امروز: پنج شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ -
وبسایت خبری
سرویس : نمایشگاه
زمان : ۱۳۹۵/۸/۱۷ - ۱۳:۰۱
شناسه خبر: ۴۲۹۷۶۶
 
نمایشگاه مطبوعات، عرصه پیوند رسانه های سنتی و قاره ششم
خودرونگاران- شاید برگزاری هر نمایشگاهی با رویکرد و اهدافی که برای آن در صنعت ارایه تعریف شده است، بی‌شباهت به المپیادها و جشنواره‌ها نباشد.

به گزارش خودرونگاران - از این حیث می‌توان نمایشگاه مطبوعات را نیز المپیادی دانست میان‌ رسانه‌های مختلف که در آن، صاحبان رسانه و دست‌اندرکاران آن با ارایه محصولات و کارهای جدیدی که انجام داده‌اند، آخرین دستاوردها و تجربیات عملی خود را در این حوزه در معرض دید عموم یا داوری آنان قرار می دهند. اقدامی تبلیغی که حاصل آن جلب توجه و نظر مخاطب است و صد البته اگر این جلب توجه مخاطب با چاشنی هوشمندانه تعامل باشد، رهیافتی جدید می‌شود برای توسعه رسانه. شاید طراحان و مبدعان رسانه‌های جدید این ظرافت را به دقت و روشنی دریافته‌اند که سازوکار رسانه‌ای شبکه‌های مجازی را طراح‌ریزی و ایجاد کرده‌اند.

نکته مهمی که امروز با آن مواجهیم این است که استفاده از شبکه‌های اجتماعی و وب رشد افزایشی در میان مردم داشته است. توسعه این قسم رسانه‌ها در میان مردم به حدی است که بخشی از زندگی آنان در قاره‌ای دیگر، یعنی قاره ششم رقم می‌خورد. رسانه‌های جدید قاره ششمی هستند که وظیفه دربرگیری مخاطبان را با اطلاع رسانی به ایشان عهده‌دار شده‌اند. بر این مبنا، باور دارم که قاره‌ها به عنوان زیست‌گاه‌های بشری دیگر همان پنج قاره گذشته نیستند بلکه قاره ششمی به ظهور رسیده است که همین فضای مجازی وب و شبکه های اجتماعی است. فضایی که امروزه گسترش وصف‌ناشدنی‌ای در زندگی روزمره بشر دارند و همچون گهواره‌ای گاه آرام و گام متلاطم سواران خود را بر موج‌های رسانه‌ای می‌رانند.

یادمان باشد که دنیای اطلاعات مجازی روز به روز حضور خود را در زندگی افراد جامعه پررنگ تر می کند و در مقابل، مردم و جامعه نیز به همان میزان و بیش تر از پیش در این شبکه ها و دنیای وب غرقه می‌شوند. بر این اساس، استفاده مردم از شبکه‌های مجازی و اجتماعی وب هم تهدید و هم فرصت به شمار می‌رود. تهدید از این حیث که بی‌توجهی به آن، موجب جاماندن و تمام شدن در عرصه رسانه است و از طرفی فرصتی است برای آن که گام‌های خود را در رشد با این پدید‌ه‌ها سازگار کنیم. در این ارتباط، نمایشگاه مطبوعات می تواند فرصتی باشد برای رسانه‌های مکتوب که با به اشتراک گذاشتن فعالیت‌هایی که در حوزه وب انجام داده‌اند و مدیریت بهره‌گیری از فناوری‌های نوین به سمتی بروند که فضای وب را با فضای سنتی مطبوعات تلفیق کنند. تلفیقی هنرمندانه که حاصل آن هم حفظ میراث مکتوب باشد و هم گام‌زدن در فضاهای جدید. به عنوان مثال فضای وب موجب شده است که در عرصه اطلاعات دیگر مانند گذشته اخبار دیر به دست مخاطب نرسد و با استفاده از این شبکه‌ها رویدادها با سرعت بیش تری انتشار می‌یابند. ما امروزه شاهدیم که هرکس با گوشی های هوشمندی که در اختیار دارد با استفاده از همین شبکه‌های اجتماعی مرتبا اخبار روز را در حوزه‌های مختلف و مورد علاقه اش پی گیری و دریافت می کند؛ به عبارتی با وجود این رسانه ها گوهر قابل جابه‌جایی که همانا اطلاعات و خبر است همچنان وجود دارد، اما نقش مطبوعات در این میان چیست؟

