امروز: یکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۵/۸/۸ - ۱۵:۱۹
شناسه خبر: ۴۲۹۵۳۴
 
جاده مخصوص محل یکه‌تازی آلمان‌ها
خودرونگاران- آلمان‌ها می‌خواهند جای پای خود را بیش از همه کشورها و برندهای دنیا در جاده مخصوص (خودرویی‌های ایران) محکم کنند.

به گزارش خودرونگاران به نقل از اعتماد، نخستين ساعات بعد از اعلام اجرايي شدن برجام بود كه هواپيمايي از هيات آلماني وارد ايران شدند و مستقيم به جاده مخصوص رفتند. حالا بعد از نزديك به يك سال از آن روزها گويا اين آلمان‌ها هستند كه مي‌خواهند جاي پاي خود را بيش از همه كشورها و برندهاي دنيا در جاده مخصوص (خودرويي‌هاي ايران) محكم كنند.

 

بعد از نام سواري‌هاي مختلف آلماني كه قرار است در يكي دو سال آتي ميلادي در ايران توليد و وارد بازار ايران شوند، برندهاي صاحب نام ديگر ژرمن‌ها هم تمايل دارند به ايران بيايند و همكاري‌هاي خود را گسترش دهند. به نظر مي‌رسد اين اروپانشينان به خوبي بازار ايران را در دوران تحريم تحت نظر داشته و امروز بيش از سايرين به موقعيت و نگاه جديد دولتمردان ايراني در بازار خودرويي اشراف پيدا كرده‌اند. بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه هر چند كارخانه‌هاي مختلفي در كشور براي توليد خودروهاي سنگين‌وزن به غير از دو خودروساز سنگين كه همنام دو برند دولتي خودرو هستند، ايجاد شد و در يك دهه گذشته هم توليداتي را روانه بازار كرده‌اند اما جديدترين آمار توليد خودروهاي سنگين وزن نشان مي‌دهد كه تعداد خودروهايي كه با نام داخلي توليد مي‌شوند هر ماه و هر سال روبه كاهش است. تعداد خبرهايي كه از توقف توليد خودروهاي سنگين بخش خصوصي نام مي‌برد هم هر روز زياد مي‌شود. اين آمار مخصوصا در گزارش‌هاي آماري كه از سال ٩٠ تاكنون منتشر شده، بيش از گذشته به چشم مي‌خورد.
 بي‌توجهي دولت دهم در كنار فشارهايي كه تحريم‌ها به خودروسازان سنگين در سال‌هاي گذشته وارد كرد، موجب شد تا بسياري از خودروسازان سنگين مجبور به كاهش توليد يا توقف توليد شوند. به گونه‌اي كه آمارها نشان مي‌دهد در بخش اتوبوس بسياري از خودروسازان كه با ظرفيت روزانه ١٢٠ تا ١٣٠ دستگاه در ماه توليد مي‌‌كردند. ماهانه تنها ٧ الي ٨ دستگاه توليد كرده‌اند و اين آمار در توليد كاميون قابل توجه‌تر است. خودروسازان سنگين‌وزن جاده مخصوص كه بيشتر توليدات‌شان به صورت CKD انجام مي‌شد با اعمال تحريم‌ها و عدم واردات قطعات لازمه مجبور به كاهش توليد در ماه‌هاي ابتدايي و در نهايت رساندن توليدشان به صفر شدند.
