امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۵/۱۰/۶ - ۱۱:۲۷
شناسه خبر: ۴۳۱۳۳۴
 
خدمات پس از فروش،نقطه ی عطف حضور سرمایه ی خارجی در بازار خودرو
خودرونگاران- بازار خودرو ایران،از جمله بازارهای اصلی هدف مجموعه ی جهانی خودروسازان است.بازاری پر رونق و پر کشش که بدون حضور پر رنگ غول های این صنعت همچون تویوتا و جنرال موتورز،هر ساله حدود یک میلیون خودرو در آن به فروش می رسد.

 ‌حضور پر رنگ  خودرو سازان بزرگ در ایران، همواره با اما و اگر هایی از جنس سیاست روبرو بوده است.از جنگ و تحریم گرفته تا انحصار دولتی و تعرفه هایی که  واردات خودرو رو از صرفه ی اقتصادی خارج می کند.این در حالی است که بازار خودرو ایران به عنوان یک بازار هدف همواره در معرض برنامه ریزی های بلند مدت خودرو سازان بزرگ مطرح بوده است.
خودرو سازان فرانسوی و کره ای در سالیان پس از جنگ تحمیلی،با ایجاد انعطاف و انطباق لازم در بازار خودرو ایران حضور داشته و از طریق انواع شراکت با دو گروه خودرو سازی ایران خودرو و سایپا،خیابان های ایران را مملو از خودرو های خود کرده اند.از تجربه های آغازین پژو تا قرارداد اخیر رنو ،این روند رو به تکامل و توسعه بوده است.اما چه عاملی باعث شده است که خریدار خودروی ایرانی غالبا خود را با دو گروه بزرگ خودرو سازی ایران و نه شرکت های جهانی رو در رو ببیند؟
عوامل بسیاری در این موضع دخیل بوده اند.حمایت از اشتغال داخلی از طریق حمایت تعرفه ای ازخودرو سازان ،عدم صدور مجوز ساخت کارخانه های خودرو سازی مستقل از جانب خودروسازان بین المللی و از همه مهم تر؛ضعف زیر ساخت های صنعتی در صنعت خودرو به نحوی که انتقال تکنولوژی وبین المللی شدن قطعه سازی داخلی به عنوان یک مزیت نسبی ،هیچگاه به درستی انجام نشده است از جمله ی این عوامل به شمار می روند.اما یک عامل پنهان و بسیار مهم نیز در این موضوع موثر بوده است و آن،انحصار ارائه ی خدمات پس از فروش به شبکه ی گروه های بزرگ خودرو سازی است.
ارتباط خریدار خودرو با محصول،درست در نقطه ی پایان تولید آغاز می شود.جایی که محصول آماده تحویل مشتری شده و بهره برداری از آن آغاز می گردد.مشتری خودروی متوسط در ایران ،با توجه به سابقه ی ذهنی که از سطح کیفی خودرو ها و همچنین پر حادثه بودن رانندگی در ایران دارد ، امکان بهره برداری از شبکه ی خدمات پس از فروش را به عنوان یک عامل عمده در انتخاب خودرو جهت خرید لحاظ كرده  و خواسته یا ناخواسته تمایل بیشتر به خرید خودرو از گروه های خودرو سازی بزرگ در ایران پیدا می کند.با توجه به حاشیه سود بسیار بالای فروش قطعات یدکی و خدمات پس از فروش،خودرو های فرانسوی (یا آلمانی و کره ای در سال های دهه ی هفتاد و هشتاد) که با شراکت خودروسازان داخلی تولید می شوند از اقبال بیشتری در بازار برخوردار هستند.
شرکت های بزرگ بین المللی هیچگاه به لحاظ قراردادی از امکان ایجاد شبکه ی مستقل پس از فروش برخوردار نبوده اند و این انحصار پنهان،یک از عوامل اصلی عدم حضور مستقل خودرو سازان بین المللی در بازار ایران بوده و هست.در این میان،خریدار خودرو متضرر اصلی ماجرا بوده و هست.