مطبوعات دو کار می توانند انجام دهند، یکی این که در فضای قاره ششمی که شکل گرفته است از موج صعودی این رسانه‌ها استفاده کنند و با موج سواری خود را به درون حوادث پرتاب کنند؛ مثلا بیایند اتفاقات و رویدادهایی که در فضای مجازی در حال وقوع است را سوژه کنند و سوژه‌های خود را گاهی از این فضا بگیرند، در مورد گفت‌و‌گوها، مطالب انتشار یافته، عکس‌ها، نقاشی‌ها و کامنت‌های کاربران طرح مساله و موضوع کنند. برای مثال کلیپی که مدتی پیش در شبکه‌ها انتشار یافت و مربوط به وانتی بود که در یک مسیر کوتاه مرتکب چندین تخلف شد، می‌تواند به عنوان موضوعی برگرفته از این رسانه‌ها در مطبوعات مورد آسیب‌شناسی قرار گیرد و به این ترتیب اخبار عطفی شود در پیوند رسانه مکتوب با رسانه مجازی.

 دیگر این که فضایی مانند نمایشگاه مطبوعات این فرصت را در اختیار رسانه‌ها قرار می دهد که فعالیت‌هایی که در این حوزه فراگرفته‌اند را با هم به اشتراک گذاشته و یک رویکرد هم اندیشیانه و تعاملی را با هم پی گیری کنند. رمز موفقیت، رشد و توسعه خود را به بقیه مطبوعات آموزش دهند و حتی ضعف های احتمالی را نیز که در کار همکاران شان می‌بینند، بیان کنند و آن ها را در جهب بهبود یاری دهند. به عنوان مثال رسانه ها می‌توانند در واقع از مخاطب شان در این فضا این پیام را بگیرند که با استقبال مردم از رسانه‌های مجازی و سرعت آن‌ها در انتقال اخبار، جامعه، صبوری پیشین را برای پی گیری اخبار از طریق روزنامه ندارد و روزنامه‌های مکتوب با گرفتن این درس، حرکت خود را به سمت تغییر و تحول پیش سامان دهند، به نحوی که با ارایه تحلیل های کوتاه و آنلاین راهی جدید اندیشه کنند.

 