براساس آمار منتشر شده توسط انجمن بين‌المللي سازندگان وسايل نقليه در سال ۲۰۱۵ در ايران جمعا ۱۴۱۵۹ كاميون توليد شده است كه در مقايسه با ۱۵۷۵۷ كاميون سال ۲۰۱۴، بيش از ١١ درصد كاهش داشته است. اين در حالي است كه در كشورهاي آسيايي چين با يك ميليون و ۴۶۷ هزار و ۲۱۷ كاميون در رتبه اول ايستاده است و در رتبه دوم نيز ژاپن با ۵۸۶ هزار و ۵۶۲ كاميون قرار گرفته است. هند، كره جنوبي، اندونزي و تايلند از حيث توليد كاميون بالاتر از ايران در آسيا قرار گرفته‌اند. (در بازار هند آمار فروش اسكانيا و دايملر شمارش نشده است)
بازار آسيا و اقيانوسيه با توليد ۲,۵۵۶,۱۸۲ كاميون بزرگ‌ترين بازار توليد كاميون در جهان است، پس از آن امريكاي شمالي با ۵۱۵ هزار و ۳۷۸ كاميون در رتبه دوم، اروپا با ۲۳۴۱۵۶ كاميون در رتبه سوم، امريكاي جنوبي با ۸۱۵۲۳ كاميون در رتبه چهارم و آفريقا با ۴۱۳۷۳ كاميون در رتبه پنجم ايستاده است. كاهش توليدات خودروهاي سنگين در حالي اتفاق افتاده كه ايران بيش از يك دهه است خود را موظف به نوسازي ناوگان سنگين وزن جاده‌اي و شهري خود كرده است. افزايش تعداد خودروسازان سنگين در سال‌هاي گذشته با همين هدف انجام شد. كار به جايي رسيد كه در سال ٨٦ يعني چند سال بعد از اينكه استارت توليد خودروهاي سنگين براي نوسازي ناوگان به صدا در آمد، رسما اعلام شد كه توليد اين خودروها به نسبت سال ٨٥ در توليد كاميون ٥٠ درصد و در توليد اتوبوس ٤٣ درصد رشد داشته است. اين ارقام براي سال ٨٥ نسبت به ٨٤ هم از رشد ٩٧درصدي در توليد اتوبوس؛ خبر مي‌داد كه نشان مي‌دهد گام‌ها براي نوسازي و توليد داخل برداشته شده، اما اين آمار خوش‌بينانه نبود بطوري كه در فاصله يك دهه بعد كاهش‌هاي نزديك به ١٠٠ درصدي رقم خورد.

تاثير برجام بر سنگين وزن‌ها
امروز بعد از لغو تحريم‌ها وآرام شدن جاده‌مخصوص به نظر مي‌رسد فرصت ديگري كه براي توليد سنگين وزن‌ها ايجاد شده و ايران موقعيتي خاص را مي‌تواند تجربه كند. حالا دولت مي‌تواند نگاه دوباره‌اي به برنامه‌هايي بيندازد كه زماني براي آنها تصميمات خاصي گرفته بود و حالا مورد توجه برخي از هيات‌هاي صنعتي از جمله آلمان‌ها قرار گرفته است.
به نظر مي‌رسد آلمان‌ها بيش از ديگر رقباي خود به جاي اينكه بازار سواري‌ها يا همان سبك‌وزن‌هاي خودرويي را در نظر بگيرند سعي دارند عميق‌تر نگاه كرده و با تمركز بر بازار خودروهاي سنگين وزن مي‌خواهند جاي خالي كه در اين بخش ايجاد شده را پر كنند. ناگفته پيداست كه ايران با داشتن ناوگان فرسوده حمل و نقل جاده‌اي و مسافري در سال‌هاي آتي توجه ويژه‌اي به توليد‌كنندگان خودروهاي سنگين خواهد كرد. در اين ميان نام دو برند خوشنام «بنز و مان» از سرزمين ژرمن‌ها بيش از همه به گوش مي‌رسد. به‌طوري كه حتي گفته مي‌شود تا يكي، دو سال آينده توليد ايراني برند خود را آغاز مي‌‌كنند. اين روزها آلمان‌ها در همان سكوت هميشگي‌شان با استفاده از نگاه مثبت ايراني‌ها به صنعت كشورشان زودتر از ساير رقبا، كار را شروع كرده و قرارداد بسته‌اند. ظاهرا آنها قرار است در سال ٢٠١٧ رسما توليدات سنگين وزن‌شان را در ايران شروع كنند و اين شروع قطعا ديگر رقبا را هم به ايران مي‌كشاند. بعيد نيست تا ماه‌ها يا نهايتا در سال جديد ميلادي شاهد حضور ديگر برندهاي اروپايي و آسيايي در بازار سنگين‌وزن‌ها باشيم.‌
موضوعي كه هاينس يورگن لورف، مدير ارشد مان هم بر آن تاكيد دارد و مي‌گويد: «شركت كاميون و اتوبوس MAN با بازگشت به ايران در دوران پساتحريم به دنبال گشودن فصل تازه‌اي از فعاليت خود در اين منطقه است، با بهبود كيفيت و راه‌حل‌هاي نيرومندتر و مقرون به صرفه به بازار ايران باز مي‌گرديم. ايران پتانسيل خوبي براي بازار خودرو است و بخش خودروي ايران طي دهه گذشته از رشد قابل توجهي برخوردار شده است.»
