امروز: پنج شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۶ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۵/۱۰/۶ - ۱۱:۲۷
شناسه خبر: ۴۳۱۳۳۴
 
خدمات پس از فروش،نقطه ی عطف حضور سرمایه ی خارجی در بازار خودرو
خودرونگاران- بازار خودرو ایران،از جمله بازارهای اصلی هدف مجموعه ی جهانی خودروسازان است.بازاری پر رونق و پر کشش که بدون حضور پر رنگ غول های این صنعت همچون تویوتا و جنرال موتورز،هر ساله حدود یک میلیون خودرو در آن به فروش می رسد.

 ‌حضور پر رنگ  خودرو سازان بزرگ در ایران، همواره با اما و اگر هایی از جنس سیاست روبرو بوده است.از جنگ و تحریم گرفته تا انحصار دولتی و تعرفه هایی که  واردات خودرو رو از صرفه ی اقتصادی خارج می کند.این در حالی است که بازار خودرو ایران به عنوان یک بازار هدف همواره در معرض برنامه ریزی های بلند مدت خودرو سازان بزرگ مطرح بوده است.
خودرو سازان فرانسوی و کره ای در سالیان پس از جنگ تحمیلی،با ایجاد انعطاف و انطباق لازم در بازار خودرو ایران حضور داشته و از طریق انواع شراکت با دو گروه خودرو سازی ایران خودرو و سایپا،خیابان های ایران را مملو از خودرو های خود کرده اند.از تجربه های آغازین پژو تا قرارداد اخیر رنو ،این روند رو به تکامل و توسعه بوده است.اما چه عاملی باعث شده است که خریدار خودروی ایرانی غالبا خود را با دو گروه بزرگ خودرو سازی ایران و نه شرکت های جهانی رو در رو ببیند؟
عوامل بسیاری در این موضع دخیل بوده اند.حمایت از اشتغال داخلی از طریق حمایت تعرفه ای ازخودرو سازان ،عدم صدور مجوز ساخت کارخانه های خودرو سازی مستقل از جانب خودروسازان بین المللی و از همه مهم تر؛ضعف زیر ساخت های صنعتی در صنعت خودرو به نحوی که انتقال تکنولوژی وبین المللی شدن قطعه سازی داخلی به عنوان یک مزیت نسبی ،هیچگاه به درستی انجام نشده است از جمله ی این عوامل به شمار می روند.اما یک عامل پنهان و بسیار مهم نیز در این موضوع موثر بوده است و آن،انحصار ارائه ی خدمات پس از فروش به شبکه ی گروه های بزرگ خودرو سازی است.
ارتباط خریدار خودرو با محصول،درست در نقطه ی پایان تولید آغاز می شود.جایی که محصول آماده تحویل مشتری شده و بهره برداری از آن آغاز می گردد.مشتری خودروی متوسط در ایران ،با توجه به سابقه ی ذهنی که از سطح کیفی خودرو ها و همچنین پر حادثه بودن رانندگی در ایران دارد ، امکان بهره برداری از شبکه ی خدمات پس از فروش را به عنوان یک عامل عمده در انتخاب خودرو جهت خرید لحاظ كرده  و خواسته یا ناخواسته تمایل بیشتر به خرید خودرو از گروه های خودرو سازی بزرگ در ایران پیدا می کند.با توجه به حاشیه سود بسیار بالای فروش قطعات یدکی و خدمات پس از فروش،خودرو های فرانسوی (یا آلمانی و کره ای در سال های دهه ی هفتاد و هشتاد) که با شراکت خودروسازان داخلی تولید می شوند از اقبال بیشتری در بازار برخوردار هستند.
شرکت های بزرگ بین المللی هیچگاه به لحاظ قراردادی از امکان ایجاد شبکه ی مستقل پس از فروش برخوردار نبوده اند و این انحصار پنهان،یک از عوامل اصلی عدم حضور مستقل خودرو سازان بین المللی در بازار ایران بوده و هست.در این میان،خریدار خودرو متضرر اصلی ماجرا بوده و هست.
