امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۵/۸/۸ - ۱۵:۱۹
شناسه خبر: ۴۲۹۵۳۴
 
جاده مخصوص محل یکه‌تازی آلمان‌ها
خودرونگاران- آلمان‌ها می‌خواهند جای پای خود را بیش از همه کشورها و برندهای دنیا در جاده مخصوص (خودرویی‌های ایران) محکم کنند.

به گزارش خودرونگاران به نقل از اعتماد، نخستين ساعات بعد از اعلام اجرايي شدن برجام بود كه هواپيمايي از هيات آلماني وارد ايران شدند و مستقيم به جاده مخصوص رفتند. حالا بعد از نزديك به يك سال از آن روزها گويا اين آلمان‌ها هستند كه مي‌خواهند جاي پاي خود را بيش از همه كشورها و برندهاي دنيا در جاده مخصوص (خودرويي‌هاي ايران) محكم كنند.

 

بعد از نام سواري‌هاي مختلف آلماني كه قرار است در يكي دو سال آتي ميلادي در ايران توليد و وارد بازار ايران شوند، برندهاي صاحب نام ديگر ژرمن‌ها هم تمايل دارند به ايران بيايند و همكاري‌هاي خود را گسترش دهند. به نظر مي‌رسد اين اروپانشينان به خوبي بازار ايران را در دوران تحريم تحت نظر داشته و امروز بيش از سايرين به موقعيت و نگاه جديد دولتمردان ايراني در بازار خودرويي اشراف پيدا كرده‌اند. بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه هر چند كارخانه‌هاي مختلفي در كشور براي توليد خودروهاي سنگين‌وزن به غير از دو خودروساز سنگين كه همنام دو برند دولتي خودرو هستند، ايجاد شد و در يك دهه گذشته هم توليداتي را روانه بازار كرده‌اند اما جديدترين آمار توليد خودروهاي سنگين وزن نشان مي‌دهد كه تعداد خودروهايي كه با نام داخلي توليد مي‌شوند هر ماه و هر سال روبه كاهش است. تعداد خبرهايي كه از توقف توليد خودروهاي سنگين بخش خصوصي نام مي‌برد هم هر روز زياد مي‌شود. اين آمار مخصوصا در گزارش‌هاي آماري كه از سال ٩٠ تاكنون منتشر شده، بيش از گذشته به چشم مي‌خورد.
 بي‌توجهي دولت دهم در كنار فشارهايي كه تحريم‌ها به خودروسازان سنگين در سال‌هاي گذشته وارد كرد، موجب شد تا بسياري از خودروسازان سنگين مجبور به كاهش توليد يا توقف توليد شوند. به گونه‌اي كه آمارها نشان مي‌دهد در بخش اتوبوس بسياري از خودروسازان كه با ظرفيت روزانه ١٢٠ تا ١٣٠ دستگاه در ماه توليد مي‌‌كردند. ماهانه تنها ٧ الي ٨ دستگاه توليد كرده‌اند و اين آمار در توليد كاميون قابل توجه‌تر است. خودروسازان سنگين‌وزن جاده مخصوص كه بيشتر توليدات‌شان به صورت CKD انجام مي‌شد با اعمال تحريم‌ها و عدم واردات قطعات لازمه مجبور به كاهش توليد در ماه‌هاي ابتدايي و در نهايت رساندن توليدشان به صفر شدند.
