امروز: جمعه ۲ تیر ۱۳۹۶ -
وبسایت خبری
سرویس : نمایشگاه
زمان : ۱۳۹۵/۸/۱۷ - ۱۳:۰۱
شناسه خبر: ۴۲۹۷۶۶
 
نمایشگاه مطبوعات، عرصه پیوند رسانه های سنتی و قاره ششم
خودرونگاران- شاید برگزاری هر نمایشگاهی با رویکرد و اهدافی که برای آن در صنعت ارایه تعریف شده است، بی‌شباهت به المپیادها و جشنواره‌ها نباشد.

به گزارش خودرونگاران - از این حیث می‌توان نمایشگاه مطبوعات را نیز المپیادی دانست میان‌ رسانه‌های مختلف که در آن، صاحبان رسانه و دست‌اندرکاران آن با ارایه محصولات و کارهای جدیدی که انجام داده‌اند، آخرین دستاوردها و تجربیات عملی خود را در این حوزه در معرض دید عموم یا داوری آنان قرار می دهند. اقدامی تبلیغی که حاصل آن جلب توجه و نظر مخاطب است و صد البته اگر این جلب توجه مخاطب با چاشنی هوشمندانه تعامل باشد، رهیافتی جدید می‌شود برای توسعه رسانه. شاید طراحان و مبدعان رسانه‌های جدید این ظرافت را به دقت و روشنی دریافته‌اند که سازوکار رسانه‌ای شبکه‌های مجازی را طراح‌ریزی و ایجاد کرده‌اند.

نکته مهمی که امروز با آن مواجهیم این است که استفاده از شبکه‌های اجتماعی و وب رشد افزایشی در میان مردم داشته است. توسعه این قسم رسانه‌ها در میان مردم به حدی است که بخشی از زندگی آنان در قاره‌ای دیگر، یعنی قاره ششم رقم می‌خورد. رسانه‌های جدید قاره ششمی هستند که وظیفه دربرگیری مخاطبان را با اطلاع رسانی به ایشان عهده‌دار شده‌اند. بر این مبنا، باور دارم که قاره‌ها به عنوان زیست‌گاه‌های بشری دیگر همان پنج قاره گذشته نیستند بلکه قاره ششمی به ظهور رسیده است که همین فضای مجازی وب و شبکه های اجتماعی است. فضایی که امروزه گسترش وصف‌ناشدنی‌ای در زندگی روزمره بشر دارند و همچون گهواره‌ای گاه آرام و گام متلاطم سواران خود را بر موج‌های رسانه‌ای می‌رانند.

یادمان باشد که دنیای اطلاعات مجازی روز به روز حضور خود را در زندگی افراد جامعه پررنگ تر می کند و در مقابل، مردم و جامعه نیز به همان میزان و بیش تر از پیش در این شبکه ها و دنیای وب غرقه می‌شوند. بر این اساس، استفاده مردم از شبکه‌های مجازی و اجتماعی وب هم تهدید و هم فرصت به شمار می‌رود. تهدید از این حیث که بی‌توجهی به آن، موجب جاماندن و تمام شدن در عرصه رسانه است و از طرفی فرصتی است برای آن که گام‌های خود را در رشد با این پدید‌ه‌ها سازگار کنیم. در این ارتباط، نمایشگاه مطبوعات می تواند فرصتی باشد برای رسانه‌های مکتوب که با به اشتراک گذاشتن فعالیت‌هایی که در حوزه وب انجام داده‌اند و مدیریت بهره‌گیری از فناوری‌های نوین به سمتی بروند که فضای وب را با فضای سنتی مطبوعات تلفیق کنند. تلفیقی هنرمندانه که حاصل آن هم حفظ میراث مکتوب باشد و هم گام‌زدن در فضاهای جدید. به عنوان مثال فضای وب موجب شده است که در عرصه اطلاعات دیگر مانند گذشته اخبار دیر به دست مخاطب نرسد و با استفاده از این شبکه‌ها رویدادها با سرعت بیش تری انتشار می‌یابند. ما امروزه شاهدیم که هرکس با گوشی های هوشمندی که در اختیار دارد با استفاده از همین شبکه‌های اجتماعی مرتبا اخبار روز را در حوزه‌های مختلف و مورد علاقه اش پی گیری و دریافت می کند؛ به عبارتی با وجود این رسانه ها گوهر قابل جابه‌جایی که همانا اطلاعات و خبر است همچنان وجود دارد، اما نقش مطبوعات در این میان چیست؟

