امروز: چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۶ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۵/۸/۸ - ۱۵:۱۹
شناسه خبر: ۴۲۹۵۳۴
 
جاده مخصوص محل یکه‌تازی آلمان‌ها
خودرونگاران- آلمان‌ها می‌خواهند جای پای خود را بیش از همه کشورها و برندهای دنیا در جاده مخصوص (خودرویی‌های ایران) محکم کنند.

به گزارش خودرونگاران به نقل از اعتماد، نخستين ساعات بعد از اعلام اجرايي شدن برجام بود كه هواپيمايي از هيات آلماني وارد ايران شدند و مستقيم به جاده مخصوص رفتند. حالا بعد از نزديك به يك سال از آن روزها گويا اين آلمان‌ها هستند كه مي‌خواهند جاي پاي خود را بيش از همه كشورها و برندهاي دنيا در جاده مخصوص (خودرويي‌هاي ايران) محكم كنند.

 

بعد از نام سواري‌هاي مختلف آلماني كه قرار است در يكي دو سال آتي ميلادي در ايران توليد و وارد بازار ايران شوند، برندهاي صاحب نام ديگر ژرمن‌ها هم تمايل دارند به ايران بيايند و همكاري‌هاي خود را گسترش دهند. به نظر مي‌رسد اين اروپانشينان به خوبي بازار ايران را در دوران تحريم تحت نظر داشته و امروز بيش از سايرين به موقعيت و نگاه جديد دولتمردان ايراني در بازار خودرويي اشراف پيدا كرده‌اند. بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه هر چند كارخانه‌هاي مختلفي در كشور براي توليد خودروهاي سنگين‌وزن به غير از دو خودروساز سنگين كه همنام دو برند دولتي خودرو هستند، ايجاد شد و در يك دهه گذشته هم توليداتي را روانه بازار كرده‌اند اما جديدترين آمار توليد خودروهاي سنگين وزن نشان مي‌دهد كه تعداد خودروهايي كه با نام داخلي توليد مي‌شوند هر ماه و هر سال روبه كاهش است. تعداد خبرهايي كه از توقف توليد خودروهاي سنگين بخش خصوصي نام مي‌برد هم هر روز زياد مي‌شود. اين آمار مخصوصا در گزارش‌هاي آماري كه از سال ٩٠ تاكنون منتشر شده، بيش از گذشته به چشم مي‌خورد.
 بي‌توجهي دولت دهم در كنار فشارهايي كه تحريم‌ها به خودروسازان سنگين در سال‌هاي گذشته وارد كرد، موجب شد تا بسياري از خودروسازان سنگين مجبور به كاهش توليد يا توقف توليد شوند. به گونه‌اي كه آمارها نشان مي‌دهد در بخش اتوبوس بسياري از خودروسازان كه با ظرفيت روزانه ١٢٠ تا ١٣٠ دستگاه در ماه توليد مي‌‌كردند. ماهانه تنها ٧ الي ٨ دستگاه توليد كرده‌اند و اين آمار در توليد كاميون قابل توجه‌تر است. خودروسازان سنگين‌وزن جاده مخصوص كه بيشتر توليدات‌شان به صورت CKD انجام مي‌شد با اعمال تحريم‌ها و عدم واردات قطعات لازمه مجبور به كاهش توليد در ماه‌هاي ابتدايي و در نهايت رساندن توليدشان به صفر شدند.