موضوع ديگري كه مورد توجه اين اروپايي‌نشينان است موضوع خدمات پس از فروش است كه در سال‌هاي گذشته با اما و اگرهاي زيادي مواجه بوده است. حالا آنها در فصل جديد همكاري‌ها قرار است با خدمات پس از فروش اختصاصي شان به ايران بيايند. به نظر مي‌رسد بندهاي جديد در قراردادهاي خودرويي كه دولت تدوين كرده، به خوبي خارجي‌ها را مجاب به انعقاد قراردادي بي‌عيب و نقص كرده است.
برندهاي آلماني با توليد اتوبوس‌هاي جاده‌اي گام ديگري هم در راستاي نوسازي اين ناوگان بر داشته‌اند. به گفته كريمي، مديرعامل سازنده اين اتوبوس‌ها، توليد اين شركت كه در دوران تحريم بيش از ٩٠ درصد كاهش يافته بود و حتي به مرز توقف توليد پيش رفت اكنون با اجرايي شدن برجام و البته روي كار آمدن دولت يازدهم كار توليد از سرگرفته خواهد شد. آنها قصد دارند با افزايش توليد مجدد سهم خود را از بازار سنگين وزن‌ها به دست آورند.
 يورگن لورف با اشاره به فروش قسطي اتوبوس براي رانندگان جاده‌اي مي‌گويد: «حدود يك دهه پيش توافقنامه توليد اتوبوس‌هاي بين شهري «مان» را امضا كرديم با توجه به اينكه در سال‌هاي ٢٠٠٥ و ٢٠٠٦ اين اتوبوس به عنوان بهترين اتوبوس دنيا شناخته شد حدود دو سال طول كشيد تا ساخت آن در داخل انجام شود. در سال ٨٨ و ٨٩ هم توانستيم بر اساس برنامه‌ريزي توليد كنيم اما با اعمال تحريم‌هاي غربي در سال ٩٠ به بعد توليدات به‌شدت كاهش يافت و ضربه بزرگي به شركت وارد شد. در سال ٩٠ برنامه توليد ما ١٥٠ دستگاه بود كه متاسفانه ٨٤ دستگاه توليد شد، در سال‌هاي ٩١ و ٩٢ نيز برنامه به ترتيب توليد ٢٠٠ و ٢٥٠ دستگاه اتوبوس بود كه در سال ٩١ هفت دستگاه و در سال ٩٢ هشت دستگاه توليد شد. در سال ٩١ با افزايش نرخ ارز و اعمال تحريم‌ها ميزان توليد به‌شدت كاهش يافت، از نيمه دوم ٩٢ با بهبود فضاي سياسي و اقتصادي و با تغيير ديدگاه شركت‌هاي خارجي و امكان انجام مبادله از طريق بانك‌ها توانستيم توليد را افزايش دهيم، اين در حالي است كه اگر برجام اجرا نمي‌شد بايد شركت را تعطيل مي‌كرديم.»

