امروز: چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۵/۱۰/۶ - ۱۱:۲۷
شناسه خبر: ۴۳۱۳۳۴
 
خدمات پس از فروش،نقطه ی عطف حضور سرمایه ی خارجی در بازار خودرو
خودرونگاران- بازار خودرو ایران،از جمله بازارهای اصلی هدف مجموعه ی جهانی خودروسازان است.بازاری پر رونق و پر کشش که بدون حضور پر رنگ غول های این صنعت همچون تویوتا و جنرال موتورز،هر ساله حدود یک میلیون خودرو در آن به فروش می رسد.

 ‌حضور پر رنگ  خودرو سازان بزرگ در ایران، همواره با اما و اگر هایی از جنس سیاست روبرو بوده است.از جنگ و تحریم گرفته تا انحصار دولتی و تعرفه هایی که  واردات خودرو رو از صرفه ی اقتصادی خارج می کند.این در حالی است که بازار خودرو ایران به عنوان یک بازار هدف همواره در معرض برنامه ریزی های بلند مدت خودرو سازان بزرگ مطرح بوده است.
خودرو سازان فرانسوی و کره ای در سالیان پس از جنگ تحمیلی،با ایجاد انعطاف و انطباق لازم در بازار خودرو ایران حضور داشته و از طریق انواع شراکت با دو گروه خودرو سازی ایران خودرو و سایپا،خیابان های ایران را مملو از خودرو های خود کرده اند.از تجربه های آغازین پژو تا قرارداد اخیر رنو ،این روند رو به تکامل و توسعه بوده است.اما چه عاملی باعث شده است که خریدار خودروی ایرانی غالبا خود را با دو گروه بزرگ خودرو سازی ایران و نه شرکت های جهانی رو در رو ببیند؟
عوامل بسیاری در این موضع دخیل بوده اند.حمایت از اشتغال داخلی از طریق حمایت تعرفه ای ازخودرو سازان ،عدم صدور مجوز ساخت کارخانه های خودرو سازی مستقل از جانب خودروسازان بین المللی و از همه مهم تر؛ضعف زیر ساخت های صنعتی در صنعت خودرو به نحوی که انتقال تکنولوژی وبین المللی شدن قطعه سازی داخلی به عنوان یک مزیت نسبی ،هیچگاه به درستی انجام نشده است از جمله ی این عوامل به شمار می روند.اما یک عامل پنهان و بسیار مهم نیز در این موضوع موثر بوده است و آن،انحصار ارائه ی خدمات پس از فروش به شبکه ی گروه های بزرگ خودرو سازی است.
ارتباط خریدار خودرو با محصول،درست در نقطه ی پایان تولید آغاز می شود.جایی که محصول آماده تحویل مشتری شده و بهره برداری از آن آغاز می گردد.مشتری خودروی متوسط در ایران ،با توجه به سابقه ی ذهنی که از سطح کیفی خودرو ها و همچنین پر حادثه بودن رانندگی در ایران دارد ، امکان بهره برداری از شبکه ی خدمات پس از فروش را به عنوان یک عامل عمده در انتخاب خودرو جهت خرید لحاظ كرده  و خواسته یا ناخواسته تمایل بیشتر به خرید خودرو از گروه های خودرو سازی بزرگ در ایران پیدا می کند.با توجه به حاشیه سود بسیار بالای فروش قطعات یدکی و خدمات پس از فروش،خودرو های فرانسوی (یا آلمانی و کره ای در سال های دهه ی هفتاد و هشتاد) که با شراکت خودروسازان داخلی تولید می شوند از اقبال بیشتری در بازار برخوردار هستند.
شرکت های بزرگ بین المللی هیچگاه به لحاظ قراردادی از امکان ایجاد شبکه ی مستقل پس از فروش برخوردار نبوده اند و این انحصار پنهان،یک از عوامل اصلی عدم حضور مستقل خودرو سازان بین المللی در بازار ایران بوده و هست.در این میان،خریدار خودرو متضرر اصلی ماجرا بوده و هست.
