ها و آینه‌ها بی‌رنگ هستند و در نمونه گیربکس اتوماتیک این اجزا همرنگ بدنه رنگ‌آمیزی شده‌اند. در کنار این تغییرات، رینگ‌های استپ‌وی نیز دچار تغییرات چشمنوازی شده‌اند.

استپ‌وی در ظاهر یک سر و گردن از خودروهای همرده تولید داخل بلندتر به نظر می‌رسد، اما جالب است بدانید ارتفاع این نوع استپ‌وی نسبت به برادران تولید شده خود در دیگر کشورها 44 میلی‌متر کوتاه‌تر است. ارتفاع استپ‌وی نسبت به نسل اول خود حدود 4.5 سانتی‌متر بیشتر شده که علت آن هم شاید نصب باربند روی سقف آن باشد.

در مقابل، حریف آسیایی استپ‌وی با کمک طراحان ایتالیایی به ظاهر کنونی خود دست پیدا کرده است. طراحی چانگان سی‌اس35 برخلاف دیگر تولیدات چینی‌ها کپی‌برداری شده از چند نمونه موجود دیگر نیست و استفاده از خطوط نرم در سراسر بدنه این خودرو، جلوه‌ای خاص به آن بخشیده است.

منحصربه‌فردبودن این نوع طراحی اگر پر از حُسن و خوبی باشد، یک بدی هم دارد و آن این که با همه سلیقه‌های موجود در ایران همخوانی ندارد و برخی مصرف‌کنندگان ایرانی، لزوما این گونه خطوط زاویه‌دار‌ و منحنی را نمی‌پسندند. البته ایرادها به همین جا ختم نمی‌شود و بسیاری کم بودن طول و طراحی قسمت عقب این خودرو را نیز به فهرست عیوب ظاهری آن افزوده‌اند، اما با وجود این، کیفیت بسیار خوب مونتاژ اجزای بدنه و رنگ‌آمیزی آنها همانند دیگر محصولات وارداتی از زادگاه چانگان امیدوارکننده است.

برگ برنده زیر پنجه قدرت!

همان طور که پیشتر گفته شد استپ‌وی خودروی جدیدی نبوده و فیس‌لیفت شده نسل قبلی خود است. همین مساله سبب شده این بخت را داشته باشد که پیشرانه‌های مختلف را درون محفظه موتور خود امتحان کند. از موتور D4D که 999 سی‌سی حجم و 77 اسب بخار داشت گرفته تا سری

K4M HI-FLEX با حجم 1598 سی‌سی و توان تولید 112 اسب بخار در این سری تولیدات مورد استفاده قرار گرفته است. اما مدل‌هایی که در ایران عرضه شده به پیشرانه‌هایی از سری KM4A6 برای گیربکس‌های دستی و KM4C6 برای گیربکس‌های اتوماتیک مجهز هستند که حجم 1598 سی‌سی‌ و قابلیت تولید قدرت به میزان 105 اسب بخار را دارند.

در سوی دیگر، چانگان سی‌اس35 فرصتی برای امتحان‌کردن پیشرانه‌های مختلف ندارد و فقط از یک موتور با کد BLUE CORE بهره می‌برد که مانند رقیب خود چهار سیلندر است. این موتور با همکاری شرکای خارجی چانگان مانند مزدای ژاپن و فورد آمریکا توسعه یافته و بهینه شده است. این موتور 1.6 لیتری می‌تواند 125 اسب بخار نیرو تولید کند و در هر دو نمونه گیربکس اتوماتیک و دستی وظیفه به حرکت درآوردن چرخ‌های سی‌اس35 را به عهده گرفته است.

فرانسوی اصلاح شده یا چینی پرفروش؟

مالکان فرزند خلف تندر 90 به دلیل رفع ایراداتی که در نمونه‌های ابتدایی آن وجود داشت، با خیال راحت‌تری می‌توانند از سواری این خودروی اسپرت‌ لذت ببرند. در استپ‌وی از کلاچ هیدرولیک به جای کلاچ سیمی استفاده شده و تغییرات جزئی‌ نیز در گیربکس آن دیده می‌شود. همچنین در مدل دنده دستی، ماهک‌بندی مکانیسم تعویض دنده‌ها با مکانیسم سیمی جایگزین می‌شد و شاهد حذف گردگیرهای پولوس و استفاده از کاسه نمد برای آب‌بندی روغن گیربکس هستیم.