خط توليد آلماني در ايران
 MAN كه هدف خود را توليد در ايران نشان رفته است، بدون اينكه به بازار صادراتي نگاهي داشته باشد، قرار است از سال ٢٠١٧ در ايران به توليد كاميون‌هاي MAN بپردازد. سعيد رمضان با تاييد اين مطلب و با اشاره به اينكه شركت مان آلمان در زمينه صادرات انواع مختلف كاميون و كشنده به ايران همكاري مي‌كند و قصد دارد در فاز اول، كشنده‌هايي با برند مان را به ايران وارد كند، گفت: «در بخش كاميون در نقطه شروع فعاليت در بازار ايران قرار داريم، تعدادي ثبت سفارش صورت گرفته كه تا ٣٥ الي ٤٠ روز آينده وارد بازار ايران مي‌شوند.»

 

ارسال به شبکه های اجتماعی
کلید واژه های مطلب:
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱ + ۶
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۵/۱۱/۳ - ۱۶:۲۸
موفقیت قرارداد سایپا و سیتروئن در هاله ای از ابهام
خودرونگاران- یک سال و چند روز از امضای برجام می گذرد و در پی انعقاد قرارداد خودروسازان داخلی با خارجی ها، شمارش معکوس برای ورود خودروهای محصول مشترک ایران و فرانسه از سوی دو خودروساز بزرگ کشور، آغاز ش...
۱۳۹۵/۱۱/۳ - ۱۶:۲۵
نگاهی به ب ام‌ و 5series مدل۲۰۱۷ +تصاویر
خودرونگاران- این خودروی سدان جدید از شرکت بی‌ام‌و یک supercar با قدرت ماشین مسابقه ای واقعی است. در این مدل از تکنولوژی آیرودینامیکی یعنی اسلاید خنک کننده برای انتقال بهتر هوا استفاده شده است. استفاده...
۱۳۹۵/۱۱/۳ - ۱۶:۱۴
افزوده شدن قابلیت رانندگی خودکار به تمامی خودروهای «تسلا»
خودرونگاران- شرکت تسلا نرم افزار رانندگی خودکار خود را از اکتبر به تمامی خودروهای مدل ایکس و مدل اس خواهد افزود. هر چند در زمان استفاده از این نرم افزار حداکثر سرعت رانندگی ۷۲ کیلومتر در ساعت خواهد بو...
۱۳۹۵/۱۱/۳ - ۱۶:۰۹
ماموت، ۵۰۰۰ کشنده سنگین فرسوده را نو مي كند
خودرونگاران- داوود كشاورزيان رئیس سازمان راهداری با بیان این‌که یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های صورت گرفته در کشور نوسازی ناوگان جاده‌ای فرسوده به حساب می‌آید، از آغاز رسمی این فرآیند با همکاری سازمان راه...
۱۳۹۵/۱۱/۳ - ۱۵:۳۶
تعمیم بخشنامه جهانگیری به خودرو خلق‌الساعه و غلط است
خودرونگاران- نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه تعمیم بخشنامه جهانگیری در خصوص واردات کالاهای سرمایه ای به شریط داشتن نمایندگی به خوردو خلق الساعه است، از نامه نگاری برای لغو مصوبه وزارت ...
۱۳۹۵/۱۱/۳ - ۱۵:۲۸
استفاده از دوربین‌های هوشمند «پلاک خوان» برای رصد تخلفات رانندگی
خودرونگاران- رئیس پلیس راهور لرستان از استفاده از دوربین های هوشمند «پلاک خوان» برای رصد تخلفات رانندگی در این استان خبر داد.