براساس آمار منتشر شده توسط انجمن بين‌المللي سازندگان وسايل نقليه در سال ۲۰۱۵ در ايران جمعا ۱۴۱۵۹ كاميون توليد شده است كه در مقايسه با ۱۵۷۵۷ كاميون سال ۲۰۱۴، بيش از ١١ درصد كاهش داشته است. اين در حالي است كه در كشورهاي آسيايي چين با يك ميليون و ۴۶۷ هزار و ۲۱۷ كاميون در رتبه اول ايستاده است و در رتبه دوم نيز ژاپن با ۵۸۶ هزار و ۵۶۲ كاميون قرار گرفته است. هند، كره جنوبي، اندونزي و تايلند از حيث توليد كاميون بالاتر از ايران در آسيا قرار گرفته‌اند. (در بازار هند آمار فروش اسكانيا و دايملر شمارش نشده است)
بازار آسيا و اقيانوسيه با توليد ۲,۵۵۶,۱۸۲ كاميون بزرگ‌ترين بازار توليد كاميون در جهان است، پس از آن امريكاي شمالي با ۵۱۵ هزار و ۳۷۸ كاميون در رتبه دوم، اروپا با ۲۳۴۱۵۶ كاميون در رتبه سوم، امريكاي جنوبي با ۸۱۵۲۳ كاميون در رتبه چهارم و آفريقا با ۴۱۳۷۳ كاميون در رتبه پنجم ايستاده است. كاهش توليدات خودروهاي سنگين در حالي اتفاق افتاده كه ايران بيش از يك دهه است خود را موظف به نوسازي ناوگان سنگين وزن جاده‌اي و شهري خود كرده است. افزايش تعداد خودروسازان سنگين در سال‌هاي گذشته با همين هدف انجام شد. كار به جايي رسيد كه در سال ٨٦ يعني چند سال بعد از اينكه استارت توليد خودروهاي سنگين براي نوسازي ناوگان به صدا در آمد، رسما اعلام شد كه توليد اين خودروها به نسبت سال ٨٥ در توليد كاميون ٥٠ درصد و در توليد اتوبوس ٤٣ درصد رشد داشته است. اين ارقام براي سال ٨٥ نسبت به ٨٤ هم از رشد ٩٧درصدي در توليد اتوبوس؛ خبر مي‌داد كه نشان مي‌دهد گام‌ها براي نوسازي و توليد داخل برداشته شده، اما اين آمار خوش‌بينانه نبود بطوري كه در فاصله يك دهه بعد كاهش‌هاي نزديك به ١٠٠ درصدي رقم خورد.

تاثير برجام بر سنگين وزن‌ها
امروز بعد از لغو تحريم‌ها وآرام شدن جاده‌مخصوص به نظر مي‌رسد فرصت ديگري كه براي توليد سنگين وزن‌ها ايجاد شده و ايران موقعيتي خاص را مي‌تواند تجربه كند. حالا دولت مي‌تواند نگاه دوباره‌اي به برنامه‌هايي بيندازد كه زماني براي آنها تصميمات خاصي گرفته بود و حالا مورد توجه برخي از هيات‌هاي صنعتي از جمله آلمان‌ها قرار گرفته است.
به نظر مي‌رسد آلمان‌ها بيش از ديگر رقباي خود به جاي اينكه بازار سواري‌ها يا همان سبك‌وزن‌هاي خودرويي را در نظر بگيرند سعي دارند عميق‌تر نگاه كرده و با تمركز بر بازار خودروهاي سنگين وزن مي‌خواهند جاي خالي كه در اين بخش ايجاد شده را پر كنند. ناگفته پيداست كه ايران با داشتن ناوگان فرسوده حمل و نقل جاده‌اي و مسافري در سال‌هاي آتي توجه ويژه‌اي به توليد‌كنندگان خودروهاي سنگين خواهد كرد. در اين ميان نام دو برند خوشنام «بنز و مان» از سرزمين ژرمن‌ها بيش از همه به گوش مي‌رسد. به‌طوري كه حتي گفته مي‌شود تا يكي، دو سال آينده توليد ايراني برند خود را آغاز مي‌‌كنند. اين روزها آلمان‌ها در همان سكوت هميشگي‌شان با استفاده از نگاه مثبت ايراني‌ها به صنعت كشورشان زودتر از ساير رقبا، كار را شروع كرده و قرارداد بسته‌اند. ظاهرا آنها قرار است در سال ٢٠١٧ رسما توليدات سنگين وزن‌شان را در ايران شروع كنند و اين شروع قطعا ديگر رقبا را هم به ايران مي‌كشاند. بعيد نيست تا ماه‌ها يا نهايتا در سال جديد ميلادي شاهد حضور ديگر برندهاي اروپايي و آسيايي در بازار سنگين‌وزن‌ها باشيم.‌
موضوعي كه هاينس يورگن لورف، مدير ارشد مان هم بر آن تاكيد دارد و مي‌گويد: «شركت كاميون و اتوبوس MAN با بازگشت به ايران در دوران پساتحريم به دنبال گشودن فصل تازه‌اي از فعاليت خود در اين منطقه است، با بهبود كيفيت و راه‌حل‌هاي نيرومندتر و مقرون به صرفه به بازار ايران باز مي‌گرديم. ايران پتانسيل خوبي براي بازار خودرو است و بخش خودروي ايران طي دهه گذشته از رشد قابل توجهي برخوردار شده است.»