متضرر خریدار خودروست،که با وجود کیفیت پایین محصول،خدمات نامناسب پس از فروش،صف های انتظار طولانی برای تعمیر خودرو در نمایندگی ها و کمبود قطعات یدکی اصلی به ویژه در باره ی خودرو های جدید ،ناچار است از نیاز خود را از سبد محصولات خودروسازان داخلی انتخاب کند .چرا که در باره ی خودرو های دیگر علاوه بر گران تر بودن محصول در کلاس مشابه ، با مشکلات به مراتب شدید تری در زمینه ی خدمات پس از فروش روبرو خواهد بود.خودروسازان بین المللی نیز همواره عدم امکان ایجاد شبکه ی خدمات پس از فروش را به عنوان یکی از موانع عمده ی حضور در بازار ایران پیش رو می بینند.چرا که به خوبی می دانند که اعتبار برند بسیار وابسته به تامین رضایت مشتری در طول دوره ی بهره برداری از محصول است و این میسر نیست مگر به مدد یک شبکه ی گسترده و موثر خدمات پس از فروش.
قرارداد اخیر بین رنو و وزارت صنایع،برای اولین بار امکان ایجاد سیستم فروش مستقل و شبکه ی خدمات پس از فروش را به یک خودرو ساز بین المللی در ایران فراهم نموده است.نحوه ی اجرای این قراداد و تجربه ی این نوع خدمات خارج از شبکه ی خودرو سازان بزرگ ایرانی،محک دو جانبه ای برای صنعت خودرو ایران خواهد بود.برای خریداران خودرو؛که آیا می توانند از خدمات یک شبکه ی بزرگ و مطمئن ایجاد شده توسط یک گروه بین المللی خودروسازی به خوبی بهره مند شوند یا اینکه تجربه ی ناموفق احتمالی آنها را از این اعتماد پشیمان خواهد کرد.وبرای شرکت های خودرو ساز بین المللی دیگر،که آیا رنو قادر به ایجاد و بهره برداری از این نوع زیر ساخت در ایران هست و اینکه آیا می توان ان را به نحو موفقی تکرار کرد یا خیر.
به هر روی،حق مردم ایران استفاده از بهترین کیفیت و خدمات ممکن از محصولات ساخت داخل بوده و هست.اینکه این نیاز از جانب تصمیم سازان عرصه ی صنعت خودرو به درستی درک گردد و امکان ایجاد شبکه ی مستقل خدمات پس از فروش برای خودرو سازان بین المللی که مشتاق ساخت خودرو و ایجاد اشتغال در ایران هستند ، به خوبی فراهم گردد موضوعی است که باید به انتظار نشست و در سالیان آینده نتایج آن را در اولین امتحان عملی رویت كرد.

آرش رازاني

كارشناس صنعت خودرو 

 

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۶ + ۱۰
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۶/۳/۴ - ۱۶:۵۳
ورود اولین تسلای تمام برقی به کشور +تصاویر
خودرونگاران-اولین تسلای وارد شده به کشور و یکی از خاص ترین خودروهای تمام برقی جهان؛ توسط یک گردشگر سوییس وارد ایران شده است.
۱۳۹۶/۳/۴ - ۱۵:۴۷
چرا تولید پراید و 405 عقلانی است؟
خودرونگاران- یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به طرح مجدد بحث خروج خودروهای قدیمی از خط تولید گفت: کدام خودرساز خارجی را می شناسید که بتواند مانند خودروسازان ایران اتومبیل 1600 سی‌سی 4 نفره با بهای 4 هز...
۱۳۹۶/۳/۴ - ۱۵:۴۴
لزوم تغییر الگوی حمایت دولتی از خودروسازان
خودرونگاران- آیا دولت از صنعت خودرو حمایت می کند؟ این پرسش چالش برانگیز در حالی مطرح است که دست اندرکاران صنعت خودرو اعتقادی به حمایت های دولتی از این صنعت ندارند، اما در عوض بسیاری از کارشناسان به وا...
۱۳۹۶/۳/۴ - ۱۵:۱۳
طراحی ویژه‌ای از بنز کلاس G (+عکس)
خودرونگاران- مرسدس بنز در حال ورود به تولید نسل جدیدی از کلاس G است و قرار است نمونه‌های جدیدی از این خودرو را به زودی وارد بازار کند. اما تا ورود نسل جدید بسیاری از مشتریان این کلاس بنز تلاش دارند، ب...