متضرر خریدار خودروست،که با وجود کیفیت پایین محصول،خدمات نامناسب پس از فروش،صف های انتظار طولانی برای تعمیر خودرو در نمایندگی ها و کمبود قطعات یدکی اصلی به ویژه در باره ی خودرو های جدید ،ناچار است از نیاز خود را از سبد محصولات خودروسازان داخلی انتخاب کند .چرا که در باره ی خودرو های دیگر علاوه بر گران تر بودن محصول در کلاس مشابه ، با مشکلات به مراتب شدید تری در زمینه ی خدمات پس از فروش روبرو خواهد بود.خودروسازان بین المللی نیز همواره عدم امکان ایجاد شبکه ی خدمات پس از فروش را به عنوان یکی از موانع عمده ی حضور در بازار ایران پیش رو می بینند.چرا که به خوبی می دانند که اعتبار برند بسیار وابسته به تامین رضایت مشتری در طول دوره ی بهره برداری از محصول است و این میسر نیست مگر به مدد یک شبکه ی گسترده و موثر خدمات پس از فروش.
قرارداد اخیر بین رنو و وزارت صنایع،برای اولین بار امکان ایجاد سیستم فروش مستقل و شبکه ی خدمات پس از فروش را به یک خودرو ساز بین المللی در ایران فراهم نموده است.نحوه ی اجرای این قراداد و تجربه ی این نوع خدمات خارج از شبکه ی خودرو سازان بزرگ ایرانی،محک دو جانبه ای برای صنعت خودرو ایران خواهد بود.برای خریداران خودرو؛که آیا می توانند از خدمات یک شبکه ی بزرگ و مطمئن ایجاد شده توسط یک گروه بین المللی خودروسازی به خوبی بهره مند شوند یا اینکه تجربه ی ناموفق احتمالی آنها را از این اعتماد پشیمان خواهد کرد.وبرای شرکت های خودرو ساز بین المللی دیگر،که آیا رنو قادر به ایجاد و بهره برداری از این نوع زیر ساخت در ایران هست و اینکه آیا می توان ان را به نحو موفقی تکرار کرد یا خیر.
به هر روی،حق مردم ایران استفاده از بهترین کیفیت و خدمات ممکن از محصولات ساخت داخل بوده و هست.اینکه این نیاز از جانب تصمیم سازان عرصه ی صنعت خودرو به درستی درک گردد و امکان ایجاد شبکه ی مستقل خدمات پس از فروش برای خودرو سازان بین المللی که مشتاق ساخت خودرو و ایجاد اشتغال در ایران هستند ، به خوبی فراهم گردد موضوعی است که باید به انتظار نشست و در سالیان آینده نتایج آن را در اولین امتحان عملی رویت كرد.

آرش رازاني

كارشناس صنعت خودرو 

 

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱۱ + ۱۳
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۷/۲/۴ - ۱۱:۰۹
تولید اتوبوس ثابت ماند
خودرونگاران - اسفند ماه ۱۳۹۶ میانگین تیراژ تولید اتوبوس در خودروسازان داخلی تغییری نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن نداشت.
۱۳۹۷/۲/۴ - ۱۰:۴۰
مالیات عملکرد ۹۶ مشاغل خودرویی مقطوع اعلام شد
خودرونگاران - رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، میزان مالیات عملکرد سال ۹۶ مشاغل خودرویی را مقطوع اعلام کرد.
۱۳۹۷/۲/۴ - ۱۰:۲۶
سرنوشت نامعلوم دیزلی‌ها در آلمان
خودرونگاران - وزیر حمل‌و‌نقل آلمان از خودروسازان خواست برنامه بهبود خودروهای دیزلی را اعلام کنند.
۱۳۹۷/۲/۴ - ۱۰:۲۳
خودانتقادی بنیانگذار تسلا از نقش فزاینده ربات‌ها در صنعت خودرو
خودرونگاران - بنیانگذار شرکت خودروسازی تسلا برای اولین‌ بار در مورد استفاده حداکثری از فناوری رباتیک در پروسه ساخت خودروی تسلا مدل ۳ از خود انتقاد کرد.
۱۳۹۷/۲/۴ - ۱۰:۰۶
بیمه تکمیلی رایگان 80 هزار تاکسیران/ توقف نوسازی تاکسی‌های فرسوده ازسوی شرکت خودروساز داخلی
خودرونگاران - مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران از بیمه تکمیلی 80 هزار راننده تاکسی خبر داد و گفت: بیمه تکمیلی برای رانندگان تاکسی دارای کارنامه هوشمند فعال است.