متضرر خریدار خودروست،که با وجود کیفیت پایین محصول،خدمات نامناسب پس از فروش،صف های انتظار طولانی برای تعمیر خودرو در نمایندگی ها و کمبود قطعات یدکی اصلی به ویژه در باره ی خودرو های جدید ،ناچار است از نیاز خود را از سبد محصولات خودروسازان داخلی انتخاب کند .چرا که در باره ی خودرو های دیگر علاوه بر گران تر بودن محصول در کلاس مشابه ، با مشکلات به مراتب شدید تری در زمینه ی خدمات پس از فروش روبرو خواهد بود.خودروسازان بین المللی نیز همواره عدم امکان ایجاد شبکه ی خدمات پس از فروش را به عنوان یکی از موانع عمده ی حضور در بازار ایران پیش رو می بینند.چرا که به خوبی می دانند که اعتبار برند بسیار وابسته به تامین رضایت مشتری در طول دوره ی بهره برداری از محصول است و این میسر نیست مگر به مدد یک شبکه ی گسترده و موثر خدمات پس از فروش.
قرارداد اخیر بین رنو و وزارت صنایع،برای اولین بار امکان ایجاد سیستم فروش مستقل و شبکه ی خدمات پس از فروش را به یک خودرو ساز بین المللی در ایران فراهم نموده است.نحوه ی اجرای این قراداد و تجربه ی این نوع خدمات خارج از شبکه ی خودرو سازان بزرگ ایرانی،محک دو جانبه ای برای صنعت خودرو ایران خواهد بود.برای خریداران خودرو؛که آیا می توانند از خدمات یک شبکه ی بزرگ و مطمئن ایجاد شده توسط یک گروه بین المللی خودروسازی به خوبی بهره مند شوند یا اینکه تجربه ی ناموفق احتمالی آنها را از این اعتماد پشیمان خواهد کرد.وبرای شرکت های خودرو ساز بین المللی دیگر،که آیا رنو قادر به ایجاد و بهره برداری از این نوع زیر ساخت در ایران هست و اینکه آیا می توان ان را به نحو موفقی تکرار کرد یا خیر.
به هر روی،حق مردم ایران استفاده از بهترین کیفیت و خدمات ممکن از محصولات ساخت داخل بوده و هست.اینکه این نیاز از جانب تصمیم سازان عرصه ی صنعت خودرو به درستی درک گردد و امکان ایجاد شبکه ی مستقل خدمات پس از فروش برای خودرو سازان بین المللی که مشتاق ساخت خودرو و ایجاد اشتغال در ایران هستند ، به خوبی فراهم گردد موضوعی است که باید به انتظار نشست و در سالیان آینده نتایج آن را در اولین امتحان عملی رویت كرد.

آرش رازاني

كارشناس صنعت خودرو 

 

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۳ + ۱۴
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۵/۱۲/۴ - ۰۹:۵۵
آغاز فروش جک S5 دنده ای با شرایط ویژه (+جزئیات)
خودرونگاران- شرکت کرمان موتور جک S5 دنده ای خود را با قیمت 84 میلیون و 400 هزار تومان عرضه کرده است.
۱۳۹۵/۱۲/۴ - ۰۹:۵۲
تاکسی‌های آنلاین در چارچوب قانون فعالیت کنند
خودرونگاران- رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت: مطمئنا با بی حساب و کتاب فعالیت کردن تاکسی‌های آنلاین در سطح شهر تهران موافق نیستم.
۱۳۹۵/۱۲/۴ - ۰۹:۵۰
۸۵ اکیپ برای طرح نوروزی پلیس راه زنجان از ۲۵ اسفندفعالیت می کنند
خودرونگاران- رئیس پلیس راه استان زنجان گفت: طرح نوروزی پلیس راه استان زنجان از ۲۵ اسفند ماه سالجاری با ۸۵ اکیپ ثابت و سیار به مسافران نوروزی خدمات ارائه می دهد.
۱۳۹۵/۱۲/۴ - ۰۹:۴۴
خیز بوگاتی جدید برای یک رکورد شگفت‌انگیز
خودرونگاران- مدیراجرایی بوگاتی اعلام کرده که خودروی مدل شیرون این شرکت می‌تواند در یک دقیقه از سرعت صفر به 400 کیلومتر بر ساعت برسد و در همین 60 ثانیه مجددا متوقف شود. اگر این رکوردگیری ثبت شود یک پدی...
