امروز: یکشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۵ -
وبسایت خبری
سرویس : نمایشگاه
زمان : ۱۳۹۵/۸/۱۷ - ۱۳:۰۱
شناسه خبر: ۴۲۹۷۶۶
 
نمایشگاه مطبوعات، عرصه پیوند رسانه های سنتی و قاره ششم
خودرونگاران- شاید برگزاری هر نمایشگاهی با رویکرد و اهدافی که برای آن در صنعت ارایه تعریف شده است، بی‌شباهت به المپیادها و جشنواره‌ها نباشد.

به گزارش خودرونگاران - از این حیث می‌توان نمایشگاه مطبوعات را نیز المپیادی دانست میان‌ رسانه‌های مختلف که در آن، صاحبان رسانه و دست‌اندرکاران آن با ارایه محصولات و کارهای جدیدی که انجام داده‌اند، آخرین دستاوردها و تجربیات عملی خود را در این حوزه در معرض دید عموم یا داوری آنان قرار می دهند. اقدامی تبلیغی که حاصل آن جلب توجه و نظر مخاطب است و صد البته اگر این جلب توجه مخاطب با چاشنی هوشمندانه تعامل باشد، رهیافتی جدید می‌شود برای توسعه رسانه. شاید طراحان و مبدعان رسانه‌های جدید این ظرافت را به دقت و روشنی دریافته‌اند که سازوکار رسانه‌ای شبکه‌های مجازی را طراح‌ریزی و ایجاد کرده‌اند.

نکته مهمی که امروز با آن مواجهیم این است که استفاده از شبکه‌های اجتماعی و وب رشد افزایشی در میان مردم داشته است. توسعه این قسم رسانه‌ها در میان مردم به حدی است که بخشی از زندگی آنان در قاره‌ای دیگر، یعنی قاره ششم رقم می‌خورد. رسانه‌های جدید قاره ششمی هستند که وظیفه دربرگیری مخاطبان را با اطلاع رسانی به ایشان عهده‌دار شده‌اند. بر این مبنا، باور دارم که قاره‌ها به عنوان زیست‌گاه‌های بشری دیگر همان پنج قاره گذشته نیستند بلکه قاره ششمی به ظهور رسیده است که همین فضای مجازی وب و شبکه های اجتماعی است. فضایی که امروزه گسترش وصف‌ناشدنی‌ای در زندگی روزمره بشر دارند و همچون گهواره‌ای گاه آرام و گام متلاطم سواران خود را بر موج‌های رسانه‌ای می‌رانند.

یادمان باشد که دنیای اطلاعات مجازی روز به روز حضور خود را در زندگی افراد جامعه پررنگ تر می کند و در مقابل، مردم و جامعه نیز به همان میزان و بیش تر از پیش در این شبکه ها و دنیای وب غرقه می‌شوند. بر این اساس، استفاده مردم از شبکه‌های مجازی و اجتماعی وب هم تهدید و هم فرصت به شمار می‌رود. تهدید از این حیث که بی‌توجهی به آن، موجب جاماندن و تمام شدن در عرصه رسانه است و از طرفی فرصتی است برای آن که گام‌های خود را در رشد با این پدید‌ه‌ها سازگار کنیم. در این ارتباط، نمایشگاه مطبوعات می تواند فرصتی باشد برای رسانه‌های مکتوب که با به اشتراک گذاشتن فعالیت‌هایی که در حوزه وب انجام داده‌اند و مدیریت بهره‌گیری از فناوری‌های نوین به سمتی بروند که فضای وب را با فضای سنتی مطبوعات تلفیق کنند. تلفیقی هنرمندانه که حاصل آن هم حفظ میراث مکتوب باشد و هم گام‌زدن در فضاهای جدید. به عنوان مثال فضای وب موجب شده است که در عرصه اطلاعات دیگر مانند گذشته اخبار دیر به دست مخاطب نرسد و با استفاده از این شبکه‌ها رویدادها با سرعت بیش تری انتشار می‌یابند. ما امروزه شاهدیم که هرکس با گوشی های هوشمندی که در اختیار دارد با استفاده از همین شبکه‌های اجتماعی مرتبا اخبار روز را در حوزه‌های مختلف و مورد علاقه اش پی گیری و دریافت می کند؛ به عبارتی با وجود این رسانه ها گوهر قابل جابه‌جایی که همانا اطلاعات و خبر است همچنان وجود دارد، اما نقش مطبوعات در این میان چیست؟