۱۳۹۶/۳/۴ - ۱۴:۳۹
تاثیر مستقیم نمادهای خودرویی بر شاخص
خودرونگاران- در هفته جاری گروه پارس خودرو، ایران خودرو دیزل، گروه بهمن، زامیاد، سایپا، سایپا دیزل و ایران خودرو در ابتدای هفته با روند مثبت شروع به کار کردند و در انتهای هفته وارد مدار نزولی شدند.
۱۳۹۶/۳/۴ - ۱۴:۱۷
مهلت یکساله برای ایرانی‌سازی خودروهای تولید مشترک
خودرونگاران- شمارش معکوس برای اجرایی شدن برخی قراردادهای تولید مشترک خودرو در حالی آغاز شده که شرکای خارجی همچنان از الزام ساخت داخل ۴۰ درصدی این خودروها طفره می‌روند.
۱۳۹۶/۳/۴ - ۱۳:۳۵
معرفی پرشتاب‌ترین خودروهای تولیدی دنیا +تصاویر
خودرونگاران- شتاب صفرتاصد عدد بسیار جذابی در صنعت خودروسازی محسوب می‌شود؛ بنابراین در این مطلب به معرفی خودروهایی پرداخته‌ایم که طبق ادعای سازندگانشان سریع‌ترین خودروهای تولیدی دنیا در شتاب صفرتاصد هس...
۱۳۹۶/۳/۴ - ۱۲:۲۷
پژو و توتال حضور خود را در ایران محکم‌تر می‌کنند
خودرونگاران- صنعت خودروسازی و نفت دو صنعت بزرگی هستند که بعد از اعلام نتایج انتخابات دور دوازدهم ریاست جمهوری،مورد اقبال شرکت های خارجی قرار گرفته اند.
۱۳۹۶/۳/۴ - ۱۲:۲۶
اعلام زمان ورود و قیمت لکسوس RX200t مدل 2017 به ایران
خودرونگاران- پس از گذشت سه سال از ورود آخرین نسل لکسس RX به ایران، به زودی شاهد واردات نسل جدید این خودرو به کشور خواهیم بود.
۱۳۹۶/۳/۴ - ۱۲:۲۴
باتری خودرو با تعرفه کالای‌ تزیینی وارد می‌شود
خودرونگاران- رییس اتحادیه سازندگان و فروشندگن باتری گفت: باتری خودرو از اقلام مورد نیاز است و تعرفه واردات باتری نیاز به اصلاح دارد، در حال حاضر این کالا با تعرفه ۷۹درصد محاسبه می‌شود که همپای کالا...
۱۳۹۶/۳/۴ - ۱۱:۴۵
معرفی نسل جدید اسمارت فورتو
خودرونگاران - نسل جديد اسمارت فورتو به زودي معرفي خواهد شد .
۱۳۹۶/۳/۴ - ۱۱:۱۷
موافقت 'جیلی' چین برای خرید حدود 50 درصد سهام خودروسازی پروتون مالزی
خوودرونگاران- مالک چینی خودروسازی 'ولوو' سوئد با خرید 49.9 درصد سهم شرکت ملی خودروسازی مالزی (پروتون) موافقت کرد، اقدامی که دستیابی به سکویی جهت ورود شرکت خودروسازی چینی 'جیلی' به بازار جنوب شرق آسیا...
۱۳۹۶/۳/۴ - ۱۱:۱۵
عجیب‌ترین قوانین ترافیکی در جهان
خودرونگاران- اگر فکر می‌کنید جریمه‌های سنگینی را به خاطر نقض قوانین سخت‌گیرانه می‌پردازید، به قوانین ترافیکی در کشورهای مختلف دنیا توجه کنید.
۱۳۹۶/۳/۱ - ۱۳:۱۶
با ١٧ميليون تومان ٢٠٦تيپ دو بخريد
خودرونگاران- ‌شرایط فروش اقساطی پژو 206 تیپ 2 ویژه خردادماه 96 از روز امروز اول خرداد لغایت پایان خرداد یا تا زمان تکمیل ظرفیت اعلام شد.