۱۳۹۵/۱۲/۴ - ۰۹:۴۲
هیوندای Loniq هیبریدی ۲۰۱۷ +تصاویر
خودرونگاران- این خودروی دوموتوره از شرکت هیوندای دارای جعبه گیربکس 6 سرعته دوکلاجه و 1 سرعته اتوماتیک است. قرار است این خودروی هاچ بک دیفرانسیل جلو در ماه آپریل در کالیفرنیا با قیمت پایه برای دو مدل ه...
۱۳۹۵/۱۲/۴ - ۰۹:۰۷
قدرتمندترین برند خودروساز دنیا +تصاویر
خودرونگاران- مطالعه‌ی جهانی برندها نشان می‌دهد که "فراری” قدرتمندترین برند خودروسازی دنیاست.
۱۳۹۵/۱۲/۴ - ۰۹:۰۳
اخراج مهندسان بخش دیزل آئودی
خودرونگاران- آئودی که درگیر رسوایی تقلب فولکس‌واگن در میزان انتشار گازهای آلاینده شده است، اعلام کرد چهار مهندس بخش دیزل را اخراج کرده است.
۱۳۹۵/۱۲/۴ - ۰۹:۰۲
همکاری استراتژیک جیلی با پروتون
خودرونگاران- جیلی، خودروساز چینی، قرار است طی هفته جاری به پروتون، خودروساز مالزیایی، پیشنهاد همکاری استراتژیک دهد.
۱۳۹۵/۱۲/۴ - ۰۹:۰۰
معیار رقابتی شدن بازار خودرو در پساتحریم
خودرونگاران- سال آینده با توجه به تولید خودروهای پساتحریمی، صنعت خودرو کشور با چهره جدیدی وارد بازار می‌شود این در شرایطی است که به‌نظر می‌رسد واردات خودروهای خارجی حتی جایگاه سابق خود را در بازار داخ...
۱۳۹۵/۱۲/۳ - ۱۶:۰۴
تفاوت قیمت محصولات مدیران خودرو در بازار و درب نمایندگی چقدر است؟
خودرونگاران- تیگو x33 دنده ای در بازار با قیمت 61 میلیون تومان به فروش می رسد.
۱۳۹۵/۱۲/۳ - ۱۶:۰۱
بسیاری از تجهیزات ترافیکی تبریز در اثر سرما از بین رفته‌اند
خودرونگاران- معاون حمل و نقل ترافیک شهردار تبریز تاکید کرد: چیدمان ترافیکی هر منطقه، نشانگر فرهنگ آن جامعه است.
۱۳۹۵/۱۲/۳ - ۱۴:۴۵
بلوک "پارسیان" روی میز فروش
خودرونگاران- امروز سهام شرکت بیمه پارسیان از طرف شرکت ایران خودرو به وکالت از شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو عرضه می‌شود.
۱۳۹۵/۱۲/۳ - ۱۴:۴۳
۵ خودرو جدید تویوتا به ایران وارد می‌شود
خودرونگاران- مدیر بازاریابی نمایندگی تویوتا گفت: در سال جدید ما ۵ خودرو جدید عرضه خواهیم کرد. ضمن آن که ما برای واردات خودروهای هیبریدی برنامه گسترده‌ای داریم.
۱۳۹۵/۱۱/۲۷ - ۰۹:۴۷
محصولات جدید تویوتا و لکسوس در نمایشگاه تهران / تصاویر
خودرونگاران- جدیدترین محصولات تویوتا و لکسوس در ایران‌، روز گذشته در نمایشگاه خودرو تهران در معرض دید عموم قرار گرفت.
۱۳۹۵/۱۲/۱ - ۱۰:۳۹
پیش فروش محصولات ایران خودرو با سود مشارکت 26 درصد
خودرونگاران- شرايط پیش فروش عمومی اسفند 95 محصولات ایران خودرو اعلام شد.