موضوع ديگري كه مورد توجه اين اروپايي‌نشينان است موضوع خدمات پس از فروش است كه در سال‌هاي گذشته با اما و اگرهاي زيادي مواجه بوده است. حالا آنها در فصل جديد همكاري‌ها قرار است با خدمات پس از فروش اختصاصي شان به ايران بيايند. به نظر مي‌رسد بندهاي جديد در قراردادهاي خودرويي كه دولت تدوين كرده، به خوبي خارجي‌ها را مجاب به انعقاد قراردادي بي‌عيب و نقص كرده است.
برندهاي آلماني با توليد اتوبوس‌هاي جاده‌اي گام ديگري هم در راستاي نوسازي اين ناوگان بر داشته‌اند. به گفته كريمي، مديرعامل سازنده اين اتوبوس‌ها، توليد اين شركت كه در دوران تحريم بيش از ٩٠ درصد كاهش يافته بود و حتي به مرز توقف توليد پيش رفت اكنون با اجرايي شدن برجام و البته روي كار آمدن دولت يازدهم كار توليد از سرگرفته خواهد شد. آنها قصد دارند با افزايش توليد مجدد سهم خود را از بازار سنگين وزن‌ها به دست آورند.
 يورگن لورف با اشاره به فروش قسطي اتوبوس براي رانندگان جاده‌اي مي‌گويد: «حدود يك دهه پيش توافقنامه توليد اتوبوس‌هاي بين شهري «مان» را امضا كرديم با توجه به اينكه در سال‌هاي ٢٠٠٥ و ٢٠٠٦ اين اتوبوس به عنوان بهترين اتوبوس دنيا شناخته شد حدود دو سال طول كشيد تا ساخت آن در داخل انجام شود. در سال ٨٨ و ٨٩ هم توانستيم بر اساس برنامه‌ريزي توليد كنيم اما با اعمال تحريم‌هاي غربي در سال ٩٠ به بعد توليدات به‌شدت كاهش يافت و ضربه بزرگي به شركت وارد شد. در سال ٩٠ برنامه توليد ما ١٥٠ دستگاه بود كه متاسفانه ٨٤ دستگاه توليد شد، در سال‌هاي ٩١ و ٩٢ نيز برنامه به ترتيب توليد ٢٠٠ و ٢٥٠ دستگاه اتوبوس بود كه در سال ٩١ هفت دستگاه و در سال ٩٢ هشت دستگاه توليد شد. در سال ٩١ با افزايش نرخ ارز و اعمال تحريم‌ها ميزان توليد به‌شدت كاهش يافت، از نيمه دوم ٩٢ با بهبود فضاي سياسي و اقتصادي و با تغيير ديدگاه شركت‌هاي خارجي و امكان انجام مبادله از طريق بانك‌ها توانستيم توليد را افزايش دهيم، اين در حالي است كه اگر برجام اجرا نمي‌شد بايد شركت را تعطيل مي‌كرديم.»