همه این تغییرات مثبت شاید در مواجهه با طراحی ساده و قدیمی کابین آن چندان به چشم نیاید، بخصوص اگر بخواهید خودرویی داشته باشید که از تجهیزات رفاهی به‌روزی نیز برخوردار باشد. در مقابل در چانگان سی‌اس 35 با خودرویی روبه‌رو هستیم که جسورانه تمام تجهیزات رفاهی را که در یک خودروی میان‌رده انتظار داریم در خود دارد.

ظاهری مدرن و داخل کابینی که به جرأت می‌توان گفت بسیار زیبا و فریبنده است و هرچند تازه به بازار عرضه شده، اما طبق آمار شرکت سازنده در سال گذشته 170 هزار دستگاه از آن به فروش رسیده است، اما هرچه باشد این خودرو سوغات کشوری است که مصرف‌کنندگان داخلی چندان به آینده تولیداتش خوشبین نیستند و از سوی دیگر بازار دست‌دوم خوبی نیز در کشور ما ندارد. شاید اشتباه سایپا در قیمت‌گذاری ابتدایی آن نیز در بروز این جو روانی چندان بی‌تأثیر نباشد.

حال باید صبر کنیم و ببینیم آیا چانگان سی‌اس 35 می‌تواند معادلات بازار و تصورات مصرف‌کنندگان را دستخوش تغییر کند و در رقابت با برند معتبر فرانسوی که اقبال عمومی نسبتا خوبی نیز برای خود دست و پا کرده و موفق شود؟

پیشینه تولید؛ از بخارست تا پکن

ساندرو استپ‌وی با فاصله کمی از نمونه قبلی خود یعنی ساندرو در ایران رونمایی شد. این خودرو که خارج از کشور بیشتر با برند داچیا شناخته می‌شود از زیرمجموعه‌های شرکت رنوی فرانسه است که به عنوان یک برند ارزانقیمت و اقتصادی تحت مالکیت رنو قرار دارد.

استپ‌وی تا قبل از آمدنش به ایران در دو نسل متفاوت از سوی داچیا به بازارهای جهانی ارائه شده است؛ ساندرو یک که از سال 1386/ 2007 تا 1391/ 2012 در رومانی تولید می‌شد و ساندرو2 که از سال 1393/ 2012 تاکنون تولید آن ادامه دارد و در اصل همان فیس‌لیفت نسخه اولی خود است؛ زیرا تغییرات نسل دوم بسیار اندک بود و به تعویض چراغ‌ها و اصلاح ساختار ایمنی بدنه محدود شده بود. رنو ساندروی نسل اول در کشورهای برزیل، رومانی، کلمبیا و ایران تولید شده است. کلمبیا تولید ساندروی نسل اول را سال 1394/ 2015 متوقف کرد و در حال حاضر ایران تنها تولیدکننده ساندرو در جهان به شمار می‌آید.

محصول بعدی، خودرویی است که مهندسان چینی طراحی و ساخته‌اند و در ایران چندان شناخته‌شده نیست، اما بد نیست بدانید شرکت چانگان در چین جزو چهار شرکت برتر از نظر تیراژ و میزان فروش است.

استپ وی

چینی‌ها اگر در زمان انتخاب خودرو برای خود خودروسازان اروپایی، آمریکایی و ژاپنی را از فهرست درخواستشان حذف کنند، محصولات چانگان یکی از انتخاب‌های برجسته آنها خواهد بود. چانگان سی‌اس 35 برای اولین‌بار سال 1390/ 2011 در نمایشگاه خودروی فرانکفورت آلمان رونمایی شد، آن هم به عنوان یک خودروی مفهومی.

یک سال بعد به بلوغ رسید و در نمایشگاه پکن آمادگی خود را برای ورود به بازار مصرف اعلام کرد و اولین نمونه آن در آخرین روز اکتبر 2012 (اواسط آبان 1391) از خط تولید چینی‌ها بیرون آمد.

نبرد زیر یک سقف

پس از وارسی ظاهر و بدنه، سری به داخل اتاق و کابین این دو رقیب می‌زنیم. استپ‌وی در نگاه اول چیزی برای تمایز با نسل اول خود ندارد و اگر بدانید در آینده با همین سبک داشبورد باز هم در نمونه فیس‌لیفت شده تندر 90 مواجه خواهید شد از هیجانتان بشدت کاسته خواهد شد.