آن چه مسلم است، با ابتنای به فضای جدید ایجاد شده و هم سوی با تحولات جاری مطبوعات باید در ماموریت‌های ذاتی خود بازبینی کنند و نمایشگاه مطبوعات نیز فرصتی است که رسانه ها اعم از مکتوب و مجازی با انجام نظرسنجی ها و تشکیل کارگاه‌های تخصصی با حضور استادان دانشگاه و صاحب‌نظران عرصه ارتباطات و دریافت نظرات آنان، قدمی به سوی جلو بردارند. قطعا در آن صورت نشاط و پویایی خاصی به وجود خواهد آمد و حضور رسانه‌ای متعهد دانش‌آموختگان این مکتب، محصول خبری و اطلاعاتی خوبی را برای مخاطبان ارایه خواهد کرد. از خاطر نبریم که آینده ای شغلی که روزنامه‌نگاران نسبت به امنیت آن حساسند در گرو زنده ماندن رسانه در گام نخست و مطبوعات در مرحله دوم است و این زنده ماندن در پرتو همکاری و همراهی رسانه‌های مکتوب و مطبوعات با رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی وب محقق می‌شود. مطبوعات ناگزیرند به عنوان استوانه‌های تاریخی اطلاعاتی برای جامعه نقش پالایش دهنده و مغز تحلیلگر رسانه‌های جدید حضور داشته باشند تا به این ترتیب ضمن فراهم آوردن امکان دسترسی سریع مردم و مخاطبان به اطلاعات، در شمار اعتلا دهندگان به محتوای رسانه‌های جدید باشند. این تعامل هم‌افزا ضمن ایجاد زمینه‌ها و رگه‌های اطلاعاتی صحیح و ناب در رسانه‌های مجازی منجر به تولید دانش و اندیشه در جامعه نیز خواهد بود. اگر صاحبان تاریخی رسانه و دارندگان رسانه‌های سنتی چنین نکنند با توجه به دسترسی خود مردم به انواع اطلاعات از طریق زیستن در این قاره جدید، ناپختگی در تشخیص سره از ناسره موجب ایجاد عدم اطمینان به رسانه به طور کل خواهد شد و بی‌شک در این فضا رسانه‌های سنتی آسیب‌پذیرترند. کلام آخر این که نمایشگاه مطبوعات عرصه سیمرغی است که در آن حضور بالنده و پایدار مرهون همکاری همه گرایش‌ها و اسباب رسانه‌ای است و بهترین فرصت برای پیوند رسانه های سنتی با قاره ششم    ...

مهندس علی مصریان

مدیر ارتباطات و امور بین الملل گروه صنعتی ایران خودرو

 