مطبوعات دو کار می توانند انجام دهند، یکی این که در فضای قاره ششمی که شکل گرفته است از موج صعودی این رسانه‌ها استفاده کنند و با موج سواری خود را به درون حوادث پرتاب کنند؛ مثلا بیایند اتفاقات و رویدادهایی که در فضای مجازی در حال وقوع است را سوژه کنند و سوژه‌های خود را گاهی از این فضا بگیرند، در مورد گفت‌و‌گوها، مطالب انتشار یافته، عکس‌ها، نقاشی‌ها و کامنت‌های کاربران طرح مساله و موضوع کنند. برای مثال کلیپی که مدتی پیش در شبکه‌ها انتشار یافت و مربوط به وانتی بود که در یک مسیر کوتاه مرتکب چندین تخلف شد، می‌تواند به عنوان موضوعی برگرفته از این رسانه‌ها در مطبوعات مورد آسیب‌شناسی قرار گیرد و به این ترتیب اخبار عطفی شود در پیوند رسانه مکتوب با رسانه مجازی.

 دیگر این که فضایی مانند نمایشگاه مطبوعات این فرصت را در اختیار رسانه‌ها قرار می دهد که فعالیت‌هایی که در این حوزه فراگرفته‌اند را با هم به اشتراک گذاشته و یک رویکرد هم اندیشیانه و تعاملی را با هم پی گیری کنند. رمز موفقیت، رشد و توسعه خود را به بقیه مطبوعات آموزش دهند و حتی ضعف های احتمالی را نیز که در کار همکاران شان می‌بینند، بیان کنند و آن ها را در جهب بهبود یاری دهند. به عنوان مثال رسانه ها می‌توانند در واقع از مخاطب شان در این فضا این پیام را بگیرند که با استقبال مردم از رسانه‌های مجازی و سرعت آن‌ها در انتقال اخبار، جامعه، صبوری پیشین را برای پی گیری اخبار از طریق روزنامه ندارد و روزنامه‌های مکتوب با گرفتن این درس، حرکت خود را به سمت تغییر و تحول پیش سامان دهند، به نحوی که با ارایه تحلیل های کوتاه و آنلاین راهی جدید اندیشه کنند.

 

