امروز: چهارشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۶ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۵/۱۰/۶ - ۱۱:۲۷
شناسه خبر: ۴۳۱۳۳۴
 
خدمات پس از فروش،نقطه ی عطف حضور سرمایه ی خارجی در بازار خودرو
خودرونگاران- بازار خودرو ایران،از جمله بازارهای اصلی هدف مجموعه ی جهانی خودروسازان است.بازاری پر رونق و پر کشش که بدون حضور پر رنگ غول های این صنعت همچون تویوتا و جنرال موتورز،هر ساله حدود یک میلیون خودرو در آن به فروش می رسد.

 ‌حضور پر رنگ  خودرو سازان بزرگ در ایران، همواره با اما و اگر هایی از جنس سیاست روبرو بوده است.از جنگ و تحریم گرفته تا انحصار دولتی و تعرفه هایی که  واردات خودرو رو از صرفه ی اقتصادی خارج می کند.این در حالی است که بازار خودرو ایران به عنوان یک بازار هدف همواره در معرض برنامه ریزی های بلند مدت خودرو سازان بزرگ مطرح بوده است.
خودرو سازان فرانسوی و کره ای در سالیان پس از جنگ تحمیلی،با ایجاد انعطاف و انطباق لازم در بازار خودرو ایران حضور داشته و از طریق انواع شراکت با دو گروه خودرو سازی ایران خودرو و سایپا،خیابان های ایران را مملو از خودرو های خود کرده اند.از تجربه های آغازین پژو تا قرارداد اخیر رنو ،این روند رو به تکامل و توسعه بوده است.اما چه عاملی باعث شده است که خریدار خودروی ایرانی غالبا خود را با دو گروه بزرگ خودرو سازی ایران و نه شرکت های جهانی رو در رو ببیند؟
عوامل بسیاری در این موضع دخیل بوده اند.حمایت از اشتغال داخلی از طریق حمایت تعرفه ای ازخودرو سازان ،عدم صدور مجوز ساخت کارخانه های خودرو سازی مستقل از جانب خودروسازان بین المللی و از همه مهم تر؛ضعف زیر ساخت های صنعتی در صنعت خودرو به نحوی که انتقال تکنولوژی وبین المللی شدن قطعه سازی داخلی به عنوان یک مزیت نسبی ،هیچگاه به درستی انجام نشده است از جمله ی این عوامل به شمار می روند.اما یک عامل پنهان و بسیار مهم نیز در این موضوع موثر بوده است و آن،انحصار ارائه ی خدمات پس از فروش به شبکه ی گروه های بزرگ خودرو سازی است.
ارتباط خریدار خودرو با محصول،درست در نقطه ی پایان تولید آغاز می شود.جایی که محصول آماده تحویل مشتری شده و بهره برداری از آن آغاز می گردد.مشتری خودروی متوسط در ایران ،با توجه به سابقه ی ذهنی که از سطح کیفی خودرو ها و همچنین پر حادثه بودن رانندگی در ایران دارد ، امکان بهره برداری از شبکه ی خدمات پس از فروش را به عنوان یک عامل عمده در انتخاب خودرو جهت خرید لحاظ كرده  و خواسته یا ناخواسته تمایل بیشتر به خرید خودرو از گروه های خودرو سازی بزرگ در ایران پیدا می کند.با توجه به حاشیه سود بسیار بالای فروش قطعات یدکی و خدمات پس از فروش،خودرو های فرانسوی (یا آلمانی و کره ای در سال های دهه ی هفتاد و هشتاد) که با شراکت خودروسازان داخلی تولید می شوند از اقبال بیشتری در بازار برخوردار هستند.
شرکت های بزرگ بین المللی هیچگاه به لحاظ قراردادی از امکان ایجاد شبکه ی مستقل پس از فروش برخوردار نبوده اند و این انحصار پنهان،یک از عوامل اصلی عدم حضور مستقل خودرو سازان بین المللی در بازار ایران بوده و هست.در این میان،خریدار خودرو متضرر اصلی ماجرا بوده و هست.