ارسال به شبکه های اجتماعی
کلید واژه های مطلب:
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱۴ + ۴
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۵/۱۰/۲۹ - ۱۶:۲۳
جلوگيري از آلودگي زيست‌محيطي هم گامي با تكنولوژي روز را مي‌طلبد
خودرونگاران- نماينده مردم نيشابور و فيروزه گفت: بايد به دنبال تكنولوژي روز دنيا رفته و سرمايه كشور را براي تكنولوژي‌هاي منسوخ هدر ندهيم تا مانع آلوده شدن بيشتر محيط زيست شويم.
۱۳۹۵/۱۰/۲۹ - ۱۶:۰۴
قیمت برخی خودروهای وارداتی در بازار
خودرونگاران- پورشه ماکان 2.0 توربو فول 2017 ، به مبلغ 620 میلیون تومان در بازار معامله می شود.
۱۳۹۵/۱۰/۲۹ - ۱۶:۰۰
شهر موتورسواران آلوده است
خودرونگاران- براساس برخی آمارها بیش از 70 هزار موتورسیکلت در سطح شهر کاشمر تردد می‌کنند که این آمار موجب شده در سطح استان به شهر موتورسواران شهرت یابد و شاهد آلودگی‌های فراوانی به خصوص در هسته مرکزی ا...
۱۳۹۵/۱۰/۲۹ - ۱۵:۵۵
وقتی یک خودرو لوکس جان آدمی را ارزان می‌کند
خودرونگاران-عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با روندی که در وضع تعرفه، حقوق گمرکی و قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی وجود دارد به نظر می‌رسد جان انسان‌ها در خیابان‌ها و معابر شهر هیچ ارزشی ندارد.
۱۳۹۵/۱۰/۲۹ - ۱۵:۲۲
ضرورت طراحی خودروهای برقی در سایپا
خودرونگاران- طراحی خودروهای برقی از راهبردهای گروه خودروسازی سایپا در جهت کاهش آلودگی هوا و کمک به ایجاد هوای پاک است.
۱۳۹۵/۱۰/۲۹ - ۱۵:۱۹
فروش اقساطی رانا LX با تحویل ۳۰ روزه
خودرونگاران- لیزینگ ملت فروش اقساطی رانا LX باتسهیلات ویژه را آغاز کرد.
۱۳۹۵/۱۰/۲۹ - ۱۵:۱۵
واردات مواد اولیه تولید لاستیک محدودیتی ندارد
خودرونگاران- گمرک ایران اعلام کرد که محدودیتی برای واردات مواد اولیه تولید لاستیک به کشور وجود ندارد.
۱۳۹۵/۱۰/۲۹ - ۱۴:۵۷
دست خود را روی دسته‌دنده نگه ندارید
خودرونگاران- نگه‌داشتن دست روی دسته‌دنده عادت تعداد زیادی از رانندگان است اما این عمل می‌تواند تأثیرات بدی روی گیربکس خودرو داشته باشد.
۱۳۹۵/۱۰/۲۹ - ۱۴:۲۱
رانندگی ایمن با یک اپلیکیشن جدید
خودرونگاران- محققان دانشگاه آلکالا اسپانیا موفق به توسعه یک برنامه برای گوشی‌های هوشمند شدند که در صورت قرار گرفتن راننده در شرایط ناامن به وی هشدار خواهد داد.
۱۳۹۵/۱۰/۲۹ - ۱۴:۱۹
کیفیت قطعات خودرو تولید داخل از وارداتی بهتر است
خودرونگاران- رییس اتحادیه صنف فروشندگان خودرو شهرستان شهرکرد گفت: قطعات خودروهای واراداتی در استان به وفور یافت می‌شود ولی کیفیت آن‌ها نسبت به قطعات خودروهای داخلی کمتر است.
۱۳۹۵/۱۰/۲۹ - ۱۴:۱۱
ساینا اتوماتیک سبز به کمپین احیای دریاچه ارومیه می پیوندد
خودرونگاران- سایپا در راستای ایفای مسئولیتهای اجتماعی و به منظور حمایت از طرح احیای دریاچه ارومیه، نخستین خودرو "ساینا اتوماتیک سبز" را پس از تولید، به این طرح اهدا خواهد کرد.
۱۳۹۵/۱۰/۲۹ - ۱۳:۵۹
بازدید رییس جمهور و اعضای هیات دولت از خودروهای برقی ساخت داخل
خودرونگاران- رییس جمهوری در حاشیه جلسه هیات دولت، از محصولات تولیدی سه شرکت دانش بنیان در زمینه موتورسیکلت و خودرو برقی بازدید کرد.
۱۳۹۵/۱۰/۲۹ - ۱۳:۵۳
اوپل رقیب پژو 2008 و رنو کپچر را روانه بازار کرد (+عکس)
