امروز: جمعه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ -
وبسایت خبری
سرویس : نمایشگاه
زمان : ۱۳۹۵/۸/۱۷ - ۱۳:۰۱
شناسه خبر: ۴۲۹۷۶۶
 
نمایشگاه مطبوعات، عرصه پیوند رسانه های سنتی و قاره ششم
خودرونگاران- شاید برگزاری هر نمایشگاهی با رویکرد و اهدافی که برای آن در صنعت ارایه تعریف شده است، بی‌شباهت به المپیادها و جشنواره‌ها نباشد.

به گزارش خودرونگاران - از این حیث می‌توان نمایشگاه مطبوعات را نیز المپیادی دانست میان‌ رسانه‌های مختلف که در آن، صاحبان رسانه و دست‌اندرکاران آن با ارایه محصولات و کارهای جدیدی که انجام داده‌اند، آخرین دستاوردها و تجربیات عملی خود را در این حوزه در معرض دید عموم یا داوری آنان قرار می دهند. اقدامی تبلیغی که حاصل آن جلب توجه و نظر مخاطب است و صد البته اگر این جلب توجه مخاطب با چاشنی هوشمندانه تعامل باشد، رهیافتی جدید می‌شود برای توسعه رسانه. شاید طراحان و مبدعان رسانه‌های جدید این ظرافت را به دقت و روشنی دریافته‌اند که سازوکار رسانه‌ای شبکه‌های مجازی را طراح‌ریزی و ایجاد کرده‌اند.

نکته مهمی که امروز با آن مواجهیم این است که استفاده از شبکه‌های اجتماعی و وب رشد افزایشی در میان مردم داشته است. توسعه این قسم رسانه‌ها در میان مردم به حدی است که بخشی از زندگی آنان در قاره‌ای دیگر، یعنی قاره ششم رقم می‌خورد. رسانه‌های جدید قاره ششمی هستند که وظیفه دربرگیری مخاطبان را با اطلاع رسانی به ایشان عهده‌دار شده‌اند. بر این مبنا، باور دارم که قاره‌ها به عنوان زیست‌گاه‌های بشری دیگر همان پنج قاره گذشته نیستند بلکه قاره ششمی به ظهور رسیده است که همین فضای مجازی وب و شبکه های اجتماعی است. فضایی که امروزه گسترش وصف‌ناشدنی‌ای در زندگی روزمره بشر دارند و همچون گهواره‌ای گاه آرام و گام متلاطم سواران خود را بر موج‌های رسانه‌ای می‌رانند.

یادمان باشد که دنیای اطلاعات مجازی روز به روز حضور خود را در زندگی افراد جامعه پررنگ تر می کند و در مقابل، مردم و جامعه نیز به همان میزان و بیش تر از پیش در این شبکه ها و دنیای وب غرقه می‌شوند. بر این اساس، استفاده مردم از شبکه‌های مجازی و اجتماعی وب هم تهدید و هم فرصت به شمار می‌رود. تهدید از این حیث که بی‌توجهی به آن، موجب جاماندن و تمام شدن در عرصه رسانه است و از طرفی فرصتی است برای آن که گام‌های خود را در رشد با این پدید‌ه‌ها سازگار کنیم. در این ارتباط، نمایشگاه مطبوعات می تواند فرصتی باشد برای رسانه‌های مکتوب که با به اشتراک گذاشتن فعالیت‌هایی که در حوزه وب انجام داده‌اند و مدیریت بهره‌گیری از فناوری‌های نوین به سمتی بروند که فضای وب را با فضای سنتی مطبوعات تلفیق کنند. تلفیقی هنرمندانه که حاصل آن هم حفظ میراث مکتوب باشد و هم گام‌زدن در فضاهای جدید. به عنوان مثال فضای وب موجب شده است که در عرصه اطلاعات دیگر مانند گذشته اخبار دیر به دست مخاطب نرسد و با استفاده از این شبکه‌ها رویدادها با سرعت بیش تری انتشار می‌یابند. ما امروزه شاهدیم که هرکس با گوشی های هوشمندی که در اختیار دارد با استفاده از همین شبکه‌های اجتماعی مرتبا اخبار روز را در حوزه‌های مختلف و مورد علاقه اش پی گیری و دریافت می کند؛ به عبارتی با وجود این رسانه ها گوهر قابل جابه‌جایی که همانا اطلاعات و خبر است همچنان وجود دارد، اما نقش مطبوعات در این میان چیست؟