مطبوعات دو کار می توانند انجام دهند، یکی این که در فضای قاره ششمی که شکل گرفته است از موج صعودی این رسانه‌ها استفاده کنند و با موج سواری خود را به درون حوادث پرتاب کنند؛ مثلا بیایند اتفاقات و رویدادهایی که در فضای مجازی در حال وقوع است را سوژه کنند و سوژه‌های خود را گاهی از این فضا بگیرند، در مورد گفت‌و‌گوها، مطالب انتشار یافته، عکس‌ها، نقاشی‌ها و کامنت‌های کاربران طرح مساله و موضوع کنند. برای مثال کلیپی که مدتی پیش در شبکه‌ها انتشار یافت و مربوط به وانتی بود که در یک مسیر کوتاه مرتکب چندین تخلف شد، می‌تواند به عنوان موضوعی برگرفته از این رسانه‌ها در مطبوعات مورد آسیب‌شناسی قرار گیرد و به این ترتیب اخبار عطفی شود در پیوند رسانه مکتوب با رسانه مجازی.

 دیگر این که فضایی مانند نمایشگاه مطبوعات این فرصت را در اختیار رسانه‌ها قرار می دهد که فعالیت‌هایی که در این حوزه فراگرفته‌اند را با هم به اشتراک گذاشته و یک رویکرد هم اندیشیانه و تعاملی را با هم پی گیری کنند. رمز موفقیت، رشد و توسعه خود را به بقیه مطبوعات آموزش دهند و حتی ضعف های احتمالی را نیز که در کار همکاران شان می‌بینند، بیان کنند و آن ها را در جهب بهبود یاری دهند. به عنوان مثال رسانه ها می‌توانند در واقع از مخاطب شان در این فضا این پیام را بگیرند که با استقبال مردم از رسانه‌های مجازی و سرعت آن‌ها در انتقال اخبار، جامعه، صبوری پیشین را برای پی گیری اخبار از طریق روزنامه ندارد و روزنامه‌های مکتوب با گرفتن این درس، حرکت خود را به سمت تغییر و تحول پیش سامان دهند، به نحوی که با ارایه تحلیل های کوتاه و آنلاین راهی جدید اندیشه کنند.

 

آن چه مسلم است، با ابتنای به فضای جدید ایجاد شده و هم سوی با تحولات جاری مطبوعات باید در ماموریت‌های ذاتی خود بازبینی کنند و نمایشگاه مطبوعات نیز فرصتی است که رسانه ها اعم از مکتوب و مجازی با انجام نظرسنجی ها و تشکیل کارگاه‌های تخصصی با حضور استادان دانشگاه و صاحب‌نظران عرصه ارتباطات و دریافت نظرات آنان، قدمی به سوی جلو بردارند. قطعا در آن صورت نشاط و پویایی خاصی به وجود خواهد آمد و حضور رسانه‌ای متعهد دانش‌آموختگان این مکتب، محصول خبری و اطلاعاتی خوبی را برای مخاطبان ارایه خواهد کرد. از خاطر نبریم که آینده ای شغلی که روزنامه‌نگاران نسبت به امنیت آن حساسند در گرو زنده ماندن رسانه در گام نخست و مطبوعات در مرحله دوم است و این زنده ماندن در پرتو همکاری و همراهی رسانه‌های مکتوب و مطبوعات با رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی وب محقق می‌شود. مطبوعات ناگزیرند به عنوان استوانه‌های تاریخی اطلاعاتی برای جامعه نقش پالایش دهنده و مغز تحلیلگر رسانه‌های جدید حضور داشته باشند تا به این ترتیب ضمن فراهم آوردن امکان دسترسی سریع مردم و مخاطبان به اطلاعات، در شمار اعتلا دهندگان به محتوای رسانه‌های جدید باشند. این تعامل هم‌افزا ضمن ایجاد زمینه‌ها و رگه‌های اطلاعاتی صحیح و ناب در رسانه‌های مجازی منجر به تولید دانش و اندیشه در جامعه نیز خواهد بود. اگر صاحبان تاریخی رسانه و دارندگان رسانه‌های سنتی چنین نکنند با توجه به دسترسی خود مردم به انواع اطلاعات از طریق زیستن در این قاره جدید، ناپختگی در تشخیص سره از ناسره موجب ایجاد عدم اطمینان به رسانه به طور کل خواهد شد و بی‌شک در این فضا رسانه‌های سنتی آسیب‌پذیرترند. کلام آخر این که نمایشگاه مطبوعات عرصه سیمرغی است که در آن حضور بالنده و پایدار مرهون همکاری همه گرایش‌ها و اسباب رسانه‌ای است و بهترین فرصت برای پیوند رسانه های سنتی با قاره ششم    ...

