امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۵/۱۰/۲۲ - ۱۴:۲۵
شناسه خبر: ۴۳۱۸۸۷
 
سوغات شرق اروپا یا تحفه شرق آسیا؟
خودرونگاران- از زمان ورود کراس‌اوورها به بازار همواره صحبت از این بوده که نوع خاص طراحی این گروه از خودروها نظر طیف زیادی از اقشار جامعه را به سوی خود جلب کرده‌ است.

به گزارش خودرونگاران به نقل از جام جم، مدل‌هایی که به خاطر بهره‌مندی از شباهت‌های ظاهری فراوان با خودروهای شاسی‌بلند (SUV) قیمت‌های بسیار پایین‌تری دارند و به آسانی می‌توانند سهم بسیاری از بازار مصرف را به سمت خود بکشانند. چانگان سی‌اس 35 (CS35) و ساندرو استپ‌وی، دو محصول جدید است که هنوز در خیابان‌ها به تعداد زیاد دیده نمی‌شود، اما در به دست آوردن سهم بیشتری از بازار، رقابت بسیار نزدیکی با یکدیگر را آغاز کرده‌اند. در ادامه با این محصولات دوست‌داشتنی بیشتر آشنا خواهیم شد.

جدال بر سر طراحی

ساندرو استپ‌وی تفاوت چندانی با نمونه قبلی خود ندارد و همچنان حس خشونت و هیجان را براحتی می‌توان در نگاه به آن لمس کرد. تفاوت در نوع‌ رنگ‌آمیزی سپرها، باربند و قطعات زینتی اطراف گلگیر و رکاب، استپ‌وی را به خودرویی چشمنواز تبدیل کرده است.

اطراف چراغ‌های این خودرو نیز به هاله‌ای سیاه رنگ مجهز شده که چهره آن را بسیار جذاب‌تر کرده است. در نمونه‌های گیربکس دستی زه‌های جانبی، دستگیره‌ها و آینه‌ها بی‌رنگ هستند و در نمونه گیربکس اتوماتیک این اجزا همرنگ بدنه رنگ‌آمیزی شده‌اند. در کنار این تغییرات، رینگ‌های استپ‌وی نیز دچار تغییرات چشمنوازی شده‌اند.

استپ‌وی در ظاهر یک سر و گردن از خودروهای همرده تولید داخل بلندتر به نظر می‌رسد، اما جالب است بدانید ارتفاع این نوع استپ‌وی نسبت به برادران تولید شده خود در دیگر کشورها 44 میلی‌متر کوتاه‌تر است. ارتفاع استپ‌وی نسبت به نسل اول خود حدود 4.5 سانتی‌متر بیشتر شده که علت آن هم شاید نصب باربند روی سقف آن باشد.

در مقابل، حریف آسیایی استپ‌وی با کمک طراحان ایتالیایی به ظاهر کنونی خود دست پیدا کرده است. طراحی چانگان سی‌اس35 برخلاف دیگر تولیدات چینی‌ها کپی‌برداری شده از چند نمونه موجود دیگر نیست و استفاده از خطوط نرم در سراسر بدنه این خودرو، جلوه‌ای خاص به آن بخشیده است.

منحصربه‌فردبودن این نوع طراحی اگر پر از حُسن و خوبی باشد، یک بدی هم دارد و آن این که با همه سلیقه‌های موجود در ایران همخوانی ندارد و برخی مصرف‌کنندگان ایرانی، لزوما این گونه خطوط زاویه‌دار‌ و منحنی را نمی‌پسندند. البته ایرادها به همین جا ختم نمی‌شود و بسیاری کم بودن طول و طراحی قسمت عقب این خودرو را نیز به فهرست عیوب ظاهری آن افزوده‌اند، اما با وجود این، کیفیت بسیار خوب مونتاژ اجزای بدنه و رنگ‌آمیزی آنها همانند دیگر محصولات وارداتی از زادگاه چانگان امیدوارکننده است.

برگ برنده زیر پنجه قدرت!

همان طور که پیشتر گفته شد استپ‌وی خودروی جدیدی نبوده و فیس‌لیفت شده نسل قبلی خود است. همین مساله سبب شده این بخت را داشته باشد که پیشرانه‌های مختلف را درون محفظه موتور خود امتحان کند. از موتور D4D که 999 سی‌سی حجم و 77 اسب بخار داشت گرفته تا سری

K4M HI-FLEX با حجم 1598 سی‌سی و توان تولید 112 اسب بخار در این سری تولیدات مورد استفاده قرار گرفته است. اما مدل‌هایی که در ایران عرضه شده به پیشرانه‌هایی از سری KM4A6 برای گیربکس‌های دستی و KM4C6 برای گیربکس‌های اتوماتیک مجهز هستند که حجم 1598 سی‌سی‌ و قابلیت تولید قدرت به میزان 105 اسب بخار را دارند.