با این همه، راننده به تمام اجزای کنترل‌کننده داخل کابین دسترسی خوبی دارد. قاب‌های رودری تغییر قابل قبول و مثبتی نسبت به نسل اول داشته‌اند و مشکل خسته‌کننده بودن صندلی‌ها نیز همچنان پابرجاست البته این صندلی‌ها محاسنی نیز دارند، بخصوص صندلی‌های عقب که به‌دلیل داشتن قابلیت تاشوندگی باعث ایجاد فضای بسیار وسیعی در قسمت بار استپ‌وی می‌شود؛ طوری که در حالت ایستاده بودن صندلی‌های عقب، فضای بار این خودرو 300 لیتر است و در زمان تاشدن این صندلی‌ها، فضای 300 لیتری به 1200 لیتر افزایش پیدا خواهد کرد.

در مقابل، استپ‌وی سی‌اس35 دارای کابینی بسیار مدرن و تحسین‌برانگیز است و نگاه کسانی را که به طراحی بیرونی آن ایراداتی را وارد می‌دانستند به کلی دگرگون خواهد کرد.

در نگاه اول تصور بیننده به سمت خودروهای آمریکایی و تولیدات شرکت فورد سوق داده خواهد شد که اگر جنس به کار گرفته شده در ساخت ادوات و اجزای داشبورد نیز به همان اندازه باکیفیت بود جای هیچ شک و شبهه‌ای باقی نمی‌گذاشت. با این حال از نظر بسیاری از هموطنان خود کیفیت بهتری دارد! البته این نکته را نباید از یاد برد که پایین بودن کیفیت پلاستیک به کار گرفته شده در ساخت تجهیزات داخلی خودروهای چینی به جزئی جدانشدنی از معایب این گروه تبدیل شده است.

فضای داخلی اتاق برخلاف استپ‌وی که با داشتن سقفی بلند قابلیت نشستن پنج نفر قدبلند را دارد، در چانگان سی‌اس35 فضای کوچکی است، اما هنوز هم می‌توان انتظار داشت چهار نفر براحتی در آن جای مناسبی برای خود پیدا کنند.فضای بار این چینی تازه‌وارد نیز در مقابل استپ‌وی حرف چندانی برای گفتن ندارد، اما اگر صحبت درباره امکانات رفاهی و تجهیزات جانبی به میان بیاید، شاهد روسیاهی استپ‌وی خواهیم بود زیرا این محصول فرانسوی همچنان از حداقل‌های تجهیزات نسبت به رقیب چینی خود بهره می‌برد. این در حالی است که سی‌اس 35 سرنشینان خود را با انبوهی از امکانات جانبی و تجهیزات رفاهی تا رسیدن به مقصد همراهی خواهد کرد.

