امروز: جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۶ -
وبسایت خبری
سرویس : نمایشگاه
زمان : ۱۳۹۵/۸/۱۷ - ۱۳:۰۱
شناسه خبر: ۴۲۹۷۶۶
 
نمایشگاه مطبوعات، عرصه پیوند رسانه های سنتی و قاره ششم
خودرونگاران- شاید برگزاری هر نمایشگاهی با رویکرد و اهدافی که برای آن در صنعت ارایه تعریف شده است، بی‌شباهت به المپیادها و جشنواره‌ها نباشد.

به گزارش خودرونگاران - از این حیث می‌توان نمایشگاه مطبوعات را نیز المپیادی دانست میان‌ رسانه‌های مختلف که در آن، صاحبان رسانه و دست‌اندرکاران آن با ارایه محصولات و کارهای جدیدی که انجام داده‌اند، آخرین دستاوردها و تجربیات عملی خود را در این حوزه در معرض دید عموم یا داوری آنان قرار می دهند. اقدامی تبلیغی که حاصل آن جلب توجه و نظر مخاطب است و صد البته اگر این جلب توجه مخاطب با چاشنی هوشمندانه تعامل باشد، رهیافتی جدید می‌شود برای توسعه رسانه. شاید طراحان و مبدعان رسانه‌های جدید این ظرافت را به دقت و روشنی دریافته‌اند که سازوکار رسانه‌ای شبکه‌های مجازی را طراح‌ریزی و ایجاد کرده‌اند.

نکته مهمی که امروز با آن مواجهیم این است که استفاده از شبکه‌های اجتماعی و وب رشد افزایشی در میان مردم داشته است. توسعه این قسم رسانه‌ها در میان مردم به حدی است که بخشی از زندگی آنان در قاره‌ای دیگر، یعنی قاره ششم رقم می‌خورد. رسانه‌های جدید قاره ششمی هستند که وظیفه دربرگیری مخاطبان را با اطلاع رسانی به ایشان عهده‌دار شده‌اند. بر این مبنا، باور دارم که قاره‌ها به عنوان زیست‌گاه‌های بشری دیگر همان پنج قاره گذشته نیستند بلکه قاره ششمی به ظهور رسیده است که همین فضای مجازی وب و شبکه های اجتماعی است. فضایی که امروزه گسترش وصف‌ناشدنی‌ای در زندگی روزمره بشر دارند و همچون گهواره‌ای گاه آرام و گام متلاطم سواران خود را بر موج‌های رسانه‌ای می‌رانند.

یادمان باشد که دنیای اطلاعات مجازی روز به روز حضور خود را در زندگی افراد جامعه پررنگ تر می کند و در مقابل، مردم و جامعه نیز به همان میزان و بیش تر از پیش در این شبکه ها و دنیای وب غرقه می‌شوند. بر این اساس، استفاده مردم از شبکه‌های مجازی و اجتماعی وب هم تهدید و هم فرصت به شمار می‌رود. تهدید از این حیث که بی‌توجهی به آن، موجب جاماندن و تمام شدن در عرصه رسانه است و از طرفی فرصتی است برای آن که گام‌های خود را در رشد با این پدید‌ه‌ها سازگار کنیم. در این ارتباط، نمایشگاه مطبوعات می تواند فرصتی باشد برای رسانه‌های مکتوب که با به اشتراک گذاشتن فعالیت‌هایی که در حوزه وب انجام داده‌اند و مدیریت بهره‌گیری از فناوری‌های نوین به سمتی بروند که فضای وب را با فضای سنتی مطبوعات تلفیق کنند. تلفیقی هنرمندانه که حاصل آن هم حفظ میراث مکتوب باشد و هم گام‌زدن در فضاهای جدید. به عنوان مثال فضای وب موجب شده است که در عرصه اطلاعات دیگر مانند گذشته اخبار دیر به دست مخاطب نرسد و با استفاده از این شبکه‌ها رویدادها با سرعت بیش تری انتشار می‌یابند. ما امروزه شاهدیم که هرکس با گوشی های هوشمندی که در اختیار دارد با استفاده از همین شبکه‌های اجتماعی مرتبا اخبار روز را در حوزه‌های مختلف و مورد علاقه اش پی گیری و دریافت می کند؛ به عبارتی با وجود این رسانه ها گوهر قابل جابه‌جایی که همانا اطلاعات و خبر است همچنان وجود دارد، اما نقش مطبوعات در این میان چیست؟