خط توليد آلماني در ايران
 MAN كه هدف خود را توليد در ايران نشان رفته است، بدون اينكه به بازار صادراتي نگاهي داشته باشد، قرار است از سال ٢٠١٧ در ايران به توليد كاميون‌هاي MAN بپردازد. سعيد رمضان با تاييد اين مطلب و با اشاره به اينكه شركت مان آلمان در زمينه صادرات انواع مختلف كاميون و كشنده به ايران همكاري مي‌كند و قصد دارد در فاز اول، كشنده‌هايي با برند مان را به ايران وارد كند، گفت: «در بخش كاميون در نقطه شروع فعاليت در بازار ايران قرار داريم، تعدادي ثبت سفارش صورت گرفته كه تا ٣٥ الي ٤٠ روز آينده وارد بازار ايران مي‌شوند.»

 

ارسال به شبکه های اجتماعی
کلید واژه های مطلب:
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۶ + ۳
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۷/۲/۴ - ۱۱:۰۹
تولید اتوبوس ثابت ماند
خودرونگاران - اسفند ماه ۱۳۹۶ میانگین تیراژ تولید اتوبوس در خودروسازان داخلی تغییری نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن نداشت.
۱۳۹۷/۲/۴ - ۱۰:۴۰
مالیات عملکرد ۹۶ مشاغل خودرویی مقطوع اعلام شد
خودرونگاران - رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، میزان مالیات عملکرد سال ۹۶ مشاغل خودرویی را مقطوع اعلام کرد.
۱۳۹۷/۲/۴ - ۱۰:۲۶
سرنوشت نامعلوم دیزلی‌ها در آلمان
خودرونگاران - وزیر حمل‌و‌نقل آلمان از خودروسازان خواست برنامه بهبود خودروهای دیزلی را اعلام کنند.
۱۳۹۷/۲/۴ - ۱۰:۲۳
خودانتقادی بنیانگذار تسلا از نقش فزاینده ربات‌ها در صنعت خودرو
خودرونگاران - بنیانگذار شرکت خودروسازی تسلا برای اولین‌ بار در مورد استفاده حداکثری از فناوری رباتیک در پروسه ساخت خودروی تسلا مدل ۳ از خود انتقاد کرد.
۱۳۹۷/۲/۴ - ۱۰:۰۶
بیمه تکمیلی رایگان 80 هزار تاکسیران/ توقف نوسازی تاکسی‌های فرسوده ازسوی شرکت خودروساز داخلی
خودرونگاران - مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران از بیمه تکمیلی 80 هزار راننده تاکسی خبر داد و گفت: بیمه تکمیلی برای رانندگان تاکسی دارای کارنامه هوشمند فعال است.
۱۳۹۷/۲/۴ - ۱۰:۰۲
معرفی 5 سدان باارزش در محدوده 50 تا 60 میلیونی بازار ایران
خودرونگاران - خودروهای سدان به طور خلاصه به همان خودروهای سواری معمولی یا به اصطلاح صندوق دار اطلاق می شود که دارای سقف ثابت، صندوق عقب مجزا و دو ردیف صندلی هستند و می توانند دو یا چهار در داشته باشند...
۱۳۹۷/۲/۴ - ۰۹:۵۱
جریمه 60 هزار تومانی برای پلاک‌های گِل‌آلود/ افزایش آمار تصادفات طی 24 ساعت گذشته در شهر تهران
خودرونگاران - رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: طی 24 ساعت گذشته آمار تصادفات در شهر تهران افزایش پیدا کرده است.
۱۳۹۷/۲/۴ - ۰۹:۱۲
مرز حمایت دولت از خودروسازی کجاست؟
خودرونگاران - مرکز پژوهش مجلس شورای اسلامی در جدیدترین گزارش خود به نحوه حمایت دولت آمریکا از تولیدات داخلی پرداخته و طی آن، به مواردی از حمایت‌های دولتی از صنعت خودرو اشاره کرده است. کلیات این گزارش ...