آن چه مسلم است، با ابتنای به فضای جدید ایجاد شده و هم سوی با تحولات جاری مطبوعات باید در ماموریت‌های ذاتی خود بازبینی کنند و نمایشگاه مطبوعات نیز فرصتی است که رسانه ها اعم از مکتوب و مجازی با انجام نظرسنجی ها و تشکیل کارگاه‌های تخصصی با حضور استادان دانشگاه و صاحب‌نظران عرصه ارتباطات و دریافت نظرات آنان، قدمی به سوی جلو بردارند. قطعا در آن صورت نشاط و پویایی خاصی به وجود خواهد آمد و حضور رسانه‌ای متعهد دانش‌آموختگان این مکتب، محصول خبری و اطلاعاتی خوبی را برای مخاطبان ارایه خواهد کرد. از خاطر نبریم که آینده ای شغلی که روزنامه‌نگاران نسبت به امنیت آن حساسند در گرو زنده ماندن رسانه در گام نخست و مطبوعات در مرحله دوم است و این زنده ماندن در پرتو همکاری و همراهی رسانه‌های مکتوب و مطبوعات با رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی وب محقق می‌شود. مطبوعات ناگزیرند به عنوان استوانه‌های تاریخی اطلاعاتی برای جامعه نقش پالایش دهنده و مغز تحلیلگر رسانه‌های جدید حضور داشته باشند تا به این ترتیب ضمن فراهم آوردن امکان دسترسی سریع مردم و مخاطبان به اطلاعات، در شمار اعتلا دهندگان به محتوای رسانه‌های جدید باشند. این تعامل هم‌افزا ضمن ایجاد زمینه‌ها و رگه‌های اطلاعاتی صحیح و ناب در رسانه‌های مجازی منجر به تولید دانش و اندیشه در جامعه نیز خواهد بود. اگر صاحبان تاریخی رسانه و دارندگان رسانه‌های سنتی چنین نکنند با توجه به دسترسی خود مردم به انواع اطلاعات از طریق زیستن در این قاره جدید، ناپختگی در تشخیص سره از ناسره موجب ایجاد عدم اطمینان به رسانه به طور کل خواهد شد و بی‌شک در این فضا رسانه‌های سنتی آسیب‌پذیرترند. کلام آخر این که نمایشگاه مطبوعات عرصه سیمرغی است که در آن حضور بالنده و پایدار مرهون همکاری همه گرایش‌ها و اسباب رسانه‌ای است و بهترین فرصت برای پیوند رسانه های سنتی با قاره ششم    ...

مهندس علی مصریان

مدیر ارتباطات و امور بین الملل گروه صنعتی ایران خودرو

 