مطبوعات دو کار می توانند انجام دهند، یکی این که در فضای قاره ششمی که شکل گرفته است از موج صعودی این رسانه‌ها استفاده کنند و با موج سواری خود را به درون حوادث پرتاب کنند؛ مثلا بیایند اتفاقات و رویدادهایی که در فضای مجازی در حال وقوع است را سوژه کنند و سوژه‌های خود را گاهی از این فضا بگیرند، در مورد گفت‌و‌گوها، مطالب انتشار یافته، عکس‌ها، نقاشی‌ها و کامنت‌های کاربران طرح مساله و موضوع کنند. برای مثال کلیپی که مدتی پیش در شبکه‌ها انتشار یافت و مربوط به وانتی بود که در یک مسیر کوتاه مرتکب چندین تخلف شد، می‌تواند به عنوان موضوعی برگرفته از این رسانه‌ها در مطبوعات مورد آسیب‌شناسی قرار گیرد و به این ترتیب اخبار عطفی شود در پیوند رسانه مکتوب با رسانه مجازی.

 دیگر این که فضایی مانند نمایشگاه مطبوعات این فرصت را در اختیار رسانه‌ها قرار می دهد که فعالیت‌هایی که در این حوزه فراگرفته‌اند را با هم به اشتراک گذاشته و یک رویکرد هم اندیشیانه و تعاملی را با هم پی گیری کنند. رمز موفقیت، رشد و توسعه خود را به بقیه مطبوعات آموزش دهند و حتی ضعف های احتمالی را نیز که در کار همکاران شان می‌بینند، بیان کنند و آن ها را در جهب بهبود یاری دهند. به عنوان مثال رسانه ها می‌توانند در واقع از مخاطب شان در این فضا این پیام را بگیرند که با استقبال مردم از رسانه‌های مجازی و سرعت آن‌ها در انتقال اخبار، جامعه، صبوری پیشین را برای پی گیری اخبار از طریق روزنامه ندارد و روزنامه‌های مکتوب با گرفتن این درس، حرکت خود را به سمت تغییر و تحول پیش سامان دهند، به نحوی که با ارایه تحلیل های کوتاه و آنلاین راهی جدید اندیشه کنند.

 

آن چه مسلم است، با ابتنای به فضای جدید ایجاد شده و هم سوی با تحولات جاری مطبوعات باید در ماموریت‌های ذاتی خود بازبینی کنند و نمایشگاه مطبوعات نیز فرصتی است که رسانه ها اعم از مکتوب و مجازی با انجام نظرسنجی ها و تشکیل کارگاه‌های تخصصی با حضور استادان دانشگاه و صاحب‌نظران عرصه ارتباطات و دریافت نظرات آنان، قدمی به سوی جلو بردارند. قطعا در آن صورت نشاط و پویایی خاصی به وجود خواهد آمد و حضور رسانه‌ای متعهد دانش‌آموختگان این مکتب، محصول خبری و اطلاعاتی خوبی را برای مخاطبان ارایه خواهد کرد. از خاطر نبریم که آینده ای شغلی که روزنامه‌نگاران نسبت به امنیت آن حساسند در گرو زنده ماندن رسانه در گام نخست و مطبوعات در مرحله دوم است و این زنده ماندن در پرتو همکاری و همراهی رسانه‌های مکتوب و مطبوعات با رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی وب محقق می‌شود. مطبوعات ناگزیرند به عنوان استوانه‌های تاریخی اطلاعاتی برای جامعه نقش پالایش دهنده و مغز تحلیلگر رسانه‌های جدید حضور داشته باشند تا به این ترتیب ضمن فراهم آوردن امکان دسترسی سریع مردم و مخاطبان به اطلاعات، در شمار اعتلا دهندگان به محتوای رسانه‌های جدید باشند. این تعامل هم‌افزا ضمن ایجاد زمینه‌ها و رگه‌های اطلاعاتی صحیح و ناب در رسانه‌های مجازی منجر به تولید دانش و اندیشه در جامعه نیز خواهد بود. اگر صاحبان تاریخی رسانه و دارندگان رسانه‌های سنتی چنین نکنند با توجه به دسترسی خود مردم به انواع اطلاعات از طریق زیستن در این قاره جدید، ناپختگی در تشخیص سره از ناسره موجب ایجاد عدم اطمینان به رسانه به طور کل خواهد شد و بی‌شک در این فضا رسانه‌های سنتی آسیب‌پذیرترند. کلام آخر این که نمایشگاه مطبوعات عرصه سیمرغی است که در آن حضور بالنده و پایدار مرهون همکاری همه گرایش‌ها و اسباب رسانه‌ای است و بهترین فرصت برای پیوند رسانه های سنتی با قاره ششم    ...