۱۳۹۷/۲/۴ - ۰۹:۰۹
راه اندازي كارخانه طراحي و توليد قالب هاي ریخته گری تحت فشار
خودرونگاران - در راستای حمايت از محصول ايراني و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، واحد توليد قالب هاي دايكاست وريژه(قالب های ریخته گری تحت فشار و ثقلی) در شركت آهنگري تراكتورسازي ایران روز سه شنبه با حضورمس...
۱۳۹۷/۲/۳ - ۱۶:۴۲
تعویق ۲ ماهه پرداخت کارمزد جایگاه‌داران
خودرونگاران - رییس کانون کارفرمایان جایگاه های سوخت کشور گفت:علت تعطیلی و دریافت وجه نقد از مردم در برخی جایگاه های سوخت پایتخت، تاخیر بانک عامل در تسویه وجوه جایگاه‌داران است.
۱۳۹۷/۲/۳ - ۱۶:۳۸
فولکس واگن از خودروی الکتریکی مسابقه رونمایی کرد
خودرونگاران - فولکس واگن از خودروی الکتریکی مسابقه رونمایی کرده که ۲ موتور الکتریکی با قدرت ۶۸۰اسب بخار دارد و می تواند در ۲.۲۵ ثانیه سرعت خود را از صفر به ۱۰۰ کیلومتر برساعت برساند.
۱۳۹۷/۲/۳ - ۱۶:۱۴
پاسخ به ادعای نایب رییس انجمن واردکنندگان خودرو
خودرونگاران - روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران به ادعای نایب رییس انجمن وارد کنندگان خودرو در مورد تایید واردات غیرقانونی ۶۴۰۰ دستگاه خودرو از سوی سازمان توسعه تجارت ایران مبنی بر اینکه "عددی که ا...
۱۳۹۷/۲/۳ - ۱۵:۴۸
مجوزی برای افزایش قیمت خودرو نداده ایم
خودرونگاران -رییس شورا و مرکز ملی رقابت با بیان اینکه فقط خودروهای زیر ۴۵میلیون تومان، مشمول قیمت گذاری این شورا هستند، گفت: مجوزی برای افزایش قیمت خودرو نداده ایم.
۱۳۹۷/۱/۲۸ - ۱۵:۳۲
شورای سیاستگذاری هفتمین نمایشگاه بین المللی خودرو ایران برگزار شد
خودرونگاران - اولین نشست شورای سیاست گذاری هفتمین نمایشگاه بین المللی خودرو ایران پس از یک دهه توقف با شعار "صنعت خودرو: خلاقیت و نوآوری" با حضور نمایندگان انجمن ها و شرکت های صنعت خودرو امروز در وزار...
۱۳۹۷/۲/۲ - ۱۹:۲۱
همكاري با فرانسه اشتباه بود
خودرونگاران - مديرعامل ايران خودرو گفت : در خصوص کار با فرانسه بسیار موافقم که اشتباه کردیم. ما قرار بود در سیاست خارجی خود با ایجاد وابستگی استراتژیک برای رنو و پژو، آنها را به رقابت بیاندازیم. اما ...
۱۳۹۷/۱/۲۸ - ۰۹:۵۱
برای خرید تیوولی چقدر سرمایه نیاز است؟ + جدول قیمت
خودرونگاران - برای خرید خودرو سانگ یانگ، تیوولی مدل ۲۰۱۶ با کارکرد ۱۹ هزار کیلومتر به سرمایه ۱۲۹ میلیون تومانی نیاز است.
۱۳۹۷/۲/۲ - ۱۱:۱۸
متن کامل طرح تعیین ضوابط تعرفه واردات خودروها
نمایندگان مجلس طرحی را تدوین کردند که در صورت تصویب نهایی آن، تعرفه واردات خودرو تا ۲۰ درصد کاهش می یابد.