۱۳۹۵/۱۱/۳ - ۱۵:۲۲
خودرویی ها به دنبال یک شوک مثبت
خودرونگاران- امروز یکشنبه سوم بهمن ماه، خودرویی ها شروعی منفی داشتند اما در میانه بازار جو گروه نسبت به روز قبل کمی بهتر شد، نهایتا شاخص گروه خودرو با ۱۱۵ واحد کاهش در مدار ۱۷ هزار و ۳۴۴واحد قرار گرفت...
۱۳۹۵/۱۱/۳ - ۱۵:۲۱
محدودیت‌های ترافیکی تا اطلاع ثانوی وجود دارد
خودرونگاران- جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفت: در حال حاضر آواربرداری به نقطه‌ای رسیده است که گاو صندوق‌ها، اموال و اسناد پیدا شده و به پلیس آگاهی مرکز واقع در خیابان وحدت منتقل شده است.
۱۳۹۵/۱۱/۳ - ۱۵:۱۷
همکاری بنز و ب ام و در زمینه تامین قطعه
خودرونگاران- گزارشها حاکی از اینست که ب ام و و دایملر در حال بررسی همکاری بیشتر در زمینه تامین قطعه هستند.
۱۳۹۵/۱۱/۳ - ۱۴:۵۲
آلفا GTL افسانه ای از آینده (+عکس)
خودرونگاران- در چشم‌انداز صنعت مدرن خودر، ابرخودروها پادشاهان و پیشرو این عرصه به شمار می‌آیند. این خودروها نه تنها به خاطر و عملکرد خوب بلکه به دلیل فناوری بی شمارشان تافته‌ای جدا بافته محسوب می‌شوند...
۱۳۹۵/۱۱/۳ - ۱۴:۴۹
تسلا از فراخوان سیستم اتوپایلوت نجات یافت
خودرونگاران- تسلا ناچار نیست به دلیل تصادف مرگبار یک خودروی مجهز به سیستم اتوپایلوت در سال گذشته، فراخوان ایمنی دهد.
۱۳۹۵/۱۱/۳ - ۱۴:۰۴
مذاکرات ایران برای راه‌اندازی کارخانه خودرو در عمان
خودرونگاران- ایران و عمان به مذاکراتشان برای راه اندازی یک کارخانه خودروسازی در دوقوم عمان ادامه می دهند.
۱۳۹۵/۱۱/۳ - ۱۳:۱۷
قرارداد نوسازی ۱۶ هزار کامیون با شرکت‌های جدید
خودرونگاران- وزیر راه و شهرسازی از خروج 70 هزار کامیون فرسوده با اجرای طرح پیمایش و جلوگیری از فروش گازوئیل آنها در بازار آزاد خبر داد و گفت: طی 5 سال آینده به رقم نوسازی 65 هزار دستگاه کامیون نو دست ...
۱۳۹۵/۱۰/۲۶ - ۰۹:۰۸
شرایط فروش نقدی و اقساطی خودروی ساینا EX
خودرونگاران- گروه خودروسازی سایپا در نظر دارد از صبح امروز یکشنبه 26 دی ماه 95، خودروی ساینا EX را با شرایط ویژه نقدی و اقساطی به فروش برساند.
۱۳۹۵/۱۰/۲۶ - ۰۹:۰۳
مكمل سوخت استفاده كنيم يا نه ؟
خودرونگاران- حتما شما هم بارها در جايگاه هاي سوخت با اين پرسش متصديان سوخت مواجه شده ايد كه "مكمل بريزم ؟" و اغلب اصرار دارند كه براي بهتركار كردن خودرو بهتر است از مكمل هاي همراه استفاده كنيد . حال س...
۱۳۹۵/۱۱/۱ - ۰۹:۵۵
با 55 میلیون تومان چه خودروهایی میتوان خرید؟+جدول
خودرونگاران- خودروهایی با ارزش کمتر از 55 میلیون تومان به دلیل مناسب بودن قیمت متقاضیان بیشتری را برای معامله دارد.