متضرر خریدار خودروست،که با وجود کیفیت پایین محصول،خدمات نامناسب پس از فروش،صف های انتظار طولانی برای تعمیر خودرو در نمایندگی ها و کمبود قطعات یدکی اصلی به ویژه در باره ی خودرو های جدید ،ناچار است از نیاز خود را از سبد محصولات خودروسازان داخلی انتخاب کند .چرا که در باره ی خودرو های دیگر علاوه بر گران تر بودن محصول در کلاس مشابه ، با مشکلات به مراتب شدید تری در زمینه ی خدمات پس از فروش روبرو خواهد بود.خودروسازان بین المللی نیز همواره عدم امکان ایجاد شبکه ی خدمات پس از فروش را به عنوان یکی از موانع عمده ی حضور در بازار ایران پیش رو می بینند.چرا که به خوبی می دانند که اعتبار برند بسیار وابسته به تامین رضایت مشتری در طول دوره ی بهره برداری از محصول است و این میسر نیست مگر به مدد یک شبکه ی گسترده و موثر خدمات پس از فروش.
قرارداد اخیر بین رنو و وزارت صنایع،برای اولین بار امکان ایجاد سیستم فروش مستقل و شبکه ی خدمات پس از فروش را به یک خودرو ساز بین المللی در ایران فراهم نموده است.نحوه ی اجرای این قراداد و تجربه ی این نوع خدمات خارج از شبکه ی خودرو سازان بزرگ ایرانی،محک دو جانبه ای برای صنعت خودرو ایران خواهد بود.برای خریداران خودرو؛که آیا می توانند از خدمات یک شبکه ی بزرگ و مطمئن ایجاد شده توسط یک گروه بین المللی خودروسازی به خوبی بهره مند شوند یا اینکه تجربه ی ناموفق احتمالی آنها را از این اعتماد پشیمان خواهد کرد.وبرای شرکت های خودرو ساز بین المللی دیگر،که آیا رنو قادر به ایجاد و بهره برداری از این نوع زیر ساخت در ایران هست و اینکه آیا می توان ان را به نحو موفقی تکرار کرد یا خیر.
به هر روی،حق مردم ایران استفاده از بهترین کیفیت و خدمات ممکن از محصولات ساخت داخل بوده و هست.اینکه این نیاز از جانب تصمیم سازان عرصه ی صنعت خودرو به درستی درک گردد و امکان ایجاد شبکه ی مستقل خدمات پس از فروش برای خودرو سازان بین المللی که مشتاق ساخت خودرو و ایجاد اشتغال در ایران هستند ، به خوبی فراهم گردد موضوعی است که باید به انتظار نشست و در سالیان آینده نتایج آن را در اولین امتحان عملی رویت كرد.

آرش رازاني

كارشناس صنعت خودرو 

 

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۳ + ۱
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۶/۱/۸ - ۱۵:۲۵
مراحل کامل نقل و انتقال سند خودرو در زمان خرید و فروش
خودرونگاران- اگر بتازگی خودرویی خریداری نموده ولی از چگونگی مراحل و مدارک نقل و انتقال سند یا هزینه انتقال سند آن اطلاعی ندارید، این گزارش را بدنبال نمایید.
۱۳۹۶/۱/۸ - ۱۵:۲۲
خودروهای احتمالی شرکت پروتون برای سایپا
خودرونگاران- خط تولید پروتون سال آینده در ایران دوباره به راه می‌افتد. این‌بار در کنار شریک قدیمی پروتون، یعنی زاگرس خودرو، نام سایپا هم شنیده می‌شود تا به کمک پروتون سهمی از بازار بزرگ ایران خودرو دا...
۱۳۹۶/۱/۸ - ۱۵:۱۷
پژو 508 گرانترین محصول ایران‌خودرو در مقابل رقبا + جدول
خودرونگاران- باشگاه سدان‌های خانوادگی نیمه لوکس در ایران با اینکه اعضای زیادی دارد اما ازمیان آن‌ها تنها چندنام مورد توجه قرارگرفته‌اند. حالا سروصدای عضو جدید این باشگاه بتدریج به گوش می‌رسد؛ عضوی که ...
۱۳۹۶/۱/۸ - ۱۵:۱۴
تصاویری از توقیف یک دستگاه بنز با پلاک جعلی
خودرونگاران- یک دستگاه خودرو بنز که با پلاک جعلی که از مرز پلدشت وارد ایران شده بود توقیف شد.