ارسال به شبکه های اجتماعی
کلید واژه های مطلب:
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۸ + ۹
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۶/۳/۴ - ۱۶:۵۳
ورود اولین تسلای تمام برقی به کشور +تصاویر
خودرونگاران-اولین تسلای وارد شده به کشور و یکی از خاص ترین خودروهای تمام برقی جهان؛ توسط یک گردشگر سوییس وارد ایران شده است.
۱۳۹۶/۳/۴ - ۱۵:۴۷
چرا تولید پراید و 405 عقلانی است؟
خودرونگاران- یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به طرح مجدد بحث خروج خودروهای قدیمی از خط تولید گفت: کدام خودرساز خارجی را می شناسید که بتواند مانند خودروسازان ایران اتومبیل 1600 سی‌سی 4 نفره با بهای 4 هز...
۱۳۹۶/۳/۴ - ۱۵:۴۴
لزوم تغییر الگوی حمایت دولتی از خودروسازان
خودرونگاران- آیا دولت از صنعت خودرو حمایت می کند؟ این پرسش چالش برانگیز در حالی مطرح است که دست اندرکاران صنعت خودرو اعتقادی به حمایت های دولتی از این صنعت ندارند، اما در عوض بسیاری از کارشناسان به وا...
۱۳۹۶/۳/۴ - ۱۵:۱۳
طراحی ویژه‌ای از بنز کلاس G (+عکس)
خودرونگاران- مرسدس بنز در حال ورود به تولید نسل جدیدی از کلاس G است و قرار است نمونه‌های جدیدی از این خودرو را به زودی وارد بازار کند. اما تا ورود نسل جدید بسیاری از مشتریان این کلاس بنز تلاش دارند، ب...
۱۳۹۶/۳/۴ - ۱۴:۳۹
تاثیر مستقیم نمادهای خودرویی بر شاخص
خودرونگاران- در هفته جاری گروه پارس خودرو، ایران خودرو دیزل، گروه بهمن، زامیاد، سایپا، سایپا دیزل و ایران خودرو در ابتدای هفته با روند مثبت شروع به کار کردند و در انتهای هفته وارد مدار نزولی شدند.
۱۳۹۶/۳/۴ - ۱۴:۱۷
مهلت یکساله برای ایرانی‌سازی خودروهای تولید مشترک
خودرونگاران- شمارش معکوس برای اجرایی شدن برخی قراردادهای تولید مشترک خودرو در حالی آغاز شده که شرکای خارجی همچنان از الزام ساخت داخل ۴۰ درصدی این خودروها طفره می‌روند.
۱۳۹۶/۳/۴ - ۱۳:۳۵
معرفی پرشتاب‌ترین خودروهای تولیدی دنیا +تصاویر
خودرونگاران- شتاب صفرتاصد عدد بسیار جذابی در صنعت خودروسازی محسوب می‌شود؛ بنابراین در این مطلب به معرفی خودروهایی پرداخته‌ایم که طبق ادعای سازندگانشان سریع‌ترین خودروهای تولیدی دنیا در شتاب صفرتاصد هس...
۱۳۹۶/۳/۴ - ۱۲:۲۷
پژو و توتال حضور خود را در ایران محکم‌تر می‌کنند
خودرونگاران- صنعت خودروسازی و نفت دو صنعت بزرگی هستند که بعد از اعلام نتایج انتخابات دور دوازدهم ریاست جمهوری،مورد اقبال شرکت های خارجی قرار گرفته اند.
۱۳۹۶/۳/۴ - ۱۲:۲۶
اعلام زمان ورود و قیمت لکسوس RX200t مدل 2017 به ایران
خودرونگاران- پس از گذشت سه سال از ورود آخرین نسل لکسس RX به ایران، به زودی شاهد واردات نسل جدید این خودرو به کشور خواهیم بود.
۱۳۹۶/۳/۴ - ۱۲:۲۴
باتری خودرو با تعرفه کالای‌ تزیینی وارد می‌شود
خودرونگاران- رییس اتحادیه سازندگان و فروشندگن باتری گفت: باتری خودرو از اقلام مورد نیاز است و تعرفه واردات باتری نیاز به اصلاح دارد، در حال حاضر این کالا با تعرفه ۷۹درصد محاسبه می‌شود که همپای کالا...
۱۳۹۶/۳/۴ - ۱۱:۴۵
معرفی نسل جدید اسمارت فورتو
خودرونگاران - نسل جديد اسمارت فورتو به زودي معرفي خواهد شد .
۱۳۹۶/۳/۴ - ۱۱:۱۷
موافقت 'جیلی' چین برای خرید حدود 50 درصد سهام خودروسازی پروتون مالزی