ارسال به شبکه های اجتماعی
کلید واژه های مطلب:
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۷ + ۱
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۵/۱۲/۸ - ۰۸:۵۳
مردودی‌های معاینه‌فنی چه خودروهایی هستند؟
خورونگاران- معاینه فنی، حدود 10درصد در کاهش آلودگی هوای کلانشهرها نقش دارد، اما آن طور که باید از سوی شهروندان و برخی مسئولان جدی گرفته نمی‌شود، زیرا نمایندگان مجلس هنوز قانون مربوط به سن خودروهایی ...
۱۳۹۵/۱۲/۸ - ۰۸:۵۰
برای خرید موتورهای کوتاه قد چقدر باید هزینه کرد + جدول قیمت
خودرونگاران- بررسی‌ها نشان از آن دارد که برای خرید یک موتورسیکلت وارداتی مینی به روز باید بیش از 20 میلیون تومان هزینه کرد.
۱۳۹۵/۱۲/۸ - ۰۸:۴۸
هیوندای اکسنت 2018 را بیشتر بشناسید + تصاویر
خودرونگاران- هیوندای اکسنت، امسال پنجمین فیس لیفت خود را تجربه کرد و در پنجمین نسل از این خودرو بروز رسانی های مهمی ایجاد شده است.
۱۳۹۵/۱۲/۸ - ۰۸:۴۶
برنامه تولید خودرو در سال ۹۶
خودرونگاران- گفته می‌شود این روزها فروش خودروسازان از تولید آنها پیشی گرفته درعین حال ظاهرا وزارت صنعت، معدن و تجارت افزایش تیراژی حدودا ۱۱ درصدی را برای صنعت خودرو طی سال آینده در نظر گرفته‌ است.
۱۳۹۵/۱۲/۸ - ۰۸:۴۴
حضور واردکنندگان متفرقه الزام یا اجبار؟
خودرونگاران- در حالی وزارت صنعت، معدن و تجارت بر حذف واردکنندگان متفرقه از بازار خودرو پافشاری می‌کند که برخی نمایندگی‌های رسمی نیز این روزها در صف شاکیان مصوبه وزارت صنعت قرار گرفته‌اند.
۱۳۹۵/۱۲/۸ - ۰۸:۴۲
سال جدید نیاز به خرید الحاقیه بیمه ثالث ندارید
خودرونگاران- رئیس کل بیمه مرکزی اعلام کرد: بر اساس قانون جدید بیمه‌ نامه شخص ثالث، افرادی که بعد از اردیبهشت ماه سال ۹۵ بیمه‌ نامه خریداری کرده‌اند، نیازی به خرید الحاقیه برای سال ۹۶ ندارند.
۱۳۹۵/۱۲/۷ - ۱۶:۳۲
برخورد با بیش از 18 هزار خودرو شیشه دودی در گیلان
خودرونگاران- رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان گیلان از توقیف و اعمال قانون 18 هزار و 995 خودرو متخلف شیشه دودی در سالجاری در این استان خبر داد.
۱۳۹۵/۱۲/۷ - ۱۵:۳۷
طرح جدید فروش چری تیگو۵ برای سال ۹۶
خودرونگاران- مدیران خودرو پیش فروش چری تیگو۵ برای سال ۹۶ با قیمت قطعی را آغاز کرد.
۱۳۹۵/۱۲/۷ - ۱۵:۱۰
تصاویر و مشخصات فنی خودروهای فراری و مک‌لارن برای فصل ۲۰۱۷ فرمول یک
خودرونگاران- پس از مرسدس بنز، اکنون نوبت به دو شرکت مطرح و باسابقه‌ی دیگر فرمول یک رسیده است تا از خودروهای جدید خود برای رقابت در فصل ۲۰۱۷ این مسابقات رونمایی کنند.
۱۳۹۵/۱۲/۷ - ۱۴:۵۳
تنها خودروی" رنو 3" در ایران (+عکس)
خودرونگاران- در یک سایت خرید و فروش خودرو یک خودروی کلکسیونی که در وضعیت بسیار عالی نگهداری شده است به قیمت 100 میلیون تومان در معرض فروش گذاشته شده است. این خودرو که یک رنو 3 با مدل 1946 میلادی است ...
۱۳۹۵/۱۲/۷ - ۱۴:۳۱
مسئولیت قراردادهای محرمانه با من
خودرونگاران- روزنامه شرق در گفت وگویی با محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت نوشت: زمان زیادی برد تا وقتی برای مصاحبه اختصاصی کنار بگذارد. نقدها هم به او کم نیست و همین، کنجکاوی را برای پاسخ به ...
۱۳۹۵/۱۲/۷ - ۱۴:۰۳
برنامه سایپا برای مقابله با دلالی در بازار
خودرونگاران- فاصله قیمتی خودرو«ساندرو استپ وی» در کارخانه و بازار به حدود 9 میلیون تومان رسیده و این مساله انتقادهای مردم را به همراه داشته است؛ شرکت سایپا برای به حداقل رساندن این تفاوت قیمت،‌ فردا (...