در سوی دیگر، چانگان سی‌اس35 فرصتی برای امتحان‌کردن پیشرانه‌های مختلف ندارد و فقط از یک موتور با کد BLUE CORE بهره می‌برد که مانند رقیب خود چهار سیلندر است. این موتور با همکاری شرکای خارجی چانگان مانند مزدای ژاپن و فورد آمریکا توسعه یافته و بهینه شده است. این موتور 1.6 لیتری می‌تواند 125 اسب بخار نیرو تولید کند و در هر دو نمونه گیربکس اتوماتیک و دستی وظیفه به حرکت درآوردن چرخ‌های سی‌اس35 را به عهده گرفته است.

فرانسوی اصلاح شده یا چینی پرفروش؟

مالکان فرزند خلف تندر 90 به دلیل رفع ایراداتی که در نمونه‌های ابتدایی آن وجود داشت، با خیال راحت‌تری می‌توانند از سواری این خودروی اسپرت‌ لذت ببرند. در استپ‌وی از کلاچ هیدرولیک به جای کلاچ سیمی استفاده شده و تغییرات جزئی‌ نیز در گیربکس آن دیده می‌شود. همچنین در مدل دنده دستی، ماهک‌بندی مکانیسم تعویض دنده‌ها با مکانیسم سیمی جایگزین می‌شد و شاهد حذف گردگیرهای پولوس و استفاده از کاسه نمد برای آب‌بندی روغن گیربکس هستیم.

همه این تغییرات مثبت شاید در مواجهه با طراحی ساده و قدیمی کابین آن چندان به چشم نیاید، بخصوص اگر بخواهید خودرویی داشته باشید که از تجهیزات رفاهی به‌روزی نیز برخوردار باشد. در مقابل در چانگان سی‌اس 35 با خودرویی روبه‌رو هستیم که جسورانه تمام تجهیزات رفاهی را که در یک خودروی میان‌رده انتظار داریم در خود دارد.

ظاهری مدرن و داخل کابینی که به جرأت می‌توان گفت بسیار زیبا و فریبنده است و هرچند تازه به بازار عرضه شده، اما طبق آمار شرکت سازنده در سال گذشته 170 هزار دستگاه از آن به فروش رسیده است، اما هرچه باشد این خودرو سوغات کشوری است که مصرف‌کنندگان داخلی چندان به آینده تولیداتش خوشبین نیستند و از سوی دیگر بازار دست‌دوم خوبی نیز در کشور ما ندارد. شاید اشتباه سایپا در قیمت‌گذاری ابتدایی آن نیز در بروز این جو روانی چندان بی‌تأثیر نباشد.

حال باید صبر کنیم و ببینیم آیا چانگان سی‌اس 35 می‌تواند معادلات بازار و تصورات مصرف‌کنندگان را دستخوش تغییر کند و در رقابت با برند معتبر فرانسوی که اقبال عمومی نسبتا خوبی نیز برای خود دست و پا کرده و موفق شود؟

پیشینه تولید؛ از بخارست تا پکن

ساندرو استپ‌وی با فاصله کمی از نمونه قبلی خود یعنی ساندرو در ایران رونمایی شد. این خودرو که خارج از کشور بیشتر با برند داچیا شناخته می‌شود از زیرمجموعه‌های شرکت رنوی فرانسه است که به عنوان یک برند ارزانقیمت و اقتصادی تحت مالکیت رنو قرار دارد.

استپ‌وی تا قبل از آمدنش به ایران در دو نسل متفاوت از سوی داچیا به بازارهای جهانی ارائه شده است؛ ساندرو یک که از سال 1386/ 2007 تا 1391/ 2012 در رومانی تولید می‌شد و ساندرو2 که از سال 1393/ 2012 تاکنون تولید آن ادامه دارد و در اصل همان فیس‌لیفت نسخه اولی خود است؛ زیرا تغییرات نسل دوم بسیار اندک بود و به تعویض چراغ‌ها و اصلاح ساختار ایمنی بدنه محدود شده بود. رنو ساندروی نسل اول در کشورهای برزیل، رومانی، کلمبیا و ایران تولید شده است. کلمبیا تولید ساندروی نسل اول را سال 1394/ 2015 متوقف کرد و در حال حاضر ایران تنها تولیدکننده ساندرو در جهان به شمار می‌آید.