مطبوعات دو کار می توانند انجام دهند، یکی این که در فضای قاره ششمی که شکل گرفته است از موج صعودی این رسانه‌ها استفاده کنند و با موج سواری خود را به درون حوادث پرتاب کنند؛ مثلا بیایند اتفاقات و رویدادهایی که در فضای مجازی در حال وقوع است را سوژه کنند و سوژه‌های خود را گاهی از این فضا بگیرند، در مورد گفت‌و‌گوها، مطالب انتشار یافته، عکس‌ها، نقاشی‌ها و کامنت‌های کاربران طرح مساله و موضوع کنند. برای مثال کلیپی که مدتی پیش در شبکه‌ها انتشار یافت و مربوط به وانتی بود که در یک مسیر کوتاه مرتکب چندین تخلف شد، می‌تواند به عنوان موضوعی برگرفته از این رسانه‌ها در مطبوعات مورد آسیب‌شناسی قرار گیرد و به این ترتیب اخبار عطفی شود در پیوند رسانه مکتوب با رسانه مجازی.

 دیگر این که فضایی مانند نمایشگاه مطبوعات این فرصت را در اختیار رسانه‌ها قرار می دهد که فعالیت‌هایی که در این حوزه فراگرفته‌اند را با هم به اشتراک گذاشته و یک رویکرد هم اندیشیانه و تعاملی را با هم پی گیری کنند. رمز موفقیت، رشد و توسعه خود را به بقیه مطبوعات آموزش دهند و حتی ضعف های احتمالی را نیز که در کار همکاران شان می‌بینند، بیان کنند و آن ها را در جهب بهبود یاری دهند. به عنوان مثال رسانه ها می‌توانند در واقع از مخاطب شان در این فضا این پیام را بگیرند که با استقبال مردم از رسانه‌های مجازی و سرعت آن‌ها در انتقال اخبار، جامعه، صبوری پیشین را برای پی گیری اخبار از طریق روزنامه ندارد و روزنامه‌های مکتوب با گرفتن این درس، حرکت خود را به سمت تغییر و تحول پیش سامان دهند، به نحوی که با ارایه تحلیل های کوتاه و آنلاین راهی جدید اندیشه کنند.

 

آن چه مسلم است، با ابتنای به فضای جدید ایجاد شده و هم سوی با تحولات جاری مطبوعات باید در ماموریت‌های ذاتی خود بازبینی کنند و نمایشگاه مطبوعات نیز فرصتی است که رسانه ها اعم از مکتوب و مجازی با انجام نظرسنجی ها و تشکیل کارگاه‌های تخصصی با حضور استادان دانشگاه و صاحب‌نظران عرصه ارتباطات و دریافت نظرات آنان، قدمی به سوی جلو بردارند. قطعا در آن صورت نشاط و پویایی خاصی به وجود خواهد آمد و حضور رسانه‌ای متعهد دانش‌آموختگان این مکتب، محصول خبری و اطلاعاتی خوبی را برای مخاطبان ارایه خواهد کرد. از خاطر نبریم که آینده ای شغلی که روزنامه‌نگاران نسبت به امنیت آن حساسند در گرو زنده ماندن رسانه در گام نخست و مطبوعات در مرحله دوم است و این زنده ماندن در پرتو همکاری و همراهی رسانه‌های مکتوب و مطبوعات با رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی وب محقق می‌شود. مطبوعات ناگزیرند به عنوان استوانه‌های تاریخی اطلاعاتی برای جامعه نقش پالایش دهنده و مغز تحلیلگر رسانه‌های جدید حضور داشته باشند تا به این ترتیب ضمن فراهم آوردن امکان دسترسی سریع مردم و مخاطبان به اطلاعات، در شمار اعتلا دهندگان به محتوای رسانه‌های جدید باشند. این تعامل هم‌افزا ضمن ایجاد زمینه‌ها و رگه‌های اطلاعاتی صحیح و ناب در رسانه‌های مجازی منجر به تولید دانش و اندیشه در جامعه نیز خواهد بود. اگر صاحبان تاریخی رسانه و دارندگان رسانه‌های سنتی چنین نکنند با توجه به دسترسی خود مردم به انواع اطلاعات از طریق زیستن در این قاره جدید، ناپختگی در تشخیص سره از ناسره موجب ایجاد عدم اطمینان به رسانه به طور کل خواهد شد و بی‌شک در این فضا رسانه‌های سنتی آسیب‌پذیرترند. کلام آخر این که نمایشگاه مطبوعات عرصه سیمرغی است که در آن حضور بالنده و پایدار مرهون همکاری همه گرایش‌ها و اسباب رسانه‌ای است و بهترین فرصت برای پیوند رسانه های سنتی با قاره ششم    ...