براساس آمار منتشر شده توسط انجمن بين‌المللي سازندگان وسايل نقليه در سال ۲۰۱۵ در ايران جمعا ۱۴۱۵۹ كاميون توليد شده است كه در مقايسه با ۱۵۷۵۷ كاميون سال ۲۰۱۴، بيش از ١١ درصد كاهش داشته است. اين در حالي است كه در كشورهاي آسيايي چين با يك ميليون و ۴۶۷ هزار و ۲۱۷ كاميون در رتبه اول ايستاده است و در رتبه دوم نيز ژاپن با ۵۸۶ هزار و ۵۶۲ كاميون قرار گرفته است. هند، كره جنوبي، اندونزي و تايلند از حيث توليد كاميون بالاتر از ايران در آسيا قرار گرفته‌اند. (در بازار هند آمار فروش اسكانيا و دايملر شمارش نشده است)
بازار آسيا و اقيانوسيه با توليد ۲,۵۵۶,۱۸۲ كاميون بزرگ‌ترين بازار توليد كاميون در جهان است، پس از آن امريكاي شمالي با ۵۱۵ هزار و ۳۷۸ كاميون در رتبه دوم، اروپا با ۲۳۴۱۵۶ كاميون در رتبه سوم، امريكاي جنوبي با ۸۱۵۲۳ كاميون در رتبه چهارم و آفريقا با ۴۱۳۷۳ كاميون در رتبه پنجم ايستاده است. كاهش توليدات خودروهاي سنگين در حالي اتفاق افتاده كه ايران بيش از يك دهه است خود را موظف به نوسازي ناوگان سنگين وزن جاده‌اي و شهري خود كرده است. افزايش تعداد خودروسازان سنگين در سال‌هاي گذشته با همين هدف انجام شد. كار به جايي رسيد كه در سال ٨٦ يعني چند سال بعد از اينكه استارت توليد خودروهاي سنگين براي نوسازي ناوگان به صدا در آمد، رسما اعلام شد كه توليد اين خودروها به نسبت سال ٨٥ در توليد كاميون ٥٠ درصد و در توليد اتوبوس ٤٣ درصد رشد داشته است. اين ارقام براي سال ٨٥ نسبت به ٨٤ هم از رشد ٩٧درصدي در توليد اتوبوس؛ خبر مي‌داد كه نشان مي‌دهد گام‌ها براي نوسازي و توليد داخل برداشته شده، اما اين آمار خوش‌بينانه نبود بطوري كه در فاصله يك دهه بعد كاهش‌هاي نزديك به ١٠٠ درصدي رقم خورد.

تاثير برجام بر سنگين وزن‌ها
امروز بعد از لغو تحريم‌ها وآرام شدن جاده‌مخصوص به نظر مي‌رسد فرصت ديگري كه براي توليد سنگين وزن‌ها ايجاد شده و ايران موقعيتي خاص را مي‌تواند تجربه كند. حالا دولت مي‌تواند نگاه دوباره‌اي به برنامه‌هايي بيندازد كه زماني براي آنها تصميمات خاصي گرفته بود و حالا مورد توجه برخي از هيات‌هاي صنعتي از جمله آلمان‌ها قرار گرفته است.
به نظر مي‌رسد آلمان‌ها بيش از ديگر رقباي خود به جاي اينكه بازار سواري‌ها يا همان سبك‌وزن‌هاي خودرويي را در نظر بگيرند سعي دارند عميق‌تر نگاه كرده و با تمركز بر بازار خودروهاي سنگين وزن مي‌خواهند جاي خالي كه در اين بخش ايجاد شده را پر كنند. ناگفته پيداست كه ايران با داشتن ناوگان فرسوده حمل و نقل جاده‌اي و مسافري در سال‌هاي آتي توجه ويژه‌اي به توليد‌كنندگان خودروهاي سنگين خواهد كرد. در اين ميان نام دو برند خوشنام «بنز و مان» از سرزمين ژرمن‌ها بيش از همه به گوش مي‌رسد. به‌طوري كه حتي گفته مي‌شود تا يكي، دو سال آينده توليد ايراني برند خود را آغاز مي‌‌كنند. اين روزها آلمان‌ها در همان سكوت هميشگي‌شان با استفاده از نگاه مثبت ايراني‌ها به صنعت كشورشان زودتر از ساير رقبا، كار را شروع كرده و قرارداد بسته‌اند. ظاهرا آنها قرار است در سال ٢٠١٧ رسما توليدات سنگين وزن‌شان را در ايران شروع كنند و اين شروع قطعا ديگر رقبا را هم به ايران مي‌كشاند. بعيد نيست تا ماه‌ها يا نهايتا در سال جديد ميلادي شاهد حضور ديگر برندهاي اروپايي و آسيايي در بازار سنگين‌وزن‌ها باشيم.‌
موضوعي كه هاينس يورگن لورف، مدير ارشد مان هم بر آن تاكيد دارد و مي‌گويد: «شركت كاميون و اتوبوس MAN با بازگشت به ايران در دوران پساتحريم به دنبال گشودن فصل تازه‌اي از فعاليت خود در اين منطقه است، با بهبود كيفيت و راه‌حل‌هاي نيرومندتر و مقرون به صرفه به بازار ايران باز مي‌گرديم. ايران پتانسيل خوبي براي بازار خودرو است و بخش خودروي ايران طي دهه گذشته از رشد قابل توجهي برخوردار شده است.»