۱۳۹۷/۱/۲۷ - ۱۵:۱۹
صنعت خودرو بی‌حساب و کتاب اداره می شود
خودرونگاران - مدیرعامل سابق شرکت خودروسازی سایپا گفت: متاسفانه صنعت خودروی کشور در بحران به سر می برد که یک علتش انتخاب مدیران براساس رابطه و نه تخصص است
۱۳۹۷/۲/۲ - ۱۰:۰۹
تعرفه ٢٠درصدي واردات چشم انتظار راي نمايندگان
خودرونگاران- نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرح تعیین ضوابط حقوق ورودی خودروهای سواری وارداتی و ساماندهی بازار خودرو موافقت کردند.با اين توافق تعرفه واردات خودرو تا ٢٠درصد كاهش مي يابد.
۱۳۹۷/۲/۱ - ۱۵:۲۰
پریوس، ورسا و آیگو به عنوان بهترین خودروها معرفی شدند
خودرونگاران - مجله معتبر Auto Exopress ۱۶ سال است که نظرسنجی با عنوان Driver Power Gold Award را برگزار می کند. در شانزدهمین نظرسنجی این مجله بیش از ۸۰ هزار نفر شرکت داشتند و تویوتا توانست ۴ عنوان اول...
۱۳۹۷/۱/۲۸ - ۱۷:۰۱
قیمت خودرو تیبا کارکرده در بازار + جدول
خودرونگاران - برای خرید خودرو تیبا مدل ۹۶ با کارکرد ۶ هزار کیلومتر باید ۲۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان هزینه پرداخت کرد.
۱۳۹۷/۱/۲۸ - ۰۹:۰۲
فرمول تعیین قیمت خودرو در سال ۹۷
خودرونگاران - شورای رقابت در شرایطی حدود دو ماه دیگر و به رسم چند سال گذشته، قیمت جدید خودروهای داخلی را اعلام خواهد کرد که رئیس این شورا می‌گوید «تغییرات اخیر نرخ ارز (طی سال‌جاری) تاثیری در تعیین ق...
۱۳۹۷/۱/۲۹ - ۱۱:۳۲
دلار ۴۲۰۰ تومانی تاثیری بر قیمت خودروی داخلی ندارد/مرداد ماه موعد تحویلS۷
خودرونگاران - خودروسازهای کشور معمولا مواد اولیه خود را دو ماه تا چهار ماه دپو در انبار دارند و بسته بودن سایت ثبت سفارش برای چند روز نمی‌تواند تاثیر زیادی روی فعالیت آنها داشته باشد.
۱۳۹۷/۱/۲۸ - ۱۴:۵۰
افتخارات برند تویوتا و لکسوس در سال 2017
خودرونگاران - برند تویوتا و لکسوس جزو با کیفیت ترین خودروسازان دنیا شناخته می شوند که در بسیاری از بازارهای جهانی از رقبای اروپایی و آمریکایی خود فروش بالاتری داشته اند. در این بین تویوتا و لکسوس در س...
۱۳۹۷/۱/۲۷ - ۱۳:۳۵
هزار خودرو به ارزش 1.۵ میلیارد دلار وارد شد
خودرونگاران - طبق آمار تجارت خارجی در سال ۹۶ بیش از ۵۶ هزار خودرو به ارزش یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار وارد کشور شد؛ این میزان واردات علیرغم متوقف شدن ثبت سفارش خودرو در ابتدای سال ۹۶ انجام شده است.
۱۳۹۷/۲/۱ - ۱۲:۴۴
پيش فروش محصولات شاسي بلند ايران خودرو
خودرونگاران - شرکت ایران خودرو محصولات شاسي بلند خود را در طرح فروش ارديبهشت ماه عرضه مي کند. اجراي اين طرح از روز يكشنبه دوم ارديبشهت ماه آغاز و تا زمان تكميل ظرفيت ادامه خواهد داشت.