۱۳۹۶/۳/۱ - ۱۲:۵۲
فروش نیسان جوک پلاتینیوم با تسهیلات ویژه
خودرونگاران- جهان نوین آریا، نماینده رسمی نیسان ژاپن در ایران، تیپ پلاتینیوم نیسان جوک را با شرایط ویژه و تحویل ۳۰ روزه به فروش می‌رساند.
۱۳۹۶/۳/۲ - ۰۹:۴۸
خودنمايي رنجرورهاي ايووك در ايران
خودرونگاران -رنجرورهاي ايووك تيونيگ شده هامان به ايران رسيدند.
۱۳۹۶/۲/۲۷ - ۱۴:۲۸
با پیش پرداخت ۱۶میلیونی تندر۹۰+ اتوماتیک بخرید
خودرونگاران- گروه صنعتی ایران خودرو از ادامه پیش فروش تندر۹۰+ (پلاس) اتوماتیک خبر داد .
۱۳۹۶/۳/۲ - ۱۲:۰۱
فروش سانتافه ۲۰۱۷ با اقساط ۴۸ ماهه
خودرونگاران-لیزینگ ملت فروش اقساطی فروش سانتافه ۲۰۱۷ را به صورت اجاره به شرط تملیک آغاز کرد.
۱۳۹۶/۳/۱ - ۱۱:۱۵
خودروهای روسی که به ایران می‌آیند، چه شکلی هستند؟
خودرونگاران- چند وقتی می‌شود که خبر حضور احتمالی محصولات شرکت UAZ در ایران به گوش می‌رسد. شرکت توان‌خودرو به زودی مسئولیت واردات و مونتاژ تعدادی از خودروهای شرکت روسی یو.ای.زد را بر عهده می‌گیرد.
۱۳۹۶/۲/۳۰ - ۱۵:۰۳
فروش ویژه بهاری پرچم دار DS
خودرونگاران- آرین موتور تابان نمایندگی رسمی برند پرمیوم DS فرانسه در ایران، شرایط فروش بهاری DS5 را اعلام کرد.
۱۳۹۶/۲/۲۸ - ۱۰:۳۴
فروش ویژه محصولات پارس‌خودرو آغاز شد
خودرونگاران- شرایط فروش ویژه محصولات گروه خودروسازی پارس‌خودرو به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر اعلام شد.
۱۳۹۶/۳/۲ - ۱۲:۴۰
مدل‌های جدیدی از تویوتا کمری ۲۰۱۸
خودرونگاران-در حالیکه تویوتا کمری 2018 برای اولین بار در نمایشگاه خودرویی دیترویت در آمریکا به نمایش درآمد، خودروساز ژاپنی در پیش نمایش این خودرو دو مدل مدلیستا و TRD را ارائه داد.
۱۳۹۶/۳/۱ - ۱۳:۵۲
با اين خودرو ١٠٠٠كيلومتر را با كمتر از یک لیتر برويد
خودرونگاران- دانشگاهی در کبک کانادا، موفق به ساخت خودرویی با مصرف بنزین ۰.۰۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر شده است.
۱۳۹۶/۳/۴ - ۰۰:۵۶
آسان‌ترین شرایط خرید سیمبل و داستر
خودرونگاران- نگین خودرو، نماینده رسمی رنو فرانسه در ایران در بخشنامه جدید فروش خود، رنو سیمبل و رنو داستر را با شرایط متنوع نقدی و اعتباری عرضه کرده است تا به این ترتیب آسان‌ترین شرایط خرید محصولات ا...
۱۳۹۶/۲/۳۱ - ۱۰:۴۰
خودروی جدید لکسوس RX200t و آغاز ثبت سفارش در ایران
خودرونگاران-بعد از 5 سال، لکسوس RX دوباره به ایران برگشته است ولی این‌بار با پیشرانه کم‌حجم‌تر، قدرت کمتر و البته قیمت بیشتر!
۱۳۹۶/۲/۳۰ - ۰۹:۵۸
دختر فرانسوي ها جذاب هميشگي بازار خودرويي ايران
خودرونگاران - يكي از محصولات خودرويي پرطرفدار خودرويي كشور ، خانواده ٢٠٦هاي توليدي آبي پوشان است ، خودرويي كه با توجه به تنوع و سابقه توليد و فروش در بازار خودرويي به يكي از پرفروش ترين خودروهايي تول...