موضوع ديگري كه مورد توجه اين اروپايي‌نشينان است موضوع خدمات پس از فروش است كه در سال‌هاي گذشته با اما و اگرهاي زيادي مواجه بوده است. حالا آنها در فصل جديد همكاري‌ها قرار است با خدمات پس از فروش اختصاصي شان به ايران بيايند. به نظر مي‌رسد بندهاي جديد در قراردادهاي خودرويي كه دولت تدوين كرده، به خوبي خارجي‌ها را مجاب به انعقاد قراردادي بي‌عيب و نقص كرده است.
برندهاي آلماني با توليد اتوبوس‌هاي جاده‌اي گام ديگري هم در راستاي نوسازي اين ناوگان بر داشته‌اند. به گفته كريمي، مديرعامل سازنده اين اتوبوس‌ها، توليد اين شركت كه در دوران تحريم بيش از ٩٠ درصد كاهش يافته بود و حتي به مرز توقف توليد پيش رفت اكنون با اجرايي شدن برجام و البته روي كار آمدن دولت يازدهم كار توليد از سرگرفته خواهد شد. آنها قصد دارند با افزايش توليد مجدد سهم خود را از بازار سنگين وزن‌ها به دست آورند.
 يورگن لورف با اشاره به فروش قسطي اتوبوس براي رانندگان جاده‌اي مي‌گويد: «حدود يك دهه پيش توافقنامه توليد اتوبوس‌هاي بين شهري «مان» را امضا كرديم با توجه به اينكه در سال‌هاي ٢٠٠٥ و ٢٠٠٦ اين اتوبوس به عنوان بهترين اتوبوس دنيا شناخته شد حدود دو سال طول كشيد تا ساخت آن در داخل انجام شود. در سال ٨٨ و ٨٩ هم توانستيم بر اساس برنامه‌ريزي توليد كنيم اما با اعمال تحريم‌هاي غربي در سال ٩٠ به بعد توليدات به‌شدت كاهش يافت و ضربه بزرگي به شركت وارد شد. در سال ٩٠ برنامه توليد ما ١٥٠ دستگاه بود كه متاسفانه ٨٤ دستگاه توليد شد، در سال‌هاي ٩١ و ٩٢ نيز برنامه به ترتيب توليد ٢٠٠ و ٢٥٠ دستگاه اتوبوس بود كه در سال ٩١ هفت دستگاه و در سال ٩٢ هشت دستگاه توليد شد. در سال ٩١ با افزايش نرخ ارز و اعمال تحريم‌ها ميزان توليد به‌شدت كاهش يافت، از نيمه دوم ٩٢ با بهبود فضاي سياسي و اقتصادي و با تغيير ديدگاه شركت‌هاي خارجي و امكان انجام مبادله از طريق بانك‌ها توانستيم توليد را افزايش دهيم، اين در حالي است كه اگر برجام اجرا نمي‌شد بايد شركت را تعطيل مي‌كرديم.»