۱۳۹۵/۱۲/۷ - ۱۴:۰۲
پلیس راهور استان مرکزی با خودروهای پلاک کثیف و ناخوانا برخورد می کند
خودرونگاران- رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: پلیس راهور این استان با خودروهایی که پلاک آنان کثیف و ناخوانا باشد، برخورد می کند.
۱۳۹۵/۱۲/۱ - ۱۰:۳۹
پیش فروش محصولات ایران خودرو با سود مشارکت 26 درصد
خودرونگاران- شرايط پیش فروش عمومی اسفند 95 محصولات ایران خودرو اعلام شد.
۱۳۹۵/۱۲/۱ - ۱۰:۳۷
پیش فروش پلکانی محصولات ایران خودرو آغاز شد
خودرونگاران -طرح پیش فروش پلکانی چھار مرحله اي اسفند 95 به ھمراه ھدایای فروش تعھدی، از روز يكشنبه 95/12/01 لغایت 96/01/31 و یا تا زمان تكمیل ظرفیت آغاز شد.
۱۳۹۵/۱۱/۳۰ - ۰۸:۱۵
چه خودرويي بهتر است ؛اتومات يا دنده اي؟
خودرونگاران-يكي از موضوعات اصلي براي خريد خودرو ، موضوع خريد خودرو بارمصرف سوخت كمتر و كيفيت بالاتر است ،اماچند سالي است كه ترافيك هاي طولاني و خسته كننده شهرهاي بزرگ موجب شده. يكي از فاكتورهاي خريد ...
۱۳۹۵/۱۲/۱ - ۱۱:۱۲
پیش فروش نوروزی اچ30 کراس اتوماتیک
خودرونگاران- پيش فروش نوروزي خودرو «اچ30كراس» ايران خودرو با گيربكس اتوماتيك از روز سه شنبه، سوم اسفندماه آغاز خواهد شد.
۱۳۹۵/۱۲/۵ - ۱۴:۰۸
کدام مدل از سمند در ایران کارآمدتر است ؟
خودرونگاران- به دنبال درخواست متعدد کاربران و تصويب شوراي سياست‌گذاری بر درج مشخصات خانواده محصولات با كد كلاس‌های متفاوت به صورت دوره‌ای كه با هدف آشنايي بيش‌تر مخاطبان با آخرين تغييرات در خودروهای ت...
۱۳۹۵/۱۲/۷ - ۱۰:۵۷
MG GS مدل ۲۰۱۷ را با شرایط اقساطی بدون کارمزد بخرید
خودرونگاران- شرکت مدیا موتورز نماینده رسمی محصولات MG در ایران با ارائه طرح فروش ویژه خود به مناسبت نوروز 96، علاوه بر در نظر گرفتن تسهیلات قایل توجهی نظیر بیمه بدنه رایگان، 3 سرویس ادواری رایگان، تخف...
۱۳۹۵/۱۲/۵ - ۱۰:۱۸
اولین خودروی فولکس برای ایران +عکس
خودرونگاران- از مدل تیگوان به عنوان اولین محصول این شرکت برای عرضه در بازار داخل یاد می شود.
۱۳۹۵/۱۲/۳ - ۱۲:۵۰
برخي خودروها از خط توليد خارج مي شوند
خودرونگاران- با احتساب استانداردهاي جديدي كه سازمان استاندارد براي توليد خودرو در كشور تا دي ماه 97 تدوین كرده است، برخي خودروها كه قابليت پياده سازي اين استانداردها را ندارد از خط توليد خارج مي شوند.
۱۳۹۵/۱۲/۶ - ۰۹:۴۹
آغاز دور جدید پیش فروش ساندرو استپ وی
خودرونگاران- نظر به استقبال بی نظیر و تقاضاهاي مکرر مشتریان محترم، شرایط پیش فروش خودروی ساندرو استپ وی صرفاً اینترنتی از ساعت 11 روز یکشنبه مورخ 95/12/08 به شرح ذیل اعلام می‌گردد.
۱۳۹۵/۱۲/۶ - ۱۴:۱۱
قیمت انواع‌ شاسی‌بلند دست‌دوم +جدول
خودرونگاران- آنچه در زیر می‌آید قیمت روز انواع خودروهای سواری شاسی بلند دست دوم در سطح بازار تهران است.
۱۳۹۵/۱۲/۲ - ۰۹:۱۴
خودرو پرنده هلندی+تصاویر
خودرونگاران- یک کمپانی هلندی به نام PAL-V از خودرو پرنده خود رونمایی کرده است.
۱۳۹۵/۱۲/۴ - ۱۲:۴۸
جریمه خودروهای دارای معاینه فنی بخشیده می‌شود
خودرونگاران- مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران از بخشودگی جرایم خودروهای دارای معاینه‌فنی خبر داد.
۱۳۹۵/۱۲/۴ - ۱۰:۵۹
جزئیاتی جدید از تولید و فروش پژو 2008 توسط ایران خودرو
خودرونگاران- به توجه به برخی مدارکی که به روزنامه دنیای خودرو رسیده است، شرکت ایران خودرو از اسفند ماه امسال تولید رسمی پژو 2008 را آغاز کرده است.