خوودرونگاران- مالک چینی خودروسازی 'ولوو' سوئد با خرید 49.9 درصد سهم شرکت ملی خودروسازی مالزی (پروتون) موافقت کرد، اقدامی که دستیابی به سکویی جهت ورود شرکت خودروسازی چینی 'جیلی' به بازار جنوب شرق آسیا...
۱۳۹۶/۳/۴ - ۱۱:۱۵
عجیب‌ترین قوانین ترافیکی در جهان
خودرونگاران- اگر فکر می‌کنید جریمه‌های سنگینی را به خاطر نقض قوانین سخت‌گیرانه می‌پردازید، به قوانین ترافیکی در کشورهای مختلف دنیا توجه کنید.
۱۳۹۶/۳/۱ - ۱۳:۱۶
با ١٧ميليون تومان ٢٠٦تيپ دو بخريد
خودرونگاران- ‌شرایط فروش اقساطی پژو 206 تیپ 2 ویژه خردادماه 96 از روز امروز اول خرداد لغایت پایان خرداد یا تا زمان تکمیل ظرفیت اعلام شد.
۱۳۹۶/۳/۱ - ۱۲:۵۲
فروش نیسان جوک پلاتینیوم با تسهیلات ویژه
خودرونگاران- جهان نوین آریا، نماینده رسمی نیسان ژاپن در ایران، تیپ پلاتینیوم نیسان جوک را با شرایط ویژه و تحویل ۳۰ روزه به فروش می‌رساند.
۱۳۹۶/۳/۲ - ۰۹:۴۸
خودنمايي رنجرورهاي ايووك در ايران
خودرونگاران -رنجرورهاي ايووك تيونيگ شده هامان به ايران رسيدند.
۱۳۹۶/۲/۲۷ - ۱۴:۲۸
با پیش پرداخت ۱۶میلیونی تندر۹۰+ اتوماتیک بخرید
خودرونگاران- گروه صنعتی ایران خودرو از ادامه پیش فروش تندر۹۰+ (پلاس) اتوماتیک خبر داد .
۱۳۹۶/۳/۲ - ۱۲:۰۱
فروش سانتافه ۲۰۱۷ با اقساط ۴۸ ماهه
خودرونگاران-لیزینگ ملت فروش اقساطی فروش سانتافه ۲۰۱۷ را به صورت اجاره به شرط تملیک آغاز کرد.
۱۳۹۶/۳/۱ - ۱۱:۱۵
خودروهای روسی که به ایران می‌آیند، چه شکلی هستند؟
خودرونگاران- چند وقتی می‌شود که خبر حضور احتمالی محصولات شرکت UAZ در ایران به گوش می‌رسد. شرکت توان‌خودرو به زودی مسئولیت واردات و مونتاژ تعدادی از خودروهای شرکت روسی یو.ای.زد را بر عهده می‌گیرد.
۱۳۹۶/۲/۳۰ - ۱۵:۰۳
فروش ویژه بهاری پرچم دار DS
خودرونگاران- آرین موتور تابان نمایندگی رسمی برند پرمیوم DS فرانسه در ایران، شرایط فروش بهاری DS5 را اعلام کرد.
۱۳۹۶/۲/۲۸ - ۱۰:۳۴
فروش ویژه محصولات پارس‌خودرو آغاز شد
خودرونگاران- شرایط فروش ویژه محصولات گروه خودروسازی پارس‌خودرو به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر اعلام شد.
۱۳۹۶/۳/۲ - ۱۲:۴۰
مدل‌های جدیدی از تویوتا کمری ۲۰۱۸
خودرونگاران-در حالیکه تویوتا کمری 2018 برای اولین بار در نمایشگاه خودرویی دیترویت در آمریکا به نمایش درآمد، خودروساز ژاپنی در پیش نمایش این خودرو دو مدل مدلیستا و TRD را ارائه داد.
۱۳۹۶/۳/۱ - ۱۳:۵۲
با اين خودرو ١٠٠٠كيلومتر را با كمتر از یک لیتر برويد
خودرونگاران- دانشگاهی در کبک کانادا، موفق به ساخت خودرویی با مصرف بنزین ۰.۰۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر شده است.
۱۳۹۶/۳/۴ - ۰۰:۵۶
آسان‌ترین شرایط خرید سیمبل و داستر
خودرونگاران- نگین خودرو، نماینده رسمی رنو فرانسه در ایران در بخشنامه جدید فروش خود، رنو سیمبل و رنو داستر را با شرایط متنوع نقدی و اعتباری عرضه کرده است تا به این ترتیب آسان‌ترین شرایط خرید محصولات ا...
۱۳۹۶/۲/۳۱ - ۱۰:۴۰
خودروی جدید لکسوس RX200t و آغاز ثبت سفارش در ایران
خودرونگاران-بعد از 5 سال، لکسوس RX دوباره به ایران برگشته است ولی این‌بار با پیشرانه کم‌حجم‌تر، قدرت کمتر و البته قیمت بیشتر!
۱۳۹۶/۲/۳۰ - ۰۹:۵۸
دختر فرانسوي ها جذاب هميشگي بازار خودرويي ايران
خودرونگاران - يكي از محصولات خودرويي پرطرفدار خودرويي كشور ، خانواده ٢٠٦هاي توليدي آبي پوشان است ، خودرويي كه با توجه به تنوع و سابقه توليد و فروش در بازار خودرويي به يكي از پرفروش ترين خودروهايي تول...