۱۳۹۷/۲/۴ - ۱۰:۰۲
معرفی 5 سدان باارزش در محدوده 50 تا 60 میلیونی بازار ایران
خودرونگاران - خودروهای سدان به طور خلاصه به همان خودروهای سواری معمولی یا به اصطلاح صندوق دار اطلاق می شود که دارای سقف ثابت، صندوق عقب مجزا و دو ردیف صندلی هستند و می توانند دو یا چهار در داشته باشند...
۱۳۹۷/۲/۴ - ۰۹:۵۱
جریمه 60 هزار تومانی برای پلاک‌های گِل‌آلود/ افزایش آمار تصادفات طی 24 ساعت گذشته در شهر تهران
خودرونگاران - رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: طی 24 ساعت گذشته آمار تصادفات در شهر تهران افزایش پیدا کرده است.
۱۳۹۷/۲/۴ - ۰۹:۱۲
مرز حمایت دولت از خودروسازی کجاست؟
خودرونگاران - مرکز پژوهش مجلس شورای اسلامی در جدیدترین گزارش خود به نحوه حمایت دولت آمریکا از تولیدات داخلی پرداخته و طی آن، به مواردی از حمایت‌های دولتی از صنعت خودرو اشاره کرده است. کلیات این گزارش ...
۱۳۹۷/۲/۴ - ۰۹:۰۹
راه اندازي كارخانه طراحي و توليد قالب هاي ریخته گری تحت فشار
خودرونگاران - در راستای حمايت از محصول ايراني و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، واحد توليد قالب هاي دايكاست وريژه(قالب های ریخته گری تحت فشار و ثقلی) در شركت آهنگري تراكتورسازي ایران روز سه شنبه با حضورمس...
۱۳۹۷/۲/۳ - ۱۶:۴۲
تعویق ۲ ماهه پرداخت کارمزد جایگاه‌داران
خودرونگاران - رییس کانون کارفرمایان جایگاه های سوخت کشور گفت:علت تعطیلی و دریافت وجه نقد از مردم در برخی جایگاه های سوخت پایتخت، تاخیر بانک عامل در تسویه وجوه جایگاه‌داران است.
۱۳۹۷/۲/۳ - ۱۶:۳۸
فولکس واگن از خودروی الکتریکی مسابقه رونمایی کرد
خودرونگاران - فولکس واگن از خودروی الکتریکی مسابقه رونمایی کرده که ۲ موتور الکتریکی با قدرت ۶۸۰اسب بخار دارد و می تواند در ۲.۲۵ ثانیه سرعت خود را از صفر به ۱۰۰ کیلومتر برساعت برساند.
۱۳۹۷/۲/۳ - ۱۶:۱۴
پاسخ به ادعای نایب رییس انجمن واردکنندگان خودرو
خودرونگاران - روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران به ادعای نایب رییس انجمن وارد کنندگان خودرو در مورد تایید واردات غیرقانونی ۶۴۰۰ دستگاه خودرو از سوی سازمان توسعه تجارت ایران مبنی بر اینکه "عددی که ا...
۱۳۹۷/۲/۳ - ۱۵:۴۸
مجوزی برای افزایش قیمت خودرو نداده ایم
خودرونگاران -رییس شورا و مرکز ملی رقابت با بیان اینکه فقط خودروهای زیر ۴۵میلیون تومان، مشمول قیمت گذاری این شورا هستند، گفت: مجوزی برای افزایش قیمت خودرو نداده ایم.
۱۳۹۷/۱/۲۸ - ۱۵:۳۲
شورای سیاستگذاری هفتمین نمایشگاه بین المللی خودرو ایران برگزار شد
خودرونگاران - اولین نشست شورای سیاست گذاری هفتمین نمایشگاه بین المللی خودرو ایران پس از یک دهه توقف با شعار "صنعت خودرو: خلاقیت و نوآوری" با حضور نمایندگان انجمن ها و شرکت های صنعت خودرو امروز در وزار...
۱۳۹۷/۲/۲ - ۱۹:۲۱
همكاري با فرانسه اشتباه بود
خودرونگاران - مديرعامل ايران خودرو گفت : در خصوص کار با فرانسه بسیار موافقم که اشتباه کردیم. ما قرار بود در سیاست خارجی خود با ایجاد وابستگی استراتژیک برای رنو و پژو، آنها را به رقابت بیاندازیم. اما ...
۱۳۹۷/۱/۲۸ - ۰۹:۵۱
برای خرید تیوولی چقدر سرمایه نیاز است؟ + جدول قیمت
خودرونگاران - برای خرید خودرو سانگ یانگ، تیوولی مدل ۲۰۱۶ با کارکرد ۱۹ هزار کیلومتر به سرمایه ۱۲۹ میلیون تومانی نیاز است.