محصول بعدی، خودرویی است که مهندسان چینی طراحی و ساخته‌اند و در ایران چندان شناخته‌شده نیست، اما بد نیست بدانید شرکت چانگان در چین جزو چهار شرکت برتر از نظر تیراژ و میزان فروش است.

استپ وی

چینی‌ها اگر در زمان انتخاب خودرو برای خود خودروسازان اروپایی، آمریکایی و ژاپنی را از فهرست درخواستشان حذف کنند، محصولات چانگان یکی از انتخاب‌های برجسته آنها خواهد بود. چانگان سی‌اس 35 برای اولین‌بار سال 1390/ 2011 در نمایشگاه خودروی فرانکفورت آلمان رونمایی شد، آن هم به عنوان یک خودروی مفهومی.

یک سال بعد به بلوغ رسید و در نمایشگاه پکن آمادگی خود را برای ورود به بازار مصرف اعلام کرد و اولین نمونه آن در آخرین روز اکتبر 2012 (اواسط آبان 1391) از خط تولید چینی‌ها بیرون آمد.

نبرد زیر یک سقف

پس از وارسی ظاهر و بدنه، سری به داخل اتاق و کابین این دو رقیب می‌زنیم. استپ‌وی در نگاه اول چیزی برای تمایز با نسل اول خود ندارد و اگر بدانید در آینده با همین سبک داشبورد باز هم در نمونه فیس‌لیفت شده تندر 90 مواجه خواهید شد از هیجانتان بشدت کاسته خواهد شد.

با این همه، راننده به تمام اجزای کنترل‌کننده داخل کابین دسترسی خوبی دارد. قاب‌های رودری تغییر قابل قبول و مثبتی نسبت به نسل اول داشته‌اند و مشکل خسته‌کننده بودن صندلی‌ها نیز همچنان پابرجاست البته این صندلی‌ها محاسنی نیز دارند، بخصوص صندلی‌های عقب که به‌دلیل داشتن قابلیت تاشوندگی باعث ایجاد فضای بسیار وسیعی در قسمت بار استپ‌وی می‌شود؛ طوری که در حالت ایستاده بودن صندلی‌های عقب، فضای بار این خودرو 300 لیتر است و در زمان تاشدن این صندلی‌ها، فضای 300 لیتری به 1200 لیتر افزایش پیدا خواهد کرد.

در مقابل، استپ‌وی سی‌اس35 دارای کابینی بسیار مدرن و تحسین‌برانگیز است و نگاه کسانی را که به طراحی بیرونی آن ایراداتی را وارد می‌دانستند به کلی دگرگون خواهد کرد.

در نگاه اول تصور بیننده به سمت خودروهای آمریکایی و تولیدات شرکت فورد سوق داده خواهد شد که اگر جنس به کار گرفته شده در ساخت ادوات و اجزای داشبورد نیز به همان اندازه باکیفیت بود جای هیچ شک و شبهه‌ای باقی نمی‌گذاشت. با این حال از نظر بسیاری از هموطنان خود کیفیت بهتری دارد! البته این نکته را نباید از یاد برد که پایین بودن کیفیت پلاستیک به کار گرفته شده در ساخت تجهیزات داخلی خودروهای چینی به جزئی جدانشدنی از معایب این گروه تبدیل شده است.

فضای داخلی اتاق برخلاف استپ‌وی که با داشتن سقفی بلند قابلیت نشستن پنج نفر قدبلند را دارد، در چانگان سی‌اس35 فضای کوچکی است، اما هنوز هم می‌توان انتظار داشت چهار نفر براحتی در آن جای مناسبی برای خود پیدا کنند.فضای بار این چینی تازه‌وارد نیز در مقابل استپ‌وی حرف چندانی برای گفتن ندارد، اما اگر صحبت درباره امکانات رفاهی و تجهیزات جانبی به میان بیاید، شاهد روسیاهی استپ‌وی خواهیم بود زیرا این محصول فرانسوی همچنان از حداقل‌های تجهیزات نسبت به رقیب چینی خود بهره می‌برد. این در حالی است که سی‌اس 35 سرنشینان خود را با انبوهی از امکانات جانبی و تجهیزات رفاهی تا رسیدن به مقصد همراهی خواهد کرد.