خط توليد آلماني در ايران
 MAN كه هدف خود را توليد در ايران نشان رفته است، بدون اينكه به بازار صادراتي نگاهي داشته باشد، قرار است از سال ٢٠١٧ در ايران به توليد كاميون‌هاي MAN بپردازد. سعيد رمضان با تاييد اين مطلب و با اشاره به اينكه شركت مان آلمان در زمينه صادرات انواع مختلف كاميون و كشنده به ايران همكاري مي‌كند و قصد دارد در فاز اول، كشنده‌هايي با برند مان را به ايران وارد كند، گفت: «در بخش كاميون در نقطه شروع فعاليت در بازار ايران قرار داريم، تعدادي ثبت سفارش صورت گرفته كه تا ٣٥ الي ٤٠ روز آينده وارد بازار ايران مي‌شوند.»

 

ارسال به شبکه های اجتماعی
کلید واژه های مطلب:
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۹ + ۴
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۶/۸/۳۰ - ۱۷:۰۲
فروش خودروهای برقی در جهان رکورد زد
خودرونگاران - فروش خودروهای برقی در سه ماه سوم ۲۰۱۷ رکورد زد که دلیل اصلی آن افزایش در خور توجه تقاضای چین است.
۱۳۹۶/۸/۳۰ - ۱۶:۴۵
موتورسیکلت‌های کاربراتوری منبع ۱۹ درصد آلودگی شهر تهران هستند
خودرونگاران - سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر حدود دو میلیون موتورسیکلت در حال تردد در تهران است، گفت: به رغم آنکه بالغ بر ۱۹ درصد آلودگی شهر تهران ا...
۱۳۹۶/۸/۳۰ - ۱۶:۴۰
تحقق سرمایه‌گذاری رنو در ساوه قوت گرفت
خودرونگاران - نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته سرمایه گذاری شرکت خودروسازی رنو در ساوه قوت گرفت.
۱۳۹۶/۸/۳۰ - ۱۶:۳۰
عینک‌هایی که خودروی شما را تعمیر می‌کنند (+عکس)
خودرونگاران - از دیگر سو به واسطه این عینک دو متخصص پورشه در دو نقطه متفاون و دور از هم می‌توانند یک کنفرانس تشکیل داده و معضعلات خودرو را به یکدیگر نشان دهند تا از نظرات کارشناسی هم بهره ببرند.
۱۳۹۶/۸/۳۰ - ۱۶:۲۷
سورپرایز رنو برای نمایشگاه خودروی تهران (+عکس)
خودرونگاران - سال گذشته و در نمایشگاه خودروی تهران شرکت رنو درغرفه نگین خودرو که نماینده رسمی این شرکت در ایران را عهده دارد است اقدام به نمایش خودروی مسابقه ایی Renault Sport R.S.01 کرد.
۱۳۹۶/۸/۳۰ - ۱۵:۳۵
پنجمین همایش بین الملی خودرو با محوریت زنجیره تأمین رقابت پذیر
خودرونگاران - پنجمین همایش بین الملی خودرو با محوریت زنجیره تأمین رقابت پذیر (مواد اولیه ،‌قطعه سازی و لجستیک) ۲۴ و ۲۵ بهمن ماه امسال برگزار می شود.
۱۳۹۶/۸/۳۰ - ۱۵:۲۹
اعلام اسامی خودروهایی با بیشترین مردودی در معاینه فنی
خودرونگاران - مدیرعامل اتحادیه سازمان های حمل و نقل همگانی کشور گفت: خودروهای پیکان ، نیسان، پراید، پژو و سمند به ترتیب بیشترین سهم مردودی را در معاینه فنی داشته‌اند.