۱۳۹۵/۱۰/۲۷ - ۱۵:۳۷
تا اطلاع ثانوی مجوز آسان‌موتور و اطلس‌خودرو در ایران باطل است
خودرونگاران- اسناد موجود در سامانه ایرانیان اصناف نشان میدهد مجوز شرکت آسان موتور و اطلس خودرو در ایران فاقد اعتبار است.
۱۳۹۵/۱۰/۲۹ - ۰۹:۲۱
۱۱ خودروی داخلی در پایین‌ترین سطح کیفی
خودرونگاران- سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۳۱، تیبا، تیبا هاچ‌بک، ام‌وی‌ام S ۱۱۰، پژو پارس، سمند، پژو ۴۰۵، لیفان X۶۰ و ام‌وی‌ام ۵۵۰ در پایین‌ترین سطح کیفی قرار دارند.
۱۳۹۵/۱۰/۲۸ - ۱۰:۳۹
طراح ایرانی معروفترین خودروی مرسدس بنز کیست؟ +تصاویر
خودرونگاران- در این خبر با طراح ایرانی خودروی ون شرکت مرسدس بنز آشنا می شوید.
۱۳۹۵/۱۱/۱ - ۱۰:۱۷
روفور2017 را بیشتر بشناسید + تصاویر
خودرونگاران- خودرو روفور محصول شاسی بلند تویوتا است که مدل 2017 آن با قیمت حدود 254 میلیون تومان در بازار خودروهای وارداتی به فروش می‌رسد.
۱۳۹۵/۱۰/۲۸ - ۱۵:۴۸
خودروهای ژاپنی در بازار تهران چند؟ +جدول
خودرونگاران- آنچه در زیر می‌آید قیمت روز انواع خودروهای ژاپنی در سطح بازار پایتخت است که ممکن است تا 5 درصد در مناطق مختلف تهران دارای نوسان باشد.
۱۳۹۵/۱۰/۲۶ - ۱۱:۱۹
معرفي ۲۰۷i سدان و دنا پلاس در يك روز
خودرونگاران- گروه صنعتي ايران خودرو مطابق با سياست هاي اقتصاد مقاومتي و براساس استراتژي صنعت خودرو ايران در پسابرجام، ارتقا و طراحی محصولات جدید را در دستور كار قرار داده و بر همين اساس برای نخستین با...
۱۳۹۵/۱۰/۲۷ - ۲۰:۲۹
شلیک ضدهوایی در مرکز تهران
خودرونگاران- صدای شدید شلیک گلوله های ضدهوایی در میدان انقلاب، میدان ولی عصر و خیابان های اطراف شنیده شد.
۱۳۹۵/۱۱/۲ - ۱۰:۵۳
شرایط فروش نقدی و اعتباری RAV۴، شاسی‌بلند محبوب تویوتا با تحویل فوری
خودرونگاران- ایرتویا، نماینده تویوتا ژاپن در ایران در جدیدترین بخشنامه فروش خود شرایط متنوعی را برای خریداران تویوتا RAV۴ فراهم کرده است تا علاقه‌مندان این خودرو بتوانند این شاسی‌بلند محبوب تویوتا را...
۱۳۹۵/۱۰/۲۷ - ۱۱:۴۰
رونمایی از شاسی بلند جدید مدیران خودرو
خودرونگاران- شرکت مدیران خودرو از شاسی بلند جدید خود به نام X22 به طور رسمی در تهران رونمایی کرد.
۱۳۹۵/۱۰/۲۵ - ۲۰:۱۹
شرایط جدید فروش اقساطی محصولات ایران خودرو
خودرونگاران- به اطلاع کلیه متقاضیان محترم محصولات ایران خودرو مي‌رساند، شرایط جدید فروش اقساطی دی ماه 95 از روز یکشنبه 95/10/26 لغایت 95/10/30 یا تا زمان تکمیل ظرفیت به شرح جدول پیوست ارائه می گردد.