مهندس علی مصریان

مدیر ارتباطات و امور بین الملل گروه صنعتی ایران خودرو

 

ارسال به شبکه های اجتماعی
کلید واژه های مطلب:
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱ + ۴
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۶/۲/۷ - ۱۶:۳۷
فورد موستانگ، پرفروش‌ترین خودروی اسپورت سال 2016
خودرونگاران- فورد موستانگ برای دومین سال متوالی عنوان پرفروش‌ترین خودروی سال را از آنِ خود کرده است. این خودروساز آمریکایی در سال 2016 بیش از 150 هزار دستگاه از موستانگ را در سراسر دنیا به فروش رسانده...
۱۳۹۶/۲/۷ - ۱۶:۳۶
قیمت روز انواع مدل‌های پژو ۴۰۵ و ‌۲۰۶‏ +جدول
خودرونگاران- قیمت روز انواع سواری پژو 405 و پژو 206 صفر کیلومتر در سطح بازار پایتخت اعلام شد.
۱۳۹۶/۲/۷ - ۱۴:۳۸
نمایشگاه قطعات خودرو، مجموعه ها و صنایع وابسته در اصفهان گشایش یافت
خودرونگاران- سیزدهمین دوره از نمایشگاه قطعات خودرو، مجموعه ها و صنایع وابسته عصر چهارشنبه در محل نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان واقع در پل شهرستان افتتاح شد.
۱۳۹۶/۲/۷ - ۱۴:۳۷
افزایش عرضه در گروه خودرویی طی هفته جاری
خودرونگاران - در هفته جاری گروه خودرویی شروعی پر قدرت داشت اما در مواجه با مقاومتهای مهم نمادهای اصلی، شاهد ریزش مجدد گروه و سرخ پوشی طی دو روز معاملاتی در هفته بودیم.
۱۳۹۶/۲/۷ - ۱۴:۲۳
برلیانس H320 را با چه شرایطی بخریم
خودرونگاران- شرکت پارس خودرو شرایط جدید فروش نقدی و اعتباری برلیانس H320 را اعلام کرد.
۱۳۹۶/۲/۷ - ۱۳:۵۷
خودروهای تک سرنشین معضل ترافیک است
خودرونگاران- شهرنشینی را نمی توان به معضل یا مشکل گره زد، این روزها همه جای دنیا، مردمی که نتوانند در محل زندگی خود به امکانات رفاهی و توسعه ای و زیرساختی دست یابند محکوم به نقل مکان خواهند بود و این ...
۱۳۹۶/۲/۷ - ۱۳:۵۵
رکود بهاری بازار خودرو
خودرونگاران- در حالی حدود 40 روز از سال 96 می‌گذرد که بازار خودرو بی‌جان‌تر می‌شود؛ به نظر می‌رسد مشتریان بازار خودرو هیچ‌گونه تمایلی برای خرید یا فروش خودرو ندارد.
۱۳۹۶/۲/۷ - ۱۳:۵۴
سرمایه‌گذاری ۱.۱ میلیارد دلاری کیا برای تولید خودرو در هند
خودرونگاران- شرکت خودروسازی کره‌ای کیا موتورز اعلام کرد قصد دارد قراردادی برای سرمایه‌گذاری حدود ۱.۱ میلیارد دلار برای ساخت نخستین کارخانه خود در هند امضاء کند.
۱۳۹۶/۲/۷ - ۱۳:۵۳
قیمت انواع رینگ خودرو
خودرونگاران- رینگ خودرو خانواده پژو . 5 پره تخت IK004 سایز 15 اینچ به قیمت 170 هزار تومان است.
۱۳۹۶/۲/۷ - ۱۳:۵۱
تفاوت قیمت خودرو های آلفارومئو و میتسوبیشی
خودرونگاران- خودروی میتسوبیشی ASX فول 2017 در بازار با قیمت 172 میلیون تومان است و خودروی آلفارومئو جولیتا . فول 2017 در بازار به قیمت 176 میلیون تومان به فروش می رسد.
۱۳۹۶/۲/۷ - ۱۲:۴۱
هشدار دایملر نسبت به پیامدهای تحقیقات دیزلی
خودرونگاران- دایملر هشدار داد اقدامات اخیر مقامات آمریکایی برای تحقیقات درباره آلایندگی دیزلی خودروها و دستگاه‌های کنترل آلایندگی کمکی، ممکن است به جریمه مالی قابل توجه و فراخوان خودروها منجر شود.
۱۳۹۶/۲/۷ - ۱۲:۱۹
خودروی خودران با قابلیت تغییر رنگ