۱۳۹۶/۸/۳۰ - ۱۴:۵۵
جزئیات جلسه مجلس با شریعتمداری و یکه‌زارع
خودرونگاران- دبیر دوم کمیسیون صنایع مجلس با تشریح جزئیات جلسه این کمیسیون با وزیر صنعت و مدیرعامل ایران‌ خودرو، گفت: قرارداد پژو هنوز به مجلس ارائه نشده و نمایندگان از یکه زارع خواستند تا متن قرارداد ...
۱۳۹۶/۸/۳۰ - ۱۴:۴۷
هزارخودرو وارداتی غیر استاندارد دپو شدند
خودرونگاران - رییس سازمان ملی استاندارد ایران از دپوی ۱۰۰۰ دستگاه خودروی وارداتی غیراستاندارد در سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی خبر داد.
۱۳۹۶/۸/۳۰ - ۱۴:۴۳
فناوری جدید استفاده از خودروهای هیدروژنی را همه گیر می کند
خودرونگاران - علیرغم تلاش برای افزایش استفاده از خودروهای سبز، اتومبیل های مصرف کننده سوخت های هیدروژنی چندان با استقبال مواجه نشده اند.
۱۳۹۶/۸/۳۰ - ۱۴:۳۹
قیمت جدید انواع خودرو لکسوس در بازار تهران +جدول
خودرونگاران - آنچه در زیر می‌آید قیمت روز انواع خودرو لکسوس در سطح بازار پایتخت طی آبان ماه 96 است که ممکن است تا 5 درصد در مناطق مختلف تهران دارای نوسان باشد.
۱۳۹۶/۸/۳۰ - ۱۴:۲۶
نخستین خودروی ملی افغانستان +عکس
خودرونگاران - یک دانش‌آموز افغان در حیاط منزل‌شان در غرب کابل با صرف هزینه 900 دلار امریکا خودروی جالبی ساخته که وحدت ملی نام دارد.
۱۳۹۶/۸/۳۰ - ۱۲:۴۸
سرنوشت خودروهای جدید پسابرجامی که به ایران آمدند
خودرونگاران - قراردادهای جدید خودرو که با سر و صدای فراوان پس از برجام به امضا رسید، هنوز به نتیجه نرسیده و انتظارات مردم برای سوار شدن به خودروهای روز دنیا را محقق نکرده است.
۱۳۹۶/۸/۳۰ - ۱۱:۰۰
يك انتصاب پر حاشيه
خودرونگاران - "مديرعامل گروه خودروسازي سايپا تغيير كرد" اين خبري است كه در طي چند روز گذشته در محافل خبري و خودرويي بارها منتشر شده و هر بار هم حاشيه هاي جديدي را به همراه خود ايجاد كرده است
۱۳۹۶/۸/۲۵ - ۲۳:۱۵
زمان پیش فروش دنا پلاس توربو و پژو پارس اتوماتیک TU۵ اعلام شد
خودرونگاران- بخشنامه فروش دنا پلاس توربو و پژو پارس اتوماتیک TU۵ برای اولین بار در آبان ۹۶ منتشر شد.
۱۳۹۶/۸/۲۶ - ۱۴:۴۷
قیمت فروش محصولات ۲۰۱۷ Toyota در بازار دبی
خودرونگاران- خودرو Toyota ۸۶، مدل ۲۰۱۷ کلاس Sports Coupe ، در بازار دبی با قیمت ۱۰۵ هزار درهم به فروش می رسد.
۱۳۹۶/۸/۲۴ - ۱۲:۲۵
اعلام آمادگي كشورهاي بزرگ براي شراكت در توليد باتري درايران
خودرونگاران - رییس اتحادیه سازندگان و فروشندگان باتری و خدمات برق تخصصی خودرو در ادامه با اشاره به اين كه داخلي ها تنها توان توليد 10 ميليون باتري خودرو را در سال دارند از اشتیاق کشورهای بزرگ در زمینه...