مهندس علی مصریان

مدیر ارتباطات و امور بین الملل گروه صنعتی ایران خودرو

 

ارسال به شبکه های اجتماعی
کلید واژه های مطلب:
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۷ + ۳
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۶/۴/۱ - ۱۷:۰۳
شوالیه انگلیسی از دیار چین! +جدول‌قیمت
خودرونگاران - شرکت پر سابقه ام‌جی (MG) که این روزها تنها ارتباطش با بریتانیا نام انگلیسی آن است و در سیطره بلامنازع کمپانی سایک موتور چین قرار دارد تاکنون محصولاتی را عرضه کرده که می‌توان گفت از کیفیت...
۱۳۹۶/۴/۱ - ۱۷:۰۰
لیست قیمت کارخانه‌ای محصولات ایران خودرو - تیرماه 96
خودرونگاران- ایران خودرو جدول جدیدترین قیمت محصولات خود در تیرماه 96 را منتشر نمود.
۱۳۹۶/۴/۱ - ۱۶:۱۱
فراخوان بیش از 400 هزار هیوندای معیوب در جهان
خودرونگاران- شرکت خودروسازی هیوندای کره جنوبی اعلام کرد که بیش از 400 هزار دستگاه خودرو خود را به دلیل نقص فنی از سطح بازار فراخوانده است.
۱۳۹۶/۴/۱ - ۱۵:۴۰
چگونه یک خودرو بخریم؟
خودرونگاران- بیشترین هزینه‌ای که تابه‌حال کرده‌اید چقدر و به چه منظور بوده است؟ برای اکثر افراد این سؤال جواب‌هایی چون خرید خانه و خودرو را در پی دارد. نیازهای اساسی برای بسیاری از خانواده‌ها در سال‌ه...
۱۳۹۶/۴/۱ - ۱۵:۱۱
ثبت نام محصول ۲۰۰۸ همچنان ادامه دارد
خودرونگاران- ثبت نام محصول ۲۰۰۸ که از ساعت ۱۰ امروز آغاز شده، همچنان ادامه دارد و تا کنون - ساعت 15 روز پنجشنبه- یک سوم از ظرفیت پیش بینی شده، تکمیل شده است.
۱۳۹۶/۴/۱ - ۱۵:۰۵
فروش نقدی و اقساطی خودروهای سراتو، چانگان و آريو
خودرونگاران-شرایط فروش نقدی و اقساطی خودروهاي سراتو ، چانگان و آریو اعلام شد.
۱۳۹۶/۴/۱ - ۱۴:۵۹
دنا یا زانتیا؟ ( بررسی و مقایسه )
خودرونگاران- سیتروئن زانتیا و ایران‌خودرو دنا برای بسیاری از افرادی که بدنبال خودرویی کارکرده با جعبه دنده دستی گزینه‌های قابل اتکایی محسوب می‌شوند. دنا تولید 1393 و زانتیا 1800 مدل سال 1387 هردو قیمت...
۱۳۹۶/۴/۱ - ۱۴:۳۴
بایدها و نبایدهای پیش‌فروش خودرو
خودرونگاران- «اطلاع‌رسانی نسبت به زمان پیش فروش با قید مشخصات خودرو، قیمت نهایی محصولات، نشان تجاری، نوع، تیپ، رنگ، تجهیزات درخواستی، سود مشارکت، زمان تحویل و ...» را می توان از جمله الزاماتی دانست که...
۱۳۹۶/۴/۱ - ۱۴:۳۲
فرصتی مناسب برای موتورسیکلت‌های فاقد بیمه‌نامه
خودرونگاران- شرکت‌های بیمه عضو سندیکای بیمه‌گران ایران در تابستان 1396 جهت صدور بیمه نامه برای موتور سیکلت‌های فاقد بیمه‌نامه جریمه‌ای دریافت نمی‌کنند.
۱۳۹۶/۴/۱ - ۱۴:۳۱
تفاوت کارخانه تا بازار خودروهای ارزان‌؟ +جدول
خودرونگاران- قیمت روز ارزان‌قیمت‌ترین خودروهای صفر کیلومتر در سطح بازار پایتخت اعلام شد.
۱۳۹۶/۴/۱ - ۱۴:۲۹
قیمت انواع لاستیک ایرانی خودرو +جدول
خودرونگاران- قیمت انواع لاستیک ایرانی خودرو زانتیا، سمند، تندر90 و دنا دربازار تهران اعلام شد.
۱۳۹۶/۴/۱ - ۱۳:۳۰
خودرو پرنده هلندی تا سال آینده به پرواز در می‌آید
خودرونگاران- استارتاپ پال وی Pal-v در هلند از نمونه در حال تکمیل خودروی پرنده خود که تا سال دیگر به بازار می آید رونمایی کرد.
۱۳۹۶/۴/۱ - ۱۲:۱۹
لیفان X50 را با تخفیف ویژه بخرید
خودرونگاران- کرمان موتور فروش لیفان X50 را به مناسبت عید سعید فطر آغاز کرد.
۱۳۹۶/۳/۳۰ - ۰۹:۰۹
چرا بايد به برلیانس H200 اعتماد كنيم ؟