خودرونگاران- یک شرکت خودروسازی از طرح اولیه یک خودروی مینی رونمایی کرده است که طی رانندگی رنگ آن با توجه به حال روحی راننده تغییر می کند.
۱۳۹۶/۲/۷ - ۱۰:۳۴
تولید چند خودروی سنگین متوقف شد
خودرونگاران- اسفند ماه سال گذشته تولید چند مدل خودروی سنگین در خودروسازان داخلی به صفر رسید.
۱۳۹۶/۲/۶ - ۱۶:۳۹
فروش شاسی بلند رنو با 55 میلیون وام و تحویل فوری
خودرونگاران- نگین خودرو نماینده رسمی رنو در ایران از ارائه وام 55 میلیونی برای خرید داستر خبر داد.
۱۳۹۶/۲/۴ - ۰۹:۳۵
فروش نقدی و اقساطی محصولات پارس خودرو به مناسبت عید مبعث
خودرونگاران- گروه خودروسازی پارس خودرو زیرمجموعه گروه صنعتی سایپا در نظر دارد بمناسبت فرارسیدن مبعث پیامبر اکرم (ص)، پیش فروش محصولات خود را به صورت نقد و اقساط آغاز نماید.
۱۳۹۶/۲/۳ - ۱۷:۰۲
با ۵۰ میلیون میراژ بخرید
خودرونگاران- آرین موتور از فروش ویژه خودرو میتسوبیشی میراژ خبر داد.
۱۳۹۶/۲/۲ - ۱۱:۵۰
فروش نقدی و اقساطی سوزوکی ویتارا کلاس 10 آغاز شد
خودرونگاران- شرایط فروش نقدی و اقساطی سوزوکی ویتارا کلاس 10 به مناسبت عید مبعث و اعیاد شعبانیه آغاز شد.
۱۳۹۶/۱/۳۱ - ۱۰:۲۲
پیش فروش محصولات ایران خودرو با سود مشارکت ۲۵ درصد
خودرونگاران- شرایط پیش فروش عمومی اردیبهشت ۹۶ محصولات ایران خودرو با سود مشارکت ۲۴ و ۲۵ درصداعلام شد.
۱۳۹۶/۱/۳۱ - ۱۴:۳۴
هایما s7 رابا اقساط 24 ماهه بخرید
خودرونگاران- شرایط فروش هایما s7 ويژه ارديبهشت ماه 96 به مناسبت اعیاد شعبانیه اعلام شد.
۱۳۹۶/۱/۳۱ - ۱۰:۲۹
پیش فروش پلکانی محصولات ایران خودرو آغاز شد
خودرونگاران- طرح پیش فروش پلکانی چهار مرحله ای محصولات ایران خودرو ویژه اردیبهشت ۹۶ آغاز شد.
۱۳۹۶/۲/۱ - ۱۰:۲۴
سمند کروکی که تولید نشد! +عکس
خودرونگاران- پیش از عرضه خودروی سمند X7 که سال‌هاست در ایران تولید می شود، مرکز تحقیقات ایران‌خودرو از مدل‌های مفهومی زیادی با برند سمند پرده برداشته بود.
۱۳۹۶/۲/۳ - ۱۱:۵۰
محصولات کرمان موتور را با اقساط 36 ماهه بخرید
خودرونگاران- کرمان موتور همزمان با سالروز مبعث خاتم انبیا (ص) طرح فروش عید تا عید را برای 3 محصول جک S5 اتوماتیک و جک S5 دنده ای و لیفان X60 برای مشتریانش در نظر گرفته است.
۱۳۹۶/۲/۷ - ۱۰:۳۲
تا سقف 75 میلیون چه خودروهایی می‌توان خرید
خودرونگاران- افرادی که به دنبال خرید خودرو با بودجه معین می‌گردند می‌توانند با حدود قیمت 75 میلیون تومان خودرو مانند سوناتا با 120 کیلومتر کارکرد خریداری کنند.
۱۳۹۶/۱/۳۱ - ۱۰:۲۶
جزییات قیمت انواع خودروهای صفر در بازار تهران
خورونگاران- به‌رغم اینکه بازار خودرو در آخرین هفته فروردین ماه همچنان در رکود فصلی به‌سر می‌برد؛ اما قیمت‌ محصولات داخلی در بازار با رشد مواجه شده است. موضوعی که به گفته فعالان بازار موجب شده که معامل...
۱۳۹۶/۲/۶ - ۰۹:۴۴
قیمت کارخانه ای کلیه محصولات ایران خودرو - اردیبهشت 96
خودرونگاران- ایران خودرو جدول جدیدترین قیمت محصولات خود در اردیبهشت 96 را منتشر نمود.
۱۳۹۶/۲/۴ - ۰۹:۴۱
قیمت خودروهای هیوندای و کیا در گمرک کشور منتشر شد
خودرونگاران- قیمت خودروهای سواری کیا اسپورتیج، اپتیما، سورنتو ، هیوندای سوناتا و توسان قبل از ترخیص در گمرکات کشور منتشر شد.