۱۳۹۶/۱/۸ - ۱۵:۱۰
تمرکز بر طراحی و تولید خودروی ملی ضروری است
خودرونگاران- یک کارشناس صنعت خودرو گفت: برای تحقق تولید و اشتغال در صنعت خودرو باید بر طراحی و تولید خودروی ملی تمرکز شود.
۱۳۹۶/۱/۸ - ۱۵:۰۷
ساختارهای صنعت قطعه‌سازی اصلاح شود
خودرونگاران- یک کارشناس صنعت خودرو گفت: در سال جدید برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در صنعت خودرو باید ساختارهای صنعت قطعه‌سازی اصلاح شود.
۱۳۹۶/۱/۷ - ۱۲:۲۱
حراج قدیمی‌ترین موتور وسپای جهان +عکس
خودرونگاران- قدیمی‌ترین وسیله نقلیه شرکت موتورسیکلت‌سازی وسپای ایتالیا با قیمت پایه 175 هزار دلار در انگلیس به فروش گذاشته شد.
۱۳۹۶/۱/۷ - ۱۲:۱۹
انبارهای ناشناخته با خودروهای میلیون دلاری +تصاویر
خودرونگاران- حتی نمونه‌های خراب و زنگ‌زده‌ی مدل‌های خاص، می‌توانند ثروتی رؤیایی نصیب صاحبان خود کنند. در این مطلب به ۵ گنجینه‌ی تازه کشف‌شده از باارزش‌ترین خودروهای کلاسیک دنیا می‌پردازیم.
۱۳۹۶/۱/۷ - ۱۲:۱۶
DS7 را بیشتر بشناسید
خودرونگاران- پس از رونمایی از DS7 به عنوان جدیدترین محصول خودروسازی پژو_سیتروئن، آرین موتور به عنوان نماینده رسمی این شرکت در ایران، از عرضه این محصول در آینده خبر داده است.
۱۳۹۶/۱/۷ - ۱۲:۱۲
اعتبار آرم‌های طرح ترافیک 95 تا ۳۱ فروردین ۹۶
خودرونگاران- مدیرکل واحد صدور آرم شهرداری تهران از اعتبار داشتن آرم‌های طرح‌ ترافیک سال ۹۵ تا پایان فروردین‌ماه ۹۶ خبر داد.
۱۳۹۶/۱/۷ - ۱۲:۰۸
معرفی و مشخصات کامل تویوتا C-HR مدل 2017 در ایران
خودرونگاران- تلفیقی شگفت‌انگیز از رانندگی اسپورت در کنار حس قدرت یک شاسی بلند، ارمغان تویوتا C-HR است. C-HR مخفف Coupe High Rider به معنای کوپه بلند، تعریف جدید تویوتا از یک کراس اوور ساب کامپکت بوده ...
۱۳۹۶/۱/۷ - ۱۲:۰۵
رنجروور ایووک مهمان جدید بازار ایران برای سال 96
خودرونگاران- سال 96 سالی است که رنجروور Evoque را برای نخستین‌بار در ایران می‌بینیم: انگلیسی جذابی که برای گرفتن بازار پورشه ماکان در ایران لحظه‌شماری می‌کند.
۱۳۹۶/۱/۵ - ۱۴:۴۴
نوسازی ناوگان شهری با ورود ۳۰۰۰ مینی‌بوس جدید
خودرونگاران- رییس اتحادیه بنگاه‌های مسافربری تهران گفت: 3000 دستگاه مینی‌بوس تولید داخلی در سال جاری وارد ناوگان حمل‌و‌‎نقل درون شهری استان تهران خواهد شد.
۱۳۹۶/۱/۲ - ۱۲:۴۴
خودروی پژو 2008 ایران‌خودرو در چند رنگ تولید می‌شود؟
خودرونگاران- رنگ‌های خودروی پژو 2008 که به‌تازگی در ایران و در کارخانه‌ی ایکاپ تولید شده است، مشخص شد. این خودرو در چهار رنگ تولید می‌شود.
۱۳۹۶/۱/۲ - ۱۲:۴۹
قیمت جدید کلیه محصولات شرکت سایپا برای سال 96
خودرونگاران- با توجه به افزایش نرخ بیمه شخص ثالث در سال 1396 و همچنین با رعایت نرخ های اعلامی بر اساس تاییدیه شورای محترم رقابت (مجوز شماره 3795/95/10 مورخ 04/03/1395) قیمت جدید محصولات گروه خودروسازی...