ارسال به شبکه های اجتماعی
کلید واژه های مطلب:
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۳ + ۲
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۷/۲/۷ - ۱۱:۴۹
صنعت خودرو با وجود افزایش تولید سودآور نیست
خودرونگاران- یک عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه صنعت خودرو ایران به دلیل ارزش افزوده پایین از سودآوری برخوردار نیست،گفت: بازار سرمایه به تنهایی فقط در کنترل دولت نیست. امنیت موضوع مهمی ...
۱۳۹۷/۲/۷ - ۱۱:۳۱
تولید ۲۵ خودرو متوقف شد
خودرونگاران- تولید ۲۵ خودروی سواری و سنگین جاده‌ای با اجرای فاز اول استانداردهای جدید اجباری خودرو متوقف شد.
۱۳۹۷/۲/۷ - ۱۱:۲۲
اعتبار نامحدود کارت‌های مدت‌دار مترو
مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری مترو تهران گفت: کارت‌های مدت‌دار مترو نامحدود هستند.
۱۳۹۷/۲/۷ - ۱۰:۳۳
چالوس بعد از ظهر یک‌طرفه می‌شود
خودرونگاران- رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور با تشریح آخرین وضعیت جوی و ترافیکی راه‌های کشور از اعمال محدودیت تردد در محور کرج-چالوس در بعد از ظهر امروز خبر داد.
۱۳۹۷/۲/۷ - ۱۰:۰۸
65درصد محصولات ايران خودرو درسطح كيفي 3 و 4 ستاره
خودرونگاران- معاون كيفيت گروه صنعتي ايران خودرو از ارتقا و بهبود كيفيت تمامي محصولات اين خودروساز در سال گذشته خبر داد و گفت: درحال حاضر حدود 65 درصد از محصولات ايران خودرو داراي سطح كيفي 3 و 4 ستاره ...
۱۳۹۷/۲/۶ - ۱۶:۴۵
تخفیف ۹۰ درصدی طرح ترافیک برای خودروهای هیبریدی
خودرونگاران - معاون حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری تهران از الزام دارندگان خودرو هیبریدی به پرداخت ۱۰ درصد مبلغ طرح ترافیک خبر داد.
۱۳۹۷/۲/۶ - ۱۶:۳۷
اختصاص یک سوم مبلغ خسارات بیمه به تصادفات ساختگی
خودرونگاران- معاون نظارت بیمه مرکزی گفت: ۲۰ تا ۳۰ درصد از خسارت های پرداختی شرکت های بیمه به تقلبات و کلاهبرداری های سازمان یافته اختصاص دارد.
۱۳۹۷/۲/۶ - ۱۶:۲۶
پیکان در آلمان +عکس
خودرونگاران - تصویری جالب از خودروی پیکان در خیابان های آلمان که در برابر مرسدس بنز کلاسS پارک شده است.
۱۳۹۷/۲/۶ - ۱۵:۵۳
سه عامل بازار خودرو را بهم ریخته است
خودرونگاران - نوسان قیمت خودرو در هفته‌های گذشته سبب شده تا بازار خرید و فروش تقریبا از رونق بیفتد؛هرچند برخی خودروسازان هم ساز افزایش قیمت را از هفته گذشته کوک کرده اند،اما مشخص نیست که آیا شورای رق...
۱۳۹۷/۲/۶ - ۱۵:۰۶
پژو با چه محصولاتی به نمایشگاه پکن آمد؟ +عکس
خودرونگاران - پژو با نمایش ۵۰۰۸، ٤٠٠٨، ۳۰۸ ،۲۰۰۸ و ۳۰۰۸ در نمایشگاه خودرو پکن شرکت کرده است.
۱۳۹۷/۲/۶ - ۱۴:۵۶
تعیین تکلیف افزایش نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس در هفته آینده
خودرونگاران - رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، گفت: در هفته آینده افزایش میانگین ۱۲.۵ درصدی نرخ کرایه اتوبوس، تاکسی و مینی‌بوس در صحن علنی شورای شهر مورد بررسی می‌شود.
۱۳۹۷/۲/۶ - ۱۲:۳۰
امتیازات داده‌شده به شاسی‌بلند آئودی کیو ۷
خودرونگاران- شاسی‌بلند 2018 آئودی به نام Q7 در بخش لاکچری امتیاز 5 از 5 و در بخش راحتی سرنشین نیز 5 از 5 را دریافت کرده است.
۱۳۹۷/۲/۶ - ۱۲:۲۸
«طرح ترافیک» از ۱۵ اردیبهشت اجرا می‌شود
خودرونگاران- شهرداری تهران در اطلاعیه‌ای به برخی شایعات درباره تعویق زمان اجرای طرح ترافیک پاسخ داد.