خودرونگاران- وکسهال، همزاد همیشگی و قدیمی اوپل، از مدل جدید کراسلند X خود رونمایی کرده است. این خودرو یک کراس‌اوور کوچک و جمع و جور است که قرار است جایگزین شایسته‌ای برای مدل مریوا این برند باشد.
۱۳۹۵/۱۰/۲۶ - ۰۹:۰۸
شرایط فروش نقدی و اقساطی خودروی ساینا EX
خودرونگاران- گروه خودروسازی سایپا در نظر دارد از صبح امروز یکشنبه 26 دی ماه 95، خودروی ساینا EX را با شرایط ویژه نقدی و اقساطی به فروش برساند.
۱۳۹۵/۱۰/۲۶ - ۰۹:۰۳
مكمل سوخت استفاده كنيم يا نه ؟
خودرونگاران- حتما شما هم بارها در جايگاه هاي سوخت با اين پرسش متصديان سوخت مواجه شده ايد كه "مكمل بريزم ؟" و اغلب اصرار دارند كه براي بهتركار كردن خودرو بهتر است از مكمل هاي همراه استفاده كنيد . حال س...
۱۳۹۵/۱۰/۲۲ - ۱۶:۱۶
فولکس واگن اطلس با قیمت ۳۰ الی ۴۸ هزار دلار به فروش می‌رسد
خودرونگاران- فولکس‌واگن رسماً اعلام کرد که شاسی بلند اطلس برخلاف اندازه‌ی بزرگ خود، با قیمت اندکی در حدود ۳۰ هزار دلار برای مدل‌های پایه در دسترس قرار می‌گیرد.
۱۳۹۵/۱۰/۲۴ - ۰۹:۵۳
مظنه خودروهای شاسی‌بلند دست‌دوم در بازار؟ +جدول
خودرونگاران- آنچه در زیر می‌آید قیمت روز انواع خودروهای سواری شاسی بلند دست دوم در سطح بازار تهران است؛ لازم به توضیح است.
۱۳۹۵/۱۰/۲۷ - ۱۵:۳۷
تا اطلاع ثانوی مجوز آسان‌موتور و اطلس‌خودرو در ایران باطل است
خودرونگاران- اسناد موجود در سامانه ایرانیان اصناف نشان میدهد مجوز شرکت آسان موتور و اطلس خودرو در ایران فاقد اعتبار است.
۱۳۹۵/۱۰/۲۲ - ۱۰:۴۷
قیمت قطعی DS4 کراس بک در ایران اعلام شد
خودرونگاران- ارتش فرانسوی‌های لوکس ایران درحال تکمیل‌شدن است. DS 4 Crossback، ارزان‌ترین شاسی‌بلند DS، برای رقابت وارد خیابان‌های کشورمان می‌شود.
۱۳۹۵/۱۰/۲۲ - ۱۵:۵۱
شرايط جديد فروش محصولات شركت پارس خودرو
خودرونگاران- شرایط جدید پیش‌فروش اینترنتی انواع محصولات پارس خودرو از ساعت 17 روز چهارشنبه مورخ 95/10/22 تا تکمیل ظرفیت به شرح ذیل اعلام می‌گردد
۱۳۹۵/۱۰/۲۸ - ۱۰:۳۹
طراح ایرانی معروفترین خودروی مرسدس بنز کیست؟ +تصاویر
خودرونگاران- در این خبر با طراح ایرانی خودروی ون شرکت مرسدس بنز آشنا می شوید.
۱۳۹۵/۱۰/۲۲ - ۱۴:۱۷
رنو ساندور در بازار آزاد چند؟ +جدول
خودرونگاران- قیمت روز برخی از خودروهای صفر تولیدی شرکت پارس خودرو از جمله انواع رنو ساندرو اعلام شد.
۱۳۹۵/۱۰/۲۶ - ۱۱:۱۹
معرفي ۲۰۷i سدان و دنا پلاس در يك روز
خودرونگاران- گروه صنعتي ايران خودرو مطابق با سياست هاي اقتصاد مقاومتي و براساس استراتژي صنعت خودرو ايران در پسابرجام، ارتقا و طراحی محصولات جدید را در دستور كار قرار داده و بر همين اساس برای نخستین با...
۱۳۹۵/۱۰/۲۸ - ۱۵:۴۸
خودروهای ژاپنی در بازار تهران چند؟ +جدول
خودرونگاران- آنچه در زیر می‌آید قیمت روز انواع خودروهای ژاپنی در سطح بازار پایتخت است که ممکن است تا 5 درصد در مناطق مختلف تهران دارای نوسان باشد.
۱۳۹۵/۱۰/۲۷ - ۲۰:۲۹
شلیک ضدهوایی در مرکز تهران
خودرونگاران- صدای شدید شلیک گلوله های ضدهوایی در میدان انقلاب، میدان ولی عصر و خیابان های اطراف شنیده شد.
۱۳۹۵/۱۰/۲۵ - ۲۰:۱۹
شرایط جدید فروش اقساطی محصولات ایران خودرو
خودرونگاران- به اطلاع کلیه متقاضیان محترم محصولات ایران خودرو مي‌رساند، شرایط جدید فروش اقساطی دی ماه 95 از روز یکشنبه 95/10/26 لغایت 95/10/30 یا تا زمان تکمیل ظرفیت به شرح جدول پیوست ارائه می گردد.