۱۳۹۶/۱/۲ - ۱۲:۴۷
جدول کامل نرخ جریمه تخلفات رانندگی برای سال 96
خودرونگاران- جدول کامل نرخ جرایم تخلفات رانندگی برای سال 96 به شرح جدول ذیل اعلام میگردد.
۱۳۹۶/۱/۲ - ۱۲:۵۴
سرمایه‌گذاران خارجی جذب صنعت خودرو شوند
خودرونگاران- یک کارشناس صنعت خودرو گفت: بهبود فضای کسب و کار و در نتیجه جذب سرمایه‌گذاران خارجی مهمترین اولویت صنعت خودرو در سال جدید است.
۱۳۹۶/۱/۷ - ۱۲:۰۵
رنجروور ایووک مهمان جدید بازار ایران برای سال 96
خودرونگاران- سال 96 سالی است که رنجروور Evoque را برای نخستین‌بار در ایران می‌بینیم: انگلیسی جذابی که برای گرفتن بازار پورشه ماکان در ایران لحظه‌شماری می‌کند.
۱۳۹۶/۱/۵ - ۱۴:۴۴
نوسازی ناوگان شهری با ورود ۳۰۰۰ مینی‌بوس جدید
خودرونگاران- رییس اتحادیه بنگاه‌های مسافربری تهران گفت: 3000 دستگاه مینی‌بوس تولید داخلی در سال جاری وارد ناوگان حمل‌و‌‎نقل درون شهری استان تهران خواهد شد.
۱۳۹۶/۱/۵ - ۱۴:۴۲
ضرورت تولید خودروهای با کیفیت در سال جدید
خودرونگاران-عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: در سال جدید خودروسازان به وعده خود مبنی بر تولید خودروهای جدید و با کیفیت برای استفاده عامه مصرف‌ کنندگان عمل کنند.
۱۳۹۶/۱/۵ - ۱۴:۳۲
کاپرای جدید بزودی وارد بازار خواهد شد / تصاویر
خودرونگاران- با توجه به توقف تولید نسل قبلی کاپرا در گروه خودروسازی بهمن، این شرکت قصد دارد نسل جدید این خودرو را در سال 96 به صورت فیس‌لیفت روانه بازار کند.
۱۳۹۶/۱/۷ - ۱۲:۱۹
انبارهای ناشناخته با خودروهای میلیون دلاری +تصاویر
خودرونگاران- حتی نمونه‌های خراب و زنگ‌زده‌ی مدل‌های خاص، می‌توانند ثروتی رؤیایی نصیب صاحبان خود کنند. در این مطلب به ۵ گنجینه‌ی تازه کشف‌شده از باارزش‌ترین خودروهای کلاسیک دنیا می‌پردازیم.
۱۳۹۶/۱/۵ - ۱۴:۳۹
سود پورشه از فروش هر خودرو چقدر است؟
خودرونگاران- پورشه به‌طور میانگین از فروش هر خودروی خود ۱۷ هزار دلار سود عملیاتی کسب می‌کند. این رقم نسبت به سایر خودروسازان دیگر بیشتر است.
۱۳۹۶/۱/۵ - ۱۴:۳۷
اولین خودروی تمام الکتریکی بنتلی می آید
خودرونگاران- شرکت بنتلی اولین کانسپت تمام برقی خود تحت نام «EXP 12 Speed 6e» را معرفی کرد.
۱۳۹۶/۱/۷ - ۱۲:۲۱
حراج قدیمی‌ترین موتور وسپای جهان +عکس
خودرونگاران- قدیمی‌ترین وسیله نقلیه شرکت موتورسیکلت‌سازی وسپای ایتالیا با قیمت پایه 175 هزار دلار در انگلیس به فروش گذاشته شد.
۱۳۹۶/۱/۷ - ۱۲:۰۸
معرفی و مشخصات کامل تویوتا C-HR مدل 2017 در ایران
خودرونگاران- تلفیقی شگفت‌انگیز از رانندگی اسپورت در کنار حس قدرت یک شاسی بلند، ارمغان تویوتا C-HR است. C-HR مخفف Coupe High Rider به معنای کوپه بلند، تعریف جدید تویوتا از یک کراس اوور ساب کامپکت بوده ...