مهندس علی مصریان

مدیر ارتباطات و امور بین الملل گروه صنعتی ایران خودرو

 

ارسال به شبکه های اجتماعی
کلید واژه های مطلب:
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱ + ۱۱
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۶/۹/۲۳ - ۱۶:۴۹
مدیرعامل شرکت ایران کاوه سایپا منصوب شد
خودرونگاران - مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در حکمی مدیر عامل شرکت ایران کاوه سایپا را منصوب کرد.
۱۳۹۶/۹/۲۳ - ۱۶:۰۵
گمرک ادعای قاچاق ٥٣٦٣ دستگاه خودروی لوکس را تکذیب کرد
خودرونگاران - گمرک ایران ادعاهای امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس را در خصوص قاچاق تکذیب کرد.
۱۳۹۶/۹/۲۳ - ۱۵:۰۸
خودرو ملی هنوز در کشور طراحی نشده است
خودرونگاران - رئیس هیات مدیره شرکت تحقیقات موتور ایران (ایپکو) گفت: هنوز خودرویی ملی که به طور کامل در داخل کشور طراحی شده باشد، نداریم.
۱۳۹۶/۹/۲۳ - ۱۴:۴۱
بیش از٨/٥ میلیون تومان تخفیف و هدیه کارت طلایی در فروش فوری سراتو
خودرونگاران - گروه خودروسازی سایپا خودروی سراتو آپشنال 2000 را با تخفیف هشت میلیون و 590 هزار تومانی عرضه می کند.
۱۳۹۶/۹/۲۳ - ۱۳:۲۵
سه جایزه سفر به روسیه برای سه خریدار خوش شانس خودرو MVM ۳۱۵
خودرونگاران - طبق اعلام شرکت مدیران خودرو کلیه خریدارانی که از تاریخ ۲۲ آذر تا ۲۲ دیماه ۹۶ اقدام به خرید خودرو ۳۱۵ اسپورت اِکسِلِنت نمایند در قرعه‌کشی جوایز این طرح تشویقی شرکت داده خواهند شد.
۱۳۹۶/۹/۲۳ - ۱۲:۴۷
عرضه سراتو با تخفیف ۸ میلیون تومانی
خودرونگاران - گروه خودروسازی سایپا در یک طرح ویژه خودروی سراتو را با تخفیف ۸ میلیون تومانی عرضه خواهد کرد.
۱۳۹۶/۹/۲۳ - ۱۲:۴۱
بهمن قیمتی خودرو
خودرونگاران - از افزایش قیمت دلار گرفته تا افزایش سایر نهادهای تولیدی بی‌گمان اثر خود را بر بازار خودروی داخلی خواهد گذاشت.
۱۳۹۶/۹/۲۳ - ۱۱:۵۸
رونق بازار خودروهای فراری
خودرونگاران - به‌منظور پاسخ به تقاضای بالای محصولات فراری، این شرکت ایتالیایی در سال ۲۰۱۸ با دوبرابر کردن شیفت مونتاژ در روز، تولید خود را افرایش خواهد داد.
۱۳۹۶/۹/۲۳ - ۱۱:۲۹
قیمت انواع محصولات پارس خودرو در نمایندگی و بازار
خودرونگاران - قیمت انواع محصولات پارس خودرو در نمایندگی و بازار اعلام شد.
۱۳۹۶/۹/۲۳ - ۱۱:۱۹
سانگ یانگ رکستون جدیدی که به ایران خواهد آمد
خودرونگاران - نسل چهارم رکستون یا ركستون G4، تنها شاسی بلند عرضه شده طی 5 سال اخیر در بازار ایران خواهد بود که دارای سیستم چهار چرخ محرک 4WD Part Time است و امکان رانندگی در هر جاده و با هر شرایط جوی ...
۱۳۹۶/۹/۲۳ - ۱۰:۳۹
خودروهای میلیاردی برای سوپرپولدارها
خودرونگاران - در حالی در بازار، خودروهایی با قیمت‌های پایین و البته کارکرده دیده می‌شود، اما در مقابل برای سوپرپولدارهای کشور نیز خودروهایی وجود دارد که میلیاردی قیمت دارد.
۱۳۹۶/۹/۲۳ - ۱۰:۳۰
قیمت خودروهای صفر داخلی در آغاز معاملات امروز پنجشنبه
خودرونگاران - برخلاف هفته گذشته، این هفته شاهد نوسانات بسیار زیادی در قیمت خودروهای تولید داخل بودیم.
۱۳۹۶/۹/۲۳ - ۱۰:۱۸
کدری چراغ خودرو را چگونه از بین ببریم؟
خودرونگاران - کدر شدن چراغ‌های اتومبیل تاثیر بسیار زیادی در ظاهر خودرو دارد و خودروهای با چراغ‌های تمیز و شفاف بسیار زیباتر و خوش جلوه‌تر از همان خودرو با چراغ‌های کدر هستند.
۱۳۹۶/۹/۲۲ - ۱۵:۲۶
صنعت خودرو هنوز نياز ملي نشده است