۱۳۹۶/۸/۲۳ - ۱۰:۲۵
وزارت صنعت موافق تعرفه پلکانی و مخالف ممنوعیت واردات خودروهای لوکس است
خودرونگاران - براساس طرح جدید، وزارت صنعت به دنبال آن است تا تعرفه واردات خودرو را پلکانی افزایش دهد و این تعرفه را براساس حجم موتور اعمال نماید. رویکرد کلی دولت بر ممنوعیت واردات خودروهای لوکس است ول...
۱۳۹۶/۸/۲۶ - ۱۰:۱۶
افزايش توليد با ابهام جلب رضايت رنويي ها
خودرونگاران- خبرها از سايت هاي توليدي نارنجي پوشان حكايت از افزايش يكباره توليد محصولات مشترك با رنويي ها دارد. آمارها تائيد مي كنند كه نارنجي پوشان قصد دارند حداقل 25 درصد ميزان توليدشان را در چهار ...
۱۳۹۶/۸/۲۳ - ۲۲:۰۵
آفرود سواران به کمک هموطنان زلزله زده می شتابند
خودرونگاران- تیمی از آفرود سواران ایرانی همراه با 25 تن ملزومات ضروری عمومی شامل پوشاک و غذا و همچنین کمک ها نقدی که از سوی هموطنان و یکی از شرکت های خودروسازی تامین شده است امشب راهی مناطق زلزله زده...
۱۳۹۶/۸/۲۴ - ۱۲:۳۳
۴ شرکت متخلف در پیش‌فروش خودرو به اداره اماکن معرفی شدند
خودرونگاران - رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل گفت: پس از اعلام اسامی شرکت‌های متخلف در پیش‌فروش خودرو از سوی سازمان حمایت، ۳ تا ۴ شرکت همچنان به کار خود ادامه دادند که فهرست آنها به اتاق بازرگانی ...
۱۳۹۶/۸/۲۶ - ۱۴:۴۴
سرمایه گذاری رنو در ایران قطعی است
خودرونگاران- یکی از اخباری که پیرامون قرارداد ایدرو و رنو مطرح است موضوع سرمایه گذاری فرانسوی ها در ایران است. شنیده ها حاکی از ان است ک فرانسوی به بهانه اظهارات ترامپ به مقامات ایرانی اعلام نموده ان...
۱۳۹۶/۸/۲۶ - ۱۴:۴۲
برای خرید پروتون جن تو چقدر باید هزینه کرد؟
خودرونگاران- برای خرید پروتون جن تو در بازار بسته به مدل موردنظر و میزان کارکرد آن باید حداقل ۲۴ میلیون تومان پرداخت کرد.
۱۳۹۶/۸/۲۶ - ۱۰:۳۵
پیشنهاد تولید خودروهای هیبریدی به جای برقی در کشور
خودرونگاران- دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور تاکید کرد با توجه به فراوانی منابع گاز طبیعی در کشور، تولید خودروهای هیبریدی متشکل از سوخت گاز طبیعی و برقی می تواند به جای تمرکز بر تول...
۱۳۹۶/۸/۲۹ - ۰۹:۰۵
شکستن انحصار یا ادامه راه قديمي
خودرونگاران - حدود دو سال است که افکار عمومی کشور در مواجهه با مصاحبه ها ،برنامه ها و قراردادا هایی حول موضوع "ایجاد قطب سوم خودرو سازی" در ایران است.آن گونه که از مواضع اعلام شده در سخنرانی ها و ...
۱۳۹۶/۸/۲۹ - ۱۲:۱۴
سه تخلف عمده موتورسواران در تیررس پلیس
خودرونگاران - رئیس پلیس راهور تهران بزرگ از اجرای ثبت مکانیزه تخلف موتورسیکلت‌ها از اول آذر خبر داد و گفت: سرعت، عبور از چراغ قرمز و ورود به خط ویژه از جمله تخلفات ثبت‌شده توسط این سامانه است.