۱۳۹۷/۲/۲ - ۱۹:۲۱
همكاري با فرانسه اشتباه بود
خودرونگاران - مديرعامل ايران خودرو گفت : در خصوص کار با فرانسه بسیار موافقم که اشتباه کردیم. ما قرار بود در سیاست خارجی خود با ایجاد وابستگی استراتژیک برای رنو و پژو، آنها را به رقابت بیاندازیم. اما ...
۱۳۹۷/۲/۴ - ۱۶:۳۸
يك روز با "بي ام و "در پيست آزادي
خودرونگاران - نخستين سري خودرو آلماني ها بالاخره و براي نخستين بار تحت تست خبرنگاران قرار گرفت .
۱۳۹۷/۲/۲ - ۱۱:۱۸
متن کامل طرح تعیین ضوابط تعرفه واردات خودروها
نمایندگان مجلس طرحی را تدوین کردند که در صورت تصویب نهایی آن، تعرفه واردات خودرو تا ۲۰ درصد کاهش می یابد.
۱۳۹۷/۲/۲ - ۱۰:۰۹
تعرفه ٢٠درصدي واردات چشم انتظار راي نمايندگان
خودرونگاران- نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرح تعیین ضوابط حقوق ورودی خودروهای سواری وارداتی و ساماندهی بازار خودرو موافقت کردند.با اين توافق تعرفه واردات خودرو تا ٢٠درصد كاهش مي يابد.
۱۳۹۷/۲/۱ - ۱۵:۲۰
پریوس، ورسا و آیگو به عنوان بهترین خودروها معرفی شدند
خودرونگاران - مجله معتبر Auto Exopress ۱۶ سال است که نظرسنجی با عنوان Driver Power Gold Award را برگزار می کند. در شانزدهمین نظرسنجی این مجله بیش از ۸۰ هزار نفر شرکت داشتند و تویوتا توانست ۴ عنوان اول...
۱۳۹۷/۲/۱ - ۱۲:۴۴
پيش فروش محصولات شاسي بلند ايران خودرو
خودرونگاران - شرکت ایران خودرو محصولات شاسي بلند خود را در طرح فروش ارديبهشت ماه عرضه مي کند. اجراي اين طرح از روز يكشنبه دوم ارديبشهت ماه آغاز و تا زمان تكميل ظرفيت ادامه خواهد داشت.
۱۳۹۷/۲/۱ - ۰۹:۲۲
واردکنندگان: تا ارز ندهند خودرو نخواهیم فروخت
خودرونگاران - در حال حاضر فروش به اتمام رسیده است. این جمله‌ای است که شرکت‌های واردکننده خودرو در بخش فروش خود نوشتند.
۱۳۹۷/۲/۱ - ۱۰:۱۲
زوتی برای همکاری با سایپا اهمیت ویژه‌ای قائل است
خودرونگاران - مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا باحضور در شرکت زوتی، ضمن بازدید از توانمندی‌های با مدیران این این شرکت دیدار و گفت‌وگو کرد.
۱۳۹۷/۲/۱ - ۰۹:۵۹
خبرنگاران در اولویت دریافت سهمیه طرح ترافیک
خودرونگاران - مسئول بررسی مدارک و اسناد متقاضیان استفاده از سهمیه ویژه‌ خبرنگاری از برخورد با رسانه‌های متخلفی که کادر اجرایی را به عنوان خبرنگار معرفی می‌کنند، خبر داد.
۱۳۹۷/۲/۱ - ۱۳:۲۹
زنگ خطر بزرگ نوروز ۹۷ برای مسافران!
خودرونگاران - همان‌طور که پیش از این نیز رییس سابق سازمان راهداری پیش‌بینی کرده بود به نظر می‌رسد میزان تلفات و تصادفات رانندگی ایران به کف کاهشی خود رسیده و در صورتی که بسیاری از عوامل تاثیرگذار بر ا...
۱۳۹۷/۲/۲ - ۱۲:۳۶
قیمت جدید مزدا3 تیپ 4 + شرایط فروش
خودرونگاران - قیمت جدید مزدا3 تیپ 4 با شرایط فروش ویژه اردیبهشت 97 اعلام شد.
۱۳۹۷/۲/۲ - ۱۲:۰۷
واردات ۲۳ میلیون دلار خودرو خارجی به کشور در ۱ ماه
خودرونگاران - گمرک ایران از کاهش ۷۳ درصدی واردات خودرو طی فروردین ماه سال‌جاری خبر داد و اعلام کرد در این مدت یک هزار و ۳۴ دستگاه خودرو از طریق گمرکات وارد کشور شده است.
۱۳۹۷/۲/۲ - ۱۴:۵۵
سامانه ثبت سفارش واردات خودرو بسته است
خودرونگاران - نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه از زمان انتقال سامانه ثبت سفارش واردات خودرو به سامانه جامع تجارت امکان ثبت سفارش وجود ندارد، گفت: قیمت تمام شده ارز برای واردات خودرو 485...