خودرونگاران - معاون وزیر صنعت: در صنعت دفاعی توانسته ایم موفق عمل کنیم. چرا که اولا نیاز ملی بوده و ثانیا افرادی همچون شهید تهرانی مقدم ها بر روی کار متمرکز شدند و در چارچوب یک ثبات مدیریتی توانستند ک...
۱۳۹۶/۹/۱۹ - ۰۹:۲۱
توافق ۵عضوکابینه برای افزایش تعرفه خودرو
خودرونگاران - با توافق وزرای اقتصاد، صنعت وکشاورزی و روسای بانک مرکزی و سازمان برنامه، تعرفه واردات خودرو با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی که تاکنون ۵۵ درصد بوده به ۱۳۰ درصد افزایش می یابد.
۱۳۹۶/۹/۲۲ - ۱۴:۱۳
فولكس واگن دو سري خودروي خود را احيا مي كند
خودرونگاران - فولكس واگني ها به فكر استفاده از موتور و تجهيزات جديد چند محصول خود افتاده اند.
۱۳۹۶/۹/۲۱ - ۱۵:۳۳
کپچر ۴ میلیون تومان گران شد+ جدول قیمت خودرو
خودرونگاران - رنو کپچر امروز با رشد ۴ میلیون تومانی با قیمت ۱۲۵ میلیون تومان فروخته می‌شود.
۱۳۹۶/۹/۱۸ - ۱۰:۰۰
ثبت نام فوری نوسازی تاکسی های مدل سال 86
خودرونگاران - سرپرست اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: مالکان تاکسی های مدل سال 1386 هرچه زودتر در طرح نوسازی تاکسی های فرسوده ثبت نام کنند.
۱۳۹۶/۹/۲۲ - ۱۴:۴۰
آغاز فروش کارا 2000 با شرایط جدید
خودرونگاران - فروش نقدی و نقدی اعتباری وانت کارا 2000 تک کابین و دو کابین شرکت بهمن موتور با شرایط ویژه شروع شد.
۱۳۹۶/۹/۲۲ - ۱۴:۴۷
احتمال گرانی 10 میلیون تومانی سراتو شرکت سایپا
خودرونگاران - گروه سایپا در حالی به یکباره اقدام به بستن سایت فروش سراتو کرده که بحث‌هایی مبنی بر احتمال افزایش قیمت 10 میلیون تومانی این خودرو مطرح است، این در شرایطی است که سایپا اخیراً قیمت این خود...
۱۳۹۶/۹/۲۲ - ۱۶:۳۱
مفتاح رهنورد؛ برند معتبر واردات خودرو
خودرونگاران - شرکت مفتاح رهنورد یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت‌های فعال در عرصه فروش خودروهای خارجی بوده که با بهره‌گیری از دانش فنی و تکیه بر اصول استراتژی‌های مشتری‌مداری توانسته است به‌عنوان کمپ...
۱۳۹۶/۹/۲۲ - ۱۵:۳۱
مصرف‌کنندگان از کدام عرضه‌کنندگان خودرو راضی‌ترند؟
خودرونگاران - وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارش وضعیت رضایتمندی مشتریان از خدمات فروش خودروهای سواری در بازه زمانی تابستان امسال را منتشر کرد.
۱۳۹۶/۹/۲۲ - ۱۳:۵۷
شاگرد اول مردودی از تست معاینه فنی متعلق به چه خودروی است
خودرونگاران - مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران گفت: در تست‌های معاینه فنی فراوانی مردودی به خودروی پراید تعلق می‌گیرد و این خودرو شاگرد اول مردودی‌هاست.
۱۳۹۶/۹/۲۲ - ۱۴:۵۱
سکوت بازار خودرو پس از خبر گرانی بنزین؛ سراتو ۲ میلیون گران شد+ جدول قیمت خودرو
خودرونگاران - سکوت بازار خودرو در برابر احتمال افزایش قیمت سوخت در سال ۹۷ در حالی ایجاد شده که سایپا در این شرایط فروش سراتو را متوقف کرده و این خودرو در بازار با رشد ۲ میلیون تومانی نسبت به روزهای گذ...
۱۳۹۶/۹/۲۲ - ۱۶:۲۱
واردات 5362 خودروی لوکس از مناطق آزاد و گمرکات
خودرونگاران - رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: اگر مسئولان گمرک و وزارت اقتصاد با تخلفات و باندبازی‌ها برخورد نکنند، مستندات خود در خصوص قاچاق روزانه 3300 کانتینری را در اختیار رسانه‌ها قرار...
۱۳۹۶/۹/۲۳ - ۱۲:۴۷
عرضه سراتو با تخفیف ۸ میلیون تومانی
خودرونگاران - گروه خودروسازی سایپا در یک طرح ویژه خودروی سراتو را با تخفیف ۸ میلیون تومانی عرضه خواهد کرد.