۱۳۹۵/۱۲/۱ - ۱۰:۳۷
پیش فروش پلکانی محصولات ایران خودرو آغاز شد
خودرونگاران -طرح پیش فروش پلکانی چھار مرحله اي اسفند 95 به ھمراه ھدایای فروش تعھدی، از روز يكشنبه 95/12/01 لغایت 96/01/31 و یا تا زمان تكمیل ظرفیت آغاز شد.
۱۳۹۵/۱۱/۳۰ - ۰۸:۱۵
چه خودرويي بهتر است ؛اتومات يا دنده اي؟
خودرونگاران-يكي از موضوعات اصلي براي خريد خودرو ، موضوع خريد خودرو بارمصرف سوخت كمتر و كيفيت بالاتر است ،اماچند سالي است كه ترافيك هاي طولاني و خسته كننده شهرهاي بزرگ موجب شده. يكي از فاكتورهاي خريد ...
۱۳۹۵/۱۱/۲۷ - ۰۹:۴۳
رونمایی از محصولات BYD چین در نمایشگاه تهران / تصاویر
خودرونگاران- خودروسازی کارمانیا به عنوان نماینده رسمی BYD چین در ایران، روز گذشته از خودروهای F3 جدید و سانگ در نمایشگاه بین المللی خودرو شهر آفتاب تهران رونمایی کرد. "BYD F3" جدید خودرویی است سدان که...
۱۳۹۵/۱۲/۱ - ۱۱:۱۲
پیش فروش نوروزی اچ30 کراس اتوماتیک
خودرونگاران- پيش فروش نوروزي خودرو «اچ30كراس» ايران خودرو با گيربكس اتوماتيك از روز سه شنبه، سوم اسفندماه آغاز خواهد شد.
۱۳۹۵/۱۱/۲۹ - ۱۳:۰۹
ولوو xc۹۰ را با چه شرایطی بخریم
خودرونگاران- لیزینگ ملت فروش اقساطی خودرو ولوو xc۹۰ را به صورت اقساطی و اجاره به شرط تملیک آغاز کرد.
۱۳۹۵/۱۱/۲۸ - ۱۲:۳۷
وضعیت قیمت خودروهای صفر مدل 96 در بازار تهران + جدول
خودرونگاران- بازار خودرو ایران اگرچه این روزها رونقی نسبی گرفته و مشتریان بیشتری را نسبت به هفته قبل به خود می‌بیند، با این حال هنوز حال و هوا و تب و تاب شب عید را ندارد. به گفته فعالان بازار، آنچه سب...
۱۳۹۵/۱۲/۲ - ۰۹:۱۴
خودرو پرنده هلندی+تصاویر
خودرونگاران- یک کمپانی هلندی به نام PAL-V از خودرو پرنده خود رونمایی کرده است.
۱۳۹۵/۱۱/۲۹ - ۱۱:۵۰
جادوی فورد در شکست هوا
خودرونگاران- فورد GT مدل 2017 سوپر ماشین جدید فورد است که از بسیاری جهات نسبت به مدل‌های پیش از خود در این کلاس بهبود‌هایی پیدا کرده است که باعث افزایش کارآیی و عملکرد بالاتر و جذاب‌تر شدن این نسخه ش...
۱۳۹۵/۱۱/۲۷ - ۰۹:۳۵
کامیون‌های فوسو در شهر آفتاب رونمایی شد +تصاویر
خودرونگاران- کامیون های ٥ تا ٨ تنی فوسو با قیمت ١٢٨ تا ١٣٨ میلیون تومان در نمایشگاه خودرو شهر آفتاب رونمایی شد.
۱۳۹۵/۱۱/۲۶ - ۱۷:۱۲
معرفی محصولات جدید "ب ام و" در ایران +تصاویر
خودرونگاران- پرشیا خودرو در نمایشگاه خودرو تهران در کنار نمایش محصول هاچ‌بک خود، به سراغ رونمایی از سری2 اکتیو تورر در دو مدل رفت.
۱۳۹۵/۱۱/۲۹ - ۱۲:۳۰
تفاوت کارخانه تا بازار خودروهای ارزان‌قیمت؟ +جدول
خودرونگاران- قیمت روز ارزان‌قیمت‌ترین خودروهای صفر کیلومتر در سطح بازار پایتخت را ببینید.