خودرونگاران-به تازگي پارس خودرو از محصول جديدي از خانواده توليدي خود را روانه بازار كرده است كه توانسته موفقيت قابل توجهي را ازآن خود كند.
۱۳۹۶/۳/۲۶ - ۱۴:۴۵
مظنه خودروهای شاسی‌بلند دست‌دوم در بازار؟ +جدول
خودرونگاران- آنچه در زیر می‌آید قیمت روز انواع خودروهای سواری شاسی بلند دست دوم در سطح بازار تهران است.
۱۳۹۶/۳/۲۶ - ۱۴:۲۱
به محض سوار شدن به ماشین کولر را روشن نکنید
خودرونگاران-با توجه به تحقیقات بعمل آمده ، داشبورد خودرو، صندلی، جعبه کولر و در واقع همه اشیا خودرو از پلاستیک ساخته شده است که در محیط در بسته ماده‌ای بنام بنزن،سمی که موجب سرطان می شود را از خود سات...
۱۳۹۶/۳/۲۸ - ۱۳:۱۴
از "الف" تا "ي" استانداردهاي خودرويي در ايران
خودرونگاران- بیشترین تعداد استانداردهاي اجباري در راستاي افزايش ايمني محصولات از جمله خودرو تصويب شده و همچنين بر اساس قوانين مربوطه ، مسئوليت بررسي و پايش كيفيت خودروها بر عهده وزارت صنعت،معدن و تجار...
۱۳۹۶/۳/۳۰ - ۰۹:۱۴
چگونه در خريد خودروي دست دوم كلاه سرمان نرود ؟
خودرونگاران /كم كم و با پايان يافتن ماه مبارك رمضان و امتحانات خرداد ماه دانش آموزان و دانشجويان به فصل خريد و فروش خودرو نزديك ميشويم .
۱۳۹۶/۳/۲۹ - ۱۵:۰۱
فروشندگان قطعات خودرو آموزش مي بينند
خودرونگاران- مرکز آموزش های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف بالا بردن سطح علمی مصرف کنندگان و فعالان صنف فروشندگان قطعات خودرو و ماشين آلات خودرويي در جريان پنجمين نمايشگاه تخصصي قطعات خودرو ...
۱۳۹۶/۳/۲۷ - ۱۴:۴۶
تلاش برای ساماندهی و رقابت پذیری بازار خودروهای وارداتی
خودرونگاران- رئیس انجمن واردکنندگان خودرو فعالیت های صورت گرفته توسط این انجمن در راستای ساماندهی بازار خودروهای وارداتی را تشریح کرد و افزود: با تحقق برنامه های جدید در سال جاری تحولات عمده ای در سطح...
۱۳۹۶/۳/۲۷ - ۱۲:۱۱
ده فرمان براي افزايش عمر گيربكس اتوماتيك
خودرونگاران امروزه به دليل افزايش ترافيك در كلان شهرها ، تماسل به استفاده از خودروهاي اتوماتيك بيش از خودروهاي دنده اي است ، رانندگاني كه هميشه از تعداد كلاچ دنده كردن خودروي خود در ترافيك هاي طولاني ...
۱۳۹۶/۳/۲۵ - ۱۰:۱۸
برترين نمايندگي هاي برندهاي وارداتي معرفي شدند
خودرونگاران - برترين نمايندگي برندهاي مختلف خودروهاي وارداتي معرفي شدند.
۱۳۹۶/۳/۲۶ - ۱۲:۲۳
چه موقع رادیاتور اتومبیل را هواگیری کنیم؟
خودرونگاران-برای هواگیری رادیاتور خودرو با توجه به اینکه سیستم خنک‌کننده مدار بسته و دارای منبع انبساط باشد یا از نوع سیستم باز باشد، دو روش وجود دارد.
۱۳۹۶/۳/۲۶ - ۱۵:۱۵
اگر به دنبال وام خودرو هستید بخوانید
خودرونگاران-اگر چه این روزها کمتر از وام خودرو می شنویم اما برخی بانک ها همچنان محل دریافت وام خودرو برای متقاضیان هستند و در قالب وام خرید کالاهای مصرفی بادوام می توانید بسبت به دریافت وام خودرو اقدا...
۱۳۹۶/۳/۲۸ - ۱۲:۴۸
بورگوارد معادلات بازار را به هم می‌زند
خودرونگاران-بزودی با ورود خودروهای شاسی بلند بورگوارد آلمان به ایران، معادلات بازار خودرو دستخوش تغییرات زیادی خواهد شد .
۱۳۹۶/۳/۲۸ - ۱۴:۱۱
٢٠٠٨را اول و سوم تير بخريد
خودرونگاران-مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو از پیش فروش سه محصول جدید در روزهای اول و سوم تیر ماه خبر داد.