۱۳۹۷/۲/۲ - ۱۱:۱۸
متن کامل طرح تعیین ضوابط تعرفه واردات خودروها
نمایندگان مجلس طرحی را تدوین کردند که در صورت تصویب نهایی آن، تعرفه واردات خودرو تا ۲۰ درصد کاهش می یابد.
۱۳۹۷/۱/۲۷ - ۱۵:۱۹
صنعت خودرو بی‌حساب و کتاب اداره می شود
خودرونگاران - مدیرعامل سابق شرکت خودروسازی سایپا گفت: متاسفانه صنعت خودروی کشور در بحران به سر می برد که یک علتش انتخاب مدیران براساس رابطه و نه تخصص است
۱۳۹۷/۲/۲ - ۱۰:۰۹
تعرفه ٢٠درصدي واردات چشم انتظار راي نمايندگان
خودرونگاران- نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرح تعیین ضوابط حقوق ورودی خودروهای سواری وارداتی و ساماندهی بازار خودرو موافقت کردند.با اين توافق تعرفه واردات خودرو تا ٢٠درصد كاهش مي يابد.
۱۳۹۷/۲/۱ - ۱۵:۲۰
پریوس، ورسا و آیگو به عنوان بهترین خودروها معرفی شدند
خودرونگاران - مجله معتبر Auto Exopress ۱۶ سال است که نظرسنجی با عنوان Driver Power Gold Award را برگزار می کند. در شانزدهمین نظرسنجی این مجله بیش از ۸۰ هزار نفر شرکت داشتند و تویوتا توانست ۴ عنوان اول...
۱۳۹۷/۱/۲۸ - ۱۷:۰۱
قیمت خودرو تیبا کارکرده در بازار + جدول
خودرونگاران - برای خرید خودرو تیبا مدل ۹۶ با کارکرد ۶ هزار کیلومتر باید ۲۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان هزینه پرداخت کرد.
۱۳۹۷/۱/۲۸ - ۰۹:۰۲
فرمول تعیین قیمت خودرو در سال ۹۷
خودرونگاران - شورای رقابت در شرایطی حدود دو ماه دیگر و به رسم چند سال گذشته، قیمت جدید خودروهای داخلی را اعلام خواهد کرد که رئیس این شورا می‌گوید «تغییرات اخیر نرخ ارز (طی سال‌جاری) تاثیری در تعیین ق...
۱۳۹۷/۱/۲۹ - ۱۱:۳۲
دلار ۴۲۰۰ تومانی تاثیری بر قیمت خودروی داخلی ندارد/مرداد ماه موعد تحویلS۷
خودرونگاران - خودروسازهای کشور معمولا مواد اولیه خود را دو ماه تا چهار ماه دپو در انبار دارند و بسته بودن سایت ثبت سفارش برای چند روز نمی‌تواند تاثیر زیادی روی فعالیت آنها داشته باشد.
۱۳۹۷/۱/۲۸ - ۱۴:۵۰
افتخارات برند تویوتا و لکسوس در سال 2017
خودرونگاران - برند تویوتا و لکسوس جزو با کیفیت ترین خودروسازان دنیا شناخته می شوند که در بسیاری از بازارهای جهانی از رقبای اروپایی و آمریکایی خود فروش بالاتری داشته اند. در این بین تویوتا و لکسوس در س...
۱۳۹۷/۱/۲۷ - ۱۳:۳۵
هزار خودرو به ارزش 1.۵ میلیارد دلار وارد شد
خودرونگاران - طبق آمار تجارت خارجی در سال ۹۶ بیش از ۵۶ هزار خودرو به ارزش یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار وارد کشور شد؛ این میزان واردات علیرغم متوقف شدن ثبت سفارش خودرو در ابتدای سال ۹۶ انجام شده است.
۱۳۹۷/۲/۱ - ۱۲:۴۴
پيش فروش محصولات شاسي بلند ايران خودرو
خودرونگاران - شرکت ایران خودرو محصولات شاسي بلند خود را در طرح فروش ارديبهشت ماه عرضه مي کند. اجراي اين طرح از روز يكشنبه دوم ارديبشهت ماه آغاز و تا زمان تكميل ظرفيت ادامه خواهد داشت.